Pään "äkkisuonenveto"&"pullistelu"

Tauntau

Heip!

Mistä apuva, jos sen tarve on...?

Nyt viimeisen vuoden aikana n. 10 kk sitten ja viimeiset kaksi viikkoa oikean korvan yläpuolella (n. 5-7 cm korvanreiästä suoraan ylös) on alue, josta vetää suonta rajustikin sekunnin osia tai joskus 1-5 sekuntia.

(Ehkä pari krt kk on tehnyt koko ajan samoin, mutta ei niin kovalla volyymilla kuin mistä nyt puhun.)

Tunne on lamaannuttava. Ei ehkä ns. epileptinen (eikä poissaoleva) mutta sellainen että tuntuu kuin jotain ratkeaisi. On pakko olla aina silloin hetki paikallaan tai keskeyttää pc-työskentely jne.

Samaan aikaan ilmaantui nyt (ja 10 kk sitten) paine samassa paikassa (n. tulitikkulaatikon kokoisella alueella) päätä alaspäin pitäessä esim. kengännauhoja solmiessa.

Muistelen että jo teini-ikäisestä alkaen ko. kohdassa on ollut enemmän tai vähemmän lieviä sähköiskutuntemuksia (kuin suonta vetäisi taka-etusuunnassa). Olen maininnut siitä esim. harrastuksissa kavereille tai muissa tilanteissa työkavereile/ystäville puolihuolimattomasti. Muistan että siihen on liittynyt aina jotenkin "pelkoa" että mitä se on.

10 kk sitten olin kotimaan reissulla kun se pahin tilanne oli. Kävimme pikaisesti paikallisen sairaalan päivystyspolilla. Siellä lääkäri tutki (tunnustelemalla) ja antoi ohjeeksi seurasta tilannetta ja tutkituttaa jos jatkuu. (Tai tulla heti takaisin jos pahenee.)

Olen sen jälkeen kotipaikkakunnan terveyskeskuksessa toisen asian yhteydessä maininnut asiasta, mutta lääkäri totesi ettei ole mitään huolta. (Ilman että edes koski minuun.)

Nuo tuntemukset eivät liity esim. kiiretilanteisiin töissä tai vaikkapa lenkkeilyyn. Myöskään tietty kellonaika ei päde; yhtenä iltana kipu iski hetki ennen sänkyyn menoa. Tänään toimistossa rauhallisella hetkellä. Nyt pää on hellä kyseisestä kohdasta.

En ole vain yksin huolissani tästä. Lähimmäiseni haluaisivat myös että selviäisi mistä tämä johtuu. Mutta missä tutkitutan jos terveyskeskuksessa sitä ei tehdä? (Ja onko tässä aihetta mennä erikoislääkärille?)

- Taustaa:
- Purenta pitäisi olla kunnossa
- ei näköhäiriöitä
- niska-hartiajumia on, vas.käsi puutuilee
(hieronta helpottaa siihen, mutta ei tähän vaivaan)
- suvussa sydän- ja verisuonisairauksia
- äidillä 73-vuotiaana aivoinfarkti
- minä nyt nelikymppinen, ylipainoinen nainen
- minulla vuosia pahoja unihäiriöitä
(kokeilleet vaikka sun mitä lääkkeitä,
mutta ei kuulema johdu unilääkkeistä,
totesi yleislääkäri...)

10

6104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inka

      Jos pään oikealla puolella tuollaisia tuntemuksia ja "vasemmassa yläraajassa" puutumisoireita, pyytäisin kyllä lähetettä neurologille ja tt-kuvaukseen.

    • lihaksen

      kramppi. Eli jos etenkin ko. alueella on paineluarkuutta on dg melko varma. Yleensä ihmiset kuvaa ko. vaivaa "repivänä" tuntemuksena. Sananmukaisesti krampissa lihassyitä repeytyy... Ei ole mitenkään vaarallista. Niska-hartiaseudun jumituksen purku auttaa yleensä.
      Kallonsisäiset prosessit ei aiheuta ko. tuntemuksia.

    • ..hui

      tuollaisia sähköiskumaisia kohtauksia, ollut jo yli vuoden melkein yhtämittaisesti. Päänsärkyni on päätelty Hortonin neuralgiaksi. Voi olla myös kolmoishermosärkyä.
      Kaikenlaisia lääkkeitä olen kokeillut, mutta mikään ei tunnu auttavan.
      Suosittelisin, että menet neurologille. Toivottavasti sinun särkysi ei ole näitä edellä mainitsemiani.

      • Onnekas ?

        Aivoverenvuodon sairastaneena voin sanoa, että oireesi sopivat myös aivoverenkiertohäiriöihin. Toivottavasti pääsisit pään magneettikuvaan mahdollisimman pian !


      • ..hui
        Onnekas ? kirjoitti:

        Aivoverenvuodon sairastaneena voin sanoa, että oireesi sopivat myös aivoverenkiertohäiriöihin. Toivottavasti pääsisit pään magneettikuvaan mahdollisimman pian !

        aivovaltimon pullistuman leikkauksessa. Kaikki meni tosi hyvin. Toinen pullistuma on tietty toisella puolella, joten mietinkin, saankohan toisen yhtä komean arven toiselle puolelle. Keskeltä otsaa korvalle kauniin kaaren muodossa. :)
        Horton on kuitenkin uskollisesti pysynyt mukana, vaikka niin toivoin, että leikkaus jotenkin saisi sen häviämään.


      • saaga´
        ..hui kirjoitti:

        aivovaltimon pullistuman leikkauksessa. Kaikki meni tosi hyvin. Toinen pullistuma on tietty toisella puolella, joten mietinkin, saankohan toisen yhtä komean arven toiselle puolelle. Keskeltä otsaa korvalle kauniin kaaren muodossa. :)
        Horton on kuitenkin uskollisesti pysynyt mukana, vaikka niin toivoin, että leikkaus jotenkin saisi sen häviämään.

        monenlaista viestiä tulee.

        itse kävin samaisen takia neurologilla ja hän sanoi minun niskani ja hartiani olevan niin jumissa että se tekee tommosta tunnetta.
        aloin venyttelemään ja käymään hierojalla. jo loppui.


      • saman kokenut
        saaga´ kirjoitti:

        monenlaista viestiä tulee.

        itse kävin samaisen takia neurologilla ja hän sanoi minun niskani ja hartiani olevan niin jumissa että se tekee tommosta tunnetta.
        aloin venyttelemään ja käymään hierojalla. jo loppui.

        Älä anna periksi. Tutkituta jos sinua huolestuttaa.
        Minulle tämä asia ei ole uusi, vuosien saatossa aina sillon tällöin on vihlaisut tulleet tutuksi.
        Väliin pitkiä aikoja, ettei mitään ja sit toisinaan taas aikoja, jolloin jatkuvia vihlontoja.
        Viimeksi pari kuukautta sitten, oli rajuin kokemus. Vihlomisia tuli useina päivinä, todella rajun tuntoisia, lamaannuttavia. Kohta oli aina sama (n. 7 cm korvan yläpuolella).
        Sen enempiä selittelyittä itselleni auttoi panacod ja lepo. Buranalla ja lihasrelaksanteilla ei ollut apua.
        Käy säännöllisesti hierojalla / fysikaalisessa, kokeile olla ilman saunaa joku viikko et rauhoittuu.. kylmäpussin käyttö paikallisesti nhs alueella auttoi ainakin minulla.
        se voi olla ihan lihasperäistäkin..


      • Tauntau
        saman kokenut kirjoitti:

        Älä anna periksi. Tutkituta jos sinua huolestuttaa.
        Minulle tämä asia ei ole uusi, vuosien saatossa aina sillon tällöin on vihlaisut tulleet tutuksi.
        Väliin pitkiä aikoja, ettei mitään ja sit toisinaan taas aikoja, jolloin jatkuvia vihlontoja.
        Viimeksi pari kuukautta sitten, oli rajuin kokemus. Vihlomisia tuli useina päivinä, todella rajun tuntoisia, lamaannuttavia. Kohta oli aina sama (n. 7 cm korvan yläpuolella).
        Sen enempiä selittelyittä itselleni auttoi panacod ja lepo. Buranalla ja lihasrelaksanteilla ei ollut apua.
        Käy säännöllisesti hierojalla / fysikaalisessa, kokeile olla ilman saunaa joku viikko et rauhoittuu.. kylmäpussin käyttö paikallisesti nhs alueella auttoi ainakin minulla.
        se voi olla ihan lihasperäistäkin..

        ..kommentoijille neuvoista ym. En vain ole ehtinyt/jaksanut aiemmin kirjoittaa.

        ...nyt on sitten sekä erikoislääkäri (fysiatri) että tk-lääkäri tutkineet.
        Tk:hon sai ajan vasta viikon päähän kivuliaimmasta päivästä, joten kävin yksityisesti fysiatrilla.

        (Kun työnantajani ei ole saanut aikaiseksi työterveyshuoltoa vaikka kuukausia on luvannut :(

        Lyhyesti;
        - ensiapuna tk:ssa terv.hoitaja haastatteli ja teki pienet puristustestit ym. ja antoi lääkäriajan tosiaan viikon päähän, jippii...
        - menin hierojalle kahtena päivänä; toinen käsitteli trikkeri (?)-pisteitä ym. ja toinen keskittyi seuraavana päivänä rentouttamaan mm. päänlihaksia/paineli akupisteitä/hieroi "purulihaksia" jne. Olo oli erityisesti jälkimmäisessä hieronnassa kuin elokuvasta Uusi nainen =)
        => Totesivat että jumissa olen, pahasti. Kyseinen tunne ilmeisesti aivorungossa tms. olevaa painetta superjumituksista johtuen.

        - fysiatri tutki koko selän lonkkia myöten, olin tyytyväinen; tuloksena mm. lähete selkätutkimusjonoon (selkävaivani alkoivat -88, mutta peritty selän malli lienee pahin; on mahtavaa notkoa, on kyfoottista, yliliikkuvia niveliä lonkissa, jne. pientä kivaa..)
        Alaselän tulehdusta hoidetaan tulehduskipulääkkeillä.
        Niskani on edeleen jumissa, pahasti, totesi hänkin.

        - tk-lääkäri sitten pisti minut lisäksi vielä kaularangan röntgeniin (kun kuuli mitä fysiatri oli sanonut), sydänfilmiäkin otetaan, jne.
        (Yritän omaan piikkiini magneettikuvausta syksyksi viimeistään.)

        - kyseinen tunne on lievittynyt, mutta esim. viime yönä kun yritin kääntyä oik.kyljelle, alkoi ko. paikkaan korvan yläpuolelle koskea - ja nyt välillä tuntuu jo vasemmankin korvan yläpuolella..!
        ..ja vasemman käden tosi kipuilevaan puutuiluun herään n. 1-2 krt yössä.

        Mutta tästä se lähtee; päivä kerrallaan. Kuntosalille fysioterapeutin ohjaukseen parin vkon päästä kun tulehdus rauhoittunut.
        Pitkäaikaista pc-työskentelyä myös vältettävä.
        (Enhän minä istumatyötä saisi tehdäkään, se on todettu jo vuosia sitten... Mutta mitenkäs työsi valitset niin ettei tarviis istua saati olla nykypäivänä pc:n äärellä...)

        Hyvää kesän alkua kaikille!


    • Ellu -80

      Sama juttu itsellä, tuntuu kuin kuolisi, kun kouristus tulee. Se saattaa tulla vaikka nukkuessa! Pää vetää oikealle olalle ja siinä pysyy kouristuksen ajan, tuntuu kuin päässä jokin räjähtäisi rikki ja hyvä jos hengittämään pystyy. Niska on aivan jumissa kuin myös muu selkä ja lisäksi vielä todella kipeät olkapäät, joissa todettiin paha kalkkiolka, molemmissa. Todella kipeää tekee nämä kaikki yhdessä. Toivotonta jo oleminen, fysioterapiat käyty ja kalkinmurskaukset, kipulääkkeet ei auta yhtään. Ja ikää 31v. Toimistotyö ja nivelpsoriasis.

    • Anonyymi

      Kannattaa hommautua yksityiselle tutkimuksiin, tsemppiä😐😐

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe