Veneen akku+kaiku

Aku

Tarvitseeko kaikuluotain oman akun vai pärjätäänkö yhdellä kuinka pitkään. Vene on normaali 4.5 metrinen uisteluvene, jossa uusi 30hv moottori ja uusi akku.

Tarvitseeko veneen akku usein huoltoa tai latausta. Kauppias väitti, että samalla akulla ajelee 6-7 kesää tekemättä mitään. Kuulosti äkkiseltään aika pitkältä siivulta.

9

9306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei varmasti

      tarvi,kunnossa oleva akku antaa virtaa kaiulle,kompressoritoimisille kylmälaukulle ja samalla keittä vielä kaffeet myös eikä ongelmia synny,sitten jos olet "parkissa" pitkään ja moottoria et käytä niin kannattaa miettiä toista akkua.

    • H.T.

      Kyllä 6-7 kesää pitäis kestää, riippuu tietenkin vähän akusta ja käytöstä. Talveksi kannattaa akku tuoda sisätiloihin ja talven mittaan akkua olisi hyvä purkaa (ei tyhjäksi) ja latailla silloin tällöin, näin käyttöikä pitenee.

      • ollut

        aina akku pakkasen armoilla koko talven ja keväällä ei ikinä mitään ongelmia ,tosin vaihdan venettä yleensä parin vuoden välein joten talven vaikutusta akun käyttöikään en osa sanoa.


    • selittäjä

      Jos veneessä on sähkökäynnisteinen moottori, niin moottori lataa akun ajon aikana. Jollei sähköä kuluttavia laitteita ole paljon, ei akkua tarvitse ladata irtolaturilla kuin kerran pari talvisäilytyskauden aikana. Jos käytät neneessäsi vain muutamaa lamppua, kaikua ja radiota, riittää moottorin laturi. Mutta esim kylmälaukun käyttämiseen ei moottorin oma laturi tahdo riittää.
      Akku kestää veneessä 4-5 vuotta. Tärinä ja toistuvat syväpurkaukset tai tyhjänä säilyttäminen ovat myrkkyä.

      • Aku

        Kiitokset vastauksista ja neuvoista ! Moottorista löytyy laturi ja koko kompleksi on tarkoitus pitää jatkossakin lämpimässä varastossa. Välillä sitä suhtautuu hiukan varauksella kauppiaiden puheisiin, kai nekin joskus totta puhuu...


      • ei muuten
        Aku kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista ja neuvoista ! Moottorista löytyy laturi ja koko kompleksi on tarkoitus pitää jatkossakin lämpimässä varastossa. Välillä sitä suhtautuu hiukan varauksella kauppiaiden puheisiin, kai nekin joskus totta puhuu...

        ole paras talvisäilytyspaikka akulle, koska lämpimässä itsepurkaus lisääntyy. Lataan omat akustoni veneessä joskus marras-joulukuussa ja siellä ne ovat talven armoilla eikä ongelmia ole ollut. Kävin tänään just tarkastamassa tilanteen; lepojännitetasot olivat starttiakuilla ~12.6V ja geeliakuilla ~12.7. Talvisäilytys veneessä edellyttää tietysti hyväkuntoisia akkuja, mutta mitäs niillä huonoilla muutenkaan tekee.


      • Toivo
        Aku kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista ja neuvoista ! Moottorista löytyy laturi ja koko kompleksi on tarkoitus pitää jatkossakin lämpimässä varastossa. Välillä sitä suhtautuu hiukan varauksella kauppiaiden puheisiin, kai nekin joskus totta puhuu...

        Akku kyllä säilyy paremmin kylmässä kuin lämpöisessä.Minä säilytän niitä koko talven veneessä.


      • laukku..

        Kompressorikylmälaukut ei kai kuluta kun muutaman amppeerin tunnissa,siihen päälle kaiku ja vaikka radio niin kulutus jää 5-6 A paikkeille,en tiedä paljonko moottori lataa mutta uskoisin että siinä 12-15 A/h paikkeilla,eli jos moottori on puolet ajastä käytössä niin mitään ongelmia ei pitäisi syntyä,myös yön yli jos kylmälaukku on päällä riittää muutaman tunnin ajelu/uistelu että akku taas täydessä tehossa,tämä on pelkkä teoria ,kokemusta ei ole.


      • kävin
        Toivo kirjoitti:

        Akku kyllä säilyy paremmin kylmässä kuin lämpöisessä.Minä säilytän niitä koko talven veneessä.

        mittaamassa akun mikä oli koko talven veneessä ja syksyllä en sitä erikseen laturiin laittanut ja tulos 12.75V eli paremmin ei voisi olla,kyseessä Exiden akku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe