Onko joku muu yrittämässä tänä vuonna Vaasan yliopistoon englantia lukemaan tai on yrittänyt aikaisemmin? Sinne on pääsykoekirjana kaunokirjallinen teos minkä saa valita kahdesta vaihtoehdosta.. Minä olen lukemassa Michael Collinsin Emerald Undergroundia.. Olen kohta lukenut sen kerran läpi ja aion lukea ainakin toisen kerran sen vielä.. Mietiskelinkin tässä että kuinka tuollaista kaunokirjallista teosta kannattaisi lukea pääsykokeisiin? Pitääkö se muistaa yhtä hyvin "ulkoa" kuin jokin tieteellinen teos. Olen ajatellut että ehkä tekisin siitä jonkinlaisen miellekartan..
Valintakokeissa kirjasta pitää kirjoittaa essee. Minkähäntasoinen tuon esseen pitäisi olla että siitä saa tarpeeksi pisteitä? Minkälaista kieltä siinä pitää käyttää ja miten pitää viitata kyseiseen teokseen? Onko arvostelussa pääkohtina oikeakielisyys vai se kuinka hyvin osaa analysoida teosta?
Olisi mukavaa jos joku jolla on asiasta kokemusta antaisi vähän neuvoja.. :)
Vaasan yliopistoon englantia opiskelemaan?
8
763
Vastaukset
- ...
Hei, itse olen opiskellut Vaasassa pääaineena englantia ja pian on gradu valmiina. Opintoni olen painottanut juuri kirjallisuuteen ja kulttuurintutkimukseen.
"Mietiskelinkin tässä että kuinka tuollaista kaunokirjallista teosta kannattaisi lukea pääsykokeisiin? Pitääkö se muistaa yhtä hyvin "ulkoa" kuin jokin tieteellinen teos. Olen ajatellut että ehkä tekisin siitä jonkinlaisen miellekartan.."
Ei, teosta ei tosiaan tarvitse osata ulkoa. Paljon tärkeämpää on että hahmotat hyvin teoksen pääteemat (valitettavasti itse en ole lukenut Collinsin teosta, joten en suoraan osaa sanoa siitä yhtään mitään) ja historallisyhteiskunnallisen kontekstin.
Esseen tehtävänannossa on todennäköisesti annettu jonkinlainen lähtökohta tai näkökulma teokseen, jonka kautta sitten pitäisi osata kirjoittaa analyysi teoksesta.
Esseessä tärkeätä on ensinnäkin (Aristoteelinen) rakenne: alku-keskikohta-loppu. Eli alku joka hieman johdattelee aiheeseen, varsinainen analyysi ja lopuksi vielä pienoinen yhteenveto siitä mitä on analysoitu ja millaisia johtopäätöksiä siitä voi vetää. Toiseksi tietysti analyysin pitää olla (hyvin) perusteltu. Tämä on ns. omien mielipiteiden esittämistä ja argumentointia.
Ja lisäksi lisäpinnoja saa varmasti siitä jos osaa viitata teoksen sellaisiin kohtiin/tapahtumiin/tarinan vaiheisiin/henkilöhahmoihin, jotka ovat tehtävänannossa annetun näkökulman kannalta keskeisiä.
Ja tietenkin esseen pitää olla kielellisesti hyvä. Kielellä ei kuitenkaan kannatta välttämättä briljeerata, vaan ennemmin kannattaa pyrkiä selkeyteen ja johdonmukaisuuteen.
Ajattelemasi miellekartta on hyvä apu muistamisen kannalta ja teoksen pääkohtien hahmottamisen kannalta. Lisäksi kannattaa hieman kaivella nettiä ja tutkia mitä ko. teoksesta on kirjoitettu, esim. millaisia näkökulmia erilaisissa kirja-arvosteluissa on nostettu esiin jne. Mutta huom!, muista olla erittäin kriittinen netin käytössä.
Lisäksi siitä voi olla apua jos osaat edes hieman hahmottaa teoksen historiallista ja yhteiskunnallista kontekstia. Ymmärtääkseni Collinsin teos käsittelee irlantilaissyntyisen maahanmuttajan asemaa/elämää 80 -luvun USAssa. Tässä on voi olla hyväksi osata hieman hahmottaa esim. 80 -luvun USAn poliittista ja yhteiskunnallista ilmapiiriä - uusliberalismia, uuskonservatismia, Reaganilaisuuttaa jne.
Onnea matkaan ja tervetuloa Vaasaan :)
Jos vielä herää kysymyksiä lisää, niin vastaan erittäin mielelläni.- ...
Tutkailin pikaisesti yliopiston sivuja ja sieltä löytyi viime vuoden valintakoekysymykset, joten tuosta saat hieman opastusta siitä millainen pääsykoe on: http://lipas.uwasa.fi/valinta/englanti 2005.pdf
... kirjoitti:
Tutkailin pikaisesti yliopiston sivuja ja sieltä löytyi viime vuoden valintakoekysymykset, joten tuosta saat hieman opastusta siitä millainen pääsykoe on: http://lipas.uwasa.fi/valinta/englanti 2005.pdf
Juu kiitos hyvistä vastauksista.. :)
Tuli tuossa vielä mieleen että pitääköhän se essee sitten vielä kirjoittaa puhtaaksi sielä pääsykokeissa? Jos pitää niin voi neljässä tunnissa tulla vähän kiire.. Ja pitääköhän siihen itse merkitä sanamäärä ja kuinka tarkkoja sen suhteen ollaan? Kun ohjeessa oli että noin 500 sanaa..
Olen kyllä netistä yrittänyt etsiä tietoa teoksesta ja siinä olevista aiheista mutta siitä ei ole hirveästi löytynyt mitään syvempää tietoa..
Niin ja tuli vielä mieleen että koska nuo kirjat ovat vissiinkin olleet samat monta vuotta niin ovatkohan nuo esseenkin aiheet olleet samoja vai muutetaanko niitä vuosittain?
Ja minkähäntasoista porukkaa tuonne Vaasaan hakee englantia lukemaan? Itselläni on L tulossa kirjoituksista ja mietityttää että onkohan hyvät mahdollisuudet päästä ensimmäisellä yrittämällä sisälle jos en hirveästi töpeksi siinä valintakokeessa..- ...
anzquli-87 kirjoitti:
Juu kiitos hyvistä vastauksista.. :)
Tuli tuossa vielä mieleen että pitääköhän se essee sitten vielä kirjoittaa puhtaaksi sielä pääsykokeissa? Jos pitää niin voi neljässä tunnissa tulla vähän kiire.. Ja pitääköhän siihen itse merkitä sanamäärä ja kuinka tarkkoja sen suhteen ollaan? Kun ohjeessa oli että noin 500 sanaa..
Olen kyllä netistä yrittänyt etsiä tietoa teoksesta ja siinä olevista aiheista mutta siitä ei ole hirveästi löytynyt mitään syvempää tietoa..
Niin ja tuli vielä mieleen että koska nuo kirjat ovat vissiinkin olleet samat monta vuotta niin ovatkohan nuo esseenkin aiheet olleet samoja vai muutetaanko niitä vuosittain?
Ja minkähäntasoista porukkaa tuonne Vaasaan hakee englantia lukemaan? Itselläni on L tulossa kirjoituksista ja mietityttää että onkohan hyvät mahdollisuudet päästä ensimmäisellä yrittämällä sisälle jos en hirveästi töpeksi siinä valintakokeessa.."Tuli tuossa vielä mieleen että pitääköhän se essee sitten vielä kirjoittaa puhtaaksi sielä pääsykokeissa? Jos pitää niin voi neljässä tunnissa tulla vähän kiire.. Ja pitääköhän siihen itse merkitä sanamäärä ja kuinka tarkkoja sen suhteen ollaan? Kun ohjeessa oli että noin 500 sanaa.."
Kannattaa ehdottomasti kirjoittaa puhtaaksi, mutta pakko ei ole.
Itselläni on tapana kirjoittaa esim. tenttien esseevastaukset aina puhtaaksi. Ensin teen yleensä pikaisesti jonkinlaisen miellekartan, sitten kirjoitan pikaisesti vastauksen perusversion ja sitten puhtaaksi kirjoitetun version, jota vielä hieman täydennän jos tulee jotain perusversiosta puuttuvaa mieleen. Eli minusta perusversio kannattaa kirjoittaa aika nopeasti ja sitten uusi puhtaaksi kirjoitettu tarkempi versio.
Sanamäärä (tai arvio siitä) kannattaa kyllä merkitä - auttaa tentaattoria. Hirveästi ei tietenkään saisi ylittää eikä alittaa.
"Niin ja tuli vielä mieleen että koska nuo kirjat ovat vissiinkin olleet samat monta vuotta niin ovatkohan nuo esseenkin aiheet olleet samoja vai muutetaanko niitä vuosittain?"
En kyllä tarkemmin tiedä. Mutta en oikein usko että ovat ainakaan täysin samat kysymykset, koska yleensä pääsykokeen tarkastaa joka vuosi eri opettaja/opettajat. Ymmärtääkseni kokeen kulloinenkin tarkastaja on myös laatinut tenttikysymykset.
"Ja minkähäntasoista porukkaa tuonne Vaasaan hakee englantia lukemaan? Itselläni on L tulossa kirjoituksista ja mietityttää että onkohan hyvät mahdollisuudet päästä ensimmäisellä yrittämällä sisälle jos en hirveästi töpeksi siinä valintakokeessa.."
Vaikea sanoa - aika laidasta laitaan on hakijoita. Vaasassa on myös paljon äidinkieleltään ruotsinkielisiä opiskelijoita englannin laitoksella. Viime vuonna hakijoita oli yhteensä 227 ja sisään otettiin 30 eli n. 14% hakeneista. Pisteitähän saa neljästä aineesta yo-tutkinnosta, max. 15 pistettä. Ja sisäänhän otetaan nykyisin 50% valituista yo-pisteiden ja pääsykokeen perusteella ja 50% pelkän pääsykokeen perusteella.
Kun itse pääsin opiskelemaan oli niin, että vain 6/30 pääsi valintakokeen perusteella, joten tuolloin oli tiukempi seula niille, jotka valittiin koepisteillä.
Mutta siis jos sinulla on L enkusta tuloillaan ja olet hyvin perehtynyt pääsykoekirjaan, niin erittäin hyvät mahdollisuudethan sinulla on päästä opiskelemaan. ... kirjoitti:
"Tuli tuossa vielä mieleen että pitääköhän se essee sitten vielä kirjoittaa puhtaaksi sielä pääsykokeissa? Jos pitää niin voi neljässä tunnissa tulla vähän kiire.. Ja pitääköhän siihen itse merkitä sanamäärä ja kuinka tarkkoja sen suhteen ollaan? Kun ohjeessa oli että noin 500 sanaa.."
Kannattaa ehdottomasti kirjoittaa puhtaaksi, mutta pakko ei ole.
Itselläni on tapana kirjoittaa esim. tenttien esseevastaukset aina puhtaaksi. Ensin teen yleensä pikaisesti jonkinlaisen miellekartan, sitten kirjoitan pikaisesti vastauksen perusversion ja sitten puhtaaksi kirjoitetun version, jota vielä hieman täydennän jos tulee jotain perusversiosta puuttuvaa mieleen. Eli minusta perusversio kannattaa kirjoittaa aika nopeasti ja sitten uusi puhtaaksi kirjoitettu tarkempi versio.
Sanamäärä (tai arvio siitä) kannattaa kyllä merkitä - auttaa tentaattoria. Hirveästi ei tietenkään saisi ylittää eikä alittaa.
"Niin ja tuli vielä mieleen että koska nuo kirjat ovat vissiinkin olleet samat monta vuotta niin ovatkohan nuo esseenkin aiheet olleet samoja vai muutetaanko niitä vuosittain?"
En kyllä tarkemmin tiedä. Mutta en oikein usko että ovat ainakaan täysin samat kysymykset, koska yleensä pääsykokeen tarkastaa joka vuosi eri opettaja/opettajat. Ymmärtääkseni kokeen kulloinenkin tarkastaja on myös laatinut tenttikysymykset.
"Ja minkähäntasoista porukkaa tuonne Vaasaan hakee englantia lukemaan? Itselläni on L tulossa kirjoituksista ja mietityttää että onkohan hyvät mahdollisuudet päästä ensimmäisellä yrittämällä sisälle jos en hirveästi töpeksi siinä valintakokeessa.."
Vaikea sanoa - aika laidasta laitaan on hakijoita. Vaasassa on myös paljon äidinkieleltään ruotsinkielisiä opiskelijoita englannin laitoksella. Viime vuonna hakijoita oli yhteensä 227 ja sisään otettiin 30 eli n. 14% hakeneista. Pisteitähän saa neljästä aineesta yo-tutkinnosta, max. 15 pistettä. Ja sisäänhän otetaan nykyisin 50% valituista yo-pisteiden ja pääsykokeen perusteella ja 50% pelkän pääsykokeen perusteella.
Kun itse pääsin opiskelemaan oli niin, että vain 6/30 pääsi valintakokeen perusteella, joten tuolloin oli tiukempi seula niille, jotka valittiin koepisteillä.
Mutta siis jos sinulla on L enkusta tuloillaan ja olet hyvin perehtynyt pääsykoekirjaan, niin erittäin hyvät mahdollisuudethan sinulla on päästä opiskelemaan.Kiitos taas hyvistä vastauksista..
Tuli vielä lisää kysymyksiä mieleen. Eli jos kirjoittaa puhtaaksi esseen niin onko sillä väliä tekeekö sen lyijykynällä vai kuulakärkikynällä? Ja mitä välineitä sinne valintakokeeseen ylipäänsä saa ottaa mukaan?
Sitten vielä yleistä opiskelusta sielä että onko Vaasassa ollut mukavaa opiskella ja onko englanninopinnot tuntuneet vaikeilta verrattuna esimerkiksi aiempiin englanninopintoihin? Ja onko oppikirjojen ostamiseen mennyt paljon rahaa? Ja vielä sellainen kysymys että onko sinulla tietoa löytyykö englanninopiskelijalle helposti harjoittelu/työpaikkoja Vaasasta? Minulla on tarkoituksena jos pääsen sisälle ottaa ainakin saksaa ja viestintätieteitä sivuaineiksi..- ...
anzquli-87 kirjoitti:
Kiitos taas hyvistä vastauksista..
Tuli vielä lisää kysymyksiä mieleen. Eli jos kirjoittaa puhtaaksi esseen niin onko sillä väliä tekeekö sen lyijykynällä vai kuulakärkikynällä? Ja mitä välineitä sinne valintakokeeseen ylipäänsä saa ottaa mukaan?
Sitten vielä yleistä opiskelusta sielä että onko Vaasassa ollut mukavaa opiskella ja onko englanninopinnot tuntuneet vaikeilta verrattuna esimerkiksi aiempiin englanninopintoihin? Ja onko oppikirjojen ostamiseen mennyt paljon rahaa? Ja vielä sellainen kysymys että onko sinulla tietoa löytyykö englanninopiskelijalle helposti harjoittelu/työpaikkoja Vaasasta? Minulla on tarkoituksena jos pääsen sisälle ottaa ainakin saksaa ja viestintätieteitä sivuaineiksi.."Eli jos kirjoittaa puhtaaksi esseen niin onko sillä väliä tekeekö sen lyijykynällä vai kuulakärkikynällä? Ja mitä välineitä sinne valintakokeeseen ylipäänsä saa ottaa mukaan?"
Lyijykynällä voit kirjoitta. Kokeseen mukaan perusvälineet eli kynä, kumi ja viivain. Konseptit saa kokeessa. Niin ja henkkari muista ottaa mukaan.
"Sitten vielä yleistä opiskelusta sielä että onko Vaasassa ollut mukavaa opiskella ja onko englanninopinnot tuntuneet vaikeilta verrattuna esimerkiksi aiempiin englanninopintoihin?"
On ollut erittäin mukavaa. Laitos on pieni ja henkilökuntaan tutustuu hyvin jo heti opintojen alussa.
Sinänsä opintoja ei voi sanoa vaikeiksi. Oikeastaan vasta syventävät opinnot ovat vaativia ja työläitä. Perus- ja aineopinnot ovat aika helpohkoja.
Mutta oikeastaan kyse on minusta enemmän siitä, millainen motivaatio itsellä säilyy opiskeluun. Jos on kiinnostunut opinnoista ja jaksaa myös nähdä vaivaa niiden eteen ja ei siis mene siitä mistä aita on matalin niin opinnoista saa paljon irti. Se kannattaa huomioida, että etenkin kirjallisuuden opinnoissa on hyötyä siitä, että on kielen ohella kiinnostusta esim. filosofiaan, kulttuurintutkimukseen, sosiologiaan ja psykologiaan, koska kirjallisuudentutkimus nojaa nykyään paljon näihin.
"Ja onko oppikirjojen ostamiseen mennyt paljon rahaa?"
Eipä juuri. Sellainen juttu kannattaa opetella heti alkuun, että saman tiedon voi löytää monesta eri lähteestä. Esim. jos joku vaadittava kurssikirja ei ole kirjastossa vapaana, kannattaa yrittää hahmottaa löytyykö jokin vastaava teos.
"Ja vielä sellainen kysymys että onko sinulla tietoa löytyykö englanninopiskelijalle helposti harjoittelu/työpaikkoja Vaasasta? Minulla on tarkoituksena jos pääsen sisälle ottaa ainakin saksaa ja viestintätieteitä sivuaineiksi.."
Hmm... pakko sanoa, että ei ole tietoa. Minulla oli jo pohjalla yksi tutkinto ennen Vaasan opintoja, joten itse sain sen ansioista esim. kesätöitä. Sen tiedän, että kun opinnoissa etenee (saa esim. tietyt käännöskurssit ja aineopinnot valmiiksi), on mahdollista saada esim. käännöstöitä ja myös opettajan sijaisuuksia.
Noista sivuaineista sen verran, että itse olen opiskellut laajana sivuaineena viestintää. Työllistymisen kannalta suosittelen kuitenkin, että melkein kannattaa harkita etttä ensijaisesti tekee laajan sivuaine toisesta kielestä - eli sitten sinun tapauksessasi saksasta.
Myös viestintä on erinomainen sivuaine siksi, että se laajentaa perspektiiviä aika mukavasti ja liittyy kyllä monella tavalla esim. englannin opintoihin (esim. kirjallisuuden ja kulttuurintutkimukseen). Mutta työllistymisen kannalta se ei välttämättä tarjoa niin hyvää lisäystä tutkintoon kuin toinen kieli. Itse jos nyt aloittaisin opinnot, niin tekesin tosiaan toisesta kielestä varmasti laajan sivuaineen. ... kirjoitti:
"Eli jos kirjoittaa puhtaaksi esseen niin onko sillä väliä tekeekö sen lyijykynällä vai kuulakärkikynällä? Ja mitä välineitä sinne valintakokeeseen ylipäänsä saa ottaa mukaan?"
Lyijykynällä voit kirjoitta. Kokeseen mukaan perusvälineet eli kynä, kumi ja viivain. Konseptit saa kokeessa. Niin ja henkkari muista ottaa mukaan.
"Sitten vielä yleistä opiskelusta sielä että onko Vaasassa ollut mukavaa opiskella ja onko englanninopinnot tuntuneet vaikeilta verrattuna esimerkiksi aiempiin englanninopintoihin?"
On ollut erittäin mukavaa. Laitos on pieni ja henkilökuntaan tutustuu hyvin jo heti opintojen alussa.
Sinänsä opintoja ei voi sanoa vaikeiksi. Oikeastaan vasta syventävät opinnot ovat vaativia ja työläitä. Perus- ja aineopinnot ovat aika helpohkoja.
Mutta oikeastaan kyse on minusta enemmän siitä, millainen motivaatio itsellä säilyy opiskeluun. Jos on kiinnostunut opinnoista ja jaksaa myös nähdä vaivaa niiden eteen ja ei siis mene siitä mistä aita on matalin niin opinnoista saa paljon irti. Se kannattaa huomioida, että etenkin kirjallisuuden opinnoissa on hyötyä siitä, että on kielen ohella kiinnostusta esim. filosofiaan, kulttuurintutkimukseen, sosiologiaan ja psykologiaan, koska kirjallisuudentutkimus nojaa nykyään paljon näihin.
"Ja onko oppikirjojen ostamiseen mennyt paljon rahaa?"
Eipä juuri. Sellainen juttu kannattaa opetella heti alkuun, että saman tiedon voi löytää monesta eri lähteestä. Esim. jos joku vaadittava kurssikirja ei ole kirjastossa vapaana, kannattaa yrittää hahmottaa löytyykö jokin vastaava teos.
"Ja vielä sellainen kysymys että onko sinulla tietoa löytyykö englanninopiskelijalle helposti harjoittelu/työpaikkoja Vaasasta? Minulla on tarkoituksena jos pääsen sisälle ottaa ainakin saksaa ja viestintätieteitä sivuaineiksi.."
Hmm... pakko sanoa, että ei ole tietoa. Minulla oli jo pohjalla yksi tutkinto ennen Vaasan opintoja, joten itse sain sen ansioista esim. kesätöitä. Sen tiedän, että kun opinnoissa etenee (saa esim. tietyt käännöskurssit ja aineopinnot valmiiksi), on mahdollista saada esim. käännöstöitä ja myös opettajan sijaisuuksia.
Noista sivuaineista sen verran, että itse olen opiskellut laajana sivuaineena viestintää. Työllistymisen kannalta suosittelen kuitenkin, että melkein kannattaa harkita etttä ensijaisesti tekee laajan sivuaine toisesta kielestä - eli sitten sinun tapauksessasi saksasta.
Myös viestintä on erinomainen sivuaine siksi, että se laajentaa perspektiiviä aika mukavasti ja liittyy kyllä monella tavalla esim. englannin opintoihin (esim. kirjallisuuden ja kulttuurintutkimukseen). Mutta työllistymisen kannalta se ei välttämättä tarjoa niin hyvää lisäystä tutkintoon kuin toinen kieli. Itse jos nyt aloittaisin opinnot, niin tekesin tosiaan toisesta kielestä varmasti laajan sivuaineen.Juu.. kiitos taas hyvistä vastauksista.. :) Täytyy tosiaan sitten harkita jos pääsen sisälle että ottaisin saksan laajaksi sivuaineeksi. Saksa on kyllä mukava kieli mutta olen aloittanut sen opiskelun vasta lukiossa joten en tiedä onko minulla siinä tarpeeksi hyvät taidot.. Jos vertaa sellaisiin jotka ovat jo ala-asteelta asti sitä lukeneet..
Mutta eiköhän nuo sivuaineasiat sitten selvene kun ensin pääsisi sinne yliopistoon sisälle.. :P Nyt täytyy vain odotella kirjoitusten tuloksia ja panostaa tuon pääsykoekekirjan lukemiseen..- ...
anzquli-87 kirjoitti:
Juu.. kiitos taas hyvistä vastauksista.. :) Täytyy tosiaan sitten harkita jos pääsen sisälle että ottaisin saksan laajaksi sivuaineeksi. Saksa on kyllä mukava kieli mutta olen aloittanut sen opiskelun vasta lukiossa joten en tiedä onko minulla siinä tarpeeksi hyvät taidot.. Jos vertaa sellaisiin jotka ovat jo ala-asteelta asti sitä lukeneet..
Mutta eiköhän nuo sivuaineasiat sitten selvene kun ensin pääsisi sinne yliopistoon sisälle.. :P Nyt täytyy vain odotella kirjoitusten tuloksia ja panostaa tuon pääsykoekekirjan lukemiseen.."Mutta eiköhän nuo sivuaineasiat sitten selvene kun ensin pääsisi sinne yliopistoon sisälle.."
Kyllä vain. Yleensä lukuvuoden alkupuolella järjestetään ns. sivuainemessut, joissa eri aineet esittäytyvät. Ja opastusta löytyy myös sivuaineoppaasta: http://www.uwasa.fi/opiskelu/oppaat/sivuaineopas/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.434164Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652673Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️161755- 1211531
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1321509- 1021427
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?251315Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411136Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141123Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä141036