Miten hiekkasuodatin

Rakennetaan

Onko kukaan rakentanut itse ison altaan hiekkasuodatinta?
Se ei olle kummoinen laite, mutta joitakin neuvoja varmasti tarvitaan ennen kuin Pelle P. lähtee itse kokeilemaan.
Olen rakentamassa uimalampea, eli lampea jossa on syvän veden kasveja, reunavyöhykkeen kasveja ja kostean paikan kasveja reunoilla, osittain kivi-ja/tai puureunat. Koko noin 5x9m.
Allas tulee olemaan muovitettu eli tiivis ja nyt ei sitten kannata alkaa selittää että siinä kasvaa levä ja kukkii paska. Olen viherrakentamisessa sen verran ammattilainen, etten kaipaa ihan aloittelijan neuvoja. Hyviä vinkkejä vaan.
PS: me uidaan kyllä järvessä, mutta olisi kiva jos joskus voisi sukeltaa aamuisin omaan ruutanoiden ja sammakooiden sekaan. Siinä on munaa?
Onko Muita Pellejä?
Taavistakin olisi apua, vai olisko Rane ainoa joka nyt voisi auttaa?

3

4792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linjoilla

Olen joskus pohtinut samoja kuvioita ja asia kiinnostaa. Hiekkasuodattimiakin olen tehnyt mutta varsinaisesti kaipaamaasi suurella vastapaineella operoivaa mekaanistakin suodattajaa en.

Hallitsen kuitenkin jonkin verran projektissa hyödyllistä materiaali valinta tietotaitoa.

Ite olisin kiinnostunut vinkeistä tuosta viherrakentamis puolesta ja altaan biologisen toiminnan tasapainottamisesta.

Jos kiinnostaa ajatusten/ideoiden vaihto morseta viestiä.

[email protected]

• täällä

Olen suunnitellut myös hiekkasuodatinta sellaiseen 12.5 m³ altaaseen. Joten jos löytyy tietoa, kuvia tai jotakin muuta aiheeseen liittyvää, niin laittakaa vinkkiä tännekin. Tein viime kesänä yhdenlaisen version suodattimesta, mutta se ei toiminut kunnolla. Suurin ongelma oli se, että hiekkaa lähti mukaan kiertoon ja sitä alkoi kertyä altaan pohjalle. Suodattimen tilavuus n. 20 l ja siellä kvartsihiekkaa.

• terov
        täällä kirjoitti:

Olen suunnitellut myös hiekkasuodatinta sellaiseen 12.5 m³ altaaseen. Joten jos löytyy tietoa, kuvia tai jotakin muuta aiheeseen liittyvää, niin laittakaa vinkkiä tännekin. Tein viime kesänä yhdenlaisen version suodattimesta, mutta se ei toiminut kunnolla. Suurin ongelma oli se, että hiekkaa lähti mukaan kiertoon ja sitä alkoi kertyä altaan pohjalle. Suodattimen tilavuus n. 20 l ja siellä kvartsihiekkaa.

Millasta hiekkaa käytit? Eli siis kvartsihiekkaa (lasihiekkaako?) entä raekoko,tai jakauma. Veikkaisin syylliseksi liian laajaa raejakaumaa. Hieno aines lähtee liikkeelle mutta karkea makaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe