Mistäköhän johtunee että paikallinen susipopulaatio tykästynyt niin suppeaan reviiriin,alue max50kertaa50 neliökm eikös tämä ole vain 1/4 osa itäsuomen susireviiristä.Pääosin asuvat tosi suppealla alueella,johtunee kohtalaisen runsaasta hirvikannasta.Selittäiskö joku miten nykyinen alfapari hyväksyy edesmenneen millan elossa olevat pennut reviirillään,ovatko mahdollisesti sukulaisia.Uutta susipentuetta odotetaan sekäettä kauhulla,että mielenkiinnolla montakohan tällä kertaa.Taitaa kohta alue käydä ahtaaksi.
Rannikon sudet
25
1448
Vastaukset
- ympäristö tekijöistä..
Tykkäävät ilmastosta jossa ei ole liikaa lyijyä joukossa.
Lisäksi tuntevat kotiseutu rakkautta istutus paikkaansa kohtaan.
Pannasta kuuluu tutut paikallisradiot parhaiten.
Sekä ruokinta pelaa.
Onko sattumaa että valtiolla on suljettu alue lähistöllä..Mitä siellä kasvaa ja kasvatetaan?
Ihmeellistä miten sudet olivat 60 vuotta pois ja nyt muutamassa vuodessa levittäyneet jälleen tänne.
Mistä ne ovat tulleet, itärajalle ja lappiin on matkaa, mistä ovat ostaneet kaulapannat?
Mielenkiintoisia kysymyksiä, voisiko joku vastata.- lyijyä ilmassa
panivat sen millankin sinne avantoon. Eiköhän tuokin pulma siellä hoidu, kunhan tulee sopiva hetki.
- saria soluul
nähnyt näitä harmaita rekka-autoja joissa tummennetut lasit, kilvet peitetty?
Entäs helikopterit? Kuumailmapallot? Maihinnousuveneet?
Minusta tuntuu että näin useita laskuvarjoja sielläpäin, ja neljä jalkaa joka hyppääjällä!
- niinkin
että ovat taatusti tulleet itse,muistaakseni alueella asusteli pitkään yksinäinen uros.Siirtyi sinne 99 vuoden lopulla Pudasjärven etelä puolelta.
Milla etsiskeli kumppania ja sattumalta ajautui sinne suomen selkää pitkin.Elikkä luonto kyllä ohjaa
susiakin!- diegondo
se uros susi oli muuten suomen mittakaavassa ihan suurimpia mitä on ollut..
Satuin itse näkemään ensimmäisen suden vapuntienoilla 1999,samainen yksilö jäi asustelemaan alueelle pysyvästi.Kyseinen susi oli erittäin vaalea,jota sanottin blondiksi.Pariutui myöhemmin millan kanssa,että siitä lienee nykyinen nykyinen kanta jatkunut.Kummastuttaa viime kesän 7pentua pyöräyttänyt,mukamas nuori naaras.Ei tainnut penikoida eka kertaa.
- kymppi
kerbiili62 kirjoitti:
Satuin itse näkemään ensimmäisen suden vapuntienoilla 1999,samainen yksilö jäi asustelemaan alueelle pysyvästi.Kyseinen susi oli erittäin vaalea,jota sanottin blondiksi.Pariutui myöhemmin millan kanssa,että siitä lienee nykyinen nykyinen kanta jatkunut.Kummastuttaa viime kesän 7pentua pyöräyttänyt,mukamas nuori naaras.Ei tainnut penikoida eka kertaa.
joo näin on,itsekkin muistelen että joulun alla -99
tämä kyseinen uros ilmestyi alueelle.
Jälki oli kuin isommankin eläimen.En ole vielä tähänkään päivään mennessä nähnyt missään vastaavan kokoisia jälkiä vaikka olen ollut susien perässä ympäri suomen niemen. kymppi kirjoitti:
joo näin on,itsekkin muistelen että joulun alla -99
tämä kyseinen uros ilmestyi alueelle.
Jälki oli kuin isommankin eläimen.En ole vielä tähänkään päivään mennessä nähnyt missään vastaavan kokoisia jälkiä vaikka olen ollut susien perässä ympäri suomen niemen.Olihan sillä aika massiivinen tassu 12½-13 senttiä ei tällä hetkellä asuvilla yhdelläkään niin rotevaa koipea.Ootko muuten nähnyt sitä nilkuttajaa,oiskoon hirvi päässyt potkaseen vai saanut nikkelistä.
- diegondo
kerbiili62 kirjoitti:
Olihan sillä aika massiivinen tassu 12½-13 senttiä ei tällä hetkellä asuvilla yhdelläkään niin rotevaa koipea.Ootko muuten nähnyt sitä nilkuttajaa,oiskoon hirvi päässyt potkaseen vai saanut nikkelistä.
joo olen seuraillut sitä nilikku narttua joka liikkuu palijon yksikseen.Se on ollu tavoltaan semmonen että pihapiirit on jonkun verran kiinnostanu.Mutta vaarattomalta vaikuttas.
diegondo kirjoitti:
joo olen seuraillut sitä nilikku narttua joka liikkuu palijon yksikseen.Se on ollu tavoltaan semmonen että pihapiirit on jonkun verran kiinnostanu.Mutta vaarattomalta vaikuttas.
Samanlaiset huomiot oon tehnynnä minäniin,ei ilmeisesti hyväksytä mihinkään laumaan.Kovin pieneltä ja laihalta kevättalvella näytti,kumma ettei omat oo hoijellu sitä pois kuleksimasta.
- abcde
Tämä"gerbiili"tietää susi hommista näköjään niin paljon,että pidä meitä ajan tasalla mitä siellä pohjanmaalla tapahtuu ja annahan juttua että tälläkin palstalla puhutaan muutakin kuin piipero asiaa.
- noinkohan tiedät
Kovin juohevasti ja jokapäiväisesti juttelet noita tarinoitasi,aivan kuin kuuluisit laumaan.
Ei noita havaintoja (näkö-)muuten noin vain tehdä.
Oletkos muuten sattunut retkilläsi törmäämään
susien teurastuspuuhiin,hirven kimpussa.Edes
tappotantereeseen.Kerroppa miltä näytti.
Äläkä kerro mistään satukirjasta jäljentämällä
vaan omakohtaisia kokemuksia. noinkohan tiedät kirjoitti:
Kovin juohevasti ja jokapäiväisesti juttelet noita tarinoitasi,aivan kuin kuuluisit laumaan.
vaan omakohtaisia kokemuksia.Onhan nuita muutama tappotanner tullut tsekattua.Ise pyyntiä en ole nähnyt,mutta kuulo havainto löytyy parin kolmen vuoden takaa.Haukahtelivat vähän kuin koirat toisilleen,liekkö ollut hirvi piiritettynä,sitten rupesi mettä rytiseen ja paukkuun jonkun ajan päästä hiljeni.Ei viitsinyt mennä yöllä häiritseen niiden touhuja,olivat kaataneet vasan kun seuraavana päivänä kävin katsomassa.Yhdessä yössä vasa syöty melkein koko-naan,vain nahka,pää lukuun ottamatta turpaa,isom-mat luut,toinen takaronkka.Oli ollut nälkä vissiin laumalla 6kpl.Onhan se raakan näköistä sellanen hirven pyynti,elävältä maha auki ja eiku syömään.
- olen
noinkohan tiedät kirjoitti:
vaan omakohtaisia kokemuksia.käyny sen verran tappotantereella että ne kyllä syö hirven lähestulukoon elävältä,sillo ei vai ollu lähteny ku arviolta 25 kg lauman mukkaan.oli se kyllä ollu hirvelle kauhia loppu.(tapahtu pohj.pohjanmaalla)
olen kirjoitti:
käyny sen verran tappotantereella että ne kyllä syö hirven lähestulukoon elävältä,sillo ei vai ollu lähteny ku arviolta 25 kg lauman mukkaan.oli se kyllä ollu hirvelle kauhia loppu.(tapahtu pohj.pohjanmaalla)
Oo hiihelly valmiita latuja.Nyt näyttää varmistu- van 2 eri pentuetta tänne samalle reviirille,mitenkähän tutkijat sen selittää.Näyttävät olevan tosi sosiaalista porukkaa nämä meitin sujet.
- minnee
kerbiili62 kirjoitti:
Oo hiihelly valmiita latuja.Nyt näyttää varmistu- van 2 eri pentuetta tänne samalle reviirille,mitenkähän tutkijat sen selittää.Näyttävät olevan tosi sosiaalista porukkaa nämä meitin sujet.
ole valamiilla lavulla hiihelly, mutta kyllähä täsä varmuuella kaksi pentuetta onpi.pesie väli ei oo ku linnuntietä 15 km,joka ihimetyttää sikäli että nui lähellä ovat toisijaan.kolomas pesä tavallaan tällä alueella on siikajoen puolella.että kyllä meillä kiintiöt paukkuu,vai mitä meinaat? ja nyt en puhu ku
pyhäjoki,pirttikoski,tuulasperä,palosaari,ja siikajoki suunnasta minnee kirjoitti:
ole valamiilla lavulla hiihelly, mutta kyllähä täsä varmuuella kaksi pentuetta onpi.pesie väli ei oo ku linnuntietä 15 km,joka ihimetyttää sikäli että nui lähellä ovat toisijaan.kolomas pesä tavallaan tällä alueella on siikajoen puolella.että kyllä meillä kiintiöt paukkuu,vai mitä meinaat? ja nyt en puhu ku
pyhäjoki,pirttikoski,tuulasperä,palosaari,ja siikajoki suunnastaEn oo sata varma menee vähän mun reviirin ulkolaidalle,mutta huhuja sieltäpäin oon kuullu kantavasta nartusta jos eivät oo nähneet heti ruokailun jälkeen,oli ollu maha sen näkösesti rököllään.Paistellaan makkarat,turautetaan nokipannu kahavit ku törmätään vitikossa.
- tappotanner
kerbiili62 kirjoitti:
Onhan nuita muutama tappotanner tullut tsekattua.Ise pyyntiä en ole nähnyt,mutta kuulo havainto löytyy parin kolmen vuoden takaa.Haukahtelivat vähän kuin koirat toisilleen,liekkö ollut hirvi piiritettynä,sitten rupesi mettä rytiseen ja paukkuun jonkun ajan päästä hiljeni.Ei viitsinyt mennä yöllä häiritseen niiden touhuja,olivat kaataneet vasan kun seuraavana päivänä kävin katsomassa.Yhdessä yössä vasa syöty melkein koko-naan,vain nahka,pää lukuun ottamatta turpaa,isom-mat luut,toinen takaronkka.Oli ollut nälkä vissiin laumalla 6kpl.Onhan se raakan näköistä sellanen hirven pyynti,elävältä maha auki ja eiku syömään.
Tervehdys vaan sinne rannikolle.Hienosti klaarasit
pienestä provosoinnistani huolimatta tarinasi.
Uskalsin epäillä tarinoitasi,vaan tottapa turiset .Ei noin yksityiskohtaisesti susien käyttäytymisestä muutoin kerrota.Omat kokemukseni juontavat vuodelta
1962,jolloin kuulin ensimmäisen suden joikunan
lähietäisyydeltä,silloin ne olivat todella harvinaisia.Viimeisin kokemus on viime syksynä,kun yksinäinen susi kävi hirvijahdissa karjalan karhukoiran kimppuun,repi selässä olleen pointterin liivin ja tutkakotelon,koira pääsi kuitenkin jahtikaverini luo turvaan.Itse pääsin näkemään hukan,hölmistyin vaan jotta mikä piru siellä huitoo,en ehtinyt reagoimaan kun tilanne oli jo ohi.Onhan noita tarinoita,vaan tila taitaa ehtyä,joten hyvää jatkoa ja kesän odotusta.ps. taitaa olla ensi syksynä vasikat harvassa sielläpäin,etenkin jos susipoikueet onnistuvat... tappotanner kirjoitti:
Tervehdys vaan sinne rannikolle.Hienosti klaarasit
pienestä provosoinnistani huolimatta tarinasi.
Uskalsin epäillä tarinoitasi,vaan tottapa turiset .Ei noin yksityiskohtaisesti susien käyttäytymisestä muutoin kerrota.Omat kokemukseni juontavat vuodelta
1962,jolloin kuulin ensimmäisen suden joikunan
lähietäisyydeltä,silloin ne olivat todella harvinaisia.Viimeisin kokemus on viime syksynä,kun yksinäinen susi kävi hirvijahdissa karjalan karhukoiran kimppuun,repi selässä olleen pointterin liivin ja tutkakotelon,koira pääsi kuitenkin jahtikaverini luo turvaan.Itse pääsin näkemään hukan,hölmistyin vaan jotta mikä piru siellä huitoo,en ehtinyt reagoimaan kun tilanne oli jo ohi.Onhan noita tarinoita,vaan tila taitaa ehtyä,joten hyvää jatkoa ja kesän odotusta.ps. taitaa olla ensi syksynä vasikat harvassa sielläpäin,etenkin jos susipoikueet onnistuvat...Tosi harvalukuisia sudet olleet kuuskyt luvulla,oliko 67 tai 68 vuosi niin susia ei välttämättä yhtään kappaletta.Täällä pyöri yks urkkisusi 80- luvun alussa,tapas yhden narttu ajokoiran aatteli söiskö vai naisko,pääty jälkimmäiseen.Pulliainen otti yhen niistä pennuista ja tutkimuksen takia kasvatti.Pysyhän nuo melkein sata vuotta pois täältä rannikolta,nyt nuita rupiaa olemaan ihan omiksi tarpeiksi.Yheltä tutulta raateli ajokoiran lopetus kuntoon,kovasti tuntuvat vihaavan susia,oma kanta suht neutraali.Lisäsivät vielä niitä hirvilupia reilusti näille alueille,saa nähä mitä ne sujet sitte syö.Ja noutajahan niille tulee harvasen yö käyvät jonkun pihalla.
- kiitos
kerbiili62 kirjoitti:
Tosi harvalukuisia sudet olleet kuuskyt luvulla,oliko 67 tai 68 vuosi niin susia ei välttämättä yhtään kappaletta.Täällä pyöri yks urkkisusi 80- luvun alussa,tapas yhden narttu ajokoiran aatteli söiskö vai naisko,pääty jälkimmäiseen.Pulliainen otti yhen niistä pennuista ja tutkimuksen takia kasvatti.Pysyhän nuo melkein sata vuotta pois täältä rannikolta,nyt nuita rupiaa olemaan ihan omiksi tarpeiksi.Yheltä tutulta raateli ajokoiran lopetus kuntoon,kovasti tuntuvat vihaavan susia,oma kanta suht neutraali.Lisäsivät vielä niitä hirvilupia reilusti näille alueille,saa nähä mitä ne sujet sitte syö.Ja noutajahan niille tulee harvasen yö käyvät jonkun pihalla.
sinulle että osaat susi asioissa puhua ns.tietoon pohjautuvasti.Se on hyvä että täälläkin jaetaan asia tietoa eikä vain olettamuksia.
- jäljillä
kerbiili62 kirjoitti:
Onhan nuita muutama tappotanner tullut tsekattua.Ise pyyntiä en ole nähnyt,mutta kuulo havainto löytyy parin kolmen vuoden takaa.Haukahtelivat vähän kuin koirat toisilleen,liekkö ollut hirvi piiritettynä,sitten rupesi mettä rytiseen ja paukkuun jonkun ajan päästä hiljeni.Ei viitsinyt mennä yöllä häiritseen niiden touhuja,olivat kaataneet vasan kun seuraavana päivänä kävin katsomassa.Yhdessä yössä vasa syöty melkein koko-naan,vain nahka,pää lukuun ottamatta turpaa,isom-mat luut,toinen takaronkka.Oli ollut nälkä vissiin laumalla 6kpl.Onhan se raakan näköistä sellanen hirven pyynti,elävältä maha auki ja eiku syömään.
ei kai vain tämä"gerbiili" kuulu rktl:tutkija ryhmään?
- bbbbbbbb
onkoha tämä"gerbiili"menny ns.pulujahtiin ku ei oo tullu uusia kommentteja.
Itseasiassa kävin männä yönä kiertään susireviirin ,rauhallista tuntui olevan.Näkyhän tuola muutama joutsen pariskunta,9hirveä,kettu,pari soivaa mettoa,teeriä oli lihaa rökölti liikkeellä.Ois siinä ollu tosi mettämiehellä apajat.
- diegondoo
kerbiili62 kirjoitti:
Itseasiassa kävin männä yönä kiertään susireviirin ,rauhallista tuntui olevan.Näkyhän tuola muutama joutsen pariskunta,9hirveä,kettu,pari soivaa mettoa,teeriä oli lihaa rökölti liikkeellä.Ois siinä ollu tosi mettämiehellä apajat.
mutta minä näin kuppaperällä karhun noin 250m päästä,varmaan se minkä jäläki on 14,5cm!
diegondoo kirjoitti:
mutta minä näin kuppaperällä karhun noin 250m päästä,varmaan se minkä jäläki on 14,5cm!
Eihän vaan tarttunut tautia sieltä.Näyttää karhut ja sudet viihtyvän hyvin täällä rannikolla,lisääntyvät ennätys tahtiin.Karhu taitaa olla harmittomampi,piisaahan niille ainakin haaskoja metsissä.Taitaa se oulaisten tapaus olla harvinainen poikkeustapaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433374Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162505Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3642454Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811700- 861385
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541060SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69966- 73906
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25742Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4694