tähystyksessä käyty

pimatsu

huh huh.. melkonen kokemus.. ei kuitenkaan niin "paha" kun kuvittelin:)
Ruokatorvi siisti, mutta alkuosasta "ärtynyt", ei toden.näk. ole siis keliakiaa?? onneksi:o) mutta en oikeen päässyt selvyyteen mikä mua vaivaa, närästyksestä EN kärsi, joten ei ole syynä se.. sain kuukauden kuurin ZOLT 30mg... Niin ja kuukausi ootellaan tuloksia.. ja jos/kun ei keliakiaa ole, niin sitten pitää itse tutkia mikä nuo ilmavaivat, turvotukset ja ripulin aiheuttavat, ja karsia sitten sellaset ruoka-aineet pois.. eli ainaki vehnä on sellanen... että tällästä.. pääasia, että tähystys on ohi, ja etten sairasta (tod.näk) keliakiaa kuitenkaan..

15

2471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meirami

Hyvä, kun kävit tähystyksessä. Kai Sinusta on otettu vilja-allergia-verikokeet? Kun menet kuuntelemaan tuloksia, niin kysy mahdollisimman paljon asiasta ja kysy, mitä lisätutkimuksia voisi tehdä, jollei syy selviä tähystyksen perusteella.

Ja entäs se laktoosirasitus? Voitko syödä maitotuotteita surutta? Hylaako pitäisi olla? Jne.

• pimatsu

ei ole maito/laktoosi"allergiaa".. eikä otettu verikoikeissa tuota vilja-allergiaa, pitänee vielä se "vaatia".. ja sairaalasta sanoivat, että jos tähystyksestä ei mitään "ihmeempää" selvii niin mitään tietoa ei kotia tule sitten..

• Meirami
        pimatsu kirjoitti:

ei ole maito/laktoosi"allergiaa".. eikä otettu verikoikeissa tuota vilja-allergiaa, pitänee vielä se "vaatia".. ja sairaalasta sanoivat, että jos tähystyksestä ei mitään "ihmeempää" selvii niin mitään tietoa ei kotia tule sitten..

Mielenkiintoinen tuo poliklinikan vastaus... Kyllä sieltä minun mielestäni pitäisi Sinulle ainakin tulla paperi, jossa kerrotaan, mitä on tehty, mitä "näkyi" ja mikä oli tutkimuksen lopputulos. Jos se lausunto ei tule Sinulle, niin lähettävälle lääkärille se ainakin tulee. Ja häneltä voit pyytää itsellesi oman kopion, joka on hyvä olla tallessa, kun taas kysytään "mitä on tehty aiemmin?". Sinun pitää olla ajantasalla tehdyistä kokeista, niin hoopolta kuin se kuulostaakin. Sinä olet potilas!

Ainakin täälläpäin on se käytäntö, että (mun tapauksessani) potilas sai lääkärille soittoajan/pkl-ajan, jolloin lääkäri kertoi olennaisimmat asiat. Sain vielä kotiin postitse oman lausuntokappaleeni ja tk.lääkäri sai omansa. (Eri sairaaloissa käytäntö vaihtelee...)

Näin sivustakatsojan roolissa sanoisin, että jos sairaalasta ei tosissaan tule mitään infoa kuukauden kuluessa, niin mene terveyskeskukseen keskustelemaan lähettäneen lääkärin kanssa. Siksikin, että joskus lausunnot jäävät lähettämättä ja omille teilleen ja vastuuta pallotellaan, kun hoksataan, ettei olekaan lähetetty mitään tietoa, vaikka olisi pitänyt, nimimerkillä "kokemusta tästäkin".

Ja noin äkkiseltään maallikkona ajattelisin, että vilja-allergia olisi hyvä katsoa. Minulta ne katsottiin. - Ja keliakiasta vielä: se voi olla latentti (piilevä), joten asiaa on valitettavasti pidettävä yllä. Jos nyt ei tule mitään esille, niin kirkkaalla äänellä kysyt, että koskas tulet taas kontrolliin. Vuoden päästä?

Tässä näitä ajatuksen tapaisia taas kerran.

• pimatsu
        Meirami kirjoitti:

Mielenkiintoinen tuo poliklinikan vastaus... Kyllä sieltä minun mielestäni pitäisi Sinulle ainakin tulla paperi, jossa kerrotaan, mitä on tehty, mitä "näkyi" ja mikä oli tutkimuksen lopputulos. Jos se lausunto ei tule Sinulle, niin lähettävälle lääkärille se ainakin tulee. Ja häneltä voit pyytää itsellesi oman kopion, joka on hyvä olla tallessa, kun taas kysytään "mitä on tehty aiemmin?". Sinun pitää olla ajantasalla tehdyistä kokeista, niin hoopolta kuin se kuulostaakin. Sinä olet potilas!

Ainakin täälläpäin on se käytäntö, että (mun tapauksessani) potilas sai lääkärille soittoajan/pkl-ajan, jolloin lääkäri kertoi olennaisimmat asiat. Sain vielä kotiin postitse oman lausuntokappaleeni ja tk.lääkäri sai omansa. (Eri sairaaloissa käytäntö vaihtelee...)

Näin sivustakatsojan roolissa sanoisin, että jos sairaalasta ei tosissaan tule mitään infoa kuukauden kuluessa, niin mene terveyskeskukseen keskustelemaan lähettäneen lääkärin kanssa. Siksikin, että joskus lausunnot jäävät lähettämättä ja omille teilleen ja vastuuta pallotellaan, kun hoksataan, ettei olekaan lähetetty mitään tietoa, vaikka olisi pitänyt, nimimerkillä "kokemusta tästäkin".

Ja noin äkkiseltään maallikkona ajattelisin, että vilja-allergia olisi hyvä katsoa. Minulta ne katsottiin. - Ja keliakiasta vielä: se voi olla latentti (piilevä), joten asiaa on valitettavasti pidettävä yllä. Jos nyt ei tule mitään esille, niin kirkkaalla äänellä kysyt, että koskas tulet taas kontrolliin. Vuoden päästä?

Tässä näitä ajatuksen tapaisia taas kerran.

hyvistä vinkeistä.. Soittelen ehottomasti tossa kuukauden kuluttua lääkääriin, jos ei mitään tietoa kotia tule.. ihmettelin itekkin sitä että tutkitaan, muttei tuloksista kuulekkaan mitään...

• mies Oulusta
        pimatsu kirjoitti:

hyvistä vinkeistä.. Soittelen ehottomasti tossa kuukauden kuluttua lääkääriin, jos ei mitään tietoa kotia tule.. ihmettelin itekkin sitä että tutkitaan, muttei tuloksista kuulekkaan mitään...

vaiva kun minulla, kaikki tarvittavat tehty. Silti ihmettelen mitä minua vaivaa, lääkäri sanoi minulle: sinulla on vilja yliherkkyys.

Kokeilen taas viljojen syönti kesällä.

• xinna

koepala pitää viipaletutkia jos siitä ei heti ilmene keliakia. Tiedän tapauksia joissa keliakia on vasta sitten löytynyt.

• onnrai

Se virallinen tähystys tehdään toisesta päästä kun tutkitaan onko keliakia eikä suusta siinä sinulle on annettu vähän väärää tietoa koska keliakia koepala otetaan ohutsuolesta ja se onnistuu parhaiten sieltä alapäästä eikä kurkkutorvesta

• kirjoittaja

läpisee omiaan. ohutsuolen tähystys ja keliakian takia näytteenotto tapahtuu juuri gastroskopian yhteydessä eli letku niellään. peräsuolen kautta päästään vain paksusuoleen, ja sieltä taaksepäin suolessa peruuttaminen ohutsuoleen asti ei ole mitenkään mahdollista. tosi outoja käsityksiä ihmisillä on ja "totena" niitä esittävät. hohhoijaa.

• onnrai
        kirjoittaja kirjoitti:

läpisee omiaan. ohutsuolen tähystys ja keliakian takia näytteenotto tapahtuu juuri gastroskopian yhteydessä eli letku niellään. peräsuolen kautta päästään vain paksusuoleen, ja sieltä taaksepäin suolessa peruuttaminen ohutsuoleen asti ei ole mitenkään mahdollista. tosi outoja käsityksiä ihmisillä on ja "totena" niitä esittävät. hohhoijaa.

Ei kuule läpise omiaan minä kun olen ollut niissä molemmissa jutuissa oikein erikoislääkärin tutkinnossa missä hän kertoi koko ajan mitä tapahtuu ja miksi sama lääkäri opettaa Karolinska sairaalassa uusia lääkäreitä että ei se nyt mikään pilipali ukko ollut mutta onhan se hyvä että ihmiset saa sanoa mielipiteensä vaopaasti

• netissä...
        onnrai kirjoitti:

Ei kuule läpise omiaan minä kun olen ollut niissä molemmissa jutuissa oikein erikoislääkärin tutkinnossa missä hän kertoi koko ajan mitä tapahtuu ja miksi sama lääkäri opettaa Karolinska sairaalassa uusia lääkäreitä että ei se nyt mikään pilipali ukko ollut mutta onhan se hyvä että ihmiset saa sanoa mielipiteensä vaopaasti

ja katso "gastroskopia"-hakusanan kohdalta. Gastoroskopia tehdään aina suun kautta ja siinä kurkistetaan vatsalaukun kunto ja sitten edetään eteenpäin suolinukkaa katsomaan. Se on keliakian toteamisessa Suomessa perustutkimus, siis se mustan letkun nieleminen nenän alla sijaitsevan suun kautta.

Kun toisesta päästä tähystetään, niin kyse on pääsääntöisesti eri sairauksien poissulkemisesta. Ota ystävällisesti asioista ja termeistä selvää, ennen kuin kirjoitat tänne. Kansa on jo kauhusta kankeana, kun puhutaan pelkästä gastroskopiasta, siis suunkautta tapahtuvasta tähystyksestä. Ja sinä alat puhua ihan eri "päästä". Konsultoi sitä "pilipali-ukkoasi" näitä termeistä, niin asiat kirkastuvat sinullekin.

• onnrai
        netissä... kirjoitti:

ja katso "gastroskopia"-hakusanan kohdalta. Gastoroskopia tehdään aina suun kautta ja siinä kurkistetaan vatsalaukun kunto ja sitten edetään eteenpäin suolinukkaa katsomaan. Se on keliakian toteamisessa Suomessa perustutkimus, siis se mustan letkun nieleminen nenän alla sijaitsevan suun kautta.

Kun toisesta päästä tähystetään, niin kyse on pääsääntöisesti eri sairauksien poissulkemisesta. Ota ystävällisesti asioista ja termeistä selvää, ennen kuin kirjoitat tänne. Kansa on jo kauhusta kankeana, kun puhutaan pelkästä gastroskopiasta, siis suunkautta tapahtuvasta tähystyksestä. Ja sinä alat puhua ihan eri "päästä". Konsultoi sitä "pilipali-ukkoasi" näitä termeistä, niin asiat kirkastuvat sinullekin.

Kykllä sinäkin saat näköjään vielä opiskella vähän lisää Gastroskopiassa tutkitaan ruokatorvi, mahalaukku ja pohjukkais suoli

endoskopi tutkitaan ohutsuoli sekä paksusuoli
        sitten on vielä sigmoideoskopi ja koloskopi
        mitäs haluat vielä tietää jos nytne sinun nimet on mennyt jollain väärään järjestykseen niin ei kai siitä nyt kannata maailmaa kaataa kokonaan
        Mutta tutkimus väline on aivan samanlainen kummissakin että siitä sinä ett voi minun kanssa väitellä jos nyt sitten hygienian vuoksi otetaan niitä eri kaapeista.

• onnrai
        netissä... kirjoitti:

bronkoskopi-- tutkitaan keuhkot
        gastroskopi-- --"-- ruuansulatuselimet
        artroskopi -- --"-- nivelet
        koloskopi -- --"-- paksusuoli
        rektoskopi -- --"-- peräaukko
        cystoskopi -- --"-- virtsarakko
        laparoskopi-- --"-- alavatsa

työkalun nimi on ENDOSKOPI

• omiasi !!!!!!!!!!!

Sinulta ei takuulla ole keliakiaa tutkittu kun et edes tiedä mitenkä se todetaan, etkä näköjään osaa tietoa edes netistä hakea, tässä netistä kopioitua tekstiä keliakian toteamisesta:

Toteaminen

Keliakiatutkimukset ovat aiheelliset, jos esiintyy siihen sopivia vatsaoireita, ravinnon imeytymishäiriöitä tai ihokeliakiaa. Alkututkimuksena voidaan käyttää verikoetta, josta tutkitaan keliakiavasta-aineita. Verikokeet paljastavat suurimman osan keliakiasta, mutta ne eivät ole täysin luotettavia. Siksi keliakiadiagnoosi varmistetaan aina suolinäytteen mikroskooppisella tutkimuksella. Näyte otetaan mahalaukun tähystyksessä, jonka yhteydessä tähystin viedään ohutsuolen puolelle. Ihokeliakia varmistetaan terveeltä iholta otetun näytepalan perustee

• onnrai
        omiasi !!!!!!!!!!! kirjoitti:

Sinulta ei takuulla ole keliakiaa tutkittu kun et edes tiedä mitenkä se todetaan, etkä näköjään osaa tietoa edes netistä hakea, tässä netistä kopioitua tekstiä keliakian toteamisesta:

Toteaminen

Keliakiatutkimukset ovat aiheelliset, jos esiintyy siihen sopivia vatsaoireita, ravinnon imeytymishäiriöitä tai ihokeliakiaa. Alkututkimuksena voidaan käyttää verikoetta, josta tutkitaan keliakiavasta-aineita. Verikokeet paljastavat suurimman osan keliakiasta, mutta ne eivät ole täysin luotettavia. Siksi keliakiadiagnoosi varmistetaan aina suolinäytteen mikroskooppisella tutkimuksella. Näyte otetaan mahalaukun tähystyksessä, jonka yhteydessä tähystin viedään ohutsuolen puolelle. Ihokeliakia varmistetaan terveeltä iholta otetun näytepalan perustee

Sinä tunnut olevan oikein sellainen tietoviisas kuten monet suomalaiset muutenkin on mutta kunhan sinä kärsit kaikki sellaiset ongelmat kuten minä niin varmaan muutat mieltäsi minä voiun sanoa että sinä itse ett tiedä mitään mitä se loppujen lopuksi siältää kun on keliaakikko ja vielä ihokeliaakikko minä voin sanoa sinulle että vielä itket monta kertaa ennenkuin tiedät kaikki niksit miten selviät kaikista ongelmista jos sinä meinaat sillä tavalla korjata ongelmia että hyökkäät ihmisten kimppuun niin onnea matkaan vain ja saat sitten taistella tosiaankin niitten puolesta minä olen tapellut 9 vuotta niin kyllä kyllä minulla vähän on tietoa enemmän mitä monella lääkärillä kun on joutunut olemaan sellaisena koe kaniinina monet vuodet mutta voin sanoa että onnea matkaan sinulle ja olisi mukavaa sitten vuosien kuluttua kuulla että olinkos oikeassa luulen että kadut vielä moneen klertaan muuten olen käynyt kaikki tutkimukset niin suun kautta kuin persuksien kautta kameralla että kyllä minä kokemuksista kerron vielä viimmeksi että toivottavasti sinulla sitten on oikein kipeää lonkissa ja muissa elimissä kun tuomitset kokeneen tuolla tavalla . Lopuksi ei voi muuta kuin vetää oikein räkänen nauru että onnea matkaan sinullekkin en tule nimittäin auttamaan sellaisia nirppanokkia enempää tämähän oli oikeastaan kysymys toisen auttamisesta . Onnittelen sinua siitä hienosta tiedosta mitä siellä suomessa osataan HEH- HEH HEH-HEH hyvää jatkoa ei tarvitse vastata viisauteen

• ???????????????
        onnrai kirjoitti:

bronkoskopi-- tutkitaan keuhkot
        gastroskopi-- --"-- ruuansulatuselimet
        artroskopi -- --"-- nivelet
        koloskopi -- --"-- paksusuoli
        rektoskopi -- --"-- peräaukko
        cystoskopi -- --"-- virtsarakko
        laparoskopi-- --"-- alavatsa

työkalun nimi on ENDOSKOPI

# gastroskopia eli mahalaukun tähystys
        # kolonoskopia eli paksusuolen tähystys
        # enteroskopia eli ohutsuolen tähystys

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe