piha-altaan hoito ja koristelu

HHH

Hei
Miten piha-allas kannattaa puhdistaa talven jälkeen? Mitä sinne laitetaan estämään levä yms kasvustoa) Minulla on pieni piha-allas (pituus n. 1,2 m ja leveys 60-80 cm) Olen muuttanut tähän syksyllä, joten aiempaa kokemusta ei ole. Onko jollain vielä vinkkejä, miten saisin verhoiltua muovialtaan reunat? Pumpun olen jo ostanut, kun luin jostain, että se pitää veden paremmin puhtaana. Kiitos jo etukäteen vinkeistänne!

2

2546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puurastaja

sillätavalla, että tyhjennän sen uppopumpulla ja loppuvedet sankolla ja kauhalla. Sitten suihkutan painepesurilla kivienvälit ja sen allasmuovin, sitten pesen sen muovin autonpesusienellä, en ole käyttänyt pesuainetta, kun minulla on siinä kaloja. Tosin on siinä vettäkin 12-15000L ei ehkä pienet pesuainejäämät haittaisi. Mäntysuopa saattaisi olla paras.
      Altaanreunat mulla on kivetty semmoisilla pyöreilläkivillä, ja oleskelualue on laatoitettu, ei siitä muovia kovinpaljon näy, sitten laatoitetun vastapuoli on istutuksilla, matalaa kasvustoa olevia perennoja. Jotkut laittaa koko altaan täyteen kiviä, minä en laittaisi, juuri tämän puhdistamisen takia. Sisällä voi käyttää vaikka allassubstraattia se on sellaista valeaa rouhetta. Se pitää pestä ennen kun laitat altaaseen, muuten vesi menee heti sameaksi.
      Käytän sitä itse koreissa jossa minulla on lumpeita, ulpukoita ja vesikortetta. Ne ovat siellä koreissa läpi talven lasken ne vaan pohjalle. syvyyttä on 1,5m . Substraattia saa Rautakaupasta puutarhapuolelta. Aika kallista mutta voi käyttää vuosia, saa oliko 5-40l pussissa. Leväaineet saa samasta kaupasta 14-17e pullo 0,3l. Kannattaa kysyä myyjältä tarkemmin.
      Altaan reunoille on saatavana sellaista hiekkamattoa, sen hinta oli jossain 30e metri 30 senttiä leveänä. Itselleni jos olisi laittanut kiertämään koko altaan niin menekkiä olisi ollut n.25m sen kun kertoo tuolla 30e niin ompa hintaa, siispä kivet edullisemmaksi tuli. On ne siinä olleet 6 vuotta suhteellisen mukavasti.

• pms68

ylempi kirjoittaja oma ajo ihan kunnon lammen.

Tuon muovialtaan voi nostaa vaikka ihan paikaltaan varovasti ylös ja pestä sitten kunnolla puhtaaksi. Pohjalel hankit riittävästi allassubstrraattia, saa ainakin viherrinki myymälöistä säkkeinä. Se tasapainottaa vettä ja pitää sitä kunnossa jopa ilman pumppuakin, mutta pumppu parantaa tilannetta huomattavasti. Vettä voi vaihtaa osittain kesän aikana jos tuntuu että alkaa mennä huonoksi jos niin haluaa..

Jos altaassa on vettä niin sen saat tyhjäksi vaikka sillä pumpullasi pumppaamalla tai sitten ihan perinteisesti kauhomalla äyskärillä.. osa altaista tyhjennetään talveksi, mutta nykyään taitaa kaikki olla jo täytenä säilöttävää mallia.

Reunoja voi verhoilla erilaisilla kivillä ja laatoilla, kasveilla... aiheesta on paljon materiaalia kirjoissa ja netissäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      94
      8201
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3942
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      35
      1282
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1132
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1030
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe