Olen huolissani

tykistön mittausupseeri

Sain vuonna -83 erikoiskoulutuksen kenttätykistön mittausupseeriksi. Vastuullani on siis se että patteristoni osuu kohdalleen. Kävin noin vuonna -92 kolmen päivän kertausharjoituksen jossa käytiin pinnallisesti läpi silloista uutta kalustoa jne. Nyt täytyy sanoa että toivon totisesti ettei lähimpään 20 vuoteen tapahdu mitän sen kummempaa koska en tosiaankaan uskalla taata että patteristoni osuisi sinne päinkään tosi tilanteen ollessa kyseessä. Toivottavasti tuoreilla miehillä on tuore koulutus.

4

1783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErkkiPetteri

      Ei ole syytä huoleen. Mahdollisen kriisin syntyessä, et joutuisi ikäsi puolesta ekana rintamalle. Vaan saisit koulutuksen ja kertauksen ja olisit takuulla ammattitaitoinen ja koko patteristo olisi ammatti taitoinen. Että näin, huoli pois!

      • Nimetön 2

        Ku sota syttyy niin silloin mennään sotimaan eikä opiskelemaan pyssyn käyttöä.


    • huoletpois

      Et kuulu enää ikäsi puolesta heti ensimmäisenä kriisitilanteessa liikekannellepantaviin joukkoihin.

      Ensimmäisenä muodostetaan jääkäri- ja panssari-, ja osa jalkaväkiprikaateista ja erikoisjoukot joihin tulee kaikkein tuoreimmin varusmiespalveluksen suorittanut väestönosa. Eli nuoret miehet joiden kenttäkelpoisuus on hyvä.

      Todennäköisesti kaikkia joukkoja ei muodostettaisi heti vaan iso osa asevelvollisista kutsuttaisiin ylimääräisiin normaalia pitempiin kertausharjoituksiin joiden jälkeen muodostettaisiin tarpeen mukaan lisää jalkaväkiprikaateja ja maakuntajoukkoja. Kaikki joiden varusmiespalveluksesta on kulunut pitkään kuuluvat siihen joukkoon joka automaattisesta saa lisä koulutusta parista viikosta muutamaan kuukauteen ennen kuin hänet sijoitetaan todelliseen sota-ajan joukko-osastoon.

    • tuore vänskä

      Aikaisemmissa vastauksissa kerrottiinkin jo että sodan syttyessä sinua ei lähetetä suoraan rintamalle. Jatkan tuohon vielä että sota ei syty koskaan päivässä, viikossa tai edes kuukaudessa. Itse sain -06 kranaatinheittimistön mittausupseerikoulutuksen joka on aivan sama kuin kt-linjalla. Ja voin kertoa että edelleen opetellaan auringosta ja tähdistä suunnan ottaminen vanhan kaavan mukaan ja sitä kuljetetaan suuntakehällä eteenpäin. Toki on uusia teknisiä laitteitakin mutta niitä pääsee käyttämään vasta kun osataan perinteinen tapa sateessa sumussa ja seitsemän pullon simassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe