miten valan suihkulähteen

miiruskaa

Kertokaahan mulle että miten aloitan suihkulähteen tekemisen?olen koittanut googlettaa mutta aika vikeaq löytää kunnon tee-se-itse ohjeita.
Eli kun teen sen muotin, teenkö isomman ja pienemmen jotka tulevat sitten sisäkkäin?ja niitten väliin valan betonin?ja sitten siihen keskelle myös että tulee pohja?Entä miten pohjustan koko hökötyksen?laitanko styroksia ja sitten muovitan?kauanko pitää kuivua joku 5m2 ja korkeus ehkä 40cm?
onko ehdotuksia minkäänlaisia?

13

9756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timo

      mulla on pihalla vuonna 82 tehty betooniallas ja työvaiheet meni näin:kaivettiin altaan kuoppa (muoto on jokaisen oma asia) koska oli hiekkamaa ei tarvinnut laittaa styroksia pohjalle . Sitten ladottiin tiilet ja kivet altaaseen ja "liipattiin" betooni ja annettiin kuivua ja sen jälkeen lasikuidutettiin koko allas. On tähänasti toiminut hyvin (ei murtumia veden häviämisiä)

      • miiruska

        kiitos vinkistä!voitko tarkentaa sitä että miten ne kivet ja tiilet sinne laitoit?ja niitten päällekkö laitoit betonia ihan suoraan?Tekeeköhän ammattilaiset sen miten?on niin hienoja altaita jokapaikassa


      • timo
        miiruska kirjoitti:

        kiitos vinkistä!voitko tarkentaa sitä että miten ne kivet ja tiilet sinne laitoit?ja niitten päällekkö laitoit betonia ihan suoraan?Tekeeköhän ammattilaiset sen miten?on niin hienoja altaita jokapaikassa

        mulla on laitettu suoraan maahan tiilet ja niiten päälle betonia. Homma oli helppo koska maa oli hiekkaa ja EI tarvinut laittaa mitään routaeristeitä. Altaan reunat ovat senverran loivat että tiiliä ei tarvinnut tukea mitenkään(jos haluat voit laittaa esim: kanaverkkoa tiilien päälle)ja senjälkeen haluamasi pinta (lasikuitu , muovi(jota itse inhoan)). ja luonnon kiviä reunaan ja pumppu pohjalle ja nauttimaan juoksevan veden äänestä ja käden jäljestä


      • mies 60v karttula

        Mulla ollut useita vuosi muovinen allas.Ja nyt olen ajatellut sen poistaa ja tilalle rakentaa ihan että teen vormutuksen ja valan sen betonista.Enkä laita mitään kasveja siihen.Tähän asti ollut joitakin vesikasveja mutta ajattelin poistaa ne kokonaan.Saisin valetusta altaasta siistimmän ja helppohoitoisen.Ja sen reunatkin on paremmat kun ei tarte kitkeä kasvavaa heinää pois.Jos joku voisi kertoo miten rakennan sen uuden altaan kun netistä ei löydy siihen mitään ohjetta?Jotakin suunta on mulla ajatuksissa sen suhteen.Nytkin saan entiseen altaaseen vettä kun katolta on johdettu maan alaite puki että sade vesi menee altaaseen.Jatkossa ajattelin laajentaa samaa periaatetta sadevesien suhteen.


    • =o)

      Vanhasta muuripadasta saa hienon pyöreän suihkualtaan kun upottaa (emalisen tai teräksisen) padan maa´han siihen pumppu ja jotain kiviä tai kukkia tms ympärille

    • allasmuovi tai -kumi

      ... pitäisi valaa kun on allasmuovit ja -kumit joilla homma hoituu. Itse sain sähköpostitse neuvoja osoitteesta www.lampikeidas.net

      • timo

        kysyt miksi allas pitää valaa vaikka on muovit yms. Hyvä ystävä kysymys on estetiikasta ...
        pitääkö kaikkien ajaa ladalla kun on olemassa ferrari ... tämä sama koskee allasta . mun mielestä muovialtaat on kauhein keksintö mitä voi laittaa pihalleen . ne on rumia ja helposti rikkoutuvia . niissä ei ole yksilöllisyyttä. todella kammottavia. nyt tänne tietysti tulee joukko muovialtaan kannattajia mutta tämähän on mun ja joidenkin muiden mielipide. mun puolesta jokainen saa tehdä pihaansa sellaisen kuin haluaa mutta henk. kohtasesti EN PIDÄ muovialtaista


      • sama
        timo kirjoitti:

        kysyt miksi allas pitää valaa vaikka on muovit yms. Hyvä ystävä kysymys on estetiikasta ...
        pitääkö kaikkien ajaa ladalla kun on olemassa ferrari ... tämä sama koskee allasta . mun mielestä muovialtaat on kauhein keksintö mitä voi laittaa pihalleen . ne on rumia ja helposti rikkoutuvia . niissä ei ole yksilöllisyyttä. todella kammottavia. nyt tänne tietysti tulee joukko muovialtaan kannattajia mutta tämähän on mun ja joidenkin muiden mielipide. mun puolesta jokainen saa tehdä pihaansa sellaisen kuin haluaa mutta henk. kohtasesti EN PIDÄ muovialtaista

        .... on minunkin mielestäni huono valinta, tosin jokaisen oma päätös. Mutta allasmuovi tai allaskumi, josta rakennat pihalammen, onkin eri juttu. Niillä saa haluamansa muotoisen, kokoisen ja hyvällä kasvien yms asettelulla ei muovi/kumi edes näy. Tosi komeita monessa paikkaa....


    • tein

      muovin avulla siten, että kaivoin haluamani kokoisen ja muotoisen kuopan, vuorasin sen erittäinohuella hiekalla, laitoin muovin päälle jalaskin altaaseen veden, jotta muovi muotoutuisi altaan mukaiseksi Raknesin altaan reunat pihakivistä ja luonnonkivistä ja laitoin reunalle kasvit.
      Altaan vieressä on korkea kivikkoryhma. Siitä laitoin vesiputouksen altaaseen ja altaassa on myös pumppu joka sinne kivien päälle sen veden nostaa ja myös suihkulähde.
      Aika mukava rakennettava ja saa itse ideoida kaikenlaista kun ei ole valmisratkaisu.

      • edelliseen

        En todellakaan jättänyt sitä mustaa muovia sitten altaassa näkyviin vaan laitoin altaan pohjan täyteen erikokoisia sileäpintaisia kivviä. Näin esim. sammakot ja muut elikot joita sinne mahdollisesti menee, pääsevät sieltä myös pois.
        Altaan reunat ei ole jyrkät vaan loivasti viistotut joten sekin auttaa tilannetta. Ja muovia ei siis näy missään, reunat peittää kasvit ja pihakivet.


      • timo
        edelliseen kirjoitti:

        En todellakaan jättänyt sitä mustaa muovia sitten altaassa näkyviin vaan laitoin altaan pohjan täyteen erikokoisia sileäpintaisia kivviä. Näin esim. sammakot ja muut elikot joita sinne mahdollisesti menee, pääsevät sieltä myös pois.
        Altaan reunat ei ole jyrkät vaan loivasti viistotut joten sekin auttaa tilannetta. Ja muovia ei siis näy missään, reunat peittää kasvit ja pihakivet.

        kestääkö se muovi kivien ja veden painon??? entä talvella??? kestääkö pakkasta??? ja jos joku kävelee altaassa niin miten silloin käy onko tarpeeksi kestävä ettei murru??? nämä on seikkoja jotka minun mielestä ovat betonialtaan vahvoja puolia


      • kestänyt
        timo kirjoitti:

        kestääkö se muovi kivien ja veden painon??? entä talvella??? kestääkö pakkasta??? ja jos joku kävelee altaassa niin miten silloin käy onko tarpeeksi kestävä ettei murru??? nämä on seikkoja jotka minun mielestä ovat betonialtaan vahvoja puolia

        on kestänyt toistaiseksi, kivet ovat sileäpintaisia, valikoituja sen takia etteivät puhko muovia veden liikkuessa (moottori ja suihkulähde)
        talveksi jätän veden altaaseen ja keväällä tyhjennän sen ja putsaan pohjan.
        se on ollut nyt toiminnassa kolme kesää ja vielä ainakin ehjä, mutta kieltämättä betoniallas varmaankin on kestävämpi, mutta toisaalta tuo muoviallas on helppo panna uusiksi kun alkaa vuotaa
        Meillä oli siinä paikalla ensin lasikuituallas mutta en tykännyt siitä koska sen reunat oli jyrkät ja siitä ei sammakot ja muut elukat sitte päässeet pois kun sinne menivät


      • tietoa
        timo kirjoitti:

        kestääkö se muovi kivien ja veden painon??? entä talvella??? kestääkö pakkasta??? ja jos joku kävelee altaassa niin miten silloin käy onko tarpeeksi kestävä ettei murru??? nämä on seikkoja jotka minun mielestä ovat betonialtaan vahvoja puolia

        Timo, mitä tarkoitit lasikuidulla, jota käytit altaassa. Minulla on ongelmana, että vesi häviää valetusta altaasta??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe