Rajoitin pois päältä?

Tarvittaessa.

Eikö rajoittimeen saisi jotain automatiikkaa jolla se menisi pois päältä. Jos se esimerkiksi vaikka yli 80km/h vauhdissa tunnistaisi ettei perävaunu ole riittävän suorassa niin kuskille jäisi mahdollisuus polkaista se suoraan?

Jollain kait se pitäisi saada oikaista?
Tuli vaan mieleen tuosta päivän uutisesta.

22

4816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Sen jälkeen tarve onkin jatkuvaa kesät talvet.

      • Rekkakuskit

        Niinkö se oli että ennen rajoittimien aikaa rekkakuskit kaahasivat silmittömästi joka paikassa ????

        Älä poika viitti selittää.


      • sitroen.
        Rekkakuskit kirjoitti:

        Niinkö se oli että ennen rajoittimien aikaa rekkakuskit kaahasivat silmittömästi joka paikassa ????

        Älä poika viitti selittää.

        vielä muistan ne ajat hyvin. Ei se ollut yksi eikä kaksi kertaa kun rekka meni sataa neljääkymppiä... Ja vaihdeltiin linja-auton periä rekkaan, ne kun oli nopeampia...
        Jos sinä vielä olet työelämässä, niin olenpa sinua joitakin vuosia vanhempi ja muistan vanhempia asioita...


      • Topias
        sitroen. kirjoitti:

        vielä muistan ne ajat hyvin. Ei se ollut yksi eikä kaksi kertaa kun rekka meni sataa neljääkymppiä... Ja vaihdeltiin linja-auton periä rekkaan, ne kun oli nopeampia...
        Jos sinä vielä olet työelämässä, niin olenpa sinua joitakin vuosia vanhempi ja muistan vanhempia asioita...

        Muistatkos, Sitroen, vielä "Hyrylän hävittäjät"?!...


      • sitroen.
        Topias kirjoitti:

        Muistatkos, Sitroen, vielä "Hyrylän hävittäjät"?!...

        on "Hyrylän hävittäjät", vaikka perempaa tietoa ei niistä olekaan. Olin silloin melko kaukana Hyrylästä enkä ole rekkaa ajanut kuin joskus vähän kokeillut. Kortti kyllä on vieläkin, mutta ei siis ajokokemusta.


      • Topias
        sitroen. kirjoitti:

        on "Hyrylän hävittäjät", vaikka perempaa tietoa ei niistä olekaan. Olin silloin melko kaukana Hyrylästä enkä ole rekkaa ajanut kuin joskus vähän kokeillut. Kortti kyllä on vieläkin, mutta ei siis ajokokemusta.

        "Hyrylän hävittäjillä" tarkoitettiin sorarekkoja, jotka päästelivat toista sataa jopa kuorma päällä 1960...70 -lukujen aikoihin. Silloin ei ollut rajoittimia, kuorma-autojen suurin sallittu nopeus oli toki 80 km/h silloinkin, perävaunun kanssa tai ilman. Hyrylän seuduilla oli erikoisen paljon sorarekkaliikennettä, tästä sitten nimitys "Hyrylän hävittäjät".


      • Rekkanainen

        ...tod.näk. vaihtoehdosta, että rajoittimen saisi hetkellisesti pois päältä, esim.minuutiksi ja olen itsekin sen vaihtoehdon kannalla, koska se lisäisi kuljettajan valmiuksia toimia tiukan paikan tullen.
        Varsinkin, jos rajoittimet nyt vaaditaan lukemaan 80. Nykyisillä joustoilla tarvetta ei pitäisi olla(antaahan rajoitin nyt jo myöten n.90:iin asti) normaaliolosuhteissa, Konginkangas oli tapaus erikseen.

        Ja edelleen, jos joku jatkuvasti rajoittimen kytkee pois päältä, niin saa olla tuhannen pisteen selitys,kun ratsiaan joutuu ja piirturi osoittaa jatkuvan rajoittimen ohituksen.....


      • Rekkanainen kirjoitti:

        ...tod.näk. vaihtoehdosta, että rajoittimen saisi hetkellisesti pois päältä, esim.minuutiksi ja olen itsekin sen vaihtoehdon kannalla, koska se lisäisi kuljettajan valmiuksia toimia tiukan paikan tullen.
        Varsinkin, jos rajoittimet nyt vaaditaan lukemaan 80. Nykyisillä joustoilla tarvetta ei pitäisi olla(antaahan rajoitin nyt jo myöten n.90:iin asti) normaaliolosuhteissa, Konginkangas oli tapaus erikseen.

        Ja edelleen, jos joku jatkuvasti rajoittimen kytkee pois päältä, niin saa olla tuhannen pisteen selitys,kun ratsiaan joutuu ja piirturi osoittaa jatkuvan rajoittimen ohituksen.....

        ...tuossa yhtenä päivänä.

        Homma pelaisi niin, että kun painat nappia, niin rajoitin on kytkeytyneenä pois päältä 30sekuntia.
        Napin "lataus" tapahtuu, kun nopeus on pudotettu alle 60km/h eli noita puolen minuutin ohituksia ei voi painella kiirettä välttääkseen, koska nappi toimii vasta, kun nopeus käy välillä 60:ssä.
        Todelliseen tarpeeseen tämä on silti hyvä, koska kun se vaunu on siinä vieressä käynyt vilkuilemassa ja saatu takaisin "jonoon" ohitusnapin avulla, tekee varmasti mieli hetkeksi himmata ja miettiä, että mites se nyt tälleen kävi. Tuskin samalle kuskille tulee kuitenkaan heti uudestaan kärri rinnalle, kyllä sitä senverran pelästyy.


      • Elävä arkisto
        Topias kirjoitti:

        "Hyrylän hävittäjillä" tarkoitettiin sorarekkoja, jotka päästelivat toista sataa jopa kuorma päällä 1960...70 -lukujen aikoihin. Silloin ei ollut rajoittimia, kuorma-autojen suurin sallittu nopeus oli toki 80 km/h silloinkin, perävaunun kanssa tai ilman. Hyrylän seuduilla oli erikoisen paljon sorarekkaliikennettä, tästä sitten nimitys "Hyrylän hävittäjät".

        Elävässä arkistossa on katsottavissa Hannu Karpon ja Timo Putkosen kriittinen juttu "liikennettä törkeällä ajolla terrorisoivista" Hyrylän hävittäjistä vuodelta 1966:
        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/tuusulantieta_ryskyttavia_sora-autoja_haukuttiin_hyrylan_havittajiksi_82616.html


      • Nolo Sika
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...tod.näk. vaihtoehdosta, että rajoittimen saisi hetkellisesti pois päältä, esim.minuutiksi ja olen itsekin sen vaihtoehdon kannalla, koska se lisäisi kuljettajan valmiuksia toimia tiukan paikan tullen.
        Varsinkin, jos rajoittimet nyt vaaditaan lukemaan 80. Nykyisillä joustoilla tarvetta ei pitäisi olla(antaahan rajoitin nyt jo myöten n.90:iin asti) normaaliolosuhteissa, Konginkangas oli tapaus erikseen.

        Ja edelleen, jos joku jatkuvasti rajoittimen kytkee pois päältä, niin saa olla tuhannen pisteen selitys,kun ratsiaan joutuu ja piirturi osoittaa jatkuvan rajoittimen ohituksen.....

        Oikeastaan jo 2006 vuoden autoissa (ekat digiautot) on tuo toiminto, että kortille jää virheilmoitus, jos rajoitinnopeus ylitetään yli minutiksi.

        Vielä tänäkin päivänä jos otan (toisella autolla, joka on 2011vm) tulosteen kortiltani, niin silti nuo "ylinopeusmerkinnät" rekisterinumeron, päivämäärän ja kellonajan yms mukaan tulee siihen.

        Mutta tuskimpa poliisia nuo merkinnät kiinnostaa, ei he ole kyllä korttiani ikinä lukenutkaan


    • Ertzu

      Rekkakuskilla pitäisi olla oikeus määrätä, miten paljon hän ottaa kuormaa perävaunuun talvikelillä. Tällä hetkellä tuota oikeutta ei ole, vaan lain sallima maksimimäärä on otettava.
      Muuten tulee toinen kuski, joka ottaa. Konginkankaan turmakuski ei kuitenkaan osallistunut lastaukseen, joten kuormaa olisi pitänyt purkaa kuljettajien vaihtopaikalla.

      • sinivilkku

        Ja loppuraportissakin se on sentään tajuttu, ettei kuljettajalla ollut mitään mahdollisuutta tiputtaa lastia huoltamon pihalle.


      • yks vaan
        sinivilkku kirjoitti:

        Ja loppuraportissakin se on sentään tajuttu, ettei kuljettajalla ollut mitään mahdollisuutta tiputtaa lastia huoltamon pihalle.

        kyllähän se asia on näin että kun kuorma on valmiina kyydissä niin ei ajoon lähtevä kuski voi tietää todellista painoa...Eikä sitä voi ruveta itse purkamaan omin päin minne haluaa kun siihenkin pitää löytyä poliisi paikalle joka osoittaa paikan mihin kuormaa voi purkaa..


      • eevu73
        yks vaan kirjoitti:

        kyllähän se asia on näin että kun kuorma on valmiina kyydissä niin ei ajoon lähtevä kuski voi tietää todellista painoa...Eikä sitä voi ruveta itse purkamaan omin päin minne haluaa kun siihenkin pitää löytyä poliisi paikalle joka osoittaa paikan mihin kuormaa voi purkaa..

        Kuljettajalla on rahtikirjat sitä varten että se tietää mitä on kyydissä, paljonko , mistä se on tulossa ja minne menossa. Kuljettaja tiesi jo ennen tapaamista ja kuorman siirtoa, sidonnat ja rahdin määrän, muttei voinut asiaan mitenkään vaikuttaa.
        Rahtikirjoihin merkitään myös nk. varaumat mikäli havaitaan kuljetettavassa lastissa vaurioita tms. asioita jotka oleellisesti asiaan vaikuttaa.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        Ja loppuraportissakin se on sentään tajuttu, ettei kuljettajalla ollut mitään mahdollisuutta tiputtaa lastia huoltamon pihalle.

        Kuskien pitääkin jatkossa vaatia, että rullat lastataan niin, että ylimääräiset on helppo rullata ulos takaovista.:)


    • Hki-Oulu

      70-80-luvun vaihteessa Pynnösen kuskit ajoi kilpaa Helsinki oulu väliä. Ennätys oli jossain nipin napin alle viiden tunnin. Ei tainnu vielä silloin olla rajoitinta. sitten nää "muka rekkakuskit" ihmettelee miks rajoittimet keksittiin...

      • kunnon rekkakuskilla

        meitä jotka ajoivat ennen rajoittimen käyttöön ottoa?onko Rainen kuskien ansiota vai,että rajoitin keksittiin?onko se ihan suomalainen keksintö?


      • jusu

        ihmettelen kyllä taas tätä provoa! joku varmaan osaa laskea mikä olis keskituntivauhti! otin tähän vertaukseksi kilometrit vantaa-kempele 587 km! ei siis hidastuksia! laskekaas joku kuin lujaa sit muka rekat on jolkotellu! epäilen kyl tuota satua!


    • Tutkimusmatkailija

      Sillä "kultaisella 80- luvulla" lähti turusta kaks eri bussilinjaa hesaan, ekana lähtenyt n. 45 min. ennen sitä toista vuoroa ja hieman herätti hämmästystä hesan päässä kun se jälkeenlähtenyt oli hesassa ennen, vaikka molemmat olivat pikavuoroja. Sen jälkimmäisen kuski vaan - kuulopuheen mukaan tosin, mutten hetkeäkään epäile etteikö olisi tosi - vetäisi Tarvontiellä tutkaan, täysi määrä matkustajia tavaroineen, 145km/h ja kun häneltä jälkeenpäin kyseltiin miten heidän autonsa voivat olla hesassa ennen sitä aiemmin lähtenyttä, kaveri oli kuulemma tokaissut vaan, jotta: "Tossa Tarvontien alussa mä sen ohitin kun se pyöri siinä jaloissa." ....

    • 2,5mkm

      Matkustajakoneissakin on nappi jolla saadaan äkkiä tehoja lisää. Kiitoradalla olikin toinen kone ja tuli ylösvetokäsky. Se ei ollut mikään tavallinen nousu, taisi muistuttaa enemmän Formula 1. Kun tätä nappia on käytetty raportin lisäksi paljon muuta. Tuntuu turhauttavalta että niin monen ihmisen kuoltava vain siksi ettei kieltojen ja rajoitusten laatijat ymmärrä että niistä seuraa paljon muutakin. Onnettomuuden estämiseksi on pystyttävä tarvittaessa ohittamaan rajoitin. Väärinkäytökset voidaan estää esim. sinetti järjestelmällä ja välittömällä ilmoituspakolla. Keinoja kyllä löytyy. Autossa ei ole aikaa nappien etsimiseen, rajoittimen ohitus (ja sinetti) on oltava kaasupolkimessa. (Kick down). Tämä on konkreettinen toimenpide ja tulee ainakin vähentämään onnettomuuksia.

    • sallittu

      nopeus 70 kymppiin, niin rajoitinongelmakin poistuu.

    • hjrdjy66

      Ei kiihdyttäminen ole mitenkään takuuvarma konsti suoristaa vinoutunut kärry. Nopeudenrajoittimet rajoitusarvon saa asettaa 89 kilometriin tunnissa, koska sitä aikoinaan perusteltiin juuri tällä suoraksi vetämisellä. Paljon varmempi konsti olisi sähköinen ajonvakautusjärjestelmä, jota henkilöautoissakin jo käytetään laajasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1350
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1199
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1000
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      279
      880
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      877
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    7. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      745
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      719
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      30
      713
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe