Mitä tarkoittaa kun neurologi lähtee tutkimaan neurologisia tulehduksellisia sairauksia (jotenkin näin se meni)?
Kuuluuko Ms-tauti näihin kyseisiin sairauksiin?
Ottavat selkäydinnäytteen (miten kauan näytteen valmistumisessa meneekään???) sekä myös pään mangneettikuvat.
Jäin hölmönä miettimään nyt jälkikäteen että mitä ihmeen sairauksia se tohtori tutkiikaan, olin jotenkin vaan niin töötissä vastaanotolla, etten tajunnutkaan kysellä sen tarkemmin.
neurologiset tulehdukselliset sairaudet
15
15155
Vastaukset
- enkeli1974
mitä oireita sinulla on? Minulla on krooninen tulehduksellinen monihermosairaus. MS-tauti on myös tulehduksellinen sairaus mutta on myös monia muitakin. Kylläkin harvinaisempia... Minun sairauteen löytyy lääkitys joka ei paranna mutta pitää oireet siedettävänä. Älä menetä toivoasi.. Tiedän miltä sinusta tuntuu koska olin samassa tilanteessa pari kuukautta sitten.. Kirjoittele
- odottavan aika on pitkä
Kiitos vastauksestasi. Oireita on niin maan juukelin paljon, että taitaisi romaani syntyä.
Mutta tässä "muutamia":
pääkipu, huimaus, tasapainohäiriöt, muistiongelmat, ikään kuin vasrmman silmän edessä olisi harmaa verho (ei näe selvästi), silmäkipu, ihmeellisä nykimisiä pitkin kroppaa, ramppeja, välillä on vasen puolisko puutunut kokonaan, sormet on kuin nippu nakkeja (mikään ei pysy enää käpälissä, sormikivut, vasen kantapää puuttuu kokonaan (tuntuu siltä), kirjoitusvirheet, lukihäiriöt, lukemisen vaikeus ääneen, ihan järkyttävä väsymys, raajoissa myös outo raskas väsymys, välillä ei jalat nouse ylös ollenkaan, toisinaan jalka laahaa, toisinaan ikäänkuin nousee hullun ylös kävellessä, kipuja tulee ja menee pitkin kroppaa, korvan seutuvilla kipupistoksia, korva vinkuu oudosti, ärsyynnyn hiton helposti ja toisinaan syyttäkin (varsinkin jos koetan tehdä jotain, mikä ei enää onnistukaan niinkuin ennen, niin auta maaria, että palaa pinna), ihmeellisiä "ilon" kohtauksia (eipä toisia naurata, niin minä tirskahtelen kuin olis kaheli), liikutun ihan ihmeen helposti pienistäkin jutuista, en osaa enää tehdä yhtä hyvin juttuja kun ennen...
Nämä on eneiten minua haittaavat oireet, kivut on välillä niin juukelin kipeitä, että ihan on kirottava.
En tiedä, itse olen pelon sekaisena välillä, että mitä minulle on oikein tapahtumassa, kun kuitenkin ikää on puntarissa vasta 39 vuotta, ja kävelen kun humalikas, välillä kun vanha rahnainen eläkemummeli, ystävät ovat huolissaan, kun kuulema kasvoistakin näkee että olen sairas.
Ja eniten rassaa tämä epätietoisuus, kun vielä selkäydinnäytteen valmistuminenkin kestänee kauan?
Aurinkoisia päiviä! - Ihmettelevä
odottavan aika on pitkä kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Oireita on niin maan juukelin paljon, että taitaisi romaani syntyä.
Mutta tässä "muutamia":
pääkipu, huimaus, tasapainohäiriöt, muistiongelmat, ikään kuin vasrmman silmän edessä olisi harmaa verho (ei näe selvästi), silmäkipu, ihmeellisä nykimisiä pitkin kroppaa, ramppeja, välillä on vasen puolisko puutunut kokonaan, sormet on kuin nippu nakkeja (mikään ei pysy enää käpälissä, sormikivut, vasen kantapää puuttuu kokonaan (tuntuu siltä), kirjoitusvirheet, lukihäiriöt, lukemisen vaikeus ääneen, ihan järkyttävä väsymys, raajoissa myös outo raskas väsymys, välillä ei jalat nouse ylös ollenkaan, toisinaan jalka laahaa, toisinaan ikäänkuin nousee hullun ylös kävellessä, kipuja tulee ja menee pitkin kroppaa, korvan seutuvilla kipupistoksia, korva vinkuu oudosti, ärsyynnyn hiton helposti ja toisinaan syyttäkin (varsinkin jos koetan tehdä jotain, mikä ei enää onnistukaan niinkuin ennen, niin auta maaria, että palaa pinna), ihmeellisiä "ilon" kohtauksia (eipä toisia naurata, niin minä tirskahtelen kuin olis kaheli), liikutun ihan ihmeen helposti pienistäkin jutuista, en osaa enää tehdä yhtä hyvin juttuja kun ennen...
Nämä on eneiten minua haittaavat oireet, kivut on välillä niin juukelin kipeitä, että ihan on kirottava.
En tiedä, itse olen pelon sekaisena välillä, että mitä minulle on oikein tapahtumassa, kun kuitenkin ikää on puntarissa vasta 39 vuotta, ja kävelen kun humalikas, välillä kun vanha rahnainen eläkemummeli, ystävät ovat huolissaan, kun kuulema kasvoistakin näkee että olen sairas.
Ja eniten rassaa tämä epätietoisuus, kun vielä selkäydinnäytteen valmistuminenkin kestänee kauan?
Aurinkoisia päiviä!Mulla on ollu ihan samanlaisia oireita ja kaikkein eniten vaivaa huono tasapaino. Töissäkin nolottaa kun ei välillä meinaa pystyssä pysyä kun vähän asentoaan vaihtaa.
Ja välillä tuntuu, että olen ihan tyhmä kun sanat häviää, lauseet jää kesken ja kirjottaminen on käyny hankalaks (kirjaimet on alkanu kummasti vaihtaan paikkojaan, vähän niin kun lukihäiriöisellä)
Korvapuolella on tutkittu mm. tasapainolevytesti ja sehän meni ihan päin sitä paikkaa minne ei päivä paista. En siis pysyny juuri ollenkaan pystyssä. Sen jälkeen lekuri kiirehti pään MRI - kuvaan. Se sano, että kyse voi olla jostain keskushermostoperäisestä asiasta ja on huolissaan. Mitä sekin sit tarkottaa, en tyhmänä tajunnu kysyä ja nyt vaan odottelen et mitä kuvissa näkyy. Tiedon kuvista saan parin viikon päästä. Inhottavaa on kun ei oikeen tiedä itekkään et mitä ne lekuria huolestuttavat oireet oikeen on, mut ei tässä auta kun odotella tuloksia ja jatkaa horjumista ja huojumista. Kai näiden oireiden aiheuttaja joskus selviää.
Kirjottele tänne päin kun tiedät jotain lisää, meil on niin samanlaiset oireet et mielenkiinnolla odottelen millasia "tuomioita" saadaan. Pärjäile! - Ihmettelevä
Mutta tässä "muutamia":
Aurinkoisia päiviä!Äsken jäi kertomatta, että lekuri, joka määräs pään MRI - kuvan oli korvapuolen lekuri. Sen verran tiedän, että nyt kaikki systeemit on siirretty neurologin puolelle ja se jatkaa tästä eteenpäin. Miksi näin, en tiedä mut ehkö sekin vielä selviää...
- enkeli1974
Mutta tässä "muutamia":
Aurinkoisia päiviä!Selkäydinnesteen tutkimuksissa ei haeta MS-tautia. Mutta diagnoosit ovat monesti todella vaikeita tehdä. Minulla on silmissä "näköesteitä", käsistä lähti tunto sitten liike ja lihakset alkoivat surkastumaan... Tauti mennyt jalkoihin, selkään ja niskaan myös suolisto oireilee... Mutta nyt on parempi vaihe menossa lääkityksen johdosta. Noin kuukausi sitten kävelin rollaattorilla mutta nyt kävelen suht hyvin ilman toki väsymys tulee vielä äkkiä. Olen itse 31 vuotias nainen joten kyllä minä välissä aivan kauhuissani että miten tässä käy...
Jos kysymyksessä/haetaan tulehduksellista neuropatiaa siihen on lääkitystä. Jos se helpottaa sinua yhtään.
Lääkitys auttoi noihin nykinöihin ja kramppeihin parin päivän viivellä ja tasapainoon...
Voit hakea netistä tietoa esimerkiksi googlesta MMN taudista ja polyradikulaateista. Ne ovat vain esimerkkejä mutta näät hyvät ennusteet noista tulehduksellisista sairauksista. Mukavaa tämä ei ole mutta täytyy oppia elämään kivuista huolimatta. Hymyä ja aurinkoa sinnekkin - tutkii
Ihmettelevä kirjoitti:
Äsken jäi kertomatta, että lekuri, joka määräs pään MRI - kuvan oli korvapuolen lekuri. Sen verran tiedän, että nyt kaikki systeemit on siirretty neurologin puolelle ja se jatkaa tästä eteenpäin. Miksi näin, en tiedä mut ehkö sekin vielä selviää...
kaikkia aivoihin liittyviä sairauksia. Jos korvista ei löydy vikaa niin sen jälkeen on aina vuorossa neurologi, oli sitten kyse verenkiertohäiriöistä taikka muusta aivopuolen jutuista. Itselläni huojuminen ja tasapainon huonontuminen johti MS-tautiin (nämä olivat siis ensioireita itselläni).
- etsitään tuota
enkeli1974 kirjoitti:
Selkäydinnesteen tutkimuksissa ei haeta MS-tautia. Mutta diagnoosit ovat monesti todella vaikeita tehdä. Minulla on silmissä "näköesteitä", käsistä lähti tunto sitten liike ja lihakset alkoivat surkastumaan... Tauti mennyt jalkoihin, selkään ja niskaan myös suolisto oireilee... Mutta nyt on parempi vaihe menossa lääkityksen johdosta. Noin kuukausi sitten kävelin rollaattorilla mutta nyt kävelen suht hyvin ilman toki väsymys tulee vielä äkkiä. Olen itse 31 vuotias nainen joten kyllä minä välissä aivan kauhuissani että miten tässä käy...
Jos kysymyksessä/haetaan tulehduksellista neuropatiaa siihen on lääkitystä. Jos se helpottaa sinua yhtään.
Lääkitys auttoi noihin nykinöihin ja kramppeihin parin päivän viivellä ja tasapainoon...
Voit hakea netistä tietoa esimerkiksi googlesta MMN taudista ja polyradikulaateista. Ne ovat vain esimerkkejä mutta näät hyvät ennusteet noista tulehduksellisista sairauksista. Mukavaa tämä ei ole mutta täytyy oppia elämään kivuista huolimatta. Hymyä ja aurinkoa sinnekkinMS-tautia ja esim borrelioosi ym tulehduksia mitkä mielletään neurologisia oireita aiheuttaviksi sairauksiksi. MS-tauti aiheuttaa tietyissä valkosoluarvoissa kohonneita arvoja. Kannattaa googlettaa esim likvor, tietoa on löydettävissä.
- Hippu
Siis mitä oireita ja kuinka kauan ennen kuin menit lääkäriin ja miten se juttu diagnosoitiin???
- enkeli1974
Hippu kirjoitti:
Siis mitä oireita ja kuinka kauan ennen kuin menit lääkäriin ja miten se juttu diagnosoitiin???
Minulla meni ensin toiselta puolelta kasvoja tunto ja menin käymään lääkärissä. Minulle tehtiin silloin magneetti kuvaukset päähän ja lähetettiin kotiin diagnoosilla selittämätön kasvohermohalvaus. Noin kuukausi siitä vas. käden sormista lähti tunto joka leveni melkein kyynärtaipeeseen asti. Ensimmäisestä sormi oireesta kului varmaan noin 2 kk ennen kuin menin lääkäriin. Yritin hieronnan avulla päässä kuntoon. Mutta kun kädestä lähti pikku hiljaa liike ja voimat oli mentävä lääkäriin.
Tutkimuksia tehtiin noin 4 kk. Useita ENMG vertailuja ja verikokeita.
Tauti on vieny voimia molemmista käsistä ja jaloista. Portaat on vaikea nousta ja kyykystä en pääse ylös... Ensimmäisen kerran kun kävin sairaalassa tiputuksessa saamassa lääkettä huomasin että niska ja selkä saivat voimia lisää, en ollut edes itse sitä huomannut...
Minä itse ajattelen, että suurin vaikeus on tunnottomuus ja lääkärin mielestä se on voimattomuus.
Tässä olisi lyhennettyny tämä. Kysy jos vielä kysyttävää. On helpompi vastata suoriin kysymyksiin ;) - enkeli1974
Hippu kirjoitti:
Äsken jäi pois tuo tasapainon heikentyminen ja virtsarakon tyhjentymisongelmat välillä... Epämääräisiä oireita on paljon
- ajattelua
Tulehduksellisia sairauksia voi aina hoitaa jotenkin, osaan on olemassa parantava hoito ja kroonistenkin oireita voidaan lievittää. Paljon pelätyn MS:nkin kanssa pärjää vuosia ja elämästä kykenee nauttimaan sairaanakin, kunhan saa asiallista tietoa ja tukea. Älä lannistu, äläkä pahenna oloasi panikoimalla ennen aikojaan - tsemppiä!
Itselläni on harvinainen, lihassolujen aineenvaihdunnan häiriöistä johtuva etenevä tauti, jolla ei ole edes nimeä eikä hoitoa ensinkään. Diagnoosin jälkeisen ensimmäisen vuoden henkisen kapinan ja sopeutumisongelmien jälkeen olen oppinut ottamaan päivän kerrallaan, elämä jatkuu tässä uudessa muodossa ja jokaiseen huonoonkin päivään mahtuu muutama hyvä hetki.
Onnea matkaa ja uskalla toivoa parasta:) - kiinnostaisi
tietää, että miksi sinulla epäillään tulehduksellista. Onko senkkasi kohollaan. Millaiset ovat muut veriarvosi. Minulla on paljon neurologisia oireita ja senkka on kohonnut jo kolmeenkymmeneen puolentoista vuoden aikana. Huippaa, näköhäiriöitä, nykinää kaikkialla, särkyjä, hiostusta, pahoinvointia. Pään MRI oli ok. Myös selkäytimen MRI oli normaali. Neurologi ei epäile neurologista sairautta, kun ei ole ollut heikkouksia. Selkäydinnäytettä ei ole otettu. Kiinnostaisi siis tietää veriarvosi, etenkin senkka, crp ja valkosolut.
- jatkan
Heips!
Minulla on kaikki veriarvot normaalitasolla, samaten kilpparit, on otettu pitkin talvea mieletön määrä eri kokeita, kaikki ok!
Neurologi sanoi, että heijasteet ovat vilkkaat, ja esim. kantapää kävely on mahdotonta, silmät kiinni kallistun totaalisesti taaksepäin.
Neurologi siis tutki ja hutki tunnin verran, kyseli oireet, niiden kestot jne. kysäsin lopuksi mitä oireeni voivat mahdollisesti olla. Niin hän sanoi että oireiden ja neurologisten testien perusteella olisi kyseessä neurologinen tulehduksellinen sairaus (mitä se sitten sisällä pitäneekään). No pian on se selkäydin punktio, siitä kuulema 2-3 viikkoa niin on näytteet valmiina, ja sitten "tuomiolle".
Toinen neurologi (yksityinen joka ohjasi yleiselle puolelle jatkotutkimuksiin, koska minulla ei ollut varaa maksaa yksityisesti magneettia ja punktiota) kuukausi sitten sanoi oireiden olevan tyypillisiä ms-taudin oireita, mutta oli mitä oli, tärkeintä on että saan selvyyden tähän hullunmyllyyn mitä minussa tapahtuukaan tätä nykyä. Epätietoisuus on pahinta... - Kipuinen
jatkan kirjoitti:
Heips!
Minulla on kaikki veriarvot normaalitasolla, samaten kilpparit, on otettu pitkin talvea mieletön määrä eri kokeita, kaikki ok!
Neurologi sanoi, että heijasteet ovat vilkkaat, ja esim. kantapää kävely on mahdotonta, silmät kiinni kallistun totaalisesti taaksepäin.
Neurologi siis tutki ja hutki tunnin verran, kyseli oireet, niiden kestot jne. kysäsin lopuksi mitä oireeni voivat mahdollisesti olla. Niin hän sanoi että oireiden ja neurologisten testien perusteella olisi kyseessä neurologinen tulehduksellinen sairaus (mitä se sitten sisällä pitäneekään). No pian on se selkäydin punktio, siitä kuulema 2-3 viikkoa niin on näytteet valmiina, ja sitten "tuomiolle".
Toinen neurologi (yksityinen joka ohjasi yleiselle puolelle jatkotutkimuksiin, koska minulla ei ollut varaa maksaa yksityisesti magneettia ja punktiota) kuukausi sitten sanoi oireiden olevan tyypillisiä ms-taudin oireita, mutta oli mitä oli, tärkeintä on että saan selvyyden tähän hullunmyllyyn mitä minussa tapahtuukaan tätä nykyä. Epätietoisuus on pahinta...Onko joku hakenut/saanut työkyvyttömyyseläkettä tästä syystä?
- Tosi on
"Ohutsäieneuropatia
Onko joku hakenut/saanut työkyvyttömyyseläkettä tästä syystä? "
Mukana kaikkien muiden DGn joukossa tämäkin, tilapäistätyökyvyttömyystukea yritän. Tuskin mitään antavat, koska työpöydän ääreen pitää saappaat jalassa kuolla ennenkuin nykyään mitään annetaan. Lisää työvuosia vaan vaaditaan vaikka nykyisetkään ihmiset pysy pystyssä saati kykene työhön... Valituskierros menossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4761723Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781487Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641338Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H151299- 100895
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19856- 46777
Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65736Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7722Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15701