Olen 23-v. nainen ja kärsinyt jo kohta 10 v. aknesta. Kaikki olen kokeillut, antibiootit ja voiteet yms. Diane Novaa Yasminia söin usean vuoden ja silloin naama pysyi kohtuullisen hyvässä kunnossa, mutta auta armias kun pillerit lopetin - naama on kuin naantalin aurinko. Lähes joka päivä uusia patteja naama, selkä ja kaula täynnä. Nyt olenkin sitten päättänyt aloittaa Roaccutan-kuurin, mutta pelottaa vaan kaikki sivuvaikutukset, lähinnä tuo miten se vaikuttaa hedelmällisessä iässä olevaan naiseen. Eli kuinka kauan lääke säilyy elimistössä? Kuinka pian kuurin lopettamisen jälkeen voi alkaa ajattelemaan lapsen tekoa? Kertokaahan nyt joku Roa-kuurin läpikäynyt nainen, että saako tässä alkaa pelkäämään että joskus tulevaisuudessa voin saada vammaisia lapsia vain siksi, että halusin naamani kuntoon. Rajansa sentään kaikella..Entäpä nuo muut sivuvaikutukset kuten ihon kuivuminen yms. Saattaako lääkkeen käytön aikana esiintyä sekavuuttakin kuten jostain olen lukenut? Kertokaahan naispuoliset ihmiset kokemuksianne (positiivisia tai negatiivisia) tuosta kyseisestä aineesta ja kannattaako sitä ottaa? Vai täytyykö tässä elää koko elämänsä naamaa piilotellen..
ROA+kaipaan vastauksia!
alison
6757
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 6
Vanhimmat
Moikka!
Vaikka pyysitkin naispuolisilta ihmisiltä vastauksia, niin vastataanpa siltikin miehen näkökulmasta ainakin pariin kysymykseen.
Roaccutan vaikuttaa elimistössä vielä noin kaksi kuukautta kuurin lopettamisen jälkeen, mutta esimerkiksi iho on sen verran herkkä hiukan pidemmänkin aikaa, että mitään kovia ihonkäsittelyjä (esim. kuorinnat) ei suositella vielä ainakaan puolen vuoden sisällä kuurista. Sivuvaikutuksethan ovat todella paljon yksilöstä kiinni, mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että eivät ne niin pahoja ole, etteikö lääkettä kannattaisi kokeilla. Tavallisimmat sivuoireet ovat alussa ihon paheneminen, ihon, huulten ja silmien kuivuminen, ihon punaisuus ja lihassäryt.
Sitten tuosta sekavuudesta. Joissakin tutkimuksissa ollaan havaittu, että Roaccutan-kuurilla olleet olisivat tehneet suhteessa enemmän itsemurhia kuin muut samassa elämäntilanteessa olevat ihmiset. Tuota väitettä kovin monet lääkärit eivät kylläkään allekirjoita. Yleensä käy juuri päinvastoin eli kun iho alkaa parantua, niin mieliala kohenee. Itse voin kuitenkin sanoa, että Roa on aiheuttanut minulle ajoittaista masennusta, mutta toisinaan olo on sitten huomattavasti parempi kuin ennen kuurin aloittamista. Kaiketi sillä voi siis jotain vaikutusta mielialaan olla, mutta tämäkin on hyvin yksilöllistä. Lähes poikkeuksetta kaikki oireet helpottavat kuurin edetessä ja poistuvat kokonaan kuurin päätyttyä.
Toivottavasti tämä vastaus auttoi edes vähän. Ehkäpä joku naispuolinen kertoo tarkemmin omiin kokemuksiinsa nojaten kysymistäsi asioista. Tsemppiä sulle!
No voi hyvänen aika !
Jos mikään saa ihmisen viiltämään ranteensa auki, niin on pitkään jatkunut aknepiina, johon ei tuntu loppua löytyvän.
Roaccutaniakin saa miedommilla ja vahvemmilla annostuksilla ! Naisilla saavutetaan hyvät hoitotulokset miedolla, pitkään jatkuvalla iso-tretioniinihoitokuurilla, kunhan vaste täyttyy.
Mikään ei saa ihmistä iloisemmaksi kuin heleä, tasainen, normaalin tuntuinen iho ! Ja Roaccutanin avulla tämä on mahdollista saavuttaa.
Itse olen siis nainen ja syönyt kaksi vuoden pituista mietoa kuuria. Näiden jälkeen akne helpottui ja lievittyi huomattavasti, joskin rasvoittuminen ja epäpuhtaudet palasivat. Minulla syy lienee hormonaalisessa epätasapainossa.
Itse lääkkeen käyttöohjeessa sanotaan, että kuukauteen ei saa tulla raskaaksi lääkkeen lopettamisesta. Lukekaa ohjeet, kysykää lääkäriltänne !
Varotoimena kannattaa ottaa vaikka puolivuotta elämästä ennenkuin hankkiutuu raskaaksi kuurin lopettamisen jälkeen.
Lääke poistuu kyllä elimistöstä eikä jää sinne kummittelemaan aiheuttaen vammaisia lapsia!
ehd. ottaa jos vain saa,aina se ainakin vähän auttaa, useimmille lopullisesti=)tosin se on rasittavaa kun joutuu ravaamaan lääkärissä joka kk raskaustesteissä!!
Viitaten uusiimpiin pohjoismaisiin tutkimustuloksiin Roaccutanen ja masentuneisuuteen
(suicideriski)ei löydetty minkäänlaista syy-yhteyttä eli muutamat Roaccutene hoidon aikana sattuneet itsemurhat selittynevät "normaalina"
nuorten itsemurha taipumuksena joka todennäköisesti on pahentunut vaikean aknen myötä.
ihmettelen kovasti, miksi ihmiset kyselee täällä , kun lääkäriltä saa VARMASTI OIKEAA TIETOA???!!!!