Appelsiinista iho-ongelmia?

mantskuli

Ootteko kuullu sellaista, että appelsiini aiheuttaisi ihottumaa yms. muita iho-ongelmia? Tätini puhui ohi mennen jotakin sellaista, mutta en tajunnut kysyä enempää. Onko kokemuksia?
Itse nimittäin syön paljon hedelmiä ja usein kasvoihin tuleekin punaisia, haaleita länttejä. Olisikohan appelsiinit syyllisiä? :D

12

19335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kajsa29

Luin: appelsiini-iho-ongelma ;)

• Maija

Sama vika täällä ;-)

• sigrid46

tulee, minulle tulee pieniä, punaisia, kipeitä näppyjä etenkin sormiin ja sormen väleihin, sekä suun rakkuloita sitrus hedelmistä.
      Erään tuttavani kasvoihin ilmestyi isoja punaisia ruman näköisiä läiskiä, miltei kuin paiseita. jotka hilseilivät. Tulipa mieleeni kerran kysyä häneltä: syötkö appelsiineja, hän sanoi; mandariineja. Pyysin häntä tarkkailemaan, kun seuraavan kerran nauttii sitrus hedelmiä, tuleeko niistä läiskiä. Niin kävi, että hänen ihonsa muutui samanlaiseksi punapattiseksi syötyään appelsiineja.
      Kyllä niistä allergia oireita tulee.

• Tukehdun siihen

Kaikki sitrushedelmät ovat hyvin allergisoivia. Ja kuulemma allergia on aika yleinenkin. Itselläni on ollut 15 vuotta sitrusallergia. minulle tulee oireena yleensä huulien/ suun ja kurkun turpoaminen. Eli henki menee. Mutta olen saanut myös todella kovan ihoreagtion, kun ruuassa oli sitrunapippuria. Koko keho oli nokkosihottuman vallassa.

Mieheni onnistui loikuttamaan appelsiinimehua pöydälle tässä taannoin. Riensin rätin kanssa sitä kuivaamaan. Ja samalla hetkellä alkoi käsien kirvely ja punoitus.

• atoopikko...

Vaihtoehtoisia C-vitamiinin lähteitä...?

• melkein tukehsuin
        atoopikko... kirjoitti:

Vaihtoehtoisia C-vitamiinin lähteitä...?

Katsopa www.fineli.fi

Ravintotekijät/ eniten ja vähiten

Siellä voi selailla elintarvikkeita vaikka millä eri kriteereillä. Esimerkiksi mitkä hedelmät sisältävät eniten c-vitamiinia. Sitä kautta voi etsia itsellensä appelsiinin korvaavan hedelmän tai muun ruoka-aineen.

Mielenkiintoset sivut.

• Mistä_johtuu

Äiti on allerginen sitrushedelmien kuorille, mutta voi syödä niitä jos joku toinen kuorii. Hänen kasvonsa ja silmänympärykset turpoavat ja punoittavat, kun hän kuorii esim. mandariineja.

• tatttsotsa

"Hänen kasvonsa ja silmänympärykset turpoavat ja punoittavat, kun hän kuorii esim. mandariineja."

Olisiko syynä hedelmien kuoreen ruiskutetut myrkyt?

• Mistä_johtuu

Voihan se olla. Naapurin mieheltä lähtee nahka käsistä samasta syystä, hänkin voi syödä sitrushedelmiä, ellei tarvitse kuoria niitä. Aika pahoja myrkkyjä ovat.

• Kerrotaan

Appelsiinit ja appelsiinien sukulaishedelmät aiheuttavat munuaisvaurioita.
      Keltaiset sitruunat eivät.

• Marjul

30.3.18 Olen puristanut itse appelsiineista mehua ja juonut sen. Jonkun ajan kuluttua poskeni alkavat punoittaa.En silti ymmärtänyt, että punnitus johtuu appelssneista! Tämä on toistunut monta kertaa lopputalven aikana. Tänään söin kermaista jälkiruokaa, jossa oli appelsiininpaloja - ei kestänyt kauaa ,kun poskeni punoitti ja iho oli muhkurainen ja epätasainen. Nyt. tajuan ,että olen allerginen appelsiineille ,vaikka lapsena en ole sitä ollut. Enkä ole syöny enkä juonut appelsiineja moneen vuoteen ennenkuin nyt lopputalvesta ,joten: ymmärrän,että appelsiinit taikka minä olen muuttunut erilaiseksi. M K-S

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe