Rintarangan

Tyrä jyrää...

Onko kellään tietoa ja/tai kokemusta rintarangan välilevytyrästä?

Mitä muita oireita esiintyy kuin kipu ja särky?

Miten vaivaa voi muuten hoitaa kuin särkylääkkeitä syömällä?

23

19575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikama-mikko

      Hankalinta on juuri tuo liikuntaa estävä kipu. Myös sydämen rytmihäiriöt ovat ainakin itselläni olleet jatkuvana oireena. Osittaista puutumista käsissä ja epäilen refluxia oireiden johtuvan myös rintaranka ongelmista.

      • hoidettu

        Itselle rintarangan jumit ja lukot aiheutti pahimmillaan päänsärkyä, migreeniä, sydämen rytmihäiriöitä, korkeaa verenpainetta, olkapääkipua, sormien puutuilemista, kylmäkätisyyttä ja verenkiertohäiriöitä käsissä sekä käsien voimattomuutta.

        Mutta välilevytyrää mulla ei ollu, vain rintarangan "lukkoja".

        Nyt kun lantio on kunnossa ja SI:t paikoillaan, niin ne ongelmat on paljon harvinaisempia ja lievempiä sekä tietysti helposti hoidettavissa, koska rintaranka ei enää ole niin jumissa.

        Oikeastaan on ollu vaan lievää niskalihasten jäykkyyttä ja käteen heijastuvaa puutumista, mutta niitäkin aika harvoin. Joskus huonosti nukutun yön jälkeen. Sitten on pitäny mennä osaavalle niksauttajalle (osteopaatti, naprapaatti) ja taas on ollu hyvä olo pitkään...

        Tosin noita osaajia on harvassa ja heille on pitkät jonot...


      • tapauksessa
        hoidettu kirjoitti:

        Itselle rintarangan jumit ja lukot aiheutti pahimmillaan päänsärkyä, migreeniä, sydämen rytmihäiriöitä, korkeaa verenpainetta, olkapääkipua, sormien puutuilemista, kylmäkätisyyttä ja verenkiertohäiriöitä käsissä sekä käsien voimattomuutta.

        Mutta välilevytyrää mulla ei ollu, vain rintarangan "lukkoja".

        Nyt kun lantio on kunnossa ja SI:t paikoillaan, niin ne ongelmat on paljon harvinaisempia ja lievempiä sekä tietysti helposti hoidettavissa, koska rintaranka ei enää ole niin jumissa.

        Oikeastaan on ollu vaan lievää niskalihasten jäykkyyttä ja käteen heijastuvaa puutumista, mutta niitäkin aika harvoin. Joskus huonosti nukutun yön jälkeen. Sitten on pitäny mennä osaavalle niksauttajalle (osteopaatti, naprapaatti) ja taas on ollu hyvä olo pitkään...

        Tosin noita osaajia on harvassa ja heille on pitkät jonot...

        Joo olen kyllä kuullut ja kerran kokeillutkin, tällaista kiksauttajaa. Oli kovasti opiskellut ja hienot dibloomit seinillä, mutta ainakin minun kohdallani tuli vain huonommaksi. Nämä tyrät on kyllä kuvattu ja ne siis ovat olemassa! Eivät ole mitään 'lukkoja' tai muitakaan luulotautisen kuvitelmia.

        Oireet ovat juuri nuo mitä luettelit, rytmihäiriöitä, paineen ja puristuksen tunnetta rintalastassa, puutumista käsissä, kipua hauiksen kohdalla, kömpelyyttä käsissä.

        Missään tapauksessa en mene kenkään manipulaattiohoitoa antavan käsiteltäväksi, se olisi aivan liian vaarallista, jopa neliraaja halvaus on mahdollista.


      • sitten
        tapauksessa kirjoitti:

        Joo olen kyllä kuullut ja kerran kokeillutkin, tällaista kiksauttajaa. Oli kovasti opiskellut ja hienot dibloomit seinillä, mutta ainakin minun kohdallani tuli vain huonommaksi. Nämä tyrät on kyllä kuvattu ja ne siis ovat olemassa! Eivät ole mitään 'lukkoja' tai muitakaan luulotautisen kuvitelmia.

        Oireet ovat juuri nuo mitä luettelit, rytmihäiriöitä, paineen ja puristuksen tunnetta rintalastassa, puutumista käsissä, kipua hauiksen kohdalla, kömpelyyttä käsissä.

        Missään tapauksessa en mene kenkään manipulaattiohoitoa antavan käsiteltäväksi, se olisi aivan liian vaarallista, jopa neliraaja halvaus on mahdollista.

        koulutettu hieroja/urh.hieroja antaa rintarangan/selän manipulaatiota, esim. rytkäyttämällä alaspäin ko. alueita?
        Onko siinä vaaroja olemassa?
        Jos on, niin mitä?

        Onko menetelmä oikea ja perusteltu?


      • hoidettu
        tapauksessa kirjoitti:

        Joo olen kyllä kuullut ja kerran kokeillutkin, tällaista kiksauttajaa. Oli kovasti opiskellut ja hienot dibloomit seinillä, mutta ainakin minun kohdallani tuli vain huonommaksi. Nämä tyrät on kyllä kuvattu ja ne siis ovat olemassa! Eivät ole mitään 'lukkoja' tai muitakaan luulotautisen kuvitelmia.

        Oireet ovat juuri nuo mitä luettelit, rytmihäiriöitä, paineen ja puristuksen tunnetta rintalastassa, puutumista käsissä, kipua hauiksen kohdalla, kömpelyyttä käsissä.

        Missään tapauksessa en mene kenkään manipulaattiohoitoa antavan käsiteltäväksi, se olisi aivan liian vaarallista, jopa neliraaja halvaus on mahdollista.

        Unohdin mainita, että mäkin kävin monet kerrat suht turhaan useallakin diplomeja seinillään pitävän korkeasti koulutetun manipuloijan luona.

        Useammankin kerran poistuin vastaanotolta kivulias kramppi lapaluun lihaksessa. Mutta joskus sieltä pääsi pois ihan hyvän oloisenakin. Ne kerrat oli ihania. Ja hyvää oloa kesti tällöin yleensä parista tunnista pariin päivään.

        Eli ei ne koulutetut osaajat monestikaan osaa juurikaan auttaa. Ja krampeista päätellen tekevät monesti vaan tilannetta pahemmaksi. No onneks ei tartte enää tuollaisella koulutetuilla puoskareilla käydä...


      • hoidettu
        sitten kirjoitti:

        koulutettu hieroja/urh.hieroja antaa rintarangan/selän manipulaatiota, esim. rytkäyttämällä alaspäin ko. alueita?
        Onko siinä vaaroja olemassa?
        Jos on, niin mitä?

        Onko menetelmä oikea ja perusteltu?

        "Voikos koulutettu hieroja/urh.hieroja antaa rintarangan/selän manipulaatiota, esim. rytkäyttämällä alaspäin ko. alueita? "

        Lain mukaan kai voi, jos on koulutus ja TEO:n hyväksymä hoitaja. Ainakin fysioterapeutit kai voi? Ainakin moni heistä sitä tekee!

        En tiiä saako hieroja tehdä sitä virallisesti ja onko heillä yleensä edes vakuutuksia tapaturman varalle??

        "Onko siinä vaaroja olemassa? "

        Kyllä on!

        "Jos on, niin mitä? "

        Jos sen tekee väärin, niin voi nikama painua sisään ja aiheuttaa todella pahaa kipua ja jopa halvauksen! Niskan väärästä käsittelystä voi seurata jopa neliraajahahalvaus! Tosin niistäkin suurimman osan voisi vielä korjata, jos se tehdään ajoissa...

        Tällaisia koulutettujen ja TEO:n hyväksymien manipulaattoreiden aikaansaamia tapauksia tapahtunee useita joka vuosi! Itse kuulin juuri kuukausi sitten eräästä virallisen urheiluhierojan aikaansaamasta rintarangan nikaman sisäänpainumasta (onneksi tapaus saatiin korjattua toisaalla). Toki niitä virheitä tapahtuu myös niillä kouluttamattomilla puoskareillakin, ehkä jopa useamminkin. Mutta se johtuu siis väärästä tekniikasta...

        Oikea tekniikka on tärkeä!

        "Onko menetelmä oikea ja perusteltu? "

        Monesti he tekevät sen siis väärällä tekniikalla ja tällöin se ei ole perusteltu! Mutta usein he tekevät sen varsin pehmeästi, jolloin siitä ei ole vaaraa vaikka vähän väärin tekisikin.

        Toisaalta varovaisesta käsittelystä ei juurikaan apua ole. Itselläni on sellaisista paljonkin kokemusta. Mutta kun sen tekee oikein, niin siitä on kyllä ihanasti apua...

        Mutta niskan C1-C5 välejä ei saa koskaa vääntää! Moni koulutettu manipulaattori tekee kuitenkin sitä. Mutta se on usein täysin turhaa ja varsin vaarallista!


      • Lääk kand
        hoidettu kirjoitti:

        "Voikos koulutettu hieroja/urh.hieroja antaa rintarangan/selän manipulaatiota, esim. rytkäyttämällä alaspäin ko. alueita? "

        Lain mukaan kai voi, jos on koulutus ja TEO:n hyväksymä hoitaja. Ainakin fysioterapeutit kai voi? Ainakin moni heistä sitä tekee!

        En tiiä saako hieroja tehdä sitä virallisesti ja onko heillä yleensä edes vakuutuksia tapaturman varalle??

        "Onko siinä vaaroja olemassa? "

        Kyllä on!

        "Jos on, niin mitä? "

        Jos sen tekee väärin, niin voi nikama painua sisään ja aiheuttaa todella pahaa kipua ja jopa halvauksen! Niskan väärästä käsittelystä voi seurata jopa neliraajahahalvaus! Tosin niistäkin suurimman osan voisi vielä korjata, jos se tehdään ajoissa...

        Tällaisia koulutettujen ja TEO:n hyväksymien manipulaattoreiden aikaansaamia tapauksia tapahtunee useita joka vuosi! Itse kuulin juuri kuukausi sitten eräästä virallisen urheiluhierojan aikaansaamasta rintarangan nikaman sisäänpainumasta (onneksi tapaus saatiin korjattua toisaalla). Toki niitä virheitä tapahtuu myös niillä kouluttamattomilla puoskareillakin, ehkä jopa useamminkin. Mutta se johtuu siis väärästä tekniikasta...

        Oikea tekniikka on tärkeä!

        "Onko menetelmä oikea ja perusteltu? "

        Monesti he tekevät sen siis väärällä tekniikalla ja tällöin se ei ole perusteltu! Mutta usein he tekevät sen varsin pehmeästi, jolloin siitä ei ole vaaraa vaikka vähän väärin tekisikin.

        Toisaalta varovaisesta käsittelystä ei juurikaan apua ole. Itselläni on sellaisista paljonkin kokemusta. Mutta kun sen tekee oikein, niin siitä on kyllä ihanasti apua...

        Mutta niskan C1-C5 välejä ei saa koskaa vääntää! Moni koulutettu manipulaattori tekee kuitenkin sitä. Mutta se on usein täysin turhaa ja varsin vaarallista!

        Pitäisikö sun mielestä mennä kouluttamattomalle, vai koulutetulle niksauttajalle?

        Ihan vain lyhyt vastaus; koulutetulle vai kouluttamattomalle?


      • hoidettu
        Lääk kand kirjoitti:

        Pitäisikö sun mielestä mennä kouluttamattomalle, vai koulutetulle niksauttajalle?

        Ihan vain lyhyt vastaus; koulutetulle vai kouluttamattomalle?

        Valitsisin koulutetun. Niinhän olen aina tehnyt.

        Ja sitten, kun niiltä ei saa apua, niin miettisin, että mitä vaihtoehtoja jää jäljelle...

        Kouluttamattoman hoidettavaksi meno on vaarallista, jollet etukäteen tunne tai tiedä mitä siellä tehdään.

        Lahdessa voit mennä ensin katsomaan, että miten hoito tehdään. Ja kukaan ei ole vielä kääntynyt ja lähtenyt pois ilman hoitoa. Kaikki ovat huomanneet, että turvallista on! Ja tyytyväisiäkin ovat olleet...

        Voisipa mennä katsomaan ammattilaistenkin touhuja... voisi sitten itse nähdä, että kuka osaa ja käyttää itsekin sitä.


      • Minnekkä
        Lääk kand kirjoitti:

        Pitäisikö sun mielestä mennä kouluttamattomalle, vai koulutetulle niksauttajalle?

        Ihan vain lyhyt vastaus; koulutetulle vai kouluttamattomalle?

        sinä menisit?

        Tietenkin sille koulutetulle, oletan!

        Mutta jos käy kuten niin monille on käynyt, että sen mainostamasi koulutetun hoidot eivät vain tunnu sinua mitenkään auttavan, jo sietämättömiksikin kehittyneiden kipujen ja vaivojen parantamisessa!

        Mitä sinä tällaisessa tilanteessa teet?


      • Lahteen
        hoidettu kirjoitti:

        Valitsisin koulutetun. Niinhän olen aina tehnyt.

        Ja sitten, kun niiltä ei saa apua, niin miettisin, että mitä vaihtoehtoja jää jäljelle...

        Kouluttamattoman hoidettavaksi meno on vaarallista, jollet etukäteen tunne tai tiedä mitä siellä tehdään.

        Lahdessa voit mennä ensin katsomaan, että miten hoito tehdään. Ja kukaan ei ole vielä kääntynyt ja lähtenyt pois ilman hoitoa. Kaikki ovat huomanneet, että turvallista on! Ja tyytyväisiäkin ovat olleet...

        Voisipa mennä katsomaan ammattilaistenkin touhuja... voisi sitten itse nähdä, että kuka osaa ja käyttää itsekin sitä.

        Juttua Sonera Plazalta:

        Varasin keväällä Jouko Holmalle ajan. Kun pääsin paikan päälle, hän ei ollut paikalla vaan hoitoja teki joku naishenkilö. Tiesin, että olen menossa yksityisasuntoon, mutta minua häiritsi se, että edellinen potilas makasi keskellä olohuonetta hoitopöydällä käsiteltävänä ja seuraavaat potilaat asettuivat sitten istumaan olohuoneessa oleville tuoleille. Ei siis minkään laista yksityisyyttä! Ehkä tämä on kansanparantajien keskuudessa yleinen tyyli (?), mutta hierojalle tms. mennessäni olen tottúnut siihen, että odotustila on erikseen. Kun vuoroni tuli tämä nainen ei esitellyt itseään ja kysyi siinä muiden henkilöiden läsnäollessa vaivoistani ja alkoi samalla tehdä leipää itselleen.
        Mielessäni kävi lähdenkö pois vielä, kun siihen olisi ollut mahdollisuus, mutta koska ajoin "vastaanotolle" miltei 150 km, päätin kaikesta huolimatta jäädä.
        Hoidon aikana asuntoon tuli pieni poika koulusta ja alkoi tehdä välipalaa itselleen ja läksyjä siinä samassa tilassa.
        Kun hoito oli ohitse, minulle ja seuraaville asiakkaille näytettiin hoito-ohjeet tietokoneelta. Videopätkässä Jouko kertoi, kuinka tulee menetellä seuraavien päivien/viikkojen ajan. Lisäksi sain kotihoito-ohjeet, mikä sisälsi venyttely ohjeita. Ja seuraavan asiakkaan ongelmat käytiin läpi siinä vielä minun olessa paikalla. Pariskunta, joilla oli aika minun jälkeen, olivat todella kiusaantuneen ja vaivaantuneen näköisiä. Maksu hoidosta laitettiin pahvilaatikkoon, mikä oli keskellä keittiön pöytää.
        Hoidosta ei minun tapauksessa ollut mitään hyötyä ja lähdin pettyneenä asunnosta pois.
        Mietin pariin kertaan, viitsinkö laittaa kokemuksiani tälle palstalle, mutta ehkä on kuitenkin hyvä siinä mielessa kertoa kokemuksistaan, jos joku tällä hetkellä miettii, kannattaako aika varata ko. hoitoon. Jokaisen oma valinta ja olemmehan yksilöllisiä. Toiset saavat apua toiset eivät.
        Mutta hoito itsessään ei ollut kovinkaan ammattimaisen oloista. Itsestäni ainakin tuntui kurjalta kertoa omista henkilökohtaisista ongelmistani ventovieraiden ihmisten kuunnellessa vieressä.


      • hoidettu
        Lahteen kirjoitti:

        Juttua Sonera Plazalta:

        Varasin keväällä Jouko Holmalle ajan. Kun pääsin paikan päälle, hän ei ollut paikalla vaan hoitoja teki joku naishenkilö. Tiesin, että olen menossa yksityisasuntoon, mutta minua häiritsi se, että edellinen potilas makasi keskellä olohuonetta hoitopöydällä käsiteltävänä ja seuraavaat potilaat asettuivat sitten istumaan olohuoneessa oleville tuoleille. Ei siis minkään laista yksityisyyttä! Ehkä tämä on kansanparantajien keskuudessa yleinen tyyli (?), mutta hierojalle tms. mennessäni olen tottúnut siihen, että odotustila on erikseen. Kun vuoroni tuli tämä nainen ei esitellyt itseään ja kysyi siinä muiden henkilöiden läsnäollessa vaivoistani ja alkoi samalla tehdä leipää itselleen.
        Mielessäni kävi lähdenkö pois vielä, kun siihen olisi ollut mahdollisuus, mutta koska ajoin "vastaanotolle" miltei 150 km, päätin kaikesta huolimatta jäädä.
        Hoidon aikana asuntoon tuli pieni poika koulusta ja alkoi tehdä välipalaa itselleen ja läksyjä siinä samassa tilassa.
        Kun hoito oli ohitse, minulle ja seuraaville asiakkaille näytettiin hoito-ohjeet tietokoneelta. Videopätkässä Jouko kertoi, kuinka tulee menetellä seuraavien päivien/viikkojen ajan. Lisäksi sain kotihoito-ohjeet, mikä sisälsi venyttely ohjeita. Ja seuraavan asiakkaan ongelmat käytiin läpi siinä vielä minun olessa paikalla. Pariskunta, joilla oli aika minun jälkeen, olivat todella kiusaantuneen ja vaivaantuneen näköisiä. Maksu hoidosta laitettiin pahvilaatikkoon, mikä oli keskellä keittiön pöytää.
        Hoidosta ei minun tapauksessa ollut mitään hyötyä ja lähdin pettyneenä asunnosta pois.
        Mietin pariin kertaan, viitsinkö laittaa kokemuksiani tälle palstalle, mutta ehkä on kuitenkin hyvä siinä mielessa kertoa kokemuksistaan, jos joku tällä hetkellä miettii, kannattaako aika varata ko. hoitoon. Jokaisen oma valinta ja olemmehan yksilöllisiä. Toiset saavat apua toiset eivät.
        Mutta hoito itsessään ei ollut kovinkaan ammattimaisen oloista. Itsestäni ainakin tuntui kurjalta kertoa omista henkilökohtaisista ongelmistani ventovieraiden ihmisten kuunnellessa vieressä.

        Kaikki ei tykkää tuosta avoimuudesta. Mun mielestä on hienoa, että voi seurata muidenkin hoitoa. Siinä samalla näkee kuinka kivutonta, helppoa ja turvallista se on...


      • Ei häirinnyt
        hoidettu kirjoitti:

        Kaikki ei tykkää tuosta avoimuudesta. Mun mielestä on hienoa, että voi seurata muidenkin hoitoa. Siinä samalla näkee kuinka kivutonta, helppoa ja turvallista se on...

        Eihän tämä sairauksien hoito pitäisi olla mitään salatiedettä!
        Kullakin on omia vikoja ja vaivoja, eikä niiden pitäisi niin kovin salaisia olla, että niistä ei kenenkään muun saisi mitään tietää!
        Nämähän ovat aivan luonnollisia asioita!

        Tähänhän liittyy myös se psygologinen ulottuvuuskin.
        Jos voit kertoa ongelmistasi muillekin, jo tämä muille kertominen, ja ongelmien "jakaminen" voivat helpottaa huomattavastikkin olotilaasi!

        Normaali käytäntöhän on ollut sellaistakin, että edes asianomainen potilaskaan ei välttämättä saa tietää mitä hänestä on löydetty, ja papereihin merkitty!
        Tämä taas tuntuu jopa uskomattomalta!
        Nykyään kait pitäisi olla jo hiukan avoimempaa näissäkin asioissa!


      • muutenkaan
        Ei häirinnyt kirjoitti:

        Eihän tämä sairauksien hoito pitäisi olla mitään salatiedettä!
        Kullakin on omia vikoja ja vaivoja, eikä niiden pitäisi niin kovin salaisia olla, että niistä ei kenenkään muun saisi mitään tietää!
        Nämähän ovat aivan luonnollisia asioita!

        Tähänhän liittyy myös se psygologinen ulottuvuuskin.
        Jos voit kertoa ongelmistasi muillekin, jo tämä muille kertominen, ja ongelmien "jakaminen" voivat helpottaa huomattavastikkin olotilaasi!

        Normaali käytäntöhän on ollut sellaistakin, että edes asianomainen potilaskaan ei välttämättä saa tietää mitä hänestä on löydetty, ja papereihin merkitty!
        Tämä taas tuntuu jopa uskomattomalta!
        Nykyään kait pitäisi olla jo hiukan avoimempaa näissäkin asioissa!

        Taas samat kiihkoilijat hakkaavat joka lauseen perään huutomerkkejä ja kertovat miten kaikkien tulee ajatella.
        Kai jokaisella on oikeus päättää kenelle yksityisasiansa kertoo. Vai eikö yksityisasioita saa olla.
        Ja ilmeisesti minkäänlainen kritiikki kyseisen puljun hoitoja kohtaan ei ole sallittua, vaan se on visusti pidettävä omana asiana, eikä sitä saa kenellekkään kertoa.
        On se kumma, kun joka kerta, kun joku ei ole ollut tyytyväinen sen paikan hoitoihin julkisesti sen kertoo, niin alkaa tämä käsittämätön sättiminen.


      • hoidettu
        muutenkaan kirjoitti:

        Taas samat kiihkoilijat hakkaavat joka lauseen perään huutomerkkejä ja kertovat miten kaikkien tulee ajatella.
        Kai jokaisella on oikeus päättää kenelle yksityisasiansa kertoo. Vai eikö yksityisasioita saa olla.
        Ja ilmeisesti minkäänlainen kritiikki kyseisen puljun hoitoja kohtaan ei ole sallittua, vaan se on visusti pidettävä omana asiana, eikä sitä saa kenellekkään kertoa.
        On se kumma, kun joka kerta, kun joku ei ole ollut tyytyväinen sen paikan hoitoihin julkisesti sen kertoo, niin alkaa tämä käsittämätön sättiminen.

        Mä en ainakaan sättiny vaan sanoin, että ymmärsin että monet ei siitä tykkää... itsehän tuossa kans just "sätit" jotakuta.

        Tuohon edelliseen voisi vielä lisätä sen, että monesti lääkärit vielä kirjoittavat niihin papereihin asioita, joista potilas ei kyllä mitään ymmärrä eikä vastaavia sanoja löydy edes googlettamalla, ei edes yksittäin...

        Tuossa yks mulle annettu:
        "Lanneranka:vähäinen lordosi.säännölliset nikamat,normaalit välit.Nikamat linjassa.Siistit SI-nivelet.-hieman oiennut lordosi."

        Mikä kumma on lordosi? Ja entä vähäinen hieman oiennut lordosi? No diagnoosi ilmeisesti oli, että mitään vikaa ei näkyny, paitsi tuo vähäinen hieman oiennut lordosi... onkohan se vakavaa?

        No lordoosiahan se tarkoittaa, mutta koska lordoosin määritelmä on:
        "selkärangan osan normaali tai epänormaali kaartuminen eteenpäin, notkoselkä"

        Olikohan se mun lordoosi sit normaali vai epänormaali? Enpä osaa sanoa tuon saamani diagnoosin perusteella... Miten lordoosi voi olla sekä normaali että epänormaali ihmisellä? Oliko se mulla vähäisesti normaali vaiko epänormaali? Ja oliko se oiennut normaalin suuntaan vaiko ei?

        Ja kuitenkin edellisessä diagnoosissa lukee:
        "prolapsia, lievä skoliosis.

        Mitähän pitäis uskoa?

        Ja vaikka SI:t oli siistit, ni toinen ei ollu kuitenkaan paikoillaan, kuten seuraava fysiatri totesi diagnoosissaan:
        "M53.8 Dysfunctio/dislocatio articuli sacroiliacale l. sin"

        Tosin niin hän mulle sanoi. Mutta tuosta kirjallisesta diagnoosista en ole kyl varma, että mitä se tarkoittaa...???


      • Minnekkä
        Minnekkä kirjoitti:

        sinä menisit?

        Tietenkin sille koulutetulle, oletan!

        Mutta jos käy kuten niin monille on käynyt, että sen mainostamasi koulutetun hoidot eivät vain tunnu sinua mitenkään auttavan, jo sietämättömiksikin kehittyneiden kipujen ja vaivojen parantamisessa!

        Mitä sinä tällaisessa tilanteessa teet?

        kandin vauhti jälleen tyssäsi, kuten aina, jos jotain asiaa kysäisee!

        Onkohan käytäntö siellä potilaidenkin kanssa samalla tavalla?
        Kysymyksiin tulee kovin vähän vasiauksia, mutta sitten jos potilaalla sattuisi olemaan jokin näkemys asiata, se kyllä tulee tyrmätyksi heti suoralta kädeltä!


      • voi olla
        Minnekkä kirjoitti:

        kandin vauhti jälleen tyssäsi, kuten aina, jos jotain asiaa kysäisee!

        Onkohan käytäntö siellä potilaidenkin kanssa samalla tavalla?
        Kysymyksiin tulee kovin vähän vasiauksia, mutta sitten jos potilaalla sattuisi olemaan jokin näkemys asiata, se kyllä tulee tyrmätyksi heti suoralta kädeltä!

        muutakin elämää kuin netissä roikkuminen...


      • olla välilevyn pullistuma, ...
        Lahteen kirjoitti:

        Juttua Sonera Plazalta:

        Varasin keväällä Jouko Holmalle ajan. Kun pääsin paikan päälle, hän ei ollut paikalla vaan hoitoja teki joku naishenkilö. Tiesin, että olen menossa yksityisasuntoon, mutta minua häiritsi se, että edellinen potilas makasi keskellä olohuonetta hoitopöydällä käsiteltävänä ja seuraavaat potilaat asettuivat sitten istumaan olohuoneessa oleville tuoleille. Ei siis minkään laista yksityisyyttä! Ehkä tämä on kansanparantajien keskuudessa yleinen tyyli (?), mutta hierojalle tms. mennessäni olen tottúnut siihen, että odotustila on erikseen. Kun vuoroni tuli tämä nainen ei esitellyt itseään ja kysyi siinä muiden henkilöiden läsnäollessa vaivoistani ja alkoi samalla tehdä leipää itselleen.
        Mielessäni kävi lähdenkö pois vielä, kun siihen olisi ollut mahdollisuus, mutta koska ajoin "vastaanotolle" miltei 150 km, päätin kaikesta huolimatta jäädä.
        Hoidon aikana asuntoon tuli pieni poika koulusta ja alkoi tehdä välipalaa itselleen ja läksyjä siinä samassa tilassa.
        Kun hoito oli ohitse, minulle ja seuraaville asiakkaille näytettiin hoito-ohjeet tietokoneelta. Videopätkässä Jouko kertoi, kuinka tulee menetellä seuraavien päivien/viikkojen ajan. Lisäksi sain kotihoito-ohjeet, mikä sisälsi venyttely ohjeita. Ja seuraavan asiakkaan ongelmat käytiin läpi siinä vielä minun olessa paikalla. Pariskunta, joilla oli aika minun jälkeen, olivat todella kiusaantuneen ja vaivaantuneen näköisiä. Maksu hoidosta laitettiin pahvilaatikkoon, mikä oli keskellä keittiön pöytää.
        Hoidosta ei minun tapauksessa ollut mitään hyötyä ja lähdin pettyneenä asunnosta pois.
        Mietin pariin kertaan, viitsinkö laittaa kokemuksiani tälle palstalle, mutta ehkä on kuitenkin hyvä siinä mielessa kertoa kokemuksistaan, jos joku tällä hetkellä miettii, kannattaako aika varata ko. hoitoon. Jokaisen oma valinta ja olemmehan yksilöllisiä. Toiset saavat apua toiset eivät.
        Mutta hoito itsessään ei ollut kovinkaan ammattimaisen oloista. Itsestäni ainakin tuntui kurjalta kertoa omista henkilökohtaisista ongelmistani ventovieraiden ihmisten kuunnellessa vieressä.

        Ei missään tapauksessa saa mennä tuollaisille " niksauttajille"! Tuo kertomasi kuulosti hirveälle!! Itselläni on rintarangassa kaksi välilevyn pullistumaa, toinen leikattu. Auttoi se vähän, mutta kipuihin syön mm. Lyricaa 600mg/ pvä ja Trileptalia 600 mg/ pvä ( epilepsialääkkeeitä kipuihin ). Työterveyslääkäri lähetti minut 4 vuotta sitten fysiatrille, joka ensimmäisenä kysyi " olenko käynyt jollakin " niksauttajalla". En tietenkään, niissä voi käydä huonosti varsinkin tuollaisella "kotihoitajalla". Sen jälkeen olen ollut neurokirurgilla ym. Alussa oli mangneettikuvaus jossa löytyi kaksi rintarangan prolapsia. Toinen leikattin ja toinen siellä sitten "piilottelee" ja molemmista on edelleen kipua. Pakko oli kuitenkin leikata tai olisin halvaantunut. Nyt sitten on noita lääkkeitä, joilla jotenkin elelen työkyvyttömyyseläkkeellä, vielä kuitenkin väliaikaisella sellaisella. Aikaa on kulunut kaikenlaisissa tutkimuksissa ja vaikeinta on oppia elämään hyvin hetkellisillä tekemisillä. Kotityöt ovat sellaisia; ruoanlaitto ja sohvalle makaamaan, istuminen ( no eihän se ole TYÖ, mutta minulle se on) tietokoneella puoli tuntia ja sohvalle, jne! On kaikista vaikeinta kun joutuu jaksottelemaan ja hyväksymään rajoitteensa. Lääkkeitä on myös kokeiltu kaikenlaisia, pakkohan niitä on kokeilla, mistäs lääkärikään tietää kipujen määrää, vain potilaan kertomisista, se on vaikeaa!! Syön lisäksi noiden muiden ohella Tramalia 400 mg/ pvä. Lisänä tarvittaessa Ibumax 600 mg/ pvä ja vatsan suojaksi xolt aamuisin. Illalla Sirdaludia ja jopa Imovane on nukahtamislääkkeenä. Kipuja on silti ja nyt ensi vuonna on sellaisen stimulaattorin laittaminen tuonne selkään, joka auttaa joitakin neuropaattisesta kivusta kärsiviä. Ilmeisesti joudun silti syömään noita lääkkeitä loppuikäni. Olisikin mielenkiintoista tietää onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta kivun hoidosta !?


    • on vuosien

      kokemusta rintarangan prolapsista. ( Eli yli kolme vuotta ) Kipuihin olen syönyt Lyrica lääkettä 600 mg/ pvä Tramalia 400 mg/ pvä .Yöksi Sirdalud 8 mg. Prolapsi sitten leikattiinkin -07 talvella, kuntouduin aika hyvin, mutta kipua oli silti ja söin noita mainitsemiani lääkkeitä edelleen, hieman syksyllä helpotti ja aloin vähentämään Lyricaa ja Tramalia, kunnes menin rentoutusryhmään ( Fysioterapiaan ) siellä tehtiin liikkeitä ja rentouduttiin, mutta selkä alkoi heti oireilla ja parin viikon kuluttua tuli hirveä kipu koko selkään, jalat alkoivat puutua. Pääsin makaamaan sohvalle, kun menin siihen kuin lauta olisi selässä. Aloin tietenkin syödä lääkkeitä kuten olin leikkauksen jälkeenkin tehnyt. Myös Buranaa söin noin 3200 mg/ pvä. Hieman ne puuduttivat sitten kipua, mutta meni noin kaksi viikkoa ennenkuin aloin tuntea lääkkeiden hieman auttavan. Nyt on tulossa jälleen mangneettikuvaus ja ilmeisesti vielä leikkaus, koska kyllähän kivut olivat juuri prolapsin tuntuisia. Ennen viimetalvista leikkausta lääkäri sanoi, että leikkaus on tehtävä, sillä muuten joka tapauksessa halvaus on tulossa. Tässä sitten olen kipujeni kanssa ja olisi kiva kuulla, jos kenelläkään on vastaavanlaisia tuntemuksia ja hieman myös noista lääkkeistä, onko kenelläkään muulla kokemuksia noista lääkkestä ja miten ne ovat teitä auttaneet. Prolapsi on minulta leikattu 10- 11 nikaman välistä ja toinen on 7-8 välissä siellä hieman piilossa tulemassa esiin, en tiedä vielä kumpi nyt tekee nämä kivut.

      • tietoa?

        Minun lausunnossa lukee näin:

        "Th 7/8 välissä on selvästi vasenpainotteinen sentraalinen prolapsi. Se muovaa vähän ydintä, mutta muualla ytimen ympärillä on vapaata likvoritilaa."

        Myös alempana Th 9/10 välissä on kohtalaisen iso vasenpainotteinen prolapsi, joka niinikään muovaa ydintä, mutta ei sitä varsinaisesti komprimoi"

        Lääkäristä olen saanut sen verran irti tähän mennessä että raskaita asioita ei saa nostella, leikkausta ei tehdä ennenkuin tapahtuu jotain radikaalia ja tutkitaan vielä reumatauteja ennenkuin katotaan rajoitteita/lääkitystä jne.

        Oireina jalkojen puutumista (vuodesta 2003, päätä ovat tähän saakka ainoastaan tutkineet), nivel- ja lihassärkyä (joka puolella, useimmiten jossain selässä tai polvessa), jalkojen jäykkyyttä, rytmihäiriöitä ja migreenikin on todettu. Fibromyalgiaa vielä epäilevät, kolme viikkoa lääkäriaikaan ja näiltä palstoilta löytyy lähinnä kokemuksia 4-5 nikamien pullistelusta. Mitään lääkkeitä ei ole määrätty, kotoa löytyy muutamaa eri tulehduskipulääkettä.

        Kellään tietoa mitä on odotettavissa, kokemuksia tms? Inhottavaa odotella kun ei mitään kerrota eikä neuvota.


      • kipuilija
        tietoa? kirjoitti:

        Minun lausunnossa lukee näin:

        "Th 7/8 välissä on selvästi vasenpainotteinen sentraalinen prolapsi. Se muovaa vähän ydintä, mutta muualla ytimen ympärillä on vapaata likvoritilaa."

        Myös alempana Th 9/10 välissä on kohtalaisen iso vasenpainotteinen prolapsi, joka niinikään muovaa ydintä, mutta ei sitä varsinaisesti komprimoi"

        Lääkäristä olen saanut sen verran irti tähän mennessä että raskaita asioita ei saa nostella, leikkausta ei tehdä ennenkuin tapahtuu jotain radikaalia ja tutkitaan vielä reumatauteja ennenkuin katotaan rajoitteita/lääkitystä jne.

        Oireina jalkojen puutumista (vuodesta 2003, päätä ovat tähän saakka ainoastaan tutkineet), nivel- ja lihassärkyä (joka puolella, useimmiten jossain selässä tai polvessa), jalkojen jäykkyyttä, rytmihäiriöitä ja migreenikin on todettu. Fibromyalgiaa vielä epäilevät, kolme viikkoa lääkäriaikaan ja näiltä palstoilta löytyy lähinnä kokemuksia 4-5 nikamien pullistelusta. Mitään lääkkeitä ei ole määrätty, kotoa löytyy muutamaa eri tulehduskipulääkettä.

        Kellään tietoa mitä on odotettavissa, kokemuksia tms? Inhottavaa odotella kun ei mitään kerrota eikä neuvota.

        Mullakin on pullisuma th 7-8 ja th 9-10 sekä leikattu pullistuma niskasta c6-c7 vuoden alussa. Helvetilliset hermokivut! Syön epilepsialääkettä, joka jarruttaa kipuja, mutta ei vie pois. Entiselle aktiiviliikkujalle tilanne tuntuu tukalalta. Pullistumat eivät kuulemma aiheuta hermokipuja neurokirurgin mielestä, mutta kipupolinlääkäri on toista mieltä. Löytyykö kohtalotovereita.


      • ontääpirua

        Mulla on laakea sentraalinen prolapsi th9-th10 ja c6-c7 protruusio ja runsaat spondyloosimuutokset. Selkää viiltelee joka päivä ja kova päänsärky.


      • Anonyymi
        tietoa? kirjoitti:

        Minun lausunnossa lukee näin:

        "Th 7/8 välissä on selvästi vasenpainotteinen sentraalinen prolapsi. Se muovaa vähän ydintä, mutta muualla ytimen ympärillä on vapaata likvoritilaa."

        Myös alempana Th 9/10 välissä on kohtalaisen iso vasenpainotteinen prolapsi, joka niinikään muovaa ydintä, mutta ei sitä varsinaisesti komprimoi"

        Lääkäristä olen saanut sen verran irti tähän mennessä että raskaita asioita ei saa nostella, leikkausta ei tehdä ennenkuin tapahtuu jotain radikaalia ja tutkitaan vielä reumatauteja ennenkuin katotaan rajoitteita/lääkitystä jne.

        Oireina jalkojen puutumista (vuodesta 2003, päätä ovat tähän saakka ainoastaan tutkineet), nivel- ja lihassärkyä (joka puolella, useimmiten jossain selässä tai polvessa), jalkojen jäykkyyttä, rytmihäiriöitä ja migreenikin on todettu. Fibromyalgiaa vielä epäilevät, kolme viikkoa lääkäriaikaan ja näiltä palstoilta löytyy lähinnä kokemuksia 4-5 nikamien pullistelusta. Mitään lääkkeitä ei ole määrätty, kotoa löytyy muutamaa eri tulehduskipulääkettä.

        Kellään tietoa mitä on odotettavissa, kokemuksia tms? Inhottavaa odotella kun ei mitään kerrota eikä neuvota.

        Leikattiinko sinulta th7/8 prolapsia / mikä lopputulema? T. Kohtalotoveri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikattiinko sinulta th7/8 prolapsia / mikä lopputulema? T. Kohtalotoveri

        Millaisia oireita sinulla on ja miten pitkään olet kärsinyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe