Uusimmassa Päivämiehessä oli Hannu Kallungin ilahduttava kolumni elämänmyönteisyydestä.
http://www.srk-oulu.net/index.php?p=kolumni_182006
"Elämänmyönteisyys ei ole pelkkää positiivista ajattelua..."
"Elämänmyönteisyys ei tarkoita, että elämä olisi pelkästään myötäkäymistä..."
"Elämänmyönteisyys merkitsee myös elämänsuojelemista..."
"Yhdellä on lahjoja taiteen tekemiseen, toisella tieteelliseen työhön, jollakin yhteiskunnallisiin tehtäviin, jollakin toisten ihmisten auttamiseen ja jollakin kasvattajan tehtävään. Jumalan antamia lahjoja saamme käyttää ja niistä iloita. Niitä ei tarvitse hävetä eikä piilotella. "
On helppo yhtyä Kallungin ajatukseen vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden elämänmyönteisyydestä. Vl-kristillisyys pohjautuu yksinomaan Jumalan Sanan varaan ja Jeesus itse opetti opetuslapsilleen ennen ristiinnaulitsemista, että "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. (Joh 14)" Kun rakennamme elämämme Jeesuksen varaan, niin murheidenkin keskellä saamme uskoa Jumalan voimaan. Paavalikin kirjoitti: "Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas. 2.Kor 12)."
Elämänmyönteisyyteen kuuluu myös elämän suojelu. Lääkäri parantaa, poliisi suojelee, palomies sammuttaa jne. Itse kukin kannamme myös vastuuta omasta ruumistamme: "Ettekö tiedä että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? (1. Kor)" Tätä Pyhän Hengen temppeliä emme halua saastuttaa huoruudella, huumeilla, alkoholilla (juoppous) tai edes tupakalla (?). Tätä samaa toivomme myös muilta; niinpä emme mainosta emmekä yllytä lähimmäisiämme em. aineiden käyttöön. "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille."
Aivan erityisesti olin ilahtunut tuosta viimeisimmästä siteeraamastani kappaleesta. Kallunki on ymmärtänyt oikein lahjojen luonteen. Ne on tarkoitettu käytettäväksi. Se tarkoittaa sitä, että kanttori voi soittaa ja konsertoida, laulaja voi laulaa ja konsertoida - kunnanrajoista ja lavoista riippumatta. Tärkeätä on olla omimatta lahjoja itselle. Lahjat ovat lahjaa, vain lainassa, ja ansaitsematonta pääomaa omistajalleen. Toki viisas omistaja kasvattaa korkoa lahjalleen. Kanttori harjoittelee, laulaja luikuttaa ja tiedemies opiskelee.
Elävä kristillisyys ei elä kahleissa vaan Kristuksen seuraajana. Me emme seuraa tapoja vaan Jeesusta. Sieltä kumpuaa oikea vapaus ja elämän ilo.
"Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri.(Matt 5)"
Elämänmyönteinen liike
17
2008
Vastaukset
- vähän kevyempää
lukemista ja parempaa ajattelemista tällä palstalla vastapaínoksi kaikelle muulle.
- lisäys
"Missään muualla elämästä ei ajatella eikä siihen suhtauduta yhtä valoisasti ja myönteisesti kuin ELÄVÄSSÄ KRISTILLISYYDESSÄ. ME näemme elämän Jumalan antamana suurenan lahjana ja haluamme suojella sitä ensi-idusta alkaen."
(Korostus minun tekemäni.)
Tupakkalisäys oli sinun omasi, sitä ei kirjoituksessa ollut. Hyvä niinkin.- munk-ki
"Missään muualla elämästä ei ajatella eikä siihen suhtauduta yhtä valoisasti ja myönteisesti kuin..."
Tuollaista emme voi väittää. Vai oletko tutkinut asiaa? Kallunki ei ainakaan perustele väitettä. Minusta tuolla väitteellä itse asiassa leimataan muut vähemmän elämänmyönteisiksi. Sellaista en halua sanoa.
Mutta sen voin sanoa että itse olen elämänmyönteinen ja että Raamatun pohjalta nouseva elävä kristillisyys on sitä. Onko sitä muuallakin YHTÄ LAILLA - toivottavasti mahdollisimman monessa paikkaa. - Vieläkin kristitty
sillä edellytyksellä, että elävä kristillisyys tarkoittaa koko elävää kristillisyyttä, eikä vain vl:ia!
- mutta
Vieläkin kristitty kirjoitti:
sillä edellytyksellä, että elävä kristillisyys tarkoittaa koko elävää kristillisyyttä, eikä vain vl:ia!
tiedän, että vl-lehdessä se tarkoittaa vain veeälliä! Se on paha rajaus.
Törkeää meidän muiden uskovaisten parjaamista ja mitätöimistä! - väitätte
munk-ki kirjoitti:
"Missään muualla elämästä ei ajatella eikä siihen suhtauduta yhtä valoisasti ja myönteisesti kuin..."
Tuollaista emme voi väittää. Vai oletko tutkinut asiaa? Kallunki ei ainakaan perustele väitettä. Minusta tuolla väitteellä itse asiassa leimataan muut vähemmän elämänmyönteisiksi. Sellaista en halua sanoa.
Mutta sen voin sanoa että itse olen elämänmyönteinen ja että Raamatun pohjalta nouseva elävä kristillisyys on sitä. Onko sitä muuallakin YHTÄ LAILLA - toivottavasti mahdollisimman monessa paikkaa.Miksi sitten teidän äänenkannattajanne väittää tuollaista?
Onko ko. PM-kirjoittaja tutkinut paljonkin muiden kristittyjen myönteisyyttä ja todennut sen köykäisemmäksi kuin veeällien?
Eihän veeällät halua edes ystävystyä muiden kanssa!
Ja tuskinpa muutkaan surujaan ja raskaita asioitaan puhuvat vl-uskovaisille?
Jos johtopäätökset ovat tuota luokkaa, niin onkin parempi ettei paljasta elämän rosoisuutta ja ongelmiaan teikäläisille. Perästä näkyy kuuluvan... - vl-nuori
väitätte kirjoitti:
Miksi sitten teidän äänenkannattajanne väittää tuollaista?
Onko ko. PM-kirjoittaja tutkinut paljonkin muiden kristittyjen myönteisyyttä ja todennut sen köykäisemmäksi kuin veeällien?
Eihän veeällät halua edes ystävystyä muiden kanssa!
Ja tuskinpa muutkaan surujaan ja raskaita asioitaan puhuvat vl-uskovaisille?
Jos johtopäätökset ovat tuota luokkaa, niin onkin parempi ettei paljasta elämän rosoisuutta ja ongelmiaan teikäläisille. Perästä näkyy kuuluvan..."Eihän veeällät halua edes ystävystyä muiden kanssa!"
Olen varma, että jokaisella uskovaisella on myös ulkopuolisia ystäviä ja tuttuja! Minulla on ainakin, ja paljon... - vl/eivl
vl-nuori kirjoitti:
"Eihän veeällät halua edes ystävystyä muiden kanssa!"
Olen varma, että jokaisella uskovaisella on myös ulkopuolisia ystäviä ja tuttuja! Minulla on ainakin, ja paljon...Minä en ainakaan kerro veeällälle omia huoliani. Tiukassa tilanteessa se tulee parannuskehoituksena päinnäköä...
Ns. sopivalla ajalla sitten kun on heikoimillaan. Teetkö sinä niin tai oletko petannut ystävyytesi tuolle alustalle?
- Piispanen
Sanaan? Opetuksemme on täynnä Lutteria ja Lestadiuksen postilloja.Väite ,että opetuksemme
perustuu Jumalan sanaan on suhteellinen.
Meidän tietonne siitä mitä muut Kristityt yhteisöt opettavat om hatarat ja oletuksia.
Suljetun liikkeen ongelma on kanssakäymisen puute
ja se estää tiedon saamisen miten muut uskovat,
ehkä uskovat samalla tavalla.
Kaikki kristilliset yhteisöt pitävät opetuksesna
perustana Jumalöan Sanaa . Ja ilmoittavat uskovansa Jeeuskseen Kristukseen koska uskomalla häneen seurauksena on syntien anteeksi saaminen. - one
Oikea elämänmyönteisyys myöntää kaiken, myös kärsimyksen ja pahan. Ei kärsimyksessä ole mitään pahaa vaan siinä, että sinä sitä pakenet. Siihen on vain yksi taikakeino ja ratkaisu; Rakkaus. Kärsimystä ja pahaa täytyy osata rakastaa.
- Paljon kärsinyt
Keskinäinen rakkaus vl-liikkeessä on ehdollinen.
Todellinen rakkaus on lahja ilman että siihen liittyy ehtoja.- vl-nuori
"Keskinäinen rakkaus vl-liikkeessä on ehdollinen.
Todellinen rakkaus on lahja ilman että siihen liittyy ehtoja."
Tuo on taas sellainen stereotypia, jolle ei löydy tosielämästä vahvistusta. - maailmaa:)
vl-nuori kirjoitti:
"Keskinäinen rakkaus vl-liikkeessä on ehdollinen.
Todellinen rakkaus on lahja ilman että siihen liittyy ehtoja."
Tuo on taas sellainen stereotypia, jolle ei löydy tosielämästä vahvistusta.Kyllä löytyy.
Kun ei ole samalla tavalla uskomassa kuin suku, ja tämän takia ei tervehditä, voidaan sanoa että rakkaus ei ole muuta kuin ehdollista.
Suurin osa tervehtii kyllä, omien arvioiden mukaan 70%, mutta kyllä ilmiön täytyy olla jollakin tapaa hyväksytty, että noinkin suuri osa ei tervehdi. Olen ollut 20 v. liikkeessä mukana ja omassa suvussani epäuskoisiin suhtauduttiin halveksien. Tämä ei tarkoita tietenkään että kaikki suhtautuisivat. (miksi tämäkin pitää aina mainita, että ei kaikki, ei tietenkään kaikki, kun muualla ihmiset tuntuvat muutenkin ymmärtävän, että maailma ei ole täysin mustavalkoinen joko-tai) Vl-nuorelle se pitää aina erikseen mainita. Itsekin kasvoin mustavalkoiseen maailmaan,mutta joo ei kaikki....)
- uskovavl
liian kevytmieliseltä haiskahtaa.
Ettei jopa olisi hempeä henki kyseessä?- metaskeema
Olet sisäistänyt liian voimakkaasti uskonasiat. Suosittelisin, että tutustuisit epistemologiaan.
- uskovavl
metaskeema kirjoitti:
Olet sisäistänyt liian voimakkaasti uskonasiat. Suosittelisin, että tutustuisit epistemologiaan.
pitää ottaa selvää mitä toi sivistyssana tarkottaa
-
-
-
-
o
- metaskeema
Jumalakin on fideistinen käsite. Sitä tulisi pitää lähinnä kielikuvana, eikä minään todellisena oliona, koska Jumalasta ei ole olemassa mitään tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4928583Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1205872Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2824869Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584635Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s724179Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603940SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723788- 901718
- 991282
- 47899