Olen ensikertalainen viininvalmistaja ja ostin valmispakkauksen ihan prismasta.
Nyt kun keräilen viinipulloja, mietin käykö tavalliset kierrekorkkipullot viiniini johon laitan korkkikorkit???? Eli voiko kirkkaita viinapulloja käyttää, vai pitäisikö olla aidot korkki korkilliset pullot... Ymmärsiköhän tätä kukaan????
viinipullot
2
743
Vastaukset
- Japi
Itse olen käyttänyt kirkkaita viinapulloja, kierre korkillisia viinipulloja,sekä korkkikorkki viinipulloja. Tärkeintä on korkin koko eli mahtuuko se pullon sisään. Eli en näkisi syytä miksi et voisi käytää viinapulloja viinin tekoosi.
- PellePeloton
Jotkut väittävät, että viini ei siedä valoa, ja tästä syystä pullojen tulisi olla tummia, vihreitä tai ruskeita. Mutta viinihän säilytetään yleensä kellarissa pimeässä, silloin värillä ei ole väliä.
"Pullosavottaan" kyllästyneenä olen kokeillut noin vuoden ajan menestyksellä viinin pakkaamista elintarvikemuovisiin, 2 litran pakastetölkkeihin ("MEHUKAS", www.plastex.fi).
Viiniohjeissa neuvotaan yleensä: "Älä missään tapauksessa säilytä viiniä muoviastioissa". Mitään muovista johtuvaa sivumakua en ole tämän vuoden aikana havainnut. Ovat tainneet muovitkin kehittyä.
Muoviastian puhdistamisessa on oltava huolellinen ja varovainen, ettei muovi naarmutu. Desinfiointiainetta on ehdottomasti käytettävä.
Kun viiniä ei ole tarkoitus pakastaa, voidaan, ja pitääkin tölkki täyttää yli sen pakastusrajan, niin, että jää mahdollisimman vähän ilmaa.
Lisäksi olen sujauttanut kuhunkin tölkkiin n. 20x3x1 cm kokoisen tammipalikan, että viini "luulisi kypsyneensä" tammitynnyrissä. Palikoita voi käyttää uudelleen ja uudelleen. Niitä ei saa pestä pesuaineella. Vain huolellinen huuhtelu kuumalla vedellä ja kuivatus paistinuunissa läpikuiviksi, ja säilytys ilmatiiviissä tölkissä. Tämä hometartuntojen välttämiseksi.
Mitään ongelmaa en toistaiseksi ole havainnut.
Mikä tahansa "muovipurkki" ei tähän tietenkään käy!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192