kätisyys mietityttää

oikea vai vasen??

kuinka normaalia on että neli-vuotias vaihtaa kättä joka hetki kun piirtää. Yhtä tuherrusta kummallakin kädellä.
Entäs sitten saksilla leikkaaminen, piirsin ympyrä, mutta sen leikkaaminen oli ythä helvettiä. Varmaan taas joku kuusinkertainen adhd, mutta jos joku tietää että tällaista voi olla niin olisi kiva kuulla lisää.

16

1826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaana.K

      Onko konttaaminen jäänyt vähälle tai konttasiko lapsesi ollenkaan?

      Konttaamisen aikana raajojen vastakkaiset liikkeet kypsyttävät aivojen puoliskoja eriytymään. Oikeakätisyys on aivojen kannalta parasta.

      Jos konttailut ovat jääneet vähiin, ei hätää. Konttailut voidaan tehdä sensomotorisen kuntoutustavan mukaan vielä tuossa iässä uudelleen ja aivot kypsyvät lisää.

      Ystävällisin terveisin
      Jaana.K.

      • ap.

        ei kontannut. Alkoi samantien seisoa. Nyt siis ryömimisleikit kehiin??


      • Jaana.K
        ap. kirjoitti:

        ei kontannut. Alkoi samantien seisoa. Nyt siis ryömimisleikit kehiin??

        Ensinnäkin ryömiminen ja konttaaminen ovat kaksi eri asiaa. Voisi kuvitella, että lapsesi ryömisi esim. niin, että vetäisi käsillä passiivista loppukehoa. Se ei kehitä.

        Ryömiminen ja konttaaminen tulisi tehdä seuraavasti:
        eteenpäin siirtyvät vastakkaiset raajat
        1)oikea käsi ja vasen jalka
        2)vasen käsi oikea jalka

        Ryömiminen tarkoittaa sitä, että keho on pitkin lattiaa, eikä nousta käsille ja jaloille. Raajat liikkuvat lattian tasossa ja kuljettavat kehoa eteenpäin.

        Konttaaminen tarkoittaa sitä, että raajat; kädet ja jalat kannattavat kehoa.

        Tämä harjoittelu auttaa aivopuoliskoja eriytymään. Motorisen kehittymisen myötä lapsi rauhoittuu ja itsetunto vahvistuu.

        www.hypothalamusoy.com


      • näin...

        "Oikeakätisyys on aivojen kannalta parasta."

        Miten perustelet tuon väitteen? Opintojeni aikana ei ole vielä missään vaiheessa tullut moista esille, vaikka todellakin tuo neurologia on tuttu aihepiiri!
        Oppimani mukaan kätisyydellä ei ole mitään merkitystä aivojen kannalta. Mikä sitten on edes aivojen kannalta "parasta" on myöskin kyseenalaista?!! Senkin määritteleminen voisi helpottaa pointtisi ymmärtämistä.
        Vasenkätiset ovat riskialttiinpia, koska tämä on loppujen lopuksi oikeakätisten maailma. Toisaalta taas esim. erilaisista halvauksista vasenkätiset toipuvat paremmin, koska heillä oikeakin aivopuolisko on treenautunut toisin kuin oikeakätisillä.
        Tämän perusteella on siis aivojen kannalta ihan sama kumpiko kätinen on. Itse tosin haluaisin halvaustilanteessa olla jopa se vasenkätinen...


      • vieläpä...
        näin... kirjoitti:

        "Oikeakätisyys on aivojen kannalta parasta."

        Miten perustelet tuon väitteen? Opintojeni aikana ei ole vielä missään vaiheessa tullut moista esille, vaikka todellakin tuo neurologia on tuttu aihepiiri!
        Oppimani mukaan kätisyydellä ei ole mitään merkitystä aivojen kannalta. Mikä sitten on edes aivojen kannalta "parasta" on myöskin kyseenalaista?!! Senkin määritteleminen voisi helpottaa pointtisi ymmärtämistä.
        Vasenkätiset ovat riskialttiinpia, koska tämä on loppujen lopuksi oikeakätisten maailma. Toisaalta taas esim. erilaisista halvauksista vasenkätiset toipuvat paremmin, koska heillä oikeakin aivopuolisko on treenautunut toisin kuin oikeakätisillä.
        Tämän perusteella on siis aivojen kannalta ihan sama kumpiko kätinen on. Itse tosin haluaisin halvaustilanteessa olla jopa se vasenkätinen...

        Tarkoitin siis vasenta aivopuoliskoa. Vastakkainen kun vastaa vastakkaisen raajan toiminnasta!


      • Jaana.K
        näin... kirjoitti:

        "Oikeakätisyys on aivojen kannalta parasta."

        Miten perustelet tuon väitteen? Opintojeni aikana ei ole vielä missään vaiheessa tullut moista esille, vaikka todellakin tuo neurologia on tuttu aihepiiri!
        Oppimani mukaan kätisyydellä ei ole mitään merkitystä aivojen kannalta. Mikä sitten on edes aivojen kannalta "parasta" on myöskin kyseenalaista?!! Senkin määritteleminen voisi helpottaa pointtisi ymmärtämistä.
        Vasenkätiset ovat riskialttiinpia, koska tämä on loppujen lopuksi oikeakätisten maailma. Toisaalta taas esim. erilaisista halvauksista vasenkätiset toipuvat paremmin, koska heillä oikeakin aivopuolisko on treenautunut toisin kuin oikeakätisillä.
        Tämän perusteella on siis aivojen kannalta ihan sama kumpiko kätinen on. Itse tosin haluaisin halvaustilanteessa olla jopa se vasenkätinen...

        Keskustelen ihan mielelläni asiasta, mutta minua mietityttää yksi juttu. Viestistäsi jäi sellainen maku, että haastat riitaa. Oletko lukenut jo sensomotorista kuntoutusta koskevat sivut? Siellä on aika paljon tästä aihepiiristä asiaa.

        Hienoa, että neurologinen tieto on kiinnostanut sinua. Itse suhtaudun "virallisen lääketieteen" neurologiseen tietoon sillä tavoin, että kaikkea ei vielä todellakan tiedetä maassamme. Sensomotorinen kuntoutus perustuu tarkempaan tutkimukseen, kuin neurologin tekemässä tutkimuksessa. Varhaislapsuuden fysiologisilla kehitysvaiheilla ei tällä hetkellä nähdä kovinkaan suurta merkitystä. Itse olen eri mieltä.

        Palataan asiaan, kun olet käynyt http://www.thalamusoy.com sivuilla.

        Ystävällisin terveisin
        Jaana.K.


      • tutustua antamaasi osoittee...
        Jaana.K kirjoitti:

        Keskustelen ihan mielelläni asiasta, mutta minua mietityttää yksi juttu. Viestistäsi jäi sellainen maku, että haastat riitaa. Oletko lukenut jo sensomotorista kuntoutusta koskevat sivut? Siellä on aika paljon tästä aihepiiristä asiaa.

        Hienoa, että neurologinen tieto on kiinnostanut sinua. Itse suhtaudun "virallisen lääketieteen" neurologiseen tietoon sillä tavoin, että kaikkea ei vielä todellakan tiedetä maassamme. Sensomotorinen kuntoutus perustuu tarkempaan tutkimukseen, kuin neurologin tekemässä tutkimuksessa. Varhaislapsuuden fysiologisilla kehitysvaiheilla ei tällä hetkellä nähdä kovinkaan suurta merkitystä. Itse olen eri mieltä.

        Palataan asiaan, kun olet käynyt http://www.thalamusoy.com sivuilla.

        Ystävällisin terveisin
        Jaana.K.

        Pahoittelut, jos sait viestistäni kuvan, että haastan riitaa. Tämä ei todellakaan ole tarkoitus!

        Hyvä, että aiheestaa saadaan keskustelua ja valtaisat kiitokset tuosta osoitteesta. En sitä vielä "ensisilmäystä" pidemmälle kerinnyt selata, mutta tarkoitus on nyt mennä sinne surffailemaan.

        Itse olen oppini saanut perinteisen koululääketieteen parissa ja siksipä suhtaudun varauksella lähes kaikkeen, mistä ei ole jotain ns. virallista "tieteellistä" tutkimusta. Tietenkään kaikkea ei vielä tiedetä ja paljon on selvitettävissäkin, monessakin asiassa.

        Kuitenkin omakohtaisestikin asia koskettaa, koska olen koko elämäni elänyt vasenkätisenä. Enkä todellakaan koe kärsiväni suuremmin vasenkätisyydestäni. Lyijykynällä kirjoitettaessa teksti tuhriintuu ja joitakin "työkaluja" ei ole tehty vasenkätisten malleina. Kuitenkin olen elämässäni pärjännyt mielestäni kaikin puolin kiitettävästi, joten en oikein ymmärrä, mikä vasenkätisyydessä voisi siis olla vikana! Ja ihan kuriositeettina, niin esim. lääkäreistä olen huomannut ison osan olevan vasenkätisiä... :)


      • Jaana.K
        tutustua antamaasi osoittee... kirjoitti:

        Pahoittelut, jos sait viestistäni kuvan, että haastan riitaa. Tämä ei todellakaan ole tarkoitus!

        Hyvä, että aiheestaa saadaan keskustelua ja valtaisat kiitokset tuosta osoitteesta. En sitä vielä "ensisilmäystä" pidemmälle kerinnyt selata, mutta tarkoitus on nyt mennä sinne surffailemaan.

        Itse olen oppini saanut perinteisen koululääketieteen parissa ja siksipä suhtaudun varauksella lähes kaikkeen, mistä ei ole jotain ns. virallista "tieteellistä" tutkimusta. Tietenkään kaikkea ei vielä tiedetä ja paljon on selvitettävissäkin, monessakin asiassa.

        Kuitenkin omakohtaisestikin asia koskettaa, koska olen koko elämäni elänyt vasenkätisenä. Enkä todellakaan koe kärsiväni suuremmin vasenkätisyydestäni. Lyijykynällä kirjoitettaessa teksti tuhriintuu ja joitakin "työkaluja" ei ole tehty vasenkätisten malleina. Kuitenkin olen elämässäni pärjännyt mielestäni kaikin puolin kiitettävästi, joten en oikein ymmärrä, mikä vasenkätisyydessä voisi siis olla vikana! Ja ihan kuriositeettina, niin esim. lääkäreistä olen huomannut ison osan olevan vasenkätisiä... :)

        Niin.
        Suomessa ollaan takapajulassa sensomotorisen kuntoutuksen kanssa. Kansainvälisiltä sivuilta ponnahtaa ruutuun aivan uusi maailma.

        Kaikille laatukynää vaativille seuraavassa osoite.
        http://www.yoropen.co.uk

        Ostin omani suomalaisesta kirjakaupasta.

        Terveisin
        Jaana.K.


    • ................

      Meillä oli viisivuotias, kun se lopulta vakiintui oikealle. En tiedä mikä on ns. normaaliraja, mutta ei kuulemma ollut huolestuttavaa meillä vielä, mutta ennen kouluikää kuulemma sen pitäisi tapahtua.

      • neljän muksun äippä

        kaikki lapsemme ovat oleet ns,molempikätisiä kouluikään saakka.
        Neuvolassa ja päiväkodissa ovat asiasta huomautelleet,mutta kaikilla tuo kätisyys on löytynyt.
        Yksi lapsistamme on Touretter lapsi ja hänen kohdallaan kaikki oli tuhertamista ja lapsi ei halua piirtää vieläkään (on nyt 10)kun se on niin vaikeaa.
        Mutta nämä kolme muuta ovat hyvin koulussa menetyviä ja muutenkin lahjakkaista lapsia.
        Älä heitä kirvestä kaivoon,vaan ota asia puheeksi neuvolassa,jos askarruttaa.


    • vastanneille!!

      kiitos vastanneille, kai se käsi sieltä löytyy!

    • 4:n äiti

      Älä huoli. Yksi lapsistani on kaksikätinen edelleen (12v). Pari vuotta sitten vakiintui vasuriksi, sitä ennen vaihtoi kättä kesken kirjoituksen, jopa kesken lauseen. Nykyisin siis vakiintunut. Leikkaa edelleen niin että oikeapuoli oikealla kädellä ja vasen vasemmalla. On niinkuin kehon keskiviiva jotenkin...hukassa (mielestäni pikemminkin vahva / ylittämätön). On erittäin vaikea ADHD muuta.

    • vakiintui

      Meillä kätisyys vakiintui esikoulussa. Pienenä käytti pääsääntöisesti vasenta kättään. 3 vuotiaana ryhtyi käyttämään kumpaakin kättä. Ihmettelin, mutta annoin kokeilla. Eskarissa vakiintui oikea käsi. Muuten ei kontannut ollenkaan...

    • 2-kätinen

      Tuttavani perheen poika teki tuota samaa. Neuvolassa huomasivat asian ja laittoivat tutkimuksiin eli psykologille. Psykologi tutki ja testasi ja totesi pojan olevan kaksikätinen eli osaavan käyttää molempia käsiä yhtä hyvin.

      Mutta tää kuulemma rasittaa "aivoja" tai jotain muuta käsittämätöntä ja tällaisessa tapauksesa kuulemma suositellaan, että lapsi saisi itse päättää kumpaa kättä alkaa enemmän käyttää. Poika halusi vasenkätiseksi ja käyttää nyt sitten sitä.

      Jos testeissä olisi paljastunut jompi kumpi käsi paremmaksi toista, niin siinä ei pojalta itseltää olisi kysytty, että kumpaa käyttää.

      Mutta kuulemma tällaiset ihmiset ovat harvinaisia ja "lahjakkaita". On telkkarista tullut ohjelmiakin. Netistä vois löytyä lisäinfoa.

      Suosittelen neuvolaan, että selvittävät kumpi käsi hallitseva.

      • äityli

        Meillä poika käytti myös molempia käsiä, mutta kumpaakaan ei kunnolla. Piirrokset olivat aina "pyörremyrskyjä". Ei osaa vieläkään kunnolla leikata saksilla (7v).
        Neuvolasta saimme ohjeeksi tarkkailla kumpaa kättä käyttää enemmän syödessä tai kumpaan käteen ottaa kynän ensin.
        Käytti oikeaa kättä enemmän. Tehtiin myös psykologin testejä ja päästiin toimintaterapiaan kun todettiin visuomotoorinen hamotushäirö.
        Kotona ollaan tehty palapelejä esim. niin että vasen käsi täytyy laittaa taskun ja saa vaan käyttää oikeaa.
        Ota asia neuvolassa puheeksi..


    • mami

      Heips
      Mulla on kaksi poikaa joilla kummallakin kätisyys valikoitui vasta esikouluiässä.Vanhempi jätti konttaamisen väliin,mutta vaikuttiko se kätisyyden valintaan,sitä en osaa sanoa. Hieman ohjattuna otti kynän oikeaan käteen, mutta esim.heittää tikkaa vasurilla paremmin eli on melkein kaksikätinen.
      Nuoremmalla valikoitui kynäkädeksi vasen,mutta leikkaa saksilla oikealla.
      Kovin olivat päiväkodissa ja neuvolassa huolissaan kätisyydestä,mutta kyllä se sieltä valikoituu ja jos ei valikoidu niin maalaisjärjellä ajateltuna onko siitä nyt jotain haittaa että osaa käyttää molempia käsiään?
      Tuntuu että nykyään vouhkataan kaikesta...lapset pitäisi olla samalla muotilla valettuja ja jos eivätole,niin jotain vikaa on pakko löytyä.
      Malttia ja maalaisjärkeä peräänkuulutan tässä:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe