Nenäverenvuoto

Toistuva

6-vuotiaalla pojallani on ollut silloin tällöin
yöllisiä nenäverenvuotoja, jotka ovat tyrehtyneet
helposti. Viimeisen kahden viikon aikana nenä
on vuotanut kuitenkin jo kolmena yönä. Poika
on muuten pirteä ja hyväkuntoinen. Tietääkö kukaan
mistä johtuu että nenä vuotaa ainoastaan öisin?
Vuoto on vähäistä ja tyrehtyy helposti ja
tulee vain toisesta sieraimesta.

5

7067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti3

varmuudenvuoksi.Tytölläni kohta 6v oli samoja oireita ja hb oli juuri rajalla,ettei ollut liian alhainen.Pitää kiinnittää huomiota ruokavalioon:Maitotuotteita ei saa antaa samaan aikaan rautapitoisten ruokien kanssa,b ja c-vitamiinit parantavat raudan imeytymistä.

• tyttö 6v.

Mun tytöllä myös vuotaa aika usein verta nenästä. Tällaista selitystä ajattelin: (asiaa ei kummemmin ole tutkittu) Eli nenän pintaverisuonet on aika ohuen limakalvon suojaamat, joten kun tällainen pintaverisuoni repeää, seuraa verenvuoto. Sitten, kun vuoto saadaan tyrehtymään, siihen tilalle tulee "rupi", joka taas on aina alttiimpi repeämään uudestaan (ei ole elastisuutta tai elimistö pyrkii poistamaan kovettuman uudella vuodolla?) Meillä on myös niin, että tulee kausia, jolloin verenvuotoa on useammin ja melkein aina vaan toisesta sieraimesta.
      Sitte toinen homma on tällainen: Mä luin noista kalaöljyistä, että ne lisää keskittymistä ja kun on eskarikin, niin ajattelin kokeilla. Siinä paketis luki, että voi aiheuttaa verenhyytymisongelmia ja mä olin huomaavinani jonkinlaisen yhteyden kyllä. Eli verta tuli useammin silloin, kun annoin kalaöljy kapseleita. Jotain tekemistä siis voi olla ruoankin kanssa. Mä oon ajatellu tilata tytölle neuvolan kohtapuoleen ja ajattelin pyytää tätiä ottaa tytöstä hemoglobiinin varoiksi (jos vaan tyttö suostuu..millähän lahjois).

• vaivasta eroon päässyt

Juu, elikkä apteekista a-vitamiini tippoja hakemaan. Laitetaan yöksi, 2vko kuuri ja ongelma loppui. Yksi asia on myö starkkailla ruokavaliota mutta se verenvuoto johtuu pääosin kuivista nenänlimakalvoista. Mikäli vuoto ei heti lopu niin kokeilkaapa laittaa pieneen paperituppoon oliiviöljyä se se nenään samalla kun puristaa nenävarresta. Meillä ainakin 10-vuotiaan tytön nenäverenvuoto loppui.

• äiti75

meillä pojalla 6v oli samanlaista vuotoa.tuli öisin,suihkussa,kaupassa ym...lääkäri puhui,että nenän limakalvot ovat liian ohuet,vaiva loppuu aikanaan.5-6kk kesti,nyt ei oo muutamaan kuukauteen tullut verenvuotoa.eli itellään tuli kuntoon.

• RosMond

Pojallani (nyt 8 v) on sama vaiva ollut usean vuoden. Siis vuotaa, mutta ei pelkästään yöllä vaan koska sattuu. Ilmeisesti pojalla kertyy myös kuivaa räkää, sillä välillä yllätän hänet tonkimasta nenäänsä. Verenvuoto ei liity suoraan nenänkaivuuseen, koska verta tulee muulloinkin. Mutta, sen sijaan nenän kuivat limakalvot aiheuttavat sekä rään kuivumista nenään ja sitä myötä kaivelua, että verenvuotoa.

Ja ettei unohtuisi otsikon asia, minulla oli lapsena sama vaiva, enkä edelleenkään hätkähdä, vaikka nenä ratkeaa vieläkin ainakin talvisin säännöllisesti. Jokin ominaisuus nenässä lienee siis perinnöllinen. En tiedä onko se verisuonet pinnassa tai verisuonten heikkous, tai taipumus nenän kuivumiseen tai molemmilla todettu lievä siitepölyallergia.

Mutta joka tapauksessa, olen siis itse selvinnyt 30-vuotiaaksi nenäni kanssa enkä ole huolissani tästä asiasta pojankaan kohdalla. Poikakin on oppinut niin omatoimiseksi, ettei edes kerro jos nenä alkaa vuotaa. Hän menee vessaan ja pistää pumpulia nenään ja jatkaa tekemisiään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe