Tänään tuli mätkyjä maksettavaksi 372 euroa, soitettuani verotoimistoon, sain tietää että 550 euroa kuussa on ollut liikaa elämiseen. Eli veroa oli mennyt liian vähän. Jotta mätkyjä ei olisi tullut, minun olisi pitänyt tulla toimeen 525 eurolla kuussa. Olen tyhmänä onnitellut itseäni siitä että olen ylipäätänsä pystynyt elämään 550 eurolla ja nyt sainkin kuulla tienanneeni ihan liikaa, olen siis rikas tai jotain. Nyt olisi mielenkiintoista saada tietää miten vähällä muut ovat tulleet toimeen, koska tässä täytyy ilmeisesti korottaa veroprosenttia ettei enempiä rankaistaisi.
Työttömän mätkyt
13
1347
Vastaukset
- lisävero
Mätky on lisävero, joka määrätään, jos pimittää tuloja verottajalta. Jos sinulle todella määrättiin maksettavaksi lisäveroa eli mätkyä, olet syyllistynyt laittomaan tekoon.
Jos kuitenkin tarkoitit että joudut maksamaan jäännösveroa, olet saanut muilta veronmaksajilta melko halpakorkoista lainaa. Sinulla on ollut tilaisuus sijoittaa se hetkeksi tuottavasti. Loppuvuonna laina on maksettava takaisin.- äimän käki
...aina oppii uutta, mutta minua nyt kuitenkin kiinnostaa se että onko tuo 550 euroa kuussa todellakin iso summa rahaa? Verottajan mielestä kyllä. Millä summalla esim. peruspäivärahalla olevat tulevat toimeen? Käsittääkseni se on jopa pienempi, vai?
- Minä myös
äimän käki kirjoitti:
...aina oppii uutta, mutta minua nyt kuitenkin kiinnostaa se että onko tuo 550 euroa kuussa todellakin iso summa rahaa? Verottajan mielestä kyllä. Millä summalla esim. peruspäivärahalla olevat tulevat toimeen? Käsittääkseni se on jopa pienempi, vai?
Paljonko maksoit ennakonpidätystä työttömyyskorvauksesta? Onko tuo 550€ käteen jäävä osuus? Minä sain 450€ mätkyjä myös työttömänä...
- äimän käki
Minä myös kirjoitti:
Paljonko maksoit ennakonpidätystä työttömyyskorvauksesta? Onko tuo 550€ käteen jäävä osuus? Minä sain 450€ mätkyjä myös työttömänä...
...käteen jäävä osuus.
- valinta on
äimän käki kirjoitti:
...käteen jäävä osuus.
Kukin voi itse vaikuttaa siihen saako palautusta vai maksaako jäännöstä. Pitämällä prosentin riittävän korkealla tulee mukavasti palautuksia ja päinvastoin. Ihan oman valinnan mukaan.
- ......
äimän käki kirjoitti:
Oli summa sitten iso/pieni, ei heittäydytä sen suhteen sentimentaaliseksi. Olleellista on, että veroprosenttisi on ollut liian pieni tuloihisi nähden. Kannattaa vastaisuudessa tarkistuttaa verokortti hyvissä ajoin ettei satu vastaavaa vahinkoa. www.vero.fi.stä löytyy laskuri.
- äimän käki
...... kirjoitti:
Oli summa sitten iso/pieni, ei heittäydytä sen suhteen sentimentaaliseksi. Olleellista on, että veroprosenttisi on ollut liian pieni tuloihisi nähden. Kannattaa vastaisuudessa tarkistuttaa verokortti hyvissä ajoin ettei satu vastaavaa vahinkoa. www.vero.fi.stä löytyy laskuri.
...sehän tuli jo selväksi että olen saanut liikaa rahaa, eli veroa olisi pitänyt maksaa enemmän. Senhän vuoksi olenkin äimän käkenä koska olin kuvitellut olevani köyhä ja onnitellut itseäni siitä että olen ylipäätänsä tullut toimeen, elikkä olin täysin elänyt pilvilinnoissa tai jotain.Mitä tulee sentimentaalisuuteen, niin voitte uskoa että olin kovastikin sentimentaalinen saatuani tietää jäännösverosta, täysin tahdosta riippumaton reaktio. Nyt haluankin tietää miten pienillä raha määrillä ihmiset elävät tässä maassa? Googlen kautta yritin etsiä tietoa, mutta en vissiin osaa kysyä oikeilla sanoilla, nyt vaan sattuneesta syystä alkoi kiinnostaa tällaiset asiat.
- Minä myös
...... kirjoitti:
Se Vero.fi sivuilla oleva laskuri antaisi mulle veroprosentiksi vaan 12 ja mulla oli 17 ja silti tuli noin paljon mätkyjä. Jos olisin puottanut 12 niin olisin saanut ainakin kuukauden korvauksen edestä mätkyjä.
- .....
Minä myös kirjoitti:
Se Vero.fi sivuilla oleva laskuri antaisi mulle veroprosentiksi vaan 12 ja mulla oli 17 ja silti tuli noin paljon mätkyjä. Jos olisin puottanut 12 niin olisin saanut ainakin kuukauden korvauksen edestä mätkyjä.
Laskuri antaa taatusti oikean tuloksen, kun syötät tiedot täydellisinä ao. laatikkoihin ja annat kaikki tarvittavat tiedot. Luullakseni yleisin sudenkuoppa on, että päivärahat ym. sosiaalietuudet syötetään palkaksi.
- päivärahalla
äimän käki kirjoitti:
...sehän tuli jo selväksi että olen saanut liikaa rahaa, eli veroa olisi pitänyt maksaa enemmän. Senhän vuoksi olenkin äimän käkenä koska olin kuvitellut olevani köyhä ja onnitellut itseäni siitä että olen ylipäätänsä tullut toimeen, elikkä olin täysin elänyt pilvilinnoissa tai jotain.Mitä tulee sentimentaalisuuteen, niin voitte uskoa että olin kovastikin sentimentaalinen saatuani tietää jäännösverosta, täysin tahdosta riippumaton reaktio. Nyt haluankin tietää miten pienillä raha määrillä ihmiset elävät tässä maassa? Googlen kautta yritin etsiä tietoa, mutta en vissiin osaa kysyä oikeilla sanoilla, nyt vaan sattuneesta syystä alkoi kiinnostaa tällaiset asiat.
Saan 538 euroa netto/kk 202 euroo asumistukea, eli 740 - vuokra 360e. Eli sillä on elettävä ja laskut maksettava. Ja epäilen joutuvani maksamaan jäännösveroa, ei ole tullut vielä tietoa. Että ei hyvältä tunnu tämä ansiosidonnaisella olo, kun on osa-aikatyötä tehnyt nälkäpalkalla.
- justme
äimän käki kirjoitti:
Alkuvuodesta minulla ei ollu muita tuloja kuin opiskelin asumistuki, kesäkuusta elokuun puoleen väliin olin töissä ja loka-jouluun ajan sain työmarkkinatukea n. 464,8€ - 20€ veroa = n. 370€. tämän lisäksi asumistuki. vuokran ja laskujen jälkeen käteen jäi n. 200€. tänään putosi postiluukusta 50€ mätkyjä. vähänhän se on, mutta olemattomat nuo ovat tulotkin!
- köyhyyyttä tämäkin
Opiskelija saa opintorahaa 259,01 euroa ja siihen asumislisää maksimissaan 201,60 euroa (80 prosenttia hyväksytyistä menoista).
Eli jos vuokra on 360 euroa/kk, joka on varsin kohtuullinen, jää vuokran jälkeen käteen: 100,61 euroa. (259,01-(360-201,60))
Että näin opiskelijoilla.- äimän käki
Kiitos, täältä ja muista lähteistä saamieni tietojen mukaan toisilla on asiat vielä huonommin kuin itselläni. Ei paljoa lohduta, mutta nyt ainakin tiedän paikkani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211240
- 113951
Työttömät risusavottaan
Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risus274683- 42680
- 15610
- 59597
Väsynyt odottamiseesi, M.
Vaikka et minua haluaisi tai huolisi, asia pitäisi käydä lävitse. Siksi etten sinusta pääse ylitse. Pystyisinkö tyytym38495- 36491
- 59485
- 54470