Svarzekoks

Annamaarit

Kokemuksia kellään? Ei niitä "geeliturkkinäyttelykoiraplaahplaah", ne olen jo kaikki lukenut.

118

15051

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -.,-.,-.,

vaadi ipo-tuloksen omaavilta jalostuskoirilta selkeä työnäyte kisahihaan purien tarkistaaksesi niiden tulosten oikeellisuuden.

• Annamaarit

mulle neukkujen ipo-tulokset = ei tulosta ollenkaan. Haluan sakemannin joka on sakemannin näköinen ja kokoinen, SEKALINJAISEN, jolla on päätä harrastaa, ei sutsua, se ei oo mun juttu.
        en halua mitään helvetin rumaa viettihirmua.

• Lilli Hyvärinen

Ei ole omakohtaista kokemusta kennelin koirista,eikä tule olemaankaan.Kennel on tuottanut viime vuonna 13 saksanpaimenkoirapentuetta,ja muut rodut lisänä tähän.

Voi vaan kysyä,millä ajalla kasvattaja ottaa selvää pentujensa luonneominaisuuksista tällä tahdilla!

Ja muutenkin kyseinen kasvattaja ei minua kyllä vakuuta.Saksanpaimenkoira on käyttökoira,käyttöominaisuuksien ja terveyden tulisi olla etusijalla rodun kasvattajien keskuudessa.Käyttöominaisuuksia ei voi jalostaa,jos ei itse omia jalostuskoiriaan treenaa,jotta oppisi tuntemaan niiden vahvuudet ja heikkoudet.

Svarzekoks-kasvattajan jalostuskoirien koetuloksia ei juuri löydy suomalaisista tietokannoista (Kennelliitto,Saksanpaimenkoiraliitto).Eli hän käyttää koiransa kokeessa ulkomailla,ymmärtääkseni Venäjällä (?).Voi jokainen miettiä,miksi.

• Lilli

Oikeassa olet!! Jonkun verran epäilyttävää touhua kennelillä...noh jokainen tyylillään.

• Dara

Onneksi SPK-foorumi toimii taas huomenna niin voit päteä siellä, me tavalliset tallaajat voidaan rauhassa tuhertaa vääristä paikoista ostettujen geelariemme kanssa!

• Alltheway

Kun sä lilli hyvärinen mollaat kaikki (geeli)kasvattajat joka palstalla ni kuis sitten sensen mann, stenbo, kreislauf, junkertums... eipä kuulu sulta pihaustakaan niistä, johtuisikohan siitä että kasvattajat miehiä? pupu pöksyyn?

• vain
        Alltheway kirjoitti:

Kun sä lilli hyvärinen mollaat kaikki (geeli)kasvattajat joka palstalla ni kuis sitten sensen mann, stenbo, kreislauf, junkertums... eipä kuulu sulta pihaustakaan niistä, johtuisikohan siitä että kasvattajat miehiä? pupu pöksyyn?

Oletkos Annamaarit harkinnut vaikka tätä:
        http://kotisivu.dnainternet.net/meifera/

• Annamaarit

• vain
        Annamaarit kirjoitti:

Muuten voisin harkitakin muutta uroksen lonkkaindeksi vaan 90.

Okei, sitten se on varmaan se Svarzekoks.

• E.A
        Annamaarit kirjoitti:

Muuten voisin harkitakin muutta uroksen lonkkaindeksi vaan 90.

Tästä uroksesta mm. taannoin suomessa vieraillut herr Toporek lausui seuraavasti "hyvä koira on aina hyvä koira olipa se linjaa mitä hyvänsä"!

Tietänee mistä puhuu.

• timppa7
        E.A kirjoitti:

Tästä uroksesta mm. taannoin suomessa vieraillut herr Toporek lausui seuraavasti "hyvä koira on aina hyvä koira olipa se linjaa mitä hyvänsä"!

Tietänee mistä puhuu.

Huonohan tuo uroksen indeksi on, eikä sitä sinällään voi mitenkään puolustella.
        Itse tykkään koirasta, ja aika monista sen jälkeläisistä.
        Tiedättekö muuten toista koiraa jota on käyttänyt sekä SPL-koetuomari että SPL-näyttelytuomari jalostukseen?
        Sekä kasvattajat jotka ovat aiemmin kasvattaneet maailmanmestarin ja koiran MM-kärkikymmenikköön.
        Ja kun viimeksi olen kuullut ovat kaikki em. kasvattajat olleet tyytyväisiä näiden kasvattiensa luonteisiin.
        Mutta elämä on riskienhallintaa, ja ymmärrän hyvin jos joku ei halua ottaa riskiä lonkkavian suhteen.

• E.A
        timppa7 kirjoitti:

Huonohan tuo uroksen indeksi on, eikä sitä sinällään voi mitenkään puolustella.
        Itse tykkään koirasta, ja aika monista sen jälkeläisistä.
        Tiedättekö muuten toista koiraa jota on käyttänyt sekä SPL-koetuomari että SPL-näyttelytuomari jalostukseen?
        Sekä kasvattajat jotka ovat aiemmin kasvattaneet maailmanmestarin ja koiran MM-kärkikymmenikköön.
        Ja kun viimeksi olen kuullut ovat kaikki em. kasvattajat olleet tyytyväisiä näiden kasvattiensa luonteisiin.
        Mutta elämä on riskienhallintaa, ja ymmärrän hyvin jos joku ei halua ottaa riskiä lonkkavian suhteen.

Eipä ne taida monellakaan tutkittua jälkeläisnäyttöä noinkin paljon omaavalla koiralla ne indeksit "pysyä" siellä tapissaan, nekun aina narttujenkin ominaisuudet painavat vaa´assa ja monesti ne joilla sitä näyttöä ei ole näyttävät tilastoissa paremmilta.

Jälkeläisistäänhän se koira tunnetaan ja totta on, että Roope jättää tervepäisiä ja hyvin käyttöominaisuuksin varustettuja jälkeläisiä nartun kuin nartun kanssa.

Ihan hyvältähän tuo narttukin tuolla linkissä vaikutti, enkä tunne kasvattajaa, että ihan oma mielipiteeni.

• tinde
        Alltheway kirjoitti:

Kreislauf ei kyllä ole "geelikasvattaja" pelkästään.
        Mukana käyttökoira pentueita,oikein hyviä sellaisia.
        Näistä listan kasvattajista taitaavat itse harrastaa aktiivisestikin.

• muilunen
        Dara kirjoitti:

Onneksi SPK-foorumi toimii taas huomenna niin voit päteä siellä, me tavalliset tallaajat voidaan rauhassa tuhertaa vääristä paikoista ostettujen geelariemme kanssa!

pelastaja,ettei paremmasta väliä;}!Taitaa vaan olla omat kokemukset,tulokset ja tiedot muilta saatua ja lainattua,ja niillä sitten huudellaan joka paikassa,joka asiasta ja vähän jokaiselle.Eipä ainakaan tietokannat pursua mitään kovin vakuuttavaa kyseisen lillin saavutuksista.Itse tukenut sellaista kasvatustoimintaa,ettei paljon olis kehumista ja torppa täynnä enemmän tai vähemmän viallista koiraa.Katkeraksihan sellanen tekee,kun koko ajan epäonnistuu ja siinä sitten ruvetaan tökkimään toisia,että kääntyis pois katseet omasta touhusta.

Vain kokematon harrastaja(omasta mielestä tietysti lahja saksanpaimenkoiralle),kaivaa kaivamalla ongelmia ja virheitä muista,ja jättää puhumatta omista mahdollisista virheistä,vääryyksistä tai ongelmista.Lilli ei ole kertaakaan missään puhunut käyttölinjaisten koirien ongelmista,virheistä tai epäonnistumisista,kuin niitä ei olisi olemassakaan.Hän ei ole koiraa keneltäkään geelikasvattajalta ottamasa,mutta vaikuttaa,kuin sellaista hänelle väkisin työnnettäisi,kun jaksaa kaivaa niistä kaiken ja lisätä omia oletuksiaan,vailla mitään fakta tietoa,paitsi tietysti sitä yhden koiran pummia Porin päänäyttelyssä joitain vuosia takaperin.

Kaikki tulokset jotka ei ole suoritettu suurinpiirtein tämän lillin silmien alla ovat ostettuja.Hänen tieto/taitonsa on virheetöntä ja pätevää,eikä hänelle virheitä satu.On mielenkiintoista kuka seuraavaksi hampaisiin joutuu.Kun tämä maa on pullollaan sellaisia kasvattajia,joilla ei täyty,kuin terveyden minimi vaatimukset,luulisi olevan tälläiselle pelastajalle ensimmäinen etappi ristiretkellä rodun pelastukseksi,niin hämpä on ottanut silmätikuksi kaikki mielellään yli 20v kasvattaneet.

Minua ainakin kiusaa ne kasvattajat,joilla on kuvatut koirat,muttei mitään muuta virallista tietoa osoittamassa koirien rodunomaisuutta,yhdistelmän toimivuutta tai kasvattajan perehtyneisyyttä jalostukseen,mutta ne eivät ole lillin mielestä ollenkaan niin suuri paha,kuin geelikasvattajat,joilla on tulokset näyttelyistä ja IPO Venäjältä.Olen monasti miettinyt miten sitten käy kun tulokset osoittautuvatkin lillin kovasta propagandasta huolimatta oikeiksi,mikä sitten on koirissa pielessä,ja mitä pahaa sanottavaa sitten löydetään kyseisistä kasvattajista ja heidän koiristaan.

• hienoa on
        muilunen kirjoitti:

pelastaja,ettei paremmasta väliä;}!Taitaa vaan olla omat kokemukset,tulokset ja tiedot muilta saatua ja lainattua,ja niillä sitten huudellaan joka paikassa,joka asiasta ja vähän jokaiselle.Eipä ainakaan tietokannat pursua mitään kovin vakuuttavaa kyseisen lillin saavutuksista.Itse tukenut sellaista kasvatustoimintaa,ettei paljon olis kehumista ja torppa täynnä enemmän tai vähemmän viallista koiraa.Katkeraksihan sellanen tekee,kun koko ajan epäonnistuu ja siinä sitten ruvetaan tökkimään toisia,että kääntyis pois katseet omasta touhusta.

Vain kokematon harrastaja(omasta mielestä tietysti lahja saksanpaimenkoiralle),kaivaa kaivamalla ongelmia ja virheitä muista,ja jättää puhumatta omista mahdollisista virheistä,vääryyksistä tai ongelmista.Lilli ei ole kertaakaan missään puhunut käyttölinjaisten koirien ongelmista,virheistä tai epäonnistumisista,kuin niitä ei olisi olemassakaan.Hän ei ole koiraa keneltäkään geelikasvattajalta ottamasa,mutta vaikuttaa,kuin sellaista hänelle väkisin työnnettäisi,kun jaksaa kaivaa niistä kaiken ja lisätä omia oletuksiaan,vailla mitään fakta tietoa,paitsi tietysti sitä yhden koiran pummia Porin päänäyttelyssä joitain vuosia takaperin.

Kaikki tulokset jotka ei ole suoritettu suurinpiirtein tämän lillin silmien alla ovat ostettuja.Hänen tieto/taitonsa on virheetöntä ja pätevää,eikä hänelle virheitä satu.On mielenkiintoista kuka seuraavaksi hampaisiin joutuu.Kun tämä maa on pullollaan sellaisia kasvattajia,joilla ei täyty,kuin terveyden minimi vaatimukset,luulisi olevan tälläiselle pelastajalle ensimmäinen etappi ristiretkellä rodun pelastukseksi,niin hämpä on ottanut silmätikuksi kaikki mielellään yli 20v kasvattaneet.

Minua ainakin kiusaa ne kasvattajat,joilla on kuvatut koirat,muttei mitään muuta virallista tietoa osoittamassa koirien rodunomaisuutta,yhdistelmän toimivuutta tai kasvattajan perehtyneisyyttä jalostukseen,mutta ne eivät ole lillin mielestä ollenkaan niin suuri paha,kuin geelikasvattajat,joilla on tulokset näyttelyistä ja IPO Venäjältä.Olen monasti miettinyt miten sitten käy kun tulokset osoittautuvatkin lillin kovasta propagandasta huolimatta oikeiksi,mikä sitten on koirissa pielessä,ja mitä pahaa sanottavaa sitten löydetään kyseisistä kasvattajista ja heidän koiristaan.

On se varmaan hienoa kun voi nimimerkin takaa arvostella toisia ihmisiä jotka kirjoittavat peräti nimellään. Viestissäsi keskityit lähinnä henkilön arvosteluun etkä sen sijaan edes yrittänyt vastata Lillin pääväitteeseen.

Koirien kasvattajia saa arvostella ihan vapaasti, koska he ovat elinkeinonharjoittajia. Mielestäni kaikilla, jotka ostavat saksanpaimenkoiran, tulisi olla mahdollisuus saada suurella todennäköisyydellä terve ja rodunomaisessa lajissa toimiva koira. Valitettavasti tämä ei taida kaikkien kasvattajien kohdalla toteutua.

• Lilli Hyvärinen
        Alltheway kirjoitti:

"Alltheway",tuosta kennel Junkerutmsista taisin jokusen sanan mainita taannoin tuolla SPL:n palstalla.
        Kuten myös samaisella palstalla kyselin näyttelytuomarioppilaiden suojelukoetulosten perään,näihin oppilaisiin kuuluu myös tuo Sensen mann-kasvattaja,kuten myös Kreislauf-kasvattaja.Että se siitä...

• muilunen
        hienoa on kirjoitti:

On se varmaan hienoa kun voi nimimerkin takaa arvostella toisia ihmisiä jotka kirjoittavat peräti nimellään. Viestissäsi keskityit lähinnä henkilön arvosteluun etkä sen sijaan edes yrittänyt vastata Lillin pääväitteeseen.

Koirien kasvattajia saa arvostella ihan vapaasti, koska he ovat elinkeinonharjoittajia. Mielestäni kaikilla, jotka ostavat saksanpaimenkoiran, tulisi olla mahdollisuus saada suurella todennäköisyydellä terve ja rodunomaisessa lajissa toimiva koira. Valitettavasti tämä ei taida kaikkien kasvattajien kohdalla toteutua.

kumpi sukunimi?kummallinen ristimä nimi,vai avioliitonko kautta?

• just
        Lilli Hyvärinen kirjoitti:

"Alltheway",tuosta kennel Junkerutmsista taisin jokusen sanan mainita taannoin tuolla SPL:n palstalla.
        Kuten myös samaisella palstalla kyselin näyttelytuomarioppilaiden suojelukoetulosten perään,näihin oppilaisiin kuuluu myös tuo Sensen mann-kasvattaja,kuten myös Kreislauf-kasvattaja.Että se siitä...

kovasti tätä Lilli Hyvärisen intoa puuttua asioihin ja joka palstalla tästä tuomarikoulutus asiasta vaahdota.
        Eikö olisi yksin kertaisempää kysyä noilta herroilta itseltään kuinka ovat mukaan päässeet ja onko kriteerit täyttyneet??
        Eikun luurit soimaan !
        Ja samalla voisit rva Impolalta kysyä uudelleen syyn miksi ei ole enää mukana ko. koulutuksessa.
        Vaikka luulen sen sinun tietävänkin.

• Lilli Hyvärinen
        just kirjoitti:

kovasti tätä Lilli Hyvärisen intoa puuttua asioihin ja joka palstalla tästä tuomarikoulutus asiasta vaahdota.
        Eikö olisi yksin kertaisempää kysyä noilta herroilta itseltään kuinka ovat mukaan päässeet ja onko kriteerit täyttyneet??
        Eikun luurit soimaan !
        Ja samalla voisit rva Impolalta kysyä uudelleen syyn miksi ei ole enää mukana ko. koulutuksessa.
        Vaikka luulen sen sinun tietävänkin.

No minusta asia oli sen sorttinen että siitä passaa ihan tuolla liiton palstalla kirjoitella,ihan yhteisiä asioita kun ovat.
        Auli Impola tuolla jo kommentoi asiaa omalta osaltaan.
        Minä en sitä syytä tiedä,kuten en myöskään sitä miksi tässä koko näyttelytuomarioppilas-asiassa ei ole toimittu niin kuin alun perin on sovittu.

• muilunen

No minusta asia oli sen sorttinen että siitä passaa ihan tuolla liiton palstalla kirjoitella,ihan yhteisiä asioita kun ovat.
        Auli Impola tuolla jo kommentoi asiaa omalta osaltaan.
        Minä en sitä syytä tiedä,kuten en myöskään sitä miksi tässä koko näyttelytuomarioppilas-asiassa ei ole toimittu niin kuin alun perin on sovittu.

tilalle pimpolan hommiin,ettette siitä mitään keskustellu...saanen epäillä ja hymähdellä...

• Lilli Hyvärinen
        muilunen kirjoitti:

tilalle pimpolan hommiin,ettette siitä mitään keskustellu...saanen epäillä ja hymähdellä...

Siis saisko saman suomeksi?

• Lilli Hyvärinen
        muilunen kirjoitti:

Kerro nyt ihmeessä hymähtelyjesi sijaan,mitä tuolla tarkoitit,"muilunen".
        Auli Impola on ihan omien kiireidensä vuoksi jäänyt pois SPL Porin puheenjohtajan hommista.
        Tuo koko lauseesi oli sen sortin siansaksaa että vaikea siitä on mitään käsittää.

Jos tarkoitat tietäväsi syyn Auli Impolan näyttelytuomarikoulutuksen lopettamiseen,kertoisitko syyn minullekin?

Jos nyt edes tuolla epämääräisellä "pimpolalla" A.Impolaa tarkoitit.

• Kasvattaja Jukka Tuhkanen
        E.A kirjoitti:

Eipä ne taida monellakaan tutkittua jälkeläisnäyttöä noinkin paljon omaavalla koiralla ne indeksit "pysyä" siellä tapissaan, nekun aina narttujenkin ominaisuudet painavat vaa´assa ja monesti ne joilla sitä näyttöä ei ole näyttävät tilastoissa paremmilta.

Jälkeläisistäänhän se koira tunnetaan ja totta on, että Roope jättää tervepäisiä ja hyvin käyttöominaisuuksin varustettuja jälkeläisiä nartun kuin nartun kanssa.

Ihan hyvältähän tuo narttukin tuolla linkissä vaikutti, enkä tunne kasvattajaa, että ihan oma mielipiteeni.

Voinpa sanoo noista Roopen jälkeläisistä semmosta, että toinen jää varmasti mulle itselleni harrastuskoiraksi. (kumpi vaan kelpaa)Toisen myyn vai ja ainoastaan harrastajalle. (Pitää olla näyttöjä.)

• Kasva jo

Outi Kanerva on kokenut koirakasvattaja. En ymmärrä tätä kasvattajien arvostelemista ja niittaamista nimimerkkien takaa. Jos jotain valittamista on, soitto kasvattajalle ja asiat selväksi puhumalla.
        Aina roiskuu kun rapataan, jokaisella, ostajalla , kasvattajalla, jopa joutavan puhujilla !!

• svars

Justjust, fiksuja ihmisiä täällä taas.
      Oletatteko että tulokset periytyy? Kans mva:t voi jättää T:n pentuja. Huippukoulutetut eivät oppejaan ja kisatuloksia periytä!
      Omistajan pitää se itse kasvattaa ja kouluttaa.
      Jos ei osaa sukuja tutkia eikä tunne koirien taustoja, ei kannata koiraa ostaa.

• !!!

..periydy,mutta niiden tulosten teon helppous periytyy,eli jos koira on helppo koulutettava ja sillä on vanhemmat,joilla on kertautuvana hyviä geenejä,niin silloin tulokset tavallaan periytyy.Tokihan yksilöillä on eroja ja yksittäiset koirat voivat olla muuttuvia tekijöitä,mutta kyllä todennäköisempää on,jos koiralla on suvussa useita koiria,joilla tuloksia,niin onhan sillä paremmat lähtökohdat kuin täysin tuloksettomien koirien jälkeläisillä.

Lisäksi pitää olla tieto/taito kasvattajalla,jotta linja-ja sukusiitos onnistuu,sillä vain sillä tavalla ominaisuudet kertautuu.Jos vanhemmat ovat vain tähdenlentoja ja ne lyödään yhteen,odotettavissa voi olla mitä ja minkälaista pentua tahansa,mutta jos kasvattaja taitaa jalostuksen ja genetiikan salat ja käyttää linjattuja koiria,tulos on helpommin ennustettavissa.

• Lilli Hyvärinen

No onpas joku vetänyt pahemman kerran herneet nenään,ei voi mitään,kaikkia ei voi miellyttää.

>>;}!Taitaa vaan olla omat kokemukset,tulokset ja tiedot muilta saatua ja lainattua,ja niillä sitten huudellaan joka paikassa,joka asiasta ja vähän jokaiselle>>

Niin,ajatella,kokeneemmilta voi oppia.Tällä kokeneemmalla en muuten tarkoita juuri sitä joka on eniten pentuja maailmaan tuottanut.Omia tuloksia on olemattoman vähän,ehkä muutama lähivuosi korjaa tilannetta jonkun verran.Ja huutelen mitä huutelen,omalla nimelläni.

>>Itse tukenut sellaista kasvatustoimintaa,ettei paljon olis kehumista ja torppa täynnä enemmän tai vähemmän viallista koiraa.>Lilli ei ole kertaakaan missään puhunut käyttölinjaisten koirien ongelmista,virheistä tai epäonnistumisista,kuin niitä ei olisi olemassakaan.>>

Käyttölinjaisilla on ongelmia ihan riittävästi.Kuitenkin niiden kasvatus perustuu pääosin huomattavasi paremmalle pohjalle kuin näyttelylinjaisten,joissa kovin usein unohdetaan käyttöominaisuudet kokonaan.

>>Kaikki tulokset jotka ei ole suoritettu suurinpiirtein tämän lillin silmien alla ovat ostettuja.>>

Nii justiinsa :) Ja minä olen ainoa joka näitä ostotuloksia kritisoi....Kuule eiköhän siinä ole pieni ero tehdäänkö ne tulokset Suomessa vai Venäjällä.Ja nyt puhutaan siis koirista,jotka ovat suomalaisten omistuksessa,mutta jostain kumman syystä raahataan rajan taa kokeeseen.Kyllä sen kaikki tietävät mistä siinä on kyse,turha sitä on koittaa kaunistella.

>>Hänen tieto/taitonsa on virheetöntä ja pätevää,eikä hänelle virheitä satu>>

Just,etpä ole kyllä kovin laajasti mun juttuja lukenut.Eipä silti,ei pääse kyllä koskaan sattumaan sellaista virhettä että teetän 13 pentuetta vuodessa tuloksettomilla koirilla.Ai niin sori,siis koirilla jotka on tehneet tuloksensa Venäjällä,tai vaikka Indokiinassa...

>>hämpä on ottanut silmätikuksi kaikki mielellään yli 20v kasvattaneet.> Minua ainakin kiusaa ne kasvattajat,joilla on kuvatut koirat,muttei mitään muuta virallista tietoa osoittamassa koirien rodunomaisuutta,yhdistelmän toimivuutta tai kasvattajan perehtyneisyyttä jalostukseen>>

Mitä tuo rodunomaisuus tässä yhteydessä merkitsee? Itse kun miellän hyvin suuren osan näistä näyttelylinjan koirisa vähemmän rodunomaisiksi,luonteeltaan.Kasvattajan perehtyneisyydestä jalostukseen kertoo kasvattien laatu.Ja kyllä käyttöpuolen pentueisiin syntyy jatkuvasti luonteellisesti heikkoja koiria.Ero on vaan siinä,että ne puutteet myönnetään,eikä näillä koirilla ole kymmeniä jälkeläisiä......

Tuntuu ottavan aika koville se,että joku omalla nimellään uskaltaa kritisoida näitä suurkasvattajia,ja tehdä sen puuttumatta kasvattajan persoonaan,siis pysyen faktatiedoissa.Jännä että nämä "muilusen" tapaiset tyypit aina jostain syystä haluavat kirjoittaa nimimerkin takaa.
      "muilunen",kärsiikö menekki?

• Riva

siihen että pennut rekataan reippaasti myöhemmin ?Selvisikö se?

• Lilli Hyvärinen
        Riva kirjoitti:

siihen että pennut rekataan reippaasti myöhemmin ?Selvisikö se?

No jos tarkoitat onko kasvattaja tai joku muu osannut antaa tälle toiminnalle jonkun järkeen käyvän selityksen,vastaus on ei.

• Riva

No jos tarkoitat onko kasvattaja tai joku muu osannut antaa tälle toiminnalle jonkun järkeen käyvän selityksen,vastaus on ei.

joo sitä tarkoitin. Ihmettelen kyllä miksi joku tekee niin.Mutta muutenkin koiranetin kautta avautui todella silmät sakemanni kasvatukselle.
        "Moni kaukku päältä kaunis".

• lalli

Lilli hei, ei menekki henkisestä blondiudesta kärsi, päin vastoin. Eli nimi vaan kehiin ja osoittamaan, miten älyvapailla kommenteilla omia ajatuksiaan voi tuoda esiin. Kyl se menekki siitä vielä kasvaa, sullakin.

• Geeli ja ylpeä siitä

mutta kun lillillä tuntuu olevan vähintään muutama meloni siellä nekussa.
        Kyllä, totta on, etteivät geeliturkit keskimäärin ole läheskään niin vietikkäitä, kuin käyttikset.
        Mutta minkä hemmetin takia niitten edes pitäisi olla?
        Tasan tarkkaan tosiasia kuitenkin on se, että näitä ääripäiden koiria omistavat aivan erilaiset ihmiset, joilla on täysin erilaiset odotukset koirastaan.
        Jos ihminen haluaa perus palveluskoiran, jolla on mukava harrastaa ja tehdä ehkä joku tuloskin vaikka kansallisista ja sen lisäksi sitä elukkaa halutaan käyttää myös näyttelyissä (usko pois niitä ihmisiä on paljon, jotka haluavat harrastaa erkkareita koiriensa kanssa), niin aivan varmasti tälle porukalle on osuvampi vaihtoehto se näyttelylinjainen.
        Näitä ihmisiä on harrastajista kuitenkin valtaosa, vaikka se miten harmittaisi lilliä ja kumppaneita.
        Sitten on oma porukkansa nämä suojelufanaatikot ja hyvä niin, ei siinä mitään.
        Ihmetyttää vaan, että mikä pistää ihmisen tuputtamaan omaa "uskontoaan" toisille, jotka ovat täysin tyytyväisiä omiin koiriinsa ja harrastuksiinsa.
        Mitä hittoa joku geelari harrastaja tekee pirun rumalla viettitykillä? Tai toisinpäin.
        Voisin ymmärtää tämän kitinän, jos olisi kyseessä pieni rotu ja vähän koiria, mutta aivan varmasti tästä rodusta löytyy käyttis kasvattajia käyttis harrastajille.
        Miksei saisi löytyä kasvattajia myös tälle suurimmalle osalle sakemanniharrastajia, kun taatusti kumpikaan porukka ei toistensa koiria edes tahdo?
        Siihen haavemaailmaan, että olisi vain yhdenlaisia saksanpaimenia en usko, eikä usko kukaan muukaan joka rehellisesti sitä asiaa ajattelee.
        Harrastajien toiveet ovat niin kaukana toisistaan, etteivät takuulla enää kohtaa, eikä kyllä ole syytäkään, jos ihan totta puhutaan. Kumpikaan linja ei millään tavalla uhkaa toistansa, kun yhteisiä jalostuskoiria ei käytännössä ole.
        Miksi käyttisporukka hyppii kekäle persiissä aina kun kuulee sanan näyttelylinjainen?
        Luulisi ennemminkin olevan tyytyväisiä, kun fakta kumminkin on se että näyttelyporukka rahoittaa aika pitkälti myös suojeluporukan harrastusta.
        Niinkauan, kuin rodun kotimaassa kasvatetaan kahta eri linjaa, kasvatetaan täälläkin ja siihen on sopeuduttava lillinkin, halusi tai ei.
        Ei ole olemassa rotua "Suomen suojelukoira".

• nyt...
        Geeli ja ylpeä siitä kirjoitti:

Kyllä, totta on, etteivät geeliturkit keskimäärin ole läheskään niin vietikkäitä, kuin käyttikset.
        Tasan tarkkaan tosiasia kuitenkin on se, että näitä ääripäiden koiria omistavat aivan erilaiset ihmiset, joilla on täysin erilaiset odotukset koirastaan.
        Jos ihminen haluaa perus palveluskoiran, jolla on mukava harrastaa ja tehdä ehkä joku tuloskin vaikka kansallisista ja sen lisäksi sitä elukkaa halutaan käyttää myös näyttelyissä (usko pois niitä ihmisiä on paljon, jotka haluavat harrastaa erkkareita koiriensa kanssa), niin aivan varmasti tälle porukalle on osuvampi vaihtoehto se näyttelylinjainen.
        Näitä ihmisiä on harrastajista kuitenkin valtaosa, vaikka se miten harmittaisi lilliä ja kumppaneita.
        Ihmetyttää vaan, että mikä pistää ihmisen tuputtamaan omaa "uskontoaan" toisille, jotka ovat täysin tyytyväisiä omiin koiriinsa ja harrastuksiinsa.
        Mitä hittoa joku geelari harrastaja tekee pirun rumalla viettitykillä? Tai toisinpäin.
        Voisin ymmärtää tämän kitinän, jos olisi kyseessä pieni rotu ja vähän koiria, mutta aivan varmasti tästä rodusta löytyy käyttis kasvattajia käyttis harrastajille.
        Miksei saisi löytyä kasvattajia myös tälle suurimmalle osalle sakemanniharrastajia, kun taatusti kumpikaan porukka ei toistensa koiria edes tahdo?
        Siihen haavemaailmaan, että olisi vain yhdenlaisia saksanpaimenia en usko, eikä usko kukaan muukaan joka rehellisesti sitä asiaa ajattelee.
        Harrastajien toiveet ovat niin kaukana toisistaan, etteivät takuulla enää kohtaa, eikä kyllä ole syytäkään, jos ihan totta puhutaan. Kumpikaan linja ei millään tavalla uhkaa toistansa, kun yhteisiä jalostuskoiria ei käytännössä ole.
        Miksi käyttisporukka hyppii kekäle persiissä aina kun kuulee sanan näyttelylinjainen?
        Luulisi ennemminkin olevan tyytyväisiä, kun fakta kumminkin on se että näyttelyporukka rahoittaa aika pitkälti myös suojeluporukan harrastusta.
        Niinkauan, kuin rodun kotimaassa kasvatetaan kahta eri linjaa, kasvatetaan täälläkin ja siihen on sopeuduttava lillinkin, halusi tai ei.

oikeasti sitä mieltä että rotu joka on jalostettu käyttöä varten on oikein unohtaa käyttötarkoitus? Siis mikä ihmeen pointti oli sun kijoituksella? Palveleeko se upeaa käyttökoiran jalostusta kun pennutetaan mitä sattuu?? Oletko katsonut koirien tuloksia, terveystilastoja? Nekö susta näyttää hyvältä(en puhu kys.ol.kennelistä vaan yleisesti)
        Miten pelkkien "kotikoirien" tuottaminen kotikoirilla antaa rodulle? Sakemanni on käyttökoira ja on rodun pilaamista jalostaa sitä väärään suuntaan. Ihmiset jotka tahtovat sen sakemnnilta näyttävän kaverin palvelevatko he rotua mitenkään? En puhu kyseisestä kennelistä mutta miten on muka oikein alkaa suurissa määrin tuottamaan koiria jotka eivät sovellu käyttöön? Jos tahdotaan se näyttely tähti niin on hyvä ja hankkii sen puudelin. Mun mielestä on rodun raiskaus alkaa jalostamaan gluttapäitä joilla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen sakemannin kanssa, jolta vaaditaan se käyttöpää. Ja kirjoituksessasi puhut niitä näitä mutta väitätkö että on oikein unohtaa terveydelliset taustat, käyttö ominaisuudet? Ja mikä hiton SUOMEN SUOJELUKOIRA???
        terv.kolmen gluttapään omistaja.

• geeli...
        nyt... kirjoitti:

oikeasti sitä mieltä että rotu joka on jalostettu käyttöä varten on oikein unohtaa käyttötarkoitus? Siis mikä ihmeen pointti oli sun kijoituksella? Palveleeko se upeaa käyttökoiran jalostusta kun pennutetaan mitä sattuu?? Oletko katsonut koirien tuloksia, terveystilastoja? Nekö susta näyttää hyvältä(en puhu kys.ol.kennelistä vaan yleisesti)
        Miten pelkkien "kotikoirien" tuottaminen kotikoirilla antaa rodulle? Sakemanni on käyttökoira ja on rodun pilaamista jalostaa sitä väärään suuntaan. Ihmiset jotka tahtovat sen sakemnnilta näyttävän kaverin palvelevatko he rotua mitenkään? En puhu kyseisestä kennelistä mutta miten on muka oikein alkaa suurissa määrin tuottamaan koiria jotka eivät sovellu käyttöön? Jos tahdotaan se näyttely tähti niin on hyvä ja hankkii sen puudelin. Mun mielestä on rodun raiskaus alkaa jalostamaan gluttapäitä joilla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen sakemannin kanssa, jolta vaaditaan se käyttöpää. Ja kirjoituksessasi puhut niitä näitä mutta väitätkö että on oikein unohtaa terveydelliset taustat, käyttö ominaisuudet? Ja mikä hiton SUOMEN SUOJELUKOIRA???

Käyttöominaisuudet ja käyttöominaisuudet, se riippuu siitä mistä katsotaan ja mitä haetaan.
        Onko tarkoituksenmukaista rodun, tai riviharrastajan kannalta tuottaa näitä viettipommeja, joiden jalostus tähtää käytännössä pelkästään kisakoiriksi?
        Se ettei halua koiransa olevan mikään viettihyrrä ei suinkaan tarkoita, etteikö sillä voisi silti olla käyttöominaisuuksia.
        Kyllä geeliturkit keskimäärin ovat aivan käypiä harrastus koiria vaikkeivät mitään purukoneita olekaan.
        Sitä en edes yritä väittää, etteikö joukkoon mahdu myös pelkkää paskaa, mutta sitä mahtuu sujuvasti myös käyttöpuolen koiriin.
        Se että koira on näyttelylinjainen ei tarkoita, että se on "gluttapää".
        Onko nykyisillä käyttiksillä paljon tekemistä alkuperäisen saksanpaimenen kanssa?
        Vai onko kenties suojeluporukka luonut oman versionsa omiin tarkoituksiinsa sopivaksi?
        Oliko saksanpaimenen alkuperäinen tarkoitus tehdä huippupisteitä suojelukentillä?
        Vai oliko sen tarkoitus ehkä olla monipuolinen käyttökoira?

Mistä olet muuten saanut päähäsi, että koirien terveydellä ei minusta olisi merkitystä?
        Tietääkseni en ole niin sanonut koskaan, enkä missään, korjaa jos olen väärässä...
        Sehän nyt on hölmömmällekin selvää, että koiran tulisi ensisijaisesti olla terve.
        MUTTA näyttelylinjainen koira ei ole sama, kuin sairas koira. Eikä se myöskään ole sama, kuin käyttökelvoton koira. Se on sitten jo kokonaan toinen asia, että monellako geeliturkin omistajalla riittää motivaatiota kilpailla sen koiransa kanssa.
        Uskallan väittää, että sama koira aktiivi kilpailijalla useimmissa tapauksissa tekisi tuloksia.

• ihmeestä
        geeli... kirjoitti:

Käyttöominaisuudet ja käyttöominaisuudet, se riippuu siitä mistä katsotaan ja mitä haetaan.
        Onko tarkoituksenmukaista rodun, tai riviharrastajan kannalta tuottaa näitä viettipommeja, joiden jalostus tähtää käytännössä pelkästään kisakoiriksi?
        Se ettei halua koiransa olevan mikään viettihyrrä ei suinkaan tarkoita, etteikö sillä voisi silti olla käyttöominaisuuksia.
        Kyllä geeliturkit keskimäärin ovat aivan käypiä harrastus koiria vaikkeivät mitään purukoneita olekaan.
        Sitä en edes yritä väittää, etteikö joukkoon mahdu myös pelkkää paskaa, mutta sitä mahtuu sujuvasti myös käyttöpuolen koiriin.
        Onko nykyisillä käyttiksillä paljon tekemistä alkuperäisen saksanpaimenen kanssa?
        Vai onko kenties suojeluporukka luonut oman versionsa omiin tarkoituksiinsa sopivaksi?
        Oliko saksanpaimenen alkuperäinen tarkoitus tehdä huippupisteitä suojelukentillä?

Mistä olet muuten saanut päähäsi, että koirien terveydellä ei minusta olisi merkitystä?
        Tietääkseni en ole niin sanonut koskaan, enkä missään, korjaa jos olen väärässä...
        Sehän nyt on hölmömmällekin selvää, että koiran tulisi ensisijaisesti olla terve.
        MUTTA näyttelylinjainen koira ei ole sama, kuin sairas koira. Eikä se myöskään ole sama, kuin käyttökelvoton koira. Se on sitten jo kokonaan toinen asia, että monellako geeliturkin omistajalla riittää motivaatiota kilpailla sen koiransa kanssa.
        Uskallan väittää, että sama koira aktiivi kilpailijalla useimmissa tapauksissa tekisi tuloksia.

sä nyt jauhat?? eihän sun tekstissä kirjoiteta mitään muuta kuin omia mieltymyksiäsi...kuka on kirjoittanut että kaikki haluaa käyttiksien olevan tai on viettihyrriä? Missä niin sanotaan? sakemanni rautalangasta vääntäen on KÄYTTÖKOIRA...missä tässä sanotaan että suojelu porukka ajaisi rotua omaan suuntaansa? Eikö muutkin pk-puolen(vähintään edes tuon) harrastukset palvele koirien käyttö ominaisuuksien tarkstelua?? Kuka Ihme on kirjoittanut että geeli on gluttapää? omistan 3 tuollaista..missä se jakaa rotua siihen yleisesti??? Kerro!!! Mikä ihmeen kisakoira? harrastus kuin harrastus kertoo jo koiran käyttöominaisuuksista! Missä sanoin ettei geelien kanssa voi harrastaa? Kerro! Ja kuka täydentää sitä puru ominaisuuksia tai koiran paremmuutta sen kannalta? En ainakaan minä niin sanonut! Olen ITSE sitä mieltä (ja tämä rautalangasta vääntämällä geelipää omistajille _jotka eivät kykene luetun ymmärtämiseen_ MINUN MIELIPITEENI) että jalostustarkastus PALVELEE rotua MONELTA eri osalta! Ja siihen kuuluvat myös purut!

Korjaan sinua että olet väärässä koirien terveyden osalta; kannatat kenties kenneleiden toimintaa jotka teettävät kotikoira pentueita joilla ei ole mitään tekemistä käyttökoirarodun kanssa, jos jalostustietokantaa paremmin selaa sieltä löytyy mitä mielenkiintoisempia TEVEYDEN kannalta uhkaavia yhdistelmiä ja tuloksia, itse vähättelet näitä kirjoituksessasi, eikö kuitenkin jokaisella ole oikeus terveeseen koiraan? taikka mahdollisimman rodunomaiseen elikkoon? Kerro minulle missä olen sairaan koiran yhdistänyt geeliin???? Missä?? sama se missä terveyden kanssa pelataan käyttis/näyttis yhtä tuomittavaa...valitettavan usein näyttis linjoissa tapaa näitä riskiyhdistelmiä...

Väität että "aktiivi kilpailijalla useimmissa tapauksissa tekisi tuloksia" oletko oikeasti tätä mieltä??? Väitätkö sinisin silmin että geelin kanssa saat samat käyttö tulokset kuin käyttiksen kanssa?? Älä nyt mene puuroa sekoittamaan velliin jooko!! Itsellä kymmenien vuosien kokemus sakemanneista sekä näyttö että käyttö(sen jälkeen kun näin pahasti alkoivat eriämään linjat) yhtään näyttöpuolen koiraa en ole ylemmäs pystynyt kouluttamaan mitä käyttöpuolen. Tosin on näitä käyttöpuolen luusereitakin ilmiintynyt jotka kuopattu syyn jos toisen vuoksi.

• Lilli Hyvärinen
        Geeli ja ylpeä siitä kirjoitti:

>>Kyllä, totta on, etteivät geeliturkit keskimäärin ole läheskään niin vietikkäitä, kuin käyttikset.
        Mutta minkä hemmetin takia niitten edes pitäisi olla?>Jos ihminen haluaa perus palveluskoiran, jolla on mukava harrastaa ja tehdä ehkä joku tuloskin vaikka kansallisista ja sen lisäksi sitä elukkaa halutaan käyttää myös näyttelyissä (usko pois niitä ihmisiä on paljon, jotka haluavat harrastaa erkkareita koiriensa kanssa), niin aivan varmasti tälle porukalle on osuvampi vaihtoehto se näyttelylinjainen.>>

Jos haluaa juosta näyttelyissä,ja ehkä siinä sivussa jotain muutakin harrastaakin,onkohan saksanpaimenkoira ihan oikea rotu?Ja ei siinä mitään,jokainen tyylillään...Mutta,jokaiselle kasvattajalle syntyy parhaista yrityksistäkin huolimatta niitä ominaisuuksiltaan heikompia pentuja.Nämä sitten päätyvät kotikoiriksi.Mutta ei niitä silti tarvi varta vasten kotikoiriksi/pelkästään kehää kiertämään kasvattaa!

>>Sitten on oma porukkansa nämä suojelufanaatikot ja hyvä niin, ei siinä mitään.
        Ihmetyttää vaan, että mikä pistää ihmisen tuputtamaan omaa "uskontoaan" toisille, jotka ovat täysin tyytyväisiä omiin koiriinsa ja harrastuksiinsa.>Miksei saisi löytyä kasvattajia myös tälle suurimmalle osalle sakemanniharrastajia, kun taatusti kumpikaan porukka ei toistensa koiria edes tahdo?>Miksi käyttisporukka hyppii kekäle persiissä aina kun kuulee sanan näyttelylinjainen?>>

Oletettavasti siksi,että molemmat linjat edustavat saksanpaimenkoiraa.

>>Ei ole olemassa rotua "Suomen suojelukoira".

• Lilli Hyvärinen
        geeli... kirjoitti:

Eiköhän käyttökoiralta tulisi ensisijaisesti hakea niitä käyttöominaisuuksia ja terveyttä?

>>Onko tarkoituksenmukaista rodun, tai riviharrastajan kannalta tuottaa näitä viettipommeja, joiden jalostus tähtää käytännössä pelkästään kisakoiriksi?>Kyllä geeliturkit keskimäärin ovat aivan käypiä harrastus koiria vaikkeivät mitään purukoneita olekaan.
        Sitä en edes yritä väittää, etteikö joukkoon mahdu myös pelkkää paskaa, mutta sitä mahtuu sujuvasti myös käyttöpuolen koiriin.>Onko nykyisillä käyttiksillä paljon tekemistä alkuperäisen saksanpaimenen kanssa?
        Vai oliko sen tarkoitus ehkä olla monipuolinen käyttökoira?>>

Suojelukoe mittaa parhaiten koiran käyttöominaisuuksia.Hyvä suojelukoira on hyvä metsäjälki-,haku-,tai pelastuskoira.Toisinpäin se ei menekään välttämättä näin,koska suojelukoe on se jossa koira joutuu suurimman kuormituksen kokemaan.

>> Mistä olet muuten saanut päähäsi, että koirien terveydellä ei minusta olisi merkitystä

• Mää
        geeli... kirjoitti:

Käyttöominaisuus ei ole yhtä kuin viettihyrrä. Nämä viettihyrrät ovat juuri niitä ääripäitä, joita ei todellakaan ole tarkoituksenmukaista tuottaa.
        Mikäli koiralla ei ole viettiä niin sen käyttöominaisuudet ovat aika kehnot...ja tällaisen koiran kanssa on pakko pysyä "riviharrastajana", kun muuhun ei paukut riitä. Ei tarvitse puhua edes suojeluharrastuksesta, vaan esim. jo pelkkä jälkikoe (jälki, esineruutu ja tottis) kysyy viettiä, jotta se koira kykenee suoriutumaan kaikista osa-alueista edes jotenkuten läpi. Koulutustaso ja hermorakenne toki sivuavat myös tätä kysymystä, mutta niistä ei tämän enempää.

Saksanpaimenkoira tulisi olla monipuolinen käyttökoira, mutta tämä "teollinen" tuotanto on kyllä pilaamassa rodun ihan oikeesti. Käyttökoira on yhtäkuin työkoira, joten miksi siis pitäisi tuottaa koiria ihmisille, joilla ei ole koiralleen tarjota sen rodunomaista suorittamista....tai edes haku-, jälki- tai viestikoulutusta. Ihminen, joka ei halua treenata koiransa kanssa monipuolisesti, ei tarvitse saksanpaimenkoiraa pelkästään oman egonsa jatkeeksi. Sakemannin tulisi olla sen verran "vaikea" koira, jotta sen pitäminen toimettomana olisi vaikeaa...no, osa näistä koirista kyllä kulkee "pitovaikeuskoiran" nimellä. Tosielämässä tämä kuitenkin menee niin, että kysyntään vastataan tarjonnalla ja jokainen haluava saa oman ihanan rin tin tininsä.

Onko näyttelylinjainen sitten sairas.....ehkä se nyt ei ihan just noin mene, mutta sinnepäin kylläkin. On ikävä tosi asia se, että koiran ulkonäkö on jalostuksen kannalta monesti painavampi asia kuin koiran sairastama perinnöllinen sairaus. Sairauksista ei puhuta, ne salataan tai kielletään jos kyseessä on "voitokas koira", joka periyttää hyvää ulkomuotoaan. Se on toi raha mikä ratkaisee....

• mitä???
        nyt... kirjoitti:

Siis mitä tarkoittaa "gluttapää" ja "geelikoira"??? Olen nähtävästi jäänyt aikaani jälkeen...

• E.A
        mitä??? kirjoitti:

Siis mitä tarkoittaa "gluttapää" ja "geelikoira"??? Olen nähtävästi jäänyt aikaani jälkeen...

Gluttapää= Kehää korvat päätä myöten ravaava näyttelysaku.

Geelari= Jotkut meistä sakemanniharrastajista otaksuvat, että näyttelykoirien turkin kiilto olisi peräisin geelipurkista.

• Riva
        E.A kirjoitti:

Geelari= Jotkut meistä sakemanniharrastajista otaksuvat, että näyttelykoirien turkin kiilto olisi peräisin geelipurkista.

oli ennen vanhaan ihme aine turkkiin:)

• geeli...
        Mää kirjoitti:

Käyttöominaisuus ei ole yhtä kuin viettihyrrä. Nämä viettihyrrät ovat juuri niitä ääripäitä, joita ei todellakaan ole tarkoituksenmukaista tuottaa.
        Mikäli koiralla ei ole viettiä niin sen käyttöominaisuudet ovat aika kehnot...ja tällaisen koiran kanssa on pakko pysyä "riviharrastajana", kun muuhun ei paukut riitä. Ei tarvitse puhua edes suojeluharrastuksesta, vaan esim. jo pelkkä jälkikoe (jälki, esineruutu ja tottis) kysyy viettiä, jotta se koira kykenee suoriutumaan kaikista osa-alueista edes jotenkuten läpi. Koulutustaso ja hermorakenne toki sivuavat myös tätä kysymystä, mutta niistä ei tämän enempää.

Saksanpaimenkoira tulisi olla monipuolinen käyttökoira, mutta tämä "teollinen" tuotanto on kyllä pilaamassa rodun ihan oikeesti. Käyttökoira on yhtäkuin työkoira, joten miksi siis pitäisi tuottaa koiria ihmisille, joilla ei ole koiralleen tarjota sen rodunomaista suorittamista....tai edes haku-, jälki- tai viestikoulutusta. Ihminen, joka ei halua treenata koiransa kanssa monipuolisesti, ei tarvitse saksanpaimenkoiraa pelkästään oman egonsa jatkeeksi. Sakemannin tulisi olla sen verran "vaikea" koira, jotta sen pitäminen toimettomana olisi vaikeaa...no, osa näistä koirista kyllä kulkee "pitovaikeuskoiran" nimellä. Tosielämässä tämä kuitenkin menee niin, että kysyntään vastataan tarjonnalla ja jokainen haluava saa oman ihanan rin tin tininsä.

Onko näyttelylinjainen sitten sairas.....ehkä se nyt ei ihan just noin mene, mutta sinnepäin kylläkin. On ikävä tosi asia se, että koiran ulkonäkö on jalostuksen kannalta monesti painavampi asia kuin koiran sairastama perinnöllinen sairaus. Sairauksista ei puhuta, ne salataan tai kielletään jos kyseessä on "voitokas koira", joka periyttää hyvää ulkomuotoaan. Se on toi raha mikä ratkaisee....

ihmisille osunut varsin erikoisia koiria käsiin, kun itsellä on näitä ollut viimeiset 15 vuotta, ja näihin vuosiin mahtuu melko monta koiraa.
        Osa tullut pennusta, osa vasta aikuisina. Tälläkin hetkellä näitä on kotona eri ikäisiä nelikuisesta 12 vuotiaaseen.
        Jokaikisen kanssa on pystytty harrastamaan ja kilpailemaan aivan normaalisti (jäljellä), vaikka yksikään ei ole ollut käyttölinjainen, eikä yhtä lukuun ottamatta edes sekalinjainen.
        Tähän mennessä ainoa jolla on ollut luustossa ongelmia on tämä sekalinjainen, jolla on 3 kyynärpäät.
        Tosin niistä huolimatta koira voi vielä 12 vuotiaana oikein hyvin ilman ontumisia ja vaivoja.
        Alle 12 vuotiaana ei ole lopetettu yhtäkään koiraa toistaiseksi, vaikka ovatkin näitä parjattuja geelejä, joissa myös ulkonäköön on kiinnitetty huomiota muun lisäksi.
        Yhdellä on lisäaine allergia, joka täytyy ruokinnassa ottaa huomioon, mutta siinä näiden sairastelut.
        Yksikään näistä koirista ei ole ollut vietitön lapanen, vaikkeivät mitään "höyrypäitä" olekaan.
        Riittävästi on potkua löytynyt harrastukseen. Osa on ollut emän puolelta tuloksettomia.
        Osalla ollut vanhemmilla tulokset suojelusta, mutta niitähän ei täällä lasketa, kun eivät ole suomalaisia.
        Mikä siinäkin muuten mättää, että rotu on saksalainen ja jos saksassa sille tehdään tulos, niin se ei ole muka pätevä täällä, vaikka riittää aivan hyvin rodun kotimaassa?
        Joo joo, seuraavaksi tulee kommenttia ostetuista tuloksista, mutta kummasti vaan näitten "ostettujen" jälkeläisillä on voinut kilpailla ihan täällä suomessakin.

Koiran ei tarvitse muistuttaa sahapukkia ollakseen toimiva.

• geeli...

Eiköhän käyttökoiralta tulisi ensisijaisesti hakea niitä käyttöominaisuuksia ja terveyttä?

>>Onko tarkoituksenmukaista rodun, tai riviharrastajan kannalta tuottaa näitä viettipommeja, joiden jalostus tähtää käytännössä pelkästään kisakoiriksi?>Kyllä geeliturkit keskimäärin ovat aivan käypiä harrastus koiria vaikkeivät mitään purukoneita olekaan.
        Sitä en edes yritä väittää, etteikö joukkoon mahdu myös pelkkää paskaa, mutta sitä mahtuu sujuvasti myös käyttöpuolen koiriin.>Onko nykyisillä käyttiksillä paljon tekemistä alkuperäisen saksanpaimenen kanssa?
        Vai oliko sen tarkoitus ehkä olla monipuolinen käyttökoira?>>

Suojelukoe mittaa parhaiten koiran käyttöominaisuuksia.Hyvä suojelukoira on hyvä metsäjälki-,haku-,tai pelastuskoira.Toisinpäin se ei menekään välttämättä näin,koska suojelukoe on se jossa koira joutuu suurimman kuormituksen kokemaan.

>> Mistä olet muuten saanut päähäsi, että koirien terveydellä ei minusta olisi merkitystä

sulle edes kommentoinut tuosta terveydestä.
        Se juttu oli ihan jollekulle muulle.

• mitä???
        E.A kirjoitti:

Kiitos kovasti vastauksestasi E.A !!! Olen taas monta asiaa viisaampi! Meillä on vain 2 ihanaa saku "lullukkaa" täällä kotona vahtimassa ja jakamassa perheemme arkea niin nämä asiat ovat meikäläiselle vähän hepreaa. Ja sitten kaikille sakujen omistajille: Pitäkää huolta perheenjäsenistänne ja ONNEA KAIKILLE SAKUJEN OMISTAJILLE!!! Hieno rotu! Meidän perheessä on ainakin osunut nappiin!

• ???
        geeli... kirjoitti:

ihmisille osunut varsin erikoisia koiria käsiin, kun itsellä on näitä ollut viimeiset 15 vuotta, ja näihin vuosiin mahtuu melko monta koiraa.
        Osa tullut pennusta, osa vasta aikuisina. Tälläkin hetkellä näitä on kotona eri ikäisiä nelikuisesta 12 vuotiaaseen.
        Jokaikisen kanssa on pystytty harrastamaan ja kilpailemaan aivan normaalisti (jäljellä), vaikka yksikään ei ole ollut käyttölinjainen, eikä yhtä lukuun ottamatta edes sekalinjainen.
        Tähän mennessä ainoa jolla on ollut luustossa ongelmia on tämä sekalinjainen, jolla on 3 kyynärpäät.
        Tosin niistä huolimatta koira voi vielä 12 vuotiaana oikein hyvin ilman ontumisia ja vaivoja.
        Alle 12 vuotiaana ei ole lopetettu yhtäkään koiraa toistaiseksi, vaikka ovatkin näitä parjattuja geelejä, joissa myös ulkonäköön on kiinnitetty huomiota muun lisäksi.
        Yhdellä on lisäaine allergia, joka täytyy ruokinnassa ottaa huomioon, mutta siinä näiden sairastelut.
        Yksikään näistä koirista ei ole ollut vietitön lapanen, vaikkeivät mitään "höyrypäitä" olekaan.
        Riittävästi on potkua löytynyt harrastukseen. Osa on ollut emän puolelta tuloksettomia.
        Osalla ollut vanhemmilla tulokset suojelusta, mutta niitähän ei täällä lasketa, kun eivät ole suomalaisia.
        Mikä siinäkin muuten mättää, että rotu on saksalainen ja jos saksassa sille tehdään tulos, niin se ei ole muka pätevä täällä, vaikka riittää aivan hyvin rodun kotimaassa?
        Joo joo, seuraavaksi tulee kommenttia ostetuista tuloksista, mutta kummasti vaan näitten "ostettujen" jälkeläisillä on voinut kilpailla ihan täällä suomessakin.

"Koiran ei tarvitse muistuttaa sahapukkia ollakseen toimiva."

Oletko sitä mieltä, että nykyisen näyttelylinjaisen rakenne on parempi, kuin se alkuperäinen "sahapukki"-malli? Perustele näkökantasi.

• Mää
        geeli... kirjoitti:

Sulla on asiat hyvin....ole onnellinen ja harrasta kelpo koirillasi. Miksi ihmeessä tunnet noin suurta tarvetta kuitenkin ottaa kantaa?? Yleensä kapinointiin yllyttää kauna ja katkeruus, mutta jos omat koirat on terveitä ja pelittäävät hyvin niin motivaatiota moiseen en ymmärrä??!!

• Lilli Hyvärinen
        Mää kirjoitti:

Sulla on asiat hyvin....ole onnellinen ja harrasta kelpo koirillasi. Miksi ihmeessä tunnet noin suurta tarvetta kuitenkin ottaa kantaa?? Yleensä kapinointiin yllyttää kauna ja katkeruus, mutta jos omat koirat on terveitä ja pelittäävät hyvin niin motivaatiota moiseen en ymmärrä??!!

Kenelle tämä viesti on tarkoitettu,minulleko?

• eihän

Kenelle tämä viesti on tarkoitettu,minulleko?

nämä enää tiedä mitä ja mihin vastaavat, suurin osa varmastikkin ovat kotikoira harrastajia ja se oma sesse kun on se maailman ihquin...joten antaa olla, pitäköön käsitykensä, minä pidän omani terverakenteisesta koirasta. Kovin moni täällä väkisinvääntäen vastustaa niitä näitä ilman mitään johdonmukaisuutta! Tuskin edes tietävät mistä oikeasti on kyse, kun halutaan se sakemannilta näyttävä ja oikean kokoinen kaveri kotiin...ei ole muuten sitten mitään tekemistä työkoiran kanssa jos ulkonäön perusteella lähtevät koiraa hakemaan ;) Jatka vaan samaa linjaa Lilli, uskomattoman moni kuitenkin avaa silmänsä myös uusille mielipiteille, saattaa meinaan olla että uusia harrastajia kokopoppoo eivätkä ole edes asiaa sen kummemmin ajatelleet...kunhan se kivan näköinen sakemanni siinä kintuissa makoilee ;)

• geeli...
        Mää kirjoitti:

kyllä ole pätkän vertaa. Miksi kummassa olisin ja kenelle?
        Lähinnä täältä saa sen kuvan, että jostain syystä käyttisporukka on katkeraa näyttelylinjaisten omistajille ja kasvattajille.

Ja myönnetään, jonkin verran kyllä ärsyttää tuo täälläkin havaittava "asenneongelma".
        Koirassa on oltava vikaa, jos se on sen tai sen kasvattama, tai jos sen vanhempina on se tai se, tai jos se nyt sitten vahingossa osoittautuukin terveeksi, niin ainakin sen on sitten oltava täysin vietitön, tai muuten vaan hermorakenteeltaan laho ja käyttökelvoton.

Kommentoida kai saan ihan vapaasti, niinkauan kun yleisellä keskustelupalstalla ollaan.

• Mää
        geeli... kirjoitti:

kyllä ole pätkän vertaa. Miksi kummassa olisin ja kenelle?
        Lähinnä täältä saa sen kuvan, että jostain syystä käyttisporukka on katkeraa näyttelylinjaisten omistajille ja kasvattajille.

Ja myönnetään, jonkin verran kyllä ärsyttää tuo täälläkin havaittava "asenneongelma".
        Koirassa on oltava vikaa, jos se on sen tai sen kasvattama, tai jos sen vanhempina on se tai se, tai jos se nyt sitten vahingossa osoittautuukin terveeksi, niin ainakin sen on sitten oltava täysin vietitön, tai muuten vaan hermorakenteeltaan laho ja käyttökelvoton.

Kommentoida kai saan ihan vapaasti, niinkauan kun yleisellä keskustelupalstalla ollaan.

Itse en kuulu kumpaankaan "porukkaan", kun uskon siihen, että yhteen koiraan pystyään saamaan kelpo määrä hyviä ominisuuksia jos vain halutaan. Noi kasvattajatkin, kun ovat vaan ihmisiä ja heidän valintoihinsa vaikuttaa omat mieltymykset, jalostusmateriaalin saannin helppous/vaikeus....niin monet asiat vaikuttaa, mutta usein negatiivisesti. On kuitenkin muistettava, että kun puhutaan työkoirasta niin sen paketin kuuluu pitää sisällään ne luonteen ominaisuudet, jotka rodulle on määritelty, jotta se kykenee työskentelemään niissä tehtävissä, joihin se alkuperäisesti on jalostettu. Sen paketin kuuluu pitää myös sisällään sellainen ulkomuoto, jotta koira pystyy työskentelemään ja liikkuumaan oikein ja tehokkaasti. Nyt on kuitenkin käynyt niissä räikeimmissä ääripäissä siten, että näyttelylinjaiset ovat kadottaneet tuon luonteen määritelmän ja käyttöpuolen ääripää on kadottanut normaalin/oikean rakenteen määritelmän. Tähän väliin mahtuu sitten helvetin paljon koiria, joilla on palikat kohdillaan ja jopa terveitä. Uskon, että nämä ääripäät tulee säilymään...tuskin näiden kasvattajien mielipiteisiin, näkemyksiin ja tavotteisiin pystytään vaikuttamaan missään keskustelufoorumissa....ja onko siihen loppupelissä edes tarvetta, kun kyseessä on kuitenkin marginaalinen luokka. Se mihin pitäisi pystyä vaikuttamaan on se, että koirilla tulisi olla käyttöpuolelta tulos. Tiedän sen, että joka paikkakunnalla ei ole maalimiestä, joten suojelutulos ei välttämättä ole saavutettavissa aina...ja kaikki ei halua lähettää koiriaan treenattavaksi venäjälle :-)). On kuitenkin näitä koiria, joilla on jo koossa 20 sertiä, mutta edes käyttäytymiskoetta ei ole suoritettu...ja se on kuitenkin koe, jossa ei edes sitä viettiä tarvita...ainakaan hirveesti.
        Toisaalta alo- ja avoluokan koularit ei vielä kerro koiran koulutettavuudesta eikä sen luonteesta mitään, mutta kertoo se siitä, että kasvattaja on edes yrittänyt jotain, mitä valitettavasti niin moni ei tee.

Mistä sitten kasvattajan maine tulee?? Jos joku kenneli saa maineen sairaista koirista niin joku perusteluhan sille on olemassa....tai joku kenneli saa maineen pelkkien "geelien" tuottajana...Yleensä asioissa on totta toinen puoli. Maailma on ruma...ja tämä koiramaailma on todella ruma.

• Kolme kysymysmerkkiä
        Mää kirjoitti:

Itse en kuulu kumpaankaan "porukkaan", kun uskon siihen, että yhteen koiraan pystyään saamaan kelpo määrä hyviä ominisuuksia jos vain halutaan. Noi kasvattajatkin, kun ovat vaan ihmisiä ja heidän valintoihinsa vaikuttaa omat mieltymykset, jalostusmateriaalin saannin helppous/vaikeus....niin monet asiat vaikuttaa, mutta usein negatiivisesti. On kuitenkin muistettava, että kun puhutaan työkoirasta niin sen paketin kuuluu pitää sisällään ne luonteen ominaisuudet, jotka rodulle on määritelty, jotta se kykenee työskentelemään niissä tehtävissä, joihin se alkuperäisesti on jalostettu. Sen paketin kuuluu pitää myös sisällään sellainen ulkomuoto, jotta koira pystyy työskentelemään ja liikkuumaan oikein ja tehokkaasti. Nyt on kuitenkin käynyt niissä räikeimmissä ääripäissä siten, että näyttelylinjaiset ovat kadottaneet tuon luonteen määritelmän ja käyttöpuolen ääripää on kadottanut normaalin/oikean rakenteen määritelmän. Tähän väliin mahtuu sitten helvetin paljon koiria, joilla on palikat kohdillaan ja jopa terveitä. Uskon, että nämä ääripäät tulee säilymään...tuskin näiden kasvattajien mielipiteisiin, näkemyksiin ja tavotteisiin pystytään vaikuttamaan missään keskustelufoorumissa....ja onko siihen loppupelissä edes tarvetta, kun kyseessä on kuitenkin marginaalinen luokka. Se mihin pitäisi pystyä vaikuttamaan on se, että koirilla tulisi olla käyttöpuolelta tulos. Tiedän sen, että joka paikkakunnalla ei ole maalimiestä, joten suojelutulos ei välttämättä ole saavutettavissa aina...ja kaikki ei halua lähettää koiriaan treenattavaksi venäjälle :-)). On kuitenkin näitä koiria, joilla on jo koossa 20 sertiä, mutta edes käyttäytymiskoetta ei ole suoritettu...ja se on kuitenkin koe, jossa ei edes sitä viettiä tarvita...ainakaan hirveesti.
        Toisaalta alo- ja avoluokan koularit ei vielä kerro koiran koulutettavuudesta eikä sen luonteesta mitään, mutta kertoo se siitä, että kasvattaja on edes yrittänyt jotain, mitä valitettavasti niin moni ei tee.

Mistä sitten kasvattajan maine tulee?? Jos joku kenneli saa maineen sairaista koirista niin joku perusteluhan sille on olemassa....tai joku kenneli saa maineen pelkkien "geelien" tuottajana...Yleensä asioissa on totta toinen puoli. Maailma on ruma...ja tämä koiramaailma on todella ruma.

Siis nimenomaan näyttelylinjaisethan ovat kadottaneet sen terveen ja käyttöön kelpaavan rakenteen, vai väitätkö että VA-koiran raskas ja ylikulmautunut rakenne on muka optimaalinen työkoiralle?

Monet BSP-osallistujat ovat saaneet näyttelystä V tai SG. Jotta Saksassa koiraa voi käyttää jalostukseen pitää näyttelystä olla vähintään G, eli ei ainakaan Saksassa voi käyttölinjoissa rakennetta unohtaa.

Mitenkäs malinoissit? Niitähän ei käsittääkseni Keski-Euroopassa jalosteta juuri yhtään näyttelytuloksilla ja ne ovat syrjättämässä saksanpaimenkoiria työkäytössä.

• Lilli Hyvärinen
        Kolme kysymysmerkkiä kirjoitti:

Siis nimenomaan näyttelylinjaisethan ovat kadottaneet sen terveen ja käyttöön kelpaavan rakenteen, vai väitätkö että VA-koiran raskas ja ylikulmautunut rakenne on muka optimaalinen työkoiralle?

Monet BSP-osallistujat ovat saaneet näyttelystä V tai SG. Jotta Saksassa koiraa voi käyttää jalostukseen pitää näyttelystä olla vähintään G, eli ei ainakaan Saksassa voi käyttölinjoissa rakennetta unohtaa.

Mitenkäs malinoissit? Niitähän ei käsittääkseni Keski-Euroopassa jalosteta juuri yhtään näyttelytuloksilla ja ne ovat syrjättämässä saksanpaimenkoiria työkäytössä.

No itse epäilen kyllä vahvasti onko aina se näyttelyissä korkeimman sijan saavuttanut koira rakenteeltaan tarkoituksenmukaisin käyttöön.

Minun logiigallani koiralla on työkoiralle oikea rakenne silloin,kun koira vähän vanhemmallakin iällä pystyy suorittamaan kokeita,tai toimimaan työssään,siis esim.rajalla tai poliisilla.

Moniko näyttelykoirista on jatkuvasti "käytössä" ne "pakolliset" käyttötulokset saavutettuaan,siis vanhemmallakin iällä?

• Mää

No itse epäilen kyllä vahvasti onko aina se näyttelyissä korkeimman sijan saavuttanut koira rakenteeltaan tarkoituksenmukaisin käyttöön.

Minun logiigallani koiralla on työkoiralle oikea rakenne silloin,kun koira vähän vanhemmallakin iällä pystyy suorittamaan kokeita,tai toimimaan työssään,siis esim.rajalla tai poliisilla.

Moniko näyttelykoirista on jatkuvasti "käytössä" ne "pakolliset" käyttötulokset saavutettuaan,siis vanhemmallakin iällä?

Nii just.....Taas otetaan mukaan juuri ne ääripään koirat....samat löytyy sieltä käyttölinjaisten ääripäästä jos lähetään hakemaan. Suorat kulmaukset ja takakorkeus, puutteellinen etuosa, joka näkyy liikkeessä. Sakemanni on ravaaja, jonka tulee pystyä liikkuman pitkiä matkoja matkavauhdilla ravaten...huonosti rakentunut (yli tai ali kulmautunut) ei pysty ravaamaan. Luisulantio ja koukkuselkä lienee niitä "jalostuksen kukkasia" noiden ylikumautuneiden takajalkojen ohella.

Mainitut rajakoirat tarvitsevat juuri sitä pitkänmatkan ravia, johon takakorkea kulmaukseton koira ei pysty, joten se oikea rakenne tarvitaan. Ne rajakoirat, jotka itse olen nähnyt, kyllä hivelevät silmää (siis ovat minun makuuni).

Jotenkin tuntuu olevan muodissa sellainen ajattelutapa, että mitä nuorempi koira ja mitä enemmän kokeita takana sen parempi se koira ja ohjaaja on. Voiko olla niin, että liian nuorena ja liian paljon, ei vanhempana enää ole mistä ottaa, vaikka ruumis kestäisikin. Tuntuu sille, että ne pakolliset koetulokset tosiaan hankitaan mahdollisimman nopeasti ja sitten koira jääkin pois "käytöstä" ja siihen kenties tulee uusi pentu uudeksi kisakoiraksi. Olen lukenut jostain mietelmän "Paras tapa menettää maailmanmestari on tehdä nuorten maailmanmestari"....ja minusta se on aika fiksu ajatus.

• Lilli Hyvärinen
        Mää kirjoitti:

Nii just.....Taas otetaan mukaan juuri ne ääripään koirat....samat löytyy sieltä käyttölinjaisten ääripäästä jos lähetään hakemaan. Suorat kulmaukset ja takakorkeus, puutteellinen etuosa, joka näkyy liikkeessä. Sakemanni on ravaaja, jonka tulee pystyä liikkuman pitkiä matkoja matkavauhdilla ravaten...huonosti rakentunut (yli tai ali kulmautunut) ei pysty ravaamaan. Luisulantio ja koukkuselkä lienee niitä "jalostuksen kukkasia" noiden ylikumautuneiden takajalkojen ohella.

Mainitut rajakoirat tarvitsevat juuri sitä pitkänmatkan ravia, johon takakorkea kulmaukseton koira ei pysty, joten se oikea rakenne tarvitaan. Ne rajakoirat, jotka itse olen nähnyt, kyllä hivelevät silmää (siis ovat minun makuuni).

Jotenkin tuntuu olevan muodissa sellainen ajattelutapa, että mitä nuorempi koira ja mitä enemmän kokeita takana sen parempi se koira ja ohjaaja on. Voiko olla niin, että liian nuorena ja liian paljon, ei vanhempana enää ole mistä ottaa, vaikka ruumis kestäisikin. Tuntuu sille, että ne pakolliset koetulokset tosiaan hankitaan mahdollisimman nopeasti ja sitten koira jääkin pois "käytöstä" ja siihen kenties tulee uusi pentu uudeksi kisakoiraksi. Olen lukenut jostain mietelmän "Paras tapa menettää maailmanmestari on tehdä nuorten maailmanmestari"....ja minusta se on aika fiksu ajatus.

Kuitenkin on niin,että useimmiten niitä käyttökoiria tosiaan käytetään huomattavasti enemmän kuin näyttökoiria.Eli niiden rakenne joutuu suuremmalle kuormitukselle.

Jos koira selviytyy helposti sille annetuista tehtävistä näyttelytuomarin mielestä "vaillinaisesta" tai "vääränlaisesta" rakenteestaan huolimatta,onko silloin vika koirassa vai nykyihanteissa ulkomuodon suhteen?

Tiedän kyllä että saksanpaimenkoira on ravaaja.Kuitenkin,kun tämän otit puheeksi,kysyn,eikö koiran liikunnalta vaadita muuta kuin ravi? Mitä tarkoitusta se palvelee? Mihin tarkoitukseen tarvitaan koiraa,joka juuri RAVAA tasaisella nopeudella 20km? (Ja ei ole oma lehmä taaskaan ojassa,nuo oma harmaa "irvikoira" on kyllä tuon matkan ravannut ihan vaivatta.)Toiseksi,tuo näyttelyissä koirien esittämä ravi on kyllä aika kaukana luonnollisen näköisestä liikkunnasta.

Näyttelyissä ihan korkeallekin palkittuja koiria katsellessa tulee kyllä usein mieleen,että miten ne hyppäävät,tai laukkaavat,selkänsä,kulmauksiensa ja "massansa" kanssa.Näilläkin seikoilla kun on käytännön merkitystä,ei (vain) sillä ravaako koira kehässä kauniisti vai ei.

Ja totta,näyttelyistä kyllä löytyy minunkin silmääni miellyttäviä koiria,harvoin kylläkään sieltä kärkisijoilta.

Mielestäni näyttelytuomarit eivät enää saksanpaimenkoiran(kaan) kohdalla juuri kiinnitä huomiota koiran todelliseen toimivuuteen,vaan ennemminkin näyttävyyteen.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kuitenkin on niin,että useimmiten niitä käyttökoiria tosiaan käytetään huomattavasti enemmän kuin näyttökoiria.Eli niiden rakenne joutuu suuremmalle kuormitukselle.

Jos koira selviytyy helposti sille annetuista tehtävistä näyttelytuomarin mielestä "vaillinaisesta" tai "vääränlaisesta" rakenteestaan huolimatta,onko silloin vika koirassa vai nykyihanteissa ulkomuodon suhteen?

Tiedän kyllä että saksanpaimenkoira on ravaaja.Kuitenkin,kun tämän otit puheeksi,kysyn,eikö koiran liikunnalta vaadita muuta kuin ravi? Mitä tarkoitusta se palvelee? Mihin tarkoitukseen tarvitaan koiraa,joka juuri RAVAA tasaisella nopeudella 20km? (Ja ei ole oma lehmä taaskaan ojassa,nuo oma harmaa "irvikoira" on kyllä tuon matkan ravannut ihan vaivatta.)Toiseksi,tuo näyttelyissä koirien esittämä ravi on kyllä aika kaukana luonnollisen näköisestä liikkunnasta.

Näyttelyissä ihan korkeallekin palkittuja koiria katsellessa tulee kyllä usein mieleen,että miten ne hyppäävät,tai laukkaavat,selkänsä,kulmauksiensa ja "massansa" kanssa.Näilläkin seikoilla kun on käytännön merkitystä,ei (vain) sillä ravaako koira kehässä kauniisti vai ei.

Ja totta,näyttelyistä kyllä löytyy minunkin silmääni miellyttäviä koiria,harvoin kylläkään sieltä kärkisijoilta.

Mielestäni näyttelytuomarit eivät enää saksanpaimenkoiran(kaan) kohdalla juuri kiinnitä huomiota koiran todelliseen toimivuuteen,vaan ennemminkin näyttävyyteen.

Miksi nly tuomareiden pitäisi kiinnittää huomiota, koiran toimivuuteen. Ulkomuotoa sielä kait arvostellaan.

• Kolme kysymysmerkkiä
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Miksi nly tuomareiden pitäisi kiinnittää huomiota, koiran toimivuuteen. Ulkomuotoa sielä kait arvostellaan.

Jos näyttelytuomarit olisivat kiinnittäneet koiran toimivuuteen huomiota eivät käyttö- ja näyttelylinjat olisi jakaantuneet ollenkaan tai olisivat jakaantuneet paljon myöhemmin.

• Lilli Hyvärinen
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Tarkoitin tuolla toimivuudella tässä yhteydessä sitä,että koiran rakenne olisi käytön kannalta mahdollisimman toimiva.

• on tainnut

putkinäkösi kaventua entisestään.
        "kokeneemmilta voi oppia"... niinpä niin, siellä "kentän" laidalla kuultua >supi supi, hys hys< juttujako meinaat, vai "kentän" guru eli jumalasta seuraava on näin sanonut, niin näin se myös on. (silmät suurina, korvat punasena kuunnellen kun sen ja varsinkin sen koira on ihan paska. Tosiasia on tarua ihmeellisempää).

"on torpassa tosiaan näitä vähemmän mairittelevan kasvatustyön tuloksia kaksi kpl,mitä sitten?"
        Heh, siis minkä ihmeen KASVATUSTYÖN????
        "En minä ole niitä tähän maailmaan tuottanut."
        Kovin on kummallista tekstiä....

"Käyttölinjaisilla on ongelmia ihan riittävästi.Kuitenkin niiden kasvatus perustuu pääosin huomattavasi paremmalle pohjalle kuin näyttelylinjaisten,joissa kovin usein unohdetaan käyttöominaisuudet kokonaan. "
        Juu ongelmia on. Jaa mille paremmalle pohjalle. Niin niin tarkoitat vanhan DDR linjan...
        Tosiasiassa, oletko seurannut puhtaasti käyttiskasvattajien tilastoja?

"käyttöpuolen pentueisiin syntyy jatkuvasti luonteellisesti heikkoja koiria.Ero on vaan siinä,että ne puutteet myönnetään,eikä näillä koirilla ole kymmeniä jälkeläisiä...... "
        Ai, myönnetäänkö... mihis ne puutteiset koirat on hävinny???

• just just

Tarkoitin tuolla toimivuudella tässä yhteydessä sitä,että koiran rakenne olisi käytön kannalta mahdollisimman toimiva.

Hohhoijaa....

• Lilli Hyvärinen
        on tainnut kirjoitti:

putkinäkösi kaventua entisestään.
        "kokeneemmilta voi oppia"... niinpä niin, siellä "kentän" laidalla kuultua >supi supi, hys hys< juttujako meinaat, vai "kentän" guru eli jumalasta seuraava on näin sanonut, niin näin se myös on. (silmät suurina, korvat punasena kuunnellen kun sen ja varsinkin sen koira on ihan paska. Tosiasia on tarua ihmeellisempää).

"on torpassa tosiaan näitä vähemmän mairittelevan kasvatustyön tuloksia kaksi kpl,mitä sitten?"
        Kovin on kummallista tekstiä....

"Käyttölinjaisilla on ongelmia ihan riittävästi.Kuitenkin niiden kasvatus perustuu pääosin huomattavasi paremmalle pohjalle kuin näyttelylinjaisten,joissa kovin usein unohdetaan käyttöominaisuudet kokonaan. "
        Juu ongelmia on. Jaa mille paremmalle pohjalle. Niin niin tarkoitat vanhan DDR linjan...
        Tosiasiassa, oletko seurannut puhtaasti käyttiskasvattajien tilastoja?

"käyttöpuolen pentueisiin syntyy jatkuvasti luonteellisesti heikkoja koiria.Ero on vaan siinä,että ne puutteet myönnetään,eikä näillä koirilla ole kymmeniä jälkeläisiä...... "

Joku kirjoitti minulle näin:

>>putkinäkösi kaventua entisestään.
        "kokeneemmilta voi oppia"... niinpä niin, siellä "kentän" laidalla kuultua >supi supi, hys hys< juttujako meinaat, vai "kentän" guru eli jumalasta seuraava on näin sanonut, niin näin se myös on. (silmät suurina, korvat punasena kuunnellen kun sen ja varsinkin sen koira on ihan paska. Tosiasia on tarua ihmeellisempää).>"on torpassa tosiaan näitä vähemmän mairittelevan kasvatustyön tuloksia kaksi kpl,mitä sitten?"
        Kovin on kummallista tekstiä....>Juu ongelmia on. Jaa mille paremmalle pohjalle. Niin niin tarkoitat vanhan DDR linjan...
        Tosiasiassa, oletko seurannut puhtaasti käyttiskasvattajien tilastoja?>>

Mitä mahdat vihjata? Ja miten ihmeessä onnistuit vetämään tähän jonkun DDR-linjan??
        Ja mitä noista "puhtaasti käyttiskasvattajien" tilastoista??

>>"käyttöpuolen pentueisiin syntyy jatkuvasti luonteellisesti heikkoja koiria.Ero on vaan siinä,että ne puutteet myönnetään,eikä näillä koirilla ole kymmeniä jälkeläisiä...... "

• minkäs teit

"kokeneemmilta voi oppia"... niinpä niin, siellä "kentän" laidalla kuultua >supi supi, hys hys< juttujako meinaat, vai "kentän" guru eli jumalasta seuraava on näin sanonut, niin näin se myös on. (silmät suurina, korvat punasena kuunnellen kun sen ja varsinkin sen koira on ihan paska. Tosiasia on tarua ihmeellisempää).>"on torpassa tosiaan näitä vähemmän mairittelevan kasvatustyön tuloksia kaksi kpl,mitä sitten?"
        Kovin on kummallista tekstiä....>Juu ongelmia on. Jaa mille paremmalle pohjalle. Niin niin tarkoitat vanhan DDR linjan...

Mitä mahdat vihjata? Ja miten ihmeessä onnistuit vetämään tähän jonkun DDR-linjan??

>>"käyttöpuolen pentueisiin syntyy jatkuvasti luonteellisesti heikkoja koiria.Ero on vaan siinä,että ne puutteet myönnetään,eikä näillä koirilla ole kymmeniä jälkeläisiä...... "

Osaatpa olla naiivi, etkö todellakaan ole KOVIN usein kuullut haukuttavan, vai meneekö aika siihen puru,puru,puru aivopesuun.

Voi hellanlettas sentään. Mikäs nyt lillillä on vaikeeta ymmärtää DDR-linjaa ja sitä että oletko tutkiskellut niitten mainostamiesi käyttiskasvattajien tilastoja? Takerrut kyllä hanakasti kiinni seka tai puhtaasti näyttiskasvattajien ja näitten tilastojen kimppuun, mutta missä ovat ne käyttis, käyttis ja vielä käyttis?????

Jaa että jostain kumman syystä syntyy niitä luonteeltaan/terveydeltään heikompia pentuja! Oho, eikös ne mainostamas käyttislinjat olekaan puhtaita ja niin terveitä, täh? Mistäs tälläinen johtuu?? Ja mihin kummaan ne koirat häviää?? Ja myönnetäänkö todellisuudessa asia...
        Juu ymmärretään se ettei jokaista paperillista viirupäätä käyttispuoleltakaan käytetä jalostukseen vaikka kuinka perkeleesti purisi hihaan, jos korvien väli on muuten laho.

• !!!!

suojelutuloksesta?

• mutta
        !!!! kirjoitti:

suojelutuloksesta?

Ai myydäänkö niitä Norjassakin?

• oli hyvä!!!
        mutta kirjoitti:

Toi oli ihan sairaan hauska!!! Varmaan myydään, kuten siellä Valko- Venäjälläkin...

• !!!!
        mutta kirjoitti:

vasta n.10 vuotta,mutta silti siottuvat MM-kisoissa paremmin kuin suomalaiset ja koirat ovat paljon lähempänä meidän nlylinjaisia,kuin käyttölinjaisia ulkonäöltään.Kyllä suomalaisten olisi pitänyt peitota norskit jo pelkällä kokemuksella,varsinkin kun tiedetään miten huonoa materiaalia norskien koirat on olleet kautta aikain.

• timppa7
        !!!! kirjoitti:

vasta n.10 vuotta,mutta silti siottuvat MM-kisoissa paremmin kuin suomalaiset ja koirat ovat paljon lähempänä meidän nlylinjaisia,kuin käyttölinjaisia ulkonäöltään.Kyllä suomalaisten olisi pitänyt peitota norskit jo pelkällä kokemuksella,varsinkin kun tiedetään miten huonoa materiaalia norskien koirat on olleet kautta aikain.

Viime MM-kisoissa Norjaa edustivat tällaiset koirat, jokainen voi itse tehdä haluamiaan päätelmiä ;)
        Tässä on paras varsinainen norjalainen, kun tuo Gringo on kai maailmanmestari Ronnyn koira.
        http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/443862.html
        Tyypillinen sekalinjainen sukutaulu, kumpaa linjaa muistuttaa enemmän voi päätellä jokainen ite.
        Toiseksi paras norski oli edellisen äiti, joka on lähes kokonaan näyttelylinjainen lukuun ottamatta isälinjaan joka vie Suomessakin paljon vaikuttaneeseen Arryyn.
        http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/443860.html
        Koira on näyttelykoiran värinen, mutta ei kyllä niukkoine kulmauksineen taida ala G:tä parempia arvosanoja tavoitella.
        Sitten pitää kelata tulosluettelossa kauas alaspäin ennen kuin löytyy tämä
        http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/436494.html
        Taas on isälinja Arryyn, suvusta puuttuvat nykyaikaiset näyttelylinjakoirat. Kuvasta ei voi paljon päätellä, mutta taitaa muistuttaa hiukan enemmän käyttölinjaista koiraa.

• Hän
        timppa7 kirjoitti:

Viime MM-kisoissa Norjaa edustivat tällaiset koirat, jokainen voi itse tehdä haluamiaan päätelmiä ;)
        Tässä on paras varsinainen norjalainen, kun tuo Gringo on kai maailmanmestari Ronnyn koira.
        Tyypillinen sekalinjainen sukutaulu, kumpaa linjaa muistuttaa enemmän voi päätellä jokainen ite.
        Toiseksi paras norski oli edellisen äiti, joka on lähes kokonaan näyttelylinjainen lukuun ottamatta isälinjaan joka vie Suomessakin paljon vaikuttaneeseen Arryyn.
        Koira on näyttelykoiran värinen, mutta ei kyllä niukkoine kulmauksineen taida ala G:tä parempia arvosanoja tavoitella.
        Taas on isälinja Arryyn, suvusta puuttuvat nykyaikaiset näyttelylinjakoirat. Kuvasta ei voi paljon päätellä, mutta taitaa muistuttaa hiukan enemmän käyttölinjaista koiraa.

"Toiseksi paras norski oli edellisen äiti, joka on lähes kokonaan näyttelylinjainen lukuun ottamatta isälinjaan joka vie Suomessakin paljon vaikuttaneeseen Arryyn.http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/443860.html"

Katselin tuon "äiti" linjaa, onko tuo SchH3 joku näyttelylinjan minimivaatimus ;-) kun melkein kaikilla se oli?

• timppa7
        Hän kirjoitti:

"Toiseksi paras norski oli edellisen äiti, joka on lähes kokonaan näyttelylinjainen lukuun ottamatta isälinjaan joka vie Suomessakin paljon vaikuttaneeseen Arryyn.http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/443860.html"

Katselin tuon "äiti" linjaa, onko tuo SchH3 joku näyttelylinjan minimivaatimus ;-) kun melkein kaikilla se oli?

Saksassa menestyksekästä (näyttelylinjaista) urosta pidetään kuulemma luonteeltaan epäilyttävänä jos sillä ei ole viimeistään vähän yli kaksi vuotiaana SchH3 tunnusta.

• Hän
        timppa7 kirjoitti:

Saksassa menestyksekästä (näyttelylinjaista) urosta pidetään kuulemma luonteeltaan epäilyttävänä jos sillä ei ole viimeistään vähän yli kaksi vuotiaana SchH3 tunnusta.

Aika nuorelta kuullostaa tälläisen amatöörin mielestä, mutta jos niiden rakennetta hieman muuttaisi luonnolisempaan suuntaan niin eihän mitään linja jakoa edes tarvisi ? ;-)

• samurai
        timppa7 kirjoitti:

sukutaulusta oikeen kerrattuna Nufoa ja myös Cito v,Sandhol vaikuttamassa taustalla,joka olikin hieno osoitus toimivasta koirasta jolla oli hyvä rakenne ja joka jätti hyviä jalostusnarttuja koko pohjoismaihin.Ja kyllä viimeinen koira luustoltaan ja massaltaan on ihan eri kaliperiä,kun suomessa nähtävät käyttötekeleet,joilla huomattavia puutteita luuston voimakkuudessa.

Enkä minä nyt puhunut sitten VA rakenteesta,vaan suomalaisiin koiriin verrattaessa,ero on huomattava,jotkut käyttölinjaiset kun alkavat luustoltaan ja käytökseltään muistuttaa malia. kun lukee näiden rotujen rotumääritelmät niissä on huomattavia eroja.Jos saku omaa hyvät käyttöominaisuudet,mutta muistuttaa olemukseltaan ja käytökseltään aivan toista rotua,se tuskin on oikea tapa vaalia rodun ominaisuuksia.Mali on kevyempi rakenteeltaan,joten sen liikkeet ja suoritukset ovat erillaisia kuin sakun.Ja jos jotkut haluavat tehdä sakusta samallaisen,koiraa on pakko luoda siihen suuntaan,että se muistuttaisi malia.Mali on ja tulee olla kevyempi,eikä näiden kahden rodun suorituksia tulisi verrata keskenään.

Tämä on minusta asia joka häiritsee,oikeen eräällä palstalla päivitellään kun malista on tullut suositumpi joissain kohtaa,mutta ei se tarkoita,että siitä on sitten kurottava kiinni menetetty alkamalla tehdä sakusta neliömäistä arjalaisversiota.Mali on neliömäinen ja saku pitkähkö rungoltaan,niin koirien liikkeet ovat erillaiset ja näin myös vauhti on belgialais kolleegalla sähäkämpää.

Lisäksi kun katsoo suomalais koirien selän rakenteita(puhun nyt käyttökoirista,mutten kaikista) selät ovat suoria,mutta selän pituus ja sen voima ovat mielestäni monilla koirilla puutteellinen,epäsuhtainen ja antaa voimattoman vaikutelman.Askellajikin koirilla on eri ja se kertoo kyllä rakenteiden eroista huomattavasti.

Ja timppa,kyllä keskimmäinen koira napsisi SG,jos olisi näyttelykunnossa,treenattu liikkumaan kehässä ja esiintymään,mutta kun usein siihen ei panosteta,kun koira tuodaan kehään hakemaan sitä välttämättömintä.Vaikka ei olisikaan kiinnostunut näytelmissä juoksemaan,miksi ei pyrkisi parhaaseen suoritukseen ja treenaisi koiran ja toisi sen sinne hyväkuntoisena-ja hoidetun näköisenä.Kärsiikö kasvattajan ego vai onko se todella joillekkin ihan sama se rodunomaisuus tässä kohtaa ja rakenteen tärkeys.Sekin kun on tuohon pakettiin kuuluva,nuo kaikki yhdessä tekevät saksanpaimenkoiran.Ja nyt ei sitten tarvitse taas lukea,että kehän kiertäminen on turhaa.Tottakai se on jos koiralla ei ole edellytyksiä,omistajaa ei kiinnosta ja koira ei siitä nauti.Sinne kun on ihan turha lähtee koiralla,jolla ei ole haluja esiintyä,ei ainakaan montaa 50e ei kannata tärvätä,vain jos on ottanut geelin,eikä se geeliys riitä,pitää olla myös rakenne,joka antaa mahdollisuuden.Ja taas ne juoksee ympyrää tyhjä ilme silmissä,mitään muuta niissä ei ole.Mutta kyllä 2vuotta harrastaneet osaavat ja näkevät paremmin,kuin 30v harrastaneet,sillä heillä on käyttökoiria ja BH suoritettu.

On kumma kun käyttökoira harrastajat kuvittelevat,että kun käy koiran kanssa näyttelyissä ei tiedä luonteista mitään,ja jos ei pidä samallaisista viettitasosta kuin aktiivit suojeluharrastajat, on se seuraava vaihtoehto koirassa täys lapatossu ja vietitön kehänkiertäjä.Voisiko esim.lilli uskoa,että pystyn näkemään koirasta jotain,eikä kotonani todellakaan ole mitään lattia mattoja,joilla ei voisi harrastaa,jopa suojelua,mutta laji ei kiinnosta.Ei voi pitää paikkaansa että nlyharrastaja ei vuosien harrastuksesta ja kasvatuksesta huolimatta olisi oppinut mitään koiran luonteista ja käyttäytymisestä ja muutaman vuoden harrastanut tulokseton suojeluintoilija epäilee kaikkien nlyharrastajien olevan tietämättömiä ja kykenemättömiä arvioimaan koirien luonteita.Kyllä minä viellä tuolla kokemus määrällä olin hieman hiljaisempi ja olin vasta kuunteluoppilas,onnekkaana 25v luonnetestituomarina toimineen suojeluharrastajan vastaanottava oppilas.

Uskon silti siihen,että erillaisten koirien ja rotujen kanssa työskentely ja käsittely suojelutulosten puuttumisesta huolimatta antavat kyllä eväitä erottaa luonneominaisuuksia ja valmiuden jopa erottaa hyvä koira huonosta,kuin sellaisen harrastajan,kuin esim.lilli.Hän osaa varmasti tekniikan tuohon lajiin paremmin kuin esim. minä,mutta voin kertoa,että erotan kyllä hyvän työkoiran ja koirani ovat myös omanneet luonteen joilla olisi voinut lajissa kisata,vain omistajan into ja kiinnostus puuttuu.Muilla lajeilla on KVAksi rämmitty ja jalostustarkastettu.Ja 8 muun koiran kanssa tullut kisattua eri tasoilla.Koirat eivät ehkä olleet kovin erillaisia,sillä minulla on silmissäni ja näpeissäni tunne,millainen spk minun mielestäni tulee olla,mutta eri rodut kyllä opettivat paljon ja kasvattivat omaa kykyä lukea ja oppia ohjaamaan koiraa.Siksi tuntuu hieman oudolta,että kaikki kykyni lukea koiria olisi kadonnut,kun koirani ovat nlylinjaisia,koska ne tuntuvat olevan joidenkin mielestä kaikki samallaisia,paitsi tietysti sellaisten geelikasvattajien joilla on sutsu tulos Suomesta,nehän voi jopa sitten vähät välittää tuloksista ja he eivät jalostuskoirilleen tarvitse käyttötuloksia,kun on toisen kasvattajan kasvatille saatu tulos,niin se jotenkin sitten on tae kaikkien koirien luonteista ja varsinkin niistä hyvistä ominaisuuksista.Toisaalla sitten sanotaan,ettei 2vuotias vielä kerro koko totuutta työkoiraominaisuuksista,mutta johtokuntan kuuluvan koira kyllä sen kertoo....ja kyseessä ihan täys geeli,mutta kun on se sutsu tulos Suomessa tehty...logiikka hoi?Sitten on toinen kasvattaja,jolla on jo kolmessa polvessa nartuillaan tulokset sutsusta ipoon,mutta koska henk.koht. suhtautuminen ja tuteet tulevat peliin,niillä ei ole merkitystä ne on ostettu ja kun kertoo miksi tuloksia hakeva henkilö niitä hakee Venäjältä,se on taas paksua valetta.Eli toisen suomen sutsu riittää jokaiseen jalostukseen käytettävään koiraan,vaikka koirat eivät olisi edes sukua toisilleen,mutta tulokset hommannut kasvattaja valehtelee ja tulokset on ostettu,eikä tämä kasvattaja tiedä mitään luonteista.Mä hämmästelen tätä asennetta yhä ja aina vaan.

Ja kun noista itä tuloksista ja niiden leväperäisyydestä aina on juttua,niin valko-venäjällä tehtiin värjäys testi koirille,purut on jokaisen erkkarin yhteydessä ja erään koiran epäselvyydet tuloksissa aiheutti koiran sulkemisen pois kisasta ja odottelemaan mitä tulee.Paikan päällä oli suomalaisia,ruotsalaisia ja eestiläisiä näkemässä koirien suoritukset,mutta koska eräät henkilöt eivät olleet,niin katsotaanko tämä nyt ostetuksi tulokseksi?Tuomarina toimi Rydige Mai.

Tämä virallinen erikoisnly,väri analyysillä,puruilla ja erikoistuomarin lausunnolla saavutettu VA2 tulos siis on täyttä puppua,mutta Karjaalla järjestetyssä epävirallisessa match showssa tuloksettomien koirien luokassa saavutettu SG2 ja G1 uroksissa.kun kehässä oli 4koiraa,tuomari oli tanskalainen erikoistuomari,on sitten hienoa ja kun on se sutsu tulos,niin se riittää.Hieman minusta on kaksinaismoralistista ja ei kyllä anna kuvaa,että rotu olisi se pää asia,vaan kyllä tuntuu nyt painavan henk.koht.asiat,eikä suinkaan asiat mitkä liittyy koiriin.

Mielipiteitä pitää olla,eroavia,samallaisia,ja niistä pitäisi kyetä keskustelemaan,mutta kun henkilökemiat tuntuvat painavan enemmän niin tuskin ollaan asian tiimoilta objektiivisia ja nähdään ne puolueettomasti.Minä en näe tämän henkilön tuloksien kasvattajana olevan sitä luokkaa,että vanha tulos olisi riittävä näyttö taidoista kasvattajana ja sen olevan todiste esim.edellisen pentueen käyttöominaisuuksista,ja osittain varmasti myös siksi,että toisella kasvattajalla on koirille tuloksia,mutta niitä vähätellään ja vääristellään ja toisen tulokset ovat minimit,eikä koirilla ole mitään jälkeläisnäyttöä,mutta vanhan koiran vanha tulos tekee toisesta kykenevän luonneanalyysiin,mutta toinen ei valitse kuin riittämättömiä koiria jalostukseen??Mutta kyseessä ei ole mikään benk.koht kauna kellään;=)niinpä...

Tämä suomalainen henkilöpolitiikka on aina mennyt ohi asian ja jopa jalostusvalintoja tehdään koiran omistajan perusteella,jos ei dikata,niin en kyllä sen koiralla astuta,vaikka juuri se uros olisi sopivin,mutta ei,astutetaan kaverin koiralla,vain kiusaks ja kunnian tähden,se se on sitä jalostusta ja asiallista kasvattamista.Nuo ominaisuudet ovat pitkälti suomalaisten ongelma,muualla ollaan tajuttu,ettei sen omistajan persoona periydy mitenkään,ja pentuja tehdään sillä mielellä.Valitaan uros,tutkitaan,kysytään ja keskustellaan.Monasti olen nähnyt "vihamiesten" juttelevan asiallisesti pennuista,mutta muuten ei olla tekemisissä.Siten päästään eteenpäin,mutta täällä kuppikunnistutaan ja vain oma kanta on oikein,toisen osapuolen kaikki osa-alueet on pielessä ja tyyppikin on ihan tyhmä,jopa kasvattajan kynsien pituus tuodaan mukaan kuvioihin,kun se jotenkin asiaan kuuluis,eli pikkasen yhteishengen hakua yhteisen naurun aiheen myötä niin hyvä on.

Mutta eniten harmittaa ja inhottaa,tuo asenne,että tässä ollaan täys tampioita,vain sen tähden,ettei harrasta suojelua ja koira on geeli,ja muutama suojeluharraste vuosi tekee mestarin ja tulos antaa ikuisen tietotaidon,jopa niin,että silloin jalostukseen käytettävien koirien tuloksettomuus on hyväksyttävää.Aika elastista ajattelua ja antaa kyllä kuvan jotenkin hieman puolueellisesta asenteesta,ja olisipa kiva kun nyt tämä toinen kasvattaja sivuillansa hehkuttaisi matccshow tuloksilla ja toinen tuolla venäjän tuloksella,olisiko suhtautuminen sama ja AA/00ja SG riittävä tulos jalostusnartulle.

Kun ei kerran puhuta samasta asiasta,eikä tunnu oikeen maailmat yhtyvän,niin ollaan nyt sitten edes vaatimuksissa ja näytöissä tasapuolisia,eikä lipsuta kaverin kohdalla vain kaveruuden vuoksi,eli kaikille samat oikeudet ja velvollisuudet ja vaatimukset,eikä paikkakunta ja ystävyys ole asioita jotka oikeuttavat tinkimään periaatteista.Minusta se on hieman toisin päin,kaverilta voi vaatia enemmän ja arvostella tiheämmällä seulalla ja se kestää,jos ollaan aikuisia ihmisiä.Mutta asialinja pitää olla,eikä sitä ole poukkoilu periaatteissa,vain henkilökemia syistä ja kaveruuden varjolla.

Ja pikku hiljaa olisi kiva kun eräät henkilöt tajuaisivat,että moni geeli on juuri oiva kisakoira,ja ihmisiä on jotka haluaa vähempi vietikkään koiran,eikä se tarkoita sitä,että koira on nolla vaikkei olekkaan suojeluharrastajan mieleinen,se voi silti olla hyvä harrastus koira,selvitä rodunomaisesta kokeesta,mutta laji ei kiinnosta omistajaa.

Tuli muuten tossa mieleen et mähän oon rahdannu aikoinani ton yhden norskin suomeen ja sehän osottautu oikeen käyttikseksi,vaikkei itse omannut tulosta,mutta löytyypi kivasti monen aktiivisen koiran takaa...mutta niinhän mä silloin sitä sanoinkin,että siinä on kiva koira ja oikee määrä työläistä.Ja ei suojeltu,mutta kyllä ominaisuuksia testattiin ja tutkittiin,ja valinta oli oikea ja periytti sitä mitä odotettiin.Joten aina ei tulokset ole se näyttö,eikä näyttö ole sama,kuin unohda käyttö,eikä käyttö ole ainoa fakta ja totuus.

• iimuli

meillä hyviä kokemuksesta kyseisestä kasvattajasta, on joitakin koiria astutettu siellä. Outi on rehellinen vastuuntuntoinen kasvattaja..... ns. työ- ja Geeliturkit.....? itse panostimme terveyteen ja luonteeseen, näkö ei tietenkään ollut vika... niitäkin tuli... myös koetuloksia löytyy.

• Annamaarit

Siis ei niitä kokemuksia kellään? Täällä vaan jengi riitelee vaikka saman rodun harrastajia ovat, voi kiesus mitä porukkaa :) Taidan vaihtaa rotua, tai siirtyä harrastamaan jonkun pk-yhdistyksen riveihin... Hyvää kesää kaikille ja kiitokset "valistavista" vastauksista!

• niin...

jos et kestä rodun tuomaa porukkaa mikä nyt sattuu jakantuneen kahteen...niin teremenemästä. Hanki se rotu mistä pidät ja seiso omien sanojesi takana. Näin me muut tehdään, toisistamme emme pidä mutta rotuna rakastamme koiraa!!! Aika luovuttaja asenne sulla, sakemanni ei todellakaan ole sinun koirasi!!Jos et kestä saakelin foorumeiden väittelyä miten voit sanoa että hermosi kestävät sakun koulutusta?? Hyvä että huomasit ajoissa mihin olet sekaantumassa.

• Mia M

Jos oikeasti kiinnostaa harrastuskoiraksi hyvän koiran hankinta, ota yhteyttä suoraan mailitse niin katotaan voinko olla avuksi..

Hyviä harrastuskoiria tulee käy-, seka- kuin joiltain näyttelykasvattajiltakin. Se vaatii vaan paljon vaivaa (ja useasti myös apua) löytää sopiva ja LUOTETTAVA kasvattaja.

Tulokset eivät ehkä periydy, mutta ne ominaisuudet laadukkaan tuloksen saamiseen periytyvät. Käyttistä tai sekalinjaista ei kannata vieroksua vain siksi ettei halua suojelua harrastaa, kyllä niistäkin hyviä harrastuskoiria tulee muihinkin lajeihin - ja useimmat kasvattajat ovat valmiita myymäänkin koiraa muihinkin lajeihin kuin vain suojeluun.

Jos kuitenkin haluaa vakavasti myös näyttelyitä harrastaa ohella, ei silloin seka- tai käyttölinjainen ole ehkä se menestyvin valinta ;).

Jos apu kelpaa niin minuun saa yhteyden maililla: miuquz (at) gmail.com

• Annamaarit
        Mia M kirjoitti:

Jos oikeasti kiinnostaa harrastuskoiraksi hyvän koiran hankinta, ota yhteyttä suoraan mailitse niin katotaan voinko olla avuksi..

Hyviä harrastuskoiria tulee käy-, seka- kuin joiltain näyttelykasvattajiltakin. Se vaatii vaan paljon vaivaa (ja useasti myös apua) löytää sopiva ja LUOTETTAVA kasvattaja.

Tulokset eivät ehkä periydy, mutta ne ominaisuudet laadukkaan tuloksen saamiseen periytyvät. Käyttistä tai sekalinjaista ei kannata vieroksua vain siksi ettei halua suojelua harrastaa, kyllä niistäkin hyviä harrastuskoiria tulee muihinkin lajeihin - ja useimmat kasvattajat ovat valmiita myymäänkin koiraa muihinkin lajeihin kuin vain suojeluun.

Jos kuitenkin haluaa vakavasti myös näyttelyitä harrastaa ohella, ei silloin seka- tai käyttölinjainen ole ehkä se menestyvin valinta ;).

Jos apu kelpaa niin minuun saa yhteyden maililla: miuquz (at) gmail.com

Kiitos avuntarjouksesta, sinä olet todellinen rodun vaalija. Olen tuonne Evergreysin suuntaan kallistunut ja sieltä ajattelin pentua kysellä. Toinen vaihtoehto on Sonorian, terveitä ja minun silmääni miellyttäviä kasvatteja. Joten eiköhän minulle pentu näistä jommastakummasta jossain vaiheessa löydy :)

• PeePee
        Annamaarit kirjoitti:

Kiitos avuntarjouksesta, sinä olet todellinen rodun vaalija. Olen tuonne Evergreysin suuntaan kallistunut ja sieltä ajattelin pentua kysellä. Toinen vaihtoehto on Sonorian, terveitä ja minun silmääni miellyttäviä kasvatteja. Joten eiköhän minulle pentu näistä jommastakummasta jossain vaiheessa löydy :)

Itsekin aloittelijana (tämän rodun parissa) olen tässä tarponut spk-kasvattajasuossa ja tekemieni tilastojen ja tutkailujen pohjalta kuulostavat omaan korvaani nuo kennelit (Evergreys ja Sonorian) oikein hyviltä :) Voimia pennun kanssa painimiseen!

• ekspo
        PeePee kirjoitti:

Itsekin aloittelijana (tämän rodun parissa) olen tässä tarponut spk-kasvattajasuossa ja tekemieni tilastojen ja tutkailujen pohjalta kuulostavat omaan korvaani nuo kennelit (Evergreys ja Sonorian) oikein hyviltä :) Voimia pennun kanssa painimiseen!

Mulla on evergrey koira, mahtava ja terve otus vaik kisaamaan ei koskaan ehditty lähinnä johtuen omista työ ja opintokiireistä. mulla on sellanen käsitys että tän kennelin kasvatit ovat niinku ylivoimasia muihin verrattuna tosin voi olla vaan mun käsitys mutta hyvä koira mulla ainakin on. Kävin sen kanssa maalimiehellä joka kehui kyllä ainesta olevan suojeluharrastukseen mutta ei vaan ehditty sitten aloittaa kiireistä johtuen. terveisiä kasvattajille kovasti ja kiitos vähän on yhteydenpito jäänyt just kiireistä johtuen

• Hanuri84

Älkää hyvät ihmiset ostako koiraa Svarzekoks kennelistä!itse ostimme saksanpaimenkoiran syksyllä..papereita ei ole vieläkään tullut ja jos joskus tulee,niin tulee olemaan EJ rekisteriin!pentutehtailua vastaan olemme aina olleet,mutta sen uhreiksi kuitenkin jouduimme!kasvattaja on kasvotusten todella luotettava,mutta tosiasiassa valheita valheiden perään syöttää puhelimessa..!kannattaa soittaa saksanmpaimenkoiraliiton suosittelemat kasvattajat läpi,ennenkuin menette sokeana ostamaan koira!outi vei kätevästi rahat,ja me saimme todennäköisesti lonkkavikaisen pennun!PERKELE!!!!!

• katso peiliin

aika kovia syytöksiä tässä vaiheessa kun loppukaneetissa kuitenkin toteat:
        "me saimme todennäköisesti lonkkavikaisen pennun!"

miksi joku ostaa pennun ilman papereita? eikö se ole täysin omaa tyhmyyttä?

• Doggies
        katso peiliin kirjoitti:

No kuule, miksi ostaa auto ja maksaa siitä kun huomaakin sen olevan pas..??? Jos elävästä olennosta tehdään kauppaa ja kasvattaja tuntuu rehdiltä on ajatus , että kaupanteko on rehellisellä pohjalla. Mutta naiviahan se on uskoa nykykasvattajien olevan rehellistä porukkaa. Mutta EI siinä tarvitse peiliin katsoa. Toki se seuraava kasvattaja saa epäilyksen valtaan ainoastaan kun edellinen osoittautuu epärehelliseksi. Kannattaisi pitää koirien terveys VIHDOINKIN PÄÄASIANA ja KAUPANTEKO REHELLISENÄ. OPITTEKO KOSKAAN vai poistuuko takianne hieno rotu kokonaan käsistämme.....rotu, jonka kuuluu olla vahva!

Meillä myös kokemus , joka ei mieltä ylennä kasvattajaa kohtaan. Pentuja tulee tästä alottajan kysymästä kennelistä liukuhihnalla ja pakko sinne on mahtua niitä hyviäkin kun lottovoittona.

• ????
        Doggies kirjoitti:

No kuule, miksi ostaa auto ja maksaa siitä kun huomaakin sen olevan pas..??? Jos elävästä olennosta tehdään kauppaa ja kasvattaja tuntuu rehdiltä on ajatus , että kaupanteko on rehellisellä pohjalla. Mutta naiviahan se on uskoa nykykasvattajien olevan rehellistä porukkaa. Mutta EI siinä tarvitse peiliin katsoa. Toki se seuraava kasvattaja saa epäilyksen valtaan ainoastaan kun edellinen osoittautuu epärehelliseksi. Kannattaisi pitää koirien terveys VIHDOINKIN PÄÄASIANA ja KAUPANTEKO REHELLISENÄ. OPITTEKO KOSKAAN vai poistuuko takianne hieno rotu kokonaan käsistämme.....rotu, jonka kuuluu olla vahva!

Meillä myös kokemus , joka ei mieltä ylennä kasvattajaa kohtaan. Pentuja tulee tästä alottajan kysymästä kennelistä liukuhihnalla ja pakko sinne on mahtua niitä hyviäkin kun lottovoittona.

siis ostatko autotkin ilman papereita ????

• hanuri84
        katso peiliin kirjoitti:

niinkuin siinä mainitsin, että outi on erittäin hyvä puhumaan ja luotettavan oloinen!onhan se omaa tyhmyyttä,turha sitä on kieltää..mutta kennelliiton tuntien on hyvin mahdollista että papereita joutuu muutaman viikon odottamaan...ja jos kasvattajalla on 20 vuoden kokemus alalta, luulisi hänellä olevan sen verran järkeä päässä, ettei jatkaisi tuollaista jalostuslinjaa..koiran terveys tässä kuitenkin on etusijalla,eikä niinkään raha!

• pöörhäps
        hanuri84 kirjoitti:

niinkuin siinä mainitsin, että outi on erittäin hyvä puhumaan ja luotettavan oloinen!onhan se omaa tyhmyyttä,turha sitä on kieltää..mutta kennelliiton tuntien on hyvin mahdollista että papereita joutuu muutaman viikon odottamaan...ja jos kasvattajalla on 20 vuoden kokemus alalta, luulisi hänellä olevan sen verran järkeä päässä, ettei jatkaisi tuollaista jalostuslinjaa..koiran terveys tässä kuitenkin on etusijalla,eikä niinkään raha!

millainen on todennäköisesti lonkkavikainen pentu?

• hanuri84
        pöörhäps kirjoitti:

millainen on todennäköisesti lonkkavikainen pentu?

sellainen,jonka vanhempien lonkkaindeksi ei täytä saksanpaimenkoiraliiton vaatimaa indeksiä,eikä pentuetta saa muuhun kuin EJ rekisteriin!n.25 % todennäköisyydelllä lonkkavika periytyy,jos vanhempien lonkat on surkeat niinkuin tässä tapauksessa. Ostettaessa kasvattaja vakuutti lonkkien olevan molemmilla vanhemmilla priimat..näin ei kuitenkaan ollut!

• si sikaa säkissä

Miksi et tarkastanut vanhempia kennelliiton rekisteristä? siellähän se on tieto kaikkien luettavissa.

• hanuri84

niimpä...ensikertalainen koiran ostaja luottaa sokeasti!:(

• sama pentue?

mistä vanhemmista pentusi on?

• hanuri84

urma-omega!otan osaa jos olet joutunut samaan tilanteeseen kuin me!!!

• hanuri84

juuri ne! onko samasta pentueesta kyse?

• ei sikaa säkissä

kirjoitit:

"vanhempien lonkkaindeksi ei täytä saksanpaimenkoiraliiton vaatimaa indeksiä,eikä pentuetta saa muuhun kuin EJ rekisteriin!n.25 % todennäköisyydelllä lonkkavika periytyy,jos vanhempien lonkat on surkeat niinkuin tässä tapauksessa. Ostettaessa kasvattaja vakuutti lonkkien olevan molemmilla vanhemmilla priimat..näin ei kuitenkaan ollut! "

siis onko rekisteriin ilmoitettujen tietojen jälkeen ilmennyt jotain uutta jomman kumman vanhemman lonkissa?

• hanuri84

lonkkaindeksin pitää olla vähintään 101 (isän emän lonkkaindeksi/2),jotta pentuja saa edes teetättää..poikkeusluvalla voi teetättää pentuja,mutta lupa pitää hakea saksanpaimenkoiraliitolta,ennen nartun astutusta..tässä tapauksessa lupaa on haettu vasta pentujen syntymän jälkeen!lonkkaindeksi oli astutus hetkellä vain 100. No huomenna soitto kennelliittoon ja viedään asia käräjille!loppuupahan ainakin tämä vääntö!lukekaa www.saksanpaimenkoiraliitto.fi/hallituksen pöytäkirjat 07/10,siinä asiasta mainintaa...

• ei paha

vielä hetki sitten kolmannes pentueista oli selvästi huonompia kuin tämä. tuo keskiarvo 100 on ihan ok. molemmilla vanhemmilla myös hyvät lonkat itsellään. en kyllä kovin huolissani tuosta olisi.

nimim. omalla harrastuskoiralla vanhempien indeksit keskim. 88 ja koiralle D-lonkat. harmittaa, kun ei silloin ymmärtänyt..

• hanuri84

jos koko suvun keskiarvo on tuo,niin olisi pitänyt jättää pennut teetättämättä..mutta minkäs teet jos pelkkä raha on motivaattorina!eikä spkliitto asettais mitään indeksejä, jos haluttais että pentuja teetetään kellä vaan keskenään!ja onhan siitä aikaa,kun ko vanhempien lonkat on kuvattu!jos 1 vuotiaana saa lonkkakuvista A,ni ei välttämättä tarkota,että lonkat on 2-3 vuotiaana samassa kunnossa!mielestäni nekin pitäisi kuvata vuoden välein...

• friman 75

todellakin on ja pelkästään huonoja!!!

• mmiinna

no jos paikanpäälle menee ja näkee kymmeniä koiria niin omaa tyhmyyttä ostaa ja jälkeenpäin vinkia pentutehtailusta

• hanuri84

Tämä on vain varoittava esimerkki paikasta,josta en voi suositella pentua ostettavan!Ja tiedoksi sellaisille,jotka koiraa meinaavat ostaa ja harkitsevat ko paikkaa.Ikävää vaan kuulla jos jollekulle muulle on käynyt vastaavanlaisesti!!!!sä voit olla tota mieltä jos tahdot,mut mun suuta se ei tuki,eikä mielipidettä muuta!

• sakuton

mitä kasvattaja sanoo sulle papereista....mulla on ollut koira sieltä ja kaikki oli kunnossa b-lonkaty 0-kyynäret ja täys terve ,teki yhdet pennut ja nilläkin kaikilla oli terveet lonkat ,hyvä luonne ja mukava koira ....en koskaan saanut mittään soopaa niskaan ja aina ystävällisen kohtelun....mutta ainahan sattuu ja tapahtuu...paljonhan sillä koiria on....

• Hohhoijaa...

Otappa vähän happea välillä Hanuri84 ! Jos indeksit on 100 eikä 101 niin ei ole oleellisesti ostotilanteesta pennun odotusarvo lonkkien suhteen muuttunut -yhden pykälän indeksit vaihtelee jo ihan eri laskentakerroillakin joskus... En puolustele tässä nyt kasvattajaa tai ota paperiasiaan mitään kantaa (kun en paremmin asioista tiedä), mutta tuo pennun yhtäkkinen laskeminen todennäköisesti lonkkavikaiseksi on kyllä jo ihan turhaa hössötystä. Kai tiesit, että tässä rodussa tutkimusten mukaan omistajan tekemiset kasvuaikana vaikuttavat jopa enemmän kuin muissa roduissa ? En siis aloita ikuista vääntöä "Omistaja pilannut koiran lonkat" vaan annan vinkin, että ei se pentusi ole tuomittu lonkkavikaiseksi vanhempien tuloksen perusteella (100 on rodun keskiarvo, haloo!), mutta itse voit vaikuttaa myös siihen onko omasi sitten keskiarvon paremmalla vai huonommalla puolella..

Jos taas aiot johonkin lakitoimiin ryhtyä niin tuskin on kovin välkkyä palstoilla esiintyä tunnistettavasti ja päästellä typeriä lausuntoja suustaan.. Maltti on valttia ja jokaiselle asialle löytyy kanavat mitä pitkin kannattaa edetä ja asiat hoitaa kuntoon.

• hanuri84

kyllä se on tiedossa että siihen itse vaikutetaan missä kunnossa ne lonkat on!ottaa vaan aivoon,kun valehdellaan (esim.rekisteröintiä ei ole tapahtunut siksi,ettei kennelliitto osaa päättää mihin rekisteriin pentue laitetaan,näin puhui meille kasvattaja vielä helmikuussa..todellisuudessa spk liitto on antanut luvan vain ej rekisteröintiin JO MARRASKUUSSA!)miksi siis asiasta piti valehdella meille monta kuukautta?minä kutsun sitä epärehellisyydeksi!

• Villiomena

Mulla ollut sieltä 1 saku, jolla paskat lonkat ja perinnöllinen silmäsairaus.Luonteeltaan oli sellanen että kaikki lehmää pienemmät piti tappaa. Tuttuni osti sieltä saku pennun jolla oli giardia, jota siis esiintyy likaisissa oloissa. Mielestäni tyypillinen pentutehtailija. Ei se määrä vaan se laatu, vai oliko se toisin päin....

• hanuri84

meidän koira on kyllä tosi kiltti luonteeltaan ja oikein leikkisä,siitä en voi antaa mitään moitteita..ei me sitä näyttely koiraksi olla ostettu vaan kaveriks ja lemmikiks..toivon vaan sydämeni pohjasta ettei jalkojen takia tule mitään ongelmia,en nimittäin kestä katsoa jos se joutuu kärsimään!!

• PASSSIIVCINEN

ETTÄ TE SSAKEMANNI IHMISET OLETTE TYPERIÄ ,JUST TÄMÄN VUOKSI PISTIN RODUN NAULAAN KUN SAKUNI KUOLI VANHUUTEEN.....SAMAT IHMISET JAKSAVAT JAUHAA SAMAA PASKAA VUODESTA TOISEEN ,RODUN HYVÄKSI TEHDÄÄN TÄTÄ PASKAPUHDETYÖTÄ ELI HAUKUTAAN KASVATTAJAT JA VAIN TIETYT IHMISET JA HEIDÄN MANTRANSA ON HYVÄKSYTTYÄ ....VOI SISSUS KASVAKAA JO AIKUISIKSI KAIKKI LILLIT JA TILLIT JA KOITTAKAA SIVISTYÄ JOS SE SIELLÄ REMMIN TOISESSA PÄÄSSÄ ON MAHDOLLISTA SIIS SIELLÄ MISSÄ ON SOÖMU....KOIRAT JA ROTU ON MAHTAVA MUTTA NÄMÄ TILLIT JA LILLIT JA KAIKENMAAILMAN MAAILMANVALTAAJAT TEKEE TYÄMÄN RODUN HARRASTAMISESTA NIIN PASKAMAISEN JUTUN ,ETTÄ ALTA POIS ....KOLME VUOTTA SITTEN KÄVIN VIIMEKSI NÄILLÄ SIVUIOLLA JA SAMAA PASKAA SAMAT EUKOT JAUHAA EDELLEEN.....HYVÄNEN AIKA KASVAKAA AIKUISIKSI ....KYSE ON VAIN KOIRASTA MAAILMASSA ON MUUTAKIN KUIN HÄNNÄN HEILUTUSTA VAIKKA NIIN MINÄKUIN AIKANAAN LUULIN ETTEI OLE ELÄMÄÄ SAKUJEN JÄLKEEN ....MUTTA ONPAS ....TSEMPPIÄ KAIKILLE OIKEILLE SAKUMAANIKOILLE JA TEILLE TÄYSIN TAUKEILLE HANKIKAA ELÄMÄ.eiSE MALKA VOI LÖYTYÄ SIELTÄ TOISEN SILMÄSTÄ OMASSAKIN VOI OLLA TUKKI....KATOTAAN MITEN JÄRKYN RYÖPYN TÄMÄ PROVO SAA AIKAAN ....VALITETTAVASTI SE ON KIRJOITUSVIRHEINEEN JOPA YHEN IHMISEN MIELIPIDE JA SIIHEN ON OIKEUS VIELÄ SUOMESSA....

• SOLMUPÄÄ

NÄIN ON SOLMUPÄÄ ON USEIN HUKASSA ITSENSÄ KANSSA....

• solmupään kamu
        SOLMUPÄÄ kirjoitti:

NÄIN ON SOLMUPÄÄ ON USEIN HUKASSA ITSENSÄ KANSSA....

Kyllä kasvattajan on katsottava että pentu joka lähtee on ok....

• urma

kyllä ne pennun lonkat pilataan aika pitkälti siinä vaiheessa kun se kennelistä saadaan kotiin ja ylisyötetään kasvuvaiheessa. itse olen urman kasvattanut pennusta lähtien ja käyttänyt näyttelyissä joten tiedän kyllä koiran historian ihan helvetin hyvin. avioeron vuoksi jouduin luopumaan urmasta kun ei ollut muita vaihtoehtoja kuin lopetus tai takasin kasvattajalle. en olisi mielelläni sitä tehnyt, mutta oli pakko. ja mielestäni outi sai ihan helvetin hyvän jalostusuroksen itselleen-ei sukusiitosta suomessa ja hyvä linja muutenkin tamaksen pentuna. että pitäkää suutanne soukeammalla ketkä ette tiedä pennuista taikka sen kasvattamisesta yhtään mitään ja jättäkää koirat hankkimatta jossette niitä osaa oikeesti kasvattaa.

• Outo lintu

Juu ja perimälläkö ei ole mitään tekemistä lonkkavian kanssa. Itse en kyllä olisi kasvattajalle koiraa takas myynnyt mielummin lopettanut kun sinne häkki rivistön jatkeeksi koiran antanut. Mutta kukin tyylillään. En ymmärrä ihmisiä jotka ostaavat tuolta "koira tehtaasta" yhtään koiraa.
      Terveisin Sakemanneja 30 vuotta omistanut.

• jaaha-vainiin

No se on hyvä jos olet jo 30 vuotta sakemanneja omistanut. Silloin varmaan tiedätkin millainen on HYVÄ sakemanni. Ja kannattaako sellaista koiraa lopettaa vaan sen takia jos sitä ei pysty rivitaloasuntoon ottamaan? Mieluummin itse laitoin kasvattajalle, jolta se sai hyvää hoitoa, kun takaisin ex-aviomiehelle joka ei sitä hoitoa sille antanut. Sitäpaitsi,kyllähän tuo näkyy spl-erikoisnäyttelyissä käyvän joten ei se siellä häkkirivistön jatkeena vaan ole...taidat olla niitä jotka ostavat näitä mainitsemattomia sisäsiittoisia sakemanneja joiden molemmissa vanhemmissa on ikävän usein ihan samoja koiria? Onneksi kennelliitto laittoi jotain rajaa tuohonkin touhuun.

• ihmettelen täh?

Miten muka ei rivitaloon voinut ottaa? Mulla on kerrostalossa. Ja aiemmin ollut eläkepäiviään mulle viettämään tullut kodinvaihtaja, entinen häkkikoira!

• kukkahatuton

Täytyy kyllä sanoa, että tähän ketjuun mahtuu enemmän sontaa kuin keskikokoiselle kaatopaikalle.

Vaikka itsellä on ollut 12 kpl käyttölinjaisia sakemanneja (jo silloin kun näistä linjoista ei edes vaahdottu), niin en jumalauta kehtaisi väittää, että näyttelylinjaiset ovat jotain lapasia tai vietittömiä sohvaperunoita. Erityisesti, kun on katsellut kentällä mm. jotain saksalaisen isälinjan omaavia näyttelylinjaisia, niin kyllä on koirilla aivan riittävästi viettiä ja luonnetta harrastaa vaikka kuinka pitkälle. Jokainen, joka ihan oikeasti on koirien kanssa ollut tekemisissä (ei pelkästään foorumitietäjänä) tajuaa tämän kunhan vaan viitsii edes käydä katsomassa ja lopettaa oman koiransa palvomisen. Tai vastaavasti, käyttölinjaisten mollaaminen viettihyrriksi... Totuushan on seuraavanlainen:

Tuosta norskien menestyksestä voi vaan todeta, että katsotaan vaan me täällä kotonurkissa peiliin - ei koiraan. Kaikki epäonnistumiset koulutuksessa ja kisoissa voi aina laittaa sen piikkiin, joka ei osaa puhua, mutta minä olen aina väittänyt ja väitän edelleen, että hyvä kouluttaja tekee koirasta kuin koirasta kelvollisen harrastuskoiran. Tai viettihyrrän. Tai lapasen.

Kun on silloin tällöin ja harvakseltaan käynyt katselemassa, millaista touhu on vaikkapa SPL:n penturyhmissä tätä nykyä, niin ei tarvitse ihmetellä jos ei tule menestyviä kisakoiria. On nimittäin opetus ja opastus monissa paikoin surkean ja säälittävän välimaastossa, eikä siitä mihinkään pääse, että minkä nuorena (väärin) oppii sen vanhana (huonosti) taitaa. Kisaharrastuksen kulmakivi joka ikisessä lajissa on laaja harrastajamassa eikä tällä tavoin sitä ainakaan meillä pystytä jalostamaan juuri lainkaan.

• mevu

Hei.

Sakemannini hankittiin aikoinaan Svarzekoksilta. 1,5-vuotiaana kun kuvattiin lonkat, oli jo alkava nivelrikko ja D:n lonkat, kyynärnivelet 1 ja 0, vaikka olin ollut ERITTÄIN tarkka ruokinnan ja liikutuksen suhteen.
      Siitä närkästyneenä kävin läpi paljon svarzekoksin sukulinjoja (niistä koirista minkä lonkista nyt yleensä on edes ilmoitettu kennelliitolle) ja sieltähän kävi ilmi, että he jalostavat ihan surutta C- ja jopa D-lonkkaisilla koirilla.
      Koiran vanhetessa alkoivat myös selkävaivat - aivan koukkuselkäinenhän tuo ressukka on.
      Tuttavieni samalta kasvattajalta (tai heidän kanssaan yhteistyötä tekevästä kennelistä) hankkimat saksanpaimenkoirat ovat myös olleet poikkeuksetta joko luonne-, tai selkä- ja lonkkavikaisia.
      Heidän periaatteensa on selkeästi vain koiran 'kaunis ulkomuoto', esim "ompa nätti pää!" Selkeästi ei kiinnosta koiran kunto tai hyvinvointi.
      En koskaan voisi suositella tätä kenneliä kenellekään!

• miina19971

Onhan Outi töissä eläinlääkärillä ja sopii kuvauksia sinne säännöllisesti. Eiköhän ostajan oma ongelma jos ostaa.

• niin!

tiedokseks vaan,että Outilla ei ole minkäänlaista eläinlääkäri lupaa!on ihan itse itsensä siihen asemaan nostanut!näin sanottin ainakin saksanpaimenkoiraliitosta meille!mä ainaki uskon ennemmin niitä,ku Outin puheita!!!!! ja pakkohan sen on kuvauksia sopia,koska on kasvattaja!

• niin! kirjoitti:

tiedokseks vaan,että Outilla ei ole minkäänlaista eläinlääkäri lupaa!on ihan itse itsensä siihen asemaan nostanut!näin sanottin ainakin saksanpaimenkoiraliitosta meille!mä ainaki uskon ennemmin niitä,ku Outin puheita!!!!! ja pakkohan sen on kuvauksia sopia,koska on kasvattaja!

vaikka molemmat vanhemmat olisivatkin parasta A ryhmää, voi pentujen lonkkatulokset olla laidasta laitaan. mielestäni suomessa valvotaan varsin hyvin koirien terveystuloksia sekä sukuprosentteja, paremmin kuin ihmisten!

kuinka moni meistä tietää millaisessa kunnossa omat lonkkamme ovat tai mikä meidän sukusiitos % on:) ja välistä tuntuu että koirien ruokintaa valvotaan paremmin kuin monen lapsen..

kasvattajia on laidasta laitaan, niinkuin meitä muitakin. hyväksi kasvattajaksi koen ihmisen, jonka puoleen voi kääntyä tarpeen tullen ja jolta saa tärkeitä vinkkejä koiran kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa.

koiraa hankkivan kannattaa osallistua tapahtumiin jossa pääsee tutustumaan eri kasvatteihin. esim palveluskoiraliitto, saksanpaimenkoiraliitto yms järjestävät vuosittain tottelevaisuus, suojelu, näyttely kilpailuja jotka ovat myös yleisölle avoimia. näissä jos jossain törmää koiriin ja omistajiin, eikä kysyvä tieltä eksy!

lainatakseni.. emme saa sellaista koiraa mitä haluamme vaan saamme sellaisen koiran jonka tarvitsemme! ja ainahan koiran ostamiseen liittyy omat riskinsä terveyden ja luonteen kanssa. mutta kukaan ei ole selvännäkijä. uskon että kokenut kasvattaja näkee pennusta tiettyjä asioita ja näistä olisi hyvä myös tulevaa omistajaa valaista:)

oma kokemus koiran kasvattajasta ei ollut myöskään mikään ratki riemukas ja vastoinkäymisiä on ollut. mutta kaikesta on selvitty, enkä parempaa nelijalkasta ystävää olisi voinut saada:)

• laitan vielä linkin, tutustu! on hyvä tarkastella löytyykö koirilta minkä verran pk (PK) tai luonnetesti tuloksia (LTE), minkä ikäisiksi koirat eläneet ja kuolemaan johtaneet syyt sekä perinteiset lonkka kyynär tulokset. lisäksi on hyvä tiirailla kuinka monta pentuetta keskimäärin vuodessa, koirat joita jalostukseen käytetään yms. ei muutakuin hommiin:) ja tarkastele myös muita kasvattajia sekä vertaile!

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattaja.aspx?K=SVARZEKOKS&R=166

• ....

Pk tuloksia 58 kpl:tta, LTE 20kpl:tta, LTEP 52kpl:tta. Lonkat: A 98kpl:tta, B 161 kpl:tta, C 149kpl:tta D 105kpl:tta & E 22kpl:tta. Kyynäreet: 0 308kpl:tta, 1 53kp:tta, 2 32kpl:tta & 3 16kpl:tta.Kuvattuja lonkat: 535/1107 & kyynäreet: 409/1107

minkä ikäisiksi koirat eläneet ja kuolemaan johtaneet syyt & kuinka monta pentuetta keskimäärin vuodessa, koirat joita jalostukseen käytetään

• FargoRip.

Itse olen asunut kyseisen kasvattajan kasvatin kanssa. "vuotias uros oli lopetettava aggressiivisuutensa ja arvaamattomuutensa vuoksi...... liekö huonoa tuuria vai huonojen geenien tulosta. Mene ja tiedä.

• kysyjä

Oletko miettinyt mahdollisuutta että itse pilasit koiran?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3057
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2801
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      184
      2428
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2155
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1476
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13