Tarkoituksena olisi skrapata pohja ja olen miettinyt maalin lämmittämistä kuumailmapuhaltimella ennen raapimista.
Uskaltaako tehdä vai seuraako lämmittämisestä ongelmia?
Perustan lämmittämisen siihen, että ainakin puusta maali lähtee helpommin irti kun maalia lämmittää hieman.
pohjan skrapaaminen
14
4715
Vastaukset
- yo man
Osta kunnon skrapa Sandvik tms. jätä piltema ja lidilivarusteet muille, sitten kyllä lähtee. Jos ei sittenkään lähde niin pyydä isi apuun tai mene kursseille.
- poistat
Miksi poistat tiukassa olevan maalin pohjasta?
Oletan että kyseessä on puuvene, sitä voi lämmittää.
Lasikuituvenettä en lämmittäisi
Teräsveneen voi vaikka kuumentaa.- A-33
Auttaa kuin vain antaa sen vaikutta riittävän kauan. Käytä vain tarkoitukseen sopivaa maalinpoistajaa,jos lasikuituvene (Esim. Hempelin tuotetta)
- Jiippi
A-33 kirjoitti:
Auttaa kuin vain antaa sen vaikutta riittävän kauan. Käytä vain tarkoitukseen sopivaa maalinpoistajaa,jos lasikuituvene (Esim. Hempelin tuotetta)
Joo pääsiäinen tuli vietettyä maalinpoiston merkeissä. Mulla on Intterin pehmee myrkky ja piti vaihtaa Awl-grippi tilalle. Interin oma maalinpoisto ei toiminut hyvin. (ainakaan 18-20 asteessa)Maalin piti antaa olla puolituntia ja sitten kun se lälti se lähti mössöinä ja tukki skrapan joka vedolla (ja oli perkeleen kallistakin). Puukeskuksesta sai sellasta vihreessä purkissa olevaa vihreetä tavaraa joka toimi hyvin. Maali lähti kaapiessa luiskittain irti ja irtosi ravistamalla skrapasta. Vähän praimeriakin kyllä lähti mukana. Lisäksi varo vesilinjaa jos et meinaa nostaa sitä, jättää jäljen. Purkissa varoitettiin että ei sovellu lasikuidulle mutta myrkyn alla oleva ei olekkaan lasikuitua. Pidä hauskaa...
- s/y Avec
Minä käytin H-veneen pohjan saneerauksessa Nitromors -nimistä maalinirrotusainetta, sigliä ja lihaksia. Taipuvalla siglillä on vähän helpompi välttää uria, joita skraban nurkat helposti tekee. Spaklausta ja hiontaa. Kova duuni, mitta puhdasta ja sileää tuli. Sitten teipattiin koko vene pakettiin ja pohjaan vedettiin uudet epoksiprimerit ruiskulla.
Työarvio: 100 tuntia? (Minulla yleensä aina menee 3 kertaa enemmän, kuin arvioin. Mutta laadullisesti rima on korkealla.)
Muista ottaa myrkyt talteen, ei maahan. Ja asiallisesti ongelmajätekeräykseen, maalijätteenä. Siis ihan ekaksi pressu veneen alle.- Tela K
Onneks et nää, miten meidän "telakalla" puuhaillaan.
- poistanut
pieni kulmahiomakone on nopein. eikä ole väliä onko puu, lasikuitu tai teräsvene. p60 - p80 pahvilaikka. pitää vain muistaa pitää kone liikkeessä ja ei saa hioa työntämällä. tulee muuten hirmuisia koloja.
- Viki
Tarkoitatko lamellilaikkaa vai mikä on pahvilaikka?
Tässä samoin kuin muissa kuivahiontahommissa on muistettava suojata itsensä, kunnon hengityssuojain ja silmäsuojaimet, myrkky pöllyää! - poistanut
Viki kirjoitti:
Tarkoitatko lamellilaikkaa vai mikä on pahvilaikka?
Tässä samoin kuin muissa kuivahiontahommissa on muistettava suojata itsensä, kunnon hengityssuojain ja silmäsuojaimet, myrkky pöllyää!Pahvilaikka on kai oikealta nimeltään fiper laikka. ei missään nimessä lamellilaikalla sillä tulee hirmu koloja. Tuo suojautuminen on asiaa. Mielummin sellainen puhaltimella varustettu maski.
- A-33
Kuivalla paperilla myrkkyä! Vaikka itse suojuatuisitkin hyvin, myrkky lentää helposti tuulen mukana muiden niskaan jos ovat lähellä. Varmaan kiellettykin yleisllä telakointialueilla. Märkähionta käy päinsä, mutta sähköiskun vaara ilmeinen ellei akkukonetta tai vaijerivetoista laikkaa.
- sef
A-33 kirjoitti:
Kuivalla paperilla myrkkyä! Vaikka itse suojuatuisitkin hyvin, myrkky lentää helposti tuulen mukana muiden niskaan jos ovat lähellä. Varmaan kiellettykin yleisllä telakointialueilla. Märkähionta käy päinsä, mutta sähköiskun vaara ilmeinen ellei akkukonetta tai vaijerivetoista laikkaa.
mikä ei tapa se vahvistaa!
- joojoo
kärsii kuunnellessa näitä noviisien neuvoja.
tee ensivuonna, runko kuivuu talvella. syksyllä kaikki irtonainen veks skraballa, miel kovametalli,sandvik, tai muu sellanen, sitte hionta, vaikka epäkeskolla,kysy paperin karkeus hempeliltä, 80 ihan ok. pohjaan primerit 5-7 kertaa oikeissa olosuhteissa, ja nahkeeseen myrkky. toimii - hoist
Teetä homma. Pari vuotta sitten teetettiin, eli kaikki maalit pois hienosti viimeistelynä maalaamista varten, 900 euroa. Vene 33 jalkainen. Käyttivät maalipoistoainetta ja skrapaa, lopuksi myllyttivät epäkeskokoneilla. Kaksi 100 kiloista ammattilaista hikoili veneen alla ja ympärillä 3 päivää.
- imurilla
Itse olen vedellyt imuriin liitettävällä kaapimella ja vedellyt ilman mitään maalinpoistoaineita. Hiki tulee, mutta muuten on kyllä erittäin siistiä hommaa, kun _mitään_ ei tipu maahan. Kolmasosa h-veneen pohjasta on tehty ja veneelläolo aikaa mennyt noin 5 tuntia, josta ehkä noin 3 tuntia tehokasta työaikaa ja loput lepoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988