Nyt menee hermo.. Eli olen siis 26 vuotias nainen ja lapsena minulla alkoi vanhempieni mukaan ilmetä änkytystä. Jälkeenpäin olen ajatellut, että kyse oli vaan varmaankin ihan normaalista puheen takeltelusta, johon kiinnitettiin liikaa huomiota ja siitä muodostui kammo minulle. Kävin joskus puheterapiassakin mutta olin hyvin nuori enkä tiedä oliko siitä minulle apua. Änkytykseni ei tule esille juurikaan ulkopuolisille, koska välttelen tiettyjä tilanteita ja sanoja. En ole puhunut asiasta juuri kenellekään, vaikka änkytys ja sen pelko rajoittavat elämääni jo melko paljon. Ei mene varmaan tuntiakaan päivässä, etten vaivaisi asialla päätäni ja monesti pelkään jo viikkoja etukäteen joitain tiettyjä sosiaalisia tilanteita ja ETENKIN puhelinsoittoja, joita yritän välttää mahdollisimman paljon, koska silloin ongelma ilmenee pahiten. Pelko aiheuttaa minulle jo fyysisiäkin oireita, kuten vatsavaivoja. Onko muita änkyttäjiä? Mistä ongelmaani olisi apua? Ainoastaan puheterapiastako?
Änkytys ja jännitys
3
822
Vastaukset
- kuulehan
sie, ei oo mitään välii vaikka änkytät. Ei mitään välii. Siin sit änkytät niin kauan kun saat asiat hoidetuks ja tuut ymmärretyks. Joskus se helpottaa.. ainakin siinä vaiheessa kun oot hyväksynyt itses ja sen tosiasian et aina tulee oleen niitä kusipäitä jotka vaatii täydellisyyttä tajuamatta ettei sellaista olekaan.
Änkytykseni ilmenee niin, etten saa kaikkia sanoja aina sanottua ja se vaikeuttaa hyvin paljon esim. puhelimessa oloa. Tähän asti olen melko ongelmitta saanut asiani hoidettua, mutta pahinta on tämä mieletön paniikki mikä iskee kun tiedän joutuvani vaikka soittamaan johonkin vieraammalle tai hoitamaan muuten jonkun asian. Päällepäin tämä ei juurikaan näy, mutta ahdistaa mieltäni aiheuttaen jokapäiväisen huolen ja pahan mielen.
Välillä on ollut pahempia kausia, mutta nyt taas mistään ei tuu mitään. Änkytys vaikeuttaa elämääni kaikilla elämänalueilla vaikuttaen vahvasti myös esim. ammatinvalintaani ja siihen, mitä työtä pystyn tekemään.
- Elamanongelm
Jännittäminen ja änkytys on valitettavasti munkin arkipäivää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458580Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472449Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272251- 371995
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221390Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091147Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015