ketoasidoosi

hmm...

Onko kellään ollu,millaisia oirita,miten pitkään sairaalassa,millainen sairaala hoito?

14

12273

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta lähellä

koomaa. Mulla oli paastoarvo 17, pitkä 14,4 ja virtsassa 5 ketoaineet. Sairaalassa neste-ja insuliinitiputus ja hillitön määrä kokeita. Verestä
      ei kuitenkaan löytynyt ainakaan paljon ketoa (tai ne meni äkkiä alas). Viikon verran sairaalassa. Oisivat pitäneet pitempään, mutta lähdin omin luvin pois. Kaikenlaista murhettahan siitä sitten tulee, kun palataan lähemmäs normaaliarvoja. Onneksi ne kaikki
      ei tuu yhtäaikaa.

• iski

"Kaikenlaista murhettahan siitä sitten tulee, kun palataan lähemmäs normaaliarvoja. Onneksi ne kaikki ei tuu yhtäaikaa"

Anteeksi, mutta maallikkona en tiedä mistä puhut. Kertoisitko tarkemmin mitä vaivoja tarkoitat?

• hmm...
        iski kirjoitti:

"Kaikenlaista murhettahan siitä sitten tulee, kun palataan lähemmäs normaaliarvoja. Onneksi ne kaikki ei tuu yhtäaikaa"

Anteeksi, mutta maallikkona en tiedä mistä puhut. Kertoisitko tarkemmin mitä vaivoja tarkoitat?

Joo eli mua kiinnostaisi myös.
        Ja sit viel kysymys,että oletteko saaneet sairaslomaa kyseisestä asiasta?

• mutta lähellä
        hmm... kirjoitti:

Joo eli mua kiinnostaisi myös.
        Ja sit viel kysymys,että oletteko saaneet sairaslomaa kyseisestä asiasta?

Tämä ykkönen löyty satunnaisesti ja nuo arvot oli siis ensilöydökset. Eli tauti on voinut olla jollain tapaa päällä useita vuosia. Mulla on ollut neurologisia murheita suunn.järjestyksessä: huimaus ja matala verenpaine (pari kaatumista), paleleminen (viluttaa, kuin olisi tulossa flunssa), molempien käsien nimetön ja pikkurilli liikku omia aikojaan ja vasenta kättä myös särki), jalkojen tunnottomuus (eli neuropatia), koko ihon tuntoherkkyys ja kuivuminen (tämä oli ehdottomasti pahin vaiva!)ja
        ihan lopuksi kädet alko tuntumaan nipulta jääpalikoita. Kaikki muu on parantunut, paitsi nuo
        koivet, mutta nekin on (ehkä) vähän paremmat..Pitkäaikaiset sokerit mulla on nyt ollu hyvät (6,7 tasoa). Oon selittäny tätä vähän sillai itelleni, että koska hermosolut on ne jotka ei ilman sokeria pärjää hetkeäkään, niin se äkillinen
        alenema siihen, mihin ne on tottunu saa aikaan aika mystisiä juttuja (joita terve ihminen ei koskaan edes joudu miettimään). Sairaslomaa saa kyllä, eläkkeelle ei ihmisiä pikkuvaivojen takia
        päästetä!? Heh Pärjäilehän hmm, rankka reissu sullakin takana. Sairaalat on syvältä!

• Dee1

Itselläni huomattiin ketoasidoositila kaksi vuotta sitten, ihan tavallisella kontrollikäynnillä, kun verensokerit huiteli jossain pilvissä. En silloin tehnyt kotikokeita juuri lainkaan ja pistinkin miten sattuu.

Oireita en huomannut itse koska pitkäaikaisveresokerini liikkui silloin päälle kymmenen lukemissa, oloni ei ollut mitenkän poikkeava.

Diabetespolilta minut siirrettiin suoraan ensiapuun jossa laitettiin tippa. Ensiavussa makasin iltaan saakka. Illalla siirrettiin osastolle. Tipassa olin muistaakseni kaksi vuorokautta, jonka jälkeen nesteytettiin juomalla. Olisin kyllä mielummin ollu tipassa, sillä jatkuvasta veden kittaamisesta tuli huono olo. Tosin tipassa ollessa kasvot, jalat ja kädet turposivt ihan hurjasti, oma äitikään ei ollut tuntea.

Sairaalassa olin viikon. Sain yhden vapaaillan sairaalasta kun juhlimme serkkuni kolmekymppisiä. Pistin ja söin normaalisti, mutta silti veresokerini nousi hurjan korkealle. Sairaalaan palattuani minulle pistettiin actrapidiä suoraan lihakseen ja otettin laskimo(!?)verikoe. Eli semmonen pitkä ja paksu neula työnnettiin nivusen kohalta laskimoon(tai valtimoon!?!) ja täytyy kyllä sanoa että vaikka musta on elämäni aikana otettu jos jonkinmoista verikoetta niin kyllä tuo veti voiton ällöttävyydellään.

Viikon aikana oli aikaa miettiä asioita. Tuon sairaalajakson jälkeen tapahtuikin monta muutosta elämässäni. Erosin silloisesta poikaystävästäni yli kolmen vuoden seurustelun jälkeen, aloin hoitamaan itseäni ja diabetestäni sekä vaihdoin työpaikkaa. Moni asia on muuttunut. Nyt seurustelen ihanan ja kannustavan miehen kanssa, jonka kanssa olemme puhuneet myös perheen perustamisesta. Nyt siihen olisi mahdollisuuskin sillä pitkäaikaisverensokerini on lähes normaalilukemissa.

Toivon että kaikki diabeetikot pitäisivät huolen itsestään, eivätkä joutuisi ketoosiin tai ketoasidoosiin. Itselleni kuitenkin tuo aika muutti elämässäni paljon ja parempaan suuntaan, se oli jonkinlainen herätys.

Aurinkoista kevättä meille Deeläisille!

• hmm...

Joo...
      tuli sitten sekin kokeiltua.Meniin töistä suoraan tk:hon,kun kolmatta päivää sokerit korkealla, tk oli sitä mieltä,että mee kotiin nukkuu ja huomenna sit omalle tk lääkäril. siin vaiheessa alkoi v******* aika huolella,tokasin vaan että katsotaan mikä tilanne on sit ku tuulen ambuulanssilla. Nippa nappa suostuivat katsaa sokeriin,keton ja tulehdusarvot,sitten olivat tilaamassa jo ambulanssia että saavat sairaalaan.Menin kuitenkin omalla kyydillä sinne,siellä ensiavussa sitten taas odotettiin ties kuinka kauan.Sitten alko tapahtu,pääsin tippaa ja insliinia lihakseem ja labroja otettiin,röntgeniä jne...Sieltä muutamien tuntien kuluttua teho tarkkailuun ja siellä vielin kaks päivää,nestettä ja insuliinia.Laittoivat kanyylin laskimoon helpompi saasa verikokeita useammin ja siellä oli ihan hyvä olla,hoitajien kanssa ei ongelmia ja olivat muutenkin seuraksi ja auttoivat joka asiassa,kun molemmat kädet oli "sidottu".Sitten ikävä kyllä siirto osastolle,jossa alkoi ongelmat heti henkilökunnan kaa=(
      Kotiin pääsin neljäntenä päivänä,kun meinas mennä hermo.Nyt kotona ja hyvä vointi silleen,ei jaksa pystyssä olla pitkään,kädet särkee ja huimaa mutta sokerit jees.

• hmm...

niin joo ja syy tähän oli ilmeisesti se että insuliinikynän insuliini ei ollut sitä mitä sen piti olla.
      Koska ei ollut tulehdus arvot kohollaan,ei kuuumetta niinä päivinä,eikä mitään infektioo.
      Tosin sairaalassa alkoi sitten lämpö/kuume nouseen.

• korkeasta

verensokerista tapahtuva tila, pumppuhoitoinen poikani oli isovanhemilla ja kotia tultaessa äkisti oksensi, huimasi väsytti. äitinä tiesin heti mitä piti tehdä. mitata sokeri ja mittari näytti haita, siinä äkkiä lastenklinikalle ja teholle. korke sokeri on vaarallisempi kuin matala. korkeat arvot aiheuttaa ketoasidoosi happomyrkytyksen, hoito melkein poikkeuksetta sairaalassa. tippaa pistettiin 5 kpl eri, nestettä, makeaa suolasta, inuliinia ja muita aineita (en kaikkea muista)
        lääkäri kuitenkin sanoi että seuraavasta ketoasidoosista poika sitten otetaan huostaan, ja hoidetaan sairaalassa kunnes lapsi oppii itse hoitamaan itsensä.
        ketoasidoosi aiheuttaa juuri niitä silmänpohjan rappeumia ja kuolioita esim. jaloissa.
        matalat poika tuntee mutta korkeat huomaa perhe, käytös muuttuu hiukan agressiivisemmaksi ja väsyttää. insuliini auttaa.

• tietoa vielä

voi olla myös todella vaarallinen-ja onkin jos sokeri laskee tarpeeksi alas. Alle 2 alkaa aivot vaurioitua.

• omiakin kokemuksia olisi

Toki minulla omiakin kokemuksia on ehtinyt 40 D1-vuoden kuluessa tulla, mutta tässä kuitenkin sitä tutkittua tietoa:

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=263

Minä tunsin happomyrkytyksen itselläni aina kovasta janosta ja sitten oksentelusta, joka vaan jatkui ja jatkui (kunnes soitin ambulanssin ja pääsin sairaalaan nesteytykseen)... Myös hengitys muuttui jotenkin pinnalliseksi ja saatoinpa lopulta alkaa hyperventiloimaankin

• sairaanhoitaja -66

ketoasidoosi, eli happomyrkytys, on hengenvaarallinen myrkytystila joka hoitamattomana, ja joskus tehohoidosta huolimatta, johtaa kuolemaan.

• twinkle

Muutama vuosi sitten tuli ketoasidoosi koettua insuliinipumpun toimintahäiriön seurauksena. Kokemus sekin. Alkuun oli normaalit korkean verensokerin oireet potenssiin triljoona, oksetti ja mahassa pistävä kipu. Luulinkin kyseessä olevan vatsatauti kunnes mittasin ketoaineet verestä. Suu kuivui, puhuminen ilman juotavaa oli mahdotonta kielen tarttuessa kitalakeen ja huulten tarttuessa hampaisiin. Juotu vesi tuli aina samantien ylös. Hengittäminen oli raskasta, kuin joku istuisi rintasi päällä. Sydämen syke nousi hurjasti ja tuntui ylimääräisiä lyöntejä. Olo oli loppuvaiheessa melkosen unelias.

Päivystyksen kautta vietiin teholle, jossa olin 2vrk. Sieltä sitten tavalliselle osastolle 2vrk:ksi. Hoitona oli voimakas nesteytys, insuliini sekä infuusiona että lihaspistoksina ja pahoinvointilääke. Aika varovasti laskevat verensokeria, jottei vahingoita elimiä. Pistivät kanyylin käsivarteen, että saivat verinäytteet kätevämmin. Kanyloivat myös valtimon tuosta ranteen kohdalta josta seurasivat veren pH-arvoa. Lisäksi olin kytkettynä monitoriin, joka näytti jatkuvasti hengitystiheyden, verenpaineen, sydämen sykkeen ja veren hapettumisen. Kaliumarvoja säädetttiin jonkin verran myös mutten muista miten. Kaikenlaisia kokeita ottivat mutta meni siinä tilanteessa vähän ohi mitä tekivät. Olo oli niin kamala, että toivoi vaan tajun menevän, että helpottas.

Herättävä kokemus oli, suhtautumiseni deehen muuttui tuolla reissulla. Varsinaista kapinavaihetta sairautta kohtaan ei mulla ollut ikinä aiemmin ollut, olin mielestäni hyväksynyt sairauden tosi hyvin. Sairaalassa maatessa ajattelin ensimmäistä kertaa (vaikka d ollut jo parikymmentä vuotta), että nyt saa riittää, tämä neiti heittää rukkaset naulaan ja irtisanoutuu koko he*****n paskasta. Vasta nyt iski tajuntaan, että ei tästä deestä irti pääse vaikka mitä tekisi, koskaan. Toki olin tuohonkin asti itse sairaudestani vastuun ottanut (tottakai) mutta nyt todella tajusin tämän kulkevan mukanani aina teen mitä teen, ja jos en tee niin itepä siitä jälkikäteen maksan. Samaa paskaa elämän loppuun saakka. Kyllä sitä loppujen lopuksi yksin on kaikesta selvittävä. Paskaako kohtaloni lääkäriä keikauttaa, mun sairautenihan tämän on, olen vain potilas muiden joukossa. Tämän kokemuksen jälkeen onkin sitten iskenyt hoitoväsymys, josta ei millään tunnu pääsevän eroon. Ja sokeritasapaino oli siis ennen tätä happomyrkytystä melko hyvä, sen jälkeen tämä onkin ollut enemmän ja vähemmän alamäkeä.

• ketoasidoosi

Eli tosiaan meilläkin viime torstaina alkoi 13-vuotias poikamme oksentamaan ja pidimme sitä tietenkin nyt liikkellä olevana oksennustautina, mutta kun illalla alkoi pojan olo olla tajunnan rajamailla mikään ei pysynyt sisällä ja poikani sanoi että nyt sydän lyö oudosti niin ei kun heti sairaalaan ja siellä päivystyksessä toimivat kyllä ripeästi. Syke oli 145 ja ketoaineet 5.5 .
        Osastolla yöhoitaja piti meitä vanhempia täysin idiootteina kun emme olleet huomanneet tätä tilaa heti (vaikeaa tunnistaa kun 4 vuotta sairasttuna ei ole ollut mitään tällaista aikaisemmin.)
        Ja lääkäri seuraavana aamuna ihmetteli miksi annoimme ketoaineiden nousta niin korkealle.
        No lauantai aamuna laittoivat meidät jo ulos sairaalasta ja nyt ollaankin sitten menty matalilla arvoilla nämä päivät .

• Diabeetikon äiti-76
        ketoasidoosi kirjoitti:

Eli tosiaan meilläkin viime torstaina alkoi 13-vuotias poikamme oksentamaan ja pidimme sitä tietenkin nyt liikkellä olevana oksennustautina, mutta kun illalla alkoi pojan olo olla tajunnan rajamailla mikään ei pysynyt sisällä ja poikani sanoi että nyt sydän lyö oudosti niin ei kun heti sairaalaan ja siellä päivystyksessä toimivat kyllä ripeästi. Syke oli 145 ja ketoaineet 5.5 .
        Osastolla yöhoitaja piti meitä vanhempia täysin idiootteina kun emme olleet huomanneet tätä tilaa heti (vaikeaa tunnistaa kun 4 vuotta sairasttuna ei ole ollut mitään tällaista aikaisemmin.)
        Ja lääkäri seuraavana aamuna ihmetteli miksi annoimme ketoaineiden nousta niin korkealle.
        No lauantai aamuna laittoivat meidät jo ulos sairaalasta ja nyt ollaankin sitten menty matalilla arvoilla nämä päivät .

Minulla on 10-vuotias tytär jolla on ollut ketoasidoosi. Ja oli vähällä tulla uudestaan. Syy oli tämä hän oli unohtanut pistää lantuksen illalla. Aamulla kun heräsimme hän tuli sanomaan että on kauhea olo luulin tietty että oli vatsatauti jota oli liikkeellä. Sanoin hänelle että jää kotiin lepäämään ja soittaa jos tulee niin kauhea olo että on tarve lähteä sairaalan. No soittelin sitten hänelle töistä aina tunnein välein että kaikki oli kunossa. Sitten kun minulla oli ruokatunti klo. 12.30. Niin huomasin että hän oli soitellut vaikka kuinka monta kertaa. Sitten soitin hänelle takaisin ja kysyin että oliko kaikki ok niin hän vastasi ei ole ja on kauhean vaikea saada henkeä. Sitten sanoin vaan työkavereille että minun on nyt pakko lähteä että meidän Julia ei enää saa kauaa siellä henkeä. Nokun menin sitten autoon niin soitin heti sairaalaan osastolle niin siellä sanottiin että tulkaa vain heti tänne osastolle ettei tarvitse käydä missään muualla. Nokun menimme sitten osastolle niin tytöllä oli ketoaineet 3.5. Hänet laitettiin äkkiä tippaan ja olo helpottui jo onneksi tosi nopeasti. Nokun Julia sitten pääsi sairaalasta niin ostin hänelle keto mittarin koska hänellä on muutenkin yleensä sokerit 10-12 välillä. No sitten seuraava tapaus oli se kun hän tuli yksi päivä koulusta ja valitti pahaa oloa. No hän sitten lepäili kotona n.2-3 päivää ja olo ei helpottanut. Otin sitten häneltä kedon kotona ja se oli 1.5. Soitin sitten sairaalaan ja kysyin että kannattaako meidän tulla käymään. He sanoivat että tulkaa vaan. Sitten kun olimme sairaalalla he olivat kuitenkin sitä mieltä että Julia jää yöksi sairaalaan. Mutta Julia ei onneksi joutunut viellä joutunut tippaan. Mutta se oli kauheaa kun hän joutui aina 1 tunissa juomaan 1L mehukannun kokonaan. Että se oli sitten semmonen sairaala käynti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe