On tässä jo pitempään ihmetellyt ja tietoa etsiskellyt, mutta en löytänyt. Eli milloin veneen kuljettajalla pitää olla laivurinpaperit? Onko raja esim. veneen pituudessa, painossa, henkilömäärässä vai kaikissa näissä? Mistäköhän asiaan saisi ihan virallisen varmistuksen?
Milloin tarvitaan laivurinpaperit?
11
22712
Vastaukset
- Antti.
Saaristolaivurin paperit on periaatteessa "tarpeettomat", ilman niitäkin saat ajaa 24:n metriin asti aluksia. Henkilölukurajoituksiakaan ei ole. Käytännössä taas papereiden mukanaan tuomat navigointitaidot on tarpeen.
Rannikkolaivuriksi jatkokouluttautumalla pystyt tilaamaan merenkulkuhallitukselta kansainvälisen huviveneen kuljettajan todistuksen. Siitä se hyöty.
Itselläni on tänään saaristolaivuri tentti, huonosti olen opiskellut, tunneilla käynyt vain pariin kertaan.. Vaikken läpi pääsisikään, kai olen jotain oppinut. - rannikon opiskellut
Mitähän laivurin papereita tarkoitit ?
Ilmeisesti Navigatioliiton laivuritutkintojen suorittamisia. Tässä linkissä tietoa pätevyys vaatimuksista (nuo Navigaatioliiton tutkinnot eivät ole pakollisia, suotavia kyllä).
Linkki:
http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelut/julkaisut/tiedotuslehti/avaa.php?id=334
kohdasta soveltamisala löytyvät rajaukset. - Tarvita
Taitaa tarvita.
Silloin jos meinaa ammatikseen kuljettaa ihmisiä .( Rannikkolaivuri )- sentään
Suomen Navigaatioliiton alaiset kaikki kolme tutkintoastetta (saaristo-, rannikko- ja avomerilaivuri) ovat puhtaasti harrastusluonteisia. Rannikkolaivurin papereilla sellaisinaan ei kuljeteta ketään rahasta sen enempää kuin saaristolaivurinkaan.
Vuokraveneen kuljettajaksi aikovan täytyy suorittaa erikseen vastaava tutkinto viranomaistaholle. Tutkintovaatimukset sinänsä eivät ole välttämättä sen kummoisemmat. Oleellista on se, mikä taho paperin allekirjoittaa.
Minulla on ollut rannikkolaivurin pahvi seinän koristeena toistakymmentä vuotta, mutta sen nojalla en ole oikeutettu kuljettamaan veneelläni enkä muidenkaan veneillä ketään maksua vastaan. - sittenkin
sentään kirjoitti:
Suomen Navigaatioliiton alaiset kaikki kolme tutkintoastetta (saaristo-, rannikko- ja avomerilaivuri) ovat puhtaasti harrastusluonteisia. Rannikkolaivurin papereilla sellaisinaan ei kuljeteta ketään rahasta sen enempää kuin saaristolaivurinkaan.
Vuokraveneen kuljettajaksi aikovan täytyy suorittaa erikseen vastaava tutkinto viranomaistaholle. Tutkintovaatimukset sinänsä eivät ole välttämättä sen kummoisemmat. Oleellista on se, mikä taho paperin allekirjoittaa.
Minulla on ollut rannikkolaivurin pahvi seinän koristeena toistakymmentä vuotta, mutta sen nojalla en ole oikeutettu kuljettamaan veneelläni enkä muidenkaan veneillä ketään maksua vastaan.Eihän se kurssi vielä tuokkaan lupaa ammattimaiseen kuljettamiseen kuten sanoit, pitää tentti suorittaa viranomaislle lupa virallinen.
Nim. Appiuko teki näin.
- JRxxx
...on aina hyvä lähde, kun etsii mitä tahansa lakiasiaa. Tiivistäen tässä vastaus, jonka olen saanut MKL:n ao. virkamieheltä: jos vene on yli 24 m pitkä tai sen koneteho on yli 500 kW (tai molempia), pitää olla pätevyyskirja, joka määritellään asetuksessa.
Ongelmia tämä aiheuttaa lähinnä joillekin isoille moottoriveneille. MKL on itse keksinyt tähän kiertotien: vuokraveneeksi rekisteröimisen ja vuokraveneenkuljettan kirjan hankkimisen.
Ja sitten vähän epävarmempaa tietoa, joka kuitenkin perustuu keskusteluun saman virkamiehen kanssa ja myös asioita pohtineen työryhmän julkaisemaan mietintöön: MKL on uusimassa ko. asetusta ja hyvin todennäköinen uusi muoto on se, että yksityisessä huvivenekäytössä olevien rajat ylittävien veneiden ajamiseen tullaan vaatimaan kv. huviveneenkuljettajakirja. Sen rinnalle saattaa tulla myös jonkinlainen "kansallinen" kortti. Mutta odotellaan nyt, milloin ja minkämuotoisena se uusi asetus tulee :)
Ja jos kysymyksesi koski näitä Navigaatioliiton laivuripahveja, niin niitä ei oikeastaan vaadita koskaan eikä missään, ne ovat täysin epävirallisia, mutta MKL hyväksyy rannikkotodistuksen yhtenä vaihtoehtoisena tapana osoittaa, että kv. huviveneenkuljettajakirjan hakijalla on riittävä osaaminen.- kasapäin paperia
Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.
- äijä
kasapäin paperia kirjoitti:
Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.
Elkää selitelkö,huvikäytössä vieläkin ajat vaikka sata metristä,en väitä että se on oikein.Ei mitään papereita,virkavalta saattaa kysyä kuka olet, suomessa ei tarvii taistaiseksi henk.tod.mukana raitilla.
- JRxxx
kasapäin paperia kirjoitti:
Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.
...tuohon en osaa vastata. Soitto Merenkulkupiiriin (jos se nyt on vielä virallinen nimi) auttanee. Minä olen perehtynyt vain huviveneilijöitä koskeviin säännöksiin.
- JRxxx
äijä kirjoitti:
Elkää selitelkö,huvikäytössä vieläkin ajat vaikka sata metristä,en väitä että se on oikein.Ei mitään papereita,virkavalta saattaa kysyä kuka olet, suomessa ei tarvii taistaiseksi henk.tod.mukana raitilla.
...todennäköisyys joutua tarkastukseen ei ole kovin suuri, koska pätevyyskirjat eivät kuulu poliisin tai merivartioston kontrolliin vaan miehitysasioita valvova viranomainen on MKL. MKL:n tarkastajan osuminen tutkailemaan jotain huvivenettä taas on varsin epätodennäköistä, joskaan ei täysin mahdotonta.
Jos näistä joutuu Suomen vesillä vaikeuksiin, niin todennäköisin tilanne on onnettomuuden jälkiselvittelyt. Ja se onkin varmaan ikävin mahdollinen paikka joutua viranomaisten lasin alle siitä, että aluksen miehitys ei ole ollut normien mukainen.
Anyway, jos joku ei usko minun tässä kertomiani, niin ihan vapaasti soittamaan MKL:n virkamiehille ja kysymään. Siellä on nykyään ihan spesialistit huviveneilyä varten, muistaakseni "veneilyn tarkastajat" -nimikkeellä. - tiedät sen
kasapäin paperia kirjoitti:
Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.
Että siirtymäaika on ohi. Ja jos se on ohi, niin sitten sitä ei enää päivitetä, aloitat alusta. vanha praktiikka on tosin voimassa. Vanha kuljettajankirja 2 vaihdettiin kuljettajankirjaan, jonka oikeudet ovat pienemmät kuin vanhan kirjan. Joten et paljoa ole menettänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3218267Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1016513Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1753755- 772998
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402610- 452573
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222316- 1242301
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962054Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista281687