C-mallin automaattivaihteisto

Hannes

Millaisia kokemuksia teillä on C-mallin vm. -99 automaattivaihteistosta?

Muinoinhan automaattivaihteisto oli remonttiherkkä ja korjaus maksoi valtavasti.

Mikä on tilanne nyt?

tv.

Hannes

32

7194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vrt

      >Muinoinhan automaattivaihteisto oli
      >remonttiherkkä ja korjaus maksoi valtavasti.

      jos näin on ollut, niin vain mersussa

      • JP

        vain mersussa.. joskin näistäkin tapauksista suurin osa johtuu siitä ettei lootaa ole säädetty riittävän usein.. se kun hajoaa säätämättömänä.. valitettavasti ainakin veho osasi hinnoitella säädönkin uskomattoman kalliiksi..


      • Sepe susi
        JP kirjoitti:

        vain mersussa.. joskin näistäkin tapauksista suurin osa johtuu siitä ettei lootaa ole säädetty riittävän usein.. se kun hajoaa säätämättömänä.. valitettavasti ainakin veho osasi hinnoitella säädönkin uskomattoman kalliiksi..

        Minulla oli automaatti Camry 8 vuotta ja nyt on Volvo S80 kolmatta vuotta. Kummassakaan ei koskaan säädetty automaattia, Camryssä vaihdettiin vain öljy 2 kertaa, kummankin automaattivaihde toimii kuin ajatus. Mitähän mersun automaattilaatikosta pitää säätää?


      • dieselflosse
        JP kirjoitti:

        vain mersussa.. joskin näistäkin tapauksista suurin osa johtuu siitä ettei lootaa ole säädetty riittävän usein.. se kun hajoaa säätämättömänä.. valitettavasti ainakin veho osasi hinnoitella säädönkin uskomattoman kalliiksi..

        Terve!

        Mistähän aikakaudesta me nyt puhumme? C:n historiasta vai yleensä? Jos puhumme yleisesti, niin kyllähän euroautomaatit ovat hajonneet manuaaleja aiemmin ja useammin. Onko syynä ollut huono huolto vai mikä, siihen en osaa ottaa kantaa.

        Ehkä joistain jenkkilootista on jäänyt se kuva, ettei automaattia tarvitse huoltaa juuri koskaan ja niitä voi käyttää miten vain. Mikä osittain pitää paikkansa 70-luvun jenkkilaatikoihin.

        Nyt siihen varsinaiseen kiinnostuksen aiheeseen. Kaipaako Mersun 70-luvun lopun automaatti jotain erityistä säätöä? Mitä siellä säädetään? Onnistuuko päältä vai pitääkö laatikko purkaa atomeiksi?

        PS. Aika monesta klesahtaneesta Saabin ja Volvon laatikostakin olen kuullut, joten eiköhän tuo euroalue ole se ongelman laajuus, ei pelkkä Mersu.


      • Silver
        dieselflosse kirjoitti:

        Terve!

        Mistähän aikakaudesta me nyt puhumme? C:n historiasta vai yleensä? Jos puhumme yleisesti, niin kyllähän euroautomaatit ovat hajonneet manuaaleja aiemmin ja useammin. Onko syynä ollut huono huolto vai mikä, siihen en osaa ottaa kantaa.

        Ehkä joistain jenkkilootista on jäänyt se kuva, ettei automaattia tarvitse huoltaa juuri koskaan ja niitä voi käyttää miten vain. Mikä osittain pitää paikkansa 70-luvun jenkkilaatikoihin.

        Nyt siihen varsinaiseen kiinnostuksen aiheeseen. Kaipaako Mersun 70-luvun lopun automaatti jotain erityistä säätöä? Mitä siellä säädetään? Onnistuuko päältä vai pitääkö laatikko purkaa atomeiksi?

        PS. Aika monesta klesahtaneesta Saabin ja Volvon laatikostakin olen kuullut, joten eiköhän tuo euroalue ole se ongelman laajuus, ei pelkkä Mersu.

        Sanoisin, että säädetään vaan jos tarvitaan..

        Tätä jo aiemmin täällä kartoitettiin, jolloin
        todettiin, että ainakin '70 ja '80- luvun MB autom.laatikot on käyttövarmoja.
        Mutta; öljyt ja suodatin pitää vaihtaa aikanaan.

        Lisäksi pikkuviat hoitamattomina pahenevat ?
        Jos vaihteet luistaa, niin ei ne ajamalla korjannu. Luistoon vaikuttaa pannat, joita voi
        säätää. Lisäksi vaihteiston paineita voi säätää,
        jos vaihteiston toiminta on liian nykivää.

        Lisäksi automaatti saattaa kärsiä käyttäjän käyttövirheistä; eli kuka on autoa ajanut ja miten ?

        Tähän lopuksi lista omasta kokemuspiiristä :
        MB 230.6 Aut. '74 =samassa perhessä n.20vuotta = ei vikoja.

        MB 200 B Aut. ' 84 w123= ajoin 4v.= ei vikoja
        MB 200 B Aut '80 w123= ajan nyt 6v.=ei vikoja


      • Hugo

        Ja taas tuli asiantuntijan tositarinaa...


      • JP
        Silver kirjoitti:

        Sanoisin, että säädetään vaan jos tarvitaan..

        Tätä jo aiemmin täällä kartoitettiin, jolloin
        todettiin, että ainakin '70 ja '80- luvun MB autom.laatikot on käyttövarmoja.
        Mutta; öljyt ja suodatin pitää vaihtaa aikanaan.

        Lisäksi pikkuviat hoitamattomina pahenevat ?
        Jos vaihteet luistaa, niin ei ne ajamalla korjannu. Luistoon vaikuttaa pannat, joita voi
        säätää. Lisäksi vaihteiston paineita voi säätää,
        jos vaihteiston toiminta on liian nykivää.

        Lisäksi automaatti saattaa kärsiä käyttäjän käyttövirheistä; eli kuka on autoa ajanut ja miten ?

        Tähän lopuksi lista omasta kokemuspiiristä :
        MB 230.6 Aut. '74 =samassa perhessä n.20vuotta = ei vikoja.

        MB 200 B Aut. ' 84 w123= ajoin 4v.= ei vikoja
        MB 200 B Aut '80 w123= ajan nyt 6v.=ei vikoja

        noinpa joo.. eli kyllähän se kestää jos oikein käyttää ja pitää säädöt kohdallaan, nimenomaan luito pilaa lootan, jostain syystä MB:n loota kaipaa sitä, en oo itse tehnyt muuta kuin kokeillakseni, joten en siitä sen enempää, etten anna vääriä ohjeita. esimerkkinä väärästä käytöstä on chevy:n th 700 nelivaihteinen loota, hyvä ja vahva, vaikka toiset saa sen rikottua uskomattoman nopeasti, syynä väärä käyttö. ajoa liian D-asennolla jolloin loota vaihtelee 3 ja 4:n välillä, sekä kytkee ja aukoo turbiinin lukkoa. ja se peräkärry, kun koneessa on satkun vauhdissa 1500 rpm ni se ei ole hyvä, eli kärry perässä kolmosella, kulutus nousee mutta jos loota on oikeissa säädöissä, ei nouse hirveästi. chevyn loota kun lukitsee turbiinin myös 3:lla ajettaessa.

        ps. lähipiirissä jokunen rikkoutunut automaatti, aika moni mersun, mutta myös saman merkin erittäin pitkäikäisiä versioita..


      • dieselflosse
        Silver kirjoitti:

        Sanoisin, että säädetään vaan jos tarvitaan..

        Tätä jo aiemmin täällä kartoitettiin, jolloin
        todettiin, että ainakin '70 ja '80- luvun MB autom.laatikot on käyttövarmoja.
        Mutta; öljyt ja suodatin pitää vaihtaa aikanaan.

        Lisäksi pikkuviat hoitamattomina pahenevat ?
        Jos vaihteet luistaa, niin ei ne ajamalla korjannu. Luistoon vaikuttaa pannat, joita voi
        säätää. Lisäksi vaihteiston paineita voi säätää,
        jos vaihteiston toiminta on liian nykivää.

        Lisäksi automaatti saattaa kärsiä käyttäjän käyttövirheistä; eli kuka on autoa ajanut ja miten ?

        Tähän lopuksi lista omasta kokemuspiiristä :
        MB 230.6 Aut. '74 =samassa perhessä n.20vuotta = ei vikoja.

        MB 200 B Aut. ' 84 w123= ajoin 4v.= ei vikoja
        MB 200 B Aut '80 w123= ajan nyt 6v.=ei vikoja

        Terve!

        Pitäisikö minun siis huolestua, kun laatikkoni temppuilee kylmänä (ilman lämpötila alle 5) ensimmäisen 2-3 vaihdon. Vaihto menee siten, että kierrokset nousevat kovin korkealle ennen isomman vaihteen kiinniottoa. Tämä tapahtuu vain kerran, siis seuraava 2-3 vaihto toimii jo normaalisti, kunnes laatikko taas jäähtyy alle 5:een.

        Yksi monttööri heitti, että laatikossa olisi 'möhnää venttiilipöydässä'. Tuo ei sano minulle mitään, kun en ole purkanut laatikkoa katsoakseni mitä se on syönyt.

        Pitäisiköhän heittää Siekkiselle kysely...


      • W126
        dieselflosse kirjoitti:

        Terve!

        Pitäisikö minun siis huolestua, kun laatikkoni temppuilee kylmänä (ilman lämpötila alle 5) ensimmäisen 2-3 vaihdon. Vaihto menee siten, että kierrokset nousevat kovin korkealle ennen isomman vaihteen kiinniottoa. Tämä tapahtuu vain kerran, siis seuraava 2-3 vaihto toimii jo normaalisti, kunnes laatikko taas jäähtyy alle 5:een.

        Yksi monttööri heitti, että laatikossa olisi 'möhnää venttiilipöydässä'. Tuo ei sano minulle mitään, kun en ole purkanut laatikkoa katsoakseni mitä se on syönyt.

        Pitäisiköhän heittää Siekkiselle kysely...

        ..saatta temppuilla. Siksi on tärkeää ajaa kylmänä varovasti tai sitten antaa öljyjen lämmetä tyhjäkäynnillä 5-10 minuuttia.

        Laita siekkiselle kysely. Omani teki juuri tuota ennen remonttia, myös kuumana.

        Nyt remontin jälkeen 2-3 vaihto aikailee hieman tosikylmänä ja kovemmassa kiihdytyksessä saattaa tehdä tuon kierrosten noston, mutta todella vähäisesti ja nopeasti. On kuulemma normaalia kylmälle askille.


      • Kaapo
        dieselflosse kirjoitti:

        Terve!

        Pitäisikö minun siis huolestua, kun laatikkoni temppuilee kylmänä (ilman lämpötila alle 5) ensimmäisen 2-3 vaihdon. Vaihto menee siten, että kierrokset nousevat kovin korkealle ennen isomman vaihteen kiinniottoa. Tämä tapahtuu vain kerran, siis seuraava 2-3 vaihto toimii jo normaalisti, kunnes laatikko taas jäähtyy alle 5:een.

        Yksi monttööri heitti, että laatikossa olisi 'möhnää venttiilipöydässä'. Tuo ei sano minulle mitään, kun en ole purkanut laatikkoa katsoakseni mitä se on syönyt.

        Pitäisiköhän heittää Siekkiselle kysely...

        Kaiken kaikkiaan, aika lämpöisessä laatikko luistaa korkeille kierroksille. Parissa tomaatissa (ei MB) oli sitä oiretta, että n. 10 asteen pakkasilla ja sitä viileämmässä ensimmäiset vaihdot ylös tapahtuivat varsin korkeilla kiepeillä. Kun laatikko ts. öljy sitten hiukan lämpeni, niin vaihdot asettuivat normaalikohtiin.
        Voisi vaatia siis jotain tarkistusta.

        Mutta eikös sinulla ole takuuvarma lääke voimansiirronkin pulmiin (vähän kuin Pectoralis armeijassa, aina auttaa oli sitten flunssa tai mies keskeltä poikki).
        Dieseliä vain vaihdelaatikkoon at-öljyn tilalle ja jo pelaa, vaikka ilman sähköä... :D :D


      • Silver
        dieselflosse kirjoitti:

        Terve!

        Pitäisikö minun siis huolestua, kun laatikkoni temppuilee kylmänä (ilman lämpötila alle 5) ensimmäisen 2-3 vaihdon. Vaihto menee siten, että kierrokset nousevat kovin korkealle ennen isomman vaihteen kiinniottoa. Tämä tapahtuu vain kerran, siis seuraava 2-3 vaihto toimii jo normaalisti, kunnes laatikko taas jäähtyy alle 5:een.

        Yksi monttööri heitti, että laatikossa olisi 'möhnää venttiilipöydässä'. Tuo ei sano minulle mitään, kun en ole purkanut laatikkoa katsoakseni mitä se on syönyt.

        Pitäisiköhän heittää Siekkiselle kysely...

        joskus vastaavaan on ollut syynä, että öljyä
        on liian vähän... Mutta olet varmaankin tarkistanut. Miten suodatin ?


      • dieselflosse
        Kaapo kirjoitti:

        Kaiken kaikkiaan, aika lämpöisessä laatikko luistaa korkeille kierroksille. Parissa tomaatissa (ei MB) oli sitä oiretta, että n. 10 asteen pakkasilla ja sitä viileämmässä ensimmäiset vaihdot ylös tapahtuivat varsin korkeilla kiepeillä. Kun laatikko ts. öljy sitten hiukan lämpeni, niin vaihdot asettuivat normaalikohtiin.
        Voisi vaatia siis jotain tarkistusta.

        Mutta eikös sinulla ole takuuvarma lääke voimansiirronkin pulmiin (vähän kuin Pectoralis armeijassa, aina auttaa oli sitten flunssa tai mies keskeltä poikki).
        Dieseliä vain vaihdelaatikkoon at-öljyn tilalle ja jo pelaa, vaikka ilman sähköä... :D :D

        Tää kostetaan ;-)


      • dieselflosse
        Silver kirjoitti:

        joskus vastaavaan on ollut syynä, että öljyä
        on liian vähän... Mutta olet varmaankin tarkistanut. Miten suodatin ?

        Terve!

        Minulla on hieman kokemuksia tuosta öljyn vähyydestä ja mitä siitä seuraa.

        Eli, ostin laatikon eräältä kaveriltani, jolla 123:n tekniikkaa löytyy. Laatikon asensi yksi näistä Pirkanmaan sankareista, joista saa lukea lehdistä.

        Kaverilla oli ilmeisesti kiire vaihtamaan muutama kori, kun hän ei malttanut vaihtaa niitä öljyputkien tiivisteitä ja stefakin meni vähän huolimattomasti paikoilleen.

        Laatikko vuoti kuin seula. Öljyä kului kuin vanhassa väljässä jenkkirassissa (2l/1000). Tulipahan öljyttyä auton pohja :-)

        Tarkistin ja lisäilin öljyä suunnilleen mennen tullen työmatkalla (100km/päivä), mutta ilmeisesti jossain vaiheessa öljypinta kävi alhaalla ja seurauksena turbiinin kaula katkesi.

        Auto pajalle ja uusi turbiini tilalle (ei muuten ollut helppo löytää diesel-mallista). Noh eipä monttööri vieläkään muistanut tiivisteiden vaihtoa ja taas lisäiltiin öljyä...

        Uudelleen pajalle tiivisteiden vaihtoon... Matkalla Pirkanmaalle laatikosta kuului tuf ja kulku loppui Hämeenlinnaan. Hinauksella eteenpäin ja toinen laatikko kehiin.

        Nyt stefa piti, mutta edelleen ne kolmen markan prikat vaihtamatta! Öljyn kulutus oli sentään kohtuullisempaa, mutta auto merkkasi reviirinsä hieman liian voimakkaasti.

        Ajaessani kerran moottoritietä aloin kuunnella sellaista kierrosten mukaan muuttuvaa takutusta laatikon suunnasta. Sitä kuuntelin pari viikkoa miettien vienkö auton 'takuuhuoltoon' Pirkanmaalle.

        Totesin, että nyt riitti ja otin laatikon alas itse. Takutuksen syy oli särkynyt vetolevy (kolmisakarainen peltilätyskä, joka yhdistää vauhtipyörän ja turbiinin). Yksi sakara oli poikki, joten auto kulki vielä niiden kahden voimalla.

        Vetolevy kuulemma hajoaa huolimattoman asennuksen seurauksena...

        Laitoin auton nippuun (uusien tiivisteprikkojen kera) ja siitä lähtien laatikko on pelannut, mitä nyt tämä kylmäominaisuus.

        Eli, tarkistan laatikon öljyn suurin piirtein joka toisen tankkauksen yhteydessä. Suodatin laitettiin tämän toisen laatikon asennuksen yhteydessä.


      • W126
        Silver kirjoitti:

        joskus vastaavaan on ollut syynä, että öljyä
        on liian vähän... Mutta olet varmaankin tarkistanut. Miten suodatin ?

        ..voi tosiaan laittaa Siekkisen Jarkolle postia?

        Kysäse sieltä ja kerro meille, mikä oli tuomio?


      • dieselflosse
        W126 kirjoitti:

        ..voi tosiaan laittaa Siekkisen Jarkolle postia?

        Kysäse sieltä ja kerro meille, mikä oli tuomio?

        Heitin mailillä jokin aika sitten. Saa nähdä, mikä on tuomio. Kerron sitten, kun vastaus tulee.


      • jarski
        Kaapo kirjoitti:

        Kaiken kaikkiaan, aika lämpöisessä laatikko luistaa korkeille kierroksille. Parissa tomaatissa (ei MB) oli sitä oiretta, että n. 10 asteen pakkasilla ja sitä viileämmässä ensimmäiset vaihdot ylös tapahtuivat varsin korkeilla kiepeillä. Kun laatikko ts. öljy sitten hiukan lämpeni, niin vaihdot asettuivat normaalikohtiin.
        Voisi vaatia siis jotain tarkistusta.

        Mutta eikös sinulla ole takuuvarma lääke voimansiirronkin pulmiin (vähän kuin Pectoralis armeijassa, aina auttaa oli sitten flunssa tai mies keskeltä poikki).
        Dieseliä vain vaihdelaatikkoon at-öljyn tilalle ja jo pelaa, vaikka ilman sähköä... :D :D

        Niin tai jos laittaisi pollttoöljyä laatikkoon, olisi vielä samanväristäkin kuin Mobilin automatic-öljy.....


      • dieselflosse
        W126 kirjoitti:

        ..voi tosiaan laittaa Siekkisen Jarkolle postia?

        Kysäse sieltä ja kerro meille, mikä oli tuomio?

        Terve!

        Kävin parin viestin pituisen keskustelun Siekkisen kanssa ja kylmän vaihteiston 2-3 vaihdon luisto viittaa kuulemma orastavaan 3-pakan kitkalevyjen loppumiseen. Eli, taitaa olla samasta vaivasta kyse kuin sinunkin bilikassasi, mutta olen vielä aivan alkutaipaleella ongelman kanssa.

        Seuraavaksi siis meinaan etsiä sen paineen säätöruuvin, joka en toistaiseksi ole osunut silmiini.

        Sitten sain myös rohkaisua avaamaan erään kaverini ladosta löytyvän laatikon. Saan laatikon, kunhan haen pois. Laatikko ei vain ole ollut ajossa muutamaan vuoteen, joten se saattaa olla valmis. Noh, lopputulos saattaa olla laatikollinen 'varaosia', kuten kävi herätyskellolle, jonka avasin pikkunössinä ;-)


      • Timo L.
        dieselflosse kirjoitti:

        Terve!

        Kävin parin viestin pituisen keskustelun Siekkisen kanssa ja kylmän vaihteiston 2-3 vaihdon luisto viittaa kuulemma orastavaan 3-pakan kitkalevyjen loppumiseen. Eli, taitaa olla samasta vaivasta kyse kuin sinunkin bilikassasi, mutta olen vielä aivan alkutaipaleella ongelman kanssa.

        Seuraavaksi siis meinaan etsiä sen paineen säätöruuvin, joka en toistaiseksi ole osunut silmiini.

        Sitten sain myös rohkaisua avaamaan erään kaverini ladosta löytyvän laatikon. Saan laatikon, kunhan haen pois. Laatikko ei vain ole ollut ajossa muutamaan vuoteen, joten se saattaa olla valmis. Noh, lopputulos saattaa olla laatikollinen 'varaosia', kuten kävi herätyskellolle, jonka avasin pikkunössinä ;-)

        ..löydät sen ruuvin, kerro mullekin. Jos se ei ole sellaisen kuperan kannen (halk. n. 5 cm) alla, en muista kummalla puolella?


      • dieselflosse
        Timo L. kirjoitti:

        ..löydät sen ruuvin, kerro mullekin. Jos se ei ole sellaisen kuperan kannen (halk. n. 5 cm) alla, en muista kummalla puolella?

        Terve!

        Tällaisen ohjeen Siekkinen heitti.

        'Vaihtohetkiä pystyy petraamaan kääntämällä paineensäätöruuvia, joka sijaitsee pelkääjän puolella laatikossa pyrstön edessä, eli aika takana laatikkoa. Siinä oli muistaakseni 17 vai 19mm mutteri päällä ja sen alla säätöruuvi. Eiköhän se sieltä löydy.'

        Huomaa, että minulla on se vanhemman mallinen laatikko neliön muotoisella öljypohjalla.


      • W126
        dieselflosse kirjoitti:

        Terve!

        Tällaisen ohjeen Siekkinen heitti.

        'Vaihtohetkiä pystyy petraamaan kääntämällä paineensäätöruuvia, joka sijaitsee pelkääjän puolella laatikossa pyrstön edessä, eli aika takana laatikkoa. Siinä oli muistaakseni 17 vai 19mm mutteri päällä ja sen alla säätöruuvi. Eiköhän se sieltä löydy.'

        Huomaa, että minulla on se vanhemman mallinen laatikko neliön muotoisella öljypohjalla.

        ..Mulla ainakin ja kaikissa muissakin näkemissäni laatikoissa se ruuvi on 1cm kokoisen kumitulpan alla. Eikä se ole oikein ruuvi vaan sellainen ovela vipu oikeastaan :)
        Siihen säätökellon juureen tulee alipaineputki moottorista sen löytää siis helposti.


    • W126

      Minusta se on juuri toisinpäin. Muinoin mersujen askit kesti 300-600tkm ja remontit teettää 70-90 luvun askeihin n. 3000mk:lla.

      Nykypäivän tietokoneohjatuista askeista en sano mitään.

      En tiedä millainen laatikko on vuoden 99 C-sarjalaisessa? Voi olla hyvinkin vielä "vanhaa tekniikkaa".

      • W126

        Katso mun sivuilta, oman automaattibvaihteiston tarina.
        http://personal.inet.fi/perhe/paivarinne/w126/uusisivu/tarinat/automaatti.html

        Hinta ei päätä huimannut. Siellä on myös jotain juttua siitä säädöstäkin.

        Kysy tuolta Siekkiseltä sähköpostilla, mihin on linkki... Neuvoja tulee varmasti.


      • Silver

        Tämä jäi viimekertaisessa keskustelussa kai kesken; käsittääkseni juuri w202 ja 210
        tuli elektronisesti ohjatut laatikot =
        eli nyt ollaan kai takaisin alkuperäisessä kysymyksessä, että miten kestää ?

        Muissakin merkeissä on siirrytty vastaavaan
        elektr. ohjattuihin ratkaisuihin, ettei tässä
        kai sinänsä ihmeellistä ?


      • Eemeli
        Silver kirjoitti:

        Tämä jäi viimekertaisessa keskustelussa kai kesken; käsittääkseni juuri w202 ja 210
        tuli elektronisesti ohjatut laatikot =
        eli nyt ollaan kai takaisin alkuperäisessä kysymyksessä, että miten kestää ?

        Muissakin merkeissä on siirrytty vastaavaan
        elektr. ohjattuihin ratkaisuihin, ettei tässä
        kai sinänsä ihmeellistä ?

        Ei niissä mitään ongelmaa,taksithan esim.pääosin automaatteja,itsellä kolme viimeistä automaattia,kyllä 99 C;ssä jo tietokoneohjattu loota.En ole kuullut kuin yhdestä W210 lootarempasta jossain 250tkm paikkeilla,sekään ei muistaakseni ihan älyttömiä maksanut.Ja pirun nätisti muuten vaihtaa nämä compuutterilootat.


      • Pena
        Eemeli kirjoitti:

        Ei niissä mitään ongelmaa,taksithan esim.pääosin automaatteja,itsellä kolme viimeistä automaattia,kyllä 99 C;ssä jo tietokoneohjattu loota.En ole kuullut kuin yhdestä W210 lootarempasta jossain 250tkm paikkeilla,sekään ei muistaakseni ihan älyttömiä maksanut.Ja pirun nätisti muuten vaihtaa nämä compuutterilootat.

        minkäköhän takia sitten joka viikko on joku W202 korisen laatikko Pitäjänmäen Veholla työn alla.
        Taksi miehet sanoo että laatikko kestää 200000 km
        ja sitten vaihdetaan.
        Missään huolto ohjelmassa ei kerrota nykylaatikon säätämisestä.Näiden laatikoiden ongelma on nimen omaan elektronikka yhdistettynä mekaaniseen toimintaan.Pää akselin laakerointi kun tulee väljäksi niin pyörintä anturi antaa virheellistä tietoa ohjainlaitteelle,sen jälkeen ollaankin hätäkäytöllä ja 2. vaihde ainoastaan toimii.
        Mersun testerillä kun vika muistin tyhjää niin pääsee taas hetken hyvin kunnes vika uusiutuu.
        Laatikon korjaus markka-aikaan oli noin 20 tuhatta


      • Eemeli
        Pena kirjoitti:

        minkäköhän takia sitten joka viikko on joku W202 korisen laatikko Pitäjänmäen Veholla työn alla.
        Taksi miehet sanoo että laatikko kestää 200000 km
        ja sitten vaihdetaan.
        Missään huolto ohjelmassa ei kerrota nykylaatikon säätämisestä.Näiden laatikoiden ongelma on nimen omaan elektronikka yhdistettynä mekaaniseen toimintaan.Pää akselin laakerointi kun tulee väljäksi niin pyörintä anturi antaa virheellistä tietoa ohjainlaitteelle,sen jälkeen ollaankin hätäkäytöllä ja 2. vaihde ainoastaan toimii.
        Mersun testerillä kun vika muistin tyhjää niin pääsee taas hetken hyvin kunnes vika uusiutuu.
        Laatikon korjaus markka-aikaan oli noin 20 tuhatta

        Olipahan tutun kuuloinen tarina,minulle kerrottiin viime kesänä ihan preciis sama stoori;samat viat,samoilla km-lukemilla,sama kustannus,mutta auto oli siinä versiossa Volvo S80,"joista kuulemma kaikista on loota levällään kahdensadan jälkeen",kuulostaa vähän kierrätystarinalta,jossa auto ja malli vaihtuu kuulijakunnan mukaan.No,jos tuossa koko jutussa rahtunenkaan pitää paikkaansa,ei voi kun ihmetellä autotehtaiden reagointia noin vakavaan ongelmaan,oli nyt sitten kyseessä Mersu,Volvo tai mikä hyvänsä.Ei uskoisi tämän päivän verisen kilpailun aikana,että yksikään valmistaja ei ryhtyisi toimenpiteisiin,jos kentältä tuollaista reklaamatiota tulisi,ja muuttaisi ko.komponentteja. No,niin tai näin,nyt ajettu kolmella peräkkäisellä automaatti-MB;llä jo yht n.470tkm,ilman huolen häivää.


      • 30-vuotta
        Eemeli kirjoitti:

        Olipahan tutun kuuloinen tarina,minulle kerrottiin viime kesänä ihan preciis sama stoori;samat viat,samoilla km-lukemilla,sama kustannus,mutta auto oli siinä versiossa Volvo S80,"joista kuulemma kaikista on loota levällään kahdensadan jälkeen",kuulostaa vähän kierrätystarinalta,jossa auto ja malli vaihtuu kuulijakunnan mukaan.No,jos tuossa koko jutussa rahtunenkaan pitää paikkaansa,ei voi kun ihmetellä autotehtaiden reagointia noin vakavaan ongelmaan,oli nyt sitten kyseessä Mersu,Volvo tai mikä hyvänsä.Ei uskoisi tämän päivän verisen kilpailun aikana,että yksikään valmistaja ei ryhtyisi toimenpiteisiin,jos kentältä tuollaista reklaamatiota tulisi,ja muuttaisi ko.komponentteja. No,niin tai näin,nyt ajettu kolmella peräkkäisellä automaatti-MB;llä jo yht n.470tkm,ilman huolen häivää.

        Olen jo yli 30-vuotta ajellut automaattivaihteisilla mersuilla ja Koskaan ei ole olllut pienintäkään ongelmaa, toimineet täysin moitteetta.
        Nuo jutut ettei aom. kestäisi on vain manuaalivaihteistoisten auton omistajien juttuja.
        Käsittämätöntä miten vielä nykyisinkin jotkut viitsii ostaa manuaali vaihteisen eli soutulaitteella varustetun auton!! Aivan käsittämätöntä tyhmyyttä!!

        Terveisin tksimies helsingistä.


      • 30-vuotta
        Eemeli kirjoitti:

        Olipahan tutun kuuloinen tarina,minulle kerrottiin viime kesänä ihan preciis sama stoori;samat viat,samoilla km-lukemilla,sama kustannus,mutta auto oli siinä versiossa Volvo S80,"joista kuulemma kaikista on loota levällään kahdensadan jälkeen",kuulostaa vähän kierrätystarinalta,jossa auto ja malli vaihtuu kuulijakunnan mukaan.No,jos tuossa koko jutussa rahtunenkaan pitää paikkaansa,ei voi kun ihmetellä autotehtaiden reagointia noin vakavaan ongelmaan,oli nyt sitten kyseessä Mersu,Volvo tai mikä hyvänsä.Ei uskoisi tämän päivän verisen kilpailun aikana,että yksikään valmistaja ei ryhtyisi toimenpiteisiin,jos kentältä tuollaista reklaamatiota tulisi,ja muuttaisi ko.komponentteja. No,niin tai näin,nyt ajettu kolmella peräkkäisellä automaatti-MB;llä jo yht n.470tkm,ilman huolen häivää.

        Olen jo yli 30-vuotta ajellut automaattivaihteisilla mersuilla ja Koskaan ei ole olllut pienintäkään ongelmaa, toimineet täysin moitteetta.
        Nuo jutut ettei aom. kestäisi on vain manuaalivaihteistoisten auton omistajien juttuja.
        Käsittämätöntä miten vielä nykyisinkin jotkut viitsii ostaa manuaali vaihteisen eli soutulaitteella varustetun auton!! Aivan käsittämätöntä tyhmyyttä!!

        Terveisin tksimies helsingistä.


      • 30-vuotta
        Eemeli kirjoitti:

        Olipahan tutun kuuloinen tarina,minulle kerrottiin viime kesänä ihan preciis sama stoori;samat viat,samoilla km-lukemilla,sama kustannus,mutta auto oli siinä versiossa Volvo S80,"joista kuulemma kaikista on loota levällään kahdensadan jälkeen",kuulostaa vähän kierrätystarinalta,jossa auto ja malli vaihtuu kuulijakunnan mukaan.No,jos tuossa koko jutussa rahtunenkaan pitää paikkaansa,ei voi kun ihmetellä autotehtaiden reagointia noin vakavaan ongelmaan,oli nyt sitten kyseessä Mersu,Volvo tai mikä hyvänsä.Ei uskoisi tämän päivän verisen kilpailun aikana,että yksikään valmistaja ei ryhtyisi toimenpiteisiin,jos kentältä tuollaista reklaamatiota tulisi,ja muuttaisi ko.komponentteja. No,niin tai näin,nyt ajettu kolmella peräkkäisellä automaatti-MB;llä jo yht n.470tkm,ilman huolen häivää.

        Olen jo yli 30-vuotta ajellut automaattivaihteisilla mersuilla ja Koskaan ei ole olllut pienintäkään ongelmaa, toimineet täysin moitteetta.
        Nuo jutut ettei aom. kestäisi on vain manuaalivaihteistoisten auton omistajien juttuja.
        Käsittämätöntä miten vielä nykyisinkin jotkut viitsii ostaa manuaali vaihteisen eli soutulaitteella varustetun auton!! Aivan käsittämätöntä tyhmyyttä!!

        Terveisin tksimies helsingistä.


      • 30-vuotta
        Eemeli kirjoitti:

        Olipahan tutun kuuloinen tarina,minulle kerrottiin viime kesänä ihan preciis sama stoori;samat viat,samoilla km-lukemilla,sama kustannus,mutta auto oli siinä versiossa Volvo S80,"joista kuulemma kaikista on loota levällään kahdensadan jälkeen",kuulostaa vähän kierrätystarinalta,jossa auto ja malli vaihtuu kuulijakunnan mukaan.No,jos tuossa koko jutussa rahtunenkaan pitää paikkaansa,ei voi kun ihmetellä autotehtaiden reagointia noin vakavaan ongelmaan,oli nyt sitten kyseessä Mersu,Volvo tai mikä hyvänsä.Ei uskoisi tämän päivän verisen kilpailun aikana,että yksikään valmistaja ei ryhtyisi toimenpiteisiin,jos kentältä tuollaista reklaamatiota tulisi,ja muuttaisi ko.komponentteja. No,niin tai näin,nyt ajettu kolmella peräkkäisellä automaatti-MB;llä jo yht n.470tkm,ilman huolen häivää.

        Olen jo yli 30-vuotta ajellut automaattivaihteisilla mersuilla ja Koskaan ei ole olllut pienintäkään ongelmaa, toimineet täysin moitteetta.
        Nuo jutut ettei aom. kestäisi on vain manuaalivaihteistoisten auton omistajien juttuja.
        Käsittämätöntä miten vielä nykyisinkin jotkut viitsii ostaa manuaali vaihteisen eli soutulaitteella varustetun auton!! Aivan käsittämätöntä tyhmyyttä!!

        Terveisin tksimies helsingistä.


      • Kallonkutistaja
        Pena kirjoitti:

        minkäköhän takia sitten joka viikko on joku W202 korisen laatikko Pitäjänmäen Veholla työn alla.
        Taksi miehet sanoo että laatikko kestää 200000 km
        ja sitten vaihdetaan.
        Missään huolto ohjelmassa ei kerrota nykylaatikon säätämisestä.Näiden laatikoiden ongelma on nimen omaan elektronikka yhdistettynä mekaaniseen toimintaan.Pää akselin laakerointi kun tulee väljäksi niin pyörintä anturi antaa virheellistä tietoa ohjainlaitteelle,sen jälkeen ollaankin hätäkäytöllä ja 2. vaihde ainoastaan toimii.
        Mersun testerillä kun vika muistin tyhjää niin pääsee taas hetken hyvin kunnes vika uusiutuu.
        Laatikon korjaus markka-aikaan oli noin 20 tuhatta

        Aika pitkälle voin vahvistaa tarinasi. Mutta erityisesti viat ovat olleet ei ollenkaan vaihteistossa vaan sähköisessä ohjausyksikössä. Koskee niitä ensimmäisiä ja - vaihteistoja. Ei tietenkään kaikki, mutta joitakin tapauksia olen kuullut.

        Vanhemmista automaateista esimerkkinä olkoon 123:n ja 124:n vaihteistot. Suurimman vaihteen toiminnasta "vastaa" eräänlainen liukurengas. Sijaitsee siellä ihan viimeisessä "nurkassa" vaihteiston peräosassa. Se oli aiemmissa metallia, joka kesti kyllä siinä kuin muukin vaihteisto. 124:ssä materiaali on muutettu muoviksi. En tiedä vaikuttaako ajotavat kestoon, mutta 124:ssä se saattaa olla kulunut kokonaan pois sieltä vaihteistosta jopa 400-600tkm kohdalla. Eikä nelonen enää toimi/kytkeydy ollenkaan.


      • Ruusperi
        Eemeli kirjoitti:

        Olipahan tutun kuuloinen tarina,minulle kerrottiin viime kesänä ihan preciis sama stoori;samat viat,samoilla km-lukemilla,sama kustannus,mutta auto oli siinä versiossa Volvo S80,"joista kuulemma kaikista on loota levällään kahdensadan jälkeen",kuulostaa vähän kierrätystarinalta,jossa auto ja malli vaihtuu kuulijakunnan mukaan.No,jos tuossa koko jutussa rahtunenkaan pitää paikkaansa,ei voi kun ihmetellä autotehtaiden reagointia noin vakavaan ongelmaan,oli nyt sitten kyseessä Mersu,Volvo tai mikä hyvänsä.Ei uskoisi tämän päivän verisen kilpailun aikana,että yksikään valmistaja ei ryhtyisi toimenpiteisiin,jos kentältä tuollaista reklaamatiota tulisi,ja muuttaisi ko.komponentteja. No,niin tai näin,nyt ajettu kolmella peräkkäisellä automaatti-MB;llä jo yht n.470tkm,ilman huolen häivää.

        Aivan, mullekin yks taksikuski kertoi,että nyt lähti parivuotta vanha S80 vaihtoon... oli tehty automaattiaski remontti ja muita onkelmii. Niin samalla se haukku myös mersujenkin automaattilootat ettei nekäään kestä. Oli varsinainen pessimisti.

        Siis eppäilen itteki kaupulaislegendaksi...

        Oma onneksi on vielä pysynyt kasassa....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      26
      5133
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      12
      3745
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3177
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      46
      2709
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1298
    6. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      275
      1249
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      59
      1165
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1129
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      394
      1106
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      207
      1024
    Aihe