Issikka aloittelijalle?

haluu

Voiko issikan ottaa aloittelijalle,jos osaa ratsastaa ja hoitaa,mutta ei ennen ole ollut ponia?Mitä tarvikkeita issikka tarttee,voiko joku laittaa luettelon?Voiko laittaa lämmittämättömään talliin aasin kanssaPitääkö molemmille oma karsina)?

141

16270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Spring

      Issikka EI ole poni, vaan HEVONEN..

      • dfgyhujiko

        islanninponi- Islaninhevonen= ERI ASIA


      • -.-

        islanninhevonen on muuten ponikokoinen!! ja se merkkaa sitä, että se on poni!


      • Dögg fani
        -.- kirjoitti:

        islanninhevonen on muuten ponikokoinen!! ja se merkkaa sitä, että se on poni!

        Issikat luokitellaan hevosiksi mun ratsastuksen opettaja sano nii ja sillä on vajaat 18 issikkaa


      • on
        dfgyhujiko kirjoitti:

        islanninponi- Islaninhevonen= ERI ASIA

        islanninhevonen mutta lajiltaan se on PONI kokonsa vuoksi


      • Hippuli
        -.- kirjoitti:

        islanninhevonen on muuten ponikokoinen!! ja se merkkaa sitä, että se on poni!

        Kuten nimi jo kertoo, kyseinen rotu on hevonen, ei poni.


      • Issikka<3
        on kirjoitti:

        islanninhevonen mutta lajiltaan se on PONI kokonsa vuoksi

        Issikka on hevonen! Vaikka onkin pieni, sillä on hevosen rakenne. :)


      • -.-
        -.- kirjoitti:

        islanninhevonen on muuten ponikokoinen!! ja se merkkaa sitä, että se on poni!

        Mulla on neljä omaa issikkaa ja ne luokitellaan oikeesti HEVOSIKSI!!!!


      • Hippuli
        dfgyhujiko kirjoitti:

        islanninponi- Islaninhevonen= ERI ASIA

        Tavallaan islanninponi-ja hevonen ovat sama asia, mutta silti ihan eri asia, sillä islanninponiahan ei ole olemassakaan :D


      • Pikku Poni

        Eli islanninhevosen nimi sanoo sen olevan hevonen. Mutta näin ei ole koska issikka on alle 148cm eli on poni.


      • hahhhaaahha
        Pikku Poni kirjoitti:

        Eli islanninhevosen nimi sanoo sen olevan hevonen. Mutta näin ei ole koska issikka on alle 148cm eli on poni.

        Voi herranjestas -.-' Islanninhevonen luokitellaan hevoseksi, oli se sitten alle 148cm korkea. Meneppä vaikka kysymään esim. talleilta. varmaan ihmiset naurais sut lyttyyn >:D


      • hevossiiri
        hahhhaaahha kirjoitti:

        Voi herranjestas -.-' Islanninhevonen luokitellaan hevoseksi, oli se sitten alle 148cm korkea. Meneppä vaikka kysymään esim. talleilta. varmaan ihmiset naurais sut lyttyyn >:D

        Minun mielest toi on kyl poni, koska se on niin pieni! Hevonen on paljon isomp ja siks sit kutsutaan hevoseks. Mun iskäki sano, et pieni eläin jolla ratsastetaan on PONI ja et tämä on siis poni. Kysyin myös tädiltäni, jolla itsellä on ollut pienenä paljon hevosaiheisia julisteit, ja se sano et hevonen on paljon isomp jä tää on ilmiselväst PONI.


      • Carozzz
        Dögg fani kirjoitti:

        Issikat luokitellaan hevosiksi mun ratsastuksen opettaja sano nii ja sillä on vajaat 18 issikkaa

        Miun tallilla(mis käyn) on ollu parhaimmiltee yli 50 issikkaa ja sano et ne on hevosia.
        Issikalleei tartte mitään erikoista jos ihan vaan harrastuskäyttöön ajattelit :)


      • issikkafanittaja
        hevossiiri kirjoitti:

        Minun mielest toi on kyl poni, koska se on niin pieni! Hevonen on paljon isomp ja siks sit kutsutaan hevoseks. Mun iskäki sano, et pieni eläin jolla ratsastetaan on PONI ja et tämä on siis poni. Kysyin myös tädiltäni, jolla itsellä on ollut pienenä paljon hevosaiheisia julisteit, ja se sano et hevonen on paljon isomp jä tää on ilmiselväst PONI.

        Luepas pikkasen enemmän hevoskirjoja hevossiiri! Vaikka sun tätisi ja isäsi sanoisi mitä,niin issikka on HEVONEN.
        Herranjestas miten kirjoissakin issikat sekoitetaan poneiksi....
        Vaikka issikka olisikin kokonsa puolesta pieni niin se silti luokitellaan hevosiksi.
        Joten pliis,ruvetkaa tästä lähin puhumaan että issikat on hevosia.


      • Hevoonen
        hevossiiri kirjoitti:

        Minun mielest toi on kyl poni, koska se on niin pieni! Hevonen on paljon isomp ja siks sit kutsutaan hevoseks. Mun iskäki sano, et pieni eläin jolla ratsastetaan on PONI ja et tämä on siis poni. Kysyin myös tädiltäni, jolla itsellä on ollut pienenä paljon hevosaiheisia julisteit, ja se sano et hevonen on paljon isomp jä tää on ilmiselväst PONI.

        hahhahhh!! vaikka sun tädilläs olis ollu tuhat hevosjulistetta niin se on väärässä. Issikka luokitellaan hevokseksi vaikka se onkin ponin korkuinen. Koska sillä on hevosmainen rakenne ja siltä puuttuu lähes täysin ponimaiset ominaisuudet!!


      • Hippuli
        -.- kirjoitti:

        islanninhevonen on muuten ponikokoinen!! ja se merkkaa sitä, että se on poni!

        öö itseasias ei :D "nöfnöfnöfnöf se on ponikokoinen, se on poni, nöf nöf.." poniKOKOISUUS ei merkitse sitä että hevonen olisi poni :') Issikoilla on hevosen rakenne, mutta ne ovat silti hevosia.


      • KAIKKI TIETOINEN

        Islannin hevonen on sekä poni että hevonen! sama koskee vuonohevosia.


      • kakka111

        vitun idioottii onhan


      • Issikkaratsastaja

        Nonniin kaikki :'D On tullu ratsasteltuu issikoilla kohta 4 vuotta, ja kaikille selvennykseks että ISSIKKA ON PONIKIKOINEN HEVONEN ;)


      • Anonyymi
        Pikku Poni kirjoitti:

        Eli islanninhevosen nimi sanoo sen olevan hevonen. Mutta näin ei ole koska issikka on alle 148cm eli on poni.

        Mutta suokkejakin on olemassa 147cm joten onko se sillon poni


      • Anonyymi
        hevossiiri kirjoitti:

        Minun mielest toi on kyl poni, koska se on niin pieni! Hevonen on paljon isomp ja siks sit kutsutaan hevoseks. Mun iskäki sano, et pieni eläin jolla ratsastetaan on PONI ja et tämä on siis poni. Kysyin myös tädiltäni, jolla itsellä on ollut pienenä paljon hevosaiheisia julisteit, ja se sano et hevonen on paljon isomp jä tää on ilmiselväst PONI.

        Issikka on poni kokonen mutta silti hevonen! Ottaa hermoon että jotkut sanoo niitä poneiks!!!!!!!


      • Anonyymi
        hevossiiri kirjoitti:

        Minun mielest toi on kyl poni, koska se on niin pieni! Hevonen on paljon isomp ja siks sit kutsutaan hevoseks. Mun iskäki sano, et pieni eläin jolla ratsastetaan on PONI ja et tämä on siis poni. Kysyin myös tädiltäni, jolla itsellä on ollut pienenä paljon hevosaiheisia julisteit, ja se sano et hevonen on paljon isomp jä tää on ilmiselväst PONI.

        Ei koko vaikuta asiaan vaan rakenne!


      • Anonyymi
        on kirjoitti:

        islanninhevonen mutta lajiltaan se on PONI kokonsa vuoksi

        Islanninhevonen luokitellaan hevoseksi, mutta voi olla silti poni kokoinen. On munki heppa connemara (joka on poni rotu) mutta se on kasvanu yli 160cm :/


      • Anonyymi
        hevossiiri kirjoitti:

        Minun mielest toi on kyl poni, koska se on niin pieni! Hevonen on paljon isomp ja siks sit kutsutaan hevoseks. Mun iskäki sano, et pieni eläin jolla ratsastetaan on PONI ja et tämä on siis poni. Kysyin myös tädiltäni, jolla itsellä on ollut pienenä paljon hevosaiheisia julisteit, ja se sano et hevonen on paljon isomp jä tää on ilmiselväst PONI.

        Kyllä aaseillakin voi ratsastaa, ja moni aasi on alle 149cm. Onko ne aasit sitte susta poneja?


      • Anonyymi
        Hippuli kirjoitti:

        Tavallaan islanninponi-ja hevonen ovat sama asia, mutta silti ihan eri asia, sillä islanninponiahan ei ole olemassakaan :D

        En tajuu mitä te riitelette täällä. Issikka luokitellaan hevoseksi rakenteensa takia mutta on yleensä ponikokoinen. Tälläsistä asioista on tyhmää riidellä sillä hevonen ja poni ovat samaa lajia eikä siinä ole väliä onko poni tai hevonen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta suokkejakin on olemassa 147cm joten onko se sillon poni

        Pienet suokit ovat piensuomenhevosia. Hirveetä miten täällä on nii kokemattomia ihmisiä XDDD


      • Anonyymi
        -.- kirjoitti:

        islanninhevonen on muuten ponikokoinen!! ja se merkkaa sitä, että se on poni!

        No joo se ei oo poni… käytä aivoi…👁️👄👁️pliiis


      • Anonyymi
        hevossiiri kirjoitti:

        Minun mielest toi on kyl poni, koska se on niin pieni! Hevonen on paljon isomp ja siks sit kutsutaan hevoseks. Mun iskäki sano, et pieni eläin jolla ratsastetaan on PONI ja et tämä on siis poni. Kysyin myös tädiltäni, jolla itsellä on ollut pienenä paljon hevosaiheisia julisteit, ja se sano et hevonen on paljon isomp jä tää on ilmiselväst PONI.

        No valitettavasti olet väärässä…
        Jos lukisit tietokirjoja islanninHEVOSISTA olisit ehkä viisaampi ja tajuaisit että islanninHEVONEN on hevonen😏😏


      • Anonyymi
        Hippuli kirjoitti:

        öö itseasias ei :D "nöfnöfnöfnöf se on ponikokoinen, se on poni, nöf nöf.." poniKOKOISUUS ei merkitse sitä että hevonen olisi poni :') Issikoilla on hevosen rakenne, mutta ne ovat silti hevosia.

        Siis iha vitun oikeesti🙄🙄🙄 mikä näijen ihmisten aivoihin on menny??? Eikö vittu voi saatana tajuta että islanninHEVONEN on HEVONEN. Yhtä paljon kun vuonohevonenki on hevonen. VOITTEKO TAJUTA ETTÄ SAATANA ISLANNINHEVONEN ON HEVONEN


    • mä'

      Jos sinulla on mahdollisuus viikottaiseen hyvään askellajiratsastusopetukseen niin eiköhän onnistu. Ja muista, että islanninhevonen ei ole poni ja omaa erikoisuuksia jotka kokematon helposti pilaa (ja samalla myös hevosen). Ja kyllähan se kylmässä tallissa pärjää, onhan se ulkona kesät talvet satoi tai paistoi. Niin ja yksin ei saa pitää, hyvä jos edes aasi seurana mutta mieti vielä kannattaako.

      • eläin,

        Islanninhevonen on ehdottomasti laumaeläin, joka tarvitsee muita hevosia seuraksi. Yksi aasi ei ole lauma! Suosittelen suomenhevosta ensi ratsuksi. Issikka on kuitenkin erityisrotu, hieno sellainen.


      • shettiksen omistaja (ja ko...
        eläin, kirjoitti:

        Islanninhevonen on ehdottomasti laumaeläin, joka tarvitsee muita hevosia seuraksi. Yksi aasi ei ole lauma! Suosittelen suomenhevosta ensi ratsuksi. Issikka on kuitenkin erityisrotu, hieno sellainen.

        mulla on oma shettis ja ostan syksyllä hoitsuni ja se on issikka. sen omistaja kertoi että se oli aikaisemmin jollain miehellä aivan yksin eikä mitään ongelmia ollut! jos löytää sellaisen issikan joka pärjää yhden hepan/ponin/ aasin kanssa niin voi ostaa ja pitää aasin kanssa!! tietysti olisi parempi jos sillä olisi lauma jonka kanssa olla


      • rintintin-rantantan
        eläin, kirjoitti:

        Islanninhevonen on ehdottomasti laumaeläin, joka tarvitsee muita hevosia seuraksi. Yksi aasi ei ole lauma! Suosittelen suomenhevosta ensi ratsuksi. Issikka on kuitenkin erityisrotu, hieno sellainen.

        Kyllähän se kuule on vain sillälailla, että jos hevoselle aasin hommaa kaveriksi, tulee niistä kavereita ja yksin olevan ahdistus kaikkoaa kuin pieru saharaan! Lauma se on, vaikka pienikin lauma ja kumpainenkin nauttii: kaveri ja sen kaveri.


      • YhdenIssikanLiikuttaja

        Jos issikka ja aasi tulee yhdessä ilma riitoja hyvin toimeen niin joku iso kahden hepan karsina pitäis käydä, ja jos aasila on hyvä talvikarva/ loimitus niin lämmittämätön tallikin käy. Issikoille on omia satuloita, kannattaa googlata. Kiltti ja rauhallinen issikka käy aloittelijalle, todella potentiaalista, kuumuvaa ja superherkkää issikkaa en todellakaan suosittele, ellei ratsasta kokoajan opetuksessa. Ja olisi myös tosi yvä jos joku kokenut oisi auttamassa, myös ratsastuksessa koska issikathan menee tölttiä ja viisikäyntiset passia. Issikat tarvii: satula, suitset, suojia tarvitsevat suojat ja tietty jos hypätään paljon niin estesuojat. Joku fleeceloimi ja sadeloimi yms loimia, riimu ja naru, harjat yms., jos tosi vähän kuljetetaan niin pintelitkin käy, mutta kuljetussuojat olisi tietty parhaat. SItten ruuat ja mitäköhän muuta.... :D


    • minä vaan^

      Issikat osaavat olla myös hankalia(kuuluu perus luonteeseen!)! joten issikkaa en aivan aloittelijalle antaisi! on myös lempeitä yksilöitä, ja varsinkin jos tunnet yksilön, tai olet ratsastanut vähintään pari vuotta asia on ok. samassa karsinassa voi pitää, ellei synny hankaluuksia! issikalle samat varusteet noin suurinpiirtein kuin suomenhevoselle!

      • Issikka-77

        Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!


      • agrologi
        Issikka-77 kirjoitti:

        Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!

        "Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!"

        Kommentti nimimerkille Issikka 77. Luonteeseen en ota kantaa, koska joka rodusta löytyy monen luonteisia yksilöitä. Lisäksi lähes jokaisesta hevosesta tulee ketku, jos sitä ei kasvateta kunnioittamaan ihmistä varsasta lähtien.

        Mutta varusteista. Miten niin Issikka ei käytä samanlaisia harusteita, kuin suokki? Ihan samanlaisilla harjoilla olen ruokonnut kaiken rotuisia hevosia. Herkkänahkaiset yksilöt vähän pehmeämmällä harjalla ja paksunahkaiset kovemmilla, kun nauttivat kovasta harjauksesta.

        Samoin samat loimet käy (toki oikean kokoiset), kuin muillekkin hevosille.

        Satula, suitset ja suojathan taas valitaan hevosen koon, tarpeen ja käytön mukaan. Mutta yleisratsuna toimiva Issika pärjää loistavasti yleisatulalla (kunhan se on sopiva ko. hevoselle), tavallisilla suitsilla (kuolaimet sitten hevosen mukaan) ja suojat sen mukaan hivuttaako, takooko tms ja mikä ratsastuksen tarkoitus (maastokävelyllä erilaiset, kuin ísoja esteitä hypätessä).

        Mitkä varusteet on mielestäsi erillaisia Suokilla ja Issikalla???


      • Issikka77
        agrologi kirjoitti:

        "Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!"

        Kommentti nimimerkille Issikka 77. Luonteeseen en ota kantaa, koska joka rodusta löytyy monen luonteisia yksilöitä. Lisäksi lähes jokaisesta hevosesta tulee ketku, jos sitä ei kasvateta kunnioittamaan ihmistä varsasta lähtien.

        Mutta varusteista. Miten niin Issikka ei käytä samanlaisia harusteita, kuin suokki? Ihan samanlaisilla harjoilla olen ruokonnut kaiken rotuisia hevosia. Herkkänahkaiset yksilöt vähän pehmeämmällä harjalla ja paksunahkaiset kovemmilla, kun nauttivat kovasta harjauksesta.

        Samoin samat loimet käy (toki oikean kokoiset), kuin muillekkin hevosille.

        Satula, suitset ja suojathan taas valitaan hevosen koon, tarpeen ja käytön mukaan. Mutta yleisratsuna toimiva Issika pärjää loistavasti yleisatulalla (kunhan se on sopiva ko. hevoselle), tavallisilla suitsilla (kuolaimet sitten hevosen mukaan) ja suojat sen mukaan hivuttaako, takooko tms ja mikä ratsastuksen tarkoitus (maastokävelyllä erilaiset, kuin ísoja esteitä hypätessä).

        Mitkä varusteet on mielestäsi erillaisia Suokilla ja Issikalla???

        Satula on erillainen eikä issikalle sovi yleissatula! Kyllä satula katotaan sen mukaan miten hevonen liikkuu ja mitä askellajeja se käyttää.
        Näin PITÄISI siis tehdä.
        Joo, pääsitpäs naljaamaan. Harjat ovat samanmoisia, suojat ovat samoja jopa suitset voivat olla samoja, mutta satula ei missään nimessä.


      • n.a-s.u
        Issikka77 kirjoitti:

        Satula on erillainen eikä issikalle sovi yleissatula! Kyllä satula katotaan sen mukaan miten hevonen liikkuu ja mitä askellajeja se käyttää.
        Näin PITÄISI siis tehdä.
        Joo, pääsitpäs naljaamaan. Harjat ovat samanmoisia, suojat ovat samoja jopa suitset voivat olla samoja, mutta satula ei missään nimessä.

        käy aivan tavallinen yleissatula! yhdelläkään issikalla EN ole nähnyt niille tarkoitettua satulaa paitsi kuvista töltti KISOISSA(SM)!!
        eli sinä, Issikka77, tarkistappa tietosi vielä jostain muualta..


      • Niin@
        n.a-s.u kirjoitti:

        käy aivan tavallinen yleissatula! yhdelläkään issikalla EN ole nähnyt niille tarkoitettua satulaa paitsi kuvista töltti KISOISSA(SM)!!
        eli sinä, Issikka77, tarkistappa tietosi vielä jostain muualta..

        Ja minä en todentotta ole ikinä nähnyt issikkaa jolla ei käytettäisi issikkasatulaa. Jos kerta issikat pärjää niin hyvin yleissatulalla kun täällä joku väittää niin miksi olisi edes issikkasatula keksitty?
        (Vai onko issikkasatulat tarkoitettu enemmän ratsastajia varten pitkille matkoille?)


      • kolmemerkkiä
        agrologi kirjoitti:

        "Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!"

        Kommentti nimimerkille Issikka 77. Luonteeseen en ota kantaa, koska joka rodusta löytyy monen luonteisia yksilöitä. Lisäksi lähes jokaisesta hevosesta tulee ketku, jos sitä ei kasvateta kunnioittamaan ihmistä varsasta lähtien.

        Mutta varusteista. Miten niin Issikka ei käytä samanlaisia harusteita, kuin suokki? Ihan samanlaisilla harjoilla olen ruokonnut kaiken rotuisia hevosia. Herkkänahkaiset yksilöt vähän pehmeämmällä harjalla ja paksunahkaiset kovemmilla, kun nauttivat kovasta harjauksesta.

        Samoin samat loimet käy (toki oikean kokoiset), kuin muillekkin hevosille.

        Satula, suitset ja suojathan taas valitaan hevosen koon, tarpeen ja käytön mukaan. Mutta yleisratsuna toimiva Issika pärjää loistavasti yleisatulalla (kunhan se on sopiva ko. hevoselle), tavallisilla suitsilla (kuolaimet sitten hevosen mukaan) ja suojat sen mukaan hivuttaako, takooko tms ja mikä ratsastuksen tarkoitus (maastokävelyllä erilaiset, kuin ísoja esteitä hypätessä).

        Mitkä varusteet on mielestäsi erillaisia Suokilla ja Issikalla???

        tokihan islanninhevosilla on samat harja ja loimet kuin vaikka suokilla! mutta issikoille on omia suitsia, jalustimia ja satuloita! ne on tehty islanninhevosille ja yleensä ne ovat vain yhden kokoiset. toki niillä voi käyttää normaalejakin suitsia/satuloita :)


      • kolmemerkkiä
        Niin@ kirjoitti:

        Ja minä en todentotta ole ikinä nähnyt issikkaa jolla ei käytettäisi issikkasatulaa. Jos kerta issikat pärjää niin hyvin yleissatulalla kun täällä joku väittää niin miksi olisi edes issikkasatula keksitty?
        (Vai onko issikkasatulat tarkoitettu enemmän ratsastajia varten pitkille matkoille?)

        Ne on tehty pää osin mastoon koska niissä ovat lyhyemmät siivet ja matalampi takakaaru kuin yleis satulassa. lisäksi ne on topattu mukavimmiksi. Eli ne on pääosin askellaji ratsastukseen & vaellukseen, miksei "normaaliin" käyttöönkin!


      • JYRSIJÄRAKAS
        Niin@ kirjoitti:

        Ja minä en todentotta ole ikinä nähnyt issikkaa jolla ei käytettäisi issikkasatulaa. Jos kerta issikat pärjää niin hyvin yleissatulalla kun täällä joku väittää niin miksi olisi edes issikkasatula keksitty?
        (Vai onko issikkasatulat tarkoitettu enemmän ratsastajia varten pitkille matkoille?)

        islanninhevossatula! Ihan sama se sitten on jos isken vaikka issikkasatulan shettiksen selkään?
        EI OLE. Islanninhevossatulat ovat islanninhevosille, yleissatulat muille. Esim. Kuuman islanninhevoskeskuksessa käytetään aivan yleissatuloita muistuttavia satuloita, mutta tosiasiassa ne ovat issikkasatuloita.
        Yleissatula ja issikkasatula ovat kaksi eri asiaa, aivan kuten on islanninhevonen ja suomenhevonenkin!


      • Iss
        JYRSIJÄRAKAS kirjoitti:

        islanninhevossatula! Ihan sama se sitten on jos isken vaikka issikkasatulan shettiksen selkään?
        EI OLE. Islanninhevossatulat ovat islanninhevosille, yleissatulat muille. Esim. Kuuman islanninhevoskeskuksessa käytetään aivan yleissatuloita muistuttavia satuloita, mutta tosiasiassa ne ovat issikkasatuloita.
        Yleissatula ja issikkasatula ovat kaksi eri asiaa, aivan kuten on islanninhevonen ja suomenhevonenkin!

        Issikoille on omat varusteet!Oon käyny monesti issikka retkillä ja vaelluksilla ja ohjaaja on kertonu monia kertoja että issikoilla käytetään islantilaisia suitsia ja erilaista satulaa jota pidetää tavallista taaempana joten ei issikalle sovi mielestäni suokin varusteet!


      • Dögg fani

        Ensinnäkin Issikan perus luonteeseen ei kuulu hankaluus. Joten Issikka käy aivan aloittelijalle


      • Hippuli

        Kannattaa silti hankkia issikka suitset- ja satula erikseen ;)


      • Issikka<3
        Issikka-77 kirjoitti:

        Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!

        totta, issikat eivät ole lainkaan hankalia...On minullakin kokemusta, koska minulla on
        Issikka. Ne ovat kilttejä, mutta ei silti saa suuttua tai muuta vastaavaa....


      • Depsu
        agrologi kirjoitti:

        "Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!"

        Kommentti nimimerkille Issikka 77. Luonteeseen en ota kantaa, koska joka rodusta löytyy monen luonteisia yksilöitä. Lisäksi lähes jokaisesta hevosesta tulee ketku, jos sitä ei kasvateta kunnioittamaan ihmistä varsasta lähtien.

        Mutta varusteista. Miten niin Issikka ei käytä samanlaisia harusteita, kuin suokki? Ihan samanlaisilla harjoilla olen ruokonnut kaiken rotuisia hevosia. Herkkänahkaiset yksilöt vähän pehmeämmällä harjalla ja paksunahkaiset kovemmilla, kun nauttivat kovasta harjauksesta.

        Samoin samat loimet käy (toki oikean kokoiset), kuin muillekkin hevosille.

        Satula, suitset ja suojathan taas valitaan hevosen koon, tarpeen ja käytön mukaan. Mutta yleisratsuna toimiva Issika pärjää loistavasti yleisatulalla (kunhan se on sopiva ko. hevoselle), tavallisilla suitsilla (kuolaimet sitten hevosen mukaan) ja suojat sen mukaan hivuttaako, takooko tms ja mikä ratsastuksen tarkoitus (maastokävelyllä erilaiset, kuin ísoja esteitä hypätessä).

        Mitkä varusteet on mielestäsi erillaisia Suokilla ja Issikalla???

        issikka ei käytä samoja esim. satuloita ja suitsia kuin suokki!!
        Mulla on neljä issikkaa ja niillä kaikilla on issikka satulat ja suitset!
        Sitä paitsi harjat ei periaatteessa kuulu varusteisiin!
        Mun askellaji valmentaja joka kasvattaa issikoita sano kans, että issikalle ei sovi suokin varusteet!
        Suokki on ihan erikokoinen kuin issikka!


      • Hippuli
        Niin@ kirjoitti:

        Ja minä en todentotta ole ikinä nähnyt issikkaa jolla ei käytettäisi issikkasatulaa. Jos kerta issikat pärjää niin hyvin yleissatulalla kun täällä joku väittää niin miksi olisi edes issikkasatula keksitty?
        (Vai onko issikkasatulat tarkoitettu enemmän ratsastajia varten pitkille matkoille?)

        Issikkasatulat on suunniteltu vartavasti pitkien matkojen taittamiseen, siinä on mukava istua ja jalustimet laitetaan pitkiksi.


      • minämäminä
        n.a-s.u kirjoitti:

        käy aivan tavallinen yleissatula! yhdelläkään issikalla EN ole nähnyt niille tarkoitettua satulaa paitsi kuvista töltti KISOISSA(SM)!!
        eli sinä, Issikka77, tarkistappa tietosi vielä jostain muualta..

        .. Minä olen nähnyt lähes kaikilla näkemilläni issikoilla issikkasatulan. kenelläkään ei ole yleissatulaa ollut..


      • issikkafanittaja
        minämäminä kirjoitti:

        .. Minä olen nähnyt lähes kaikilla näkemilläni issikoilla issikkasatulan. kenelläkään ei ole yleissatulaa ollut..

        Minäkään en ole huommanut vielä kertaakaan että issikoilla ei olisi ollut issikkasatulaa,mutta ikinä en ole nähnyt issikoilla yleissatulaa....


      • Riitojen vihaaja
        n.a-s.u kirjoitti:

        käy aivan tavallinen yleissatula! yhdelläkään issikalla EN ole nähnyt niille tarkoitettua satulaa paitsi kuvista töltti KISOISSA(SM)!!
        eli sinä, Issikka77, tarkistappa tietosi vielä jostain muualta..

        kröhömm.. ettekö voi lopettaa riitelyä!!! moni lapsi katsoo tätä sivua ja ottaa oppia teistä! itse minä joka kirjoitan olen 12 vuotias tyttö ja vielä nuori lapsi. Ei teidän kuulu tuolla lailla käyttäytyä!!! Ja mitä väliä mitä mieltä toiset ovat? JOKAISELLA ON OMA MIELIPITEENSÄ! olen ratsastanut monilla issikoilla ja niillä on AINA islanninhevossatula. yleis satula EI käy.


      • Cikkiolina
        Depsu kirjoitti:

        issikka ei käytä samoja esim. satuloita ja suitsia kuin suokki!!
        Mulla on neljä issikkaa ja niillä kaikilla on issikka satulat ja suitset!
        Sitä paitsi harjat ei periaatteessa kuulu varusteisiin!
        Mun askellaji valmentaja joka kasvattaa issikoita sano kans, että issikalle ei sovi suokin varusteet!
        Suokki on ihan erikokoinen kuin issikka!

        "Depsu" olen samaa mieltä. Suomenhevonen on PALJON isompi kuin issikka. Ja sen takia ne eivät voi käyttää samoja varusteita. Jokaisella hevosella voi olla samanlaiset harjat yms. mutta satulat ja suitset katsotaan aina hevosen muodon ja koon mukaan.


      • Anonyymi
        n.a-s.u kirjoitti:

        käy aivan tavallinen yleissatula! yhdelläkään issikalla EN ole nähnyt niille tarkoitettua satulaa paitsi kuvista töltti KISOISSA(SM)!!
        eli sinä, Issikka77, tarkistappa tietosi vielä jostain muualta..

        Islanninhevosille on kehitetty oma satula ja nykyään melkein kaikilla on sellainen KOSKA se on luotu islanninhevosien askellajeihin sopivaksi, niin, että ei tule vanhemmiten mitään selkäongelmia tms. Suosittelen hankkimaan islanninhevoselle niille tehdyn satulan, vaikka ymmärrän kyllä, että ne ovat aika kalliita.😇


      • Anonyymi
        agrologi kirjoitti:

        "Ei kuulu perusluonteeseen eikä todellakaan käytä samanlaisia varusteita kuin suokki!"

        Kommentti nimimerkille Issikka 77. Luonteeseen en ota kantaa, koska joka rodusta löytyy monen luonteisia yksilöitä. Lisäksi lähes jokaisesta hevosesta tulee ketku, jos sitä ei kasvateta kunnioittamaan ihmistä varsasta lähtien.

        Mutta varusteista. Miten niin Issikka ei käytä samanlaisia harusteita, kuin suokki? Ihan samanlaisilla harjoilla olen ruokonnut kaiken rotuisia hevosia. Herkkänahkaiset yksilöt vähän pehmeämmällä harjalla ja paksunahkaiset kovemmilla, kun nauttivat kovasta harjauksesta.

        Samoin samat loimet käy (toki oikean kokoiset), kuin muillekkin hevosille.

        Satula, suitset ja suojathan taas valitaan hevosen koon, tarpeen ja käytön mukaan. Mutta yleisratsuna toimiva Issika pärjää loistavasti yleisatulalla (kunhan se on sopiva ko. hevoselle), tavallisilla suitsilla (kuolaimet sitten hevosen mukaan) ja suojat sen mukaan hivuttaako, takooko tms ja mikä ratsastuksen tarkoitus (maastokävelyllä erilaiset, kuin ísoja esteitä hypätessä).

        Mitkä varusteet on mielestäsi erillaisia Suokilla ja Issikalla???

        Issikoilla on erilainen rakenne ja issikoile ei sovi normi satulat. Niille on omat satulat jotka sopivat sen rakenteeseen!


      • Anonyymi
        Depsu kirjoitti:

        issikka ei käytä samoja esim. satuloita ja suitsia kuin suokki!!
        Mulla on neljä issikkaa ja niillä kaikilla on issikka satulat ja suitset!
        Sitä paitsi harjat ei periaatteessa kuulu varusteisiin!
        Mun askellaji valmentaja joka kasvattaa issikoita sano kans, että issikalle ei sovi suokin varusteet!
        Suokki on ihan erikokoinen kuin issikka!

        Jep ja niillä on aivan erilainen rakenne.


    • ansku_

      tiedän ihmisiä jotka ovat ostaneet islanninhevosen ensimmäiseksi hevosekseen ja useimiten jos ei ole harrastanut jo ennestään issikoita, hevoset/hevonen on mennyt "pilalle". töltti on hävinny, laukka on nelitahtista.. jne. islanninhevonen on tavallaan "samallainen" hevonen kuin muutkin mutta sen ratsastavuus eroaa että käynti voi muuttua hyvin passitahtiseksi ellei ratsastaja osaa ratsastaa passitahtista hevosta, pahasti passitahtinen hevonen on jäykkä kyljistään ja selässä ei ole lihaksia´(on muttei riittävästi, jotta hevonen voisi kulkea muodossa, kunnollisessa perään annossa, ...) ja hevonen voi myös ruveta rullaamaan pahasti töltissä.. kaikenlaista "sekoamista" voi tapahtua askellajien kanssa. Olen myös kuullut hevosesta joka ei enään laukannut,kun ratastaja ei osannut pyytää oikealla tavalla, vaan se meni passia.
      En siis suosittele islanninhevosta ensimmäiseksi ratsatsuksi sen askellajien puolesta, toki jos on käynny paljon issikka tunneilla ja tuntee rodun ja tietää sen askellajeista.
      itse suosittelen suomenpienhevosta sillä suomenhevoset ovat moikäyttöisiä ja rodun piirteisiin kuuluu rauhallinen luonne. :) toivottavasti saat selvää selityksestni :D(ja tämä on vain minun mielipiteeni, jotkut ovat erimieltä asiasta)
      hyviä kesän alkuja. (:

      • kolmemerkkiä

        Niin voika issikoilla kilpailla etakisoissa poniluokissa vai voiko niillä kilpailla hevosluokissa?? :o :/


      • hevoskuiskaaja13
        kolmemerkkiä kirjoitti:

        Niin voika issikoilla kilpailla etakisoissa poniluokissa vai voiko niillä kilpailla hevosluokissa?? :o :/

        Poniluokissa yleisimmin.


    • Turner

      Islanninehvonen ei ole todellakaan hyvä ensimmäinen hevonen. Se on aikuinen vasta 7-vuotiaana, ja kaipaa seurakseen rotutovereitaan.

      On myös totta että Issikka voi mennä pilalle, jos ei osaa ratsastaa sen askellajeja. Se ns. unohtaa ne, jos niitä ei sillä ratsasteta.

      Islanninhevonen pärjäisi hyvin yleissatulalla, mutta varsinaiset islanninhevosatulat maksavat suunnilleen 2000e..

      Suosittelen sinulle jotain yli 10-vuotiasta risteytysponia, joka on kuitenkin terve. Saat siitä pitkä-aikaisen ystävän :)

      • lkflödkflö

        Mä ostin issikan sen takia ensimmäiseksi hevoseksi, koska se voi olla ulkona koko vuoden eikä tarvitse tallia. Meijän issikka on vaa maastolenkkejä varten ja hyvin se vielä osaa laukata ja ravata.


      • PavosenHeska

        En todellakaan suosittele islanninhevosta ensimmäiseksi hevoseksi. Se tarvitsee asiantuntevaa tietoa askellajeistaan ja niiden ylläpitämisestä, lisäksi islanninhevoset ovat melko kalliita ja myöskin hieman itsepäisyyttä löytyy :). Islannintuonneilla esiintyy myös pahaa kesäihottumaa, joka verottaa sekä kukkaroa, hevosen harjaa ja häntää ja mahdollisuuksia kesällä ratsastamiseen.
        Ja issikka, joka on pilattu aloittelijalla joka ei issikoista mitään tiedä, ei ole kaunista katsottavaa.

        Issikka periaatteessa pärjää yleissatulalla, tosin askellellajien treenaukseen tietysti issikkasatula on omiaan :) Ja vaikka nimin. Turner tuolla väitti, että issikkasatula maksaa 2000 e, niin se ei tosiaankaan pidä paikkaansa. Itse ostin pörröturkilleni hyvän issikkasatulan 500 eurolla.
        Käytän sillä tavallisia niveliä sekä "tavallisia" suitsia, joissa on niska-ja turpahihna.

        Ja sitäpaitsi, kaikki hevoset tarvitsevat suojaa pakkaselta, tuulelta ja tuiskulta, ei niitä sovi ulkona ympärivuotta pitää. Pihatto on hyvä ratkaisu tähän (joka ei tarkoita ihan mitätahansa latoa josta päivä paistaa läpi).


      • kolmemerkkiä

        Kyllä issika satulat ovat halvempia! hööksin issikka satula on 240 e.
        ja kyllä issikka on pitkä ikäisempi kuin risteytys poni, eläähän se jopa normaalisti kiitettävät 25-30 vuotta!


      • lll
        lkflödkflö kirjoitti:

        Mä ostin issikan sen takia ensimmäiseksi hevoseksi, koska se voi olla ulkona koko vuoden eikä tarvitse tallia. Meijän issikka on vaa maastolenkkejä varten ja hyvin se vielä osaa laukata ja ravata.

        Eli issikkaa voi pitää pihatossa koko vuoden, jos on loimet ? ja kaveri.


      • JYRSIJÄRAKAS

        Islanninhevosen voi ihan hyvin ottaa ensimmäiseksi hevoseksi, JOS on käynyt islanninhevostunneilla ja osaa ratsastaa tölttiä sekä muita askellajeja kaikenlaisilla issikoilla.


      • 555555555555
        kolmemerkkiä kirjoitti:

        Kyllä issika satulat ovat halvempia! hööksin issikka satula on 240 e.
        ja kyllä issikka on pitkä ikäisempi kuin risteytys poni, eläähän se jopa normaalisti kiitettävät 25-30 vuotta!

        Onnea sinulle ja hevosellesi mikäli tuohon hööksin 240€ satulaan olette päätyneet. Satuloissa hinta kuvastaa laatua, ja mikäli et ole valmis panostamaan ehkä tärkeimpään varusteeseen niin tyydy sitten siihen.


      • Anonyymi
        lll kirjoitti:

        Eli issikkaa voi pitää pihatossa koko vuoden, jos on loimet ? ja kaveri.

        Issikka ei tarvitse loimea. Se asuu normaalistikkin kotimaassaan ympäri vuoden pihalla.


    • kolmemerkkiä

      Tässä lista:

      1.issikoille käy yleissatula ja ponisuitset mutta niille on myös tehty omia satuloita ja suitsia (joskus nämä issikoiden omat suitset osoittautuvat halvemmiksi)
      2. omat harjat
      3. mahd. suojat (en ole nähnyt issikoilla käyteetävän muita kuin kumibuutseja)

      Kyllä issikka pärjää pihatossakin ympärivuotisesti (ja muut jotak sanovat että ei pärjää niin tässä teille: issikat elävät islannissakin 4 vuotiaaksi asti pihatossa, islannin keskilämpö tila kesällä on 15), jos issikka ja aasi tulevat hyvin toimeen keskenään niin voi ne laittaa samaan karsinaan, joissakin talleissa pidetään aina 2 issikkaa yhdessä boxissa, varmista että se on riittävän tilava!!

      • Diddididii

        Ensinäkin on naurettavaa kiistellä siitä onko issikka poni vai hevonen! Jos ei halua loukata islantilaisia niin sanoo hevonen ja jos on realisti ja tietää, että issikka on ponikokoinen niin sitten se on poni! Itse pidän sitä hevosena, mutta en näe, että sillä on merkitystä. Vastenmielistä!

        Ja sitten.. Jos on harrastanut islanninhevosia tarpeeksi kauan niin hommaa sitten issikan ja, jos on ratsastanut vaan muun laisilla niin ottaa sitten jonkun suokin tai ponin. Issikalla on tarpeeksi laumakavereita ja isot, hyvät tarhat, jos sen laittaa tallille josta niitä löytyy.

        Eli issikan voi ottaa ekaksi hevoseksi, jos tietää kaikenmaailman heinistä, kinnerpateista, kesäihottumasta, askellajeista sun muusta tarpeeksi. Ja, jos hevonen on täysihoidossa ja omistaja saa askellajiopetusta siinä samalla taitavan ohjaajan avulla ja niin se on ihan hyvä asia!


      • issikkafani9
        Diddididii kirjoitti:

        Ensinäkin on naurettavaa kiistellä siitä onko issikka poni vai hevonen! Jos ei halua loukata islantilaisia niin sanoo hevonen ja jos on realisti ja tietää, että issikka on ponikokoinen niin sitten se on poni! Itse pidän sitä hevosena, mutta en näe, että sillä on merkitystä. Vastenmielistä!

        Ja sitten.. Jos on harrastanut islanninhevosia tarpeeksi kauan niin hommaa sitten issikan ja, jos on ratsastanut vaan muun laisilla niin ottaa sitten jonkun suokin tai ponin. Issikalla on tarpeeksi laumakavereita ja isot, hyvät tarhat, jos sen laittaa tallille josta niitä löytyy.

        Eli issikan voi ottaa ekaksi hevoseksi, jos tietää kaikenmaailman heinistä, kinnerpateista, kesäihottumasta, askellajeista sun muusta tarpeeksi. Ja, jos hevonen on täysihoidossa ja omistaja saa askellajiopetusta siinä samalla taitavan ohjaajan avulla ja niin se on ihan hyvä asia!

        olen aika paljon eri mieltä niiden kanssa, jotka väittävät issikoiden olevan vähän vaikeampia ja vikuroivia ratsuja. mielestäni issikan selkään voi laittaa vaikka aloittelijan ja hienosti se ratsastaa. olen näin kuullut / lukenut. ainakin ne issikat, joilla olen ratsastanut, on mennyt minulla tosi nätisti, ja myös aloittelijoilla.


      • izzigga
        Diddididii kirjoitti:

        Ensinäkin on naurettavaa kiistellä siitä onko issikka poni vai hevonen! Jos ei halua loukata islantilaisia niin sanoo hevonen ja jos on realisti ja tietää, että issikka on ponikokoinen niin sitten se on poni! Itse pidän sitä hevosena, mutta en näe, että sillä on merkitystä. Vastenmielistä!

        Ja sitten.. Jos on harrastanut islanninhevosia tarpeeksi kauan niin hommaa sitten issikan ja, jos on ratsastanut vaan muun laisilla niin ottaa sitten jonkun suokin tai ponin. Issikalla on tarpeeksi laumakavereita ja isot, hyvät tarhat, jos sen laittaa tallille josta niitä löytyy.

        Eli issikan voi ottaa ekaksi hevoseksi, jos tietää kaikenmaailman heinistä, kinnerpateista, kesäihottumasta, askellajeista sun muusta tarpeeksi. Ja, jos hevonen on täysihoidossa ja omistaja saa askellajiopetusta siinä samalla taitavan ohjaajan avulla ja niin se on ihan hyvä asia!

        Siis jos ei ole mennyt issikalla ikinä aikaisemmin niin sitä ei voi hankkia ensimmäiseksi hevoseksi? :)


      • Voi taivas!!
        issikkafani9 kirjoitti:

        olen aika paljon eri mieltä niiden kanssa, jotka väittävät issikoiden olevan vähän vaikeampia ja vikuroivia ratsuja. mielestäni issikan selkään voi laittaa vaikka aloittelijan ja hienosti se ratsastaa. olen näin kuullut / lukenut. ainakin ne issikat, joilla olen ratsastanut, on mennyt minulla tosi nätisti, ja myös aloittelijoilla.

        No hyvin ratsastaminen on pikkusen eri asia kuin hevosen omistaminen. Sillon ei pelkkä "hyvin ratsastaminen" riitä. Tuskin aloittelijan heti käskettiin tölttiä mennä. Kyllähän sitä osaa issikalla perus asiat ratsastaa samallalailla kuin muillakin hevosilla mutta issikan omat erikoisuudet onki jo aivan eri asia!!


    • worldvision

      On ymmärrettävää, että joissakin ratsastuskouluissa aloittelijat ratsastavat islanninhevosilla, mutta se onkin ratsastuskoulu, jossa aloittelijat eivät ratsasta joka päivä. Silloin issikoilla on myös kokeneempia ratsastajia, jotka ratsastavat issikat oikein. Eli en suosittele islanninhevosta ensimmäiseksi hevoseksi. Niin, ja onhan islanninhevosilla omat varusteensa. Suokin varusteet eivät sovi issikoille.

      Jos haluat aloittelijalle hyvän ponin ensimmäikseksi poniksi.. Niin jos aloittelija on pieni, kannattaa ostaa pieni kiltti poni. Shetlanninponi esim. Shettis on kiltti, pieni ponirotu. Kannattaa myös tarkistaa, että onko shettis kiltti, sillä silloin se sopisi ensiponiksi. Mutta jos aloittelija on pitkä, suosittelen kilttiä risteytysponia. Harkitse vielä. Ota vaikka ensiksi vuokralle / ylläpitoon poni, jonka ehkä ostat. Silloin huomaatte, sopiiko se aloittalijalle. Sillä ylläpidossa, voi antaa sen takaisin omistajalleen kun itse haluaa. Myös jos omistaja tahtoo ponin / hevosen takaisin, se täytyy antaa, samat vuokrauksessa. Itse otan pian, jos vain onni käy, vuokralle ponin 4 vuoden kokemuksen jälkeen.

      Aasin kanssa asustaminen riippuu ponista / hevosesta. Kannattaa kysyä myyjältä, voiko hän asustaa aasin kanssa. : ) Onnea ponin etsintään!

      • Vuonoheppa

        Tuota puutun asiaan onko se poni vai hevonen. Jotkut sanovat islanninponi ja se ei ole väärin! Se vain tarkoittaa sitä että se on pienikokoisempi kuin se "oikea" islanninhevonen, sama asia on vuonohevosissa!


      • Dögg fani
        Vuonoheppa kirjoitti:

        Tuota puutun asiaan onko se poni vai hevonen. Jotkut sanovat islanninponi ja se ei ole väärin! Se vain tarkoittaa sitä että se on pienikokoisempi kuin se "oikea" islanninhevonen, sama asia on vuonohevosissa!

        Se on väärin jos sanoo Islanninponi tai Vuonoponi!
        Ne on IslanninHEVONEN ja VuonoHEVONEN!
        Eikä mitään pikkuponeja!(En tarkoita, että kaikki ponit olisi muka pieniä)


      • Vuonoheppa
        Dögg fani kirjoitti:

        Se on väärin jos sanoo Islanninponi tai Vuonoponi!
        Ne on IslanninHEVONEN ja VuonoHEVONEN!
        Eikä mitään pikkuponeja!(En tarkoita, että kaikki ponit olisi muka pieniä)

        Anteeksi vain Dögg fani mutta tätini sanoi niin. Ja se on niin että jos joku sanoo "minulla on vuonoponi!" niin se tarkoittaa sitä että se on vaan pienikokoisempi. Tädilläni on ollut jo kolme hevosta ja nyt tulee neljäs että kannattais ruveta uskomaan! Lueppa kirjoista!


      • Dögg fani
        Vuonoheppa kirjoitti:

        Anteeksi vain Dögg fani mutta tätini sanoi niin. Ja se on niin että jos joku sanoo "minulla on vuonoponi!" niin se tarkoittaa sitä että se on vaan pienikokoisempi. Tädilläni on ollut jo kolme hevosta ja nyt tulee neljäs että kannattais ruveta uskomaan! Lueppa kirjoista!

        Mun ratsastuksen opella on 17 Issikkaa ja ne on sori vaan heppoja.
        Mun heppatietokirjassakin lukee: Vaikka Islanninhevonen olisikin ponikokoinen
        Se luokitellaan SILTI HEVOSEKSI!


      • Hepokuiskaaja222
        Dögg fani kirjoitti:

        Se on väärin jos sanoo Islanninponi tai Vuonoponi!
        Ne on IslanninHEVONEN ja VuonoHEVONEN!
        Eikä mitään pikkuponeja!(En tarkoita, että kaikki ponit olisi muka pieniä)

        mitä väliä sillä on miksi niitä kutsuu? minäkin sANOn poneja hevosiks ja heppoi poneiks ei sillä ole väliä! ETTE VOI PÄÄTTÄÄ TOISTEN ASIOITA JA ÄLKÄÄ RIIDELKÖ!!!!!!!!! P#####


    • Dögg fani

      Sopii oikein hyvin

      • MiNnI HiIrI

        Issikka on hevonen ,mutta koon puolesta poni ... Issikka on tempperamenttinen rotu , se on kestävä,varma,tasainen ,tyyni,mutta löytyy kyllä oma tahto (kaikiltahan se löytyy ;D )mutta se toimii niin lapsilla kuin mummoilla (riippuu yksilöstä :P). Jotkut hevoset ovat erakkoja , mutta kaveri olisi hyvä (aasi käy, jos ei muuta sillä onhan aasi hevosille sukua ...). Ensimmäisen hevosen olisi kyllä hyvä olla paikan lähellä jossa ihmisiä jotka tietävät hevosen ruokinnasta ja liikutuksesta yms (jos sattuu jotain niin apu aina lähellä !!!). Alkuun tarvitset tallin , tarha,kentän/paikan jossa ratsastaa,harjoja,riimun,riimunarun,ensiapulaukku,HYVIN ISTUVAT satula ja suitset,satula huovan (tai kaksi ),loimia (issikkat eivät kyllä hirveästi loimia tarvitse),suojat/pintelit,juoksutusliina,rehut... ja karsinaan vesi ja ruoka kuppi,nuolukivi ja turvettatai jotain pehmikettä .Olisi hyvä olla myös paikka jossa säilöt satulat,loimet ja muut hevosen tarvikkeet .Muista myös ottaa selvää lähimmän kengittäjän ja eläinlääkärin numerosta. Tsemppiä sulle issikan metsästyksessä :)


      • Issikka fani!
        MiNnI HiIrI kirjoitti:

        Issikka on hevonen ,mutta koon puolesta poni ... Issikka on tempperamenttinen rotu , se on kestävä,varma,tasainen ,tyyni,mutta löytyy kyllä oma tahto (kaikiltahan se löytyy ;D )mutta se toimii niin lapsilla kuin mummoilla (riippuu yksilöstä :P). Jotkut hevoset ovat erakkoja , mutta kaveri olisi hyvä (aasi käy, jos ei muuta sillä onhan aasi hevosille sukua ...). Ensimmäisen hevosen olisi kyllä hyvä olla paikan lähellä jossa ihmisiä jotka tietävät hevosen ruokinnasta ja liikutuksesta yms (jos sattuu jotain niin apu aina lähellä !!!). Alkuun tarvitset tallin , tarha,kentän/paikan jossa ratsastaa,harjoja,riimun,riimunarun,ensiapulaukku,HYVIN ISTUVAT satula ja suitset,satula huovan (tai kaksi ),loimia (issikkat eivät kyllä hirveästi loimia tarvitse),suojat/pintelit,juoksutusliina,rehut... ja karsinaan vesi ja ruoka kuppi,nuolukivi ja turvettatai jotain pehmikettä .Olisi hyvä olla myös paikka jossa säilöt satulat,loimet ja muut hevosen tarvikkeet .Muista myös ottaa selvää lähimmän kengittäjän ja eläinlääkärin numerosta. Tsemppiä sulle issikan metsästyksessä :)

        Joo eli minä olen ostamassa nyt ekaa hevosta ja sen roduksi tulisi issikka. issikka EI ole sen vaikeampi kuin muutkaan... En ole ikinä issikalla ratsastanut, mutta niistä kerrotaan hyvää. Olen ratsastanut kaksi vuotta en ikinä issikoillla hankin kuitenkin issikan .yksäri taliin mihin sen sijoitan on jo 2 muuta hevosta. Tallin omistaja on äitini kaveri ja on pitänyt hevosia jo noin 20 vuotta niinpä hän auttaa minua tarpeen tullessa :D Issikat ovat tempperamenttisia, muttei itsepäisiä niinkuin väitetään.. Ja te jotka väitäötte ettei issikkaa voi ottaa ekaksi hepaksi olette ihan oikeassa PAITSI jos ottaa vuokratalliin!! Sillä siellä on varmasti joku joka osaa auttaa issikoiden kanssa! Se on ihan eri asia jos ottaa omalle pihalle silloin ei kannata!


      • Issikka-love
        Issikka fani! kirjoitti:

        Joo eli minä olen ostamassa nyt ekaa hevosta ja sen roduksi tulisi issikka. issikka EI ole sen vaikeampi kuin muutkaan... En ole ikinä issikalla ratsastanut, mutta niistä kerrotaan hyvää. Olen ratsastanut kaksi vuotta en ikinä issikoillla hankin kuitenkin issikan .yksäri taliin mihin sen sijoitan on jo 2 muuta hevosta. Tallin omistaja on äitini kaveri ja on pitänyt hevosia jo noin 20 vuotta niinpä hän auttaa minua tarpeen tullessa :D Issikat ovat tempperamenttisia, muttei itsepäisiä niinkuin väitetään.. Ja te jotka väitäötte ettei issikkaa voi ottaa ekaksi hepaksi olette ihan oikeassa PAITSI jos ottaa vuokratalliin!! Sillä siellä on varmasti joku joka osaa auttaa issikoiden kanssa! Se on ihan eri asia jos ottaa omalle pihalle silloin ei kannata!

        Huom kaikki issikan varusteista tappelvat! Issikat voivat käyttää yleis-satulaa, mutta useimmiten issikkasatulaa. Hyvin HARVOILLA islanninhevosilla käytetään satulahuopaa, ja satula laitetaan n.2-5cm taaemmas kuin normaalisti jotta se pystyy tölttäämään. Myös muilla "töltti-hevosilla" laitetaan satula taaemmas.


      • ??
        Issikka fani! kirjoitti:

        Joo eli minä olen ostamassa nyt ekaa hevosta ja sen roduksi tulisi issikka. issikka EI ole sen vaikeampi kuin muutkaan... En ole ikinä issikalla ratsastanut, mutta niistä kerrotaan hyvää. Olen ratsastanut kaksi vuotta en ikinä issikoillla hankin kuitenkin issikan .yksäri taliin mihin sen sijoitan on jo 2 muuta hevosta. Tallin omistaja on äitini kaveri ja on pitänyt hevosia jo noin 20 vuotta niinpä hän auttaa minua tarpeen tullessa :D Issikat ovat tempperamenttisia, muttei itsepäisiä niinkuin väitetään.. Ja te jotka väitäötte ettei issikkaa voi ottaa ekaksi hepaksi olette ihan oikeassa PAITSI jos ottaa vuokratalliin!! Sillä siellä on varmasti joku joka osaa auttaa issikoiden kanssa! Se on ihan eri asia jos ottaa omalle pihalle silloin ei kannata!

        Jos et ole ikinä ratsastanut issikalla niin onko tuossa kauheasti järkeä. Ottaisin ennemmin vaikka suokin!!!!!


      • joo minä
        Issikka-love kirjoitti:

        Huom kaikki issikan varusteista tappelvat! Issikat voivat käyttää yleis-satulaa, mutta useimmiten issikkasatulaa. Hyvin HARVOILLA islanninhevosilla käytetään satulahuopaa, ja satula laitetaan n.2-5cm taaemmas kuin normaalisti jotta se pystyy tölttäämään. Myös muilla "töltti-hevosilla" laitetaan satula taaemmas.

        harvoilla käytetään huopaa??? mitä paskaa.. oon nähny varmaan kaikilla issikoilla satulahuovan ja oon sentään ratsastanu issikkatallilla. Ei issikat oo kovin vaikeita. ite olin vuoden ratsastnu ku ratsastin ekaa kertaa kunnolla issikalla ja hyvin emni :)


    • minä vaan

      Kyllä issikka viihtyy aasin kanssa mutta parhaiten se viihtyy samanrotuisessa laumassa.
      Islanninhevonen on ponikokoinen mutta silti se luokitellaan hevoseksi.
      Issikalla kuten muillakin hevosilla on itsepäisyyttä(enemmän tai vähemmän).
      Islanninhevosille käy myös yleissatula muta issikkasatula on parempi.

    • Bettt

      No, issikat sopii loistavasti aloittelijalle. Itsekin olen aloittelija ja issikat ovat oikein mukavia ratsuja. Mollemmille pitää tietääkseni olla oma karsina, eikä issikat tarvitse lämmitettyä tallia. Tallilla missä minä käyn, on kaikki hevoset ulkona samassa pihatossa. En näe niiden koskaan edes menevän pihattoon. Hyvin siis viihtyy vaikka ulkona, kesät talvet. :)

    • Hippuli

      Kannattaisi ensin ratsastaa n. 4-vuotta vähintään (riippuu miten hyvin opit) ennenkuin hankit omaa hevosta.

    • irppuli````

      issikka tarvitsee:
      -satulan (mieluiten issikka satulan)
      -suitset(jos aijot kisata niin issikka kuolaimet)
      -suojat
      -harjat
      jne.
      oma karsina hevoselle ja ei kannata ostaa hevosta ennenkun on varma että rahat riittää sen ylläpitoon ja pystyy ratsastamaan sillä ilman että joku seisoo kentän laidalla kertomassa mitä pitää tehdä

    • japppu

      -Sinunhan kannattaisi ensin ratsastaa issikoilla ja oppia niitten askellajit.Jos otat issikan niin sinun pitäisi ottaa sille issikalle muutama issikka kaveriksi.Ja issikkahan pärjää myös ympärivuoden pihatossa.Minulla on 5issikkaa ja ne on kesät pihatossa ja talvet tallissa.Kaikki minun issikat ovat tosi seurallisia ja tykkäävät toistensa seurasta.Ennen kuin minulle tuli minun ensinmäinen issikka,niin sitä ennen olin ratsastanut issikoilla n.19vuotta.Jos jollakin olisi tarvetta 7vuotiaalle issikka ruunalle,niin kirjoitelkaa minulle spostia.Hintaan sisältyy:issikka satula,issikka suitset & pari loimea.Tämä ruuna on maastovarma ja on 4käyntinen.Hintapyyntö:3000euroa varusteineen,ilman varusteita 2500euroa.Kotiinkuljetus mahdollinen.Spostini osoite on:[email protected]

    • Pikku poni

      Issikka on oikein hyvä ekaksi poniksi tässä tapauksessa. Issikka tarvitsisi kamuksi toisen issikan eli aasi ei välttämättä ole paras valinta. Kyllä issikka pärjää tallissa ilman lämmitystä mutta karsinan pohjan pitää olla paksu kerros ettei hepolle tule kylmä. Fleece loimi on hyvä pitää päällä öisin ja päivisin.
      Issikka tarvitsee:
      Issikka satulan
      Issikka suitset

      Muuten voi ostaa kaiken joka on tarkoitettu kaikkille hevosille ja suositellaan tuotteita erityisesti issikoille. Issikoilla on hyvin usein kesäihottuma ja tarvitsee siis lääkkeitä ja allergia loimen. Toivottavasti tästä oli apua:)

    • Islanninhevoset luokitellaan hevosiksi,koska myös yli 148cm yksilöitä löytyy nykyään runsaasti.1980-luvun hevoskirjoissa se ja monia muita nimitettiin poneiksi,koska säkäkorkeus oli keskimäärin vain 125cm-130cm.
      Nykyään löytyy jopa 155cm yksilöitä.

      Issikka sopii ensihevoseksi yksilöstä riippuen.Ei se rotu vaan yksilö.
      Rauhallinen,vanhempi ja ehkä tuntikäytöstä poistuva hevonen voi olla juuri sopiva!
      Islanninhevosetkin ovat yksilöitä,löytyy temperamentisia kisatykkejä ja rauhallisia maastomopoja.

      Haastetta kuitenkin tuo askellajit,jotka on tärkeä pitää puhtaina.
      Virheellinen liikkuminen aiheuttaa helposti lihasongelmia.
      Siksi onkin suotavaa osata erottaa askellajit ja välillä päästää kokenut
      ratsastaja ratsastamaan hevosta läpi.

      Islanninhevonen tulee parhaiten toimeen muiden islanninhevosten kanssa,
      mutta pärjäävät muiden rotujenkin kanssa.EI sovi ainoaksi hevoseksi,
      kuten ei muutkaan rodut.

      Varusteilla ei ole muuta väliä,kunhan ne sopivat hevoselle.
      Parhaiten sopivat löytyy issikkapuolelta,sillä ne on suunniteltu
      eritoten islanninhevosten mitoille.
      Issikoille sopivat yleensä 16,5"-17" satulat.
      Satulaa ei tulisi asettaa viimeisen kylkiluun taakse,joilloin
      painoa tulee selän heikoimmalle kohdalle.
      Satulan tulee jättää tilaa lavoille tulematta liian taakse.
      Laadukkaat varusteet maksavat,käytettyjä ja hyvä saa 200-700e.

      Kaikki islanninhevoset eivät sovi pihattoon,kuten ei muissakaan roduissa
      kaikki.Ja kyllä,issikoitan tarvitsee loimittaa tapauskohtaisesti.
      Kesäihottumaa ei ole kaikilla,edes tuontihevosilla.

      Käy tutustumassa:
      http://www.islanninhevonen.net

    • kaakkeli

      jos kerran osaat hoitaa ja perus asiat, niin eikö järki sano että issikatkin ovat hevosia jotka ei peri aatteessa tarvitse mitään ''erilaista'' ja en suosittele issikkaa ensihevoseksi, hommaa joku saksalainen mielummin.

      • --moi

        No onhan niitä issikoitaki saksalaisia..


      • PARAS PARAS ponyHors

        haist P!!!! ETTE TIIÄ MITÄÄN HEVOSISTA! LUKEKAA 200 HEPPA KIRJAA NIIN OSAATTE JO SANOA KUINKA MONTA JALKAA HEVOSELLA ON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • im the best!!

        kaakkeli:: P P P P voihan pyhä jysäys..... Jonkun pitäis varmmaa vetää ton aivot vessasta alas


    • suffelin

      melkonen riita täällä menossa :o

    • ekuu

      Ite en ole nähnyt tuollaisia tempperamenttisia issikoita. Olen ratsastanut 6-vuotta ja melkein aina issikoilla. Ja tuohon varuste juttuun niin mun serkulla on issikoita ja niillä käytetään issikka satuloita ja suitsia. Kyllä niillä varmaan voi käyttää yleis satulaa. Itse en kyllä koskaan ole nähnyt että issikoilla käytettäisiin yleis satulaa.

    • HEPSULIINI

      issikat luokitellaan rotumääritelmässä HEVOSEKSI!!!!!!!!!!!!!

    • issikkaonhevonen

      heiheiheihei, viis vuotta vanha aihe niin....
      Ps, hevonenhan se on.

    • (::

      Kokemuksella voin sanoa että ei issikkaa aloitelijoille! joillakin yksilöillä menevät askellajit sekaisin..

    • tinjamoi

      Mua ärsyttää suunnattomasti jos mun islanninhevosia sanotaan poneiks!!!!!!!!! :D se on vaan niin ärsyttävää! :D mut joo kannattaa ekaks käydä ratsastelee jonku verran issikoilla ennenkun oman ostaa ! :) Mut siis useimpien niidenhän luonne sopii kyl täydellisesti alottelijoille, lapsille jne.. Paitsi mun omat on kyllä sellasii jääräpäitä et toisii ei ookkaan.. :DD

      Käykää lukemassa mun blogia ! Sinne tulee juttuu mun issikoista! :)

      http://tinjamoi.blogspot.com

    • ÄLÄ!

      EI EI JA EI! älä ota omaa hevosta tai ponia kuin vasta aikuisena, olen 12 vuotias itse ja minulla on issikka vuokralla, olen melko kokenut mielestäni. Mutta ottaisin omaksi hevosen vasta aikuisena. Ota vuokralle ja aikuisena ylläpitoon tai omistukseen.
      Siihen menee noin 500-700 euroa kuukaudessa, kuluihin ja varusteisiin 1000-2000 euroa. Älä ota omaa hevosta vaan ota vuokralle.
      En oo sanonu tota sitte sillei valittamalla vaan järjellä :PP

    • Fagur

      Issikka on PONIKOKOINEN HEVONEN!

      • HUOOOHH

        Nää keskustelu palstat on kysymyksiä ja neuvomista varten. Mitä luulette onko (nimimerkillä haluu) ollu hirveenä apuu tästä keskustelusta. Jos haluutte alkaa tappeleen varusteista, heovnen vai poni jne, suosittelen että meette lukeen islanninponiyhdistyksen sivuilta vastaukset ongelmiinne(niitä teillä nimittäin on).
        Ja jos kerran haluaa issikan niin onko järkeä mennä ehottelemman mitään suokkeja onhan ne nyt erikokoisiakin.
        Ja te jotka ette tiedä asiasta mitään (muuten kuin tädin julisteittenn perusteella) älkää vastailko tänne ollenkaan. Samoin ne jotka eivät ole asiasta varmoja.

        Jos olet aikaisemmin ratsastanut, sinulla on asianosavaa askelopettaja ja koulutettu issikka en näe asiassa mitään ongelmaa. Mutta suosittelisin siltikkin ylläpitoon heppaa ensin. Hevosen omistamiseen kuuluu niin paljon kaikkea muutakin kuin ratsastaminen ja harjaaminen.
        Ja mitä talliin tulee niin on se hyvä olla issikallakin talli jonne pääsee silloin kuin haluaa. Vaikka onkin tottunut islannin ilmastoon ja ympärivuotiseen ulkonaolemiseen, ei pidä olettaa että hevonen pärjää missä vaan, milloin vaan.


    • organic
    • älkää

      VOIVITTU !!!!!

      YKS KYSYY ETTÄ MITÄ ISSIKAN HOITOON TARVITSEE JA TÄÄ SAATANAN KESKUSTELU ON TÄYNNÄ KIISTAA SIITÄ ETTÄ TOI ON HEVONEN EIKÄ PONI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      mun mielestä issikat tarvii samaa hoitoa kuin muutkin konit..

      • oon issikka

        SE ON PONI EI KONI............. !! ääliö.!!!!!
        Terveisin : issikka nimeltä Åri.
        Enköhän minä tiedä parhaiten .
        TERVE! hirnahdus. Olen Åri ruunikonkirjava issikka ruuna. Olen issikka ja sellaisena myös pysyn. Ei ole kivaa kun puhutte minusta ja muista issikoista noin.. En ole ittepäinen ja olen kiltti erityisesti aloittelijoiden kanssa. Minua hoitaa monta tyttöä jotka kaikki ovat alle 7 vuotiaita. Ja minulla käytetään issikka satulaa ja shettis kokoisia suitsia koska säkäkorkeuteni on vajaat 127cm. Paras ystäväni Heimir on 132cm korkea ja valkoinen eli kimo väriltään. Hän on reipas ja ystävällinen pienten kanssa. Terkut täältä mynämäestä!


      • Åri
        oon issikka kirjoitti:

        SE ON PONI EI KONI............. !! ääliö.!!!!!
        Terveisin : issikka nimeltä Åri.
        Enköhän minä tiedä parhaiten .
        TERVE! hirnahdus. Olen Åri ruunikonkirjava issikka ruuna. Olen issikka ja sellaisena myös pysyn. Ei ole kivaa kun puhutte minusta ja muista issikoista noin.. En ole ittepäinen ja olen kiltti erityisesti aloittelijoiden kanssa. Minua hoitaa monta tyttöä jotka kaikki ovat alle 7 vuotiaita. Ja minulla käytetään issikka satulaa ja shettis kokoisia suitsia koska säkäkorkeuteni on vajaat 127cm. Paras ystäväni Heimir on 132cm korkea ja valkoinen eli kimo väriltään. Hän on reipas ja ystävällinen pienten kanssa. Terkut täältä mynämäestä!

        PS en tykkää kiroilusta..... Se ei sovi minun poni/hevosen korville. Ja kyllä minua saa sanoa poniksi. Pidän siitä koska en ole kauhean hevosmainen.


    • En jaksa tuota

      Niinpä! Jos joku kysyy täälä jotain nii ei tarvi alkaa kinaa vaikka onko issikka hevone vai poni.

      • <3 issikkarakas

        :) se nostattaa karvat monella pystöön ku issikkaa sanotaan poniksi vaikka onkin hevonen isolla H :)


    • <3 issikkarakas

      :) mulla on kaksi issikkaa ja maailman kilteimmät sellaiset ja molemmat raskaana ja ratsastelen niillä länkkärityyliin ja molemmilla wester satulat ja muut vermeet ...luonteelta molemmat erilaisia toinen on ihana mamin rinsessa ja säpäkkä tarpeen tullen mutta maailman kiltein ja korkeuttakin löytyy yli 140 :) ja toinen on rapsutusta rakastava ja vähän omapäisempi :) ovat kesät talvet pihatossa ulkona eikä tarvi loimia jos ei ratsastuksen jälkeen talvella kovin hikisiä:) alkuperäinen kestävä ja kylmään ja viimaan tottunut rotu niin sopii hyvin suomenkin ilmastoon:) ja oikein oppiva ja viisas eläin,,mielellään lajitoveri kaveriksi niin tykkääpi)....muta sama käsiteltävyys kuin muissakin hevosroduissa....

    • Musta Susi

      Aloittelija ei vielä tarvii hevosta. Ootaha vähän aikaa nii se kyllästyy siihen kuitenki -_-issikka ei ees oo paras maholline eka hevoseläin...

    • heppahullu

      Mulla on issikoit jotka on todella kilttejä mutta osaa olla hankalia.... joten en suosittelisi ihan aloittelijalle, mutta toki on eri luonteisiakin issikoit (:

    • Issikka fani

      Islannin hevonen luokitellaan hevoseks koska miksi muuten sen nimi ois ilanninHEVONEN!

      • Åri

        Minut luokitellaan poniksi ei hevoseksi. Vaikka rotuni on islanninHEVONEN olen poni. luepa kirja nimeltä: Kaikki tiedot islanninhevosista niin saat jotakin selville.! HYVIÄ ratsastusretkiä teille joilla on issikat ja käytte usein maastossa! Itse en ole itsepäinen koskaan! Mutta Fridur on . Hän on vasta 4 vuotias musta tamma. Sisaren tyttöni.


    • issikanomistaja

      voi issikan ottaa aloittelija minulla on issikka ja olen ratsastanut 2vuotta.issikka tarttee harjatk, suitset, loimen ei pakko.satulan riimun riimun narun ruokaa jne

    • Saaga

      Hei haloo, onko järkee riidelää siitä onko issikka hevonen vai poni? Issikka on kyllä hevonen, mutta issikka voi olla ponikokoinenkin eli alle 148cm.
      Ja en ehkä suosittele issikka ekaks hevoseksi koska ne on aika kalliita ja erintyylisiä kuin muut ponit ja hevoset. Lisäksi issikoiden varusteet ovat erinlaisia kuin normaalit ja ehkä aloittelija ei osaa niitä käyttää jos ei ole enne hoitanut/ratsastanut issikkaa.
      Itse olen kasvattanut issikoita 9 vuotta joten ehkä minä tiedän...

    • kaunishevonen

      Alottelijallehan ei hevosta edes pitäisi hankkia, vaan kokemusta voisi hankkia ensin muuten. Islanninhevosilla on myös ns. neljäs ja viides vaihde, joten niitäkin ptäisi ainakin alustavasti osata ratsastaa. Ei ole järkeää hommata erityisaskellajeja osaavaa hevosta, jos ei näitä askellajeja kykene ratsastamaan.

      Islanninhevossatula on tarkoitettu pitkiin ratsastuksiin ja tuomaan askellajeja helpommin nostettaviksi. Esim. yleissatulalla tölttääminen saattaa (riippuu hevosesta) olla haasteellisempaa kuin issikoille tarkoitetulla.

    • Elinaa(:

      Täälläkin ilmoittautuu yksi issikka ja onnellinen omistaja :)!
      Mielestäni riippuu todella paljon yksilöstä, että sopiiko hevonen ensimmäiseksi, vaiko ei (osa issikoista vaatii hyvinkin kokeneen omistajan, osa taas menee kiltisti perheen pienimmilläkin).
      Enemmänkin on kyse siitä, että miten uskoo hevosen kanssa pärjäävänsä (osaako katsoa että sillä on kaikki hyvin, onko halua käydä katsomassa sitä todellakin
      enemmän kuin muutaman kerran viikossa ym. Ja mikä tärkeintä innostus kestää!).
      Nuorelle heppaihmiselle en edes ponia laittaisi, ellei vanhemmilla/jollakin muulla läheisellä henkilöllä ole kokemusta hevosista. Niin koirien kuin kissojen, myös hevosten kanssa pätee sama sääntö vanhemmat kantavat lopullisen vastuun eläimestä!
      Ja sitten kysymyksiin (aika vanha aihe jo, mutta jos joku muu hyötyisi):
      1. Edelleen voi, jos esim. vanhemmilla on kokemusta hevosista ja yksilö on sopiva, harkitsisin itse kuitenkin tarkkaan (issikoilla on meinaan joskus taipumusta olla varsin
      omapäisiä).
      2. Tähän pitäisi ostajan itse osata vastata, jos ei niin aika vasta-alkajasta on kyse :)
      Eli issikka tarttee ainakin:
      - Peruskamppeet (loimia, harjoja, riimun jne.)
      - Islanninhevossuitset ja satula, jolla on hyvä ratsastaa askellajeja (kannattaa neuvotella jonkun osaavan kanssa kasvokkain! Väärä satula/suitset hankaloittaa todella paljon)
      - Hevosen arvoisen omistajan (omistajan, joka on aidosti kiinnostunut hevosista

    • jossupossusikapaskaa

      Kiinalainen juttu: Tämä on aika merkillistä, mutta
      kannattaa kokeilla, jos on uhrata 3 minuuttia aikaa.

      Lohikäärmeen vuosi, joka toivottaa sinulle menestystä
      ja onnea!

      NOUDATA TARKASTI SÄÄNTÖJA – JOS FUSKAAT, TÄMÄ EI TOIMI
      JA TOIVOT ETTÄ ET OLISI KOSKAAN TEHNYT SITÄ!!!
      Vain 3 minuuttia ja tulet
      hämmästymään! Henkilö, joka lähetti minulle tämän
      kertoi,että hänen
      toiveensa toteutui jo 10 minuutin kuluttua. MUTTA ÄLÄ
      FUSKAA!!!
      Älä lue etukäteen, noudata vain sääntöjä järjestyksessä.
      Ota esille kynä ja paperia:
      Kun sinua pyydetään valitsemaan nimi,
      valitse sellaisten henkilöiden nimiä, jota oikeasti tunnet
      ja laita mitä tulee ensimmäisenä mieleen!

      1. Kirjoita ensin numerot 1-11 allekkain.

      2. Kirjoita numeroiden 1 ja 2 viereen ihan mitkä
      tahansa luvut mitä päähän pälkähtää.

      3. Kirjoita numeroiden 3 ja 7 viereen kahden
      vastakkaisen sukupuolen henkilön nimeä.

      4. Kirjoita numeroiden 4, 5 ja 6 viereen kenen tahansa
      nimet(esim.ystävät, perhe jne.).

      5. Kirjoita neljän musiikkikappaleen nimet numeroiden
      8, 9,10 ja 11viereen.

      6. Ja nyt, toivo jotain.

      Tulokset tulossa!

      Tässä avain tähän kaikkeen:

      1. Sinun pitää kertoa tästä viestistä niin monelle
      henkilölle kuin kohdassa 2 lukee.

      2. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 3, on se jota
      rakastat.

      3. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 7 on joku josta
      pidät kovasti mutta et
      oikein ota hänestä selvää

      4. Se kenestä välität eniten on kohdassa 4.

      5. Henkilö, jonka nimi on kohdassa 5 tuntee sinut
      erittäin hyvin.

      6. Henkilö, jonka nimi on kohdassa! 6 tuo sinulle
      onnea.

      7. Kohdan 8 melodia kuuluu yhteen kohdan 3 henkilön
      kanssa.

      8. Kohdan 9 melodia taas on henkilölle kohdassa 7.

      9. Melodia kohdassa 10 kertoo luonteestasi ja
      ajatuksistasi.

      10. Ja kohdan 11 melodia on se joka kertoo asenteestasi
      elämään.

      Lähetä tämä viesti eteenpäin 10 henkilölle tunnin
      kuluessa siitä, kun
      olet sen itse lukenut. Silloin toiveesi toteutuu. Ellet
      lähetä käy päinvastoin kuin mitä toivoit.
      Erittäin merkillistä,
      mutta se tuntuu
      toimivan!!!

    • venäjä

      ei voi olla todellista että "mun tädillä oli nuoruudessa monta hevosjulistetta" ja siitä päätellen issikka on poni, voi hohhoijaa..

    • Issikanomistanut

      Jokainen Issikka on erinlainen, mutta kyllä Issikka sopii hyvin ensiponiksi/hevoseksi, jos pystyt hallitsemaan sitä kunnolla. Tallin ei ole pakko olla lämmitetty, jos tallissa on hyvät eristykset ja kuiviketta. Hyvä olisi olla erilliset boksit, riippuen siitä, tuleeko ponisi ja aasisi hyvin toimeen. Mutta omat karsinat on aina parempi.
      Tavaroita ja varusteita on monenlaisia, erikseen Islanninhevos varusteet, jotka on sovellettu esim töltin pehmyyteen, tai sitten ihan enkku tai western varusteet. Horzesta ja Hööksistä löytyy mainitsemat varusteet ja tavarat.

      1) Fleeceloimia voisi olla pari.
      2) Sadeloimi.
      3) Talviloimi, mielummin vuorella ja sadesuojalla.
      4) Suitset, yhet riittää. Mexikolaiset, Wester suitset, Enkkusuitset, Islanninhevossuitset tai Remonttisiutset.
      5) Kuljetussuojat, jos Issikka on alle 148cm, koko voisi olla paremminki Pony.
      6) Yleisneliöhuopa ja satulahuopa.
      7) Satula, yksi riittää. Yleissatula, Islanninsatula tai Westernsatula.
      8) Hoitotuotteita, yleiset kova/pehmyt harjat, piikki/kumi suka, pölyharja ja kaviokoukku, ihan oman maun mukaan (:
      9) Martingaali, ei pakollinen, mutta sillä hevosesi ei nosta päätä niin paljoa, ja esteillä varsingin se auttaa.
      10) Tietenkin riimu ja riimunaru :D.
      11) Hivussuojat ja Jännesuojat, jos Issikkasi on kömpelö :D.

      Pitää vain muistaa, ettei Issikka ole maailman helpoin hoidettava/ratsastettava. Issikan on oltava kasvattajalta tai omalta tutulta, ettei mitä vain vastaan tulevaa Issikkaa voi ottaa! Issikalla on omat vaiheet, jolloin sitä pitää osaa ratsastaa! (:

      • kiitoda

        kerrankin täällä on joku joka osaa vastata asiallisesti ku kaikki vaa poni vittu eiku hevonen yms yms yms... kiitos! että olet ainoa järkevä (Y)


    • HALOOOOO!!!!!!!

      issikka on hevonen vaikka se onkin poni kokoinen. se luokitellaan silti hevoseksi. onhan amerikan miniatyyrihevosetkin hevosia vaikka ovat pienempiä kuin shetlanninponit ja issikat. Rodun viralinen nimikin kertoo issikan olevan hevonen. ottakaa asioista selvää ennen kuin tulette tänne aukomaan päitänne ihan vääristä asioista!!!

    • Miia.

      En suosittele issikkaa ensimmäiseksi hevoseksi, varsinkaan jos ei ole ennen ratsastanut issikalla. Issikallahan on nimittäin olemassa passi ja töltti -askellajit, ja issikka menee helposti "pilalle" kokemattomalla. Issikka kuuluu erityisesti ns. "laumahevosiin", eli aasi ei ole sopiva kaveri. Lakisäädösten mukaan kaikille pitää olla oma karsina, mikäli hevonen siellä yleensä oleilee. Lisäksi aasit levittävät hevosille vaarallista tautia. Issikka on islanninhevonen, ei poni.

      • NYT ÄRSYTTÄÄ

        vitun perkelen homo paska naama perklee !!1 mikä viddu sua oikeesti VAIVAAAA!!!!!??? SE EI VITTU SAATANA OPERKELE OLE MIKÄÄN VITUN HEVONEN SAMA KUN TYYLII VUONOHEVONEN ONKO SE SUSTA HEVONEN EEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII NIIPÄ !!!! PERKELE MIKÄ VITUN PASKA NAAMA!!


      • samaaa
        NYT ÄRSYTTÄÄ kirjoitti:

        vitun perkelen homo paska naama perklee !!1 mikä viddu sua oikeesti VAIVAAAA!!!!!??? SE EI VITTU SAATANA OPERKELE OLE MIKÄÄN VITUN HEVONEN SAMA KUN TYYLII VUONOHEVONEN ONKO SE SUSTA HEVONEN EEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII NIIPÄ !!!! PERKELE MIKÄ VITUN PASKA NAAMA!!

        samaa mieltä olen ! :)


      • Anonyymi
        NYT ÄRSYTTÄÄ kirjoitti:

        vitun perkelen homo paska naama perklee !!1 mikä viddu sua oikeesti VAIVAAAA!!!!!??? SE EI VITTU SAATANA OPERKELE OLE MIKÄÄN VITUN HEVONEN SAMA KUN TYYLII VUONOHEVONEN ONKO SE SUSTA HEVONEN EEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII NIIPÄ !!!! PERKELE MIKÄ VITUN PASKA NAAMA!!

        ei saa kiroilla! eikö kielenkäytöstä jo säännöissäkin sanota jotain?!
        nim. exhevostelija


    • issikkafani

      Issikat on tottunu kylmään ilmastoon, eikä ne tarvitse edes loimea talvella, mutta vilukissojakin saattaa olla.

    • ...

      Sopii ehdottomasti! :) Issikat ovat tosi kilttejä ja suloisia hevosia. Varusteista kaikki mitä muutkin hevoset tarvitsevat, mutta ei tarvitse kaikkia loimia, tai niitä ollenkaan. Issikat eivät palele samalla tavalla kuin muut hevoset. Voihan sen laittaa, mutta aasi ei riitä issikan kaveriksi. Kaikilla hevosilla pitää olla toinen hevos ystävä, ellei ole oikkeus.

      Laitoin kyllä tiedon aika myöhään :/ Jos tästä edes oli apua, ja olet varmmankin jo löytänyt tietosi...yms... :D

    • moikaah

      minusta voi ;) Issikka tarttee satulan suitset harjat loimet suijat jos on tarvis ruuat pesuvehkeet riimun riimunnaruja

    • Jossuti

      Vuonohevonen, islanninhevonen ja haflinger:it ovat HEVOSIA! ._.

      • Anonyymi

        samaa mieltä sun kanssas! nim. exhevostelija


    • 1ssu

      riippuu hevoset luonteesta ei rodusta.ja issikat, vuonikset ja haffut sekä konikit ja Huzulitovat kylmäverisiä= hevosia , ei siis poneja!

    • Anonyymi

      Onhan Amerikanminiatyyrihevonen niin HEVONEN nii ja se on 79-89cm niii et mitä sanoitte onko issikka HEVONEN poni vai HEVONEN??????

    • Anonyymi

      rodun nimikin on islanninhevonen. eihän pikkusuokkikaan ole suomenponi vaikka olisi korkeus mikä tahansa!yhtä lailla issikka on hevonen kuin pikkusuokki. nim.exhevostelija

    • Anonyymi

      joten on hevonen ei poni. eihän pikkusuokkikaan ole poni.eikä falabella.
      näin esimerkiksi.
      nim. exhevostelija.

    • Anonyymi

      ja voi hevosella tehä muutakin kuin ratsastaa! esim. käyttää eläinavusteiseen toimintaan. ja on hevosia, joita ei käytetä mihinkään! kuten Lasse. mietin vain, tylsistyykö tälläiset hevoset. mielipiteitä. issikan luonteestahan se riippuu, ei rodusta. en valitsisi mitään hevosta rodun, vaan luonteen, perusteella.
      nim. exhevostelija

    • Anonyymi

      Vastaan nyt tosi tosi myöhäs mut ihsm ite käyn issikka talilla J ne voi ihan hyvin olla lämmitömäaaä karsinassa koska ne on kylmäverisiä, voi varmaan olla samassa tai no ainaki siällä talilla on monta samassa karsinassa. Tietenkin tarvitaan kaikki normi asiatut myös issikka suitset ja halutessaan semmonen vyö minkä nimee en muista

    • Anonyymi

      voi aloittelijatkin ratsastaa issikoilla.

    • Anonyymi

      jos alkuperäismaassakin kutsutaan hevoseksi silloin se on hevonen ja jos poniksi silloin se on poni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe