Olen tässä autoa vaihtamassa ja navigaattori mietityttää. Tuleva auto on joko Audi A6 tai BMW 500-sarjasta. Molempiin saa tehdasasenteisena lisävarusteena navigaattorin - tosin melkoisen suolaiseen hintaan kylläkin, olisikohan Audilla ollut lähemmäs kolme tonnia! Asun talvet Espanjassa ja ajelen Euroopan läpi pari kertaa vuodessa, eli tarvitsen koko Euroopan kartaston navigaattoriin.
Tätä palstaa silmäillessäni olen huomannut, että täällä puhutaan oikeastaan vain "tarvikenavigaattoreista" - jotka nekin vaikuttaavat melkoisen fiksuilta laitteilta. Näyttää että yhden Audin "originaalinavigaattorin" hinnalla saisi ainakin neljä huippuluokan tarvikevastaavaa (Tomtom 700 tms.)
Onko kellään palstan lukijoista kokemuksia ko. laitteiden eroista; toimivuudesta, käytettävyydestä, päivitettävyydestä jne? Originaalinavigaattorin kanssa ei ainakaan tarvitsis olla niin huolissaan varkaista ja näyttö taitaa olla melkein kaksi kertaa isompi... Mitä muuta extraa saisi sillä huomattavalla hintaerolla?
Kiitoksia jo etukäteen vaivannäöstänne ja asiantuntemuksestanne, terveisin
Juhani P., Sotogrande, Espanja
Navigaattorit
12
23992
Vastaukset
- Oloneuvus
"Paras" navigaattori on edelleen Nuvi 350 Sinun
tarpeisiisi. Sisältää koko länsieuroopan kartat.
Paljon muuta tulee mukana, Mp3-soitin, äänikirjat,
valuuttamuunin, (ei niin tarpeellinen nykyisin)
Mutta mikä parasta, voit ladata siihen vapaa-ajan
kartan ja rupes löytymään kaverien kesämökit.
Onneksi Foresrerin navigaattori olisi tullut
maksamaan 3400 € ja asennukset päälle, joten
ei tullut mieleenkään hankkia sitä.
Nuvi on vain savukeaskin kokoinen, mahtuu hynin
paidan taskuun ja voit navikoida kartsalla
kulkiessasi tuntemattomassa kaupungissa. - Vs Auton "oma"
Henkilokohtaisesti en tunne viela toistaiseksi erityisen hyvin navigaattorimarkkinoita, lukuunottamatta lukemiani muutamia ulkomaisia vertailutesteja. Itsekin olen alustavasti hankintaa kartoittamassa.
Kaiken lukemani perusteella vaikuttaisi ettei auton oma navigaattori kykene tarjoamaan mitaan korkean hintansa vastineeksi, verrattuna itsenaisiin malleihin.
Yksi etu auton omassa navissa mallista riippuen on lienee suurempi naytto, joskan karratuki ja sen laatu seka satelliittivastaanottimen ominaisuudet ovat kysymysmerkki. Kun on kyse noinkin laadukkaista autoista, niin eras toinen etu saattaisi olla auton seurantamahdollisuus (?) mikali se varastetaan, sikali kuin tallainen tuki on saatavilla ja millaisin kustannuksin.
Puhtaasti teknisten ominaisuuksien perusteella ja huomioiden laitteiden hinnat valintani kohdistuisi ainoastaan "tarvikemalliin". Tietysti makuja on monia. Mikali kyse on mallista jota voi kayttaa esimerkiksi matkapuhelimessa, niin se palvelisi hienosti monissa muissakin tilanteissa. Ps. Ei vaan passaa unohtaa tai "varastuttaa" puhelintaan...
Eras kaytannon kokemus. Eraat ystavani lensivat tanne Etela-Eurooppaan missa vuokrasivat auton ja heilla oli matkassa Navicor matkapuhelimessa. Laite toimi mainiosti ja suunnistus ovelta-ovelle oli erittain tarkkaa, hotellit ym.. Ainaki he olivat laitteeseen erittain tyytyvaisia.
Itse en viela ole ratkaissut mallia jonka tulen hankkimaan. Yhtena etuna pitaisin mahdollisuutta siirtaa kortit ja toiminnot laitteesta toiseen, kuten matkapuhelin ja PDA. Joissakin laitteissa on toimintoja ja palveluita jotka ovat maksuttomia ja toisissa niista pitaa maksaa erikseen esim. vuosimaksu.
Luen viela vertailutesteja ja infoa ennen lopullista ratkaisua.- kalkkis espanjasta
Sulla oli erittäin hyviä pointteja navigaattoreista. Tuo "Oloneuvus" taitaa olla joku Garmin-uskovainen, joten se siitä.
Itselleni tuli mieleen eräs pointti tarvikelaitteista. Meikäläinen kun pitää autoa yleensä sellaiset viisi vuotta, niin sinä aikana tietotekniikka ehtii ottaa valtavia harppauksia. Originaalinavigaattoria ei ilmeisesti pysty vaihtamaan, ainoastaan päivittämään ohjelmistoa. Tarvikelaite sensijaan voidaan vaihtaa kokonaan uuteen, mikäli jotain mullistavaa (tarpeellista) uutta teknologiaa markkinoille ilmestyy auton elinkaaren aikana. Ja kuten todettua, niita tarvikelaitteita voi ostaa useammaan yhden "originaalin" hinnalla. Tällasia tuli mieleen.
terv. Juhani P., Sotogrande, Espanja
PS. Tomtom 920 on myynnissä Suomessa ainakin Marinealla (vaikka valmistajan kotisivut eivät ko. laitteesta mitään puhukaan!) ja siinä näkyisi olevan hieman suurempi eli neljä tuumainen näyttö. - Vs Auton "oma"
kalkkis espanjasta kirjoitti:
Sulla oli erittäin hyviä pointteja navigaattoreista. Tuo "Oloneuvus" taitaa olla joku Garmin-uskovainen, joten se siitä.
Itselleni tuli mieleen eräs pointti tarvikelaitteista. Meikäläinen kun pitää autoa yleensä sellaiset viisi vuotta, niin sinä aikana tietotekniikka ehtii ottaa valtavia harppauksia. Originaalinavigaattoria ei ilmeisesti pysty vaihtamaan, ainoastaan päivittämään ohjelmistoa. Tarvikelaite sensijaan voidaan vaihtaa kokonaan uuteen, mikäli jotain mullistavaa (tarpeellista) uutta teknologiaa markkinoille ilmestyy auton elinkaaren aikana. Ja kuten todettua, niita tarvikelaitteita voi ostaa useammaan yhden "originaalin" hinnalla. Tällasia tuli mieleen.
terv. Juhani P., Sotogrande, Espanja
PS. Tomtom 920 on myynnissä Suomessa ainakin Marinealla (vaikka valmistajan kotisivut eivät ko. laitteesta mitään puhukaan!) ja siinä näkyisi olevan hieman suurempi eli neljä tuumainen näyttö.Autosta riippumattomassa vaihtoehdossa on etuna sen kaytettavyys missa vain ja kuten mainitsit, sen voi helposti vaihtaa uuteen malliin niin halutessaa ja vanhan voi myyda tai vaikkapa lahjittaa toiselle perheenjasenelle.
Navigaattorityypin valintaan vaikuttanee pitkalti kunkin omat mieltymykset. Lahinna kolme eri kategoriaa joista valinta tulee tehdyksi: Auton oma kiintea malli, erilline yksikko tai esim. puhelimeen asennattava varsio. Kaikissa omat etunsa, varsinkin kahdessa viimemainitussa.
Kaikkein > tarkeimpana < pointtina ovat tietenkin navigaattorin ominaisuudet. Ensinnakin karttajarjestelman laatu ja paivitykset, seka satelliittivastaanottimen laatu ja sen autonomia (langaton versio tietenkin). Myos mahdolliset kayttokustannukset.
Se onkin sitten hieman kinkkinen paikka, kumman valita, itsenainen navigaattori vai puhelimeen asennettava? Kummassakin etunsa ja haittansa.
Itseani hieman hairitsee ajatus "joutua raahaamaan" mukanaan jalleen yhta lisapalikkaa, mikali kyseeseen tulisi itsenainen navigaattori. Sen vuoksi puhelimeen asennettava malli on toistaiseksi ykkosvaihtoehtona, mutta paatos on viela tekematta.
- köyhis keskieuroopasta
Harkinnan arvoinen laite on myös MIO 259 . Koko länsi-eurooppa mahtuu siinä omalle kovalevylle. Lyhyen kokeilun jälkeen tuntuu toimivan hienosti. Espanjan karttapohjat ovat epätarkempia kuin esim Ranskan ja Saksan, mutta kaikki karttapohjien toimittajat päivittävät tuotteitaan koko ajan joten eiköhän tuokin pikkuhiljaa korjaudu.
Hintaa laitteella on Saksassa n. 450eur, joten aika paljon jää bensarahaa yli Audiin. En tiedä saako juuri tämän parempaa tarvikelaitetta laittamalla enemmän rahaa.
Kännykkä ja pda-sovellutuksissa taitaa olla tällä hetkellä se ongelma että koko eurooppa tai länsi-eurooppa ei mahdu muistiin samalla kertaa joten Suomesta Espanjaan ja takaisin ajettaessa joutuu vaihtamaan muistikortteja ja mahdollisesti latailemaan karttoja kannettavalta tietokoneelta.
Lisäksi multimediakännyköiden prosessorit tuppaavat olemaan hitaita ihan normaalikäytössäkin, saati sitten karttaohjelmilla joissa on informaatiota nykyisin käsittämättöän paljon.
Kiinteää laitettahan ei voi ottaa kävelylle mukaan. Tarvikelaite korvaa pitkälti kartan hankkimiseen joka kaupunkiin ja kylään jossa huvittaa käydä kävelyllä, kahvilla, kirkoissa, museoissa tai yöpyä. Ei muuta kuin kone mukaan ja se kertoo missä kävelet ja mistä suunnasta löydät sen mitä etsit.
Lyhyen kokeilun perusteella MIO 259 tosin toimi kävellessä huonommin kuin ajettaessa, mutta oletan että kyse oli satunnaisesta ohjelmaviasta joka korjautunee päivityksellä.- Vs Auton "oma"_
Kuten tuossa ylla mainitsinkin, niin mielestani oleellisimpana seikkana ovat navigaattorin ominaisuudet joihin kuuluu keskeisesti kaytettavien karttapohjien laatu ja paivitykset, seka antennin laatu ja autonomia.
Myos lisaominaisuudet painavat vaa-assa, kuten tutkatolpat, ruuhkainfo livena ym. ja niiden mahdolliset lisakustannukset. Joihinkin malleihin lisaominaisuudet tulevat melko kalliiksi ja toisiin niita ei ole saatavilla edes maksusta.
Saattaa olla etta erehdyn, mutta mielestani koko Eurooppa pitaisi nykyisin olla mahdollisuus saada mahtumaan yhdelle ainoalle muistikortille. Taytyypa selvittaa, onhan se tietysti kaytannollista jos kaikki mahtuu yhteen muistiin. Joskin kortin vaihto on pikku juttu mikali tarvetta, paa-asia etta kaytossa kunnon karttapohjat ja tarkka antenni.
Multimediakannykoiden prosessorin riittavyydesta ei ole henkilokohtaista kokemusta navigointiohjelmiin, mutta ainakin ystavieni Nokiasa tuo Navicor toimi moitteettomasti. Taytyy kuitenkin viela vertailla tarjolla olevia eri vaihtoehtoja.
Ps. Millaisten kriteerien vuoksi itse paadyit juuri mainitsemaasi malliin? Mita karttapohjaa tuo laite kayttaa? - väärä tyyppi?
Mio 259 vai Mio 269 onko painovirhe vai vanhentunut tieto?
Nykyään ollut jo pitkään Mio 269 .
Halvempi 268 versio ei kova levymalli.
- Kari
Itselläni on ollut käytössä erilaisia navikointisysteemejä ja olen tarvikenavikaattorin kannattaja tätä nykyä. Ensiksikin minulla oli Mersun oma Comand 30-navikointisysteemi. Sen lukupää hajosi ja "pikkuvian" vuoksi Veho yritti myydä minulle uutta (5000€), varaosaa ei saanut mistään. Myös "kännykkäkäyttöistä" navikointia olen myös kokeillut, ihan ok muuten, mutta vähän hidas ja hankala käyttää. Nyt minulla on tarvikenavigaattori Carmin Nuvi 350 ja sen käyttö on ollut todella helppoa ja nopeaa. Siirrettävyys on myös kätevää, koska voin ottaa "irtolaitteen" mukaani vaikkapa vuokra-autoon...
- Jorkki46
Ostin huuto.netistä 300 € TomTom Go 710:n Euroopan kartat, opastus suomeksi. Olen nyt kuukauden ajellut ja kokeillut mm Ruotsissa ja Norjassa. Luottamus vekottimen suunnistustaitoihin lisääntyi kummasti pienillä metsäteillä ajeltaessa. Huoltoasemat löytyivät oudoista paikoista noin vain. Samoin ruokapaikat. Olen ollut erittäin tyytyväinen.
Vaivaton käyttää, valtava valikoima kiinnostavia paikkoja, jotka saa näkymään kartalla tai etsittyä tarvittaessa. Voi liittää kännykkään ja käyttää handsfreenä. Pari vuotta olen lukenut testejä ja ominaisuuksia.
Garminia kokeilin Italiassa. Toimi ihan kelvollisesti, mutta TomTomin kartasto käyttöliittymä ja mahdollisuudet karttanäkymän muutoksiin ovat osoittautuneet paremmaksi. Toimii myös mukaanotettuna ja laskeskelee reittejä kävelyä varten. Pyörään en ole vielä keksinyt kiinnityssysteemiä. Keskuspuistossa Helsingissä ei tosin näytä ihan kaikkia pyöräteitä enkä ole oikein tyytyväinen sen pyöräreittivalintoihin.
Auton kanssa erinomainen. Mukaanotettavuus siinäkin mielessä hyvä, että voi matkailla ulkomailla ja helposti kiinnittää navigaattorin vuokra-auton tuulilasiin ja antaa mennä. - osaa Destian TMC:n
Navigon 8110 sopisi varmaan tyyliltään parhaiten tuohon autoluokkaan. On myös ainut joka osaa Destian TMC-palvelun:
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=200800548 - työssä käyttävä
Auton kiinteät navigaattorit autoverokäsittelyineen ovat hinnaltaan pivissä ja eivät välttämättä anna vastinetta rahalle, nyös niiden päivityksen kanssa on oltava tarkkana. On syytä huomioida myös navien nopea kehittyminen jossa jo puolessa vuodessa tulee niihin ominaisuuksia joita ei osaa odottaakaan. Kehitys on samaa kuin tietokoneissa. Laitteiden huolto kannattaa selvittää mitä jos laite ei toimikaan, viedäkö koko auto huoltoon vai pelkkä navi?
Olen itse käytänyt naveja joissa on Navtekin tai Teleatlaksen karttapohjat. Navtekin karttapohja on Euroopassa toiminut detaalitasolla selvästi paremmin. Kattavin karttapohja ja toimivin opastus löytyy Beckeriltä ja Navmanin 8110:sta. Ollessan rinnakkain opastajina identtiset. Navmanilla on kuitenkin mukana laajempi karttapeitto ns. itäeuroopan maissa. vielä Puola on täysin sama. Beckerin viimeistely, huippulaatu, ammattimainen kokonaisuus on kaukana Tomtomien jne.markettimeiningistä . Toimintojen helppous, nopeus ja paras minun kokemani tarkkuus (pesee selvästi kaikki muut) perinteisen euroopan alueella on ominaisuus joka pistää nostamaan sen oppaaksi kun tarvitaan toimivaa laitetta.
Huomattava on,, että kaikilla muilla laitteilla ohjelmilla on ollut tapa kiusallise0sti lukkiutua jossain tilanteessa esim Euroopan matkalla (200-2500 km) ja vaatii mahdollisen resetoinnin ennen uudelleen köynnistymistä. Becker selvittää tien kuin tien mukisematta ovelta ovelle. - Kaikkien testien voittaja
Hinta laatusuhteeltaa paras. Kts lisää
http://www.navigaattorit.info/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855