Heippa,
olen rv:lla 6 ja olen saanut vaihtelevaa infoa lenkkeilysta. Toisissa lahteissa kerrotaan lenkkeilyn olevan oiva urheilumuoto raskaana ja nyt kun olin (en asu Suomessa) ekalla laakarikaynnilla sanottiin, etta ei oliskaan niin hyva lenkkeilla...? Onko muilla kokemusta. Nyt puhun siis siihen saakka, kunnes vatsaa alkaa tulemaan. En juokse kovaa, vaan ihan rauhallista vauhtia. se on mulle terapiaa, enka toivoisi, etta pitaa taysin lopettaa. Kayn vain 1-2 kertaa viiokssa. Viime raskauden ajan kavin jumpassa 8. kuulle...KIITOSTA VAIN vastaajille!
alkuraskaus ja lenkkeily?
7
3395
Vastaukset
- hohhoijaa....................
mitähän vielä..saako syödä porkkanoita raskaana..naurettavaa!!
- voit
huoleti lenkkeillä se on täysin sallittua. Sen sijaan mitään uutta rankkaa liikuntamuotoa ei pitäisi aloittaa raskauden aikana.
- ninnukka
Mielestani esitin erittain asiallisen kyssarin, niin, etta syo vaan itse porkkanoita ja mielellaan suoraan maasta ja pesematta!!! Onnea vaan odotukseen, niin ja muista pitaa syke yli 150 koko ajan!!!
- realniina
Moi.
Muista pitää syke kuitenkin maksimissaan 150:ssä, ettei sikiön turvallisuus kärsi.- mä muistelisin
että se raja olis 140, mutta voin muistaa väärinkin..
- rajana 150
mä muistelisin kirjoitti:
että se raja olis 140, mutta voin muistaa väärinkin..
http://www.selkaliitto.fi/oss/teoria.htm
1.2.2 Liikunnan vaikutus sikiöön
Sikiön syketaso on loppuraskauden aikana noin 140 kertaa minuutissa, joka kohoaa edelleen äidin liikunnan aikana. Jos äidin tekemän harjoituksen kuormittavuus on 60 % maksimisuorituskyvystä, nousee sikiön syke 10-20 lyöntiä minuutissa. Sikiön syketaso kiihtyy aina enemmän mitä pidemmällä raskaus on tai mitä rasittavampi harjoitus on joko kestoltaan tai voimakkuudeltaan. Muutamassa prosentissa liikuntatilanteista on sikiön sykkeen havaittu harvenevan, kuitenkin liikunnan päätyttyä syke on kiihtynyt takaisin perustasolle. Sykkeen harvenemista on tapahtunut useimmin silloin, kun äidin syke liikuntasuorituksessa ylittää 150 lyöntiä minuutissa. Tämän vuoksi sekä kohdun verenkiertoon kohdistuvien havaintojen pohjalta on tehty johtopäätös turvallisesta sykerajasta. Normaalissa raskaudessa turvallisena äidin sykerajana sikiön hyvinvointia ajatellen voidaan pitää 150 lyöntiä minuutissa. (Vuori ym.1999: 96.) - ja Espoon neuvolan
rajana 150 kirjoitti:
http://www.selkaliitto.fi/oss/teoria.htm
1.2.2 Liikunnan vaikutus sikiöön
Sikiön syketaso on loppuraskauden aikana noin 140 kertaa minuutissa, joka kohoaa edelleen äidin liikunnan aikana. Jos äidin tekemän harjoituksen kuormittavuus on 60 % maksimisuorituskyvystä, nousee sikiön syke 10-20 lyöntiä minuutissa. Sikiön syketaso kiihtyy aina enemmän mitä pidemmällä raskaus on tai mitä rasittavampi harjoitus on joko kestoltaan tai voimakkuudeltaan. Muutamassa prosentissa liikuntatilanteista on sikiön sykkeen havaittu harvenevan, kuitenkin liikunnan päätyttyä syke on kiihtynyt takaisin perustasolle. Sykkeen harvenemista on tapahtunut useimmin silloin, kun äidin syke liikuntasuorituksessa ylittää 150 lyöntiä minuutissa. Tämän vuoksi sekä kohdun verenkiertoon kohdistuvien havaintojen pohjalta on tehty johtopäätös turvallisesta sykerajasta. Normaalissa raskaudessa turvallisena äidin sykerajana sikiön hyvinvointia ajatellen voidaan pitää 150 lyöntiä minuutissa. (Vuori ym.1999: 96.)sivuilla puhutaan 140:stä... Joten tiedä sitten :-)
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10195
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855