Uskottavuudesta

epäuskova

kun jumalan olemassaolo on ns. pattitilanne eli todistaa ei voi kumpaankaan suuntaan, kuten ei myöskään joulupukin olemassaoloa. Joulupukin olemassaolo ratkeaa kuitenkin vakaviin uskottavuusongelmiin, joiden vuoksi sitä pidetään enemmän lasten maailmaan kuuluvana satuolentona.

Uskovaisten taktiikka nykyään on verhota koko jumalkäsite sellaiseksi, ettei siitä ota Erkkikään selvää ja samaan syssyyn puhellaan sekavia tieteenfilosofiasta ja luonnontieteistä. Näin yritetään ilmeisesti ratkoa tätä uskottavuusongelmaa, mikä vaivaa monia uskovaisia alitajuisesti. Vanha Jahve pilvenpalteella ei enää käy kenellekään, ennen se oli mitä uskottavin olento.

19

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuotekehittely

      on johtanut siihen, että papiston on viimeisenä keinonaan pakko käskeä porukkaa uskomaan ajattelematta ja lapsen tavoin. Esimerkiksi tässä kristinuskossa on pelkän ihmiskunnan yleistiedon karttuessa jouduttu keksimään toisiaan hurjempia selityksiä ja teorioita, joissa ei ole enää järjen hiventä tallella.

      Kuinkas se lasten kasvattaminen sujuikaan...lahjonta, kiristys, uhkailu? Kuulostaa ihan kristinuskon toimintamallilta!

    • luuhamara

      Mielestäni uskova menee siinä vaiheessa harhaan kun yrittää toisille selittää uskonsa kohteen olemassaoloa. Sitä ei voi selittää kuulostamatta itse naivilta. Ehkä uskossa on kyse jostain korkeammasta mitä ei voida selittää puheen avulla. Ehkä uskova ei itsekään ymmärrä uskoaan? Ne puhuvat jotka eivät tiedä, ne eivät puhu jotka tietävät.

      • Erkki

        kun Ristus huusi ristillään: JUMALANI, MIKSI MINUT HYLKÄSIT? tajusin, että eihän kukaan omaa poikaansa tuolla tavoin olisikaan hylännyt. Mutta koska ei ollut Jumalaa, ei voinut myöskään olla Jumalan poikaa. Ja jumalauta, koettakaa tämä yksinkertainen asia jo käsittää niin pääsette pahasta (siis siitä ylimääräisestä iänkaikkisesta juupas-eipäs kelaamisesta).


      • ettänäinhän

        Olen samaa mieltä. Usko on yksilön subjektiivinen kokemus "tutkimatomasta". Ehkä järjetön, ainakin ihmisjärjen ulkopuolella.
        (pitäisi tietenkin käyttää ilmausta "yläpuolella")
        Maailmankuvani on varmaan huomattavasti keskivertoa "tieteellisempi" ja silti maailmankatsomukseeni liittyy irrationaalinen kristillisyys. En edes yritä yhdistää niitä. Olen ehkä uskonnossani "mystikko"; joku voisi väittää maailmankatsomustani skitsoksi. Kristittynä tieteen historiaa "harrastaneena"
        käsitykseni on vaan muokkautunut tällaiseksi kuin se nyt on. Kreationisti en ole ollut edes huimina nuoruusvuosina, mutta minä uskon....


      • Elwen

        ilmaisuvoima sanoilla onkin, kun uskon kohdetta kuvataan.

        Ateisti voi kuvitella, että jumalan kaikkivaltius, hyväntahtoisuus, kaikkitietävyys ja mitä niitä nyt on, johtaisivat ristiriitoihin sekä keskenään että maailmassa näkyvän todellisuuden kanssa.

        Kaikkivaltius tarkoittaa käytännössä rajoitettua valtiutta, hyväntahtoisuus voi näkyä tsunameina, eikä jumala raamatun laadintaa ohjatessaan oikein tuntenut omaa luomistyötään.

        Näin ateistien selittelyiltä putoaa pohja pois, ja usko kuvaamattomaan jumalaan on taas pelastettu.


    • Erkki

      kun Ristus huusi ristillään: JUMALANI, MIKSI MINUT HYLKÄSIT? tajusin, että eihän kukaan omaa poikaansa tuolla tavoin olisikaan hylännyt. Mutta koska ei ollut Jumalaa, ei voinut myöskään olla Jumalan poikaa. Ja jumalauta, koettakaa tämä yksinkertainen asia jo käsittää niin pääsette pahasta (siis siitä ylimääräisestä iänkaikkisesta juupas-eipäs kelaamisesta).   

    • Koetelkaa kaikki

      Ei ihmiset voikaa todistaa Jumalan olemassaoloa suuntaan eikä toiseen. Vain Jumala voi sen tehdä. Uskallatko sinä kysyä Jumalalta sitä todistusta? Vai sanooko sinun sisälläsi ääni että älä vain puhu Jumalalle, eihän sitä edes ole olemassa. Älä nolaa itseäsi. Älä älä älä.

      Ole rohkea.
      Älä pelkää.


      :)

      • ei voi olla väärässä

        sonta on hyvää!

        Sadat miljoonat ihmiset uskovat raamatun sanomaan. Ei kai niin suuri joukko ihmisiä voisi uskoa väärään asiaan? Pakkohan sen on olla totta.

        Mutta kun sadat miljoonat ihmiset uskovat myös koraanin sanomaan. Jopa niin tosissaan että ovat valmiita kuolemaan uskonsa puolesta. Pakkohan senkin on sitten olla totta?

        Mutta mitenkäs sekä raamattu että koraani voivat molemmat olla totta? Tätä minä en ymmärrä...


      • sanomaa
        ei voi olla väärässä kirjoitti:

        sonta on hyvää!

        Sadat miljoonat ihmiset uskovat raamatun sanomaan. Ei kai niin suuri joukko ihmisiä voisi uskoa väärään asiaan? Pakkohan sen on olla totta.

        Mutta kun sadat miljoonat ihmiset uskovat myös koraanin sanomaan. Jopa niin tosissaan että ovat valmiita kuolemaan uskonsa puolesta. Pakkohan senkin on sitten olla totta?

        Mutta mitenkäs sekä raamattu että koraani voivat molemmat olla totta? Tätä minä en ymmärrä...

        Te pilkkaatte ja teette huorin. Ensinnäkin kristinnusko on maailman vanhin, toiseksi sillä on eniten seuraajia maailmassa, kolmanneksi se on ainoa uskonto jossa TODELLA puhutaan lähimmäisen rakkaudesta.


      • pastori Tulipensas
        sanomaa kirjoitti:

        Te pilkkaatte ja teette huorin. Ensinnäkin kristinnusko on maailman vanhin, toiseksi sillä on eniten seuraajia maailmassa, kolmanneksi se on ainoa uskonto jossa TODELLA puhutaan lähimmäisen rakkaudesta.

        Ensinnäkin: Kristinusko ei ole maailman vanhin uskonto. Muinaset egyptiläiset palvoivat jos jonkinmoisia jumaliaan paljon ennen kristinuskoa ja Atsteekit uskoivat vaikka mitä paljon ennen ajanlaskumme alkua, jne. Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Jos et tunne historiaa niin ala lukea!

        Toiseksi: Kysyminen ei ole pilkkaamista. Miten luulette asiaanne auttavan jos haukutte kaikki uskontoon liittyvistä epäkohdista kyselevät syntisiksi ja huorintekijöiksi? Houkutteleeko se tutustumaan uskontoonne?


      • huorintekijä
        sanomaa kirjoitti:

        Te pilkkaatte ja teette huorin. Ensinnäkin kristinnusko on maailman vanhin, toiseksi sillä on eniten seuraajia maailmassa, kolmanneksi se on ainoa uskonto jossa TODELLA puhutaan lähimmäisen rakkaudesta.

        miksi yksikään tänne kirjoitteleva uskis ei vaikuta lähimmäisenrakkaalta haukkuessaan ateisteja katuojassa rypeviksi joutomiehiksi, valehteleviksi saatanan kätyreiksi tai tyhmiksi ja moraalittomiksi? Jotenkin kummasti minun on vaikeaa hahmottaa sitä uskovaisten mainostamaa kristillistä lähimmäisenrakkautta? Eivät vissiin ole itsekään sitä raamattuansa lukenet nämä TODELLA lähimmäisenrakkautta pursuavat uskikset?


      • olematonta aina vaan

        kirjoitit että "ei ihmiset voikaan todistaa Jumalan olemassaoloa suuntaan eikä toiseen. Vain Jumala voi sen tehdä"
        Kysymys kuuluukin että miksei tee? Jumalalle ei pitäisi tuottaa pienintäkään vaikeutta ilmaista itseään koko ihmiskunnalle niin voimallisesti, ettei kenellekään voisi jäädä pienintäkään epäselvyyttä!

        Miksei jumala siis tee mitään vaan on koko ajan vakuuttavasti koomassa. Miksei jumalasta voi saada minkäänlaista havaintoa? Ja miten tämä ei-havaittava jumala eroaa olemattomasta jumalasta?


      • Miten niin ihminen ei voi todistaa Jumalan olemassaoloa? Raamatussahan selkeästi sanotaan, että USKOVA voi.

        Joh. 14:13-14
        =============
        "mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen. Ja jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen."

        Joh. 14:12
        ==========
        "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin."

        Eli, nyt joku tosiuskova voisi siirtää Keski-Euroopan Alpeilta jonkin sopivan vuoren Suomen Lappiin hiipuvaa matkailuelinkeinoa virkistämään.

        Minkä lässyselityksen aiot nyt keksiä oman vapahtajasi selkeää sanomaa kumoamaan? Valehteleeko vapahtajasi? Vai onko uskosi valhetta? Turpa kiinni ja vuoret liikkeelle, sanon minä.

        ... mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen...

        Master Eq


      • Jumala kanssanne
        pastori Tulipensas kirjoitti:

        Ensinnäkin: Kristinusko ei ole maailman vanhin uskonto. Muinaset egyptiläiset palvoivat jos jonkinmoisia jumaliaan paljon ennen kristinuskoa ja Atsteekit uskoivat vaikka mitä paljon ennen ajanlaskumme alkua, jne. Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Jos et tunne historiaa niin ala lukea!

        Toiseksi: Kysyminen ei ole pilkkaamista. Miten luulette asiaanne auttavan jos haukutte kaikki uskontoon liittyvistä epäkohdista kyselevät syntisiksi ja huorintekijöiksi? Houkutteleeko se tutustumaan uskontoonne?

        Kyllä se on vanhin uskonto. Sitä alettiin nimittää kristinuskoksi vasta 2000 vuotta sitten. Sitä ennen ihmiset nimittivät kuka mitenkin, mutta aina on palvottu kristinuskon Jumalaa.


      • Prabhupada jr
        Jumala kanssanne kirjoitti:

        Kyllä se on vanhin uskonto. Sitä alettiin nimittää kristinuskoksi vasta 2000 vuotta sitten. Sitä ennen ihmiset nimittivät kuka mitenkin, mutta aina on palvottu kristinuskon Jumalaa.

        Vanhin uskonto on tietysti se edelleenkin ainoa oikea ja alkuperäinen, jota kutsutaan hindulaisuudeksi. Alussa Rama loi itsestään kolme inkarnaatiota, Shivan, Vishnun ja Krishnan.

        Arabialaiset paimentolaiset eivät kyenneet ymmärtämään tätä, vaan alkoivat palvoa yksinomaan Herraamme Krishnaa, kutsuen häntä Jahveksi. Valinta oli kyllä oivallinen, onhan Krishna rakkauden ja lempeyden tuoja. Hänestä kuitenkin tehtiin irvikuva, joka muistuttaa enemmän Kalia kuin Krishnaa! Tämä hirviö on edelleenkin islamin Allah.

        Pikku hiljaa 'israelilaisiksi' kutsutut arabit sivistyivät ja lopulta Shiva ja Vishnukin otettiin kristillisiksi kutsuttuihin jumaliin. Nyt oli siis Vishnu (isä), Krishna (poika) ja Shiva (pyhä henki). Aluksi Krishna sai oikean hahmonsa, mutta sitten muuttui taas enemmän ja enemmän Kalin kaltaiseksi kuoleman tuojaksi.

        Hylätkää nämä jäljiltemäuskonnot ja palatkaa ihmiskunnan alkuperäiseen ja vanhimpaan uskoon, ottakaa vastaan Krishnan rakkaus laulamalla Maha mantra!

        Hare Krishna Hare Krishna
        Krishna Krishna Hare Hare
        Hare Rama Hare Rama
        Rama Rama Hare Hare


      • Daisari 3D

        Kysy itse jumalata todistusta ja kerro se meille?


      • epäuskova

        ja turha minua on pyytää rukoilemaan jumalaa kuin lähettelemään joulupukille kirjeitäkään. Miljoonat ovat jo rukoilleet saamatta vatauksia. Tälle seikalle sinulta ja viiteryhmältäsi löytyy tietysti lukemattomia eri meriselityksiä toinen toistaan uskomattomampia. Tuo jumalan vertailu joulupukkiin ja Raamatun vertaamien satukirjaan tuntuu eniten ärsyttävän uskovaisia. Kyse on siitä, että sadunomaisuus on Raamatun kertomuksissa niin silmiinpistävä, että sen tietoisuuteen nostaminen herättää epäilyksiä koko tarinan uskottavuudesta. Eihän kukaan kuitenkaan halua tunnustaa uskovansa satuihin. Kätevin tapa on tällöin muuttaa tarinoiden merkitystä, kyse onkin yhtäkkiä vertaiskuvista, satujen tapaan Raamattu puhuu ihmisestä ja elämästä vertauskuvien avulla, sillä erotuksella, että toisin kuin saduissa, jotkut Ramatun sadunomaiset olennot ovat oikeasti jollain tavalla olemassa.


      • "Uskallatko sinä kysyä Jumalalta sitä todistusta [jumala olemassaolosta]?"

        Tässä on pieni analogia miksi tuo idea kusee kuin sokeritautinen hevonen:

        Maija: Missä Heikki on?
        Laura: Kysy Heikiltä.


      • Christian_de_Gothia
        huorintekijä kirjoitti:

        miksi yksikään tänne kirjoitteleva uskis ei vaikuta lähimmäisenrakkaalta haukkuessaan ateisteja katuojassa rypeviksi joutomiehiksi, valehteleviksi saatanan kätyreiksi tai tyhmiksi ja moraalittomiksi? Jotenkin kummasti minun on vaikeaa hahmottaa sitä uskovaisten mainostamaa kristillistä lähimmäisenrakkautta? Eivät vissiin ole itsekään sitä raamattuansa lukenet nämä TODELLA lähimmäisenrakkautta pursuavat uskikset?

        Se on muuten valitettava tosiasia, ettei monikaan nykyuskis enää lue Raamattua rippikoulunsa jälkeen.

        Kristillisen lähimmäisenrakkauden hahmotusongelmat voivat johtua siitä, että olet joutunut vain sellaisten uskisten kanssa tekemisiin, jotka uskovat Jeesuksen pelastavan heidät, mutta jotka eivät ole ottaneet syntiä vakavasti tai ovat ymmärtäneet Sanan väärin. Esimerkiksi sellaisten, jotka vihaavat epäuskoisia.

        Surullistahan tämä on, sillä kun yksi uskis törppöilee, kaikki uskikset leimautuvat, samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin ihmisryhmien kohdalla. Se on sääli. Minusta se, miten vääristynyt kuva Raamatun Jumalasta täällä on vallalla, on yksin ainoastaan meidän kristittyjen omaa syytämme. Tai joskus ehkä joku ymmärtää tahallaan väärin, mutta pääsyy on meidän.

        Minä olen saanut nähdä oikeasti, mitä aito kristillinen lähimmäisenrakkaus on. Se ei ole noitaroviota, solvaamista, tuomitsemista eikä valehtelemista. Se on sitä, kun tehdään muille sitä mitä itselle toivoisi siinä tilanteessa tehtävän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      181
      4157
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2656
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2234
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2195
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1910
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      109
      1391
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1061
    Aihe