Änkytys ja jännitys

****

Nyt menee hermo.. Eli olen siis 26 vuotias nainen ja lapsena minulla alkoi vanhempieni mukaan ilmetä änkytystä. Jälkeenpäin olen ajatellut, että kyse oli vaan varmaankin ihan normaalista puheen takeltelusta, johon kiinnitettiin liikaa huomiota ja siitä muodostui kammo minulle. Kävin joskus puheterapiassakin mutta olin hyvin nuori enkä tiedä oliko siitä minulle apua. Änkytykseni ei tule esille juurikaan ulkopuolisille, koska välttelen tiettyjä tilanteita ja sanoja. En ole puhunut asiasta juuri kenellekään, vaikka änkytys ja sen pelko rajoittavat elämääni jo melko paljon. Ei mene varmaan tuntiakaan päivässä, etten vaivaisi asialla päätäni ja monesti pelkään jo viikkoja etukäteen joitain tiettyjä sosiaalisia tilanteita ja ETENKIN puhelinsoittoja, joita yritän välttää mahdollisimman paljon, koska silloin ongelma ilmenee pahiten. Pelko aiheuttaa minulle jo fyysisiäkin oireita, kuten vatsavaivoja. Onko muita änkyttäjiä? Mistä ongelmaani olisi apua? Ainoastaan puheterapiastako?

3

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulehan

      sie, ei oo mitään välii vaikka änkytät. Ei mitään välii. Siin sit änkytät niin kauan kun saat asiat hoidetuks ja tuut ymmärretyks. Joskus se helpottaa.. ainakin siinä vaiheessa kun oot hyväksynyt itses ja sen tosiasian et aina tulee oleen niitä kusipäitä jotka vaatii täydellisyyttä tajuamatta ettei sellaista olekaan.

      • ****

        Änkytykseni ilmenee niin, etten saa kaikkia sanoja aina sanottua ja se vaikeuttaa hyvin paljon esim. puhelimessa oloa. Tähän asti olen melko ongelmitta saanut asiani hoidettua, mutta pahinta on tämä mieletön paniikki mikä iskee kun tiedän joutuvani vaikka soittamaan johonkin vieraammalle tai hoitamaan muuten jonkun asian. Päällepäin tämä ei juurikaan näy, mutta ahdistaa mieltäni aiheuttaen jokapäiväisen huolen ja pahan mielen.
        Välillä on ollut pahempia kausia, mutta nyt taas mistään ei tuu mitään. Änkytys vaikeuttaa elämääni kaikilla elämänalueilla vaikuttaen vahvasti myös esim. ammatinvalintaani ja siihen, mitä työtä pystyn tekemään.


    • Elamanongelm

      Jännittäminen ja änkytys on valitettavasti munkin arkipäivää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe