Kysyisin oireistani?

Äiti

Hei!Haluisin tietää teiltä joka sairastaa ms-tautia voiko nämä mun oireeni ollakin tämän taudin oireita?Eli minulla on jo pitkään ollut päänsärky riesana ,mutta nyt jonkun aikaa se on ollut joka päiväistä ja jatkuvaa aamusta alkaen ,myöskin olen aivan järkyttävän väsynyt ollut jo pitkään !Minulla on myöskin sellaisia oireita ,jotka miehenikin on huomannut eli en muista asioita tai en kuuntele ja ajatus harhailee eli en kai keskity .Saatan antaa lapsille jugurtin vaikka he ovat juuri jo saaneet eli en huomaa asioita mitä esim.mies on juuri tehnyt ja saatan toistaa hänen asioitaan tai omiani!Huimaustakin on välillä ja on jotenkin "outo"olo!On ollut myös ajoittaisia puutumisia mutta harvoin eli noin vuosi sitten sängystä noustessani toinen jalkani oli kokonaan puutunut enkä tuntenut sitä ollenkaan joten lysähdin lattialle .Olen 23 vuotias nainen .Voiko minulla olla MS??Onko muilla ollut tälläisia oireita?

11

3837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinullekin ...

Olisiko migreeni mitään?Mahdollinen niskajumi? Mikäli alkaisimme yhdessä pohtia mikähän sinua vaivaa,niin listasta tulisi takuulla kilometrien pituinen,vai mitä tuumaat?Itselläni ei ole yli 10-vuotta kestäneen mäsän takia ollut kertaakaan päänsärkyä,ei edes krapula sellaista(heh).Mitäpä jos menet lääkärin juttusille ja kerrot hänelle oireistasi?
      Muuten jos nukut niin sikeästi että et herää siihen kun sängyn reuna painaa jalkaasi,niin aivan varmasti jalka puutuu,tai nukut koko yön samassa asennossa ns.kuin hakotukki.Tähän mäsään kuuluu puutumistakin,joillakin on toisilla ei,se puutuminen yleensä kestää vähän kauemmin,päiviä,viikkoja ja uskomatonta mutta totta,jopa kuukausia,kovin ovat vaihtelevia nämä lukemattomat oireet.Kysyt voiko sinulla olla MS?Jaa´a kenellä hyvänsä voi olla mitä vain.Mutta,kuule älä tee omaa diagnoosia itsellesi mistään taudista/sairaudesta vaan anna se lääkärin tehtäväksi.Niin mielelläni kuin minä tämän tautini jollekin mäsää itsessään epäilevälle antaisinkin,se ei ikävä kyllä ole mahdollista.
      Liiii`s älkää aina epäilkö,että teillä on ilman muuta mäsä kun on joitakin mielestänne outoina pitämiänne oireita,siis mäsään(kin)sopivia.On niin paljon sairauksia,jotka "jäljittelevät"mäsää ja suurimmalla osalla oireet johtuvat kuitenkin aivan jostakin muusta,psyykkisestä,tai fyysisestä syystä.
      Itse en aikoinaan edes osannut epäillä itselläni mitään MS-tautia olevankaan.Luulin oireitani "vain" väsymisestä johtuviksi.Olinkin kuin kuuluisa äimänkäki dg:saadessani.
      Hyvät kevään jatkot sinulle (ja käy siellä lääkärissä oireittesi takia).:)

• killi

Mene lääkäriin ja VAADI tutkimuksia! MS tautiinkin oireet sopii ja moneen muuhunkin. Selkäydin punktio ja aivojen ja selän MRI on parhaat tutkimukset MS:n pois sulkemiseksi. Ja mitä päänsärkyyn tulee niin minulla alkoi tauti kauheella jokapäiväisellä päänsäryllä, jota kesti vuosia ja aina lääkärit väitti, että niskat on jumissa ja se tekee päänsäryn, no, onhan ne jumissa vieläkin, mut terveillä ihmisillä jumi saadaan hieronnalla ja lääkkeillä pois...Mutta älä tee ite DG:a vaan mene lääkäriin, mieluiten viä neurologille ja kerro sitten mitä sanottiin...

• Äiti

Niinpä, kun olen käynyt hiljattain säännöllisesti hierojalla joka hieroi niska/hartiaseudun ,käyntejä oli monta jopa kaksi kertaa viikossa ,mutta ei auta ei !Kävin silmälääkärilläkin tarkistuttaan näön ,koska särkyä on myös silmien yläpuolella "kulmakarvoissa" ,ja oli siellä taittovirhe ja ite sain päättää haluanko lasit just siksi jos päänsärky johtuisi siitä ,mutta ei auta näköjään nää lasitkaan:(Pelottaa kyllä pikkusen mikähän mahtaa olla ja ottaako neurologi vakavasti oireitani!Voiko tää tälläinen outo poissa olevuus liittyä myös tähän sairauteen kun olen jo pitkään itsekin tajunnut sen ,kun joka kerta esim.kaupassa ollessa mulla silmät vaan toljottaa eteenpäin ja haahuilen ja tuntuu jotenkin etten ole ollenkaan mukana ,välillä mies mut sitten "herättää" ja sanoo et haloo,kun olen muka ihan hoo-moilanen!?

• killi
        Äiti kirjoitti:

Niinpä, kun olen käynyt hiljattain säännöllisesti hierojalla joka hieroi niska/hartiaseudun ,käyntejä oli monta jopa kaksi kertaa viikossa ,mutta ei auta ei !Kävin silmälääkärilläkin tarkistuttaan näön ,koska särkyä on myös silmien yläpuolella "kulmakarvoissa" ,ja oli siellä taittovirhe ja ite sain päättää haluanko lasit just siksi jos päänsärky johtuisi siitä ,mutta ei auta näköjään nää lasitkaan:(Pelottaa kyllä pikkusen mikähän mahtaa olla ja ottaako neurologi vakavasti oireitani!Voiko tää tälläinen outo poissa olevuus liittyä myös tähän sairauteen kun olen jo pitkään itsekin tajunnut sen ,kun joka kerta esim.kaupassa ollessa mulla silmät vaan toljottaa eteenpäin ja haahuilen ja tuntuu jotenkin etten ole ollenkaan mukana ,välillä mies mut sitten "herättää" ja sanoo et haloo,kun olen muka ihan hoo-moilanen!?

siis lääkäri ajan? Mä kävin sillon kanssa hierojalla varmaan 100 kertaa, eikä mitään apua!Ite tiesin mitä tutkimuksia tarvis tehä ja niin kauan painostin neurologia, että sain tutkimus lähetteitä!Taistelu kesti vuosia.Se oli kamalaa, kun ite tiesi että jotain on vialla ja lääkärit vaan vähätteli asiaa.Triptyl vei multa sen jokapäiväisen päänsäryn pois, mutta on mulla vieläkin ajoittain pää kipee.

• Äiti

Joo,menen tänään neurologille Tammer-tutkaan!Perkule ei tehnyt tämä aamu poikkeusta vaikka kovasti toivoin ,mut ei päätä alkoi särkee heti aamusta sama outo painostava päänsärky:(Mua pelottaa aivan hirveesti mitä neuro sanoo,näistä oireista!Kirjoittelen sitten kun olen käynyt!

• pet

Taas mä täällä jauhan tätä, mut jossain tuolla alempana on ketju, jossa me erään ihmisen kanssa keskusteltiin just noista poissaolo kohtauksista... lueppa sieltä... yritän etsiä sulle sen otsikon...

• pet
        pet kirjoitti:

Taas mä täällä jauhan tätä, mut jossain tuolla alempana on ketju, jossa me erään ihmisen kanssa keskusteltiin just noista poissaolo kohtauksista... lueppa sieltä... yritän etsiä sulle sen otsikon...

Nimimerkki piia aloitti ketjun nimeltä kognitiiviset oireet. Katohan löytyykö sieltä mitään tuttua. Mulla ei just nyt riitä pää kirjotella asiasta uudemman kerran, mut minusta toi sun poissaolevuus vois mennä samaan...

jaksamisia! kerrohan mitä neurologi sanoo noihin oireisiin...

• Äiti
        pet kirjoitti:

Nimimerkki piia aloitti ketjun nimeltä kognitiiviset oireet. Katohan löytyykö sieltä mitään tuttua. Mulla ei just nyt riitä pää kirjotella asiasta uudemman kerran, mut minusta toi sun poissaolevuus vois mennä samaan...

jaksamisia! kerrohan mitä neurologi sanoo noihin oireisiin...

No niin, eli tänään kävin neurolla ja sain lähetteen aivojen mangneettikuvaukseen .Neurologi antoi kaksi mahdollista vaihtoehtoa jotka oli MS ja aivoissa joku synnynnäinen verisuonen solmu tai joku tämmöinen ja epätodennäköisintä olisi mikään kasvain.Eli salakavalasti alkava MS voi olla kyllä mahdollinen ,mutta sen näkee sitten tuon kuvauksen jälkeen ,onko niitä plakkeja!Päänsärky on tänäänkin ollut hirvee ,toivottavasti joku selvyys tulisi näihin oireisiin,sais edes jotain lääkettä sitten!Millaista muuten tuo MS-tautiin liittyvä päänsärky on teillä jolla sitä esiintyy??Itsellä on sellainen koko päivän jatkuva heti aamulla alkava ,tasainen "normaali"särky otsalla ja silmissä ja niiden ympäristössä.

• killi
        Äiti kirjoitti:

No niin, eli tänään kävin neurolla ja sain lähetteen aivojen mangneettikuvaukseen .Neurologi antoi kaksi mahdollista vaihtoehtoa jotka oli MS ja aivoissa joku synnynnäinen verisuonen solmu tai joku tämmöinen ja epätodennäköisintä olisi mikään kasvain.Eli salakavalasti alkava MS voi olla kyllä mahdollinen ,mutta sen näkee sitten tuon kuvauksen jälkeen ,onko niitä plakkeja!Päänsärky on tänäänkin ollut hirvee ,toivottavasti joku selvyys tulisi näihin oireisiin,sais edes jotain lääkettä sitten!Millaista muuten tuo MS-tautiin liittyvä päänsärky on teillä jolla sitä esiintyy??Itsellä on sellainen koko päivän jatkuva heti aamulla alkava ,tasainen "normaali"särky otsalla ja silmissä ja niiden ympäristössä.

hyvä, kun kävit neurolla ja sait MRI lähetteen! Mulla se päänsärky vähän vaihteli, mutta kauhee painava kivikasa oli välillä päänpäällä välillä hartioilla. Viilteli, vihloi ja vaikka mitä. En enää niin muista sitä...Kokopäivän se kesti aina! Ja välillä valvoin öitäkin sen kanssa.Nytkin ajoittain mun särkee silmiä, ihan kuin joku kiskoisi niitä tuolta takaapäin..ja kirvelee sun muuta...Mutta seurtataan tilannettasi!

• Äiti

Mri on varattu viikon päähän perjantaille ja voi jessus kun mua pelottaa!Ehkä ennenminkin pelkään jotain kasvainta kuin Mäsää,mutta ei kait auta kun varrota tutkimusta .

• Pelkäävä

pelottaa! Pelottaa niin hemmetisti, että töissä käymisestä ei tahdo tulla mitään. Pääsiäinen ja vappu meni pilalle pelon takia. Mulla epäillään kans ms:ää. Itse olen jo mri:ssä ollut, mutta selkäydinpunktion tulosta odottelen. Helvetin piinallista! Voimia sulle ja toivotaan parasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      66
      3286
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      90
      3066
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3018
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      137
      2396
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2376
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2211
    7. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1724
    8. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      401
      1689
    9. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      1688
    10. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      2
      1361
    Aihe