Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

piha-altaan hoito ja koristelu

HHH

Hei
Miten piha-allas kannattaa puhdistaa talven jälkeen? Mitä sinne laitetaan estämään levä yms kasvustoa) Minulla on pieni piha-allas (pituus n. 1,2 m ja leveys 60-80 cm) Olen muuttanut tähän syksyllä, joten aiempaa kokemusta ei ole. Onko jollain vielä vinkkejä, miten saisin verhoiltua muovialtaan reunat? Pumpun olen jo ostanut, kun luin jostain, että se pitää veden paremmin puhtaana. Kiitos jo etukäteen vinkeistänne!

2

2381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puurastaja

      sillätavalla, että tyhjennän sen uppopumpulla ja loppuvedet sankolla ja kauhalla. Sitten suihkutan painepesurilla kivienvälit ja sen allasmuovin, sitten pesen sen muovin autonpesusienellä, en ole käyttänyt pesuainetta, kun minulla on siinä kaloja. Tosin on siinä vettäkin 12-15000L ei ehkä pienet pesuainejäämät haittaisi. Mäntysuopa saattaisi olla paras.
      Altaanreunat mulla on kivetty semmoisilla pyöreilläkivillä, ja oleskelualue on laatoitettu, ei siitä muovia kovinpaljon näy, sitten laatoitetun vastapuoli on istutuksilla, matalaa kasvustoa olevia perennoja. Jotkut laittaa koko altaan täyteen kiviä, minä en laittaisi, juuri tämän puhdistamisen takia. Sisällä voi käyttää vaikka allassubstraattia se on sellaista valeaa rouhetta. Se pitää pestä ennen kun laitat altaaseen, muuten vesi menee heti sameaksi.
      Käytän sitä itse koreissa jossa minulla on lumpeita, ulpukoita ja vesikortetta. Ne ovat siellä koreissa läpi talven lasken ne vaan pohjalle. syvyyttä on 1,5m . Substraattia saa Rautakaupasta puutarhapuolelta. Aika kallista mutta voi käyttää vuosia, saa oliko 5-40l pussissa. Leväaineet saa samasta kaupasta 14-17e pullo 0,3l. Kannattaa kysyä myyjältä tarkemmin.
      Altaan reunoille on saatavana sellaista hiekkamattoa, sen hinta oli jossain 30e metri 30 senttiä leveänä. Itselleni jos olisi laittanut kiertämään koko altaan niin menekkiä olisi ollut n.25m sen kun kertoo tuolla 30e niin ompa hintaa, siispä kivet edullisemmaksi tuli. On ne siinä olleet 6 vuotta suhteellisen mukavasti.

    • pms68

      ylempi kirjoittaja oma ajo ihan kunnon lammen.

      Tuon muovialtaan voi nostaa vaikka ihan paikaltaan varovasti ylös ja pestä sitten kunnolla puhtaaksi. Pohjalel hankit riittävästi allassubstrraattia, saa ainakin viherrinki myymälöistä säkkeinä. Se tasapainottaa vettä ja pitää sitä kunnossa jopa ilman pumppuakin, mutta pumppu parantaa tilannetta huomattavasti. Vettä voi vaihtaa osittain kesän aikana jos tuntuu että alkaa mennä huonoksi jos niin haluaa..

      Jos altaassa on vettä niin sen saat tyhjäksi vaikka sillä pumpullasi pumppaamalla tai sitten ihan perinteisesti kauhomalla äyskärillä.. osa altaista tyhjennetään talveksi, mutta nykyään taitaa kaikki olla jo täytenä säilöttävää mallia.

      Reunoja voi verhoilla erilaisilla kivillä ja laatoilla, kasveilla... aiheesta on paljon materiaalia kirjoissa ja netissäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe