Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Trombosytoosi

vaihtoehto

Olen kysellyt lehtien avulla aikaisemmin tämän vaivan sairastajia voidakseni maallikon tuurilla alkaa kuvittelemaan mikä aiheuttaa verihiutaleiden liiallisen tuoton luuytimessä, eli trombosytoosin. Lääkärit eivät kuitenkaan vielä osaa sanoa varsinaista syytä; voi olla, ettei pelkistettyä syytä olekaan, vaan vaivan aiheuttaa monien rasitteiden summa. Kuitenkin, jos kiinnostuneena pistäisit vain tosiasiat elämäsi altistumisista, vahingoista ja rasitteista vaikka tälle palstalle, voitaisiin koostaa siten taustatekijöitä. Esim. onko amalgaami-hammaspaikkoja, infektioita, vakavia onnettomuuksia ja niin edelleen? Haistellut liuottimia työtehtävissä, savua hengittänyt? Ikä?Toivon että löytyy kaikki tämän keljun taudin saaneet tästä maasta. Kiitos!

147

46591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytär26

      Hei. Äidilläni on essentiaalinen trombosytoosi, joka on diagnosoitu jo 20 vuotta sitten. Amerikassa tehdyn tutkimuksen mukaan yksi mahdollinen syy sairauteen voi olla paitsi jokin vakava virusinfektio, myös taustasäteily (vaikuttaa luuytimen toimintaan). Äitini uskoo, että hänen sairautensa on puhjennut säteilystä, jota tuli ydinsaasteena Tsernobylin ydinvoimalasta. Aiemmin hänellä oli ongelmia kilpirauhasen ylitoiminnan kanssa 70-luvulla, jolloin vietti aikaa sellaisessa kaupungissa, missä läheisessä ydinvoimalassa tapahtui vuotoja.

      • Vaihtoehto

        aiheuttaa muutoksia luuytimessä. Mutta luulen muiden rasitteiden vielä edesauttavan herkistymistä. Kuten on tullut ilmi, erilaiset elimistöön kuulumattomat kemialliset aineet, infektiot ja yleiskunnon heikkeneminen esim. työssä saadusta liikarasituksesta johtuen voivat olla taustatekijöinä suojamekanismien heikkenemisessä, jolloin vähäisempikin lisäys erilaisten säteilyjen yhteisrasitteena voi olla syynä luuytimen ylireagointiin. Siitähän tässä todellisuudessa on kysymys. Olen sitä mieltä, että koska suurten verenvuotojen yhteydessä tarvitaan verihiutaleita nopeasti paljon lisää tukkimaan vuotopaikkoja, voi sama tilanne toistua kun "luuydin luulee" tarvittavan johonkin kohtaan näitä "putken korjaajia" minkä tahansa tämän väärän singnaalin aiheuttaneen syyn takia. Ja todennäköisin harhauttajasyy on säteilytason pienikin muutos, tai saman tyyppiseen hälytykseen verrattava rasite. Vaikkapa luuytimeen päässyt bakteeri t.m.s. En usko asiantuntijoiden pystyvän kumoamaan tätä väitettä. Aina nimittäin kun haavoja syntyy, trombosyyttien määrä lisääntyy nopeasti!


    • parus minor

      Hei!

      Isälläni todettiin essentiaali trombosytoosi monta vuotta sitten. Syytä ei lääkäri halunnut arvailla, mutta kotiväellä on kyllä omat epäilyksensä. Isä työskenteli useamman vuoden aikana sellaisen koneen äärellä, josta lähti säteilyä. Itseasiassa koneeseen tuli myöhemmin käyttörajoituksia säteilyn takia eli sitä ei saanut enää käyttää koko päivää kerrallaan, eivätkä raskaanaolevat saaneet työskennellä sen lähellä enää lainkaan. Ei lääkärikään sulkenut pois sitä mahdollisuutta, että tuo olisi ollut yksi syy taudin puhkeamiseen.

      Silloin kun tauti todettiin, mietin, miten saisi kaikki tuolla koneella työskennelleet verikokeisiin, mutta asia jäi pohdinnan tasolle.

      t. Parus Minor

    • Minä vain

      Itselläni on todettu trombosytoosi sattumalöydöksenä reilut 7 vuotta sitten, eli reilusti alle kolmekymppisenä. Minkäänlaisia oireita ei ole ollut ja introna-hoito oli jokin vuosi sitten kokeiluna. Nyt trombosyytit pysytelleen tasolla 900-1200, eli paljon! Amalgaameja on suussa ja useita virustulehduksia joskus teini-iässä, mutta mitään syytä moiseen tautiin ei ole löydetty. Tällä hetkellä tilanne, että tieto lisää tuskaa. Eli jos ei olisi sattumalta löydetty eläisin aivan "terveen" nuoren naisen arkea.

      • hankala dg.

        Itselläni essentielli trombosytoosi todettiin 8 vuotta sitten. Siihen asti elin täysin terveenä, ilman lääkkeitä ja terveitä elämäntapoja noudattaen.Erityisiä altistuksia ei minulla työni tai ympäristöni puolesta ole ollut, joten sairastuminen oli odottamaton ja tietysti järkytys.Vointini on erinomainen, mutta lääkitykset ovat olleet hankalia.Selviäisipä tämän sairauden taustat ja löytyisipä pehmeä hoitolinja!! Tsemppiä kaikille.


      • Hoitoja
        hankala dg. kirjoitti:

        Itselläni essentielli trombosytoosi todettiin 8 vuotta sitten. Siihen asti elin täysin terveenä, ilman lääkkeitä ja terveitä elämäntapoja noudattaen.Erityisiä altistuksia ei minulla työni tai ympäristöni puolesta ole ollut, joten sairastuminen oli odottamaton ja tietysti järkytys.Vointini on erinomainen, mutta lääkitykset ovat olleet hankalia.Selviäisipä tämän sairauden taustat ja löytyisipä pehmeä hoitolinja!! Tsemppiä kaikille.

        Itse sairastuin äkkiseltään A viruksen jälkeen ja alku oli sykehäiriöitä ja lievän tukoksen sävyttämää. Työni on hektistä ja henkisen voimavarannon kuormittavaa. Sytostaatein ja interferoonin lääkitty. Primaspan ja betasalpaaja apuna. Nyt olen lääkepaussilla interferoonin sivuvaikutuksista johtuen, siis piikki pois. Lokakuu labrakontrolliin. Tietämys tuntuu olevan sairaudesta kovin alhainen. Alun taso oli muuten 1580 trombosyyttien osalta. Korkea. Uupumusta ja vastakohtaisuutena unettomuutta. Lisäksi epätietoisuutta. Ei kuitenkaan sovi miettiä asiaa. Tuntuu kuitenkin siltä, että työnteko on raskaampaa, kuin aikaisemmin ja asioiden kiireinen käsittely saa aikaan sydäntykytystä ja myös lääkkeiden käytön myötä henkinen voimavaranto on rajoittuneempi. Onko joku joutunut pois työelämästä a.o. sairauden seurauksena? Olen 50 v ja kuitenkin työssä on sosiaalinen verkko vuosien varrelta.
        Tervehtien ja tsempaten.


      • ei lääkkeitä
        Hoitoja kirjoitti:

        Itse sairastuin äkkiseltään A viruksen jälkeen ja alku oli sykehäiriöitä ja lievän tukoksen sävyttämää. Työni on hektistä ja henkisen voimavarannon kuormittavaa. Sytostaatein ja interferoonin lääkitty. Primaspan ja betasalpaaja apuna. Nyt olen lääkepaussilla interferoonin sivuvaikutuksista johtuen, siis piikki pois. Lokakuu labrakontrolliin. Tietämys tuntuu olevan sairaudesta kovin alhainen. Alun taso oli muuten 1580 trombosyyttien osalta. Korkea. Uupumusta ja vastakohtaisuutena unettomuutta. Lisäksi epätietoisuutta. Ei kuitenkaan sovi miettiä asiaa. Tuntuu kuitenkin siltä, että työnteko on raskaampaa, kuin aikaisemmin ja asioiden kiireinen käsittely saa aikaan sydäntykytystä ja myös lääkkeiden käytön myötä henkinen voimavaranto on rajoittuneempi. Onko joku joutunut pois työelämästä a.o. sairauden seurauksena? Olen 50 v ja kuitenkin työssä on sosiaalinen verkko vuosien varrelta.
        Tervehtien ja tsempaten.

        trombosyytit lisääntyneet 660:stä 915:aan kuudessa vuodessa, milloin aletaan lääkitys? Luuydinnäyte otettiin vasta kun ylitti 900, selvisi että ET on. Eikö lääkitys voisi pysäyttää tai hidastaa taudin etenemistä? Millä vauhdilla se yleensä etenee? Ovatko ajoittaiset luukivut ja isojen nivelten kivut oireita? Hematologille en ole saanut lähetettä. Tein henkistä työtä hullun lailla suurten elämän kriisien keskellä, sydämentykytykset hoidettiin beetasalpaajilla ja masennus Effexorilla. Pääsin uupumuksesta varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana.Stressikö luuytimen villitsi?


      • pitkään sairastanut
        Hoitoja kirjoitti:

        Itse sairastuin äkkiseltään A viruksen jälkeen ja alku oli sykehäiriöitä ja lievän tukoksen sävyttämää. Työni on hektistä ja henkisen voimavarannon kuormittavaa. Sytostaatein ja interferoonin lääkitty. Primaspan ja betasalpaaja apuna. Nyt olen lääkepaussilla interferoonin sivuvaikutuksista johtuen, siis piikki pois. Lokakuu labrakontrolliin. Tietämys tuntuu olevan sairaudesta kovin alhainen. Alun taso oli muuten 1580 trombosyyttien osalta. Korkea. Uupumusta ja vastakohtaisuutena unettomuutta. Lisäksi epätietoisuutta. Ei kuitenkaan sovi miettiä asiaa. Tuntuu kuitenkin siltä, että työnteko on raskaampaa, kuin aikaisemmin ja asioiden kiireinen käsittely saa aikaan sydäntykytystä ja myös lääkkeiden käytön myötä henkinen voimavaranto on rajoittuneempi. Onko joku joutunut pois työelämästä a.o. sairauden seurauksena? Olen 50 v ja kuitenkin työssä on sosiaalinen verkko vuosien varrelta.
        Tervehtien ja tsempaten.

        Olen 45 v nainen. Ensimmäisen kerran kohonneet trombosyyttiarvot mitattiin 22-vuotiaana, tauti diagnosoitiin 29-vuotiaana eli olen jo pitkään "sairastanut". Myös sisarellani on sama diagnoosi. Trombosyytit ovat olleet n 1300-luokkaa, korkeimillaan kerran mitattuna 1500. Primaspan 50 mg x 1. Ei muita lääkityksiä. Ennen Primaspanin aloittamista kärsin migreenistä. Muita oireita ei ole ollut. Hydrea-kuurin olen syönyt trombosyyttien laskemiseksi leikkauksen takia. Tauti ei muuten vaivaa, mutta monta vuotta meni vähän hukalle taudin toteamisen jälkeen, kun pelkäsin tulevaa ja surin "kohtaloani". En ollut ikinä kuullut tällaisesta taudista ja tunsin olevani aivan yksin. Nyt olen oppinut elämään trombosyyttieni kanssa, mutta kuitenkin edelleen jännitän verikokeiden tuloksia. Normaalissa elämässä en edes muista olevani sairas. Tsemppiä kaikille tämän harmittavan taudin kanssa eläville.


      • ei lääkkeitä
        pitkään sairastanut kirjoitti:

        Olen 45 v nainen. Ensimmäisen kerran kohonneet trombosyyttiarvot mitattiin 22-vuotiaana, tauti diagnosoitiin 29-vuotiaana eli olen jo pitkään "sairastanut". Myös sisarellani on sama diagnoosi. Trombosyytit ovat olleet n 1300-luokkaa, korkeimillaan kerran mitattuna 1500. Primaspan 50 mg x 1. Ei muita lääkityksiä. Ennen Primaspanin aloittamista kärsin migreenistä. Muita oireita ei ole ollut. Hydrea-kuurin olen syönyt trombosyyttien laskemiseksi leikkauksen takia. Tauti ei muuten vaivaa, mutta monta vuotta meni vähän hukalle taudin toteamisen jälkeen, kun pelkäsin tulevaa ja surin "kohtaloani". En ollut ikinä kuullut tällaisesta taudista ja tunsin olevani aivan yksin. Nyt olen oppinut elämään trombosyyttieni kanssa, mutta kuitenkin edelleen jännitän verikokeiden tuloksia. Normaalissa elämässä en edes muista olevani sairas. Tsemppiä kaikille tämän harmittavan taudin kanssa eläville.

        Kiitos pitkään sairastaneelle lohduttavasta vastauksesta. Minutkin diagnoosi vuosi sitten säikäytti ja myös masensi, siksi on hyvä kuulla kohtalotovereilta, ettei tauti välttämättä lyhennä elon päiviä. Kuusi vuotta ihmettelin mistä oli kysymys, kun veriarvoja seurattiin.Vastaukseksi sain aina: "Joillakin on tällainen häiriö, se ei ole vaarallinen, mutta sitä on syytä seurata." Kolmas luuydinnäyte osoitti, että on kertymiä. Runsaat trombosyyttini ovat kuulemma pieniä, eivät kypsy, mikä aiheuttaa mustelmia ja saa pienetkin haavat vuotamaan päiväkaupalla. Onkohan Primaspan 100 mg x 1/vrk liikaa minulle? Hydroksiureasta tulevana hoitomuotona on puhuttu, kuinkahan käy seuraavan verikokeen jälkeen? Aiheuttaako se pahoja sivuvaikutuksia? Pitäisikö mennä yksityisesti hematologille, jos tromb. edelleen yli 900? Voiko tromb. määrä itsestään pienetä? Olen jo 60 täyttänyt.


      • Diagnoosista säikähtänyt
        pitkään sairastanut kirjoitti:

        Olen 45 v nainen. Ensimmäisen kerran kohonneet trombosyyttiarvot mitattiin 22-vuotiaana, tauti diagnosoitiin 29-vuotiaana eli olen jo pitkään "sairastanut". Myös sisarellani on sama diagnoosi. Trombosyytit ovat olleet n 1300-luokkaa, korkeimillaan kerran mitattuna 1500. Primaspan 50 mg x 1. Ei muita lääkityksiä. Ennen Primaspanin aloittamista kärsin migreenistä. Muita oireita ei ole ollut. Hydrea-kuurin olen syönyt trombosyyttien laskemiseksi leikkauksen takia. Tauti ei muuten vaivaa, mutta monta vuotta meni vähän hukalle taudin toteamisen jälkeen, kun pelkäsin tulevaa ja surin "kohtaloani". En ollut ikinä kuullut tällaisesta taudista ja tunsin olevani aivan yksin. Nyt olen oppinut elämään trombosyyttieni kanssa, mutta kuitenkin edelleen jännitän verikokeiden tuloksia. Normaalissa elämässä en edes muista olevani sairas. Tsemppiä kaikille tämän harmittavan taudin kanssa eläville.

        Kiitos lohduttavasta vastauksesta - tauti ei tapa nopeasti... Missä vaiheessa lääkitys alkaa, onko jokin trombosyyttiraja? Hydroksiureasta on puhuttu, onko vaihtoehtoa (Interferonia en yli 60-vuotiaana saa? Minun runsaat trombosyyttini ovat kuulemma "pieniä ja keskentekoisia", siksi tulee mustelmia ja pienetkin haavat vuotavat päiväkaupalla. Onkohan Primapan 100 mg x 1/vrk liikaa? Entä terveyskaupan Omega-kapselit?


      • Optimisti
        Diagnoosista säikähtänyt kirjoitti:

        Kiitos lohduttavasta vastauksesta - tauti ei tapa nopeasti... Missä vaiheessa lääkitys alkaa, onko jokin trombosyyttiraja? Hydroksiureasta on puhuttu, onko vaihtoehtoa (Interferonia en yli 60-vuotiaana saa? Minun runsaat trombosyyttini ovat kuulemma "pieniä ja keskentekoisia", siksi tulee mustelmia ja pienetkin haavat vuotavat päiväkaupalla. Onkohan Primapan 100 mg x 1/vrk liikaa? Entä terveyskaupan Omega-kapselit?

        Omega-3 on ollut "listallani" jo vuosia jo ennen sairastumistani. Sehän alentaa veren viskositeettia ja siten ehkäisee tukoksia. Kokeiltu on interferonia, josta sain sivuvaikutuksia runsaasti. Hydroksiurea taitaa olla seuraava rohto. Onko jollakulla kokemuksia sen tehosta ja mahdollisista sivuvaikutuksista?
        Ei tämä tauti tapa ja ennusteethan ovat hyviä !
        Kiva, kun kirjoittelette tänne.


      • Selvittänyt
        Diagnoosista säikähtänyt kirjoitti:

        Kiitos lohduttavasta vastauksesta - tauti ei tapa nopeasti... Missä vaiheessa lääkitys alkaa, onko jokin trombosyyttiraja? Hydroksiureasta on puhuttu, onko vaihtoehtoa (Interferonia en yli 60-vuotiaana saa? Minun runsaat trombosyyttini ovat kuulemma "pieniä ja keskentekoisia", siksi tulee mustelmia ja pienetkin haavat vuotavat päiväkaupalla. Onkohan Primapan 100 mg x 1/vrk liikaa? Entä terveyskaupan Omega-kapselit?

        Lääkitys aloitetaan yleensä vasta 60 v jälkeen, iän mukana tuoma riski sairastua veritulppaan on silloin asia erikseen jos on ennestään muita riskitekijöitä niin .


    • nainen42*

      onneksi löysin tämän keskusteluketjun.minulla todettiin verestä suuri trom määrä.olen ihan kauhuissani koska en ole koskaan ennen kuullutkaan moisesta sairaudesta.nyt odottelen lisälabratuloksia sekä mahdollisesti tulevaa luuydinnäytettä:(osaako joku kertoa:minkälaista lääkitystä olette saaneet,tuleeko sivuvaikutuksia,millainen hoito ylipäätäänsä on,mihin tämä voi johtaa?odottavan aika on pitkä...kertokaa kokemuksia.

    • hämmentynyt

      Mies 47v. Todettu se e:llä alkava trombosytoosi noin 12v sitten. Pitkään lukemat alle 900 mutta nyt viimeisen vuoden aikana noussut, viimeisin yli 1100. -80 luvulla tein usean vuoden ajan työtä, jossa käytettiin voimakkaita liimoja ja liuottimia. Tyroksi liimaa,white spriitä, lensetiiliä. Yhtenä vuotena tuona aikana sairastin, ensin kesällä kuumeettoman keuhkokuumeen ja myöhemmin syksyllä useita keuhkoputkentulehduksia. Onneksi ymmärsin ottaa lopputilin niistä hommista, ihan sen takia että halusin olla vielä eläkkeelläkin kunnossa. Toivottavasti olen.

      • yli 10v sairastanut

        Alkuoireena oli kipu aivan niin kuin kihdissä.
        Trombosyytit oli yli 1200, tilanne näytti todella pahalta.
        Heti aloitettiin Hydrea lääkitys ja nykyisin trombosyytti arvot 400-600 eli lähellä normaalia.


    • Nimetön

      Hannu Hämäläinen kirjoitti nim.merkillä hämmentynyt keskusteluun. Jos tämä johtaa johonkin tai siis keräät vielä tietoa, haluasin tietää ja myös keskustella. E-mail: [email protected]

      • vika

        Poskiontelotulehduksen jälkeen minulta meni ääni-93, diaksoitiin pasmodiseksi dysfoniaksi, -97 pää alkoi kääntymään oikealle,
        sille nimi, servikaalinen dystonia. Pari vuotta sitten jouduin sairaalaan kovan vatsakivun ja turvotuksen takia, syytä ei löytynyt, ainoastaan
        kysyttiin, onko kukaan maininnut aikaisemmin, että on korkealla Tromposyytit n,800, ei ollut.
        Tromposyytit ovat olleet tällä tasolla ainakin v.-94. Meillä mitattiin radon, oli 1900,suositus alle 400 beggerelliä ,oiskohan osuutta asiaan?


    • tromb 500

      Epäilykset ovat kohdistyneet ydinsäteilyyn, siinäkin mielessä että trombosyyttiarvot nousivat aikana jolloin asuin seudulla jossa ollut ehkä eniten laskeumaa, eli Pirkanmaalla. Edellinen asukas samasta asunnosta kuoli syöpään jo nuorena, asiaa toki on ihmetelty. Toinen samalla alueella sairastaa ET:tä, hänellä tauti todettiin muutama vuosi sitten. Muitakin tiedossa joilla samalla seudulla tromb koholla. Itellä verenkuva (esim. hb, leukkarit ja trombosyytit nousseet ja joku punahiutalearvo laski alle viiterajan) muuttuneet jonkun aikaa tuolla seudulla asumisen ajanjakson aikana ja pari vuotta jälkeen. Nyt enää vain trombosyytit koholla muutaman vuoden jälkeen, mutta ei onneksi merkittävästi (500).

      Muita kohoamiseen vaikuttavia voisi olla amalgaamien aiheuttamat tulehdus- ym immunologiset ongelmat, tupakointi? Mutta ajallisesti veriarvojen selkeä muuttuminen alkoi aikaan jolloin vain ydinsäteily luonnossa paikallisesti voisi olla mahdollinen arvojen muuttaja.
      Essentiaalinen trombosytoosi ja muut verisairaudet/oirehdinnat tulevat vielä radikaalisti lisääntymään pahemmilla laskeumaseuduilla asuvilla mikäli tämä arvausteoria pitää paikkansa.

      • säteily

        Ei liikaa hehkuteta Tshernobylin kaltaisia onnettomuuksia tämän päivän taustasäteilyn tuottajina. Huoneilman radonista muodostuu keskimäärin yli puolet taustasäteilyn määrästä (suomessa). Loput tulee avaruudesta, lääketieteellisestä kuvantamisesta, ravinnosta jne annoksen määrän jakautuessa yhä pienempiin osiin..

        STUKin sivuilta näkee ajankohtasen taustasäteilyn määrän, ja kun tietää missä suureissa liikutaan, ovat lukemat tosiasiassa hyvin pieniä..

        Lisäksi emme voi millään selvittää mikä yksittäinen tekijä on vaikuttanut sairastumiseen. Pelissä kun on paljon sattumankauppaa.

        Mutta voimia! ei kukaan sairas halua olla.


    • Amalgaami?

      Olen 62-vuotias mies. Minulla todettiin ET pari vuotta sitten, kun olin tahdistettavana neljättä tai viidettä kertaa flimmerin takia. Hiukkasten määrä on nykyisin hieman yli 800, ja papereista on löytynyt 12 vuoden takaa arvo n. 400. Muuten veriarvoni ovat olleet hyviä eikä ns. riskitekijöitä ole. Olen terve, ja viimeisestä flimmeristäkin on pari vuotta (lopetin tuon jälkeen vähäisenkin tupakanpolton). Olen omaehtoisesti syönyt 100 mg Disperiniä päivässä monia vuosia, ja viimeaikoina syöntiin ovat kehottaneet lääkäritkin.

      En keksi itsestäni mitään muuta tavallisuudesta poikkeavaa kun suurilla amalgaamipaikoilla hoidetut takahampaat. Voisiko tuolla amalgaamilla olla jotain yhteyttä luuytimen toimintaa?

      • Amalgaamia löytyy...

        En ole mistään saanut vahvistusta amalgaamiepäilylle ET:n aiheuttajana. Kun on elänyt terveesti, ei kai kannata vaivata päätään sairauden syyllä.Siitä, kun lääketieteen piirissäkään ei ole esitetty olettamusta.
        Samoja arvoja itsellänikin kuin Sinulla! Ja suussa amalgaamia. Se siitä!!!


    • nainen 44v

      Minulla todettiin sattumalta ET v.1999. Nuorín kolmesta lapsestani oli silloin vuoden vanha. Elämässäni on ollut melkoisesti vastoinkäymisiä ja stressitekijöitä. Pienestä pitäen olen sairastanut lukuisia infektioita. Työni on stressaavaa ja ruumillisesti raskasta. Suusta löytyy vanhoja amalgaamipaikkoja. Trobosyytit olivat -99 n.900 ja minulle kokeiltiin interferonia, josta tulin niin huonovointiseksi kaikella tavalla että elämä ei tuntunut elämisen arvoiselta. Olen käyttänyt vain Disperiä 50mgx1. Nyt trombosyyttiarvot ovat yli 1200 ja hematologi esittää lääkehoidon aloittamista siis. interferoni tai joku muu. Pelottaa kuinka selviydyn sivuvaikutusten kanssa. Nyt kärsin vain väsymyksestä ja levottomista jaloista.

      • Interferonia saanut

        Myös minulla kokeiltiin interferonia huonolla menestyksellä. Sivuvaikutukset olivat karmeat: keskittymiskyvyttömyyttä, särkyä, unettomuutta. Hoito lopetettiin aika pian... enkä uudelleen aloita! Nyt hoidetaan hydroksiurealla ja teho on hyvä eikä sivuvaikutuksia! Onhan se sytostaatti, mutta turvallinen, sanoi hematologi.
        Onnea matkaan!


      • Ei lääkkeitä
        Interferonia saanut kirjoitti:

        Myös minulla kokeiltiin interferonia huonolla menestyksellä. Sivuvaikutukset olivat karmeat: keskittymiskyvyttömyyttä, särkyä, unettomuutta. Hoito lopetettiin aika pian... enkä uudelleen aloita! Nyt hoidetaan hydroksiurealla ja teho on hyvä eikä sivuvaikutuksia! Onhan se sytostaatti, mutta turvallinen, sanoi hematologi.
        Onnea matkaan!

        Keskustelusta saa vertaistukea: ET ei näytä enää kovin vaaralliselta! Siitä mikä on itsekullakin ollut lääkityksen aloittamisraja, ei kuitenkaan näy tietoa. Myöskään se miten lääkitys toteutetaan (tabletteina? pistoksina? kotona? sairaalassa?) ja mitä ne kamalat sivuvaikutukset käytännössä ovat, ei tietoa näy. Hematologille en ole saanut lähetettä, missä vaiheessa sellaisen saa? Minulle puhuttiin sisätautipolilla lääkityksen aloittamisesta sitten kun trombosyytit ylittävät 1000 rajan. Kolmessa viime kokeessa on raja ylittynyt, mutta yhä veriarvoja vain seurataan. Viime kokeessa näkyi myös kaksi muuta hälytysarvoa, joita en ymmärrä: L-BASO% 1,3*(viitearvot 0-1) ja L-MONO 0,3* (0.4-1.3). Toisi suurta mielenrauhaa, jos joku voisi vastata edes joihinkin minua askarruttaviin kysymyksiin.


      • et n sukulainen
        Ei lääkkeitä kirjoitti:

        Keskustelusta saa vertaistukea: ET ei näytä enää kovin vaaralliselta! Siitä mikä on itsekullakin ollut lääkityksen aloittamisraja, ei kuitenkaan näy tietoa. Myöskään se miten lääkitys toteutetaan (tabletteina? pistoksina? kotona? sairaalassa?) ja mitä ne kamalat sivuvaikutukset käytännössä ovat, ei tietoa näy. Hematologille en ole saanut lähetettä, missä vaiheessa sellaisen saa? Minulle puhuttiin sisätautipolilla lääkityksen aloittamisesta sitten kun trombosyytit ylittävät 1000 rajan. Kolmessa viime kokeessa on raja ylittynyt, mutta yhä veriarvoja vain seurataan. Viime kokeessa näkyi myös kaksi muuta hälytysarvoa, joita en ymmärrä: L-BASO% 1,3*(viitearvot 0-1) ja L-MONO 0,3* (0.4-1.3). Toisi suurta mielenrauhaa, jos joku voisi vastata edes joihinkin minua askarruttaviin kysymyksiin.

        Tromboosiyläraja taitaa olla siellä tonnin hujakoilla ennen lääkityksen aloittamisia, aiemminkin voi tulla ongelmia pienemmillä arvoilla. Katso nämä linkit:

        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Trombosytoosit,_essentiaalinen_trombosytemia

        Tässä erikoissairaanhoidollisessa linkissä ohjearvo et diagnoosiin (mm yli 600 yli puoli vuotta)

        http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/030313.htm

        Tämä verikoe antaa näitä kysymiäsi tuloksia eli otsikon mukaisesta asiasta on kyse:
        Perusverenkuva, leukosyyttien erittelylaskenta, koneellinen, verestä
        B -PVK TKD

        http://www.huslab.fi/ohjekirja/2475.html

        Lääkitys aloitetaan lääkärin lähetteellä erikoissairaanhoidossa ottamalla koepala luuytimestä sairaalassa, kaiketi rintalastan kohdalta. Tämän jälkeen arvioidaan jatkohoito.

        Pistoksia joissain tapauksissa annetaan mikäli kotilääkitys ei alenna arvoja, pistokset sairaalassa eikä anneta montaa kertaa. Kontrollikäynnit ajoittain tietenkin kuuluvat kuvaan.
        Sairaus ja sen lääkitys aiheuttaa väsymistä joten omaistenkin on ymmärrettävä tämä asia. Trombosyyttien pitoisuutta voidaan pienentää hydroksiurealla, alfainterferonilla, busulfaanilla, radiofosforilla ja anagrelidilla.
        Sukulaisen tapauksessa radiofosforia on käytetty (pistos) joka tuppaa viemään hieman hiuksia päästä ja varmaan huonoa vointiakin aiheuttamaan, kova lääke kun on. Vettä on juotava hyvin paljon.

        http://www.epshp.fi/kotisivu/klfys/potohj/isotoopp/radiofos.htm

        Lääkitys aikaansai myös kilpirauhasongelmia ja sai myös kilpirauhaslääkkeet.

        Tämmöistä tapausta muistelen. Tarkistathan vielä lääkäriltäsi..ja tietenkin, voimia!


    • outi

      Luulenpa tautimme syyn pysyvän mysteerinä. Pyysit kertomaan mistä se ehkä omalla kohdalla johtuu. Eipä tule muuta mieleen kuin amalgaamipaikat. Tosin ne eivät ole vaivanneet koskaan. Paha heinähuha on ollut riesana lapsuudesta lähtien ja matala verenpaine. En miellä niitäkään syyksi. Kai tämä on vain jotain sisäsyntyistä, mikä ei ole välttämättä seurausta mistään ulkoisesta. Täytän nyt 45v. ja olen sairastanut essentiaalia trombosytemiaa 7 vuotta ja lääkityksenäni on edelleen primaspan. Toistaiseksi vointi on hyvä (vaika trom. arvot nousevat tasaisesti koko ajan), mutta jatkosta en tiedä ja vahvemmat lääkkeet suorastaan pelottavat sivuvaikutustensa takia sitten kun/jos niiden aika koittaa. Kohtalotovereista olisi lohdullista kuulla enemmänkin, koska meillä ei taida olla mitään yhteistä tukijärjestöä. En ole ainakaan kuullut sellaisesta. Aika pitkään luulinkin olevani eräänlainen kummajainen enkä tiennyt juurikaan olevan muita samaa sairastavia. Lääkärikin piti silloin tautiani harvinaisena, mutta nyt on ehkä jo enemmän tietoa asiasta. Tsemppiä muillekin! T. Outi

      • Traveler

        Eiköhän sairautemme syy jää arvoitukseksi ja turha on ainakaan itseään syyllistää. Itselläni diagnoosi tehtiin 10 vuotta sitten ja hengissä olen ja voin hyvin.Sama kokemus kuin Sinulla,että uskoin olevani "ainoa" tätä sairastava, kunnes on selvinnyt, että meitä on useita ja myös nuoria. Lääkearsenaalista löytyy varmaan sopivaa eikä kannata kärsiä sivuvaikutuksista. Lääkkeen voi vaihtaa toiseen. Niin tehtiin kohdallani ja nyt olen tyytyväinen minimaaliseen haittaan rohdosta!
        Hyvä tämä foorumi, kun ei ole potilasjärjestöäkään ja tuntee olevansa yksin. Kirjoitellaan ja eletään pitkään ja hyvää elämää. Tsemppiä, ystäväni!


    • hometta haistellut

      Aina olisi kiva saada tietää syy. Onko tulehduskierteet aiheuttaneet trombosytoosin, vai onko ne olleet sen seurausta. Pitkään kuitenkin etsittiin syytä siihen mikä ihmistä väsyttää ja aiheuttaa milloin mitäkin kivaa oiretta- ja sieltä niitä verisoluja sitten löytyi aikamoinen komppania. Itsellä on homealtistus n. neljän vuoden takaa, sen jälkeen alkoi muutkin kun hengitysoireet. No, näillä mennään sitten!

      • Ei lääkkeitä

        Useita ET-läisiä askarruttavat mahdollisina taudin puhkeamissyinä säteilylle altistuminen, amalgaami,tulehduskierteet ja vuosien stressi. Myös matala verenpaine, sydämen tykytyskohtuakset,mustelmat, runsaat verenvuodot ja -hidas hyytyminen, nivelkivut ja rauhattomat jalat löytyvät listalta. Kaikki voisivat kuvata minua. Jopa lääkärin selitys "Toisilla nyt vain satuu olemaan tuollainen veri...", kuulosti tutulta. Olisin halunnut tietoa epävarmuuden poistamiseksi. Seuranta alkoi 2001, kun trombosyyttejä n. 680 (tarkistin v-91 tehdyn leikkauksen tietot; tromb. jo silloin yli 500). Jatkuva kasvu, 1000 ylittyi viime vuonna. Lääkitystä ei vieläkään, paitsi Primaspan 100. Hidas tauti, onneksi. Pelkään kuitenkin tulppia, olen jo 66 v. nainen. Pelkään myös sitä, että tauti muuntuisi pahalaatuiseksi. Kukahan tutkisi kaikkien ET-läisten yhtenevät tiedot oireita, hoitoa ja ennusteita myöten?


      • Tirlittan37
        Ei lääkkeitä kirjoitti:

        Useita ET-läisiä askarruttavat mahdollisina taudin puhkeamissyinä säteilylle altistuminen, amalgaami,tulehduskierteet ja vuosien stressi. Myös matala verenpaine, sydämen tykytyskohtuakset,mustelmat, runsaat verenvuodot ja -hidas hyytyminen, nivelkivut ja rauhattomat jalat löytyvät listalta. Kaikki voisivat kuvata minua. Jopa lääkärin selitys "Toisilla nyt vain satuu olemaan tuollainen veri...", kuulosti tutulta. Olisin halunnut tietoa epävarmuuden poistamiseksi. Seuranta alkoi 2001, kun trombosyyttejä n. 680 (tarkistin v-91 tehdyn leikkauksen tietot; tromb. jo silloin yli 500). Jatkuva kasvu, 1000 ylittyi viime vuonna. Lääkitystä ei vieläkään, paitsi Primaspan 100. Hidas tauti, onneksi. Pelkään kuitenkin tulppia, olen jo 66 v. nainen. Pelkään myös sitä, että tauti muuntuisi pahalaatuiseksi. Kukahan tutkisi kaikkien ET-läisten yhtenevät tiedot oireita, hoitoa ja ennusteita myöten?

        Olen 37-vuotias nainen ja sain diagnoosin marraskuussa. Siitä se hupi sitten alkoikin. Trombosyytit olivat yli 800..olen ollut jo kahdesti sairaalassa aivoverenkiertohäiriön takia. Interferoni lääkitystä yritettini, toinen käsi turposi ihan palloksi. :( Nyt kurkusta menee Hydrea 1500mg per pv, Hydrex Semi, Losatrix, Orloc, Simvast..jotain, päänsärkyihin panadol forte tai panacod. Onko kenelläkään hankalia oireita. Sytostaatti on mennyt reilut 2 viikkoa, ja trombosyytit vain nousevat. Jotain A-kirjaimella alkavaa lääkettä ajateltiin seuraavaksi, mutta sen ongelmana on verenvuodot ja olen usein kärsinyt suolistovuodosta elämäni varrella. Mikä ihme tähän auttaa? Minulla on korkea verenpaina ja äidilläni ollut veritulppia sekä aivohalvauksi, joten olen kai hankalampi potilas kuin ET-potilaat yleensä. Jotenkin tuntuu, etten saa tarvittavaa tietoa tarpeeksi. Mistä sitä saisi? Asun Etelä-Karjalassa. Hematologi konsultoi HYKS hematologia tästä jo. Kun tulee puutumisia, kaksoiskuvia,puheen puuroutumista tai toisen puolen halvausoiretta, on aina lähdettävä ensi apuun. Tilanne on pelottava, ja tunnen itseni masentuneeksikin tämän takia. Olen pitkällä sairaslomalla, työt ja opinnot nyt tauolla. Eikä tilannetta helpota perhetilannekaan, 2 pientä lasta kotona seuraamassa äidin oireilua. ET voi kai muuttua pahalaatuiseksikin? Mitä se tarkoittaa? Leukemiaa?


      • et n sukulainen
        Tirlittan37 kirjoitti:

        Olen 37-vuotias nainen ja sain diagnoosin marraskuussa. Siitä se hupi sitten alkoikin. Trombosyytit olivat yli 800..olen ollut jo kahdesti sairaalassa aivoverenkiertohäiriön takia. Interferoni lääkitystä yritettini, toinen käsi turposi ihan palloksi. :( Nyt kurkusta menee Hydrea 1500mg per pv, Hydrex Semi, Losatrix, Orloc, Simvast..jotain, päänsärkyihin panadol forte tai panacod. Onko kenelläkään hankalia oireita. Sytostaatti on mennyt reilut 2 viikkoa, ja trombosyytit vain nousevat. Jotain A-kirjaimella alkavaa lääkettä ajateltiin seuraavaksi, mutta sen ongelmana on verenvuodot ja olen usein kärsinyt suolistovuodosta elämäni varrella. Mikä ihme tähän auttaa? Minulla on korkea verenpaina ja äidilläni ollut veritulppia sekä aivohalvauksi, joten olen kai hankalampi potilas kuin ET-potilaat yleensä. Jotenkin tuntuu, etten saa tarvittavaa tietoa tarpeeksi. Mistä sitä saisi? Asun Etelä-Karjalassa. Hematologi konsultoi HYKS hematologia tästä jo. Kun tulee puutumisia, kaksoiskuvia,puheen puuroutumista tai toisen puolen halvausoiretta, on aina lähdettävä ensi apuun. Tilanne on pelottava, ja tunnen itseni masentuneeksikin tämän takia. Olen pitkällä sairaslomalla, työt ja opinnot nyt tauolla. Eikä tilannetta helpota perhetilannekaan, 2 pientä lasta kotona seuraamassa äidin oireilua. ET voi kai muuttua pahalaatuiseksikin? Mitä se tarkoittaa? Leukemiaa?

        En tiedä miltä tämä kuulostaa mutta ehdottaisin että pyytäisit hematologisi konsultoimaan vielä TAYSin hematologeja, Pirkanmaallakin on vaikeampia et-tapauksia hoidettu ja kun on (huippu)opetussairaala kyseessä, uutta tietoa luulisi tästäkin päivittyvän.

        Suora lainaus koskien kysymystäsi pahentuvasta taudista:
        "..Essentielli trombosytoosi kehittyy harvoin myelofibroosin asteelle.
        Luuydintutkimusten perusteella on kuitenkin arvioitu, että osa taudin varianteista on pikemminkin myelofibroosin esiasteita kuin itsenäinen ET.
        Leukemisoituminen ( AML ) on poikkeuksellista ja liittyy lähes aina annettuun myelosupressiiviseen HOITOON." http://cc.oulu.fi/~sisawww/esitykset/esit/030313.htm

        Myelofibroosi on puolestaan sairaus, jossa luuytimen tilalle muodostuu sidekudosta.

        Valitettavaa että kärsit noinkin voimakkaalla tavalla, toivottavasti saat pian täsmäapua asiaan.


      • trmpo
        Ei lääkkeitä kirjoitti:

        Useita ET-läisiä askarruttavat mahdollisina taudin puhkeamissyinä säteilylle altistuminen, amalgaami,tulehduskierteet ja vuosien stressi. Myös matala verenpaine, sydämen tykytyskohtuakset,mustelmat, runsaat verenvuodot ja -hidas hyytyminen, nivelkivut ja rauhattomat jalat löytyvät listalta. Kaikki voisivat kuvata minua. Jopa lääkärin selitys "Toisilla nyt vain satuu olemaan tuollainen veri...", kuulosti tutulta. Olisin halunnut tietoa epävarmuuden poistamiseksi. Seuranta alkoi 2001, kun trombosyyttejä n. 680 (tarkistin v-91 tehdyn leikkauksen tietot; tromb. jo silloin yli 500). Jatkuva kasvu, 1000 ylittyi viime vuonna. Lääkitystä ei vieläkään, paitsi Primaspan 100. Hidas tauti, onneksi. Pelkään kuitenkin tulppia, olen jo 66 v. nainen. Pelkään myös sitä, että tauti muuntuisi pahalaatuiseksi. Kukahan tutkisi kaikkien ET-läisten yhtenevät tiedot oireita, hoitoa ja ennusteita myöten?

        Minulla on löydetty kyseinen verisairaus noin 2vuotta sitten.Arvoni olivat 1360 ja sormessani tukos.Luuydinnäyte rintalastasta.Verisoluni ovat isoja ja liuskottuneita.Hoitona primaspan 200mg päivässä ja Hydrea ,viitenä päivänä viikossa Hydreaa1000mg ja kahtena päivänä 500mg.Siedän hyvin solunsalpajaa ja kokeissa käyn noin 2 kuukauden välein ,veriarvojani pidetään 300-600 välillä.Viimeksi ollut silmässä tukos ja lääkitystäni on muutettu.Koska Hydrea on solunsalpaaja ,juon vettä noin 2l päivässä.Sivuoireita ei juuri ole kuin ajoittainen väsymys.Harrastan liikuntaa säännöllisesti eikä sairauteni minua kahlitse mitenkään.En koe olleeni säteilylle altis, mutta hampaissani on paljon amalgaanipaikkoja.Muuten ihan normaalia elämää,hyvin voivaa elämää


      • Kahvikaisa 1
        Ei lääkkeitä kirjoitti:

        Useita ET-läisiä askarruttavat mahdollisina taudin puhkeamissyinä säteilylle altistuminen, amalgaami,tulehduskierteet ja vuosien stressi. Myös matala verenpaine, sydämen tykytyskohtuakset,mustelmat, runsaat verenvuodot ja -hidas hyytyminen, nivelkivut ja rauhattomat jalat löytyvät listalta. Kaikki voisivat kuvata minua. Jopa lääkärin selitys "Toisilla nyt vain satuu olemaan tuollainen veri...", kuulosti tutulta. Olisin halunnut tietoa epävarmuuden poistamiseksi. Seuranta alkoi 2001, kun trombosyyttejä n. 680 (tarkistin v-91 tehdyn leikkauksen tietot; tromb. jo silloin yli 500). Jatkuva kasvu, 1000 ylittyi viime vuonna. Lääkitystä ei vieläkään, paitsi Primaspan 100. Hidas tauti, onneksi. Pelkään kuitenkin tulppia, olen jo 66 v. nainen. Pelkään myös sitä, että tauti muuntuisi pahalaatuiseksi. Kukahan tutkisi kaikkien ET-läisten yhtenevät tiedot oireita, hoitoa ja ennusteita myöten?

        Sairauteni alkoi kun toisessa silmässä näkyi sahanterän muotoinen kirkas valo
        silmälääkäri ei voinut auttaa .Työterveydessä otettiin verikoe ,jossa trombs noin
        alle 600 .Siitä se alkoi lähetteellä isompaan sairaalaan ,ensinn neuroloki joka laittoi
        eteenpäin .Mangneettikuvakin jossain vaiheessa otettiin ,mutta luuydinnäyte lopuksi
        ratkaisi syyn .Primaspan lääkityksenä 1tab.pv,tupakka ,alkoholi ei ainakaan syynä
        eikä liikapaino sillä liikun paljon Suosittelen muillekkin liikkuntaa !
        käyn silloin tällöin kokeissa ja lääkärissä ,sahanterä häipyi silmästä trombosyytit on
        noin yli 600 Suurempia vaivoja ei ole paitsi astma joka on hallinnassa.Kolmatta vuotta
        on mennyt näin olen jo päässyt lakisääteiselle eläkkeelle
        Tilanne on tällä hetkellä hyvä !


    • 10vuotta sairastanut

      Olen 60v mies sairastuin ET:hen kymmenen vuotta sitten. Aluksi trombosyytit oli 1000 ja puolen vuoden kuluttua 1300. hydreaa meni 1000mg päivässä, Sen jälkeen trombosyytit ovat laskeneet tällä hetkellä nalle 500 ja samalla Hydrea lääkitys on pienentynyt 500mg/pv.
      Ensioireena oli kihtiin verrattavat oireet. Epäilen ruoan lisäainetta tai jonkin ravintoaineen puutosta. Makkaran syönnin lopetin heti sairastumisen jälkeen. Kihtioireet loppuivat vuoden kuluttua. Olen sairastanut keliakiaa kohta 40vuotta.
      Eräät viittasivat levottomiin jalkoihin, tai muihin vastaaviin oireisiin, olisi kiva tietää onko monella niitä?

      • Ei lääkkeitä

        Minua vaivasivat levottomat jalat varmaan parikymmentä vuotta, nyt olen vaivasta päässyt, kun olen alkanut ottaa B-vitamiinikuureja aina kun vaiva alkaa palata. Ainakin B12 ja B6 tuntuvat olevan tärkeitä. En ole yhdistänyt vaivaa ET:hen, mutta kenties sekin vaikuttaa. Trombosyytytini ovat olleet korkeahkot aikuisuuteni ajan, vasta 600:n ylittyessä alkoi seuranta. Kolmessa viime kokeessa 1000 on ylittynyt ja siksi minua nyt huolestuttaa mahdollinen hoito - siis mitä lääkkeitä tarjotaan ja mitä sivuvaikutuksia niillä on? Olisi kiva kuulla kokemuksista.


      • Kokeillut
        Ei lääkkeitä kirjoitti:

        Minua vaivasivat levottomat jalat varmaan parikymmentä vuotta, nyt olen vaivasta päässyt, kun olen alkanut ottaa B-vitamiinikuureja aina kun vaiva alkaa palata. Ainakin B12 ja B6 tuntuvat olevan tärkeitä. En ole yhdistänyt vaivaa ET:hen, mutta kenties sekin vaikuttaa. Trombosyytytini ovat olleet korkeahkot aikuisuuteni ajan, vasta 600:n ylittyessä alkoi seuranta. Kolmessa viime kokeessa 1000 on ylittynyt ja siksi minua nyt huolestuttaa mahdollinen hoito - siis mitä lääkkeitä tarjotaan ja mitä sivuvaikutuksia niillä on? Olisi kiva kuulla kokemuksista.

        Hoitolinja riippuu iästä ja sairaushistoriasta (tukokset ym.) Interferonia nuoremmille potilaille, sitten on Agrylin tbl., tai hydroksiurea (sytostaatti). Radiofosforia käytetään iäkkäille, yli 70v ?
        Itse olen saanut pahimmat sivuvaikutukset interferonista. Hydroksiurea ei aiheuta sivuvaikutuksia ollenkaan ja on auttanut itseäni. vaikutukset ovat toki yksilöllisiä. Varmaan löytyy sopiva Sinullekin. tsemppiä.


      • et n sukulainen
        Kokeillut kirjoitti:

        Hoitolinja riippuu iästä ja sairaushistoriasta (tukokset ym.) Interferonia nuoremmille potilaille, sitten on Agrylin tbl., tai hydroksiurea (sytostaatti). Radiofosforia käytetään iäkkäille, yli 70v ?
        Itse olen saanut pahimmat sivuvaikutukset interferonista. Hydroksiurea ei aiheuta sivuvaikutuksia ollenkaan ja on auttanut itseäni. vaikutukset ovat toki yksilöllisiä. Varmaan löytyy sopiva Sinullekin. tsemppiä.

        Radiofosfori on tosiaan vanhentava ja hiuksetkin päästä melkein vievä lääke, mutta tiedoksenne että jos arvot nousevat kovin korkeiksi eikä laske millään konstilla, annetaan radiofosforia huomattavasti nuoremmillekin, todennäköisesti viimeisenä vaihtoehtona..Jonkinlainen sairasloman paikka on enemmän kuin todennäköinen. Tieto:

        Radiofosfori lamaa luuydintä ja suotuisa hoitovaste saavutetaan jopa 80 %: lle 6 - 24 kk mittaisena hoitona. Leukemiariskin vuoksi sen käyttö on rajoittunut lähinnä yli 70- vuotiaille potilaille.


      • pupupöksy
        et n sukulainen kirjoitti:

        Radiofosfori on tosiaan vanhentava ja hiuksetkin päästä melkein vievä lääke, mutta tiedoksenne että jos arvot nousevat kovin korkeiksi eikä laske millään konstilla, annetaan radiofosforia huomattavasti nuoremmillekin, todennäköisesti viimeisenä vaihtoehtona..Jonkinlainen sairasloman paikka on enemmän kuin todennäköinen. Tieto:

        Radiofosfori lamaa luuydintä ja suotuisa hoitovaste saavutetaan jopa 80 %: lle 6 - 24 kk mittaisena hoitona. Leukemiariskin vuoksi sen käyttö on rajoittunut lähinnä yli 70- vuotiaille potilaille.

        Olipa kiva kun uskalsin lukaista näitä viestejä,yleensä onnistun saamaan itseni paniikkiin jostakin uudesta tiedosta,koskien sairauttani. Olen 46v. ja sattumalöydöksenä 2003v trompparit yli tuhannessa. Seurailtiin alkuun. Primaspani vain lääkkeenä. Sitten arvot nousi yli 1500 ja aloitettiin interferoni. Sairaalassa harjoiteltiin ja pistän 3x viikossa. Alkuun kuumeilua, hiustenlähtöä ja olin ahdistunut.Valkosoluarvot ovat nyt aivan alakantissa ja samoin kilpirauhasarvot.3kk välein verikokeet. Minulla ei ole muita sairauksia. Vanhuksilla aloitetaan hoito jo pienemmillä arvoilla.Olen kuitenkin ollut tyytyväinen kun interferoni on sopinut,koska kuulin kauhupuheita muiden lääkkeiden altistavan leukemiaan.Onneksi lääketiede kehittyy ja uusia lääkkeitä keksitään.Kuolemanpelkoon joudun välillä ottamaan rauhoittavia,mutta välillä on hyviäkin aikoja ja en muista koko sairautta. Leppoisaa kevättä kaikille teille.


      • et sukulainen
        pupupöksy kirjoitti:

        Olipa kiva kun uskalsin lukaista näitä viestejä,yleensä onnistun saamaan itseni paniikkiin jostakin uudesta tiedosta,koskien sairauttani. Olen 46v. ja sattumalöydöksenä 2003v trompparit yli tuhannessa. Seurailtiin alkuun. Primaspani vain lääkkeenä. Sitten arvot nousi yli 1500 ja aloitettiin interferoni. Sairaalassa harjoiteltiin ja pistän 3x viikossa. Alkuun kuumeilua, hiustenlähtöä ja olin ahdistunut.Valkosoluarvot ovat nyt aivan alakantissa ja samoin kilpirauhasarvot.3kk välein verikokeet. Minulla ei ole muita sairauksia. Vanhuksilla aloitetaan hoito jo pienemmillä arvoilla.Olen kuitenkin ollut tyytyväinen kun interferoni on sopinut,koska kuulin kauhupuheita muiden lääkkeiden altistavan leukemiaan.Onneksi lääketiede kehittyy ja uusia lääkkeitä keksitään.Kuolemanpelkoon joudun välillä ottamaan rauhoittavia,mutta välillä on hyviäkin aikoja ja en muista koko sairautta. Leppoisaa kevättä kaikille teille.

        Hyvää kevättä sinullekin, hienoa kuulla että arvosi ovat menneet kohdalleen ja elämä jatkuu pääpiirteittäin kuten pitääkin. Hoidot ja niiden läpikäyminen taitavat olla vaikein kohta mutta elämä jatkuu koska lääketiede edistyy ja uusia tuloksia saadaan.


      • SAMA VIKA MANSEN MIEHESSÄ
        pupupöksy kirjoitti:

        Olipa kiva kun uskalsin lukaista näitä viestejä,yleensä onnistun saamaan itseni paniikkiin jostakin uudesta tiedosta,koskien sairauttani. Olen 46v. ja sattumalöydöksenä 2003v trompparit yli tuhannessa. Seurailtiin alkuun. Primaspani vain lääkkeenä. Sitten arvot nousi yli 1500 ja aloitettiin interferoni. Sairaalassa harjoiteltiin ja pistän 3x viikossa. Alkuun kuumeilua, hiustenlähtöä ja olin ahdistunut.Valkosoluarvot ovat nyt aivan alakantissa ja samoin kilpirauhasarvot.3kk välein verikokeet. Minulla ei ole muita sairauksia. Vanhuksilla aloitetaan hoito jo pienemmillä arvoilla.Olen kuitenkin ollut tyytyväinen kun interferoni on sopinut,koska kuulin kauhupuheita muiden lääkkeiden altistavan leukemiaan.Onneksi lääketiede kehittyy ja uusia lääkkeitä keksitään.Kuolemanpelkoon joudun välillä ottamaan rauhoittavia,mutta välillä on hyviäkin aikoja ja en muista koko sairautta. Leppoisaa kevättä kaikille teille.

        Jep, juttu oli kuin suoraan meikäläisen elämästä. Trombot heilui siellä 1600 paikkeilla ja henki ei meinannut kulkea. Opettelin kans " tykittään " tätä alfainterferonia 3 X viikossa. Aluksi tuli aivan tajuttomia fiiliksiä. Kuume nousi ja luita " paleli " kuin jossain kuoleman taudissa. Mutta eipä hätää. Mä ajattelin että, helvetti soikoon, jos se tauti tätä vaatii niin mä kestän sen. No hyvin kävi, nyt on kroppa jo tohon myrkkyyn tottunut, ja trombosyytitkin saanut kyytiä. Sen interferonin sivuvaikutukset lähtee pois parasetamolilla. Itse en niitä alussa käyttänyt, koska ajattelin tyhmillä aivoillani, että lääke tehoo huonommin jos käytän niitä. No mä oon muutenkin ollut aina tämmönen vastarannan kiiski, joten kai silläkin oli jotain osuutta asiaan.


      • mansen nainen
        SAMA VIKA MANSEN MIEHESSÄ kirjoitti:

        Jep, juttu oli kuin suoraan meikäläisen elämästä. Trombot heilui siellä 1600 paikkeilla ja henki ei meinannut kulkea. Opettelin kans " tykittään " tätä alfainterferonia 3 X viikossa. Aluksi tuli aivan tajuttomia fiiliksiä. Kuume nousi ja luita " paleli " kuin jossain kuoleman taudissa. Mutta eipä hätää. Mä ajattelin että, helvetti soikoon, jos se tauti tätä vaatii niin mä kestän sen. No hyvin kävi, nyt on kroppa jo tohon myrkkyyn tottunut, ja trombosyytitkin saanut kyytiä. Sen interferonin sivuvaikutukset lähtee pois parasetamolilla. Itse en niitä alussa käyttänyt, koska ajattelin tyhmillä aivoillani, että lääke tehoo huonommin jos käytän niitä. No mä oon muutenkin ollut aina tämmönen vastarannan kiiski, joten kai silläkin oli jotain osuutta asiaan.

        Minulla tuo sairaus on ollut kolmisen vuotta. Lääkitys aloitettiin heti Trombot oli yli 1000. Intreferonia piikitin 4 x 3,o milj. yksikköön Palelua, kuumeilua , luiden ja lihasten kipuja on aina seuraavana päuvänä edelleenkin. Mutta kipulääkkeillä saa helpotusta. Nyt lääkitys on 2 4,5milj. yksikköö viikko. Hydrea ei todellankaan aiheuta mitään jälkikipuja. Olen käyttänyt tuota lääkettä kun olen ollut matkoilla, mutta lääkärini ei anna sitä vakituiseen koska se saattaa altistaa vakavammalle lyydin sairaudelle. Olen itsekin ihmetelly ja lääkäriltäkin kysellyt mistä tuo tuollainen sairaus on iskettönyt tuohon luuytimeen, mutta mitään ei osata sanoa. Muuten minulla on kaikki muut veriaravot todella hyvät. Tällä hetkellä Trombot on 600 luokkaa mutta piikitystä jatketaan koska jos sen lopetan Trombot taas nousee. Tässä sairaudessahan on molemmat sekä tukos etttä vuoto vaara joten täytyy hoitaa itseään. Kaikille tsemppiä elämään


      • Lääkityksen aloittanut
        mansen nainen kirjoitti:

        Minulla tuo sairaus on ollut kolmisen vuotta. Lääkitys aloitettiin heti Trombot oli yli 1000. Intreferonia piikitin 4 x 3,o milj. yksikköön Palelua, kuumeilua , luiden ja lihasten kipuja on aina seuraavana päuvänä edelleenkin. Mutta kipulääkkeillä saa helpotusta. Nyt lääkitys on 2 4,5milj. yksikköö viikko. Hydrea ei todellankaan aiheuta mitään jälkikipuja. Olen käyttänyt tuota lääkettä kun olen ollut matkoilla, mutta lääkärini ei anna sitä vakituiseen koska se saattaa altistaa vakavammalle lyydin sairaudelle. Olen itsekin ihmetelly ja lääkäriltäkin kysellyt mistä tuo tuollainen sairaus on iskettönyt tuohon luuytimeen, mutta mitään ei osata sanoa. Muuten minulla on kaikki muut veriaravot todella hyvät. Tällä hetkellä Trombot on 600 luokkaa mutta piikitystä jatketaan koska jos sen lopetan Trombot taas nousee. Tässä sairaudessahan on molemmat sekä tukos etttä vuoto vaara joten täytyy hoitaa itseään. Kaikille tsemppiä elämään

        Veritautiani on seurattu kymmenisen vuotta, vasta viime syksynä ylittyi tuhannen trombosyytin raja ja tammikuussa aloitettiin lääkekokeilu. Anagrelidia sisältävä uusi lääke laski trombot kolmessa viikossa alle viidensadan,eikä aiheuttanut oikeastaan muita oireita kuin väsymystä, mutta kun toisen silmän näkökentästä hävisi osa, siirryttiin varmuuden vuoksi sytostaattihoitoon eli hydroksiureaan.

        Syy silmäongelmaan selvisi silmäpolilla: silmäpohja oli verisuonitukoksen vuoksi turvonnut ja siirtänyt verkkokalvoa.

        Sytostaattilääkitykseen siirryttyäni trombot miltei kaksinkertaistuivat parissa viikossa,mutta samalla alkoi toinen silmä oireilla! Näkökenttään ilmestyi musta, paksupäinen viiru, joka silmälääkärin mukaan oli siisti repeämä lasiaisessa. Osaksi se voisi korjaantua ajan myötä, mutta ei täysin. Tukoksen aiheuttama näkökentän vajaus sen sijaan ei ole korjattavissa. Lääkärin mukaan saan olla iloinen, että kysymyksessä ei ollut silmän päävaltimo, silloin olisi silmän koko näkö mennyt. Lasiaisen vaurion syystä lääkäri ei osannut sanoa muuta, kuin että sellainen voi tulla kelle tahansa, nuorillekin, varsinkin iskujen seurauksena. Olen yli 60 eikä kukaan ole minua iskenyt. Oikea silmä on yhä kipeä, ja pelko siitä, että päässä suonet tukkeutuvat, pelottaa.

        Onko jollakulla muulla ilmennyt silmäongelmia lääkityksen johdosta? Sytostaattien aikana on päässäni ollut muitakin outoja oireita, epämääräisiä kipuja kasvojen luissa (nenänjuuri, silmäkuopaa ympäröivät luut) ja yläleuan hampaiden juurissa. Päänsärkyä se ei ole. Kysynkin kokeineilta aiheuttavatko sytostaatit luustoon pakotusta?


      • mansan nainen
        Lääkityksen aloittanut kirjoitti:

        Veritautiani on seurattu kymmenisen vuotta, vasta viime syksynä ylittyi tuhannen trombosyytin raja ja tammikuussa aloitettiin lääkekokeilu. Anagrelidia sisältävä uusi lääke laski trombot kolmessa viikossa alle viidensadan,eikä aiheuttanut oikeastaan muita oireita kuin väsymystä, mutta kun toisen silmän näkökentästä hävisi osa, siirryttiin varmuuden vuoksi sytostaattihoitoon eli hydroksiureaan.

        Syy silmäongelmaan selvisi silmäpolilla: silmäpohja oli verisuonitukoksen vuoksi turvonnut ja siirtänyt verkkokalvoa.

        Sytostaattilääkitykseen siirryttyäni trombot miltei kaksinkertaistuivat parissa viikossa,mutta samalla alkoi toinen silmä oireilla! Näkökenttään ilmestyi musta, paksupäinen viiru, joka silmälääkärin mukaan oli siisti repeämä lasiaisessa. Osaksi se voisi korjaantua ajan myötä, mutta ei täysin. Tukoksen aiheuttama näkökentän vajaus sen sijaan ei ole korjattavissa. Lääkärin mukaan saan olla iloinen, että kysymyksessä ei ollut silmän päävaltimo, silloin olisi silmän koko näkö mennyt. Lasiaisen vaurion syystä lääkäri ei osannut sanoa muuta, kuin että sellainen voi tulla kelle tahansa, nuorillekin, varsinkin iskujen seurauksena. Olen yli 60 eikä kukaan ole minua iskenyt. Oikea silmä on yhä kipeä, ja pelko siitä, että päässä suonet tukkeutuvat, pelottaa.

        Onko jollakulla muulla ilmennyt silmäongelmia lääkityksen johdosta? Sytostaattien aikana on päässäni ollut muitakin outoja oireita, epämääräisiä kipuja kasvojen luissa (nenänjuuri, silmäkuopaa ympäröivät luut) ja yläleuan hampaiden juurissa. Päänsärkyä se ei ole. Kysynkin kokeineilta aiheuttavatko sytostaatit luustoon pakotusta?

        Luin tuon kirjoituksesi tuosta sytostaatti hoidosta. Sillon kun minulla on tuo hoito niin ei mitään sivuvaikutuksia, mutta kun siirryn uudelleen käyttämään interferoni alfa 2-b niin lihasten ja luiden kivut ovat kovat. Varsinkin seuraavana päivänä. Otan kyllä näihin oireisiin, ensin otin Buranaa mutta nyt on ollut pakko siirtyä mahaoireiden takia Panadoliin. Olen käyttänyt tuota interferonia melekin kolma vuotta eikä nuo jälki kivut ole paljoa helpottaneet. Väsymys on myös aika voimakasta eli uni maittaa milloin vain


      • Potilasxxxxx
        Lääkityksen aloittanut kirjoitti:

        Veritautiani on seurattu kymmenisen vuotta, vasta viime syksynä ylittyi tuhannen trombosyytin raja ja tammikuussa aloitettiin lääkekokeilu. Anagrelidia sisältävä uusi lääke laski trombot kolmessa viikossa alle viidensadan,eikä aiheuttanut oikeastaan muita oireita kuin väsymystä, mutta kun toisen silmän näkökentästä hävisi osa, siirryttiin varmuuden vuoksi sytostaattihoitoon eli hydroksiureaan.

        Syy silmäongelmaan selvisi silmäpolilla: silmäpohja oli verisuonitukoksen vuoksi turvonnut ja siirtänyt verkkokalvoa.

        Sytostaattilääkitykseen siirryttyäni trombot miltei kaksinkertaistuivat parissa viikossa,mutta samalla alkoi toinen silmä oireilla! Näkökenttään ilmestyi musta, paksupäinen viiru, joka silmälääkärin mukaan oli siisti repeämä lasiaisessa. Osaksi se voisi korjaantua ajan myötä, mutta ei täysin. Tukoksen aiheuttama näkökentän vajaus sen sijaan ei ole korjattavissa. Lääkärin mukaan saan olla iloinen, että kysymyksessä ei ollut silmän päävaltimo, silloin olisi silmän koko näkö mennyt. Lasiaisen vaurion syystä lääkäri ei osannut sanoa muuta, kuin että sellainen voi tulla kelle tahansa, nuorillekin, varsinkin iskujen seurauksena. Olen yli 60 eikä kukaan ole minua iskenyt. Oikea silmä on yhä kipeä, ja pelko siitä, että päässä suonet tukkeutuvat, pelottaa.

        Onko jollakulla muulla ilmennyt silmäongelmia lääkityksen johdosta? Sytostaattien aikana on päässäni ollut muitakin outoja oireita, epämääräisiä kipuja kasvojen luissa (nenänjuuri, silmäkuopaa ympäröivät luut) ja yläleuan hampaiden juurissa. Päänsärkyä se ei ole. Kysynkin kokeineilta aiheuttavatko sytostaatit luustoon pakotusta?

        Olen syönyt vuoden ajan hydroksiureaa pienenä annoksena. Mitään sivuvaikutuksia en ole havainnut ja lääkärini mukaan lääke on tutkimuksissa todettu turvalliseksi.Sytostaatti on tietysti pelottava lääke, mutta vaihtoehtoja ei ole niin kovin paljon. Toivottavasti selviää oireittesi syyt.


      • pupupöksy
        Potilasxxxxx kirjoitti:

        Olen syönyt vuoden ajan hydroksiureaa pienenä annoksena. Mitään sivuvaikutuksia en ole havainnut ja lääkärini mukaan lääke on tutkimuksissa todettu turvalliseksi.Sytostaatti on tietysti pelottava lääke, mutta vaihtoehtoja ei ole niin kovin paljon. Toivottavasti selviää oireittesi syyt.

        Olen jo neljä vuotta piikittänyt interferonia ja olen ollut tyytyväinen. Nyt on pari kertaa tullut verta yskiessä(6kk.). Tosin olen kummallakin kertaa käyttänyt aspiriinia tai buranaa viikkoa ennen. Lääkäri oli sitä mieltä,että uusia lääkkitä on tullut. Onko kenelläkään tietoa niistä? Silloin kun aloitin interferonin,muita riskittömiä lääkkeitä ei ollut. Arvoni on olleet hyvät ja säryt ei pajon haittaa. Olisiko nyt tosiaan vaihtoehtoja piikittämiselle? On ihanaa lukea tätä sivustoa ja tietää ,että on muitakin et:läisiä, kokemuksia on hyvä vaihtaa. Kävin muuten ensimmäisen veren yskimisen jälkeen gastrosgobiassa ja keuhkoröntgenissä verikokeet.Kaikki ok.


      • pupupöksy
        pupupöksy kirjoitti:

        Olen jo neljä vuotta piikittänyt interferonia ja olen ollut tyytyväinen. Nyt on pari kertaa tullut verta yskiessä(6kk.). Tosin olen kummallakin kertaa käyttänyt aspiriinia tai buranaa viikkoa ennen. Lääkäri oli sitä mieltä,että uusia lääkkitä on tullut. Onko kenelläkään tietoa niistä? Silloin kun aloitin interferonin,muita riskittömiä lääkkeitä ei ollut. Arvoni on olleet hyvät ja säryt ei pajon haittaa. Olisiko nyt tosiaan vaihtoehtoja piikittämiselle? On ihanaa lukea tätä sivustoa ja tietää ,että on muitakin et:läisiä, kokemuksia on hyvä vaihtaa. Kävin muuten ensimmäisen veren yskimisen jälkeen gastrosgobiassa ja keuhkoröntgenissä verikokeet.Kaikki ok.

        Minkä ikäisiä muuten olette ? Itse olen 46 vuotias nainen.


      • pupupöksy
        pupupöksy kirjoitti:

        Minkä ikäisiä muuten olette ? Itse olen 46 vuotias nainen.

        Velä kysyisin onko Anagried (tai jotain ) kallis lääke?


      • ET
        pupupöksy kirjoitti:

        Velä kysyisin onko Anagried (tai jotain ) kallis lääke?

        Tietääkseni se on nyt erikoiskorvauksen piirissä. Aiemmin, kun sitä söin, siinä oli vain peruskorvaus ja maksoin maksukaton (jotain 400 euroa) jo alkuvuodesta. Siis hurjan tyyris lääke. Tosiaan nyt se on kai korvattava lääke.


      • Kauan potenut
        pupupöksy kirjoitti:

        Minkä ikäisiä muuten olette ? Itse olen 46 vuotias nainen.

        Ikää löytyy 66 ja elossa!


      • mansen nainen
        pupupöksy kirjoitti:

        Minkä ikäisiä muuten olette ? Itse olen 46 vuotias nainen.

        Kysyit ikää olen nyt 56 ja silloin kun sairaus todettiin olin 54 vuotias.


      • RY
        pupupöksy kirjoitti:

        Olen jo neljä vuotta piikittänyt interferonia ja olen ollut tyytyväinen. Nyt on pari kertaa tullut verta yskiessä(6kk.). Tosin olen kummallakin kertaa käyttänyt aspiriinia tai buranaa viikkoa ennen. Lääkäri oli sitä mieltä,että uusia lääkkitä on tullut. Onko kenelläkään tietoa niistä? Silloin kun aloitin interferonin,muita riskittömiä lääkkeitä ei ollut. Arvoni on olleet hyvät ja säryt ei pajon haittaa. Olisiko nyt tosiaan vaihtoehtoja piikittämiselle? On ihanaa lukea tätä sivustoa ja tietää ,että on muitakin et:läisiä, kokemuksia on hyvä vaihtaa. Kävin muuten ensimmäisen veren yskimisen jälkeen gastrosgobiassa ja keuhkoröntgenissä verikokeet.Kaikki ok.

        ET todettiin minussa noin 10 vuotta sitten (50-vuotiaana). Luuydinnäyteellä diagnoosi varmistettiin. Syy geenivaurioon on jäänyt mysteeriksi. Minulla todettiin myöhemmin elohopeayliherkkyys ja amalgaameja poistettiin. Aluksi käytin Intronaa ja kokeilin myös hydroureaa. Jäljelle on jäänyt Roferon-lääke, vaikka sivuoireet ovatkin koko ajan inhottavia. Tällä alfa-interferoonilääkityksellä trombosyyttitaso pysyy normaalina 300-400. Lukema nousee heti, jos lääkitystä ei ole. Kuumeilua poistan Panadolilla. Muutama vuosi sitten tuli suositus ottaa Primaspania joka päivä. Käsittääkseni sairaus ei ole perinnöllinen, joku ulkoinen tekijä on takana. Ainoa oireeni oli jatkuva päänsärky.
        Hengissä kuitenkin on selvitty - tsemppiä muillekin.


      • reumainen

        Olen altistunut homeille töissä, ja pahin ja lopullisin altistus tuli vuonna 08. Sitä ennen trombosyytit olivat olleet kivasti normaaliarvojen puolivälissä. Altistuksen myötä ne kohosivat jyrkästi. Työkavereita on monta, joilla on myös kohonneet, ja samoin homevertaistukiryhmässäni.

        Sairastuin siinä rytäkässä mm. nivelreumaan, jonka hoitona on mm. ihon alle viikottain pistettävä sytostaatti. Se tai jokin muu lääkityksestäni on alentanut trombojani, ovat kuitenkin vielä ylärajan yläpuolella, mutteivät niin korkeat kuin aiemmin. Tosin olen päässyt väistötiloihinkin.

        Sykähdyttävää oli nuo oireet: olivat niin tuttuja. Esimerkiksi kihtituntemukset, luukivut, ihotuntemukset ja mustelmaherkkyys, kuitenkin esim. kihtiruuilla ei ollut mitään merkitystä.


    • BB

      Minulla on todettu ET pari vuotta sitten, diagnoosi vahvistui kun veressäni todettiin JAK2-geenin mutaatio, joka aiheuttaa sairauden. Ikävä kyllä aika harva suomalainen lääkäri tietää sairaudesta ja sen syistä hevon häntää.
      Varsin monilla (muistaakseni ainakin puolella) ET-potilailla sairauden syy on luuytimen kantasoluissa tapahtunut JAK2-geenin mutaatio. Mutaatio on helppo todeta verikokeesta. Suomessa ainakin TYKSin laboratoriossa ko. tutkimuksia tehdään, kuka tahansa lääkäri voi lähettää sinne verinäytteen mutaation tutkimiseksi. Koe pitäisi tehdä kaikille potilaille, koska sillä on (ainakin tulevaisuudessa) merkitystä taudin hoidon ja ennusteen kannalta. Jos sinulta ei kyseistä mutaatiota ole vielä tutkittu, vaadi lääkäriäsi teettämään tutkimus.
      Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan taipumus kyseisen mutaation muodostumiseen on periytyvä, mikä on geneettisesti sikäli mielenkiintoista, että tähän asti on yleensä ajateltu, että ihminen voi periä mutaation vanhemmiltaan tai mutaatio voi tapahtua jossakin geenissä täysin sattumanvaraisesti. JAK2-mutaatiossa on erikoista se, että suurin osa potilaista ei peri sitä vanhemmiltaan, mutta perii vanhemmiltaan suuren riskin saada kyseisen mutaation.
      Joku kysyi, milloin pitäisi saada lähete hematologille. HETI! Yleislääkärien tietotaso ET:stä ja muista sen sukuisista sairauksista on lähes olematon ja jokaisen potilaan tulisi olla asiantuntevan hematologin tai onkologin seurannassa. (Suomessa taidetaan tosin pitää potilaita myös sisätautilääkärien hoidossa, mikä on aika omituista, mutta jos tuuri käy, voinee sekin ratkaisu toimia.) Vaikka ET ei ole millään tapaa vakava sairaus, se joissain (harvinaisissa) tapauksissa muuttuu ajan kuluessa joksikin muuksi (esim. polysytemia veraksi tai myelofibroosiksi), joihin liittyy suurempia komplikaatioriskejä. Jos lääkärisi ei ymmärrä sinulle lähetettä hematologille antaa, vaihda lääkäriä. Luuydinnäyte on ehdottoman tärkeä taudin diagnostiikassa ja seurannassa, koska vain siitä voidaan selvästi todeta taudin kehittyminen.
      Tänä päivänä sairaus ei ole juuri koskaan kuolemaksi, jos sitä hoidetaan hyvin. Tästä syystä on tärkeää olla asiantuntevan lääkärin hoidossa. Monilla potilailla hoidoksi riittää pieniannoksinen aspiriini, mutta jos kärsit minkäänlaisista oireista (jatkuvasta päänsärystä, jäsenien puutumisesta, mustelmista jne.), täytyy verihiutaletasoa pyrkiä laskemaan lääkityksellä. Näistä sairauksista löytyy parhaiten tietoa seuraavista lähteistä:
      http://www.mpdinfo.org/
      http://www.mpdfoundation.org/

      • ##

        Sain paljon hyödyllistä tietoa. Kiitos Sinulle. Linkit olivat mielenkiintoisia.


      • RY

        Hei!

        Tässä tuli todella uutta tietoa. Kymmenen vuotta sitten sanottiin, että ET:n aiheuttaja on kemikaali tai säteily. Luuytimeen on tullut geenivaurio, jota ei pidetty perinnöllisenä. Kumma ettei Suomessa ole systemaattisesti tutkittu sairastuneitten lähisukulaisia eikä tehty geenitutkimuksista rekisteriä.
        Samoin hoidon aloitus ja seuranta tuntuvat vaihtelevan kovasti. Itselläni oli onni päästä heti luuydintutkimukseen, koepala otettiin lantiosta. Trombosyyttiarvoja seurattiin muutama kuukausi, jotta lisääntymisvauhti (lineaarinen kasvu) saatiin selville. Edelleenkin käyn parin kuukauden välein verikokeissa. Hematologini kanssa on keskustelu useita kertoja vuodessa.
        Lisäriski tulee siitä, että hiutaleet takertuvat toisiinsa. Kaikki eri henkilöiden kuvaamat oireet ovat olleet minullakin. Lisäksi ihoani tuntuu ikäänkuin polttelevan. Interferonin sivuoireet eivät koskaan poistu kokonaan. Matkoille en ole aina ottanut lääkettä mukaan. Heti silloin hiutalelukema nousee, ja päänsärky alkaa. Merkillistä, että joillakin ei ole Primaspaania kummempaa lääkitystä, vaikka hiutalearvo on yli 400.
        tuo mpdinfo-linkki oli hyvä, en ollut huomannut sitä itse


      • Pupupöksy
        RY kirjoitti:

        Hei!

        Tässä tuli todella uutta tietoa. Kymmenen vuotta sitten sanottiin, että ET:n aiheuttaja on kemikaali tai säteily. Luuytimeen on tullut geenivaurio, jota ei pidetty perinnöllisenä. Kumma ettei Suomessa ole systemaattisesti tutkittu sairastuneitten lähisukulaisia eikä tehty geenitutkimuksista rekisteriä.
        Samoin hoidon aloitus ja seuranta tuntuvat vaihtelevan kovasti. Itselläni oli onni päästä heti luuydintutkimukseen, koepala otettiin lantiosta. Trombosyyttiarvoja seurattiin muutama kuukausi, jotta lisääntymisvauhti (lineaarinen kasvu) saatiin selville. Edelleenkin käyn parin kuukauden välein verikokeissa. Hematologini kanssa on keskustelu useita kertoja vuodessa.
        Lisäriski tulee siitä, että hiutaleet takertuvat toisiinsa. Kaikki eri henkilöiden kuvaamat oireet ovat olleet minullakin. Lisäksi ihoani tuntuu ikäänkuin polttelevan. Interferonin sivuoireet eivät koskaan poistu kokonaan. Matkoille en ole aina ottanut lääkettä mukaan. Heti silloin hiutalelukema nousee, ja päänsärky alkaa. Merkillistä, että joillakin ei ole Primaspaania kummempaa lääkitystä, vaikka hiutalearvo on yli 400.
        tuo mpdinfo-linkki oli hyvä, en ollut huomannut sitä itse

        Tuli sitten 4 vuotta täyteen interferonin pistelyä. Nyt lääkäri päätti, että pidetään hoitotauko ja ei mitään lääkettä. Annetaan arvojen nousta( nyt 240). Kuukauden päästä verikokeisiin. Elimistö saa levätä. Riskitekijöitä ei ole, siis verenpainetta ym. .Lääkitykseni ehkä vaihdetaan Anagrelidiin (tabletti) tauon jälkeen. Tays kuulemma on 2 vuotta määrännyt tämän lääkkeen enisijaisesti et:hen . Onko jollain lääkkeestä kokemuksia? Jostain luin sydänoireista,millaisia ovat?


      • Ennen niin kirkasjärkinen
        Pupupöksy kirjoitti:

        Tuli sitten 4 vuotta täyteen interferonin pistelyä. Nyt lääkäri päätti, että pidetään hoitotauko ja ei mitään lääkettä. Annetaan arvojen nousta( nyt 240). Kuukauden päästä verikokeisiin. Elimistö saa levätä. Riskitekijöitä ei ole, siis verenpainetta ym. .Lääkitykseni ehkä vaihdetaan Anagrelidiin (tabletti) tauon jälkeen. Tays kuulemma on 2 vuotta määrännyt tämän lääkkeen enisijaisesti et:hen . Onko jollain lääkkeestä kokemuksia? Jostain luin sydänoireista,millaisia ovat?

        Olen kohta kymmenen kuukautta ollut lääkityksellä noin kymmenen vuoden seurannan ja Primaspanin syönnin jälkeen. Aloitin anaglrelidiä sisältävillä tableteilla, joista ei ollut sen suurempaa vaivaa kuin väsymys ja muistihäiriöt. Tombosyytit laskivat parissa viikossa reilusta tuhannesta noin 450:een, mutta silmäoireiden vuoksi päätettiin pitää tauko ja siirtyä hydroksiureaan. Ei sopinut verelle. Trombosyytit kiipesivät noin 750:een, mutta leukosyytit puolestaan laskivat luvattoman alas. Palattiin anagrelidia sisältävään Xagridiin ja etsittiin kokeilemalla sopiva annostelu. Kaksi per vrk oli liikaa, yksi liian vähän, joten olen ottanut kapseleita (niitä ei voi jakaa) 16 tunnin välein, eli päivänä A noin klo 7 ja 23 ja päivänä B noin klo 15. Hyvin on sujunut, arvot kohdallaan, mutta muisti pätkii ja väsyttää. Huomaan kiristävästä kallostani parin tunnin kuluessa, jos tabletin otto viivästyy, siksi olenkin syöttänyt puhelimen kalenteriin hälytyksen pillerihetkestä muistuttamaan. Kohta on edessä verikoe parin kuukauden tauon jälkeen, hieman jännittää. Olisi kiinnostavaa kuulla miten muilla Xagridin syöjillä muisti toimii, joten pistäkääpä tietoa. Myös interferonin käyttökokemukset kiinnostavat, aiheuttaako se muistihäiriöitä? Vai aiheuttaisiko itse tauti varhaisdementiaa?


      • Nurse
        Pupupöksy kirjoitti:

        Tuli sitten 4 vuotta täyteen interferonin pistelyä. Nyt lääkäri päätti, että pidetään hoitotauko ja ei mitään lääkettä. Annetaan arvojen nousta( nyt 240). Kuukauden päästä verikokeisiin. Elimistö saa levätä. Riskitekijöitä ei ole, siis verenpainetta ym. .Lääkitykseni ehkä vaihdetaan Anagrelidiin (tabletti) tauon jälkeen. Tays kuulemma on 2 vuotta määrännyt tämän lääkkeen enisijaisesti et:hen . Onko jollain lääkkeestä kokemuksia? Jostain luin sydänoireista,millaisia ovat?

        Sain Agrylin hoitoa muutaman kuukauden, mutta se lopetettiin, koska sain terveeseen sydämeeni häiritsevää takykardiaa eli sydämentykytystä. Myöskään vastetta ei tullut edes suht. suurella annoksella.
        Joillakin kai A. tuntuu pelittävän, mutta ei minulla. Toivottavasti Sinulla!


      • ET täälläkin
        Nurse kirjoitti:

        Sain Agrylin hoitoa muutaman kuukauden, mutta se lopetettiin, koska sain terveeseen sydämeeni häiritsevää takykardiaa eli sydämentykytystä. Myöskään vastetta ei tullut edes suht. suurella annoksella.
        Joillakin kai A. tuntuu pelittävän, mutta ei minulla. Toivottavasti Sinulla!

        Itselläni ET todettiin v. 2001, jolloin ikää oli 26-vuotta. Oireita ei ole ollut missään vaiheessa ja toteaminen tuli sattumalöydöksenä työterveystarkastuksessa, trombosyyttien ollessa tasoa 1200. Syyksi on arvailtu yläasteikäisenä sairastetut useat virustaudit, mutta varmaahan ei kukaan osaa sanoa. Ennen ensimmäistä raskautta trombosyytteja laskettiin interferonipistoksin lähelle 400-tasoa, mutta lopetin sen sivuvaikutusten takia -ja tulin heti raskaaksi. Raskausaikana hoitona oli primaspan ja tarkempi seuranta äitipolilla. Ensimmäinen raskaus päättyi keisarinleikkaukseen, joka sujui ilman komplikaatioita. Toinenkin lapsi on meille syntynyt ja hoitona on tälläkin hetkellä Primaspan 50 mg 1xpvässä sekä harvakseen verikokeiden seuranta. Raskauksien aikana trombosyyttitaso on jäänyt vähän alle 900 ja noussut sitten synnytyksen jälkeen lähelle toteamistasoa. Oireita ei edelleenkään ole ollut ja nyt uutta labrakäytiä odotellaan.


      • PK
        ET täälläkin kirjoitti:

        Itselläni ET todettiin v. 2001, jolloin ikää oli 26-vuotta. Oireita ei ole ollut missään vaiheessa ja toteaminen tuli sattumalöydöksenä työterveystarkastuksessa, trombosyyttien ollessa tasoa 1200. Syyksi on arvailtu yläasteikäisenä sairastetut useat virustaudit, mutta varmaahan ei kukaan osaa sanoa. Ennen ensimmäistä raskautta trombosyytteja laskettiin interferonipistoksin lähelle 400-tasoa, mutta lopetin sen sivuvaikutusten takia -ja tulin heti raskaaksi. Raskausaikana hoitona oli primaspan ja tarkempi seuranta äitipolilla. Ensimmäinen raskaus päättyi keisarinleikkaukseen, joka sujui ilman komplikaatioita. Toinenkin lapsi on meille syntynyt ja hoitona on tälläkin hetkellä Primaspan 50 mg 1xpvässä sekä harvakseen verikokeiden seuranta. Raskauksien aikana trombosyyttitaso on jäänyt vähän alle 900 ja noussut sitten synnytyksen jälkeen lähelle toteamistasoa. Oireita ei edelleenkään ole ollut ja nyt uutta labrakäytiä odotellaan.

        Hei vaan kaikki kohtalontoverit!
        Itse sairastuin vuonna -96,tai paremminkin diagnoosi vahvisti silloin essentiellin trombosytoosin.Olin silloin 31 vuotias,lenkkeilin ja harrastin muutoinkin liikuntaa.Erään lenkin jälkeen jalkojeni iho kävi sietämättömän araksi,epäilin jonkin sortin tulehdusta,ja ei kun lääkäriin...hyvä että menin.Verikokeet ja kotiin,luvattiin soittaa tulokset.Seuraavana päivänä soitettiin hematologian poliklinikalta ja sanottiin että pitäisi heti tulla tänne ja että jäät sairaalaan tutkimuksiin ja että lääkäri kertoo sitten lisää.Pienen lapsen isä ja muutoin aina ollut terve,tempaistaan yhtä-äkkiä sädesairaalaan 2-viikoksi sisälle.Kyllä opetti,mutta positiivisesti.Nyt sitten onkin jo kokemuksia vaikka muille jakaa.Kaikki kyseiseen vaivaan käytössä olevat lääkkeet olen kokeillut poislukien radiofosforin.Ainoa mikä ei ole aihettanut sivu oireita on hydrea,jota "nautin"nyt 1000mg/vrk primaspan lasten annoksella.Kaikki muut aiheuttivat jos minkäkin laista oireilua.Alku-arvoni oli trombosyyteissä n.1800,nyt mennään tasaisesti siinä 450 tienoilla.Vertais tukiryhmä olisi kyllä suomessa tarpeen,kiinostaisiko?Tässä ei tila riitä kertomaan kaikkea.Ota yhteyttä [email protected]


      • Terveydenhoitaja
        PK kirjoitti:

        Hei vaan kaikki kohtalontoverit!
        Itse sairastuin vuonna -96,tai paremminkin diagnoosi vahvisti silloin essentiellin trombosytoosin.Olin silloin 31 vuotias,lenkkeilin ja harrastin muutoinkin liikuntaa.Erään lenkin jälkeen jalkojeni iho kävi sietämättömän araksi,epäilin jonkin sortin tulehdusta,ja ei kun lääkäriin...hyvä että menin.Verikokeet ja kotiin,luvattiin soittaa tulokset.Seuraavana päivänä soitettiin hematologian poliklinikalta ja sanottiin että pitäisi heti tulla tänne ja että jäät sairaalaan tutkimuksiin ja että lääkäri kertoo sitten lisää.Pienen lapsen isä ja muutoin aina ollut terve,tempaistaan yhtä-äkkiä sädesairaalaan 2-viikoksi sisälle.Kyllä opetti,mutta positiivisesti.Nyt sitten onkin jo kokemuksia vaikka muille jakaa.Kaikki kyseiseen vaivaan käytössä olevat lääkkeet olen kokeillut poislukien radiofosforin.Ainoa mikä ei ole aihettanut sivu oireita on hydrea,jota "nautin"nyt 1000mg/vrk primaspan lasten annoksella.Kaikki muut aiheuttivat jos minkäkin laista oireilua.Alku-arvoni oli trombosyyteissä n.1800,nyt mennään tasaisesti siinä 450 tienoilla.Vertais tukiryhmä olisi kyllä suomessa tarpeen,kiinostaisiko?Tässä ei tila riitä kertomaan kaikkea.Ota yhteyttä [email protected]

        Varmaan moni meistä ET- potilaista kaipaisi vertaistukiryhmää. Kun itse sain diagnoosini, olin aivan tyhjän päällä eivätkä lääkäritkään kovin paljon kertoneet.
        Tämä foorumikin on ollut tärkeä. Kiitos teille kaikille ja jatketaan viestejä. Mutta potilasyhdistys olisi tervetullut. Kukahan olisi Primus Motor?


      • JumboTrombo
        Terveydenhoitaja kirjoitti:

        Varmaan moni meistä ET- potilaista kaipaisi vertaistukiryhmää. Kun itse sain diagnoosini, olin aivan tyhjän päällä eivätkä lääkäritkään kovin paljon kertoneet.
        Tämä foorumikin on ollut tärkeä. Kiitos teille kaikille ja jatketaan viestejä. Mutta potilasyhdistys olisi tervetullut. Kukahan olisi Primus Motor?

        Minulla todettiin ET 29-vuotiaana keväällä 2006, jolloin aloitettiin Xagrid-lääkitys. Lääke ei ole ollut kovin tehokas, sillä olen parhaimmillaan syönyt 9 kapselia päivässä, mistä on tullut sivuvaikutuksia, kuten ihottumaa ja sydämentykytystä. 9:llä kapselilla trombot on saatu alle 400, mutta nykyisellä annoksella (kuusi kapselia päivässä) ne heittelevät 500-700 välillä, myös hemoglobiiniarvoni ovat yllättävän alhaalla. Lisäksi verikokeissa muutkin viitearvot heittelevät ja minulla on jatkuvasti valkosolut koholla, mikä kuulemma kuuluu taudin kuvaan. Pistelyä ja ns. kihdin oireita minulla on myös ollut. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden Xagrid-kokemuksia. Lisäksi minua mietityttää, uskaltaako tässä lapsia hankkia. Minulle ei suositella Interferonia, koska minulla on taipumusta masennukseen ja Hydreata ei suositella nuorille, joten vaihtoehdot ovat aika vähissä.
        Kannatan lämpimästi vertaistukiryhmän perustamista:)


      • Samoin
        JumboTrombo kirjoitti:

        Minulla todettiin ET 29-vuotiaana keväällä 2006, jolloin aloitettiin Xagrid-lääkitys. Lääke ei ole ollut kovin tehokas, sillä olen parhaimmillaan syönyt 9 kapselia päivässä, mistä on tullut sivuvaikutuksia, kuten ihottumaa ja sydämentykytystä. 9:llä kapselilla trombot on saatu alle 400, mutta nykyisellä annoksella (kuusi kapselia päivässä) ne heittelevät 500-700 välillä, myös hemoglobiiniarvoni ovat yllättävän alhaalla. Lisäksi verikokeissa muutkin viitearvot heittelevät ja minulla on jatkuvasti valkosolut koholla, mikä kuulemma kuuluu taudin kuvaan. Pistelyä ja ns. kihdin oireita minulla on myös ollut. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden Xagrid-kokemuksia. Lisäksi minua mietityttää, uskaltaako tässä lapsia hankkia. Minulle ei suositella Interferonia, koska minulla on taipumusta masennukseen ja Hydreata ei suositella nuorille, joten vaihtoehdot ovat aika vähissä.
        Kannatan lämpimästi vertaistukiryhmän perustamista:)

        Tarkoititko Agrylin lääkettä? Siitä on kokemusta, että huonosti tehosi ja aiheutti sydämentykytystä.


      • Yli kuuskymppinen
        JumboTrombo kirjoitti:

        Minulla todettiin ET 29-vuotiaana keväällä 2006, jolloin aloitettiin Xagrid-lääkitys. Lääke ei ole ollut kovin tehokas, sillä olen parhaimmillaan syönyt 9 kapselia päivässä, mistä on tullut sivuvaikutuksia, kuten ihottumaa ja sydämentykytystä. 9:llä kapselilla trombot on saatu alle 400, mutta nykyisellä annoksella (kuusi kapselia päivässä) ne heittelevät 500-700 välillä, myös hemoglobiiniarvoni ovat yllättävän alhaalla. Lisäksi verikokeissa muutkin viitearvot heittelevät ja minulla on jatkuvasti valkosolut koholla, mikä kuulemma kuuluu taudin kuvaan. Pistelyä ja ns. kihdin oireita minulla on myös ollut. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden Xagrid-kokemuksia. Lisäksi minua mietityttää, uskaltaako tässä lapsia hankkia. Minulle ei suositella Interferonia, koska minulla on taipumusta masennukseen ja Hydreata ei suositella nuorille, joten vaihtoehdot ovat aika vähissä.
        Kannatan lämpimästi vertaistukiryhmän perustamista:)

        Minä olen saanut pienellä Xagrid annoksella trombosyytit kohtuulliselle tasolle. Aloitin 2 tabletilla vrk ja trombot putosivat yli tuhannesta noin neljäänsataan, mutta samalla myös valkosolut ym. arvot putosivat luvattoman alas. Vaihdettiin Hydreaan, trombot nousivat yli 700:aan, mutta valkosolut eivät edelleenkään olleet kohdallaan. Vaihdettiin Xagridiin, aluksi yhteen tablettiin, mutta se ei riittänyt, vaan kokeiltiin 1 tabl, joka toinen päivä ja 2 joka toinen - tabletteja ei voi jakaa (käytännössä 16 tunnin välein, yhtenä päivänä varhain aamulla ja puolen yön paikkeilla, toisena myöhään iltapäivällä). Kehoni on ilmeisesti tullut riippuvaiseksi, koska huomaan noin 2-3 tunnin kuluessa unohtaneeni pilleriajan kiristävätstä kallostani ja luupakotuksesta! Nyt trombosyytit ovat hieman yli 600 ja muut veriarvot kohdallaan. Hematologi kuitenkin suosittelee annoksen nostamista kahteen. Ehkä se onnistuu, kun kehoni on jo aika hyvin tottunut aineeseen. Otan myös Primaspania päivittäin, 100 mg aiheuttaa nenäverenvuotoa, mutta puoliskan siedän. Kädenselän ja jalkapöydän luut hieman pakottavat, mutta ei niin paljon että tarvitsisin särkylääkkeitä. Välillä sormet ja varpaat kramppaavat, mutta siitä vaivasta yleensä pääsen käsikaupan magnesium-kuureilla. Harmillisempia oireita ovat väsymys ja muistihäiriöt, lisäksi olen herkistynyt erityisesti mustikoille ja tomaatille, mutta niitähän on helppo välttää. Kurkkua ja kiwiä en sietänyt edes ennen lääkitystä. Kuitenkin: siedän mielestäni nykyistä Xagrid-annosta hyvin, vaivat ovat kohtuullisen pieniä, kun niihin ei takerry, vaan torjuu ne mielestään kiinnostavammilla asioilla.


      • PUPUPÖKSY
        Yli kuuskymppinen kirjoitti:

        Minä olen saanut pienellä Xagrid annoksella trombosyytit kohtuulliselle tasolle. Aloitin 2 tabletilla vrk ja trombot putosivat yli tuhannesta noin neljäänsataan, mutta samalla myös valkosolut ym. arvot putosivat luvattoman alas. Vaihdettiin Hydreaan, trombot nousivat yli 700:aan, mutta valkosolut eivät edelleenkään olleet kohdallaan. Vaihdettiin Xagridiin, aluksi yhteen tablettiin, mutta se ei riittänyt, vaan kokeiltiin 1 tabl, joka toinen päivä ja 2 joka toinen - tabletteja ei voi jakaa (käytännössä 16 tunnin välein, yhtenä päivänä varhain aamulla ja puolen yön paikkeilla, toisena myöhään iltapäivällä). Kehoni on ilmeisesti tullut riippuvaiseksi, koska huomaan noin 2-3 tunnin kuluessa unohtaneeni pilleriajan kiristävätstä kallostani ja luupakotuksesta! Nyt trombosyytit ovat hieman yli 600 ja muut veriarvot kohdallaan. Hematologi kuitenkin suosittelee annoksen nostamista kahteen. Ehkä se onnistuu, kun kehoni on jo aika hyvin tottunut aineeseen. Otan myös Primaspania päivittäin, 100 mg aiheuttaa nenäverenvuotoa, mutta puoliskan siedän. Kädenselän ja jalkapöydän luut hieman pakottavat, mutta ei niin paljon että tarvitsisin särkylääkkeitä. Välillä sormet ja varpaat kramppaavat, mutta siitä vaivasta yleensä pääsen käsikaupan magnesium-kuureilla. Harmillisempia oireita ovat väsymys ja muistihäiriöt, lisäksi olen herkistynyt erityisesti mustikoille ja tomaatille, mutta niitähän on helppo välttää. Kurkkua ja kiwiä en sietänyt edes ennen lääkitystä. Kuitenkin: siedän mielestäni nykyistä Xagrid-annosta hyvin, vaivat ovat kohtuullisen pieniä, kun niihin ei takerry, vaan torjuu ne mielestään kiinnostavammilla asioilla.

        Jaa,a taitaa olla aika yksilöllinen tauti.Arvoni oli 260 ja lääke lopetettiin.Kerran kuussa kontrolli ja nyt arvo oli pudonnut ilman lääkettä!!!! Kontrollikin siirrettiin 2kk päähän.Kivaa olla nyt ainakin vähän aikaa ilman lääkityksiä.HYVÄÄ JOULUN AIKAA TEILLE KAIKILLE!!!!!!


      • Trombomies
        PUPUPÖKSY kirjoitti:

        Jaa,a taitaa olla aika yksilöllinen tauti.Arvoni oli 260 ja lääke lopetettiin.Kerran kuussa kontrolli ja nyt arvo oli pudonnut ilman lääkettä!!!! Kontrollikin siirrettiin 2kk päähän.Kivaa olla nyt ainakin vähän aikaa ilman lääkityksiä.HYVÄÄ JOULUN AIKAA TEILLE KAIKILLE!!!!!!

        Löytyisikö sairastavien piiristä sellaista harrastajaa, joka osaisi laatia taulukon, johon jokainen halukas voisi syöttää tietojaan. Niitähän on kyllä tuolla keskusteluissa, mutta vähän satunnaisesti. Omalta osaltani ilmoitan seuraavaa:
        sukupuoli mies
        ikä 64
        sairaus todettu 58 vuotiaana
        tromb taso alussa 600
        tromb taso nyt 800-900
        seuranta puolivuosittain
        lääkitys disperin 100 mg/vrk
        muita sairauksia ei ole
        muuta takahampaat täynnä amalgaamia


      • Trombomies
        PUPUPÖKSY kirjoitti:

        Jaa,a taitaa olla aika yksilöllinen tauti.Arvoni oli 260 ja lääke lopetettiin.Kerran kuussa kontrolli ja nyt arvo oli pudonnut ilman lääkettä!!!! Kontrollikin siirrettiin 2kk päähän.Kivaa olla nyt ainakin vähän aikaa ilman lääkityksiä.HYVÄÄ JOULUN AIKAA TEILLE KAIKILLE!!!!!!

        Löytyisikö sairastavien piiristä sellaista harrastajaa, joka osaisi laatia taulukon, johon jokainen halukas voisi syöttää tietojaan. Niitähän on kyllä tuolla keskusteluissa, mutta vähän satunnaisesti. Omalta osaltani ilmoitan seuraavaa:
        sukupuoli mies
        ikä 64
        sairaus todettu 58 vuotiaana
        tromb taso alussa 600
        tromb taso nyt 800-900
        seuranta puolivuosittain
        lääkitys disperin 100 mg/vrk
        muita sairauksia ei ole
        muuta takahampaat täynnä amalgaamia


      • Primus Motor
        Terveydenhoitaja kirjoitti:

        Varmaan moni meistä ET- potilaista kaipaisi vertaistukiryhmää. Kun itse sain diagnoosini, olin aivan tyhjän päällä eivätkä lääkäritkään kovin paljon kertoneet.
        Tämä foorumikin on ollut tärkeä. Kiitos teille kaikille ja jatketaan viestejä. Mutta potilasyhdistys olisi tervetullut. Kukahan olisi Primus Motor?

        joku teistä sitä alkaa vetämään.

        Meillä refluksikoilla oli sama tilanne ettei ollut edes kunnon
        palstaa mutta nyt ollaan saatu ihan tätä tautia koskeva sivusto Suomen Reflukis, jossa on sekä keskitettyä
        tietoa ja keskustelupalsta www.refluksi.fi. Pohjaa ydistyksen perustamista tulevina
        vuosina. Onnea teikäläisillekin jotta saisitte järjestäytymistä kasaan!


      • Pupupöksy
        Primus Motor kirjoitti:

        joku teistä sitä alkaa vetämään.

        Meillä refluksikoilla oli sama tilanne ettei ollut edes kunnon
        palstaa mutta nyt ollaan saatu ihan tätä tautia koskeva sivusto Suomen Reflukis, jossa on sekä keskitettyä
        tietoa ja keskustelupalsta www.refluksi.fi. Pohjaa ydistyksen perustamista tulevina
        vuosina. Onnea teikäläisillekin jotta saisitte järjestäytymistä kasaan!

        Taas pitää kertoa sairauteni kulusta.Olin ällikällä lyöty,kun sain verikokeittentulokset. 5kk alkoi ilman lääkkeitä ja trompparit vain päälle 400. Laskeneet itsestään.Ihanaa olla edes jonkin aikaa ilman lääkkeitä.Seuraava kontrolliaika vasta 3kk kuluttua.Olisikohan kannattanut kokeilla hoitotaukoa jo aikaisemmin.Onko jollakin samanlaisia kokemuksia? Aurinkoista kevään alkua kaikille et:ille ja otetaan rauhallisesti tän taudin kanssa.


      • utelias..
        Pupupöksy kirjoitti:

        Taas pitää kertoa sairauteni kulusta.Olin ällikällä lyöty,kun sain verikokeittentulokset. 5kk alkoi ilman lääkkeitä ja trompparit vain päälle 400. Laskeneet itsestään.Ihanaa olla edes jonkin aikaa ilman lääkkeitä.Seuraava kontrolliaika vasta 3kk kuluttua.Olisikohan kannattanut kokeilla hoitotaukoa jo aikaisemmin.Onko jollakin samanlaisia kokemuksia? Aurinkoista kevään alkua kaikille et:ille ja otetaan rauhallisesti tän taudin kanssa.

        tällä sairaudella on unettomuuden ja unihäiriöiden kanssa yleensäkin?


      • pupupöksy
        utelias.. kirjoitti:

        tällä sairaudella on unettomuuden ja unihäiriöiden kanssa yleensäkin?

        En tiedä onko itse sairaudella unen laatuun vaikutusta,mutta ahdistus ja lääkkeet voivat vaikuttaa,että uni on huonoa. Joku kyseli myös dementiasta,mutta en ole kuullutkaan moista.


      • pupupöksy
        pupupöksy kirjoitti:

        En tiedä onko itse sairaudella unen laatuun vaikutusta,mutta ahdistus ja lääkkeet voivat vaikuttaa,että uni on huonoa. Joku kyseli myös dementiasta,mutta en ole kuullutkaan moista.

        Hyvää kevättä kaikille et:ille!!!! Hiljaista ollut nyt tällä sivustolla. Olisi kiva lukea taas teidän muidenkin kuulumisista. Itse tässä odottelen toukokuun kontrollia. Laittakaapa viestejä.


      • mansen nainen
        pupupöksy kirjoitti:

        Hyvää kevättä kaikille et:ille!!!! Hiljaista ollut nyt tällä sivustolla. Olisi kiva lukea taas teidän muidenkin kuulumisista. Itse tässä odottelen toukokuun kontrollia. Laittakaapa viestejä.

        Hiljaista on ollut. Nyt viimeksi trombot 400 tienoilla. Olen käyttanyt Hydrex ureaa yksi pilleri päivässä. Ei ole ollut sivuvaikutuksia niinkuin Interferonia käyttäessäni. Mutta nyt on tullut kilpirauhaen vajaatoiminta. siihen optan yhden pillerin pävässä. Onko teillä muilla tullut muita lisäsairauksia.En tiedä johtuuko sitten tuosta Et.stä. Toukokuussa otetaan taas verikokeet niin tiedetään missä mennään. Nyt tuo sairaus on ollut todennutana neljä vuotta. Väsymys on mielstäni lisääntynyt ensisestään. Aionkin nyt keskustella todella vakavasti lääkärin kanssa tuosta asiasta. Hyvää kesän odoetelua. antakaa kuulua itsestänne


      • pupupöksy
        mansen nainen kirjoitti:

        Hiljaista on ollut. Nyt viimeksi trombot 400 tienoilla. Olen käyttanyt Hydrex ureaa yksi pilleri päivässä. Ei ole ollut sivuvaikutuksia niinkuin Interferonia käyttäessäni. Mutta nyt on tullut kilpirauhaen vajaatoiminta. siihen optan yhden pillerin pävässä. Onko teillä muilla tullut muita lisäsairauksia.En tiedä johtuuko sitten tuosta Et.stä. Toukokuussa otetaan taas verikokeet niin tiedetään missä mennään. Nyt tuo sairaus on ollut todennutana neljä vuotta. Väsymys on mielstäni lisääntynyt ensisestään. Aionkin nyt keskustella todella vakavasti lääkärin kanssa tuosta asiasta. Hyvää kesän odoetelua. antakaa kuulua itsestänne

        Huomenta..tässä viikon sisään odottelen verikokeitten tuloksia,mut en stressaa.Oon iloinen kun 10kk mennyt ilman lääkkeitä.Saas nähä kuin ny käy.Mulle taas sopis väsymys,ku niin vähästä toi nukkuminen.


      • mansen nainen
        pupupöksy kirjoitti:

        Huomenta..tässä viikon sisään odottelen verikokeitten tuloksia,mut en stressaa.Oon iloinen kun 10kk mennyt ilman lääkkeitä.Saas nähä kuin ny käy.Mulle taas sopis väsymys,ku niin vähästä toi nukkuminen.

        Heips taas. Sain viimeviikolla verikokeiden tulokset ja hyvin menee. Trombot 440 ja muutkin kuten valkosolut, punasolut, sokerit ym. kohdallaan. Joten jatkan yhden kapselin ottamista Hydrexiä ja tarvittaessa 50 mg primaspanin. Mulla kyllä nyt ainakin tosiaan vielä jatketaan lääkitystä. Elokuussa sitten lääkärin kanssa jutteleen oikein naamakkain. Joten hyvää kesää kaikille.


      • eetee myös
        mansen nainen kirjoitti:

        Heips taas. Sain viimeviikolla verikokeiden tulokset ja hyvin menee. Trombot 440 ja muutkin kuten valkosolut, punasolut, sokerit ym. kohdallaan. Joten jatkan yhden kapselin ottamista Hydrexiä ja tarvittaessa 50 mg primaspanin. Mulla kyllä nyt ainakin tosiaan vielä jatketaan lääkitystä. Elokuussa sitten lääkärin kanssa jutteleen oikein naamakkain. Joten hyvää kesää kaikille.

        Hydrex- lääkitys minullakin ja Aspirin 100 mg. Trombosyyttejä noin 400 ja verenkuva ok.
        Lääkitystä jatketaan ja kontrolleja 4kk:n välein. Kyllä tämän taudin kanssa pärjää. Kannattaa ylläpitää hyvää kuntoa veriruonistossaan niin ei tule ikäviä tapahtumia, kuten tukoksia.
        Lenkkeillään ja HYVÄÄ KESÄÄ kaikille.


      • raili31

        Kiitos hyvästä tiedosta.Minulla on todettu jak2 geeni mutaattio jos se on geeneissä se on ollut varmasti minulla syntymästä saakka.Eräs terveyskeskus lääkäri huomasi että tromposyytit ovat olleet ainakin 7 v.koholla.Sain tyksissä hoidoksi radio fosforia.Hoito alensi trombosyytit nyt ne on jälleen nousseet 360 ei kuitenkaan 700 mitä ne olivat ennen hoitoa.


      • Eeteenainen
        raili31 kirjoitti:

        Kiitos hyvästä tiedosta.Minulla on todettu jak2 geeni mutaattio jos se on geeneissä se on ollut varmasti minulla syntymästä saakka.Eräs terveyskeskus lääkäri huomasi että tromposyytit ovat olleet ainakin 7 v.koholla.Sain tyksissä hoidoksi radio fosforia.Hoito alensi trombosyytit nyt ne on jälleen nousseet 360 ei kuitenkaan 700 mitä ne olivat ennen hoitoa.

        Kuinka kauan Sinulla on radiofosforihoidosta? Minkä ikäinen olet?
        Itse sain samaa lääkettä ja teho kesti 2 vuotta, jona aikana trombosyytit olivat 200-400. Vähän hirvitti se radiofosfori, mutta sivuvaikutuksia ei ollut yhtään. Oli kyllä pieni annoskin.


      • raili31
        Eeteenainen kirjoitti:

        Kuinka kauan Sinulla on radiofosforihoidosta? Minkä ikäinen olet?
        Itse sain samaa lääkettä ja teho kesti 2 vuotta, jona aikana trombosyytit olivat 200-400. Vähän hirvitti se radiofosfori, mutta sivuvaikutuksia ei ollut yhtään. Oli kyllä pieni annoskin.

        2 vuotta on aikaa kun sain radiofosforia mitään sivuvaituksia en ole huomannut.Olen 79 v.ja aika hyväkuntoinen ikäisekseni.Kuitenkin vähän huolestuttaa se pistos koska siinä on leukemian vaara kuitenkin pitkällä aika välillä.


    • 21v

      Lienenkö nuorin palstan ET-tapauksista kun olen 21v nainen? Diagnoosin sain vuosi sitten. Tuolloin lab kontr. joka toinen kk, nyt 5krt/vuosi.
      Sairaus löydettiin sattumalta verikokeita seuratessa infektion yhteydessä (salmonella & reaktiivinen artriitti).
      RIntalastan luuydinnäytteestä löytyi vielä totaalinen rautakato elimistöstä, jolloin tankkasin rautaa tablettimuotona puolisen vuotta. Onneksi arvot kohosivat,sillä toinen vaihtoehto olisi ollut punasolutiputus.
      A
      iheuttajaa en tiedä, sillä itsellä ei amalgaamipaikkoja ja purukalusto ollut koko iän hyvässä kunnossa. Olen tosin siitepölyallergikko ja laktoosi-intolerantikko. Lapsena sairastelin kovin vähän, mutta jos sairastin yleisimmät olivat poskiontelon tulehdukset ja kasvukivut jaloissa. n. 18-19 vuotiaana sairastin jonkin infektion kuukausittain. (mukaan lukien nämä salmonella & reakt. artriitti) Terveysportissa mainitaan että ko. sairaus altistaa keskenmenoille? Itse kokenut pari keskenmenoa alkuraskaudessa, ennen ET diagnosointia.
      Kaiken tämän lisäksi olen aikamoinen stressipesä.

    • 54

      Hei kakille ET:tä sairastaville.Olen 54.v. ja itselläni todettiin ET huhtikuussa 2010 työhöntulotarkastuksessa, laboratoriokokeessa. Olin ihan pihalla kun lääkäri soitti tulokset. En ollut ikinä kuullut tollaisesta sairaudesta ja pelko iski. Lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan. Uudet kokeet, keuhkokuvat ja luuydinnäyte rintalastasta. Tuloksista soitettiin ja luuydinnäytteestä eivät päässeet näkemään mitään kun oli kuulemma niin paljon verihiutalekasoja esteenä. No ei kun uuteen luuydinnäytteeseen ja se otettiin lonkasta selän puolelta. Sit saivat hyvän tuloksen ja selvisi lopullisesti, että minulla on ET. Verihiutleet olivat silloin vähän yli 700. Primaspan 100mg / 1tabl.pv: ssä aloitettiin. N.3kk:n päästä verikoe ja verihiutalemäärä 900. Tätä jatkui koko vuosi 2010. Lukemat vaan nousi ja ylärajaksi laitettiin 1200, minulla siinä vaiheessa määrä oli vuoden 2010 lokakuun alussa 1140. Siis tosi korkealla. Jos nousee 1200 sitten sytostaattihoidot. Olin hirveän väsynyt ja nukahtelin työmatkalla linja-autoon, mitä ei koskaan ennen käynyt. Työssä olen pystynyt käymään vaikka väsyttää kokoajan. Lokakuussa tuli tupakanpolton lopetus. Tein itselleni selväksi, että nyt on pakko lopettaa ja juttelin sairaalan lääkärin kanssa. Nyt olen kohta ollut polttamatta melkein 10 kk:tta! Eikä ole tehnyt yhtään mieli polttaa. Minun piti aloittaa interferonihoito joulukuun alussa ja, että alan piikittämään itseäni 2-3 kertaa vk:ssa. Mutta kun menin joulukuun alussa verikokeeseen, niin lukema oli tippunut.Se oli 1000. Siirrettiin hoidon aloitusta. Nyt olen tänne asti käynyt n.2kk:n välein veri kokeessa ja lukemat ovat kokoajan tippuneet. Nyt Kesäkuun alussa lukema oli 990. Interferonihoitoa on siirretty kokoajan ja se on hyvä. Tulimme lääkärin kanssa siihen tulokseen, että tupakanpolton lopettaminen on auttanut verihiutalemäärän laskussa. Jos näin on, niin se on hyvä juttu. Mutta on tässä välillä epävarma olo kun ei tiedä oikeastaan mistään mitään ja kun kysyy lääkäriltä, niin ei hekään tiedä paljon tästä sairaudesta. Minäkin yhdistän samoja asioita mitä muutkin tätä sairastavat, esim. olen ollut -70 ja -80 luvun taitteessa työssä suksifirman maalaamossa ja jouduin siellä haistelemaan 8h päivässä tinneriä, maalien ohenteita ja maaleja. Sekä on ollut tulehdustauteja, keuhkokuumetta ja vatsasta häädettiin Helikobakteeri, joka oli vaivannut lapsesta asti vuoteen 2005, siitä vaan ei tiedetty silloin.Sitten vielä ne amalgaamipaikat, joita minullakin on. Kova migreeni vaivaa välillä. Jos tämä ET saattaa olla ihmisellä vuosia oireettomana ( ettei heti havaita verikokeessa hälyttävänä ), niin on vaikea tietää mikä kaikki siihen vaikuttaa ja mikä saa nuo lukemat yhtäkkiä nousemaan, että tarvitaan hoitoja. No hyvin tän kanssa toimeen tulee. Nyt minun Primaspan kyllä vaihdettiin 50mg/ 1tabl.joka toinen päivä, koska minun ikenet alkoivat ihan itsestään vuotamaan verta! Onko kellään käynyt näin? Minun hampaat oli juuri hoidettu ja sit yksi päivä tuli omituinen maku suuhun ja maistoin, että se oli verta. Menin peilin luo ja ikenistä tuli ihan valumalla verta. Huuhtelin kylmällä vedellä ja sain sen tyrehtymään.Soitin lääkärille sairaalaan. Nyt ei enää vuoda muutakuin hampaita pestessä vuotaa tosi paljon, mitä ei ole ollut ennen. Ei ole ientulehdusta. Menen syyskuun alussa taas verikokeeseen ja samalla otetaan kilpirauhaskoe. Lääkäri tutkii sitä mun väsymystä, että jos johtuu kilpirauhasten toiminnasta. Tsemppiä kaikille ET:tä sairastaville. Toivon kaikkea hyvää ja jos meille löytyisi vielä joku hyvä hoito. Aina on toivoa. Vertaistukiryhmä olisi kyllä tosi hyvä. Kenelle me puhutaan??
      Hyvää kesän jatkoa!!!

      • edit64

        Heippa kaikki et-läiset.
        Olen lukenut palstaa mielenkiinnolla koko kevään odotellessani tietoa omasta sairaudestani. Sairastin talvella kaksi poskiontelotulehdusta. Niiden jälkeen trombosyytit jäivät koholle (n 700). Oma tk-lääkäri tutki ja seurasi arvoja muutaman viikon ja sitten otettiin luuydinpunktio (ei ollut kivulias). Sen jälkeen sain lähetteen keskussairaalan hematologille, joka seurasi puolestaan veriarvoja edelleen (JAK2-geenin mutaatiota ei löytynyt) , kunnes trombot olivat olleet puoli vuotta yli viitearvojen. Hematologi suositteli Primaspanin (100 mg/vrk) syömistä heti, ennen diagnoosin varmistumista, koska olen jo 64 v. Diagnoosin sain kesäkuussa ja sitten odottelin Kelan päätöstä Hydrean korvaamisesta. Heinäkuussa aloitin Hydrean 500 mg syömisen. Tänään oli ensimmäisen kontrolli verikoe. Saa nähdä miten on lääke vaikuttanut. Lääkäri soittaa 8.8.
        Minkäänlaisia oireita ei ole ollut ennen lääkitystä eikä sen aikana, mitä nyt mustelmataipumus on kasvanut. Tunnen itseni edelleen terveeksi, numun hyvin, syön hyvin, liikun paljon. Ikinä en ole ollut kemikaalien kanssa tekemisissä. Stressiä on ollut viime vuosina ja työpaikalla taisteltiin sisäilmaongelmien kanssa. Edellisen kerran veriarvojani on tutkittu v 2005 ja silloin kaikki arvot olivat viitearvojen sisällä.
        En voi lakata ihmettelemästä tätä ihmiskropan toimintaa. Mielenkiinnolla odottelen, ovatko trob-arvot muuttuneet. Koko alkuvuoden ovat olleet n 700.
        Vaihdellaan edelleen kuulumisia
        tv nainen Keski-Suomesta


      • surusiipi83
        edit64 kirjoitti:

        Heippa kaikki et-läiset.
        Olen lukenut palstaa mielenkiinnolla koko kevään odotellessani tietoa omasta sairaudestani. Sairastin talvella kaksi poskiontelotulehdusta. Niiden jälkeen trombosyytit jäivät koholle (n 700). Oma tk-lääkäri tutki ja seurasi arvoja muutaman viikon ja sitten otettiin luuydinpunktio (ei ollut kivulias). Sen jälkeen sain lähetteen keskussairaalan hematologille, joka seurasi puolestaan veriarvoja edelleen (JAK2-geenin mutaatiota ei löytynyt) , kunnes trombot olivat olleet puoli vuotta yli viitearvojen. Hematologi suositteli Primaspanin (100 mg/vrk) syömistä heti, ennen diagnoosin varmistumista, koska olen jo 64 v. Diagnoosin sain kesäkuussa ja sitten odottelin Kelan päätöstä Hydrean korvaamisesta. Heinäkuussa aloitin Hydrean 500 mg syömisen. Tänään oli ensimmäisen kontrolli verikoe. Saa nähdä miten on lääke vaikuttanut. Lääkäri soittaa 8.8.
        Minkäänlaisia oireita ei ole ollut ennen lääkitystä eikä sen aikana, mitä nyt mustelmataipumus on kasvanut. Tunnen itseni edelleen terveeksi, numun hyvin, syön hyvin, liikun paljon. Ikinä en ole ollut kemikaalien kanssa tekemisissä. Stressiä on ollut viime vuosina ja työpaikalla taisteltiin sisäilmaongelmien kanssa. Edellisen kerran veriarvojani on tutkittu v 2005 ja silloin kaikki arvot olivat viitearvojen sisällä.
        En voi lakata ihmettelemästä tätä ihmiskropan toimintaa. Mielenkiinnolla odottelen, ovatko trob-arvot muuttuneet. Koko alkuvuoden ovat olleet n 700.
        Vaihdellaan edelleen kuulumisia
        tv nainen Keski-Suomesta

        hei!
        olen 27vuotias nuori nainen.sain viime kuun 19.7 diagnoosin essentiaalisesta trombosytoosista.

        alkuun olin ihan shokissa ja toki olen edelleenkin kun ei tuosta sairaudesta oikein tiiä..mulla alko vuonna 2000 nouseen hissukseen trombosyytit nykyiselle tasolle eli 820,sitä ennen mulle vaan terveyskeskuslekurit vaan naureskellen sanoivat ettei siittä pidä huolestua ja itse tunsin etten oo ihan kunnossa.

        no viimein toukokuulla '11 kandi otti asiakseen tuon ja lupas laittaa lähetettä menemään,eikä mennykää aikaa kun pari vkoa kun sain kutsun parempiin tutkimuksiin.
        luoja miten mua inhotti koko luuydin tutkimus ja lääkäriksi osu semmonen nainen että se viis veisas siitä miltä musta itsestä se tuntu kun ei kertonut mitä oli tekees ja se otti KIPEETÄ!
        ja oli kauan arkana rintakehä :(

        mä oon miettiny sillon kun toi uni ei tuu muuttuuko tää leukemiaksi,kuolenko mä nuorena,ehdinkä mä tehä ne kaikki asiat mistä oon haaveillu yms..
        tuntuu niin pahalle välillä että ihan pahaa tekee.
        kun haluisin kovasti nauttia elämästäni tässä ja nyt ja elää vanhaksi ja saada joskus sen omankin pienokaisen.lääkkeenä mulla on primaspan 100mg ja somac.

        osaako joku sanoa onko kellää teistä ollu väsymystä tän kanssa ja miten toi primaspan on teillä vaikuttanut.mulla on tehnyt sen että kuukautiset ei meinaa millää loppua vaan kestää 3vkoa :(

        oloni nyt melko sekava.kerron lisää jos joku haluu lisää tietää.


      • Kahvikaisa 1
        surusiipi83 kirjoitti:

        hei!
        olen 27vuotias nuori nainen.sain viime kuun 19.7 diagnoosin essentiaalisesta trombosytoosista.

        alkuun olin ihan shokissa ja toki olen edelleenkin kun ei tuosta sairaudesta oikein tiiä..mulla alko vuonna 2000 nouseen hissukseen trombosyytit nykyiselle tasolle eli 820,sitä ennen mulle vaan terveyskeskuslekurit vaan naureskellen sanoivat ettei siittä pidä huolestua ja itse tunsin etten oo ihan kunnossa.

        no viimein toukokuulla '11 kandi otti asiakseen tuon ja lupas laittaa lähetettä menemään,eikä mennykää aikaa kun pari vkoa kun sain kutsun parempiin tutkimuksiin.
        luoja miten mua inhotti koko luuydin tutkimus ja lääkäriksi osu semmonen nainen että se viis veisas siitä miltä musta itsestä se tuntu kun ei kertonut mitä oli tekees ja se otti KIPEETÄ!
        ja oli kauan arkana rintakehä :(

        mä oon miettiny sillon kun toi uni ei tuu muuttuuko tää leukemiaksi,kuolenko mä nuorena,ehdinkä mä tehä ne kaikki asiat mistä oon haaveillu yms..
        tuntuu niin pahalle välillä että ihan pahaa tekee.
        kun haluisin kovasti nauttia elämästäni tässä ja nyt ja elää vanhaksi ja saada joskus sen omankin pienokaisen.lääkkeenä mulla on primaspan 100mg ja somac.

        osaako joku sanoa onko kellää teistä ollu väsymystä tän kanssa ja miten toi primaspan on teillä vaikuttanut.mulla on tehnyt sen että kuukautiset ei meinaa millää loppua vaan kestää 3vkoa :(

        oloni nyt melko sekava.kerron lisää jos joku haluu lisää tietää.

        Hei surusiipi ! kahvikaisa vastaa .Luuydinnäytteestä olen eri mieltä ,lääkäri selvitt
        i hyvin kuinka menetellään kun koe otetaan hoitaja mukana joka oli viedessä.
        Rintalastasta otettiin eikä mielestäni tuntunut ,punkteeraaminen nenästä tuntuu
        enemmän .Sattui hyvä ottaja rintalasta oli hetken arka ,töitä ei haitannu ei kanna-
        ta pelätä.


    • nainen/59

      Hei!
      Olen 52 v ja sairastanut ET:tä n. vuoden. Trombosyytit olleet kohoneet vuodesta 2006. Kun diagnoosi tehtiin ne olivat 700-800. Työterveyslääkäri lähetti hematologille, joka aloitti Primaspanin 50mg. Nyt elokuussa piti tehdä leikkaus mutta trombosyytit olivat n. 1000, joten leikkaus siirtyi. Aloitettiin Hydrea, aluksi 500mg x1 2vi, sitten 500mg x2. Annos nostettiin koska trombosyytit evät lähteneet laskemaan. Huomenna labrat, odotan jännityksellä tulosta. Minulle ei ole tehty luuydintutkimusta, koska hematologin mielestä se ei ole tarpeen. Verenkuva riittää diagnoosiin. JAK 2-geeni tutkittu ja se oli negatiivinen. Hydrea ei ole aiheuttanut merkittäviä sivuvaikutuksia mutta väsymys on karmea ja unta riittää. Jonkin verran luukipuja ollut mutta niiden kanssa olen pärjännyt.
      Hematologi sanoi minulle, ettei saisi käyttää mitään hormoonivalmistetta esim vaihdevuosivaivoihin ja pitkille lentomatkoille pistettävä Kexan. Miten nuorten naisten ehkäsyasiat on neuvottu?? Klexan-juttu oli ennen Hydrea-lääkitystä. Miten muille neuvottu Hydrea/Klexan? Ja lentomatkailu yleensä?
      Lääkäri kehoitti elämään normaalia elämää, mutta kaukana tämä on tällä hetkellä normaalista. Henkisesti rassaavaa... Lisäksi minulla hankalat sisäilmaoireet ja ammattiastma homeista. Työelämässä edelleen. Allergia lääkkeitä rutosti käytössä ja lisäksi nämä veritautiasiat. Ottaa päästä! Paljon olen sairastanut infektioita.Kukaan ei uskolla ottaa kantaa vaikuttaako sisäilmaongelmat veriarvoihin. Mutta väsyttää....
      Sinulle nuori nainen mene ihmeessä gynegologille niin selviää vuotoasiat. Primaspan voi lisät senkin pään vaivoja.
      Tuntuu että parasta ennen päiväys ohi!

      • edit64

        Hei!
        Näyttää siltä että sairautemme näyttäytyy erilaisena eri henkilöillä. Kannattaa kysyä omalta lääkäriltä kaikki mahdolliset mieltä askarruttavat asiat (surusiipi83). Itse en ole huomannut tätä lentojuttua kysyä, mutta seuraavassa puhelintapaamisessa otan puheeksi. Toisaalta olen päättänyt että en enää lähde Atlantin taakse tai vastaavan mittaiselle lennolle. Minulla ei ole muita riskitekijöitä tukoksen suhteen kuin ikä ja tämä veritauti. Ei siis onneksi ole verenpainetta, ei ylipainoa, ei diabetestä. Trombosyyttien arvo oli laskenut vain vähän käytettyäni Hydreaa n kolme viikkoa. Lääkäri suositteli annoksen nostamista kahtena päivänä viikossa kahteen kapseliin. Saas nähdä onko mitä vaikutusta. Unihäiriöitä ei ole ollut sen jälkeen kun jäin eläkkeelle. Ne siis johtuivat työstressistä (oma arvio). En tunne olevani erityisen väsynyt, toki otan päivällä ruokaperäiset, kun siihen on mahdollisuus. Vartin tirsat virkistävät hienosti.
        kuulaita syysaamuja odotellen

        Edit64


      • S69
        edit64 kirjoitti:

        Hei!
        Näyttää siltä että sairautemme näyttäytyy erilaisena eri henkilöillä. Kannattaa kysyä omalta lääkäriltä kaikki mahdolliset mieltä askarruttavat asiat (surusiipi83). Itse en ole huomannut tätä lentojuttua kysyä, mutta seuraavassa puhelintapaamisessa otan puheeksi. Toisaalta olen päättänyt että en enää lähde Atlantin taakse tai vastaavan mittaiselle lennolle. Minulla ei ole muita riskitekijöitä tukoksen suhteen kuin ikä ja tämä veritauti. Ei siis onneksi ole verenpainetta, ei ylipainoa, ei diabetestä. Trombosyyttien arvo oli laskenut vain vähän käytettyäni Hydreaa n kolme viikkoa. Lääkäri suositteli annoksen nostamista kahtena päivänä viikossa kahteen kapseliin. Saas nähdä onko mitä vaikutusta. Unihäiriöitä ei ole ollut sen jälkeen kun jäin eläkkeelle. Ne siis johtuivat työstressistä (oma arvio). En tunne olevani erityisen väsynyt, toki otan päivällä ruokaperäiset, kun siihen on mahdollisuus. Vartin tirsat virkistävät hienosti.
        kuulaita syysaamuja odotellen

        Edit64

        Sinulle ja kaikille täällä mukana oleville huolettomia päiviä! Mukavaa, kun kirjoitatte, sillä vertaisryhmää ei tosiaan ole muualla.

        ET:n kanssa pärjää ja elinaikaennustehan on melkein sama kuin muun väestön.
        Kysykää ihmeellä lääkäreiltä kaikkea. Ei kannata murehtia yksin.
        Oma tilanteeni on hyvin kaltaisesi eli terveyttä vaalien pärjää aika hyvin.

        Kaikille iloa päiviinne!


    • Paikkeri

      Moro!
      Oon 46v. perusterve äijä ja mulla todettiin kohonnut tromb. arvo sattumalta verikokeiden yhteydessä vajaa vuosi sitten. Alkuvuoden perusteellisten tutkimusten jälkeen diagnosoitiin ET. Arvot ovat olleet kontrolleissa luokkaa 1200-1400. Järkytys oli tietty suuri, mutta toi myös selityksen varpaiden ja kantapään aika pitkään jatkuneille kivuille. Lääkkeeksi tautiin sain ensin Primaspania(50mg), mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta tromb.-tasoon. Sen jälkeen aloitettiin Xagrid-pillerihoito, joita olen keväästä saakka popsinut pari tabua päivässä. Tuolla 2xpäivässä annoksella mulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia, vaikka niistä lääkärini "pelottelikin". Nyt (eilen) annos tuplattiin, koska mitään mainittavaa pudotusta ET-arvoissa ei ole saavutettu.Eilen illalla otin ensimmäisen kerran kaks nappia kerralla ja aamulla herätessä oli päänsärkyä, joka on yksi mahdollisista haittavaikutuksista. Primaspania syön myös edelleen tukosten välttämiseksi. Nyt oikeestaan pähkäilen millä lääkkeellä voisin hillitä tuota päänsärkyä...

    • Anskuli82

      Hei! Itselläni sattumalöydöksenä v.2008 trombot olivat 497, olen 29v nainen ja kahden lapsen äiti. Ekan lapsen syntymästä oli tuolloin kulunut puolitoistavuotta ja neuvolan terkkari niistä sitten huomautti. Sen jälkeen olen ravannut verikokeissa tähän päivään saakka ja arvot ovat heitelleet 360-604 välillä. Kun odotin kuopustani niin sektiota edeltävänä aamuna verikokeessa arvo oli tuo normaali 360! 2,5kk sektion jälkeen arvo oli pompsahtanut 604, mutta lääkärin mielestä leikkaus vaikutti asiaan. Tämä asia on vaivannut minua henkisesti siitä alkaen kun asiasta huomautettiin. Kaikki 5 lääkäriä yksityisellä puolella ovat sanoneet "seuraillaan tilannetta" ja että "olet terve, ei nuissa arvoissa ole mitään erikoista". Mutta kun tämän palstan löysin niin monellahan on jo aloitettu lääkityksiä paljon pienemmilläkin arvoilla kun omani ovat.

      Asiaa sitten selviteltyäni otin tk lääkäriin yhteyttä ja kerroin, että tulen asian kanssa hulluksi jos tämä ei selviä. Vaikuttaa pelko jokapäiväiseen elämään varsinkin pienten lasten äitinä. Kuoleman pelko on valtavaa- ja kas, viime viikolla tuli kutsu keskussairaalaan hematologian puolelle, multa otetaan luuydinnäyte ja myöhemmin ylävatsan ultra. Sillä kuulemma katostaan pernan tilanne sillä se hajottaa tormbosyyttejä. Tarvitsen vertaistukea jotta pelko ei veisi suurta osaa arjestani! Kirjoitelkaa ihmeessä tänne kuulumisianne ja olotilojanne niin autetaan toinen toisiamme!

    • ärsyyntynyt

      Moikka!
      mulla ois toi b-jak2d ja jokin muu verikoe kanssa ens viikolla tulossa..oikein kiukuttaa kun tuntee ettei oo kunnossa.veren tulokin loppu kun sain lopettaa minipillerit ja tiilalle vaihdettiin kierukka.
      sitä nyt sit ootteleen että missä mennää trompparien kanssa,viimeks ne oli melke 750 mutta nyt en oo uskaltanu hetkee käydä..joten pitäkää peukkuja..se sternaali luuydin näyte on inhottava..eihä sitä muute oteta toistamisee?
      mulla on jatkuvasti millo mikäkin puutuus..millon kädet millon jalat..ärsyttää ja uni ei tuu nii helpolla kun ennen.huoh

    • 54

      Hei taas kaikille. Kirjoitin elokuussa sinne kuulumisia. Olen nainen 54-v. Kävin syyskuussa sairaalassa verikokeessa ja Trombot olivat laskeneet 990:stä 900:aan.Lääkäri soitti tuloksista ja sanoi, että jatketaan samaan malliin ennenkuin menen vastaanotolle. Siis syön joka toinen päivä Primaspan 50mg/1tbl. Ikenet ovat vuotaneet niin paljon verta, että kävin taas hammaslääkärissä. Nyt on taas hammaspuoli Ok. Hammaslääkäri sanoi, että verisairaudet voivat lisätä ikenien verenvuotoa. Siis en voi sille mitään. Onhan kiva jos olet jossain ihmisten seassa ja jos vaikka naurat, niin ykskaks ikenet ovat ihan veressä. Olen kuin Dragula ja ei paljon naurata. Nyt tuli kutsu sairaalaan veri- ym. kokeisiin ja sitten siitä parin päivän päästä ( 28.11.2011 ) on aika Hematologille. Kun minulle tuli lääkärinlausunto kotiin viime kokeista, niin siinä oli, että lääkäri suunnittelee piikityksen (interferoni ) aloittamista. Se mikä minua ärsytti siinä lausunnossa, oli se kun siinä luki näin: "Potilas ei ole kovin innostunut lääkityksen aloittamisesta." Aion kysyä vastaanotolla lääkäriltä, että olisiko minun pitänyt hihkua onnesta kun joudun lääkitykselle ja pääsen piikittämään itseäni? Ei oo kiva. Olen niin hirveän väsynyt ja mieltä askarruttaa tämä sairaus ja vielä enemmän se kun tuntuu, että lääkärit eivät kerro kaikkea. Olen myös huomannut, että mielialat vaihtelevat aika ajoin. Itkukin tulee herkemmin ja vähemmästä kuin ennen. On hyvä kuulla teidän kaikien ET:stä ja kuinka olette pärjäilleet. Se on totta, että tämä stressaa ja kun jatkosta ei tiedä mitään. Sinulle "Ärsyyntynyt" sanon, että se luuydinnäyte on tosiaan inhottava koe ja minun mielestä sitä ei oteta toistamiseen. Peukkuja sinulle ja ilmoittele jatkossa mikä on tilanne. Te kaikki ET:läiset hyvää syksyä ja Tsemppiä kaikille! Ilmoittelen taas kuulumisia kun olen käynyt sairaalassa. Ilmoitelkaa itsestänne.

    • Anskuli82

      Hei! Voi että miten ihanaa kun te kirjottelette tänne. Tietää ettei ole yksin tämän jatkluvan miettimisen kanssa. Elämä oli ihanaa siihen päivään saakka kunnes sanottiin, että "sulla on tuo trombosyyttiarvo koholla". Sen jälkeen olen sitä pelännyt joka kerta verikokeessa käydessä. Mitä muuten luulette, vaikuttaako stressi arvoon vai ei? Itselle nimittäin juolahti mieleen, että silloin kun tuo arvo ensimmäisen kerran oli koholla niin olin juuri paria kuukautta aiemmin haudannut ainoan ukkini. Hänen kuolemansa oli kauhea shokki ja varsinkin kun tämä hänen sairautensa tuli ihan puskan takaa ja hän eli vain 2 viikkoa diagnoosin saamisen jälkeen. Toimin hänen hoitajanaan aina kun se oli mahdollista yrittämisen ohessa. Stressasin kauheasti, pelkäsin ja olin marraskuussa 2008 todella väsynyt. Sen väsymyksen takia sitten menin terveystarkastukseen.

      Samoin kun täällä on näitä syitä arvon nousemiseen mietitty niin entäs punkin purema? Itsellä nimittäin sekin tapahtui samana syksynä kun arvo todettiin kohonneeksi. No, näitähän saa spekuloida maailman tappiin saakka mutta jotenkin helpottaisi kun tietäisi sen syyn.

      54: Voi hyvä ihme noita lääkäreitä. Kenen pitäisi revetä riemusta saadessaan kuulla, että joutuu ehkä lopun elämää piikittelemään itseänsä! Miusta tuntuu ettei ne ajattele enää ollenkaan ihmisiä ihmisinä, vaan sairautena. Sairauksilla ei ole tunteita. No toivottavasti arvosi laskee ilman suurempia lääkityksen muutoksia. =)

      Mulla enää 2 viikkoa aikaa luuydinnäytteen ottoon. Kertokaa kokemuksianne! Yks kaveri sanoi, että älä ainakaan anna ottaa rintalastasta, koska se sattuu ihan kamalasti. Millasta esilääkitystä on saatavilla ja meneekö näytteen ottoon kauan?

    • nainen/59

      Hei
      Minulle saattin vihdoin tehtyä leikkaus, kun trompparit oli n. 500 ja se meni hyvin. Paitsi, maksa-arvot huusivat halleluujaa ALAT 430 muutama päivä leikkauksen jälkeen. Ei tiedetä miksi. Ennen leikkausta n.30. Leikkauksessa sain ties mitä mömmöjä ja kotona söin 5 pv Burana 600mg x 3 ja Panadolia 1g x3. Ihan ohjeiden mukaan. Onko maksa herkitynyt Hydreasta vai mitä tapahtu. Nyt labroja viikottain. Nyt ei sitten voi ottaa mitään tulehduskipulääkkeitä, ei vihreää teetä eikä käyttää mitään luontaistuotteita. Hydrea annos laskettiin 2tbl/pv. Oli ennen leikkausta 3x/ pv. Panadoli on kuulemma pahempi maksalle mutta Burana huono veriarvoille. Revi tästä sitten huumoria! Tietysti tuli vielä ketutuspäänsärky.

    • MikaelP

      Olen vähän yli 6-kymppinen mies ja tromb. Arvot ovat nousseet pikkuhiljaa vajaan kymmenen vuoden aikana. Tauti on verikokeen perusteella todettu geenivirheen aiheuttamaksi. Kesäkuussa sitten hematologi suositteli lääkityksen aloittamista kun arvot olivat noin 600 paikkeilla. Tämän ikäisellä se kai on jo riskiraja, nuorempana voi olla korkeammatkin kun verisuonet on vielä hyvät. Ensin kokeiltiin Hydreaa mutta kuukauden päästä tuli kova kuume, lopetin, kuume laski, aloitin, kuume nousi. Joten lääkitystä piti muuttaa. Aloitin Xagrid lääkityksen, ensin yksi kapseli päivässä, se ei tehonnut riittävästi, sitten kaksi päivässä. Lukema laski n. 400 :n, mitä lääkäri pitää kohtuullisena, joten tällä jatketaan. Väsymystä, huimausta, lisääntynyttä hengenahdistusta on sivuvaikutuksena mutta täytynee ne kestää. Muuten ei huolestuta kun ei ole muita pahempia sairauksia, enkä osaa ottaa tätä raskaasti,työssäkäynti on toisinaan kuitenkin vähän raskasta mutta pitää mielen virkeämpänä, ehkä. On kyllä kummallista kun tunsin aikaisemmin itseni melko terveeksi ja piti alkaa syömään lääkkeitä joista tulee hiukan sairaaksi joskus.

    • Anskuli82

      Noniin, täällä on nyt eilisestä saakka totuteltu ET diagnoosiin. Luuytimestä otettu koepala oli itsellä se ratkaiseva tekijä diagnoosiin. Lääkäri kertoi asiallisesti mistä on kyse. Kielsi syömästä BURANAA, piti aloitaa heti primaspan 100mg x1 /vrk..tromboarvo oli minulla 634. Sain polilta mukaan oppaan missä on tosi suppeaa tietoa taudista, ja sekös ärsyttää! Miks just minun piti sairastua tähän harvinaiseen sairauteen, ja vielä näin nuorena??! Olevinaan hyvälaatuinen verisairaus, mutta mitä hyvää on kohonneessa leukemia riskissä? Tai veritulpissa? tai jatkuvasti haittavaikutuksia tekevissä lääkkeissä!? Tää asia tuntuu nyt todella ylitsepääsemättömältä. Kirjotelkaa hyvät ihmiset miten te selviätte taudin kanssa, kun ei muuta keskusteluryhmää ole missään.

    • Pupupöksy

      Anskulille. Muistan hyvin nuo kauhun ajat 12v. sitten. Ohi menee ja ajatukseen tottuu ja unohtaakin välillä olevansa sairas. Itse olen ollut hoitotauolla nyt 2v.4kk. Kansalliset suositukset arvoissa on nousseet. Tulppia ei ole ollut ja leukemiariski liittyy ymmärtääkseni radiojodihoitoon ainakin,mutta onhan muitakin lääkkeita. Nauti ihmeessä lapsista ja elämästä. On paljon kammottavampia sairauksia ja tämä hoidettuna ei ole kuolemaan johtava. Lääketiede kehittyy ja nyt jo on monta lääkevaihtoehtoa. Rauhallista Joulun aikaa kaikille !!!!!!

    • Moi Kaikki!
      Tääl olis viäl yksi ET-tyyppi. Syytä ei tiedetä, ei mulla oo mitään yllä mainituista altistavista tekijöistä. Olen nyt 30-vuotias nainen, olin 21-v. kun kyseinen tauti mulla todettiin. Siellä ne trombot seikkailee 600-800 välillä nykyisin, alunperin vaan 500-600. Luuydinnäyte otettu.
      Olen harvinainen tapaus, tadin tyypillinen sairastaja on 6 kymppinen mies. Näin lääkärit on mulle selittäny.

      Pahimmillaan trombot on olleet yli 1500, mutta ei hoitoja. Raskaus ja synnytyskin on ollut näillä arvoilla. Ja sitten on vielä lievä lymfosytoosi, eli valkosolut koholla, kuuluu kuulemma ET:hen. Nyt on pernakin poistettu mikä vielä pahentaa tilannetta, mulla oli niin paha haimatulehdus että piti sekin ottaa pois.

      Ainainen, loputon väsymys on rankinta. Kumpa löytyisi siihen joku syy, ettei muitten tarttis aina väittää mua laiskaks....

      Täällä porskutellaan vaan, eihän kukaan tulevaisuudesta tiedä. :)
      Olin viikko sitten viimeeksi hematologilla ja hän sanoi että uusimman suosituksen mukaan ei hoideta ennenkuin ikä on yli 60v, ja/tai arvot yli 1500 (ennen oli 1000). Ja kun arvot menee yli 1000 ei sais enää käyttää Aspiriinia/Primaspania! Että muistakaa se! ;)

      Tsemppiä vaan kaikille kohtalontovereille! :) Ja hyvää uutta vuotta!

      • Moi,

        Olen aina välillä käynyt katselemassa näitä keskustelupalstoja ja yrittänyt löytää kohtalotovereita:) Mulla todettiin se vakavampi tauti, idiopaattinen myelofibroosi n.3 vuotta sitten. Ensin epäiltiin essentiaalista tromposytoosia, mutta koepalasta löytyikin tämä. Olihan se aika järkytys alkuun, mutta on asian kanssa oppinut elämään.Olen nyt 28v. ja minulla on 5 lasta. Kaksi heistä olen saanut diagnoosin jälkeen ja raskaudet ovat menneet kaikin puolin hyvin. Mulla on samoja oireita kuin teilläkin et:n sairastajat, eli verihiutaleet siellä tuhannen hujakoilla ja lisäksi perna lievästi suurentunut. joku urea-arvo on möys koholla, mut siinäpä onkin kaikki, mitkä poikkeaa tavallisista arvoista. Välillä tuntuu uskomattomalta et ois muka vakavasti sairas, kun ei tunne sairastavansa.

        Mukava lukea, että muillakin "nuorilla" voi olla näitä harvinaisia sairauksia. Itselläni oli kovia migreenejä ja keskenmenoja useita, niiden perusteella alettiin tutkia veriarvoja. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte, mistä saisin vertaistukea tähän tautiin?? Lääkärit on kans ihan tietämättömiä esimerkiksi raskausasioissa tän sairauden kanssa ja muutenkin tuntee olevansa pieni harvinaisuus:)


    • 54

      MOI TAAS!
      Ensin oikein Hyvää Uutta vuotta kaikille!
      Laitan taas uutta tietoa ET:stäni. Kävin sairaalassa Hematologin vastaanotolla marraskuun lopulla. Kuulin kokeitten tulokset Maksa-arvot ja perna Ok ja verikokeet muuten Ok, paitsi TROMBOT 1170! Ovat pienessä ajassa nousseet huimasti. Syyskuun alussa ne oli 938. Verenpaine hyvä ja nyt on kolesterolitkin tosi hyvät. Sain ne muutettua ruokavaliolla. Nyt sit seurataan tilannetta 4kk:n välein. Ei vieläkään aleta Interferoni tai muuta hoitoa. Primaspan 50mg joka toinen päivä jatketaan. En voi ottaa joka päivä kun muuten suusssa ikenet vuotaa hirveesti verta. Ikuine ongelma onkin se raastava väsymys. Sinä ; mimmianette: Ymmärrän miltä tuntuu jos jotkut luulee sinua laiskaksi kun olet väsynyt. Olen myös kärsinyt samasta asiasta kokojan. Kun tosissaan tuntuu, että nukahtaa seisaalleen ja vaikka nukkuisit kuinka hyvin, niin olo aina yhtä väsynyt. Ihan kuin ei nukkuis koskaan. Ihmiset eivät voi käsittää tätä väsymystä. Ajattelinkin yksi päivä, että tulenko loppuelämäni olemaan näin väsynyt. Eipä ole nautinnollinen olotila. Mutta minäkin ajattelen aina sitten, että onhan täällä vakavempaakin. Sitä minä ihmettelen kun kaikenmaailman pikkujuttuihinkin on saatavilla kriisiapua ja on vertaistukiryhmiä, niin meille ET: läisille ei ole mitään. Tästä sairaudesta pitäisi saada tiedotusvälineisiin tietoa ja meille itselle. Telkkarista kun tulisi joku ohjelma missä käsiteltäis tätä sairautta. Mitä olette muut mieltä? Koittakaa pärjäillä ja laittakaa ihmeessä viestiä tänne kun tosiaan meillä ei ole muuta paikkaa missä voi purkaa tuntojaan. Pidän kaikille peukkuja ja yritetään ajatella positiivisesti!

    • pupupöksy

      Heippa taas kaikille! Huomasin myös,että kun trompparit nyt tuhannessa tuli veriklöntti muutamia kertoja suuhun.Jätin primaspanin pariksi päiväksi pois.Ei ole oire uusinut ainakaan vielä.Eipä hematologi minullekkaan lääkitystä vielä harkinnut.Tuota väsymys oiretta ei mulla ole.Unettomuus vaivaa kyllä.Silti olen päivisin pirteä.Kiva,kun taas kirjoittelette tänne kuulumisia. Mukavia talvipäiviä teille!

    • ärsyyntynyt

      moikka!
      mulla alannu tuntuu kovat luukivut jatkuvasti..ei oo kontrolloitu hetkee mun arvoja saati lääkkeit vaikka et.saati sitte tuo väsymys päivisin ja pirteys öisin.

    • Onko täällä ketään, jolla trombosyyttien paljous johtuu liiasta tuotannosta?
      Tyttäreni on nyt 14 vuotias ja taso on heilunut 1400-2050 välillä. On nyt seurattu 6 vuotta, kun löydös tehtiin rajun vatsataudin aikana. primaspaania on hoitona joka toinen päivä, sillä joka päivä otettuna ikenet vuotavat. Onko ketään yhtä nuorta jolla samainen vaiva?

    • 54

      Hei taas kaikille. Minulla on tilanne ennallaan, paitsi väsymys on nyt aika rajua. Sinä huolestunut77: Katso tuolta aiemmin minun kirjoittamia juttuja. Minulla on samat ongelmat kuin sinun tytölläsi. Trombot korkealla ja minulla ne johtuu liiallisesta tuotannosta.Eli kuuydin tuottaa liikaa verihiutaleita. Eikös se niin ole kaikilla? Otan myös Primaspania 1tbl. joka toinen päivä kun ikenet vuotaa muuten verta. En ole aikasemmin kuullut, että noin nuorella olis tämä sairaus. Toivotan tytölle hyvää jatkoa ja kyllä tämän sairauden kanssa pärjää.

      • Kiitos vastauksesta. Sairaus on nuorilla tosi harvinainen ja lääkärit joutuneet ulkomailta etsimään, muita saman kaltaisia tapauksia. Kuinka usein käyt kontrolleissa? Meillä 3kk välein verikoe ja luuydin tutkimus 1 vuoden välein.
        Nyt odotetaan murrosiän muutoksia, ja jos mitään ei tapahdu, niin täytyy aloittaa jokin muu lääkitys, sillä lukemat ovat niin korkeella. Enkä epäile ollenkaan etteikö sairauden kanssa pärjäisi. Huolestutttaa vain niin kauhean vähäinen tieto asiasta.


      • Hymyä huuleen
        huolestunut77 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Sairaus on nuorilla tosi harvinainen ja lääkärit joutuneet ulkomailta etsimään, muita saman kaltaisia tapauksia. Kuinka usein käyt kontrolleissa? Meillä 3kk välein verikoe ja luuydin tutkimus 1 vuoden välein.
        Nyt odotetaan murrosiän muutoksia, ja jos mitään ei tapahdu, niin täytyy aloittaa jokin muu lääkitys, sillä lukemat ovat niin korkeella. Enkä epäile ollenkaan etteikö sairauden kanssa pärjäisi. Huolestutttaa vain niin kauhean vähäinen tieto asiasta.

        Hei!
        Olipa mielenkiintoinen tämä palsta,jonka löysin aivan sattumalta flunssan kourissa lepäillessäni. Minulla todettiin kohonneet trombosyyttiarvot viime keväänä sattumalöydöksenä työterveyshuollon rutiiniverikokeissa. Sain lähetteen sairaalaan, jossa tutkittiin ultralla vatsa ja lähinnä pernan koko (oli normaali). Samoin verestä otettiin Jak- geenitesti, joka oli positiivinen. Pääsin elokuussa-11 hematologin vastaanotolle ja näiden tutkimusten perusteella sain kaksi diagnoosivaihtoehtoa: ET tai polysytemia vera. Trombosyyttiarvoni olivat tuolloin n.700. Olen omasta mielestäni täysin oireeton, pian 50- vuotias nainen, joten sairaus oli täysi yllätys. Lääkityksenä aloitettiin heti Primapan 100mg x1, jonka olen sietänyt hyvin. Nyt tromb-arvoni ovat olleet laskussa ( hieman alle 600), ja seuraava kontrolli on vasta 4 kk: n kuluttua. Hematologini on päätynyt ET- diagnoosiin. Nyt ajatukseen tästä harvinaisesta sairaudesta on jo tottunut, mutta toki se oli yllätys ja aluksi myös järkytys.
        Yleisesti tämän taudin syytä ei tiedetä, minulle tuli ainakin uutena asiana tätä palstaa lukiessani, että home- ym. Liuotinaltistus olisi yksi riskitekijä. Työssäni hammaslääkärinä joudun kyllä käsittelemään varsin paljon erilaisia kemikaaleja -mm. Hampaiden paikkauksessa käytettävät muovikemikaalit ovat työssämme suuri allergiariski! Mutta en silti lähde pohtimaan kovin syvällisesti, miksi tähän tautiin sairastuin. Mielestäni se on toisarvoinen asia, diagnoosi on tehty ja sen kanssa on nyt vain elettävä, ja toivottavasti saa elää mahdollisimman pitkään. Lääkärini kanssa keskustellessani totesimme yhdessä, että esim. Diabetes on kroonisena sairautena todennäköisesti paljon rajoittavampi kuin tämä tauti.
        Yhden asian haluan kuitenkin hammashoidon ammattilaisena ja alalla jo 25 vuotta toimineena kertoa: Amalgaamipaikkojen syyksi laitetaan satoja vaivoja ja tauteja, ja näiden yhteydellä ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Kaikilla meillä keski-ikäisillä on lukuisia isoja ja vähän pienempiä amalgaamipaikkoja suussaan, ja ne saavat siellä hyväkuntoisina myös olla. Pääasia on, että suu on muuten terve ja hoidettu. Myös joidenkin kuvailemat ienongelmat , verenvuodot ikenistä jne pysyvät hyvällä suuhygienialla (= hampaiden harjaus aamuin ja illoin hammasvälien jokailtainen puhdistus) paremmin kurissa, vaikka verenvuototaipumusta olisikin.
        Kiitos kaikille tänne palstalle kirjoittaneille, hymyillään kilpaa kevätauringon kanssa sairaudestamme huolimatta!


      • Terveydenhoitaja
        Hymyä huuleen kirjoitti:

        Hei!
        Olipa mielenkiintoinen tämä palsta,jonka löysin aivan sattumalta flunssan kourissa lepäillessäni. Minulla todettiin kohonneet trombosyyttiarvot viime keväänä sattumalöydöksenä työterveyshuollon rutiiniverikokeissa. Sain lähetteen sairaalaan, jossa tutkittiin ultralla vatsa ja lähinnä pernan koko (oli normaali). Samoin verestä otettiin Jak- geenitesti, joka oli positiivinen. Pääsin elokuussa-11 hematologin vastaanotolle ja näiden tutkimusten perusteella sain kaksi diagnoosivaihtoehtoa: ET tai polysytemia vera. Trombosyyttiarvoni olivat tuolloin n.700. Olen omasta mielestäni täysin oireeton, pian 50- vuotias nainen, joten sairaus oli täysi yllätys. Lääkityksenä aloitettiin heti Primapan 100mg x1, jonka olen sietänyt hyvin. Nyt tromb-arvoni ovat olleet laskussa ( hieman alle 600), ja seuraava kontrolli on vasta 4 kk: n kuluttua. Hematologini on päätynyt ET- diagnoosiin. Nyt ajatukseen tästä harvinaisesta sairaudesta on jo tottunut, mutta toki se oli yllätys ja aluksi myös järkytys.
        Yleisesti tämän taudin syytä ei tiedetä, minulle tuli ainakin uutena asiana tätä palstaa lukiessani, että home- ym. Liuotinaltistus olisi yksi riskitekijä. Työssäni hammaslääkärinä joudun kyllä käsittelemään varsin paljon erilaisia kemikaaleja -mm. Hampaiden paikkauksessa käytettävät muovikemikaalit ovat työssämme suuri allergiariski! Mutta en silti lähde pohtimaan kovin syvällisesti, miksi tähän tautiin sairastuin. Mielestäni se on toisarvoinen asia, diagnoosi on tehty ja sen kanssa on nyt vain elettävä, ja toivottavasti saa elää mahdollisimman pitkään. Lääkärini kanssa keskustellessani totesimme yhdessä, että esim. Diabetes on kroonisena sairautena todennäköisesti paljon rajoittavampi kuin tämä tauti.
        Yhden asian haluan kuitenkin hammashoidon ammattilaisena ja alalla jo 25 vuotta toimineena kertoa: Amalgaamipaikkojen syyksi laitetaan satoja vaivoja ja tauteja, ja näiden yhteydellä ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Kaikilla meillä keski-ikäisillä on lukuisia isoja ja vähän pienempiä amalgaamipaikkoja suussaan, ja ne saavat siellä hyväkuntoisina myös olla. Pääasia on, että suu on muuten terve ja hoidettu. Myös joidenkin kuvailemat ienongelmat , verenvuodot ikenistä jne pysyvät hyvällä suuhygienialla (= hampaiden harjaus aamuin ja illoin hammasvälien jokailtainen puhdistus) paremmin kurissa, vaikka verenvuototaipumusta olisikin.
        Kiitos kaikille tänne palstalle kirjoittaneille, hymyillään kilpaa kevätauringon kanssa sairaudestamme huolimatta!

        Hei! Samanlaiset ajatukset ovat minullakin: ei kannata rasittaa itseään miettimällä mahdollista syytä sairauteen.
        13 vuoden kokemuksella voin vakuuttaa, että ET:n kanssa pärjää ja elinaikaennustehan on kuten muulla väestöllä.Hematologini sanoi minulle, että voit unohtaa sairautesi, kunhan muistat käydä labrassa.
        Voin erinomaisesti ja teille kaikille toivon onnellista kevättalvea.
        Kirjoitellaan!


    • Moi!

      Minulla todettiin ET vuonna 2007 kun trompot oli 1000 paikkeilla.
      Tietysti pelästyin silloin sairastumistani mutta nyt kun viisi vuotta on mennyt eikä mitään ongelmia ollut, niin eipä tautia välillä edes muista sairastavansa.
      Vuonna 2010 sain diagnoosin kroonisesta ristiniveltulehduksesta ja siihen jouduin syömään trexan-nimista sytostaattia puoli vuotta. Trompot tipahti 500 pykälällä seitsemään sataan, mutta kun se lopetettiin niin arvot nousi 1400 luokkaan. Aloin sitten syömään D-vitskuja ja Omega-3 reiluilla annoksilla ja arvot on nyt tipahtaneet 800-900 luokkaan.
      Lääkkeenä on ollut päivittäin Primaspan 100mg.

      Pelaan divari-tasolla salibandya ja jääkiekkoa muun urheilun ohella ja ongelmitta on mennyt... paitsi mustelmat jotka pysyy iholla monta viikkoa.

      Nyt on edessä pitkä lentomatka ja Hematologi määräs Klexane 0.4mg piikit varmuuden vuoksi. Onko kellään kohtalotoverilla ollut niitä käytössä lentomatkoilla ja miten on mennyt?

    • MikaelP

      Hei !
      Itselläni tromb arvot olivat n 600 kun lääkitys aloitettiin. Ensin Hydreaa, se ei sopinut sitten Xagrid jolla arvot putosivat muutamassa kuukaudessa n. 350. Verille on taas ensi kuussa. Tuo lentäminen ei ole minulle ollut ongelma, olen käynyt kerran vuodessa kaukoidässä eikä ole tullut mieleenkään että siitä olisi jotain vaaraa. Täytynee sitä kysyä hematologilta mutta en ymmärrä mikä siinä olisi niin erikoista. Tosin arvoni eivät ole korkeita mutta olen yli 60 ja siitä johtuu lääkityksen aloittaminen noilla arvoilla.

    • ukkoukkoukko1

      Niin, varmuuden vuoksi piikit määrättiin kun lentojen pituus vaihtoineeen on 20h.
      Kohonnut tulppariski tietysti piilee matkustamisessa ja sen takia kyselinkin.
      Reissu on hyvin pian ja ei meinaa Hematologia saada kiinni millään..

      .

    • 54

      Hei taas kaikille!
      Sinä "huolestunut77 kysyit kuinka usein käyn kontrolleissa. Käyn kontrollissa n.3-4kk:n välein ja sit lääkärin vastaanotolla kerran vuodessa. Toivottavasti olette pärjänneet, varsinkin teidän nuori tyttö!Kävin juuri joulukuussa lääkärissä ja nyt 27.3 menen taas verikokeeseen. Vakavasta sairaudestahan meillä on kyse, mutta jos löytyy sopiva hoito niin se on hyvä. Minulla ei vielä jostain syystä alettu hoitoa, seurataan vaan nyt tilannetta vaikka Trombot olikin 1170.Nyt olen huomannut, että väsymys on tosi paha enkä kohta jaksa. Kun lääkäri soittaa tuloksia 29.3 niin aion puhua tästä
      väsymyksestä ja kysyä mitä on tehtävissä.
      MikaelP ja Ukkokukko miettivät lentämistä. Teille sanon, että lääkäri nimenomaan sanoi minulle, että oli sitten pitkä lento tai lyhyt lento niin lento-/ tukisukat kannattaa ehdottomasti olla jalassa lennon aikana. Näin olen tehnyt. Paine kasvaa yläilmoissa ja meillä on suuri vaara saada veritulppia, niin sen takia täytyy suunnitella lentoaan. Sitten istumme siinä penkissä pitkään niin kannattaa pyöritellä jalkoja nilkoista edestakaisin ja venytellä. Sama asento kasvattaa tulppavaaraa. Turvallista lentämistä kaikille ja pärjäilkää.! Kirjoittelen taas kokeitten jälkeen kuulumisia.

    • ukkoukkoukko1

      Tervehdys!

      Pitkät lennot takana ja kaikki meni hyvin. Pistin napapiikin vähän ennen koneisiin menoa eikä tullut mitään ongelmia. Yhdellä piikillä pärjäs sen 24h. Tukisukat mulla aina mukana lyhyilläkin lennoilla. Tuli harrastettua vielä paikallaan "rummutusta" varmuuden vuoksi, oli siinä viereisellä penkillä ihmettelemistä :)

    • Anskuli82

      Heippa! Kirjottelin aiemmin toisella nimimerkillä ja nyt kun itsellä oli ensimmäinen 4kk:n kontrolli niin tässä ois kulumiset sieltä. Trombot oli viimeks diagnoosin aikaan 637 ja nyt 619 (jos nyt oikein kuulin puhelimessa). Hirveetä heittoa ei siis primaspani tehnyt, mutta sen tarkoitus ei kai olekaan vaikuttaa trombosyyttien määrään niinkuin olin luullut. Silti en vieläkään halua hyväksyä tätä tautia. Joka päivä asia mielessä pyörii tekipä mitä tahansa, eniten ehkä rassaa se miksi tauti on puhjennut. Onhan sitä vakavempiakin sairauksia, tiedetään, mutta ei tämän asian kanssa sinuiksi tuleminen helppoa ole. Oliko joku perehtynyt siihen enkun kieliseen nettisivustoon josta joku oli aiemmin täällä laittanut linkin?? Itse koetin vähän ymmärtää sieltä täältä ja huomasin nuorimman sairastuneen olleen 2-vuotias ja vanhin joka oli sairastanut tätä oli muistaakseni 96v. Taisipa olla vielä mainintaa siitäkin, että joissakin tapauksissa tauti voi "sammua" itsestään, kun taas jenkeissä tehdään samanlaisia luuydinsiirtoja taudin parantamiseksi kuin meillä leukemian hoidossa. Kuulostaa todella hurjalta. Pitäisikö aktivoitua ja perustaa meille sairaille oma yhditstys tai joku vastaava vertaistukisysteemi?? Meitä kun taitaa kuitenkin olla jo aika paljon..

      • Anskuli82

        Vielä korjausta edelliseen: eli tämä nimimerkki on siis minulla käytössä..aiemmin kun kokeilin niin en päässyt sen kanssa kirjottamaan ja nyt se taas onnistuukin =).
        Nimim. tietokonenörtti parhaimmasta päästä..=)


    • pk

      Tervehdys "kohtalontoverit"!Kirjoittelin viimeksi -09,joten niin se vain aika menee...Kyllä tämän kanssa pärjää(16v.takana)hydreaa napostellessa ja jälleen kevättä odotellessa.Arvot taitaa olla nyt vakiintunut n.500,ja mitään sivu oireilua ei ole havaittavissa,lentelen vuosittain myös kauko-itään ja en ole käyttänyt muuta kuin tukisukkia ja eipä lääkärikään ole tuosta huomautellut...Englannin kielinen potilas tieto kortti muuten kannattaa pyytää jos käy tietyissä maissa,tullissa nimittäin luullaan jos minkälaisiksi huumeiksi noita pirteän värisiä hydrea nappuloita!Nyt nuo kontrollit ovat 3 kk välein,jopa välillä 5 kk.Kerran vuodessa käyn näyttäytymässä hemalla.Oman kokemuksen mukaan elimistö näyttäisi mukatuvan niin liikatuotantoon kuin sen estolääkitykseenkin ajan kanssa.Pirteää kevättä kaikille!

    • Anskuli82

      Tuli tuossa omega-3:sta mieleeni, että mitä teille muille on hematologi sanonut niiden syömisestä? Minä kysyin lääkäriltäni asiasta ja hän kielsi syömästä, muttei perustellut asiaa enkä minäkään shokissa älynnyt udella sen enempää. Ei se nyt varmaan primaspanin kanssa verta kovinkaan paljoa ohenna jos syö ohjeen mukaan pienen lusikallisen päivässä. Olen koettanut itse perehtyä näihin nykyruokien saloihin sillä silmällä etten enää laita suuhuni mitä sattuu. Vaikeaa on tottumuksiaan muuttaa, mutta koetan lisäillä enemmän marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ja salaatteja..sokerista vierottautuminen onkin sujunut yllättävän hyvin. Karkkeja ei tee mieli, tilalle syön itse tekemääni raakasuklaata. Ainakin tietää mitä se suurinpiirtein sisältää. Ravinnon vaikutukset ovat jotenkin ihmisiltä unohtuneet nykyhypetyksen oravanpyörässä. Mitä muut olette mieltä, voiko ravinnolla vaikuttaa tähän tautiin? Lääkärin mielestä ei elintavoilla eikä ravinnolla..mutta hematologi kuitenkin korosti ettei kolesteroli saisi nousta yli viitearvojen.

      • Anskuli82

        PUPUPÖKSY: ihana kuulla että sulla arvot normalisoituneet ja voit olla ilman lääkkeitä, kuulostaa todella hyvältä. Nauti! Minkälainen tilanteesi on tällä hetkellä??

        54: Itse ihmettelin samaa ettei ole vertaistukiryhmää, koetin äsken netistä etiskellä edes jotain, mutta kun ei ole niin ei ole. Sairaanhoitaja kehotti ottamaan yhteyttä paikalliseen syöpä-järjestöön ja kyselemään sieltä tietääkö ne...


      • Tyrnitäti 69

        Minun veriarvojani on seurattu 11 vuotta, luuydin tehtiin ehkä 8 vuotta sitten tromb. arvojen ollessa yli 900, lääkitys alkoi kun 100 ylittyi kolasti ja silmään tuli tukos. Aluksi Xagrid, sitten Hydrea ja sitten taas Xagrid, jota lisätty asteittain yhdestä kahteen vrk ja joka toinen päivä 3 kapselia. Sivuoireiden vuoksi (masennus, väsymys, näköhäiriöt ja oudot tajunnan tilat, joita aluksi luulin epileptisiksi, mutta tutkimus poissulki) jätin kolmannen tabletin pois alkuvuodesta, normaaliksi laskeneet trombot nousivat miletei kaksinkertaiseksi.En lisännyt lääkitystä, kahdessa seuraavassa verinäytteessä trombot laskivat, nyt ne ovat n. 430!. Säännölliseen elämään ja terveelliseen ruokavaliooni on viime syyskuusta alkaen kuulunut jälkiruokalusikallinen tyrni-rouhetta joka aamu viiliin tai puuroon sekoitettuna. Olisiko se pikkuhiljaa vaikuttanut trombosyyttien vähenemiseen? Kiinalaisen viisauden mukaan tyrni ohentaa verta (Ilta-Sanomat 21.6.2012). Olisiko joku muu kohtalotoveri innostunut kokeilemaan tyrniä? Voisimme raportoida tällä foorumilla miten päivittäinen tyrniannos vaikuttaisi kahden verinäytteen väliseen muutokseen! Kåäytettäisiin vaikka tekstimme alussa sanoja: Tietoa tyrnin vaikutuksista minuun:

        .


      • Tyrnitäti 69
        Tyrnitäti 69 kirjoitti:

        Minun veriarvojani on seurattu 11 vuotta, luuydin tehtiin ehkä 8 vuotta sitten tromb. arvojen ollessa yli 900, lääkitys alkoi kun 100 ylittyi kolasti ja silmään tuli tukos. Aluksi Xagrid, sitten Hydrea ja sitten taas Xagrid, jota lisätty asteittain yhdestä kahteen vrk ja joka toinen päivä 3 kapselia. Sivuoireiden vuoksi (masennus, väsymys, näköhäiriöt ja oudot tajunnan tilat, joita aluksi luulin epileptisiksi, mutta tutkimus poissulki) jätin kolmannen tabletin pois alkuvuodesta, normaaliksi laskeneet trombot nousivat miletei kaksinkertaiseksi.En lisännyt lääkitystä, kahdessa seuraavassa verinäytteessä trombot laskivat, nyt ne ovat n. 430!. Säännölliseen elämään ja terveelliseen ruokavaliooni on viime syyskuusta alkaen kuulunut jälkiruokalusikallinen tyrni-rouhetta joka aamu viiliin tai puuroon sekoitettuna. Olisiko se pikkuhiljaa vaikuttanut trombosyyttien vähenemiseen? Kiinalaisen viisauden mukaan tyrni ohentaa verta (Ilta-Sanomat 21.6.2012). Olisiko joku muu kohtalotoveri innostunut kokeilemaan tyrniä? Voisimme raportoida tällä foorumilla miten päivittäinen tyrniannos vaikuttaisi kahden verinäytteen väliseen muutokseen! Kåäytettäisiin vaikka tekstimme alussa sanoja: Tietoa tyrnin vaikutuksista minuun:

        .

        Edelliseen selvennös: -- luuydinnäyte otettiin --- lääkitys alkoi kun 1000 ylittyi kolmasti--
        Anteeks vikakirjoittelu, olisi pitänyt lukea ennen lähetysnäppäimen painamista, kun näkö on huono ja näppäimistö kulunut. Tyrnitäti 69


    • 54

      Moi taas kaikille! Kävin taas kokeissa silloin maaliskuussa ja lukemat olivat vähän tippuneet, mutta silti korkeat, vähän yli 1000. Lääkitystä ei alettu vieläkään. Seurataan tilannetta ja n.4kk;n päästä taas kokeeseen. Väsymykselle ei voi mitään. Lääkäri oli kyllä nyt sitä mieltä, että ei se väsymys välttämättä johdukaan tästä sairaudesta ja yllätyin. Sanooko noi lääkärit mitä sattuu kun ne ei tiedä tästä sairaudesta itsekään paljon? En enää tiedä mitä uskoa. Tilanne ei muuten ole muuttunut mitenkään, että yritetään mennä vaan eteenpäin. Hyvää kesän alkua kaikille!

    • Anskuli82

      54: Moikka! Onpa hyvä, että arvosi oli tullut alapsäin, mutta miksikähän ei aloitettu mitään hoitoa? Kun tietäis mitkä ovat yleiset hoitosuositukset..
      Löysin oman alani ammattilehdestä hyvät nettisivut, josta voi etsiä jenkkiläistä tietoa ja löysinkin paljon, mutta kun ei kielitaito riitä. Tsekatkaa tämä: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22331582

      Tää oli julkastu tän vuoden alussa joten on ainakin uutta tietoa.

    • 42

      Olipa mielenkiintoista lukea näitä. Itselläni todettiin 14 vuotta sitten (28 vuotiaana) ET, kun valittelin että pari kuukautta oli ollut päänsärkyä ja pientä kuumeilua. Arvot olivat aluksi 1300, mutta ovat vuosien varrella tulleet alaspäin. Tällä hetkellä ne taitavat olla jotain 600-700. Lääkityksenä minulla on ollut koko ajan vain Cardio Asperin ja käyn 2 krt vuodessa kontrollissa.

      Muistan alussa olleeni vähän ihmeissäni/järkyttynyt. Tietoa sairaudestahan on kovin vähän ja syytähän ei tiedetä mistä tauti on tullut. Itse olin tyytyväinen kun sain kuulla tuolloin, että ET ei olisi perinnöllinen.

      Olen ollut seurattavan HUS:n Hematologian poliknikalla ja lääkäreiltä olen kuullut, että oireet vaihtelevat erittäin paljon ihmisillä. Toisilla voi olla arvot n. 500 ja paljon oireita, toisilla voi olla reilusti yli tuhat ja ei paljon oireita.

      Itselläni en huomaa oikein mitään oireita, pientä verenvuotoherkkyyttä toisinaan. Lentomatkoilla käytän hyviä tukisukkia ja pyörittelin myös vähän jalkojani/liikun, koska niin kuin on todettu veritulppa on meillä se riski.

      Koska sairaus on aika harvinainen, taitaako vuosittain ilmetä n. 50 tapausta tai jotain sellaista, eivät yleislääkärit tiedä paljoa mitään tästä sairaudesta. Työterveyslääkäreiden kanssa mainitsen vain, että minulla on ET ja pitää välttää aspiriinipohjaisia lääkityksiä.

      Luuydinkokeessa olen käynyt nyt kaksi kertaa, ensimmäisen kerran 14 vuotta sitten ja nyt viikko sitten toistamiseen. Veriarvoissani oli ilmeisesti jotain kummallista ja lääkärin kanssa keskusteltua päätettiin tutkia tilanne uudestaan mm. luuydinkokeella. Ilmeisesti tarkistetaan tällä tavalla myös, ettei ET ole muuttunut myelofibroosiksi.

      Tsemppiä kaikille ET:tä sairastaville ja ihanaa kesää :)

      • Anskuli82

        Hei! Mitäs sinulle kuuluu?? Oliko uusimmassa luuydinkokeessa mitään erityistä?? Meille tänne itä-suomeen vissiin siirtyi vuosi sitten sieltä Husista aivan ihana naislääkäri jonka tapaamista aina jopa odotan vaikken yhtään pidäkään sairaaloiden yleisestä ilmapiiristä. Ei ainakaan pelota niin paljon =). Toivottavasti sinulla kaikki hyvin ja laitahan kuulumisia!


    • tugu52

      Olen käynyt kaikki viestit läpi 2006 alkaen! Itselläni ET on melko uusi juttu, n. kuukausi sitten diagnosoitu. 1,5vuotta sitten sain pahan sinus tromboosin, eli minulla oli 3 laskimotukosta aivoissa ja 1 kaulassa, 6 viikkoa sairaalassa. Oikeat raajani halvaantuivat, mutta hyvällä kuntoutuksella olen toipunut, ainoastaan 2 sormea on jäänyt toimintakyvyttömiksi. Ei ollut mitään riskitekijöitä, mutta saatiin selville, että minulla on APC-resistenssi, laskimotukostaipumus, syön sen takia koko ajan Marevania. Labrakontrollien aikana on huomattu, että trombosyyttien määrä koko ajan nousee, reilu kk sitten arvo oli reilu 1000 ja lääkitys aloitettiin heti Hydroxyurealla (tietenkin luuydinnäytteen jälkeen). Lääkäri sanoi, että luultavasti 'klimppiintyneet' trombosyytit olivat aiheuttaneet laskimotukokset. Näillä mennään, huomenna taas lääkäri soittaa labravastauksia. Olen kuitenkin hyvällä mielellä ja aion elää päivieni loppuun saakka. :) Kiitos teille kaikille tuestanne!

    • Pupupöksy

      Hyvää syksyä kaikille! Verikokeet taas takana ja trompparit laskeneet 700:aan. Taas päästään 3kk eteenpäin ilman lääkkeitä! 50v.juhlat juhlittu ja kaikki hyvin. En paljoa ajattele sairauttani.Sressittömyys taitaa tehdä hyvää noille lukemille.

    • Maija 54

      Hei kaikille !
      Olen 54-vuotias nainen ja sain ET-diagnoosin tammikuussa 2011. Minulle tehtiin luuydinpunktio jossa todettiin muutokset vähäisiksi, mutta JAK-mutaatio varmisti sairauden. Trombosyytit olivat silloin n.500 luokkaa muut veriarvot olivat normaalit tosin leukosyytit ovat toisinaan olleet myös hieman koholla. Hakeuduin alunperin lääkäriin ajoittaisen päänsäryn ja näköhäiriöiden vuoksi . Trombosyyttini olivat olleet koholla silloin jo muutaman vuoden, mutta tosin vain lievästi. Näköhäiriöt hävisivät Primaspanin 100mg avulla, samoin päänsärky. Nyt keväällä 2012 sain ikäviä polvikipuja jotka ovat rajoittaneet liikkumista jopa niin paljon, että olen joutunut käyttämään keppejä liikkumisen tukena. Magneetti-kuvissa on todettu vaivat verenkiertohäiriöiksi lähinnä luussa polven alueella. On mahdollista että vaivat johtuvat ET:stä, tosin ei varmaa. Hematologi suositteli lääkityksen aloitusta. Syön nyt Xagrid lääkitystä annoksella, yksi tabletti aamulla ja yksi illalla. Huomena tulee kolme viikkoa aloituksesta. Yhdellä tabletilla jota söin kaksi viikkoa arvo n. 600 ei ollut laskenut lainkaan. Viikon päästä on uusi verikoe. Primaspania 100mg syön myös edelleen joka toinen päivä. Sivuvaikutuksena olen saannut sydämen tykytystä ja vähän outoa oloa, tykytykseen on lääkkeenä Emconcor, pienellä annoksella kahdesti päivässä,se tasaa sydämen sykettä. Toivon saavani apua lääkityksestä, sivuvaikutukset ovat ikäviä, mutta toivon että voisin lääkitystä käyttää, ettei tulisi vielä vakavampia ongelmia liittyen trombosyytteihin.
      Hyvää syksyn jatkoa kaikille!

    • Yllätyslöydös

      Aivan sattumalta löysin tämän ketjun. Onko teistä kellään sukurasitetta siten, että trombosytoosi olisi kahdella sukupolvella?

    • Anskuli82

      Hei!

      Yllätyslöydös: Itse olen nyt saanut selville, että trombosyytit ovat koholla myös isäni 3 siskolla joista vielä yhdellä on lukemat aivan päinvastaiset eli hänellä ei meinaa veri hyytyä ollenkaan. Veikkaisin kyllä, että sukurasite on olemassa. Minulle hematologi totesi luuydinkokeen ja diagnoosin jälkeen ettei tämä voi periytyä omille lapsilleni. Sitä vähän ihmettelin, mutta en älynnyt kyseenalaistaa silloin. Hämmennystä herätti myöskin sairaanhoitajan kommentti ettei ruokavaliolla ole mitään merkitystä tämän sairauden kannalta. Oletteko samaa mieltä??? Itse kyllä olen vahvasti sitä mieltä, että JOS olisin ollut perillä nuoruudesta saakka siitä miten huonosti söin niin ehkäpä tätä sairautta ei olisi tullut. Mutta arvailuksi sekin taitaa jäädä. D-vitamiinia olen ottanut 100 mikrogrammaa päivittäin ja edelliset lukemat verikokeissa oli pudotusta lähes sadalla. Nyt riesana ollut toistuva angiina, 3 antibioottikuuria takana ja ensi kuussa kontrolliverikokeet..ihan pelottaa miten nuo antibiootit ovat vaikuttaneet nuihin veriarvoihin.

    • aikaisempi 54

      HEI TAAS!
      Kävin taas syyskuun lopulla verikokeissa sairaalassa. Trombot olivat siinä 1010. Tällä hetkellä ei vieläkään aleta interferonia, mikä on hyvä niin kauan kun ei tarvitse alkaa piikitteleen. Sitä olen ihmetellyt, että mite tkut on joutuneet jollekin lääkitykselle vaikka trombot oli 400-500. Mulla on ollut 1120 aikasemmin eikä ole alettu lääkitystä. Ei sillä, että haluaisin mutta ihmetyttä kun mulla on nyt siirretty lääkityksen alkamista jo 2 vuotta. Mulla on yhä edelleen vain Primaspan 50mg, joka toinen päivä. Anskuli82/ minulle lääkäri kerran sanoi, että tämä ei ole sukurasitteinen eikä siis perinnöllinen sairaus. Jostain syystä vaan joillakin luuydin tuottaa liikaa verihiutaleita, mutta vielä ei tiedetä miksi. Enkä oikein usko,että ruokavaliolla olisi merkitystä tähän sairauteen. Ei kyllä ollut tullut edes mieleen. D- vitamiini saattaa olla hyväksi meille. Kuulin vasta tutulta ja hän käski kokeilemaan. Nyt aion kokeilla. Mehän ei saada muutenkaan D- viamiinia tarpeeksi- En usko että antibiootit vaikuttaa veriarvoihin, toivotaan. Minulla ei vaikuttanut aiemmin. Mutta minua aina vaan väsyttää pirusti, mitä ei ennen ollut. Mun mielestä lääkäri ei kerro mulle kaikkea. Mutta nyt mennään taas näin eteenpäin. Anskuli82: lle onnea seuraaviin kokeisiin ja muillekin oikein hyvää syksyn jatkoa. Porskutellaan Joulua kohti ja toivotaan että Uusi vuosi tuo hyvää tullessaan. Kirjoitelkaa kuulumisianne. Minä menen taas seuraavan kerran vuoden alussa kokeisiin, joten ilmoittelen sit lisää.
      Tsemppiä kaikille! (aikaisempi nimimerkki oli pelkkä 54)

    • Anskuli82

      Hei kaikille! Kävin siellä hematologilla vuosikontrollissa ja hänen mukaansa kaikki oli hyvin. Trombosyytit oli 526 ja muutkin arvot hyvät. Primaspan 100mg joka päivä jatketaan elämää =). Nyt käyn verikokeissa vaan puolen vuoden välein ja vuoden päästä sitten taas paikan päällä polilla näyttämässä olemustani. Juteltiin siinä tuosta interferonista kun kyselin onko selvinnyt mitään uutta tietoa taudista. Interferonista ei tiedetä MIKSI se auttaa trombosytoosiin, tutkimuksia tehdään jatkuvasti ja nimenomaan täsmälääkkeitä kehitellään, mutta edelleen myös taudin alkamisen syy on epäselvä.

      Nyt on itselläni alkamassa neljäs kuuri angiinaan, todennäköisesti nielurisaleikkaukseen joudun ensi vuoden puolella. Mutta ennen leikkaukseen menoa hematologi kertoi, että joudun syömään systostaatteja (onkohan se Hydrea just sitä?) joilla lasketaan nopeasti tormbosyyttiarvo matalaksi..vain sen leikkauksen ajaksi. Nielu vissiiin on sen verran herkästi vuotavaa aluetta niin tällä sitten torjutaan sitä. Onko kellekkään teistä tehty mitään leikkauksia ja ootteko joutunueet syömään tuota lääkettä ennen operaatiota?

      Itse en taas pysty olemaan ajattelematta mikä on ruuan merkitys ihmisten sairauksien syynä saatikka sitten elimistön muun terveyden kannalta..mutta se ei nyt varmaankaan liity tähän meidän tautiin. D-vitamiinia suosittelen kaikille jo sen takia, että sillä torjuu hyvin kaamomasennusta =).

      Keskitytään odottelemaan ihanaa joulua ja loppuvuotta!

    • Löysin ensimmäistä kertaa tämän ketjun, vertaistuki olisi aikoinana ollut tervetullutta, mutta en sitä löytänyt.

      Itse sain ET diagnoosin 2006, toisen lapsen syntymän jälkeen. Trombbarit olivat koko raskauden ajan 1000 molemmin puolin. Olin tällöin 27-vuotias. Diagnoosista lähtien primaspan 100mg yksi päivässä ja Introna 5 milj.yks. kahdesti viikossa. Imetys piti lopettaa, ennen lääkityksen aloitusta.

      Vuonna 2010 Introna lääkitystä muutettiin (raskauden takia) 3 milj yksikköä kolmesti viikossa ja yhä edelleen mennään tuolla annostuksella. Lisäksi 3kk ennen synnytystä piti piikittää mahan alueelle päivittäin synnytykseen saakka Klexanea. Viikko ennen suunniteltua käynnistystä piti lopettaa primaspan. Imettää sain ihan normaalisti lääkityksestä huolimatta.

      Trombbarit pysyneet jo lähes neljä vuotta alle 300:ssa.

      Introna ei ole minulla aiheuttanut vakavia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä on, mutta ruuhkavuosien takia sitä on varmasti kaikilla muillakin ikäisilläni :) Introna piikin otettua saattaa välillä nousta kuume, joten otankin lähes aina pitkävaikutteista panadolia piikityksen yhteydessä, ilman reseptiä ostettavassa ei teho kestä tarpeeksi pitkään.

      Ja "raskautumisesta" sen verran, että lääkärit olivat ihan ihmeissään, että meillä tärppäsi supernopeasti vaikka Introna lääkitys on ollut käytössä pitkään. (Hormoonikierukan poiston jälkeen 3 viikon päästä ekat kuukautiset ja sen jälkeen jo "napsahti"). Minulla on kolme lasta, eikä yhtään keskenmenoa.

      Niille, jotka miettivät miten normaalin arjen eläminen onnistuu diagnoosin jälkeen (miten lastensaannit tai kuinka pitkään elää, näkeekö esim jo syntyneiden lasten "pesästä lentoa" jne), niin minun kohdallani ainakin elämä on varsin normaalia kovasta lääkityksestä huolimatta. Ihmisethän reagoivat sairauteen ja lääkitykseen eri tavalla, mutta omalla kertomuksellani haluan vain tuoda esiin, että ET:n kanssa on mahdollista elää "normaalisti".

      Ainut mitä tosiaan olisin kaivannut erityisesti sairastuttuani ja tuon suunnitellun raskautumisen aikoihin oli vertaustuki.

    • Anskuli82

      rr22: onpa kiva kuulla, että täällä on muitakin nuoria sairastuneita! Mullakin tauti todettiin toisen lapsen syntymisen jälkeen..mutta arvo oli tosin ollut koholla jo sitä ennenkin. Jännä kuulla miten erilaisia lääkityksiä muilla on. Mulla arvo on ollut monta vuotta 497-637 välillä, muuta en syö kun primaspan 100mg yhden päivässä. Ei ole muuten ollut puhetta muusta lääkityksesta, kun että jos arvo menee yli tuhannen niin sitten ilmeisesti tuo piikitys on vaihtoehtona. Nyt vuosikontrollissa arvo oli siis vähän päälle 500 joten sillä mennään entiseen malliin. Mielestäni sun asenne on kohdallaan, itse sorrun aina pelkäämään ja tavallaan aina pahinta peläten..kun osaisi nauttia elämästään eikä pelätä joka päivä!

    • Maija 54

      Hei !
      Kirjoittelin viime lokakuussa, kun minulle oli aloitettu Xagrid lääkitys tähän sairauteen. Tällä hetkellä syön lääkitystä annoksella yksi tabletti aamulla ja kaksi illalla. Trombosyytit ovat pudonneet, ja viimeisessä mittauksessa arvo oli 280, muut veriarvot olivat myös hyvät. Hematologi ehdotti, että voisin pudottaa toisen ilta pillereistä pois, mikäli sivuoireet, lähinnä sydämen tykytystä esiintyisi edelleen. Koen kuitenkin, että tykytyskin on helpottunut. Käytän edelleen Emconcor lääkitystä pienellä annoksella, joka on beetasalpaaja ja tasaa sydämen rytmiä. Minulla lääkitys aloitettin siitä syystä, koska polvessani esiintyi verenkiertohäiriötä ja oli myös syntynyt polven luuhun infarkti. Nyt polven tilanne on paranemassa ja ortopedin mukaan polvi tulee paranemaan entiselleen. Ajattelen, että verenkiertohäiriöt johtuivat suuresta trombosyytti määrästä, tosin silloin ne olivat päälle 600 ei kuitenkaan sen enempää. Tiedän, että jotkut voivat saada jo tälläkin arvolla ongelmia, toiset eivät saa huomattavasti suuremmilla arvoillakaaan mitään. Hematologi suositteli silloin syksyllä Xagrid lääkitystä, ja niin sen sitten aloitin.
      Lääkityksenä minulla on myös edelleen Primaspan 100mg jota otan joka toinen päivä. Kysyisin teiltä muilta joilla on Xagrid lääkitys, niin onko teillä myös Primaspan lääkitys käytössä ja millä annoksella ja miten on toiminut.
      Ajattelen, että kyllä tämän sairauden kanssa pärjää, joskus vähän harmittaa, mutta silloin pyrin ajattelemaan hyviä ja positiivisia asioita elämässäni.

    • Maija 54

      Hei !
      Huomasin aivan sattumalta, että Suomen syöpäpotilaat ry:n sivuilla oli Myeloproliferatiiviset sairaudet-potilasverkosto, ET-sairaus kuuluun myös siihen ryhmään. Löysin sivuilta myös potilas-oppaan ET:stä jota en ollut aikaisemmin lukenut. Käykää tutustumassa sivuilla. Hyvää kesän jatkoa kaikille !

      • Anna52

        Kiitos vinkistä, asiallista tietoa. Hyvää kesän jatkoa myös sinulle!!


      • Pupupöksy
        Anna52 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, asiallista tietoa. Hyvää kesän jatkoa myös sinulle!!

        Pitkästä aikaa HEI kaikille! Huomasin,että neljä vuotta ilman lääkitystä tulee joulukuussa täyteen.Trompparit kuukausi sitten reilu 600. Terve olo,ei oireita.Tulee 14 vuotta diagnoosista kohta.En edes muista sairauttani enää.Verikokeet yhä edelleen 3kk välein.Toivon teille kaikkea hyvää ja älkää STRESSATKO!!!


      • Minä vain
        Pupupöksy kirjoitti:

        Pitkästä aikaa HEI kaikille! Huomasin,että neljä vuotta ilman lääkitystä tulee joulukuussa täyteen.Trompparit kuukausi sitten reilu 600. Terve olo,ei oireita.Tulee 14 vuotta diagnoosista kohta.En edes muista sairauttani enää.Verikokeet yhä edelleen 3kk välein.Toivon teille kaikkea hyvää ja älkää STRESSATKO!!!

        Hei ! Minä huomasin helmikuussa 2012 itse labratuloksia katsellessani, että tromposyytit olivat nousseet kolmen kolmen vuoden aikana normaalista hiukan yli 700. Menin lääkäriin ja sain lähetteen lääkärille missä otettiin luuydinkoe rintalastasta. Ei kai ollut mitään kun ei lääkäri ottanut yhteyttä. Nyt elokuussa oli arvot 866. Lääkäriin ja otettiin lonkasta luuydin näyte. Lääkäri totesi 15.10. 2013 taudin olevan ET. Lääkkeeksi heti Primaspan 100mg / pv. Uudet verikokeet ja ultraääni on ensiviikolla ja lääkäri soittaa loppukuusta tulokset. Heti laitettiin B-lausunto Kelaan, mistä sain jo uuden Kela kortin , jos joudun käyttämään hydroksiurea lääkettä on kortti jo valmiina, sanoi lääkäri. Jos arvot nousee lähemmäs 1000 aloitetaan urea lääkitys, muuten kai seurataan. Minulla oli keuhkoveritulppa vuonna 2006, eikä silloin todettu mitään muuta. Sain myös Klexane piikityksen, koska olin lähdössä matkoille. Piikki otettiin lentokentällä juuri ennen lähtöä mennessä ja tullessa. Voipi olla että tulee kielto lentämiselle, mutta seurataan tilannetta sanoi lääkäri, koska on veritulpan vaara. Minulla on ollut jo monta vuotta jaloissa , etenkin pohkeissa, ihmeellisiä oireita ei kukaan tiedä niihin syytä, on annettu syyksi levottomat jalat, ei ole sanoi taas joku lääkäri. Olisiko ollut ennuste tulevaan. Luin, että hemoklobiini arvot voivat laskea, pitää kai aloittaa se tyrnikuuri, kunhan vain jostain löydän tai parsaa tai persiljaa ym. mistä arvot voisi pysyä hyvänä. Ien vuotoa minulla on ollut voi sanoa aina, nyt pitää olla entistä tarkempi hampaiden kanssa. On ollut mukava lukea tätä palstaa ja kuulla muidenkin mietteitä. Itse olen hiukan ymmälläni, omaiset kyllä vähättelevät taudin kuvaa, en ainakaan vielä saa heistä apua, paras kai on olla puhumatta asiasta heille, lukea vain nettiä ja hakea sieltä tietoa.


    • surusiipityttö 83

      onko tämä essentiaali sitten syöpä :'( mulla ollu jo kaksi vuotta ja lääkärit ei myönnä

      • pupupöksy

        Ei kulta pieni ole syöpä!!! Ja vaikka olisi, siitäkin useimmat paranee. Ole ihan rauhassa.ET ei ole kuolemaan johtava sairaus.Itse olen ollut 14v. hengissä diagnoosin jälkeen. Ei tulppia,eikä muitakaan oireita ja pelkällä primaspaanilla jo monta vuotta. Kaikki sairaudet ovat yksilöllisiä,mutta jos alkaa pelätä,pitää hakea pelkoon apua.Voihan sitä jäädä huomenna auton alle....jeps huono metafora,mutta tiedät mitä tarkoitan.NYT KAIKKI LEVOLLISEEN JOULUNVIETTOON!! Itse odottelen tässä kinkun kypsymistä.Toivon todella kaikille Iloistamieltä jouluun ja uuteenvuoteen!!


      • 54 VUOTTA
        pupupöksy kirjoitti:

        Ei kulta pieni ole syöpä!!! Ja vaikka olisi, siitäkin useimmat paranee. Ole ihan rauhassa.ET ei ole kuolemaan johtava sairaus.Itse olen ollut 14v. hengissä diagnoosin jälkeen. Ei tulppia,eikä muitakaan oireita ja pelkällä primaspaanilla jo monta vuotta. Kaikki sairaudet ovat yksilöllisiä,mutta jos alkaa pelätä,pitää hakea pelkoon apua.Voihan sitä jäädä huomenna auton alle....jeps huono metafora,mutta tiedät mitä tarkoitan.NYT KAIKKI LEVOLLISEEN JOULUNVIETTOON!! Itse odottelen tässä kinkun kypsymistä.Toivon todella kaikille Iloistamieltä jouluun ja uuteenvuoteen!!

        Hei kaikki ET:tä sairastavat. Minulla todettiin 2010 ET työterveyshuollossa. En kanna JAK-geeniä eikä minulle ole tehty luuydintutkimusta. Hematologi on tehnyt diagnoosin verenkuvan perusteella. Leukosyytit koholla koko ajan vähän, johtuvat kuulemma taudista. Olen nyt 54 vuotias nainen. Astma on ja siihen lääkitys muuten olen perusterve. Trombosyytit ovat olleet viimeisen vuoden 1000 molemmin puolin. Nyt muutaman kerran yli 1000 ja viikko sitten aloitettiin Zagrid-lääke. Päänsärkyä ja huimausta ollut mutta jos ne helpottuisivat vähitellen, jos johtuvat lääkkeestä. Verikokeet kuukauden kuluttua ja niistä soitto. Lennolle lääkärin neuvonut laittamaan lentosukat ja nyt kun lääkitys aloitettu neuvottelemaan Klexan-lääkityksestä hänen kanssaan. Syksyllä pistin Klexanin Turkin lennolle ohjeiden mukaan ongelmitta. Primaspan 50 mgX1 menee toistaiseksi. Väsymystä minullakin ollut vuosia, mutta tiedä sitten mistä johtuu?? Lääkevaihtoehtoina minulle lääkäri sanoi, että on Zagrid, koska olen alle 60 v., Hydrea yli 60 v ja Interferoni sitten jos muut ei käy. Joku tällainen karkea jako hänen mukaansa. Mutta toki aina yksilöllisesti mietitään lääkitys. Lääkäri sanoi myös, että hoitoraja laskee, kun ikää tulle lisää.
        On tähän tautiin ollut sopeutumista mutta näillä mennään. Mutta kaikille teille aurinkoisia päiviä!


    • 54 VUOTTA

      Hei kaikki!
      Luin Suomen syöpäpotilaat ry:n sivuilla olevan Myeloproliferatiiviset sairaudet-esitteen. Kertoi minusta hyvin myös ET:stä. Kiitos sinulle joka vinkkasit sivuista.! Sain vastauksia moneen askarruttavaan asiaan.

    • ukkoukkoukko1

      MoI!

      Pari vuotta siitä kun kirjoittelin ET:stä.
      Kaikki hyvin, arvot jossain 1000 luokkaa eikä mitään lääkitystä ole tullut.
      Viimeksi epäilin omegan vaikutusta mutta kun D-vitskua menee 125mg, ei ole arvot nousseet ja turvakokeet okay.

      Veritulppa tuli heinäkuussa jalkaan rallionnettomuudessa mutta sekin parani pois ilman rotanmyrkkyä.

      Kaikkille tsemppiä vaan jatkoon, hyvin menee!!

      • pupupöksy

        Kirjoitekaapa mitä teille kuuluu!!!


    • OOPEE 64

      Hei ! Minulla todettiin ET muutama viikko sitten, arvot 600-700 välillä. Nyt lääkäri ehdottaa pistoshoitoa kolme kertaa viikossa. Kuitenkin mietityttää monet hankalat sivuvaikutukset, mikäli niitä tulee. Tällä hetkellä olen täysin oireeton, eikä ole tiedossa(suvussa) mitään riskitekijöitä, paitsi ikä 64v. Pitäisikö jatkaa primaspanilla, vai aloittaa lääkärin ehdottama hoito. Tuntuu lääkäreilläkin olevan erilaisia kantoja lääkityksen aloittamiseen. Löytyykö Suomesta ketään , joka olisi enemmän perehtynyt tähän sairauteen.

    • Karipo

      Minulla todettiin essentiaali trombosytoosi n. 7 vuotta sitten. Mitään erikoista syytä en osaa sanoa, ainoastaan liuottimia ja maaleja olen joutunut haistelemaan. Muuta erityistä aihetta en tiedä. Olen nyt 68 v. ja lääkkeenä Xagrid 3-4 kapselia päivässä, lukemat pikkuhiljaa nousussa, viimeksi n. 600.

    • trombosytoosi

      Hei kaikille ET:läisille. Jos olette Facebookissa niin klikatkaa sinne hauksi: Myeloproliferatiiviset sairaudet ryhmä. Tää on Suljettu ryhmä ja voi Hakea ryhmään. Sieltä jossain vaiheessa hyväksytään. Se on " vertaistukiryhmä " ja siellä voi keskustella sairaudesta ja siihen liittyvästä ja voi kysellä muilta kokemuksia ym..... Joskus ovat tapaamisia ja ovat sitten tavanneetkin. On ollut joku tapahtuma / luento jossain missä on ollut luennoimassa lääkärit niin niitten yhteyteen on sovittu tapaaminen. On tosi hyvä ja asiallinen ryhmä.
      Tsemppiä kaikille. T: 54, ET

    • Eetu48

      Tervehdys!
      Olen 78 vuotias mies. Minulla todettiin ET 1999. Lukemat silloin noin 1300. TAYS:issä aloitettiin interferoni ja sitä pistin muutaman kerran viikossa neljä vuotta, mutta haittavaikutukset olivat niin vaikeita, että en jaksanut sitä enää. Jouduin olemaan töistäkin pois moneen otteeseen haittojen takia. Sanoin sitten TAYS:issä lääkärille, että haluan seuraavan vaihtoehdon. Niinpä sain vuonna 2004 TAYS:issä radiofosforipiikin. Sen jälkeen arvot ovat olleet 13 vuotta 450 paikkeilla, siis sillä yhdellä ainoalla radiofosforipiikillä. Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut koko aikana ja olen ihan tyytyväinen tähän tasoon. Primaspan 100 mg on käytössä.
      Olen edelleen siinä uskossa, että minulle ET:n aiheutti Tsernobyl, koska liikuin ulkona siihen aikaan päivittäin lähes aamusta iltaan Lempäälässä ja Lempäälän laskeumalukemat olivat Stukin mukaan tasolla 5, siis korkein arvo.
      http://www.stuk.fi/aiheet/sateily-ymparistossa/laskeuma/tsernobyl-laskeuma-suomessa-kunnittain

      Minulla on myös vaikea levottomat jalat-oireyhtymä. Lääkkeenä nykyään siihen Madopar. (aiemmin Sifrol ja Pramipexole, mutta niillä on enemmän haittoja, kun Madoparilla). Kaikkea mahdollista olen siihenkin kokeillut, mutta lääkkeet edelleen välttämättömiä, koska muuten en pysty nukkumaan ollenkaan.

      ET:n ja levottomien jalkojen yhteydestä täytyy vielä ottaa selvää…

      • Eetu48

        Korjaus edelliseen... 68 vuotias onneksi vasta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe