Voiko vettä vaihtaa liikaa?

pop

Kuinka usein kannattaa vaihtaa vettä 60l akvaarioon? Onko kaksi kertaa viikossa liikaa? Vaihdan kerralla 20l.

22

3216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siiri

      2x viikossa on kyllä turhan usein, koska kalat saavat stressin aina vedenvaihdon yhteydessä. vaihda mieluummin kerran viikossa ja noin pienestä altaasta voi vaihtaa sen 30 litraa eli puolet.

    • *FiSu*

      Moi!
      Tuo sun akvaario on aika pieni, joten vettä kannattaa vaihtaa parikertaa viikossa...
      Eli 20 litraa kerralla, ja kaksi kertaa viikossa, on hyvä määrä!Olet vaihtanut juuri oikean määrän vettä joka kerta, sinussa on akvaristin ainesta!:)

      • S.M.R

        Siiri on kyllä ihan oikeassa. =)
        30 litraa viikossa,muista lisätä vedenparannusaineet.

        *FiSu*:n vaihtoehto on kaloille erittäin stressaavaa.

        Joten 30 litraa viikossa!


      • *FiSu*
        S.M.R kirjoitti:

        Siiri on kyllä ihan oikeassa. =)
        30 litraa viikossa,muista lisätä vedenparannusaineet.

        *FiSu*:n vaihtoehto on kaloille erittäin stressaavaa.

        Joten 30 litraa viikossa!

        Jukka Järvi neuvoi minua vaihtamaan vettä sadan litran akvaariooni kaksi kertaa viikossa (noin 35% vedestä)...Ja sanoipa syyksi, että akvaarioni on niin pieni!Noh oli miten oli, mutta J.Järven alkuunsaamisesta oli siis kysymys...En tietenkään syytä Järveä moastani *ottaa valituksia vastaan*!;)


      • argh
        *FiSu* kirjoitti:

        Jukka Järvi neuvoi minua vaihtamaan vettä sadan litran akvaariooni kaksi kertaa viikossa (noin 35% vedestä)...Ja sanoipa syyksi, että akvaarioni on niin pieni!Noh oli miten oli, mutta J.Järven alkuunsaamisesta oli siis kysymys...En tietenkään syytä Järveä moastani *ottaa valituksia vastaan*!;)

        Ehdottomasti kannattaa vaihtaa VÄHINTÄÄN kerran viikossa 1/3 osa vedestä. Eli tuo 2xviikossa 20% on passeli vedenvaihtorytmi.

        Ne kenen mielestä vedenvaihto stressaa kaloja eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi että luonnossa vesi vaihtuu kaiken aikaa. Lisäksi joka vedenvaihdon yhteydessä ei ole tarpeen lapota pohjaa (olettaen että ei ole erittäin sotkevia kaloja), vaan ainoastaan letku imulle akvaarioon, osa vettä pois ja sitten uutta tilalle. Eli kaloja ei tarvitse härppiä tai jahtailla.

        Mikäli vaihtovesi on arvoiltaan ideaalia akvaariosi kaloille, ei stressiä aiheudu pelkästä veden vaihtumisesta. Päin vastoin, mikäli vaihtaa vettä liian harvakseltaan, vesi kuormittuu ja saattaa siten aiheuttaa altistumisia taudeille.

        Vielä senkin verran, jos vaihdat vettä harvakseltaan, on muutos tottakai stressaavampi kaloille, kuormittunut vesi vaihtuukin äkkiä puhtaaseen, tuoreeseen veteen, sen sijaan että vesi vaihtuisi riittävän usein ja pysyisi siten tasalaatuisempana vedenvaihtojen yhteydessä.


      • S.M.R
        argh kirjoitti:

        Ehdottomasti kannattaa vaihtaa VÄHINTÄÄN kerran viikossa 1/3 osa vedestä. Eli tuo 2xviikossa 20% on passeli vedenvaihtorytmi.

        Ne kenen mielestä vedenvaihto stressaa kaloja eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi että luonnossa vesi vaihtuu kaiken aikaa. Lisäksi joka vedenvaihdon yhteydessä ei ole tarpeen lapota pohjaa (olettaen että ei ole erittäin sotkevia kaloja), vaan ainoastaan letku imulle akvaarioon, osa vettä pois ja sitten uutta tilalle. Eli kaloja ei tarvitse härppiä tai jahtailla.

        Mikäli vaihtovesi on arvoiltaan ideaalia akvaariosi kaloille, ei stressiä aiheudu pelkästä veden vaihtumisesta. Päin vastoin, mikäli vaihtaa vettä liian harvakseltaan, vesi kuormittuu ja saattaa siten aiheuttaa altistumisia taudeille.

        Vielä senkin verran, jos vaihdat vettä harvakseltaan, on muutos tottakai stressaavampi kaloille, kuormittunut vesi vaihtuukin äkkiä puhtaaseen, tuoreeseen veteen, sen sijaan että vesi vaihtuisi riittävän usein ja pysyisi siten tasalaatuisempana vedenvaihtojen yhteydessä.

        Argh,eikä luonnolla ole ollut kun vaivaiset "muutama"vuosi aikaa tasapainotua,vesi kyllä kiertää koko ajan,mutta ei sielä ole putkia taikko käsiä mönkimässä pohjaa.

        Vai ei stressaa jatkuva käen liottaminen kaloja,sora pöllyää.

        2kertaa viikossa,tasapaino ei akvaariossa pysy samana vaan koko ajan vaihtuu ja horjuu.

        1viikossa,tasapaino kerkiää tasapainottumaan.
        Kaloilla on parempi olotila tasapainoisemmassa vedessä.


      • argh
        S.M.R kirjoitti:

        Argh,eikä luonnolla ole ollut kun vaivaiset "muutama"vuosi aikaa tasapainotua,vesi kyllä kiertää koko ajan,mutta ei sielä ole putkia taikko käsiä mönkimässä pohjaa.

        Vai ei stressaa jatkuva käen liottaminen kaloja,sora pöllyää.

        2kertaa viikossa,tasapaino ei akvaariossa pysy samana vaan koko ajan vaihtuu ja horjuu.

        1viikossa,tasapaino kerkiää tasapainottumaan.
        Kaloilla on parempi olotila tasapainoisemmassa vedessä.

        Luonnossa onkin sitten paljon muuta mikä stressaa kaloja.

        Pienessä akvaariossa olisi hyvä jos kaksi kertaa viikossa vaihtaa vettä, vain toisella kerralla lappoaa pohjan, kuten sanoin. Pienen akvaarion vesi kuormittuu isoa nopeammin (tietysti ei mikäli iso on rankasti ylikuormitettu..).

        Mutta jos kerrankin viikossa vaihtaa sen 1/3 vettä niin hyvä. Moni ei tee niinkään usein.

        Mitä S.M.R. tarkoitat tasapainottumisella?
        Suodattimethan ylläpitävät akvaarion hyvää bakteerikantaa, ja jos "uusi" vesi on arvoiltaan kaloille sopivaa (kuten aina tuleekin olla) niin miten se rikkoo mielestäsi tasapainon?


      • puujalka
        S.M.R kirjoitti:

        Argh,eikä luonnolla ole ollut kun vaivaiset "muutama"vuosi aikaa tasapainotua,vesi kyllä kiertää koko ajan,mutta ei sielä ole putkia taikko käsiä mönkimässä pohjaa.

        Vai ei stressaa jatkuva käen liottaminen kaloja,sora pöllyää.

        2kertaa viikossa,tasapaino ei akvaariossa pysy samana vaan koko ajan vaihtuu ja horjuu.

        1viikossa,tasapaino kerkiää tasapainottumaan.
        Kaloilla on parempi olotila tasapainoisemmassa vedessä.

        ...vesi tasapainottuu viikossa... *elvettiäkö sitä sit ku se on tasapainottunu ni menee vaihtamaan...


      • argh
        puujalka kirjoitti:

        ...vesi tasapainottuu viikossa... *elvettiäkö sitä sit ku se on tasapainottunu ni menee vaihtamaan...

        Mikä siinä vedessä tasapainottuu? Jännä mielipide, nythän olen kaiken aikaa lähtenyt oletuksesta että hanasta tuleva vesi on arvoiltaan samaa kuin akvaarioon laitettava, jolloin ei ole kuin hyväksi että sitä vaihdetaan riittävän usein ennenkuin kalojen tuottamat epäpuhtaudet ehtivät muokata veden esim. pH;ta, samoin esim. kannot muokkaavat veden happamuutta,jne.

        Vesihän on vettä, ei se ole epätasapainoista. Akvaarion "tasapaino" on suodatinmateriaalien ja pohja- /sisustusmateriaalien bakteerikannoissa. Ei suinkaan vedessä.

        Mikäli akvaario on pieni (alle 100litr.) ja vieläpä jopa hiukan liikaa kuormitettu kaloilla, olisi ideaalein kun vaihtaisi hiukan vettä joka päivä. Vesi pysyy puhtaampana, ja siten tasalaatuisempana.


    • jarna

      Mielestäni liian usein,ph arvo voi heilahtaa liikaa ja kalojen limakalvot kärsiä jolloin
      sairastuvat ,kerran kahdessa viikossa toi 20ltr.
      jos on kaloja jotka ulostavat paljon niin pitää olla suodatus kunnossa,älä puhdista suodatinta
      veden vaihdon yhteydessä.muista vedenparannusaine
      kun vaihdat vettä.

      • ...

        Mihin perustat väitteesi, että pH heilahtaa liikaa, jos vaihtaa vettä kaksi kertaa viikossa? Asiahan on aivan päinvastoin, mitä useammin vettä vaihtaa, sitä lähempänä akvaarion vesi on vesijohtovettä ja sitä vähemmän vedenvaihto stressaa kaloja.

        Kerran kahdessa viikossa 60 l on liian harvoin, tuo kaksi kertaa viikossa on hyvä.


      • poika

        20 litraa 60l akvaariosta kerran kahdessa viikossa ois suorastaan eläinrääkkäystä. Vesi pilaantuu ja muuttuu jo sinä ajassa aika paljon. Parempi vaihtaa usein, vaikka joka päivä muutama litra.

        Sitäpaitsi, itse tykkään katella kristallinkirkasta akvaariota, en harmaata, sameata ja leväistä.


    • kalanpaa

      kuinka paljon sulla on siellä kaloja ja kasveja?

      mun mielest sinne on turha vaihtaa vettä jos siellä ei ole kalojakaan...asiaan...=)

    • Leffe

      Itse vaihdan 2/3 mutta akvaarioni on 500l:nen.
      Ja vaihdan veden kerran kuussa ja riippuu välillä veden laadusta miltä se näyttää jonkin ajan kuluttua.
      Mutta parikertaa viikos on liian usein.
      Olis parempi vaihtaa vettä vaikka parinviikon välein ja silloinkin 1/3.

      • AM

        En ymmärrä, mistä tulee tämä epälooginen käsitys, että vettä pitäisi vaihtaa harvoin ja paljon ennemmin kuin usein ja vähän. Väännänpä oikein rautalangasta esimerkin.

        Vaihtoehto 1: Otetaan 100-litrainen akvaario. Oletetaan, että sen lämpötila on 25 astetta. Valutetaan sen vedestä puolet pois. Korvataan tämä vedellä, jonka lämpötila on 15 astetta. Hupsis, akvaarion lämpötila tippuu vedenvaihdon seurauksena hetkessä 5 astetta. Tämä tapahtuu kahden viikon välein.

        Vaihtoehto 2: Otetaan sama akvaario. Valutetaan siitä 10 litraa vettä ja korvataan se 15-asteisella vedellä. Akvaarion lämpötila on 24 astetta. Lämpötila tippuu yhdellä asteella. Tämä tapahtuu kerran päivässä.

        Kysymys: Kummassa akvaariossa tapahtuu suurempia muutoksia?

        Tehtävä: Korvaa ylläolevassa esimerkissä lämpötila pH:lla ja kovuudella.

        Bonustehtävä: Akvaarioon vaihdetaan vettä siksi, että makean veden akvaarion veteen kehittyy pikkuhiljaa nitraattia, joka suurina annoksina on kaloille myrkkyä. Koska vedenvaihdoilla pyritään pitämään nitraattipitoisuus mahdollisimman alhaisena koko ajan, onko edullisempaa vaihtaa osa vedestä joka päivä vai kerran kuukaudessa? Kummalla vaihtotavalla nitraattitaso pysyy paremmin tasaisesti alhaisena? Kummalla vedenvaihtotavalla aiheutetaan kaloilla kerralla suurempi veden ominaisuuksien muutos?

        Tarkennuksia: Ylläolevassa esimerkissä käytin lämpötilaa. Oikeastihan akvaarioon pistettävän veden lämpötila pyritään ennen lisäystä tasaamaan samaan lämpöön kuin akvaarion vesi. Lämpötila on kuitenkin helposti ymmärrettävä suure ja sen arvo muuttuu lineaarisesti. Siksi käytin sitä, enkä esimerkiksi pH:ta. Luulen, että käytännössä hanasta otettavan veden pH poikkeaa akvaarion veden pH:sta. Käsittääkseni hanaveden pH pyritään pitämään emäksisellä puolella korroosion välttämiseksi. Kaivovesi on sitten asia erikseen.

        Suomessa hanavesi on yleensä niin pehmeää, että sillä ei ole puskurointikykyä. Siten senkin pH laskee nopeasti happamalle puolelle, kun sitä käytetään akvaariossa. Jos vettä vaihdetaan pieninä annoksina, vesiarvot tasoittuvat jollekin tasolla. Jos vedenvaihdot lopetetaan, arvot pyrkivät johonkin tasapainotilaan, mutta eivät siihen kuitenkaan pääse. Makeanvedenakvaario harvoin on kansoitettu niin, että se tasapainottuu kaloille sopivalle tasolle. Missään tapauksessa se ei tasapainotu kahdessa viikossa.


      • Anna-Marjatta
        AM kirjoitti:

        En ymmärrä, mistä tulee tämä epälooginen käsitys, että vettä pitäisi vaihtaa harvoin ja paljon ennemmin kuin usein ja vähän. Väännänpä oikein rautalangasta esimerkin.

        Vaihtoehto 1: Otetaan 100-litrainen akvaario. Oletetaan, että sen lämpötila on 25 astetta. Valutetaan sen vedestä puolet pois. Korvataan tämä vedellä, jonka lämpötila on 15 astetta. Hupsis, akvaarion lämpötila tippuu vedenvaihdon seurauksena hetkessä 5 astetta. Tämä tapahtuu kahden viikon välein.

        Vaihtoehto 2: Otetaan sama akvaario. Valutetaan siitä 10 litraa vettä ja korvataan se 15-asteisella vedellä. Akvaarion lämpötila on 24 astetta. Lämpötila tippuu yhdellä asteella. Tämä tapahtuu kerran päivässä.

        Kysymys: Kummassa akvaariossa tapahtuu suurempia muutoksia?

        Tehtävä: Korvaa ylläolevassa esimerkissä lämpötila pH:lla ja kovuudella.

        Bonustehtävä: Akvaarioon vaihdetaan vettä siksi, että makean veden akvaarion veteen kehittyy pikkuhiljaa nitraattia, joka suurina annoksina on kaloille myrkkyä. Koska vedenvaihdoilla pyritään pitämään nitraattipitoisuus mahdollisimman alhaisena koko ajan, onko edullisempaa vaihtaa osa vedestä joka päivä vai kerran kuukaudessa? Kummalla vaihtotavalla nitraattitaso pysyy paremmin tasaisesti alhaisena? Kummalla vedenvaihtotavalla aiheutetaan kaloilla kerralla suurempi veden ominaisuuksien muutos?

        Tarkennuksia: Ylläolevassa esimerkissä käytin lämpötilaa. Oikeastihan akvaarioon pistettävän veden lämpötila pyritään ennen lisäystä tasaamaan samaan lämpöön kuin akvaarion vesi. Lämpötila on kuitenkin helposti ymmärrettävä suure ja sen arvo muuttuu lineaarisesti. Siksi käytin sitä, enkä esimerkiksi pH:ta. Luulen, että käytännössä hanasta otettavan veden pH poikkeaa akvaarion veden pH:sta. Käsittääkseni hanaveden pH pyritään pitämään emäksisellä puolella korroosion välttämiseksi. Kaivovesi on sitten asia erikseen.

        Suomessa hanavesi on yleensä niin pehmeää, että sillä ei ole puskurointikykyä. Siten senkin pH laskee nopeasti happamalle puolelle, kun sitä käytetään akvaariossa. Jos vettä vaihdetaan pieninä annoksina, vesiarvot tasoittuvat jollekin tasolla. Jos vedenvaihdot lopetetaan, arvot pyrkivät johonkin tasapainotilaan, mutta eivät siihen kuitenkaan pääse. Makeanvedenakvaario harvoin on kansoitettu niin, että se tasapainottuu kaloille sopivalle tasolle. Missään tapauksessa se ei tasapainotu kahdessa viikossa.

        Joskus tutullani mittasin nitraatin ja se näytti olevan tosi korkea, olisiko ollut 200mg/l. Kaksi ja kolme kertaa vuodessa akvaario tyhjennetään ja sorat puhdistetaan kunnolla. Vanhat vedet vielä takaisin ja vähän uutta vettä mukaan.

        Tuttuni suuttui totaallisesti kun yritin neuvoa ja kaksi keltabarbia sairastui, toinen pesipöhöön ja toisen kalan sairautta en tiedä.

        Lisäksi akvaario liikakansoittettu ja tosi vähän kasveja siellä jotka voi tosi huonosti.

        Tälläisen akvaarion vedenvaihto pitää aloittaa varovaisesti, vähän kerralla (ettei vanhassa vedessä olevat kalat saa hepulia) niin kauan kun päästään normaaliin vedenvaihto määrään.

        Eli tuttuni akvaario on 98l, jossa 2mustatetraa, 2
        leväbarbia, 5 keltabarbia (ennen 7 keltabarbia), 4 kuparimonnisia, 2-3 piikkisilmää ja 2 maatiaispartamonnia.

        Voin sanoa että tuttuni rääkkää kaloja, koska oikeita tietoja hän ei halua ottaa vastaan.


      • Leffe
        AM kirjoitti:

        En ymmärrä, mistä tulee tämä epälooginen käsitys, että vettä pitäisi vaihtaa harvoin ja paljon ennemmin kuin usein ja vähän. Väännänpä oikein rautalangasta esimerkin.

        Vaihtoehto 1: Otetaan 100-litrainen akvaario. Oletetaan, että sen lämpötila on 25 astetta. Valutetaan sen vedestä puolet pois. Korvataan tämä vedellä, jonka lämpötila on 15 astetta. Hupsis, akvaarion lämpötila tippuu vedenvaihdon seurauksena hetkessä 5 astetta. Tämä tapahtuu kahden viikon välein.

        Vaihtoehto 2: Otetaan sama akvaario. Valutetaan siitä 10 litraa vettä ja korvataan se 15-asteisella vedellä. Akvaarion lämpötila on 24 astetta. Lämpötila tippuu yhdellä asteella. Tämä tapahtuu kerran päivässä.

        Kysymys: Kummassa akvaariossa tapahtuu suurempia muutoksia?

        Tehtävä: Korvaa ylläolevassa esimerkissä lämpötila pH:lla ja kovuudella.

        Bonustehtävä: Akvaarioon vaihdetaan vettä siksi, että makean veden akvaarion veteen kehittyy pikkuhiljaa nitraattia, joka suurina annoksina on kaloille myrkkyä. Koska vedenvaihdoilla pyritään pitämään nitraattipitoisuus mahdollisimman alhaisena koko ajan, onko edullisempaa vaihtaa osa vedestä joka päivä vai kerran kuukaudessa? Kummalla vaihtotavalla nitraattitaso pysyy paremmin tasaisesti alhaisena? Kummalla vedenvaihtotavalla aiheutetaan kaloilla kerralla suurempi veden ominaisuuksien muutos?

        Tarkennuksia: Ylläolevassa esimerkissä käytin lämpötilaa. Oikeastihan akvaarioon pistettävän veden lämpötila pyritään ennen lisäystä tasaamaan samaan lämpöön kuin akvaarion vesi. Lämpötila on kuitenkin helposti ymmärrettävä suure ja sen arvo muuttuu lineaarisesti. Siksi käytin sitä, enkä esimerkiksi pH:ta. Luulen, että käytännössä hanasta otettavan veden pH poikkeaa akvaarion veden pH:sta. Käsittääkseni hanaveden pH pyritään pitämään emäksisellä puolella korroosion välttämiseksi. Kaivovesi on sitten asia erikseen.

        Suomessa hanavesi on yleensä niin pehmeää, että sillä ei ole puskurointikykyä. Siten senkin pH laskee nopeasti happamalle puolelle, kun sitä käytetään akvaariossa. Jos vettä vaihdetaan pieninä annoksina, vesiarvot tasoittuvat jollekin tasolla. Jos vedenvaihdot lopetetaan, arvot pyrkivät johonkin tasapainotilaan, mutta eivät siihen kuitenkaan pääse. Makeanvedenakvaario harvoin on kansoitettu niin, että se tasapainottuu kaloille sopivalle tasolle. Missään tapauksessa se ei tasapainotu kahdessa viikossa.

        Just just.

        Mix turhaa vaihtamaan liian useasti vettä koska kalat turhaan tressaantuvat ?
        Ite kasvatan monneja ja ne ei ainaskaa tykkää et vesi vaihtuu kerran viikos.
        Ja kun poistan vettä pistän saman lämpöstä tilalle jotta ei veden arvo olisi liian suuri.
        Sillä jos mittaat kylmän veden ph niin arvo on aivan eri kuin lämpimän. Ja lämpösessä vedessä on kaikkein eniten bakteereja. Ja turha väittää tästä vastaan koska sen verran oon tehny kaukolämpö asennuksia jotta tiiään millaista vettä sieltä lasketaan asuntoihin !
        Ja mix turhaan kinaamaan ?
        Kauan oot harrastanut akvaarioita ?


      • AM
        Leffe kirjoitti:

        Just just.

        Mix turhaa vaihtamaan liian useasti vettä koska kalat turhaan tressaantuvat ?
        Ite kasvatan monneja ja ne ei ainaskaa tykkää et vesi vaihtuu kerran viikos.
        Ja kun poistan vettä pistän saman lämpöstä tilalle jotta ei veden arvo olisi liian suuri.
        Sillä jos mittaat kylmän veden ph niin arvo on aivan eri kuin lämpimän. Ja lämpösessä vedessä on kaikkein eniten bakteereja. Ja turha väittää tästä vastaan koska sen verran oon tehny kaukolämpö asennuksia jotta tiiään millaista vettä sieltä lasketaan asuntoihin !
        Ja mix turhaan kinaamaan ?
        Kauan oot harrastanut akvaarioita ?

        Ei kai tässä voi kuin huokaista ja nostaa kädet pystyyn.

        "Tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia." Siinäpä on joku pistänyt sanansa kohdalleen.

        (Ensimmäisen akvaarioni ostin 20 vuotta sitten, jos se nyt ketään kiinnostaa.)


      • AM
        Anna-Marjatta kirjoitti:

        Joskus tutullani mittasin nitraatin ja se näytti olevan tosi korkea, olisiko ollut 200mg/l. Kaksi ja kolme kertaa vuodessa akvaario tyhjennetään ja sorat puhdistetaan kunnolla. Vanhat vedet vielä takaisin ja vähän uutta vettä mukaan.

        Tuttuni suuttui totaallisesti kun yritin neuvoa ja kaksi keltabarbia sairastui, toinen pesipöhöön ja toisen kalan sairautta en tiedä.

        Lisäksi akvaario liikakansoittettu ja tosi vähän kasveja siellä jotka voi tosi huonosti.

        Tälläisen akvaarion vedenvaihto pitää aloittaa varovaisesti, vähän kerralla (ettei vanhassa vedessä olevat kalat saa hepulia) niin kauan kun päästään normaaliin vedenvaihto määrään.

        Eli tuttuni akvaario on 98l, jossa 2mustatetraa, 2
        leväbarbia, 5 keltabarbia (ennen 7 keltabarbia), 4 kuparimonnisia, 2-3 piikkisilmää ja 2 maatiaispartamonnia.

        Voin sanoa että tuttuni rääkkää kaloja, koska oikeita tietoja hän ei halua ottaa vastaan.

        Monilla tosiaan on se käsitys, että akvaario pitäisi tyhjentää ja putsata perusteellisesti ainakin kerran vuodessa. Sehän on täysin väärä luulo. Olenpa kuullut sellaisistakin, jotka pesevät akvaarionsa kerran kuukaudessa. Vettä ei vaihdeta siinä välillä ollenkaan :-(

        Täytyy vain toivoa, että ne, jotka eivät asioista halua ottaa selvää, lopettavat akvaarioharrastuksen, koska se on heille niin työlästä ja kallista. Oikealla hoidollahan akvaario on helppohoitoinen ja halpa :-)


    • jarna

      Onhan ollut keskustelun aihe!Ihan hirvittää,
      Kaikenlaisia kommentteja,joku jopa niin fanaattinen mielipiteissään että äärimuslimitkin kalpenisivat.Mitenvain ,otan omia sanomisiani takaisin hieman,syy on se että putsasin joku aika
      sitten 50ltr kutu/poikasakvaarioni jolloin käytäntö/kokemus/muisti löivät toisiaan nenille.
      Siis..olen sitä mieltä että 50-250ltr suuruisissa
      akvaarioissa ei ole syytä vaihtaa vettä useammin
      kuin 2-4 viikon välein,tällöin noin 20-25% kerralla.miksi näin väitän ?Ihan sen perusteella
      että pönttöjeni biologinen tasapaino on hyvä.Kokemus on sen osoittanut,nyt pitää kuitenkin
      muistaa että kaikkiaan olosuhteet pitää olla kunnossa.ei liikaa kaloja tms.Akvaarioharrastus
      on mielestäni helppoa jos siihen suhtautuu oikein,ei liian teoreetista vaan lähemminkin käytännöllistä,tosin kyllä siitä päänsärkyjäkin saa joko tahtoen tai tahtomattaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe