Alfa 147 vs. Saab 9000

Skyhorse

Piti nöyrtyä saabin edessä, kirjaimellisesti edessä, en saanut tiputettua sitä Alfan takapuskurista vaikka takalasista ei muuta näkynytkään kuin pakohöyryjä lusikan ollessa pohjassa.

Saabin kuski itessään oli ihan äärimmäinen ajaja ja tuli poistumisrampissakin noin 2 metrin päähän vaikka vauhtia oli molemmilla yli 100 km/h.

Onko noissa Saab 9000 malleissa 200 heppaa vai miten ne noin kulkee? Ei sekään mikään uusi ollut, mutta varmasti otti matalat 8:t tai saattopa mennä jo korkean 7 puolelle!

114

30974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JarnoH

      Oulusta kun oot. Ja mitkä renkaat. Pakkasta -13C tänä aamuna. Ovat näköjään pudottaneet motarin nopeuden 80km/h:iin. :(

      Kyllä kai aero 2.3 tbo ihan hyvin kulkee jos sitä vaikka on vähän ruuvattu. Voi olla ettei vapaasti hengittävällä ehdi.

      • Skyhorse

        Hankook 406 kitkat, aika pehmeen oloiset, mutta edulliset. KM Däckservicestä 370€ 205/55/R16.

        Sutisutii koko ajan.

        Joo, ei Alfalla Saabin kanssa kisaan. Turbovehkeet on liian rankkoja.


      • Skyhorse
        Skyhorse kirjoitti:

        Hankook 406 kitkat, aika pehmeen oloiset, mutta edulliset. KM Däckservicestä 370€ 205/55/R16.

        Sutisutii koko ajan.

        Joo, ei Alfalla Saabin kanssa kisaan. Turbovehkeet on liian rankkoja.

        Kuusamontien ramppi kohti pohjoista.


      • 9000T16
        Skyhorse kirjoitti:

        Kuusamontien ramppi kohti pohjoista.

        Ja meni teknologian kylän rampilta ylös ?

        T: 9000T16


    • Scuderia QV

      Sehän riippuu ihan Saabista, jo vakio 9000 Aero Turbo liikahtaa siihen malliin että minä ainakaan en lähde viivalle 164 3,0:lla. Vieressä istuen ja mittaria mulkoillen tuntui liikkuvan aika mukavasti, mutta niinhän sen pitäisikin 225 konilla.

      Saahan noista pumppukoneista kutiteltua vaikka mitä, 250 heppaa johonkin vanhaan 9000 Turboon ei taida tehdä vielä kovin tiukkaakaan. Tuollaisella potkulla voi kyllä jo alkaa ilmenemään sutisutia...

    • Harpo

      Jäädä jollekin mustalle Fiat Unolle omalla 156 2.0 Tossa viimekesänä. Kulki niin perkeleesti :)

      No jäädä on vähän suhtellinen käsite, kun en sitten jäänyt kisamaan. Fiat kuskilla oli selvästi hauskaa. Kuka ja missä lienetkin, niin raju peli sulla =D

      • Scuderia QV

        ...on hävitä Italian autoteollisuuden huipputuotteelle? :-D

        Mua jyrsii paljon enemmän se, että menin jäämään B-koriselle Vectralle. En tiedä mitä se oli syönyt, vakio ei ainakaan voinut olla. Sen verran kepoisasti painui ohi. Ja hauskaa oli silläkin kuskilla :-(


      • Kimmo

        Ihailtavaa että tunnustat tuon.. :) Kaveri aikanaan manasi niin pirusti kun se jäi opelillaan Ladalle. Ja OHITUSkiihtyvyydessä 2.2-litrainen turbodieselvectra ei jäänyt Camarolle yhtään. Kyllä otti pannuun. No onneksi se sitten jäi puremaan pölyä nopeuden hiukan noustessa, kun sain koneen kunnolla vetoalueelle...


      • Harpo
        Scuderia QV kirjoitti:

        ...on hävitä Italian autoteollisuuden huipputuotteelle? :-D

        Mua jyrsii paljon enemmän se, että menin jäämään B-koriselle Vectralle. En tiedä mitä se oli syönyt, vakio ei ainakaan voinut olla. Sen verran kepoisasti painui ohi. Ja hauskaa oli silläkin kuskilla :-(

        Oli, kun isukki oli silloin mukana kyydissä eka-kertaa. Ja piti vähän pullistella :))


      • alfaholisti

        Tossa joitakin vuosia sitten kaverilla oli Uno Turbo i.e jota oli vähän kutiteltu koneen osalta ja alustaa päivitetty. Ulkoa auto oli ihan vakion näköinen ja turbo tekstit oli poistettu.

        Sillä oli kiva härnätä pemareita ja kaiken maailman gsi ooppeleita, corvette oli ainoo jolle jäätiin suoralla, mutta mutkassa oltiin takaisin puskurissa kiinni, fiuku nimittäin kääntyi kun mikroauto.

        Rauha senkin fiatin sielulle, auto nimittäin lyhentyi keulasta 20cm kun otti kontaktia taksi MB:n kanssa.

        Nämä tapahtuivat tietysti vuosia sitten kun vielä lapsetti ja piti näyttää. ;O)


      • Scuore sportivo
        Kimmo kirjoitti:

        Ihailtavaa että tunnustat tuon.. :) Kaveri aikanaan manasi niin pirusti kun se jäi opelillaan Ladalle. Ja OHITUSkiihtyvyydessä 2.2-litrainen turbodieselvectra ei jäänyt Camarolle yhtään. Kyllä otti pannuun. No onneksi se sitten jäi puremaan pölyä nopeuden hiukan noustessa, kun sain koneen kunnolla vetoalueelle...

        Ladat kulkee perkeeleesti, varsinkin 1200 L...
        Kyllä sai enon 9000 2.0-16 rutistaa, että pärjäsi kyseiselle lankiselle.. aikanaan kun kokeiltiin.


      • Krister

        Itse ainakin 'jätätin' yhden Uno Turbon Hämeenlinnan moottoritiellä nyt kesällä. Taisi ehkä kuitenkin olla vakio. Hieman piristettyinä Turbo Uunot on aika ripeitä pelejä.


      • Ricambi
        Scuderia QV kirjoitti:

        ...on hävitä Italian autoteollisuuden huipputuotteelle? :-D

        Mua jyrsii paljon enemmän se, että menin jäämään B-koriselle Vectralle. En tiedä mitä se oli syönyt, vakio ei ainakaan voinut olla. Sen verran kepoisasti painui ohi. Ja hauskaa oli silläkin kuskilla :-(

        No, pitää muistaa että 164 on painava auto mutta kun sen saa vauhtiin niin ei moni pysy mukana eli kiihtyvyys ei ole kaikkein parhain joten kisailut kannattaa välttää ;O) 75:en 3.0 litran koneella kulki kuin eläin onnistuin siinä polttamaan kytkimen kuin ei siinä pitoa piisannut mutta renkaissa kyllä ;O) Saksan baanalla 225 km/h ja lisää olisi tullut ja paljon mutta Audi hyppäsi eteen ja jouduin jarrutteleen ja voin vakuuttaa että mitä kovempi vauhti sen paremmin tuo auto liimautui tiehen.

        Kattiversiossa polleja vain 185 hp ja ilman 192 hp

        Parannus V6:een on laittaa QV:n nokat ja lastua muutella niin rupeaa hengittämään paremmin yläkierroksilla, sehän on muuten hiukan tukkoisen oloinen yläkierroksilla.


      • Scuderia QV
        Ricambi kirjoitti:

        No, pitää muistaa että 164 on painava auto mutta kun sen saa vauhtiin niin ei moni pysy mukana eli kiihtyvyys ei ole kaikkein parhain joten kisailut kannattaa välttää ;O) 75:en 3.0 litran koneella kulki kuin eläin onnistuin siinä polttamaan kytkimen kuin ei siinä pitoa piisannut mutta renkaissa kyllä ;O) Saksan baanalla 225 km/h ja lisää olisi tullut ja paljon mutta Audi hyppäsi eteen ja jouduin jarrutteleen ja voin vakuuttaa että mitä kovempi vauhti sen paremmin tuo auto liimautui tiehen.

        Kattiversiossa polleja vain 185 hp ja ilman 192 hp

        Parannus V6:een on laittaa QV:n nokat ja lastua muutella niin rupeaa hengittämään paremmin yläkierroksilla, sehän on muuten hiukan tukkoisen oloinen yläkierroksilla.

        Onhan se painava auto, mutta on sille ainakin joku mitannut käypäsiä arvoja:

        http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/perform.htm

        Tiedä sitten, ymppäsivätkö siihen testin ajaksi rakettimoottorin katolle :)

        Se Vectra kiihdytti rinnalta ohi heittämällä, ei pitäisi minkään vakion 170-heppaisen kyllä liikkua tuohon malliin...

        Mulla on muuten katti tyhjennetty, ei ahdista enää. Yläpää on todellakin vähän tukkoisen oloinen, mutten taida alkaa haalimaan mistään QV:n neniä. Niille saattaapi tulla vähän hintaa, ja omat ovat vielä hyvässä kunnossa. Sitten auto vaatisi varmaan myös isommat pakosarjat jne. ja hepalle alkaisi tulla hintaa, ennemmin vaihdan sitten koko kärryn kunhan pystyn.


      • toyonisti
        Kimmo kirjoitti:

        Ihailtavaa että tunnustat tuon.. :) Kaveri aikanaan manasi niin pirusti kun se jäi opelillaan Ladalle. Ja OHITUSkiihtyvyydessä 2.2-litrainen turbodieselvectra ei jäänyt Camarolle yhtään. Kyllä otti pannuun. No onneksi se sitten jäi puremaan pölyä nopeuden hiukan noustessa, kun sain koneen kunnolla vetoalueelle...

        asia porukkaa kun voi tunnustaa "tappion" kun yleensä näillä palstoilla puhutaan vain skeidaa ja haukutaan muita merkkejä mihin itse ei ole mieltyny,
        tosi asia on että auton kuin auton saa kulkemaan kun siihen sijoittaa,eli merkillä ei ole väliä.
        itse olin eilen 4-vetoisen toyotan kyydissä jossä karvan alle 400hv/500nm ja tuntui kuin veri olisi paennut jaloista kun kiihdytti.
        ps jatkakaa samaan malliin niin näitä juttuja jaksaa lukeakin


      • Ibiza
        Kimmo kirjoitti:

        Ihailtavaa että tunnustat tuon.. :) Kaveri aikanaan manasi niin pirusti kun se jäi opelillaan Ladalle. Ja OHITUSkiihtyvyydessä 2.2-litrainen turbodieselvectra ei jäänyt Camarolle yhtään. Kyllä otti pannuun. No onneksi se sitten jäi puremaan pölyä nopeuden hiukan noustessa, kun sain koneen kunnolla vetoalueelle...

        ...häviäminenkään ei harmita, vuosia sitten olin itäväylällä itäkeskuksen kohdalla, kun vanha "mummoAnkka" bemari, olisko ollut joku 2004 mallia vai mitä niitä vanhoja bemuja nyt on ?, kuski pälyili ja kierrätti konetta haastavasti, no pitihän sitä lähtee leikkiin mukaan, silloisella 1.5 litrasella vanhalla seat ibizalla, kevyt auto ja kulkikin mielestäni ihan mukavasti, no häiskähän jätti mut puremaan pölyä ;), kyllä harmitti, kunnes parin kolmen kilsan päässä kaveri oli pientareella parkissa toisen auton kanssa, jossa vilkut katolla, se karisti katkeran kalkin, morjenstin vain toverillisesti ohiajaessani ;) heh...


      • sairas
        Ibiza kirjoitti:

        ...häviäminenkään ei harmita, vuosia sitten olin itäväylällä itäkeskuksen kohdalla, kun vanha "mummoAnkka" bemari, olisko ollut joku 2004 mallia vai mitä niitä vanhoja bemuja nyt on ?, kuski pälyili ja kierrätti konetta haastavasti, no pitihän sitä lähtee leikkiin mukaan, silloisella 1.5 litrasella vanhalla seat ibizalla, kevyt auto ja kulkikin mielestäni ihan mukavasti, no häiskähän jätti mut puremaan pölyä ;), kyllä harmitti, kunnes parin kolmen kilsan päässä kaveri oli pientareella parkissa toisen auton kanssa, jossa vilkut katolla, se karisti katkeran kalkin, morjenstin vain toverillisesti ohiajaessani ;) heh...

        vanhalla hauskuutus autollani vähän kiihdytin...mulla on 900 saab ja vähän valoista kiihdyttelin kun mersu haastoi...voi jestas kun mersu miestä söi kun kiihdytin keppoisesti edelle...ja kun se mun saabbi on niin hauskan näköinen.lievästi sanottuna raiskattu....ja mersu oli väyrys koppaanen...sielä se mersu kuski sitten heristeli nyrkkiään ja mulla oli hauskaa...


    • Jönsson

      Onneksi minä kuitenkin pidin Lippua korkealla tänä aamuna ja menin 75:lla ohi sekä c-sarjan Mersusta, että 530d Bemarista. Eivät kulkeneet tuolla moottoritiellä kuin 120 km/h. Meikäläinen meni heittämällä ohi 130 km/h. Bemari-kuski katseli huuli pyöreänä, että on ne pelejä.

    • red147

      tämä ketju alkasee vaikuttamaan vähän semmoisten "nöössipoikien" tarinoilta....kohta sieltä joku "tojomolo" ryhtyy rienaamaan....

      • Harpo

        vähän myös lapsettaa ;)


    • :)

      9000 aerosta löytyy vakionakin 225hv 350nm 0-100 6.9
      Lastulla sitten 265hv 430nm:sta (lastu) aina tuonne 309hv 500nm (lastu,turbo,putkisto)!

      2 litrasesta turbostakin saa pelkällä lastulla 226hv 356nm!

      • Skyhorse

        ...ja Alfistit pussi päässä kotia piiloon, jos Sabaa menee kiusotteleen.

        On se vaan tykki. Saballe ei voi mitään... ei seatit, civicit, pikkumersut taikka bemut/audit/wolokkarit.

        Vielä kun se olisi ees puolet yhtä nätti kuin Alfa, niin vois harkita.

        Design on kyl Sabassa aivan hirvee... ei ees tuo uusi malli tuonut mitään muutosta.


      • Donnerwetter
        Skyhorse kirjoitti:

        ...ja Alfistit pussi päässä kotia piiloon, jos Sabaa menee kiusotteleen.

        On se vaan tykki. Saballe ei voi mitään... ei seatit, civicit, pikkumersut taikka bemut/audit/wolokkarit.

        Vielä kun se olisi ees puolet yhtä nätti kuin Alfa, niin vois harkita.

        Design on kyl Sabassa aivan hirvee... ei ees tuo uusi malli tuonut mitään muutosta.

        Mitäs jos sattuu kohdalle "pikku-Mersun"Amg-malli,niitä piruja löytyy Suomesta,taitaa lähennellä jo 400 hevosta...tai pikku-Bemun M5,älä unohda niitä..


      • Reinhold
        Donnerwetter kirjoitti:

        Mitäs jos sattuu kohdalle "pikku-Mersun"Amg-malli,niitä piruja löytyy Suomesta,taitaa lähennellä jo 400 hevosta...tai pikku-Bemun M5,älä unohda niitä..

        Juu,siinä on 347 heposta,siinä on Alfisteille ja Saabisteille ihmettelemistä,ja voi perkele,lisää löytyy,M5 tai AMG E-Sarja,mikähän siinä Mersussa tai Bemarissa viehettää,joku Alfisti kävi Mese-palstalla kyselemässä.....


      • MP
        Reinhold kirjoitti:

        Juu,siinä on 347 heposta,siinä on Alfisteille ja Saabisteille ihmettelemistä,ja voi perkele,lisää löytyy,M5 tai AMG E-Sarja,mikähän siinä Mersussa tai Bemarissa viehettää,joku Alfisti kävi Mese-palstalla kyselemässä.....

        Alfan hinnalla noita ja siksi moni tyytyy 316:seen ja e200:seen ;-)


      • Donnerwetter
        MP kirjoitti:

        Alfan hinnalla noita ja siksi moni tyytyy 316:seen ja e200:seen ;-)

        No,nekin parempi vaihtoehtoja mielestäni kuin Alfat.


      • MP
        Donnerwetter kirjoitti:

        No,nekin parempi vaihtoehtoja mielestäni kuin Alfat.

        jos niihin tyytyy.


    • Scuore sportivo

      Joskus ajanut pari metriä 9000 Aerolla, ja menee kieltämäti aika rivakasti, lisäksi on nätti peli korisarjoineen. Turbottomia ei taas kovakulkuisiksi voi kehua, usein tulee ajeltua enon 9000 2.0-16:lla ja kyllä tulee ohituksissa Alfaa ikävä.
      No, kyllä Aeron pitäisi 225 hevosella jo liikahtaakin...

      • saabisti

        että 9000 V6 3.0 on vapari ja siinä on 210hv


      • Scuore sportivo
        saabisti kirjoitti:

        että 9000 V6 3.0 on vapari ja siinä on 210hv

        Kyllä tiesin.


      • Akseli
        saabisti kirjoitti:

        että 9000 V6 3.0 on vapari ja siinä on 210hv

        Kuka sellaista harkitsisi? Opelin mylly jakoremmillä... ei saatana


    • -

      9000:ssa on vakiona 130-225hp, turboissa 150-225
      tiedä sitten mitä ko. 9000:ssa oli pellin alla tai mitä sille oli tehty mutta suht helposti pitäisi irrota lisätehoja kaikista turboista valmiilla sarjoilla (=lastu, putkisto, katti, vapaavirtaussuodatin) about 50-70hp

      • Scuore sportivo

        Että 2.0-16V:ssä olisi 130hv??


      • -
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Että 2.0-16V:ssä olisi 130hv??

        en nyt ihan varma ole mutta 130 vähintään, saattaa olla jossain vuosimallissa jokunen enemmänkin..
        eipä se mikään mahdoton ole, vaikka, varsinkin automaattina saa olla rauhallinen luonne ettei kuski kiihdy enemmän kuin auto, ukko kyllä väittää ettei se sen enempää tehoa tarvii ;)
        ..sillä isäukon automaatti 2.0i16:lla tuli joskus tehtyä kiusaa jollekin 90-luvun alun teini-celicalle, luulis sen johonkin liikkuvan muttei vaan karkuun päässyt, liekö sitten ratin ja penkin välissä ollut vikaa silloin..


      • Scuore sportivo
        - kirjoitti:

        en nyt ihan varma ole mutta 130 vähintään, saattaa olla jossain vuosimallissa jokunen enemmänkin..
        eipä se mikään mahdoton ole, vaikka, varsinkin automaattina saa olla rauhallinen luonne ettei kuski kiihdy enemmän kuin auto, ukko kyllä väittää ettei se sen enempää tehoa tarvii ;)
        ..sillä isäukon automaatti 2.0i16:lla tuli joskus tehtyä kiusaa jollekin 90-luvun alun teini-celicalle, luulis sen johonkin liikkuvan muttei vaan karkuun päässyt, liekö sitten ratin ja penkin välissä ollut vikaa silloin..

        Tuo enon 2.0-16:sta on '89-malli.. Täytyy katsoa tänään mitä auton ohjekirja asiasta sanoo, siitä kun muistaakseni teho-tiedot löytyy.

        Täytynee ottaa huomioon silti, että Saabilla on ajettu "diplomaatti-ajoa" jo 470tkm...=) En iedä, onko kyseinen auto Perjantai-yksilö, mutta on prkeleen hyvä kone, tietääkseni kallein remontti, mitä vehkeeseen on tehty, on vesipumpun vaihto.. Ei paha?


      • -
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Tuo enon 2.0-16:sta on '89-malli.. Täytyy katsoa tänään mitä auton ohjekirja asiasta sanoo, siitä kun muistaakseni teho-tiedot löytyy.

        Täytynee ottaa huomioon silti, että Saabilla on ajettu "diplomaatti-ajoa" jo 470tkm...=) En iedä, onko kyseinen auto Perjantai-yksilö, mutta on prkeleen hyvä kone, tietääkseni kallein remontti, mitä vehkeeseen on tehty, on vesipumpun vaihto.. Ei paha?

        oo paha meinaan :)

        ohjekirjasta sen tehon tosiaan näkee, teknisissä tiedoissa kerrotaan.

        470 :) heh, mun -86 turbossa on vasta 320, ja siinä isäukon i16:ssa (-90 btw) vajaa 400, osti sen 250 ajettuna ja taitaa laturi olla kallein mitä sille on tehty, lisäksi nyt pitäis vaihtaa vetonivel(et), akku meni taannoin, kaikkein parasta on se ettei äijä juurikaan huolla sitä, vaihtelee vaan öljyjä :)

        lisäksi olen nähnyt 2 vanhaa turboa joista toisessa oli 500 ja toisessa 600tkm mittarissa..


      • Alfaholic
        - kirjoitti:

        oo paha meinaan :)

        ohjekirjasta sen tehon tosiaan näkee, teknisissä tiedoissa kerrotaan.

        470 :) heh, mun -86 turbossa on vasta 320, ja siinä isäukon i16:ssa (-90 btw) vajaa 400, osti sen 250 ajettuna ja taitaa laturi olla kallein mitä sille on tehty, lisäksi nyt pitäis vaihtaa vetonivel(et), akku meni taannoin, kaikkein parasta on se ettei äijä juurikaan huolla sitä, vaihtelee vaan öljyjä :)

        lisäksi olen nähnyt 2 vanhaa turboa joista toisessa oli 500 ja toisessa 600tkm mittarissa..

        klikkasin väärää otsikkoa ja jouduin saabipalstalle ;)


      • Ricambi

        Kyllä ja vähän ajan kuluttua POKS!!!! En itse haluaisi ostaa ko.tavalla rukattua Turboa


      • -
        Ricambi kirjoitti:

        Kyllä ja vähän ajan kuluttua POKS!!!! En itse haluaisi ostaa ko.tavalla rukattua Turboa

        ..ja tämä "tieto" perustuu mihin?
        tuskin niitä virityssettejä kovin paljoa myytäisiin jos moottorin kesto siitä romahtaisi. Esim. jotkin saabin matalapaineturbot vastaavat ahtopainemittaria ja moottorinohjauksen softaa (joihinkin pitää lisäksi asentaa magneettiventtiili)lukuunottamatta teknisesti täysin vastaavaa täyspaineturboa.

        Se on sitten ihan oma asia jos ei viritettyä turboa halua ostaa..


      • Scuore sportivo

        9000 2.0-16 katittomassa versiossa kuulemma löytyy tuo 130-135hv., katillisessa taas hieman vähemmän..


      • -
        Scuore sportivo kirjoitti:

        9000 2.0-16 katittomassa versiossa kuulemma löytyy tuo 130-135hv., katillisessa taas hieman vähemmän..

        alkoi vaivaamaan tuo juttu kun muistelin että niissä olisi ollut pari hevosvoimaa enemmän kuin 900:n vastaavissa (joissa on 128 katilla ja 133 ilman)

        Eli:
        89-98 130hp ja KAT, 88-89 135hp ja 85-88 130hp

        löytyi täältä:
        http://www.netikka.net/timo.nurmela/Historia/saab_9000.htm

        ainakin ruotsissa on ollut myös 125hp katillinen ennen vuotta -89


      • Scuore sportivo
        - kirjoitti:

        alkoi vaivaamaan tuo juttu kun muistelin että niissä olisi ollut pari hevosvoimaa enemmän kuin 900:n vastaavissa (joissa on 128 katilla ja 133 ilman)

        Eli:
        89-98 130hp ja KAT, 88-89 135hp ja 85-88 130hp

        löytyi täältä:
        http://www.netikka.net/timo.nurmela/Historia/saab_9000.htm

        ainakin ruotsissa on ollut myös 125hp katillinen ennen vuotta -89

        Niin se on joo, muistelin jotain tuollaista itsekin.


    • Fiat Croma

      ootapaa vaan kun vaikka ruosteinen 1987 Croma Turbo hyökii kaikilla 155 hepollaan.
      Jättää muuten vapaastihönkivän Alfan rutkusi siihen paikkaan. Se vaan on niin.
      Sääli kun ei yhtymän valikoimista löydy mitään kivaa turpoovaa Suomeen.
      Siis Saabihan on hyvä auto mutta ei kaikkien mieleen..

      Ja toisaalta suomessa on 120 km/h kattonopeuskesällä...........

    • Lexa

      Tuntui kyllä aikoinaan kulkevan ihan kivasti. 140:n vauhdista kun kiihdyteltiin, niin pyörälläkin (Honda VF 750) piti kaasukahvaa vääntää jo melkein tosissaan...kulkikin 220 pyörän mittarin mukaan...sitten heittämällä ohi. No ei sentään vaan "ryömimällä". Tuntui, että ei päätä kärsi nostaa tai muuten rupeaa hidastumaan
      :(

      Juu kovia pelejä oli saabit.

      No ei kyllä liittynyt alfaan ja tämäkin tarina on satua varsinkin jos joku viranomainen kyselee :)

      • jii

        Koskaan ette voi tietää paljonko Saabin konehuoneessa on heppoja. Omasta löytyy 250 joka tuntuu olevan suhteellisen riittävä tänne suomeen. Joskus vaan käy hatuttaa kun vapaasti hengittävät tulee puskuriin roikkumaan. Nooh onneksi niistä päästään aina nopesti eroon laittamalla lusikka pohjaan ja yli 200 linssiin. Mutta mikä nautinto se onkaan kun auto kiihtyy reippaasti aina 250 asti.


      • jakke
        jii kirjoitti:

        Koskaan ette voi tietää paljonko Saabin konehuoneessa on heppoja. Omasta löytyy 250 joka tuntuu olevan suhteellisen riittävä tänne suomeen. Joskus vaan käy hatuttaa kun vapaasti hengittävät tulee puskuriin roikkumaan. Nooh onneksi niistä päästään aina nopesti eroon laittamalla lusikka pohjaan ja yli 200 linssiin. Mutta mikä nautinto se onkaan kun auto kiihtyy reippaasti aina 250 asti.

        kyllä tuollaisesta vaparistakin tuon 250 heppaa repii helposti 300kin vielä ihan suht helposti ja silloin hatuttaa varmaan yhtä paljon kun turbot roikkuvat perseessä


      • jiii
        jakke kirjoitti:

        kyllä tuollaisesta vaparistakin tuon 250 heppaa repii helposti 300kin vielä ihan suht helposti ja silloin hatuttaa varmaan yhtä paljon kun turbot roikkuvat perseessä

        sitten mua on nöytyytetty, mun naapurin koirakin häpee mua... Mua on nöööööyyyyryyyytetty


      • Saab Turbo
        jakke kirjoitti:

        kyllä tuollaisesta vaparistakin tuon 250 heppaa repii helposti 300kin vielä ihan suht helposti ja silloin hatuttaa varmaan yhtä paljon kun turbot roikkuvat perseessä

        Saa vaparistakin irti vaikka kuinka paljon, mutta isolla rahalla.

        Mutta esimerkiksi turbokoneeseen, vaikka nyt palstalla mainittuun Saabin 16v turboon saa konetta avaamatta lähemmäks 100 hevosta lisää vaihtamalla vain ns. bolt-on osia, jotka osaa kuka tahansa autoista kiinnostunut harrastaja asentaa. Esimerkiksi seuraavat peruspalikat kuten pakoputkisto peltisarjoineen, IC, suodatin, katalysaattori ja isompi ahdin sekä näille optimoitu ohjausyksikkö. Hintaa n. 15000 yksikköä vanhaa markkaa.

        Mitähän lie kustantaa saman lisähevosten lisäys vapaastihengittävään seuraavien pakollisten muutoksin: kun vaihdetaan edellä mainitut koneen vapaampaan hengittämiseen vaikuttavat tekijät on näiden lisäksi todellisten tehojen saavuttamiseksi mentävä asian ytimeen, eli otettava kone auki, lisää litratilavuutta, mahdolliset alakerran muutokset, mahdollisesti männät, kannen muokkaus paremmin hengittäväksi, koneistus, jyrkemmät nokat, venat, ym arvokkaiden osien kanssa pelaamista ja runsaasti aikaa vievää työtä.

        Ei mitään järkeä haaveilla 50-100 hv teholisäyksistä vapaastihengittävistä tuolla rahalla jos raha ei ko henkilöllä kasva puussa. Varsinkaan jos ei itsellä ole ammattitaitoa ja laitteita lähteä näitä temppuja tekemään kun vaihtoehtona on hankkia valmiiksi riittävän tehokas 'vapari' jonka suorituskykyyn on siten pidemmälläkin aikavälillä tyytyminen tai vaatimattomampikin turboauto joka on saatavissa jo pelkällä lastuttamisella isomman "täyspaineturbon" tasolle.

        ... kommentoi 185hv turbosaabiin 250hv:n edestä palikoita asentanut saabisti.


    • Jönsson

      Ylikomissaario Heikki Seppä kertoi radiossa mielenkiintoisen tilastohavainnon.

      Todella suuret (50 km/h =>) ylinopeudet ovat lisääntyneet merkittävästi. Yli 70%:lla todella suuria ylinopeuksia aavista on väkivaltainen tausta:
      - perheväkivaltaa
      - katutappeluja
      - kapakkatappeluja
      - lasten pahoinpitelyä

      Hmmm... kannattaa ehkä miettiä, miten haluaa profiloitua liikenteessä.

      • Skyhorse

        Etenkin sellainen sieppaa ku ajetaan täysillä ohi ja saman tien kiilataan eteen ja roiskaistaan kivet kanssakulkijan tuulilasille.

        Tällaista tapahtuu juuri 7:50-8:05 aikaan ja 15:50-16:20 aikaan. Silloin on "kelloneljänruusperit" liikenteessä kauheessa angstissa ku pittää käydä siellä sun täällä ja kakarat huutaa takana.


    • 9-5 Aero

      Viime kesänä tuli testattua lastutettuna toi Aero ja ainakin 270km/h ottaa tauluun. Velipojan 9k 2,0 turbolla vielä jätättää 9-5 Aeron, tosin on manuaali laatikolla kun 9-5 Aero on automaatilla. Joten pitää olla aika hyvin viilattu vapaasti hönkivä 6-pyttynen, ennen kun tolle pärjäilee (274 hv 420nm)

      • Scuore sportivo

        Onhan turboissa yleinsä tehoa/vääntöä enemmän, mutta ei se minulle ainakaan ole pääasia. Alfan kuutonen on hieno kone, kulkee 190hv:lla ihan reippaasti ja pörinöitä on kiva kuunnella...


      • Samu
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Onhan turboissa yleinsä tehoa/vääntöä enemmän, mutta ei se minulle ainakaan ole pääasia. Alfan kuutonen on hieno kone, kulkee 190hv:lla ihan reippaasti ja pörinöitä on kiva kuunnella...

        Ei ole sylinterilukumäärää voittanutta. Mutta esimerkiksi Audi TT:n 1.8T:hen on luotu (keinotekoinen?) murina, joka turbon- ja intercoolerin vihellyksen säestämänä on hienoa kuunneltavaa.

        Ainut vain, että Saabissa on pyritty enemmänkin hiljaiseen käyntiääneen, kuin "miehekkääseen" murinaan. -Eri tarkoitukseen on koneet koottu.


      • 9-5 Aero
        Samu kirjoitti:

        Ei ole sylinterilukumäärää voittanutta. Mutta esimerkiksi Audi TT:n 1.8T:hen on luotu (keinotekoinen?) murina, joka turbon- ja intercoolerin vihellyksen säestämänä on hienoa kuunneltavaa.

        Ainut vain, että Saabissa on pyritty enemmänkin hiljaiseen käyntiääneen, kuin "miehekkääseen" murinaan. -Eri tarkoitukseen on koneet koottu.

        kyllä sen nelosenkin saa kivasti murisee ja aikas kivat soundit lähtee tyrbon vihellyksestä ja bypass venttiilistä, kun on riittävän väljää niin pako kuin imu puolella. (Nykyiset autot hieman liian sivistyneitä)


      • Scuore sportivo
        9-5 Aero kirjoitti:

        kyllä sen nelosenkin saa kivasti murisee ja aikas kivat soundit lähtee tyrbon vihellyksestä ja bypass venttiilistä, kun on riittävän väljää niin pako kuin imu puolella. (Nykyiset autot hieman liian sivistyneitä)

        No ei neloskoneesta ikinä yhtä kunnioitettavia murinoita saa kuin kutosesta.. Turbon vihellys yhdistettynä kuutosen murinoihin voisi olla ihan jees. Nykyään, jos kaupan pihassa näkee vaikka uuden Mondeon tai Vectran käyvän tyhjäkäyntiä, niin ei siitä kuule onko se kutos vai neloskonella... Taas pitää nostaa Italian pojille hattua; Alfan V6ssa on murinat kohdallaan.


      • Utelias

        Poistaako toi viritysboksi nopeudenrajoittajan?


      • 90
        Utelias kirjoitti:

        Poistaako toi viritysboksi nopeudenrajoittajan?

        saabeissa pitäisi ole semmoista,varmaankin kone kiertää ylemmäs viriboksilla jolloin vauhtiakin löytyy enemmän ja onhan siinä jo hieman mittarivirhettäkin kehissä....=)


      • Samu
        90 kirjoitti:

        saabeissa pitäisi ole semmoista,varmaankin kone kiertää ylemmäs viriboksilla jolloin vauhtiakin löytyy enemmän ja onhan siinä jo hieman mittarivirhettäkin kehissä....=)

        Ainakin tehtaan, esitteiden ja kokemuksien mukaan. Herrasmiesrajoitus siis 250km/h. Tietty sen voi purkaa.

        Kaikki Saaburat eivät toki tuota 250km/h kulje.


      • Scuore sportivo
        Samu kirjoitti:

        Ainakin tehtaan, esitteiden ja kokemuksien mukaan. Herrasmiesrajoitus siis 250km/h. Tietty sen voi purkaa.

        Kaikki Saaburat eivät toki tuota 250km/h kulje.

        Tuo oli minullekin ihan uutta...


      • jii
        Utelias kirjoitti:

        Poistaako toi viritysboksi nopeudenrajoittajan?

        Rajotteet katoaa viriboxin kautta Saabissa


      • 9-5 Aero
        jii kirjoitti:

        Rajotteet katoaa viriboxin kautta Saabissa

        Pitäisi olla kuulemma Speedpartsin boxeissa, mutta voipi olla, että tulee ensin muut rajotukset vastaan


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        90 kirjoitti:

        saabeissa pitäisi ole semmoista,varmaankin kone kiertää ylemmäs viriboksilla jolloin vauhtiakin löytyy enemmän ja onhan siinä jo hieman mittarivirhettäkin kehissä....=)

        että tuttu mittaili GPS:llä oman Saabinsa mittarintarkkuutta ja kun mittarissa on 200km/h todellinen nopeus on peräti 198km/h. En sitten tiedä paljon heitto tuosta lisääntyy, mutta todella tarkka tuntui olevan.

        Autona oli siis 9-5 vanhalla mittaristolla, joka riittää siis sinne 250km/h asti.

        PS: Kunnia Alfakuskeille positiivisesta keskustelusta.


      • fiksu
        90 kirjoitti:

        saabeissa pitäisi ole semmoista,varmaankin kone kiertää ylemmäs viriboksilla jolloin vauhtiakin löytyy enemmän ja onhan siinä jo hieman mittarivirhettäkin kehissä....=)

        9-5 saabeissa on nopeudenrajoitin, eikä alkuperäinen viriboksi poista sitä. 1m päässä seissyt kun nopeudenrajoitin katkaisi menon(rullilla).


      • 90
        fiksu kirjoitti:

        9-5 saabeissa on nopeudenrajoitin, eikä alkuperäinen viriboksi poista sitä. 1m päässä seissyt kun nopeudenrajoitin katkaisi menon(rullilla).

        enpä väitä vastaan.....=)
        ei ehkä alkup poista mutta tarvikemalli ehkä....


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        90 kirjoitti:

        enpä väitä vastaan.....=)
        ei ehkä alkup poista mutta tarvikemalli ehkä....

        nopeudet 260km/h, eli ainakin jotakin muutosta tapahtuu.


      • 9-5 AW
        9-5: 170@240 & Aero 250 kirjoitti:

        että tuttu mittaili GPS:llä oman Saabinsa mittarintarkkuutta ja kun mittarissa on 200km/h todellinen nopeus on peräti 198km/h. En sitten tiedä paljon heitto tuosta lisääntyy, mutta todella tarkka tuntui olevan.

        Autona oli siis 9-5 vanhalla mittaristolla, joka riittää siis sinne 250km/h asti.

        PS: Kunnia Alfakuskeille positiivisesta keskustelusta.

        Itseltäni tutkattiin 214 kun lasissa oli 220.
        Heh, tämä kuitenkin radalla, joten kortti on taskussa.
        Kyseessä siis 9-5 Aero -00 vakiorenkailla.

        Nostan myös hattua omalta osaltani Alfisteille.


    • 9-5tW

      ..juu, ja kun tuolla tiellä näkyy noita uusia 9-5 -malleja, niin ei kannata alfalla lähteä edes sen 2 -litraisen kanssa leikkimään, 2.3:sta ja Aerosta puhumattakaan... Ne autot kulkevat. Hevosvoimamäärät eivät kerro mitään, käykää vaikka itse kokeilemassa.

      • jakke

        no lol, eipä kerro hevosvoimamäärät ei...lyön vaikka vetoa että gtan 250 heppainen päihittää tuon aeron ja 2.5 lyö tuon 2 litraisen turbon.ei tuo aero kovin kummoinen peli ole automaatilla 8.6 sekuntia.Ja haluaisin nähdä kuka uskaltaa ajaa jollain vanhalla lastuviritetyllä saabilla 270n mittarinopeutta :)


      • jii
        jakke kirjoitti:

        no lol, eipä kerro hevosvoimamäärät ei...lyön vaikka vetoa että gtan 250 heppainen päihittää tuon aeron ja 2.5 lyö tuon 2 litraisen turbon.ei tuo aero kovin kummoinen peli ole automaatilla 8.6 sekuntia.Ja haluaisin nähdä kuka uskaltaa ajaa jollain vanhalla lastuviritetyllä saabilla 270n mittarinopeutta :)

        GTA laittaa hyvin kampoihin ja ainakin mun oman 9-3 aeron (lastutettu) kanssa lukemat kiihtyvyydessä ja huipuissa on samat. Yritin saada muuten GTA:ta koeajoon mutta tuntuu olevan vähän kortilla kun ei sitten millään saa. Kukaan Suomessa noita nopeuksia aja kun täällä on niin kuoppaset tiet. Itelläkin huiput vasta 210, mutta en kesän Saksan matkalla pitää testaa kuinka viritetty traktorini kulkee. Auton merkillä ei ole välii kunhan siinä on yli 200 heppaa laukkaamassa keulilla. Muuten on aika työ ohjastaa etuvetoista kun laittaa lusikan pohjaan, meinaa nimittäin mennä laidasta laitaan...


      • 9-5 Aero
        jakke kirjoitti:

        no lol, eipä kerro hevosvoimamäärät ei...lyön vaikka vetoa että gtan 250 heppainen päihittää tuon aeron ja 2.5 lyö tuon 2 litraisen turbon.ei tuo aero kovin kummoinen peli ole automaatilla 8.6 sekuntia.Ja haluaisin nähdä kuka uskaltaa ajaa jollain vanhalla lastuviritetyllä saabilla 270n mittarinopeutta :)

        No onhan 45tkm ajettu '01:nen Aero vanha, jos uuteen vertaa, mutta ei se nyt ihan loppu vielä ole. Ja 9000 2,0 turbosta loppuu laatikko 245 km/h huitteille. Ja tonnarissa on alusta vakionakin hyvä, mutta Konin satsilla siittä tulee aika sata, ja sillä voi huoletta päästää 250 km/h, kun vaan latua piisaa (Stuttgartista Hampuriin 650 km otti 3,5 h)


      • alfa 16V

        Ajoin enon uudehkolla 9-5 turbolla, taisi olla 185 heppaa. Ei kyllä säväyttänyt, tosin oli automaatti, mutta kuitenkin. Muutenkin alusta oli löllö, ihan kuin olisi Volvolla ajanut! Kieltämättä pettymys :(


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        jakke kirjoitti:

        no lol, eipä kerro hevosvoimamäärät ei...lyön vaikka vetoa että gtan 250 heppainen päihittää tuon aeron ja 2.5 lyö tuon 2 litraisen turbon.ei tuo aero kovin kummoinen peli ole automaatilla 8.6 sekuntia.Ja haluaisin nähdä kuka uskaltaa ajaa jollain vanhalla lastuviritetyllä saabilla 270n mittarinopeutta :)

        automaatille ja vielä farkulle, mitattu 7.5s, eikä vain yhdessä lehdessä.


      • 9ktbo
        9-5 Aero kirjoitti:

        No onhan 45tkm ajettu '01:nen Aero vanha, jos uuteen vertaa, mutta ei se nyt ihan loppu vielä ole. Ja 9000 2,0 turbosta loppuu laatikko 245 km/h huitteille. Ja tonnarissa on alusta vakionakin hyvä, mutta Konin satsilla siittä tulee aika sata, ja sillä voi huoletta päästää 250 km/h, kun vaan latua piisaa (Stuttgartista Hampuriin 650 km otti 3,5 h)

        86` tonnarissa viitosella kierrosrajottajaa vasten on välityksistä laskien, hiukan rengaskoosta riippuen, juuri tuo 240-245 km/h. Tällöin on ainakin omassani jo mittarivirhe luokkaa 20 km/h.


      • Scuore sportivo

        Mutta kulkee Alfatkin..
        Ei jäänyt 9-3 Aerolle keväällä mahdollisuuksia mutkatiellä...=)

        Turha on vängätä, kumpi kulkee paremmin.


      • 9-5tW
        jakke kirjoitti:

        no lol, eipä kerro hevosvoimamäärät ei...lyön vaikka vetoa että gtan 250 heppainen päihittää tuon aeron ja 2.5 lyö tuon 2 litraisen turbon.ei tuo aero kovin kummoinen peli ole automaatilla 8.6 sekuntia.Ja haluaisin nähdä kuka uskaltaa ajaa jollain vanhalla lastuviritetyllä saabilla 270n mittarinopeutta :)

        ...juu, siis pointti oli se että kun noita uusia ysifemmoja näkyy kadulla. GTA:ta taitaa olla pari liikenteessä. GTA on hieno peli, mutta mulla ei ole siihen varaa. Saabiin on.. ;o)
        Ja kyllä se 270km/h taittuu sillä lastuviritetyllä, usko pois. Vanhoista saabeista en puhunut mitään.
        Mitä tuohon Aeroon tulee, käypä kokeilemassa. Auto on painava, joten tuo nollasta lähtö ei varmaan mairittele. Mutta tuntuu niin saakelin hienolta kun tallaat lämän tiskiin vaikkapa silloin kun se alfa on peräpeilissä kiinni ja nopeutta valmiiksi vaikkapa 90 km/h.... ;o)


      • Scuore sportivo
        9-5tW kirjoitti:

        ...juu, siis pointti oli se että kun noita uusia ysifemmoja näkyy kadulla. GTA:ta taitaa olla pari liikenteessä. GTA on hieno peli, mutta mulla ei ole siihen varaa. Saabiin on.. ;o)
        Ja kyllä se 270km/h taittuu sillä lastuviritetyllä, usko pois. Vanhoista saabeista en puhunut mitään.
        Mitä tuohon Aeroon tulee, käypä kokeilemassa. Auto on painava, joten tuo nollasta lähtö ei varmaan mairittele. Mutta tuntuu niin saakelin hienolta kun tallaat lämän tiskiin vaikkapa silloin kun se alfa on peräpeilissä kiinni ja nopeutta valmiiksi vaikkapa 90 km/h.... ;o)

        156 V6:kin näppärästi liikahtaa kun on 90km/h vauhtia ja kolmonen niskassa...
        Ja kyllä niitä GTA-Alfoja tulee lisää koko ajan...=)


    • Saabisti
      • aer01

        http://www.maptun.com/9-3_aero2_speeds.htm

        pikkusaabin ohituskiihtyvyys pitäisi nillä eväillä riittää (vakionakin kyllä) eikä muutenkaan jää jalkoihin. :)

        Joka tapauksessa hatunnosto alfisteille! Alfat on hienoja autoja ja jos en olisi vähän aikaa sitten löytänyt 9-3 Aerota niin ostoslistalla olisi ollut 156. Ihan totta!


      • Scuore sportivo

        Asiallisiin viesteihin asiallinen vastaus!

        Meidän pitää järjestää joskus yhteinen tapaaminen; Alfistit & Saabistit, ei olisi hassumpi idea?


      • tk
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Asiallisiin viesteihin asiallinen vastaus!

        Meidän pitää järjestää joskus yhteinen tapaaminen; Alfistit & Saabistit, ei olisi hassumpi idea?

        Saab-klubilla on muistaakseni tulossa jotain kimppakeikkaa volkkareiden kanssa talvella, mutta jokin yhteinen kesäpäivä jossain vois olla kiva homma!


    • Skyhorse

      Ootteko huomanneet, että tää keskustelu on pamahtanu kaikkien pornostoorienkin ohi tällä viikolla.

      Eli lukijoita reilusti yli 10 000. Saabisteja täytyy olla monta??? Alfistithan tuntee toisensa =)

      • -

        alle 100 eroa ykköseen ;)


      • 90
        - kirjoitti:

        alle 100 eroa ykköseen ;)

        kohta uusi ykkönen.....=)


      • Scuore sportivo

        Jees, pornostoorien edellä ollaan, ihmiset saavat sitten varmaan säväreitä Alfoista ja Saabeista...=)


      • 90
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Jees, pornostoorien edellä ollaan, ihmiset saavat sitten varmaan säväreitä Alfoista ja Saabeista...=)

        sen täytyy olla, mutta eikös alfatkin ole aika pornoja......=)


      • Scuore sportivo
        90 kirjoitti:

        sen täytyy olla, mutta eikös alfatkin ole aika pornoja......=)

        Tuota ei vaan kannata sanoa emännälle...=)


      • -
        90 kirjoitti:

        kohta uusi ykkönen.....=)

        ..ykkönen :D


      • 90
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Tuota ei vaan kannata sanoa emännälle...=)

        vetää pian herneen nokkaan kun selviää että mies nukkuu ennemmin alfan kuin hänen vieressä.....=)


      • Scuore sportivo
        90 kirjoitti:

        vetää pian herneen nokkaan kun selviää että mies nukkuu ennemmin alfan kuin hänen vieressä.....=)

        Arvaa katsoiko emäntä jo kieroon kun laitoin Deltasta saamani Alfa Spider-taulun sängyn yläpuolelle seinään...=)


      • 90
        Scuore sportivo kirjoitti:

        Arvaa katsoiko emäntä jo kieroon kun laitoin Deltasta saamani Alfa Spider-taulun sängyn yläpuolelle seinään...=)

        vissiin katso....=)
        varmaan kehittelee parhaimmillaan sopivaa vasta-iskua....=)


    • Tipo4

      Saab 9000:ssa ja Fiat-ryhmän isoissa autoissa (Croma, Thema, 164) tehtiin suunnitteluyhteistyötä ja käytettiin ilmeisesti joitakin samoja isoja osakokonaisuuksiakin. Tietääkö kukaan enemmän?

      Nyt kun näyttää siltä, että Fiat-ryhmä ajautuu GM:n syliin niin tulevaisuudessa saatetaan nähdä hyvinkin samankaltaisia Saabeja ja Alfoja. Kunhan eivät vaan tekisi kummastakin Opeleita...

      • 90

        on yhteinen samoin ainakin takaovet saabissa fiudessa ja lanciassa, alfassa eriovet muotoilun takia ja lisäksi jotain yhteisiä pikkunippeleitä(mm. peilit saab ja lancia)....
        että silleen....
        jep toivottavasti opel pysyy omana ja muut omana
        kyllähän jotain yhteistä tulee pakostakin....


    • Veronmaksaja

      Toivottavasti kuolet KUN niittaat sen kinnerisi pylvääseen. Rampa tulee yhteiskunnalle niin kovin kalliiksi.

      • Skyhorse

        Jahas oot sitten heti päätellyt omassa päässäsi jonkun autoilusta nauttivan maailmanrauhan järkyttäjäksi.

        Onko sulla itselläsi edes autoa taikka korttia?

        Kateellinen ja toiselle pahaa toivova ihminen ainakin olet... tietysti jokaisen täytyy saada mielihyvänsä eri asioista, mutta sää vaan säälität.

        T. 8 vuotta ilman pienintäkään kolhua ja 250 000 km


      • Asiamies
        Skyhorse kirjoitti:

        Jahas oot sitten heti päätellyt omassa päässäsi jonkun autoilusta nauttivan maailmanrauhan järkyttäjäksi.

        Onko sulla itselläsi edes autoa taikka korttia?

        Kateellinen ja toiselle pahaa toivova ihminen ainakin olet... tietysti jokaisen täytyy saada mielihyvänsä eri asioista, mutta sää vaan säälität.

        T. 8 vuotta ilman pienintäkään kolhua ja 250 000 km

        Jos se saabbi mikä pysyi takapuskurissa kiinni oli 9000 turbo tai 9000 aero niin sen olisi pitänyt voittaa sut mennen tullen. Mahtoiko olla joku mummo kuskina? Saab 9000 turbo kiihtyy mm. 4-vaihteella 80-160km/h nopeammin kuin ferrari testarossa. Ohitukseen lähtiessä kun laittaa kolmosen silmään, 195 milliset kumit lyö tyhjää kun painaa tallan pohjaan ja pää pysyy kiinni penkissä. Olet saanut puskuriisi sellaisen menijän että ihme on jos MUKA olet sen voittanut.
        Tiedän koska olen entinen saab 9000 turbon omistaja, jouduin myymään kun se alkoi hajota käsiin. Samanlaista menijää en tähän päiväänkään mennessä ole löytänyt. Autot sen jälkeen (passat 1.8t, volvo S60 2.4, volvo S80 2.9)

        Asiamies


      • 9-5: 170@240 & Aero 250
        Asiamies kirjoitti:

        Jos se saabbi mikä pysyi takapuskurissa kiinni oli 9000 turbo tai 9000 aero niin sen olisi pitänyt voittaa sut mennen tullen. Mahtoiko olla joku mummo kuskina? Saab 9000 turbo kiihtyy mm. 4-vaihteella 80-160km/h nopeammin kuin ferrari testarossa. Ohitukseen lähtiessä kun laittaa kolmosen silmään, 195 milliset kumit lyö tyhjää kun painaa tallan pohjaan ja pää pysyy kiinni penkissä. Olet saanut puskuriisi sellaisen menijän että ihme on jos MUKA olet sen voittanut.
        Tiedän koska olen entinen saab 9000 turbon omistaja, jouduin myymään kun se alkoi hajota käsiin. Samanlaista menijää en tähän päiväänkään mennessä ole löytänyt. Autot sen jälkeen (passat 1.8t, volvo S60 2.4, volvo S80 2.9)

        Asiamies

        ei kukaan ole väittänyt sitä Saabia jättäneensä, vaan mainitsi, että ei pystynyt jättämään. Saab kuski tuskin yrittikään ohitse. Opettele lukemaan, ennen kuin vaahtoat.

        Ja se mainos oli, että 5 vaihteella 80-120 ja tuo nelosella juttukin voi pitää paikkaansa, mutta hieman voi myös käyttää aivojaan. Samalla vaihteella mennään nimittäin useampi kymmen km/h kovempaa, joten se selittyy sillä. Onnea vain kisailemaan Testarossan kanssa!

        No eihän nuo sinun toiset autot olekaan koneelta tuota vastanneet mitenkään, otas alle Passatin tehokkain eli W8 (okei hinta jo kaukana Saabista), Volvo T5 tai T6, niin ollaan samoissa hinnoissa ja samoissa tehoissa. Alkaa Saabikin jäämään toiseksi. Eli verrataan vastaaviin autoihin.


      • -
        9-5: 170@240 & Aero 250 kirjoitti:

        ei kukaan ole väittänyt sitä Saabia jättäneensä, vaan mainitsi, että ei pystynyt jättämään. Saab kuski tuskin yrittikään ohitse. Opettele lukemaan, ennen kuin vaahtoat.

        Ja se mainos oli, että 5 vaihteella 80-120 ja tuo nelosella juttukin voi pitää paikkaansa, mutta hieman voi myös käyttää aivojaan. Samalla vaihteella mennään nimittäin useampi kymmen km/h kovempaa, joten se selittyy sillä. Onnea vain kisailemaan Testarossan kanssa!

        No eihän nuo sinun toiset autot olekaan koneelta tuota vastanneet mitenkään, otas alle Passatin tehokkain eli W8 (okei hinta jo kaukana Saabista), Volvo T5 tai T6, niin ollaan samoissa hinnoissa ja samoissa tehoissa. Alkaa Saabikin jäämään toiseksi. Eli verrataan vastaaviin autoihin.

        Mainosmiesten kikkailujahan se ferrari-juttu on, 80-120 välillä ei ferrari ole suurimmalla vaihteella "tehoalueella"

        vrt. litrainen micrakin lähtee paremmin jos kierroksia on vaikka 4000 ja saabissa 1000, vähän kärjistetty vertaus mutta jutun idea selvinnee..

        ps. IMO nuo sitkeysvertailut on täysin turhia, jos ei osaa/jaksa vaihtaa pitäisi ostaa automaatti, kyllä mäkin vetäisen 4:n tai 3:n vaikka 5:llakin ehtisi ohi, säästää laatikkoa ja lisäksi ei tarvitse keskeyttää ohitusta tai alkaa keskenkaiken hakemaan pienempää jos pitäisikin jostain syystä päästäkin nopeammin ohi..


    • Anonyymi

      Kävijäkisa näköjään menossa?

    • -jone-

      Heh Kaverillani on 9000 turbo aero saabi hevoisia joku noin 250 vääntöä noin 350 nm Et suosittelen sun vaihtavas noi alfat ihan vaan suosiolla vaikka micraan sekin pesee tuon sun alfas...

      • Scuore sportivo

        Vai että oikein KAVERILLASI...=)
        Pitäiskö munkin alkaa rehvastelemaan netissä kaverien autoilla...=)


    • vedä

      typerä autofanaatikko!

      • älä nyt

        Autohulluja on monenlaisia..

        lopettaisivat vain perkele sen suojateitä päin sudittamisen, kun siellä kävellään.


    • .

      Omalla V6 alfallani en saanut erästä toitsumaastura kintereiltä. Se olikin 2.2 177hp 400nm diesel.

      Ex. fiat croma 2.0 turbolla taas tuli jätettyä volvoa, pemaria yms. Paras päänahka oli rakenneltu crx joka oli gti lehden esittelyssä. Lahden tieltä nousimme kehä I rampille ja itään menimme. Hän ajoi edellä ja piti näyttää miten tuning honda kulkee. Oli äijällä hyvä ilme, kun ruosteinen grilliritilä ei hävinnytkään taustapeilistä. Seuraavissa valoista oli ilme aivan toinen.
      200hp ja reilu 300nm oli kutiteltu cromasta.

      Nykyään taistelen 2.5 cdti pakulla ja suurin osa jättäää yäääh... ;-)

      Työpaikan naapurissa on viripaja, jonka omistaja ajelee mercedes vito 120 cdi pakulla. Vakiona tehoja on 210 ja menee sataseen reilu 8s. Kaveri heitti lastun ja nut on reilu 250hp ja yli 500nm. Siinä on remppamiehen unelma :-)

      • 156TS

        "Omalla V6 alfallani en saanut erästä toitsumaastura kintereiltä. Se olikin 2.2 177hp 400nm diesel"

        Hehheh. Lähdit vedättämään kuutosvaihteella kolmestakympistä?

        Kyllä tuollainen Tojo - vaikka hyvä diesel onkin - jää Busso-Romeolle, kun lyödään oikea vaihde pesään ja annetaan mennä.


    • Alfailija

      Voi EI, miksi ihmeessä finninaamat ovat jälleen kerran eksyneet tälle palstalle?????

      Miksikö kyselen moisia? No siksi ettei kukaan aikuinen Alfa Romeon omistaja sorru ajamaan kilpaa yleisillä teillä jonkun ajatusmaailmaltaan keskenkasvuisen kanssa, suljetut kilparadat ovat sitten ihan eri asia.

      Tosiasia myös on, että meidänkin teiltämme löytyy tuhansittain autoja, jotka kiihtyvät ja kulkevat mitä tahansa Alfa -mallia riuskemmin ja että niitä löytyy ihan tavallisten ja yleisten perheautojen joukosta.

      Jotenkin tämän katajaisen kansan päähän on saatu iskostettua sellainen harhaluulo, että Alfa Romeo on jokin kilpaurheiluauto joka menee ohi kaikesta, mikä tiellä liikkuu ja että se on jollain lailla voittamaton.

      Esimerkiksi Alfa 156 2.0 TS, joka lienee Alfa -kannastamme yleisin malli, kulkeepi hiukan reilut 200km/h ja kiihtyy sataseen reilussa 8:ssa sekunnissa.

      Moiset luvut ovat kaukana oikeiden urheiluautojen suoritusarvoista ja itse asiassa valtaosa 2-litraisista perheautoista omaa samantasoisen suorituskyvyn.

      Lisäksi jokainen Alfisti tietää, ettei ole oleellista, kuinka nopeasti Alfa kulkee ja kiihtyy, vaan se kuinka se sen tekee eli italialaisella tyylilllä ja välimerellisellä tempperamentilla, ei pikkupoikamaisesti revittäen.

      Lopuksi: Minkä tahansa ajokin huippusuorituskyky on melko toisarvoinen seikka maamme routasohjoisilla teillä, jossa on 120km/h: n maksiminopeus........niin, paitsi niille pikkupojille joiden kuolinilmoituksia saamme lukea lähes viikottain sanomalehtien sivuilta.......

      • rt/rt

        "Esimerkiksi Alfa 156 2.0 TS, joka lienee Alfa -kannastamme yleisin malli, kulkeepi hiukan reilut 200km/h ja kiihtyy sataseen reilussa 8:ssa sekunnissa."

        "Moiset luvut ovat kaukana oikeiden urheiluautojen suoritusarvoista..."

        Kyllähän esim. joku MX5 on ihan aito urheiluauto ja aikalailla samaa vauhtia mennään.

        "...ja itse asiassa valtaosa 2-litraisista perheautoista omaa samantasoisen suorituskyvyn. "

        Eipä taida omata. Osa, mutta ei valtaosa.


      • roadf
        rt/rt kirjoitti:

        "Esimerkiksi Alfa 156 2.0 TS, joka lienee Alfa -kannastamme yleisin malli, kulkeepi hiukan reilut 200km/h ja kiihtyy sataseen reilussa 8:ssa sekunnissa."

        "Moiset luvut ovat kaukana oikeiden urheiluautojen suoritusarvoista..."

        Kyllähän esim. joku MX5 on ihan aito urheiluauto ja aikalailla samaa vauhtia mennään.

        "...ja itse asiassa valtaosa 2-litraisista perheautoista omaa samantasoisen suorituskyvyn. "

        Eipä taida omata. Osa, mutta ei valtaosa.

        mitä väliä on jollain suora-arvoilla, maukkaampaa on kun autolla voi ajaa mutkia vauhdilla ja siihen ei normi perheautot yleensä taivu niin hyvin


      • rt/rt
        roadf kirjoitti:

        mitä väliä on jollain suora-arvoilla, maukkaampaa on kun autolla voi ajaa mutkia vauhdilla ja siihen ei normi perheautot yleensä taivu niin hyvin

        Juuri näin, Alfassa on kyse paljon muustakin kuin numeroista. Nekin kuitenkin kestävät vertailun ihan kivasti.


    • alfiarno 156 v6

      alfa eemeli sanoo nyt,faktaa 156 v6 kulkee 2,5 koneella,250kmh.200hp.ja naukuu rajoittajaan joka,vaihteella.ei ole mikään ylivaihde auto.

    • alfiarno

      uno fiat kulkee.jos 180hp virisarja,eli ahtoja ja laakereita isommaksi.220kmh.välitys riittää.

    • serpied

      audi rs 2,oli kyllä tykki,365 hp.mahtava potku.penkkin painu vänkärikin.

    • alfiarno

      alfiarno radalla viisain kokeilla,kuitenkin,rajoja ei maantiellä.

    • alfiarno

      borchet myös,aika kovia kamppeita.hinta tehosuhde kohallaan.

    • Anonyymi

      MUL ON GTA 3,2V6 ALFA,EILENKIN JÄI YKS 9000 SAAB TURBO JA REILUSTI,YKS PÄIVÄ JÄI MERSU,TOS HUHTIKUSSA JOKU UUS PASSAT NIELI PÖLYÄ TAKANA YKS AUDI 3,0 JÄI VAIKKA ALFASSA OLI ILMAMASSAMIT PASKANA,JA AUTOA EI VIELÄ EES LASTUTETTU,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe