Perhe (vanhemmat ja pari alle kouluikäistä) tarvitsee pelastusliivit. Aiempaa kokemusta asiasta ei ole, joten apua tarvitaan. Käyttö pääasiassa soutu- ja pienmoottoriveneily sisävesillä. Millaiset kannattaisi ostaa?
Pelastusliivien ostaminen edessä
7
1411
Vastaukset
- valikoimaa on
Siis pienveneellä liikkumiseen ja ilmeisesti aika suojaisilla vesillä? Valinta on kompromissi hinnan, mukavuuden ja turvallisuuden välimaastoista. Monet liivit ovat lasten mielestä epämukavia käyttää ja kynnys veneilyyn kasvaa. Uimataitoiselle hankkisin suojaisille vesille (järvet, sisäsaaristo) kelluntaliivit, jotka ovat aika mukavat, eivätkä haittaa esim. soutamista. Varsinaiset kaulukselliset pelastusliivit eivät oikein sovellu soutamiseen. Paukkuliivit ovat ainakin aikuisilla hyvät, mutta hieman kalliimmat. Itse liikun sisävesillä niin, että lapsella on pelastuvliivit ja itsellä vastaavat veneessä, mutteivät päällä. Merellä taas liivit on päällä kaikilla ja kylmemmällä ilmalla kelluntapukua jne.
- rane-01
kelluntaliivejä. Kelluntaliivit ovat jotenkin mukavammat käyttää, kokonsa puolesta(pienemmät). Itse olen ratkaissut liiviasian niin, että pienemmille olen ostanut(vaikka pieniä lapsia ei perheessäni olekkaan)pelastusliivit ja uimataitoisille kelluntaliivit, jotka ovat hieman edullisempia. Liiveissä on merkitty kg määrä, jonka liivi pitäisi kantaa. Merkkituotteita en suosi, koska hintahaitari on melkoinen. Katsele ja vertaile, mutta tärkeintä on nuo kilomäärät, jotka liivit kannattaa. Osta mieluummin yläkanttiin. Muuten soutuvene on paljon turvattomampi kuin moottorivene, joten soudellessa, uimataidottomilla liivit päällä. Kalastaessa pidän kelluntaliivejä, vaikka olen uimataitoinen.
- Ilpo
rane-01: "Merkkituotteita en suosi, koska hintahaitari on melkoinen."
Sama juttu. Aikanaan kelluntaliivejä kalastuskäyttöön hankkiessani useiden tunnettujen merkkien kellukkeet olivat kovia ja jäykkiä. Onneksi löytyi mukava vaihtoehto, merkki taitaa olla Camaro(?), lieneekö kovin tunnettu. Kohta 10 vuotta on ollut käytössä, eikä merkittävää kulumaa ole näkyvissä. - ..vain..
Pelastus/paukkuliivit. Kelluntaliivit eivät pelasta jos ei ole tajuissaan ja kylmillä keleillä pelastus puku on ainut oikea jos, tosin ne maksavat euroja ja paljon mutta onneksi niitä saa rahalla, henkeä ei..
- rane-01
..vain.. kirjoitti:
Pelastus/paukkuliivit. Kelluntaliivit eivät pelasta jos ei ole tajuissaan ja kylmillä keleillä pelastus puku on ainut oikea jos, tosin ne maksavat euroja ja paljon mutta onneksi niitä saa rahalla, henkeä ei..
ei pelastuspukua tarvita, mutta joissakin tapauksissa paikallaan. Itse käytän kelluntahaalaria, merellä ja järvillä, kylmemmillä ilmoilla. Paukkuliiveihinkään en ole nähnyt tarvetta, vaikka mukavathan ne käytössä olisi. Lapset eivät yleensä valita, kun saavat pitää pelastusliivejä veneessä, he kun ovat tottuneet paljon hankalampiin asusteisiin jo leikkiä haittaavissa kura-asuissaan. Monet ovat ihan mielissään, kun heille puetaan pelastusliivit.
- pelastusliivit
Osta ennen kaikkea sopivat liivit. Aikuisille soveltuvat suojaisille vesille 50 N kelluntapukine, eli kaulukseton liivi, jota myydään monen eri värisenä. Lapsille osta kilomääräisesti sopiva pelastusliivi, jossa on kaulus. Pienille lapsille ei edes ole kauluksettomia liivejä. Paukkuliivit sopivat aikuisille ja nuorille, mutta ei lapsille. Lasten liivien on oltava sopivat kooltaan: liian suuret kelluttavat selällään niin, että pää ei jää vedenpinnan yläpuolelle. Sen sijaan hieman liian pienetkin liivit kelluttavat ja oikeassa asennossa. Ei kuitenkaan tarkoituksella kannata hankkia liian pieniä, mutta ei myöskään paljoa kasvuvaraa. Merkillä sinänsä ei ole suurta merkitystä kuin mukavuuteen
- Katsastusmies-1
Veneessäni on muiden joukossa 4-5 kpl erimerkkisiä kelluntaliivejä.
Kesällä uidessani tapaan tarkistaa liivien kunnon ja toimivuuden.
Olen huomannut että poikkeuksetta kaikissa kelluntaliiveissä joita minulla on, on kelluketta selän puolella.
Siksi nämä liivit pyrkivät kääntämään uijan väkisin "suulleen" vedessä. Yhdet (jääkön merkki sanomatta etten syyllisty mustamaalaamiseen) kääntää niin voimakkaasti suulleen että täytyy tehdä todella kovasti työtä pysyäkseen selällään.
Rajoitetun uimataitoisen lapsen yllä tällaiset liivit ovat todellinen vaaratekijä avun sijasta.
Kokeilkaa liivejä kesällä lämpimän veden aikana uidessa, ja olkaa kriittisiä. On varmasti helpompi saada lapselle mukavat mutta vaaralliset kelluntaliivit päälle venematkan ajaksi, epämukavien "virallisten" liivien sijasta. Kehottaisin kumminkin suosimaan jälkimmäistä vaihtoehtoa.
P.S. Parhaat liivit meidän veneessämme ovat "MKHL:n viralliset" kapula-liivit. Voitin ne aikoinaan Meripelastusseuran kevätjuhlien arpajaisissa. Niitä ei kukaan suosatu käyttämään, mutta vedessä ne kelluttavat parhaiten ja rennoimmassa asennossa. Suuri, paksu ja todella epämukava kaulus kelluttaa päätä niin tukevasti ja vahvasti, että edes vahingossa ei tyynellä kelillä uidessa voi saada vettä suuhunsa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662258Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711520Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣231507Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851234Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1811167Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241110Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051084- 77939
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9932