lasku ja tarvittaessa

lyhyt selitys

Termoskannussa on 0,4kg vettä 20Cels lämpötilassa. Oletetaan, että kannun lämpökapasiteetti on hyvin pieni ja lämmönvaihto ympäristön kanssa olematon. Kannuun laitetaan 0,1kg nolla-asteista jäätä. Mikä seuraavista väitteistä kuvaa tilanteen kannussa oikein, kun lämpötilaerot ovat tasaantuneet:

A Kannussa on vettä ja jäätä 0Cels lämpötilassa.
B Kannussa on 0,5kg vettä noin 0Cels lämpötilassa.
C Kannussa on 0,5kg vettä noin 4Cels lämpötilassa.

Veden c=4190 J/(kgCels) ja jään ominaissulamislämpö on 333000 J/kg

Olen vuoden yrittänyt ratkaista tätä mutta ei onnistu...

5

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska energia säilyy

      delta E = E_sul. delta E_lämp.

      delta E

    • lakjdhkhasdf

      Aina nolla, koska jää pitää veden nolla-asteisena niin kauan kuin sitä on vielä jäljellä!!!!

    • Simppeli

      333000/4190 = noin 80.
      Eli kg jäätä ja kg 80 asteista vettä tuottaa 2kg 0 asteista vettä.

      Jos vettä on 4 kertaa jäätä enemmän,
      niin 80/4 = 20 asteinen vesi sulattaa jään.

    • keemikko

      En tiedä onko tästä kenellekään mitään apua, mutta itse ratkaisisin tehtävän päissäni, eikun päässäni, suurinpiirtein näin:

      Kannussa on jäätä ja lämmintä vettä. Jään sulattamiseen tarvitaan varmaan lämpöä. Lämpöä saadaan tässä tapauksessa lämpimästä vedestä. Lasketaan siis paljonko lämpöä meillä on käytössä maksimissaan, kun jään sulattamiseen vaaditaan nolla asteista vettä. 0,4kg ja 20C vastaa lämpömäärää (c=4190J/kgC, jos tuosta haluaa jouleja on kerrottava varmaan kiloilla ja celsiuksilla) 0,4*20*4,2kJ=33,6kJ.
      Jään sulattamiseen vaaditaan 333kJ/kg eli 33,3kJ sadalle grammalle. Meillä on siis riittävästi lämpöä jään sulattamiseen ja vielä jää 300J yli, hieno homma. Tuo ylijäämähän voidaan uhrata vaikka sulamisveden lämmittämiseen. Vaiheessa kaksi meillä on siis 0,1kg 0C ja 300J vettä. Lasketaanpa ensin missä lämpötilassa on tuo 300 jouleinen vesi. Aiemmin kerrottiin, nyt jaetaan (edellisestä yhtälöstä nähdään, että pitää heittää tunnetut arvot "on"-merkin toiselle puolelle alakertaan): 300/(4200*0,4)=(nyt menee vaikeaksi) 5/28? (pyöristetäänpä vähän) =5/30=1/6C = 0,16C.

      No niin, vaihe 2:
      0,1kg 0C vettä ja 0,4kg 0,16C vettä sekoitetaan. No tuostahan jo löytyisi vastaus. Mutta lasketaan nyt kuitenkin. Veden lämpötilahan asettuu massojen suhteen mukaisesti. Lämpötilaero on 0,16C, massojen suhde 0,1:0,4 eli 1:4, joten jaetaan lämpötilaero viiteen osaan. Isompi massa tietysti siirtää tasapainon puolelleen, joten voidaan päätellä että lämmin vesi jäähtyy yhden osan ja kylmä vesi lämpenee neljä osaa. Lasketaan vaikkapa lämpimän veden kautta. Lämpötilaksi tulee 0,16C - 1/5*0,16C =4/5*0,16C = 0,13C. Kylmän veden kautta saataisiin 0C 4/5*0,16C, eli sama kuin edellä. Tulos on niin lähellä aiemmin esitettyä tarkkaa ratkaisua, että lienee oikein?

      Siis vaihtoehto B on oikein.

      • ymmärsinkö nyt oikein?

        Energiaa on käytettävissä sulattamiseen yhteensä:
        Q=4190*0,4kg*20
        Q=33520J

        Jään sulattamiseen kuluu energiaa yhteensä:
        Q=0,1kg*333000J
        Q=33300J

        Nähdään että energiaa on riittävästi jään sulattamiseen:
        33520J-33300J=220J

        Energiaa jää siis 220J ylinmääräistä, joka kuluu veden lämmittämiseen:
        4190*0,5kg*T=220J
        T=220J/(4190*0,5kg)
        T=0,11 Cels


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1812
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1297
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      66
      638
    Aihe