Kunkas tuo nyt virallisesti menee?
Jos tulet yksikaistaiselta tieltä ja käännyt vasemmalle kaksikaistaiselle, niin voiko heti valita kumman kaistan haluaa?
Vai ensin sisempi ja vilkulla oikealle kaistalle?
Näyttää olevan käytössä molempia...
(tietenkin puhumme omista kaistoista, ei vastaantulevien kaistoista...)
Vasemmalle kääntyminen
30
7400
Vastaukset
- 0,9kS
Ryhmitytään omaan suuntaan menevien kaistojen vasempaan reunaan, ja sitten vilkkujen ym. systeemien kanssa asiaankuuluvasti valitaan haluttu kaista.
Aivan samalla lailla kuin ennen risteystä on ryhmittäydyttävä siihen reunaan, minne päin on kääntymässä. Poikkeuksena tietysti jos on kaksi kääntyvää kaistaa.- Harmaasilmä
Noinhan se lähes aina menee kuten kirjoitit. Mutta yksi poikkeus löytyy. Nimittäin, jos jatkoreitti sitä vaatii, saa kääntyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle tai oikeanpuoleiseen reunaan. Tämä tietenkin vain, jos se muuta liikennettä haittaamatta on mahdollista. Tuollainen tilanne saattaa olla vaikka silloin, kun heti risteyksen jälkeen on toinen risteys, josta tämä kyseinen autoilija haluaa kääntyä oikealle.
- 0,9kS
Harmaasilmä kirjoitti:
Noinhan se lähes aina menee kuten kirjoitit. Mutta yksi poikkeus löytyy. Nimittäin, jos jatkoreitti sitä vaatii, saa kääntyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle tai oikeanpuoleiseen reunaan. Tämä tietenkin vain, jos se muuta liikennettä haittaamatta on mahdollista. Tuollainen tilanne saattaa olla vaikka silloin, kun heti risteyksen jälkeen on toinen risteys, josta tämä kyseinen autoilija haluaa kääntyä oikealle.
Poikkeuksia löytyy varmaan joka säännöstä.
Tällainen tilanne taitaa muistaakseni olla ainakin Helsingissä siinä Itäväylän lähtöpään sillan alla. Älkää nyt Hesalaiset hermostuko jos siinä ei sellaista ole, siitä on aikaa kun viimeksi siitä ajoin.
Mutta kuten sanoit: "tämä tietenkin vain, jos se muuta liikennettä haittaamatta on mahdollista." Eli vastuu siirtyy tälle ryhmittyjälle! - -S-
0,9kS kirjoitti:
Poikkeuksia löytyy varmaan joka säännöstä.
Tällainen tilanne taitaa muistaakseni olla ainakin Helsingissä siinä Itäväylän lähtöpään sillan alla. Älkää nyt Hesalaiset hermostuko jos siinä ei sellaista ole, siitä on aikaa kun viimeksi siitä ajoin.
Mutta kuten sanoit: "tämä tietenkin vain, jos se muuta liikennettä haittaamatta on mahdollista." Eli vastuu siirtyy tälle ryhmittyjälle!Ja yksinkertainen sellainen!!
PERIAATEESSA VOI AJELLA MITEN LYSTÄÄ kunhan ;o
se että mitä sitten tekeekin niin ei aiheita harmia muille, odottamista tai yleensä jonkinlaista häiriöö käyttäytymisellä.
Niin voi vaikka ajaa vaikka motaria väärään suuntaan ;o
hiukan kärjistetty mutta sinnepäin ottaen huomioon sitten tuon yllä olevan kirjoittamattoman säännön.
Älkää ymmärtäkö sitten väärin tuota ;)
Moni tekee kaikenlaista liikenteessä eikä tiedä tai ymmärrä sen vaaroja vaikka luulee tekevänsä oikein. Kaikki kyllä kerrotaan autokoulussa mutta aika paljon siellä opittu unohtuu ja ajo muuttuu käytännöks ja sen tyyliseks miten muutkin ajaa! - eunukki
Harmaasilmä kirjoitti:
Noinhan se lähes aina menee kuten kirjoitit. Mutta yksi poikkeus löytyy. Nimittäin, jos jatkoreitti sitä vaatii, saa kääntyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle tai oikeanpuoleiseen reunaan. Tämä tietenkin vain, jos se muuta liikennettä haittaamatta on mahdollista. Tuollainen tilanne saattaa olla vaikka silloin, kun heti risteyksen jälkeen on toinen risteys, josta tämä kyseinen autoilija haluaa kääntyä oikealle.
Ei kai sentään tieliikennelaissa ole mitään jatko pykälää????? Lähimmälle mahdolliselle kaistalle ja sillä selvä.
autoilija kirjoitti:
Nykyään sallitaan vapaa kääntyminen molemmille kaistoille
Ryhmitys säännöistä ei saa koskaan poiketa, mutta kääntymis säännöistä voi
- termit oikein
0,9kS kirjoitti:
Poikkeuksia löytyy varmaan joka säännöstä.
Tällainen tilanne taitaa muistaakseni olla ainakin Helsingissä siinä Itäväylän lähtöpään sillan alla. Älkää nyt Hesalaiset hermostuko jos siinä ei sellaista ole, siitä on aikaa kun viimeksi siitä ajoin.
Mutta kuten sanoit: "tämä tietenkin vain, jos se muuta liikennettä haittaamatta on mahdollista." Eli vastuu siirtyy tälle ryhmittyjälle!Ennen risteystä ryhmitytään. Tuossa tilanteessa puhutaan risteyksen jättämisestä.
- Tieinsinööri
"Tieliikennelaki 12§
Kääntyminen
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
Suomeksi: kaistan vaihto käännyttäessä on kielletty. Tämä on voimassa riippumatta opasteista. Tässä on ilmeisesti sotkettu ryhmittymissäännöt...ryhmittyä voi yleisistä säännöksistä poiketen, jos liikennemerkillä on jokin kaista merkitty tietylle liikennesuunnalle.- Arvailen
Luin tämän viestin monta kertaa, mutten silti saanut vastausta kysymykseen.
Eli saako kääntymisen JÄLKEEN valita kahdesta kaistasta jomman kumman? Ajat yksikaistaista ja vasemmalla kääntyessäsi on sinulla kaksi kaistaa. Eli yksiksistaiselta käännytään kaksikaistaiselle.
Kyllähän sen kaikki tietää että pitää ennen kääntymistä ryhmittyä sille puolelle johon on kääntymässä.
(Ryhmittäytyminen ei koske aina suuria ajoneuvoja. Niillä pitää ryhmittäytyä useasti juurikin vastakkaiselle puolelle takaosan oikaisemisen vuoksi..) - Tieinsinööri
Arvailen kirjoitti:
Luin tämän viestin monta kertaa, mutten silti saanut vastausta kysymykseen.
Eli saako kääntymisen JÄLKEEN valita kahdesta kaistasta jomman kumman? Ajat yksikaistaista ja vasemmalla kääntyessäsi on sinulla kaksi kaistaa. Eli yksiksistaiselta käännytään kaksikaistaiselle.
Kyllähän sen kaikki tietää että pitää ennen kääntymistä ryhmittyä sille puolelle johon on kääntymässä.
(Ryhmittäytyminen ei koske aina suuria ajoneuvoja. Niillä pitää ryhmittäytyä useasti juurikin vastakkaiselle puolelle takaosan oikaisemisen vuoksi..)Kääntymisen jälkeen saa toki heti kaistaa vaihtaa.Mikä sitten on heti ja mikä ennen sitä, en ala sitä arvailemaan, se ratkaistaan lopulta kai raastuvassa.
Tapaus 1. Ei ryhmitysmerkkejä eikä ajoratamaalauksia. Tällöin kadulla yleensä on enintään kaksi kaistaa.
Yksisuuntaisella ryhmitytään kaistaluvusta (1 tai 2) riippumatta vasempaan reunaan, ja ajetaan risteävälle ajoradalle
tapaus a) Risteävä katu yksisuuntainen
vasempaan reunaan
tapaus b) Risteävä katu kaksisuuntainen
välittömästi keskiviivan oikealle puolelle. Välittömästi tarkoittaa tässä tapauksessa, että keskiviivan ja sinun väliin ei voi jäädä vapaata kaistaa.
Tapaus 2. Ryhmittymistä on ohjattu joko ajoratamaalauksin,liikennemerkein tai molemmilla.
Ryhmitytään ko. ajosuunnan kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla, eli oikeanpuoleiselta kaistalta on ohjattu (mahdollistettu) myös vasemmalle kääntyminen, tai vasemmalta puolelta oikealle kääntyminen. Tällöinkin on tuo kaista pidettävä kääntyessä.
Tämä on lakitekstiä, mutta kerrankos sitä tulee itsekunkin käännyttyä "loivasti kaartaen" jos takaa tai sivulta ei ole muita tulossa, mutta jos sakot napsahtaa, ei kannata valittaa.
Pitkien autojen kanssa joskus käykin niinkuin sanoit, mutta vastuu on tällöin koukkaajalla, eli tarpeellista varovaisuutta on noudatettava. - Arvailen
Tieinsinööri kirjoitti:
Kääntymisen jälkeen saa toki heti kaistaa vaihtaa.Mikä sitten on heti ja mikä ennen sitä, en ala sitä arvailemaan, se ratkaistaan lopulta kai raastuvassa.
Tapaus 1. Ei ryhmitysmerkkejä eikä ajoratamaalauksia. Tällöin kadulla yleensä on enintään kaksi kaistaa.
Yksisuuntaisella ryhmitytään kaistaluvusta (1 tai 2) riippumatta vasempaan reunaan, ja ajetaan risteävälle ajoradalle
tapaus a) Risteävä katu yksisuuntainen
vasempaan reunaan
tapaus b) Risteävä katu kaksisuuntainen
välittömästi keskiviivan oikealle puolelle. Välittömästi tarkoittaa tässä tapauksessa, että keskiviivan ja sinun väliin ei voi jäädä vapaata kaistaa.
Tapaus 2. Ryhmittymistä on ohjattu joko ajoratamaalauksin,liikennemerkein tai molemmilla.
Ryhmitytään ko. ajosuunnan kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla, eli oikeanpuoleiselta kaistalta on ohjattu (mahdollistettu) myös vasemmalle kääntyminen, tai vasemmalta puolelta oikealle kääntyminen. Tällöinkin on tuo kaista pidettävä kääntyessä.
Tämä on lakitekstiä, mutta kerrankos sitä tulee itsekunkin käännyttyä "loivasti kaartaen" jos takaa tai sivulta ei ole muita tulossa, mutta jos sakot napsahtaa, ei kannata valittaa.
Pitkien autojen kanssa joskus käykin niinkuin sanoit, mutta vastuu on tällöin koukkaajalla, eli tarpeellista varovaisuutta on noudatettava.Eli jos risteykseen tultaessa menevään suuntaan on vain yksi kaista ( vastaantulevan kaista) ja vasemmalle kääntymisen jälkeen 2 kaistaa ( vastaantulevan kaista) on niistä valittava se vasemmanpuoleinen kaista. Nyt ei mietitä ryhmittymistä, vaan minkä ajokaistan voi valita. Vasta kääntymisen jälkeen kun olen vasemmalla kaistalla voin valita sen oikean puoleisen kaistan....niinkö?
Eli en voi heti kääntyessä ottaa sitä oikean puoleista kaistaa? - roadrage
Arvailen kirjoitti:
Eli jos risteykseen tultaessa menevään suuntaan on vain yksi kaista ( vastaantulevan kaista) ja vasemmalle kääntymisen jälkeen 2 kaistaa ( vastaantulevan kaista) on niistä valittava se vasemmanpuoleinen kaista. Nyt ei mietitä ryhmittymistä, vaan minkä ajokaistan voi valita. Vasta kääntymisen jälkeen kun olen vasemmalla kaistalla voin valita sen oikean puoleisen kaistan....niinkö?
Eli en voi heti kääntyessä ottaa sitä oikean puoleista kaistaa?Aivan näin ellei vasemmalla kaistalla ole ajoneuvolla ajo kielletty.
- Pekka
Siinähän se on niin selkeästi ja yksiselitteisesti sanottu kuin vaan voi. Eli risteyksen jättäminen on aina yksiselitteistä, vaikka lyhyillä risteysväleillä voi pykäliä joutua soveltamaan hieman väljemmin.
Tuosta ryhmittymisestä sen verran, että aika monilla se nykyään unohtuu. Eli ajetaan kuin formulakilpailuissa: jos käännytään oikealle, ryhmitytään vasempaan reunaan, ja jos käännytään vasemmalle, ryhmitytään oikeaan reunaan. Ikään kuin kaarre/kääntyminen haluttaisiin mahdollisimman loivaksi. Mutta silti joudutaan useimmiten hiljentämään ja estetään näin tehokkaasti suoraan kulkevien reitti. - 0,9kS
Arvailen kirjoitti:
Luin tämän viestin monta kertaa, mutten silti saanut vastausta kysymykseen.
Eli saako kääntymisen JÄLKEEN valita kahdesta kaistasta jomman kumman? Ajat yksikaistaista ja vasemmalla kääntyessäsi on sinulla kaksi kaistaa. Eli yksiksistaiselta käännytään kaksikaistaiselle.
Kyllähän sen kaikki tietää että pitää ennen kääntymistä ryhmittyä sille puolelle johon on kääntymässä.
(Ryhmittäytyminen ei koske aina suuria ajoneuvoja. Niillä pitää ryhmittäytyä useasti juurikin vastakkaiselle puolelle takaosan oikaisemisen vuoksi..)Lakitekstin mukaan pitkän ajoneuvon täytyy ryhmittyä ENNEN risteystä normaalisti. Tarvittava koukkaus voidaan tehdä vasta risteyksen jälkeen.
Näin sanoo siis lakiteksti. Tiedän kyllä että kaikissa tapauksissa se ei riitä, mutta silloin järki käteen. Tarvittaessa vaikka hätävilkut päälle ja sieltä mistä vain pääsee. Ai niin, mutta sehän ei ole sallittua kun hätävilkkuja ei saa käyttää auton liikkuessa!
Maalaisjärjen käyttö kunniaan! - Arvailen
0,9kS kirjoitti:
Lakitekstin mukaan pitkän ajoneuvon täytyy ryhmittyä ENNEN risteystä normaalisti. Tarvittava koukkaus voidaan tehdä vasta risteyksen jälkeen.
Näin sanoo siis lakiteksti. Tiedän kyllä että kaikissa tapauksissa se ei riitä, mutta silloin järki käteen. Tarvittaessa vaikka hätävilkut päälle ja sieltä mistä vain pääsee. Ai niin, mutta sehän ei ole sallittua kun hätävilkkuja ei saa käyttää auton liikkuessa!
Maalaisjärjen käyttö kunniaan!Ei mulle tuommoista autokoulussa opetettu kun ajoin bussikorttia. Kiva siis tietää tuokin.
Me kyllä siirryttiin oman ajokaistan vasemmalle puolelle kun käännyttiin oikealle ja päinvastoin. Tämä siis ahtaimmissa paikoissa. Jos on tilaa, niin normaalisti ryhmitys. Ja lisäks pitää katsoa jalankulkijoitten perään, koska nokka oli usein jalkakäytävän päällä.
Normaali ryhmittäytyminen ei myöskään aina onnistunut koska perä heittää sivulle joskus melkein puoli metriä. - 0,9kS
Arvailen kirjoitti:
Ei mulle tuommoista autokoulussa opetettu kun ajoin bussikorttia. Kiva siis tietää tuokin.
Me kyllä siirryttiin oman ajokaistan vasemmalle puolelle kun käännyttiin oikealle ja päinvastoin. Tämä siis ahtaimmissa paikoissa. Jos on tilaa, niin normaalisti ryhmitys. Ja lisäks pitää katsoa jalankulkijoitten perään, koska nokka oli usein jalkakäytävän päällä.
Normaali ryhmittäytyminen ei myöskään aina onnistunut koska perä heittää sivulle joskus melkein puoli metriä.Tuo on juuri sitä maalaisjärjen käyttöä.
Lähes kaikissa kaupungeissa risteykset on niin ahtaita, että juuri esim. bussilla on pakko ottaa ennakkoa että kurvista mahtuu menemään. Siinä mielessä tuo on turhaa edes mainita että ennakko täytyy ottaa risteyksen jälkeen. Toisaalta maantiellä tulisi yllättäviä tilanteita kun kääntyvä ajoneuvo ottaisikin "ennakkoa" ennen risteystä. Hidastavan rinnalle ehtinyt kanssa-autoilija voisi kokea kauhun hetkiä! - joustava ajaja
Arvailen kirjoitti:
Eli jos risteykseen tultaessa menevään suuntaan on vain yksi kaista ( vastaantulevan kaista) ja vasemmalle kääntymisen jälkeen 2 kaistaa ( vastaantulevan kaista) on niistä valittava se vasemmanpuoleinen kaista. Nyt ei mietitä ryhmittymistä, vaan minkä ajokaistan voi valita. Vasta kääntymisen jälkeen kun olen vasemmalla kaistalla voin valita sen oikean puoleisen kaistan....niinkö?
Eli en voi heti kääntyessä ottaa sitä oikean puoleista kaistaa?Suomen ja muiden länsimaiden käytäntö on ollut erilainen. Suomessa on yleensä pidetty ainoana oikeana tapana lain ahdasta tulkintaa eli kääntyä vain vasemmalle kaistalle. Esim. Ruotsissa ja Saksassa on suoraan laissa sanottu, että kääntyessä voidaan valita se kaista joka parhaiten sopii ajatellen sitä mitä seuraavaksi aiotaan tehdä eli mihin sen jälkeen on tarkoitus ajaa/kääntyä. Tämä tapa on alettu hyväksyä myös Suomessa, koska se on turvallisempi ja joustavampi. Missään tapauksessa ei ketään voida sakottaa valitsee hän kumman tavan tahansa.
- Joumään
joustava ajaja kirjoitti:
Suomen ja muiden länsimaiden käytäntö on ollut erilainen. Suomessa on yleensä pidetty ainoana oikeana tapana lain ahdasta tulkintaa eli kääntyä vain vasemmalle kaistalle. Esim. Ruotsissa ja Saksassa on suoraan laissa sanottu, että kääntyessä voidaan valita se kaista joka parhaiten sopii ajatellen sitä mitä seuraavaksi aiotaan tehdä eli mihin sen jälkeen on tarkoitus ajaa/kääntyä. Tämä tapa on alettu hyväksyä myös Suomessa, koska se on turvallisempi ja joustavampi. Missään tapauksessa ei ketään voida sakottaa valitsee hän kumman tavan tahansa.
12 §
*** Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla. ***
"Tämä tapa on alettu hyväksyä myös Suomessa, koska se on turvallisempi ja joustavampi."
Turvallisempi se ei ole, koska muut olettavat, että noudatat lakia.
"Missään tapauksessa ei ketään voida sakottaa valitsee hän kumman tavan tahansa."
Lainvastaisesta toiminnasta usein sakotetaan ja kolhiessa lakia noudattavan muun kääntyvän kanssa joutuu maksamaan viulut. Arvailen kirjoitti:
Luin tämän viestin monta kertaa, mutten silti saanut vastausta kysymykseen.
Eli saako kääntymisen JÄLKEEN valita kahdesta kaistasta jomman kumman? Ajat yksikaistaista ja vasemmalla kääntyessäsi on sinulla kaksi kaistaa. Eli yksiksistaiselta käännytään kaksikaistaiselle.
Kyllähän sen kaikki tietää että pitää ennen kääntymistä ryhmittyä sille puolelle johon on kääntymässä.
(Ryhmittäytyminen ei koske aina suuria ajoneuvoja. Niillä pitää ryhmittäytyä useasti juurikin vastakkaiselle puolelle takaosan oikaisemisen vuoksi..)Kyllä saat kääntyä molemmille kaistoille. Usein nämä autot hidastavat menoa jotka aina ensin kääntyvät vasemmalle kaistalle ja ovat sitten heti vaihtamassa kaistaa oikealle
- Log_
autoilija kirjoitti:
Kyllä saat kääntyä molemmille kaistoille. Usein nämä autot hidastavat menoa jotka aina ensin kääntyvät vasemmalle kaistalle ja ovat sitten heti vaihtamassa kaistaa oikealle
Millä perusteella saa kääntyä molemmille kaistoille?
Laki ei ole mihinkään muuttunut (...Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella...)
Onko tässä tulkinnanvaraa? Log_ kirjoitti:
Millä perusteella saa kääntyä molemmille kaistoille?
Laki ei ole mihinkään muuttunut (...Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella...)
Onko tässä tulkinnanvaraa?Autoilija vain provoilee, ei siitä kannata välittää.
Sen verran totuutta tuossa toki on, että suurin osa ihmisistä kääntää herkästi väärälle kaistalle ja jopa tööttäilee muille tämän suorittaessaan, mikäli kaista ei olekaan vapaa (vaikkapa vastaantulijasta johtuen). Poliisi ei tunnu välittävän. Kolaritilanteessa tietysti epäselvyyttä maksajasta ei olisi.Log_ kirjoitti:
Millä perusteella saa kääntyä molemmille kaistoille?
Laki ei ole mihinkään muuttunut (...Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella...)
Onko tässä tulkinnanvaraa?Ei ole. Kumallekin kaistalle saat kääntyä
The_Rat kirjoitti:
Autoilija vain provoilee, ei siitä kannata välittää.
Sen verran totuutta tuossa toki on, että suurin osa ihmisistä kääntää herkästi väärälle kaistalle ja jopa tööttäilee muille tämän suorittaessaan, mikäli kaista ei olekaan vapaa (vaikkapa vastaantulijasta johtuen). Poliisi ei tunnu välittävän. Kolaritilanteessa tietysti epäselvyyttä maksajasta ei olisi."Autoilija vain provoilee, ei siitä kannata välittää."
Kyllä se on parempi, kun käännytään suoraan oikealle kaistalle. Nyt moni jää vasemmalle tukkeeksi ja odottaa siellä kaistanvaihtomahdollisuutta. Minä ainakin käännyt aina oikealle jos on että hetken päästä pitää käänntyä oikealle tai jos edellä ajava on kääntynyt vasemmalle tiedän silloin että se jää hidastelemaan- Log_
autoilija kirjoitti:
"Autoilija vain provoilee, ei siitä kannata välittää."
Kyllä se on parempi, kun käännytään suoraan oikealle kaistalle. Nyt moni jää vasemmalle tukkeeksi ja odottaa siellä kaistanvaihtomahdollisuutta. Minä ainakin käännyt aina oikealle jos on että hetken päästä pitää käänntyä oikealle tai jos edellä ajava on kääntynyt vasemmalle tiedän silloin että se jää hidastelemaanTässä ei kai keskusteltu henkilökohtaisista mielipiteistä.
- ei vaaraa muille
"""" Kääntyvän "ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä" muille samaan suuntaan kulkeville """"
Tämä koskee kaikkia tienkäyttäjiä, koskee myös suoraan ajavia, moottoritiellä ajavia, parkkipaikalla ajavia, jalankulkijoita, traktorikuskeja, lentäjiä, veneen käyttäjiä, ja ihan kaikkia muitakin ihmisiä. - qasdfghjkl
Reilut yksitoista vuotta mietit, ja sitten kirjoitat täyttä p***aa.
- Oikea vastaus!
Löytyy suoraan tieliikennelaista - 12 § Kääntyminen.
"Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."
Ei siis saa käännöksen JÄLKEEN kaksikaistaisella tiellä siirtyä suoraan ulommalle/kauimmaiselle (oikealle) kaistalle, vaan tulee ensiksi ajaa sisimmälle kaistalle.
Ihan sama että oikealle käännyttäessä ei saa kaksikaistaisella tiellä siirtyä suoraan ulommalle/kauimmaiselle (vasemmalle) kaistalle. - 15+18
Pojjaat pojjaat, 12 vuotta vanha ketju. Hohhoijaa.
Kaverilla on ollut ajokorttikin 9 vuotta.- a.n. aivopierut
"Kaverilla on ollut ajokorttikin 9 vuotta."
Nimim.Autoilija eli A.N. ei ole ajokorttia tai ei ainakaan pitäsi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 216548
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04687- 603677
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2282937Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342712Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452496Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme252335Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 401753
- 241618