Milloin tarvitaan laivurinpaperit?

Perheveneilijä

On tässä jo pitempään ihmetellyt ja tietoa etsiskellyt, mutta en löytänyt. Eli milloin veneen kuljettajalla pitää olla laivurinpaperit? Onko raja esim. veneen pituudessa, painossa, henkilömäärässä vai kaikissa näissä? Mistäköhän asiaan saisi ihan virallisen varmistuksen?

11

22712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti.

      Saaristolaivurin paperit on periaatteessa "tarpeettomat", ilman niitäkin saat ajaa 24:n metriin asti aluksia. Henkilölukurajoituksiakaan ei ole. Käytännössä taas papereiden mukanaan tuomat navigointitaidot on tarpeen.

      Rannikkolaivuriksi jatkokouluttautumalla pystyt tilaamaan merenkulkuhallitukselta kansainvälisen huviveneen kuljettajan todistuksen. Siitä se hyöty.

      Itselläni on tänään saaristolaivuri tentti, huonosti olen opiskellut, tunneilla käynyt vain pariin kertaan.. Vaikken läpi pääsisikään, kai olen jotain oppinut.

    • rannikon opiskellut
    • Tarvita

      Taitaa tarvita.
      Silloin jos meinaa ammatikseen kuljettaa ihmisiä .( Rannikkolaivuri )

      • sentään

        Suomen Navigaatioliiton alaiset kaikki kolme tutkintoastetta (saaristo-, rannikko- ja avomerilaivuri) ovat puhtaasti harrastusluonteisia. Rannikkolaivurin papereilla sellaisinaan ei kuljeteta ketään rahasta sen enempää kuin saaristolaivurinkaan.

        Vuokraveneen kuljettajaksi aikovan täytyy suorittaa erikseen vastaava tutkinto viranomaistaholle. Tutkintovaatimukset sinänsä eivät ole välttämättä sen kummoisemmat. Oleellista on se, mikä taho paperin allekirjoittaa.

        Minulla on ollut rannikkolaivurin pahvi seinän koristeena toistakymmentä vuotta, mutta sen nojalla en ole oikeutettu kuljettamaan veneelläni enkä muidenkaan veneillä ketään maksua vastaan.


      • sittenkin
        sentään kirjoitti:

        Suomen Navigaatioliiton alaiset kaikki kolme tutkintoastetta (saaristo-, rannikko- ja avomerilaivuri) ovat puhtaasti harrastusluonteisia. Rannikkolaivurin papereilla sellaisinaan ei kuljeteta ketään rahasta sen enempää kuin saaristolaivurinkaan.

        Vuokraveneen kuljettajaksi aikovan täytyy suorittaa erikseen vastaava tutkinto viranomaistaholle. Tutkintovaatimukset sinänsä eivät ole välttämättä sen kummoisemmat. Oleellista on se, mikä taho paperin allekirjoittaa.

        Minulla on ollut rannikkolaivurin pahvi seinän koristeena toistakymmentä vuotta, mutta sen nojalla en ole oikeutettu kuljettamaan veneelläni enkä muidenkaan veneillä ketään maksua vastaan.

        Eihän se kurssi vielä tuokkaan lupaa ammattimaiseen kuljettamiseen kuten sanoit, pitää tentti suorittaa viranomaislle lupa virallinen.
        Nim. Appiuko teki näin.


    • JRxxx

      ...on aina hyvä lähde, kun etsii mitä tahansa lakiasiaa. Tiivistäen tässä vastaus, jonka olen saanut MKL:n ao. virkamieheltä: jos vene on yli 24 m pitkä tai sen koneteho on yli 500 kW (tai molempia), pitää olla pätevyyskirja, joka määritellään asetuksessa.
      Ongelmia tämä aiheuttaa lähinnä joillekin isoille moottoriveneille. MKL on itse keksinyt tähän kiertotien: vuokraveneeksi rekisteröimisen ja vuokraveneenkuljettan kirjan hankkimisen.
      Ja sitten vähän epävarmempaa tietoa, joka kuitenkin perustuu keskusteluun saman virkamiehen kanssa ja myös asioita pohtineen työryhmän julkaisemaan mietintöön: MKL on uusimassa ko. asetusta ja hyvin todennäköinen uusi muoto on se, että yksityisessä huvivenekäytössä olevien rajat ylittävien veneiden ajamiseen tullaan vaatimaan kv. huviveneenkuljettajakirja. Sen rinnalle saattaa tulla myös jonkinlainen "kansallinen" kortti. Mutta odotellaan nyt, milloin ja minkämuotoisena se uusi asetus tulee :)
      Ja jos kysymyksesi koski näitä Navigaatioliiton laivuripahveja, niin niitä ei oikeastaan vaadita koskaan eikä missään, ne ovat täysin epävirallisia, mutta MKL hyväksyy rannikkotodistuksen yhtenä vaihtoehtoisena tapana osoittaa, että kv. huviveneenkuljettajakirjan hakijalla on riittävä osaaminen.

      • kasapäin paperia

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.


      • äijä
        kasapäin paperia kirjoitti:

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.

        Elkää selitelkö,huvikäytössä vieläkin ajat vaikka sata metristä,en väitä että se on oikein.Ei mitään papereita,virkavalta saattaa kysyä kuka olet, suomessa ei tarvii taistaiseksi henk.tod.mukana raitilla.


      • JRxxx
        kasapäin paperia kirjoitti:

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.

        ...tuohon en osaa vastata. Soitto Merenkulkupiiriin (jos se nyt on vielä virallinen nimi) auttanee. Minä olen perehtynyt vain huviveneilijöitä koskeviin säännöksiin.


      • JRxxx
        äijä kirjoitti:

        Elkää selitelkö,huvikäytössä vieläkin ajat vaikka sata metristä,en väitä että se on oikein.Ei mitään papereita,virkavalta saattaa kysyä kuka olet, suomessa ei tarvii taistaiseksi henk.tod.mukana raitilla.

        ...todennäköisyys joutua tarkastukseen ei ole kovin suuri, koska pätevyyskirjat eivät kuulu poliisin tai merivartioston kontrolliin vaan miehitysasioita valvova viranomainen on MKL. MKL:n tarkastajan osuminen tutkailemaan jotain huvivenettä taas on varsin epätodennäköistä, joskaan ei täysin mahdotonta.
        Jos näistä joutuu Suomen vesillä vaikeuksiin, niin todennäköisin tilanne on onnettomuuden jälkiselvittelyt. Ja se onkin varmaan ikävin mahdollinen paikka joutua viranomaisten lasin alle siitä, että aluksen miehitys ei ole ollut normien mukainen.

        Anyway, jos joku ei usko minun tässä kertomiani, niin ihan vapaasti soittamaan MKL:n virkamiehille ja kysymään. Siellä on nykyään ihan spesialistit huviveneilyä varten, muistaakseni "veneilyn tarkastajat" -nimikkeellä.


      • tiedät sen
        kasapäin paperia kirjoitti:

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.

        Että siirtymäaika on ohi. Ja jos se on ohi, niin sitten sitä ei enää päivitetä, aloitat alusta. vanha praktiikka on tosin voimassa. Vanha kuljettajankirja 2 vaihdettiin kuljettajankirjaan, jonka oikeudet ovat pienemmät kuin vanhan kirjan. Joten et paljoa ole menettänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      321
      8267
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      101
      6513
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      175
      3755
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      77
      2998
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2610
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2573
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2316
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      124
      2301
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2054
    10. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      28
      1687
    Aihe