Milloin tarvitaan laivurinpaperit?

Perheveneilijä

On tässä jo pitempään ihmetellyt ja tietoa etsiskellyt, mutta en löytänyt. Eli milloin veneen kuljettajalla pitää olla laivurinpaperit? Onko raja esim. veneen pituudessa, painossa, henkilömäärässä vai kaikissa näissä? Mistäköhän asiaan saisi ihan virallisen varmistuksen?

11

23497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti.

      Saaristolaivurin paperit on periaatteessa "tarpeettomat", ilman niitäkin saat ajaa 24:n metriin asti aluksia. Henkilölukurajoituksiakaan ei ole. Käytännössä taas papereiden mukanaan tuomat navigointitaidot on tarpeen.

      Rannikkolaivuriksi jatkokouluttautumalla pystyt tilaamaan merenkulkuhallitukselta kansainvälisen huviveneen kuljettajan todistuksen. Siitä se hyöty.

      Itselläni on tänään saaristolaivuri tentti, huonosti olen opiskellut, tunneilla käynyt vain pariin kertaan.. Vaikken läpi pääsisikään, kai olen jotain oppinut.

    • rannikon opiskellut
    • Tarvita

      Taitaa tarvita.
      Silloin jos meinaa ammatikseen kuljettaa ihmisiä .( Rannikkolaivuri )

      • sentään

        Suomen Navigaatioliiton alaiset kaikki kolme tutkintoastetta (saaristo-, rannikko- ja avomerilaivuri) ovat puhtaasti harrastusluonteisia. Rannikkolaivurin papereilla sellaisinaan ei kuljeteta ketään rahasta sen enempää kuin saaristolaivurinkaan.

        Vuokraveneen kuljettajaksi aikovan täytyy suorittaa erikseen vastaava tutkinto viranomaistaholle. Tutkintovaatimukset sinänsä eivät ole välttämättä sen kummoisemmat. Oleellista on se, mikä taho paperin allekirjoittaa.

        Minulla on ollut rannikkolaivurin pahvi seinän koristeena toistakymmentä vuotta, mutta sen nojalla en ole oikeutettu kuljettamaan veneelläni enkä muidenkaan veneillä ketään maksua vastaan.


      • sittenkin
        sentään kirjoitti:

        Suomen Navigaatioliiton alaiset kaikki kolme tutkintoastetta (saaristo-, rannikko- ja avomerilaivuri) ovat puhtaasti harrastusluonteisia. Rannikkolaivurin papereilla sellaisinaan ei kuljeteta ketään rahasta sen enempää kuin saaristolaivurinkaan.

        Vuokraveneen kuljettajaksi aikovan täytyy suorittaa erikseen vastaava tutkinto viranomaistaholle. Tutkintovaatimukset sinänsä eivät ole välttämättä sen kummoisemmat. Oleellista on se, mikä taho paperin allekirjoittaa.

        Minulla on ollut rannikkolaivurin pahvi seinän koristeena toistakymmentä vuotta, mutta sen nojalla en ole oikeutettu kuljettamaan veneelläni enkä muidenkaan veneillä ketään maksua vastaan.

        Eihän se kurssi vielä tuokkaan lupaa ammattimaiseen kuljettamiseen kuten sanoit, pitää tentti suorittaa viranomaislle lupa virallinen.
        Nim. Appiuko teki näin.


    • JRxxx

      ...on aina hyvä lähde, kun etsii mitä tahansa lakiasiaa. Tiivistäen tässä vastaus, jonka olen saanut MKL:n ao. virkamieheltä: jos vene on yli 24 m pitkä tai sen koneteho on yli 500 kW (tai molempia), pitää olla pätevyyskirja, joka määritellään asetuksessa.
      Ongelmia tämä aiheuttaa lähinnä joillekin isoille moottoriveneille. MKL on itse keksinyt tähän kiertotien: vuokraveneeksi rekisteröimisen ja vuokraveneenkuljettan kirjan hankkimisen.
      Ja sitten vähän epävarmempaa tietoa, joka kuitenkin perustuu keskusteluun saman virkamiehen kanssa ja myös asioita pohtineen työryhmän julkaisemaan mietintöön: MKL on uusimassa ko. asetusta ja hyvin todennäköinen uusi muoto on se, että yksityisessä huvivenekäytössä olevien rajat ylittävien veneiden ajamiseen tullaan vaatimaan kv. huviveneenkuljettajakirja. Sen rinnalle saattaa tulla myös jonkinlainen "kansallinen" kortti. Mutta odotellaan nyt, milloin ja minkämuotoisena se uusi asetus tulee :)
      Ja jos kysymyksesi koski näitä Navigaatioliiton laivuripahveja, niin niitä ei oikeastaan vaadita koskaan eikä missään, ne ovat täysin epävirallisia, mutta MKL hyväksyy rannikkotodistuksen yhtenä vaihtoehtoisena tapana osoittaa, että kv. huviveneenkuljettajakirjan hakijalla on riittävä osaaminen.

      • kasapäin paperia

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.


      • äijä
        kasapäin paperia kirjoitti:

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.

        Elkää selitelkö,huvikäytössä vieläkin ajat vaikka sata metristä,en väitä että se on oikein.Ei mitään papereita,virkavalta saattaa kysyä kuka olet, suomessa ei tarvii taistaiseksi henk.tod.mukana raitilla.


      • JRxxx
        kasapäin paperia kirjoitti:

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.

        ...tuohon en osaa vastata. Soitto Merenkulkupiiriin (jos se nyt on vielä virallinen nimi) auttanee. Minä olen perehtynyt vain huviveneilijöitä koskeviin säännöksiin.


      • JRxxx
        äijä kirjoitti:

        Elkää selitelkö,huvikäytössä vieläkin ajat vaikka sata metristä,en väitä että se on oikein.Ei mitään papereita,virkavalta saattaa kysyä kuka olet, suomessa ei tarvii taistaiseksi henk.tod.mukana raitilla.

        ...todennäköisyys joutua tarkastukseen ei ole kovin suuri, koska pätevyyskirjat eivät kuulu poliisin tai merivartioston kontrolliin vaan miehitysasioita valvova viranomainen on MKL. MKL:n tarkastajan osuminen tutkailemaan jotain huvivenettä taas on varsin epätodennäköistä, joskaan ei täysin mahdotonta.
        Jos näistä joutuu Suomen vesillä vaikeuksiin, niin todennäköisin tilanne on onnettomuuden jälkiselvittelyt. Ja se onkin varmaan ikävin mahdollinen paikka joutua viranomaisten lasin alle siitä, että aluksen miehitys ei ole ollut normien mukainen.

        Anyway, jos joku ei usko minun tässä kertomiani, niin ihan vapaasti soittamaan MKL:n virkamiehille ja kysymään. Siellä on nykyään ihan spesialistit huviveneilyä varten, muistaakseni "veneilyn tarkastajat" -nimikkeellä.


      • tiedät sen
        kasapäin paperia kirjoitti:

        Tunnut tietävän pätevyyskirjoista jonkin verran. Itselläni on vanha K2 kirja, mutten huomannut uusia sitä siirtymäkauden aikana. Tällöin se olisi ollut läpihuutojuttu. En ole aikoihin kuljetellut isompia kippoja, joten sattuisitko tietämään miten K2:sen päivittäminen onnistuisi kaikkein kivuttomimmin.

        Että siirtymäaika on ohi. Ja jos se on ohi, niin sitten sitä ei enää päivitetä, aloitat alusta. vanha praktiikka on tosin voimassa. Vanha kuljettajankirja 2 vaihdettiin kuljettajankirjaan, jonka oikeudet ovat pienemmät kuin vanhan kirjan. Joten et paljoa ole menettänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe