Änkytys ja jännitys

Nyt menee hermo.. Eli olen siis 26 vuotias nainen ja lapsena minulla alkoi vanhempieni mukaan ilmetä änkytystä. Jälkeenpäin olen ajatellut, että kyse oli vaan varmaankin ihan normaalista puheen takeltelusta, johon kiinnitettiin liikaa huomiota ja siitä muodostui kammo minulle. Kävin joskus puheterapiassakin mutta olin hyvin nuori enkä tiedä oliko siitä minulle apua. Änkytykseni ei tule esille juurikaan ulkopuolisille, koska välttelen tiettyjä tilanteita ja sanoja. En ole puhunut asiasta juuri kenellekään, vaikka änkytys ja sen pelko rajoittavat elämääni jo melko paljon. Ei mene varmaan tuntiakaan päivässä, etten vaivaisi asialla päätäni ja monesti pelkään jo viikkoja etukäteen joitain tiettyjä sosiaalisia tilanteita ja ETENKIN puhelinsoittoja, joita yritän välttää mahdollisimman paljon, koska silloin ongelma ilmenee pahiten. Pelko aiheuttaa minulle jo fyysisiäkin oireita, kuten vatsavaivoja. Onko muita änkyttäjiä? Mistä ongelmaani olisi apua? Ainoastaan puheterapiastako?

3

922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulehan

sie, ei oo mitään välii vaikka änkytät. Ei mitään välii. Siin sit änkytät niin kauan kun saat asiat hoidetuks ja tuut ymmärretyks. Joskus se helpottaa.. ainakin siinä vaiheessa kun oot hyväksynyt itses ja sen tosiasian et aina tulee oleen niitä kusipäitä jotka vaatii täydellisyyttä tajuamatta ettei sellaista olekaan.

Änkytykseni ilmenee niin, etten saa kaikkia sanoja aina sanottua ja se vaikeuttaa hyvin paljon esim. puhelimessa oloa. Tähän asti olen melko ongelmitta saanut asiani hoidettua, mutta pahinta on tämä mieletön paniikki mikä iskee kun tiedän joutuvani vaikka soittamaan johonkin vieraammalle tai hoitamaan muuten jonkun asian. Päällepäin tämä ei juurikaan näy, mutta ahdistaa mieltäni aiheuttaen jokapäiväisen huolen ja pahan mielen.
        Välillä on ollut pahempia kausia, mutta nyt taas mistään ei tuu mitään. Änkytys vaikeuttaa elämääni kaikilla elämänalueilla vaikuttaen vahvasti myös esim. ammatinvalintaani ja siihen, mitä työtä pystyn tekemään.

• Elamanongelm

Jännittäminen ja änkytys on valitettavasti munkin arkipäivää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7111
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7063
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      17
      3477
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3390
    Aihe