Kaikenlaiset kokemukset sekä mielipiteet kyseisestä mallista kummallakin moottorilla otetaan mielellään vastaan, tai jos vaikka olisi linkkivinkkiä jollekin sivustolle mistä löytyy tietoa kyseisestä autosta.
Saksasta tuollaista lähdössä hakemaan lähdössä näillä näkymin :)
W124 300 vai 230 CE, kokemuksia?
32
6948
Vastaukset
- Kolja
Minulla oli edellinen mersu -88 300 TE automaattina.
Kone oli ihan mukava, alavääntö kohtuullinen ja tehoa tuli turbiinimaisen tasaisesti lisää ja sitä oli tarpeeksi. Plussana koneen ääni on erittäin maskuliininen, olematta mitenkään turhan korostunut. Eli soundi kuuluu vain kovimmissa kiihdytyksissä, ei muuten.
Eli autolla kyllä kerkeää. Automaatti on mukava vaihtoehto eikä yhtään vähemmän urheilullinen, käytännössä suorituskyky sama koska mallin manuaali ei ole niitä parhaita. (tästä tulee varmaan sanomista...)
Kulutus on suurehko, oma vei sekalaisessa ajossa helposti 12 litraa, maantielläkin aina 10, ehkä omaa vikaa tuo lukema mutta kuitenkaan en vähemmällä selvinnyt. Mutta pienempikoneinen ei ole sen taloudellisempi, ainakaan maantiellä.
Koneen ongelmat ovat nokka-akseli ja omassa vaivanneet suuttimet, tyhjäkäynti vaelteli ja kone sammuskeli itsekseen, ei ikinä varsinaisesti selvinnyt miksi.
Ihan kiva peli oli, jos en ajaisi niin paljoa, voisi minulla vieläkin olla 300:nen bensamersu :))
Oma oli muuten 280 tkm ajettu ja vaikka koneen sisällä olikin kuluminen nähtävissä, ei se mitenkään epänormaalin voimakasta ollut, eli kyllä silläkin pitkään taivaltaa.- Mece
Tuo kuulostaakin mukavalta, että automaatin kulutus ei olisi liian kova. En tuota 10-12 litran kulutusta vielä pelästy jos kyseessä on 3 litrainen moottori ja automaattilaatikko.
Myöskin tuon 230 moottorin kulutus suhteutettuna 300:een on kiinnostavaa, sillä kilometrejä ei tule vuodessa todellakaan niin paljoa että tarvitsisi litran takia ostaa pienempimoottorista.
Sitten kun vielä löytyisi hyväkuntoinen peli 2. omistajalta ;) - W126
Mece kirjoitti:
Tuo kuulostaakin mukavalta, että automaatin kulutus ei olisi liian kova. En tuota 10-12 litran kulutusta vielä pelästy jos kyseessä on 3 litrainen moottori ja automaattilaatikko.
Myöskin tuon 230 moottorin kulutus suhteutettuna 300:een on kiinnostavaa, sillä kilometrejä ei tule vuodessa todellakaan niin paljoa että tarvitsisi litran takia ostaa pienempimoottorista.
Sitten kun vielä löytyisi hyväkuntoinen peli 2. omistajalta ;)Mun S-korinen 300:n automaatti kulutti kesällä keskimäärin 12litraa sadalla... Siis seka-ajossa.
300:n vaan kehiin, hieno moottori :) - Mece
Tuossa olen vanhoista viesteistä kovasti juttuja etsiskellyt ja 300 moottorin kohdalla mainitaan heikoista nokka-akseleista. Myöskin mainitaan että ne pitäisi tarkista. Nyt mitenkään kuulostamatta naivilta, miten sellaiset voin tarkistaa autoa ostaessani. En kuitenkaan voine avata venttiilikoppaa koeajoautosta ;)
- dieselflosse
Mece kirjoitti:
Tuossa olen vanhoista viesteistä kovasti juttuja etsiskellyt ja 300 moottorin kohdalla mainitaan heikoista nokka-akseleista. Myöskin mainitaan että ne pitäisi tarkista. Nyt mitenkään kuulostamatta naivilta, miten sellaiset voin tarkistaa autoa ostaessani. En kuitenkaan voine avata venttiilikoppaa koeajoautosta ;)
Terve!
Näkisiköhän öljyn täyttökorkista jonkin nokan...
Tuohon alkuperäiseen kysymykseesi sanoisin, että 300:lla on enemmän markkina-arvoa, vaikka et auto varsinaisesti myyntiin toisikaan. - Kolja
dieselflosse kirjoitti:
Terve!
Näkisiköhän öljyn täyttökorkista jonkin nokan...
Tuohon alkuperäiseen kysymykseesi sanoisin, että 300:lla on enemmän markkina-arvoa, vaikka et auto varsinaisesti myyntiin toisikaan.Kyllä näkee akselin korkista hieman.
Venttilien naputus on aika hyvä keino tarkistaa nokka, samoin se onko tehot tallella, kulunut nokka tiputtaa tehoja ja naputtaa. Toki naputusta voi aiheuttaa venttiiliohjuritkin...
Vaeltava tyhjäkäynti on myös yksi merkki kuluneesta nokasta.
Älä pelästy, ei ne nokkaviat niin yleisiä ole, omassa oli nokka ihan priimatavaraa. Yleensä ne tuppaavat kulumaan 1-pöntön kohdalta koska rivikuutosessa käy 1-sylkkä kauiten ilman öljyä käynnistettäessä. Ongelma johtui myös nokan raaka-aineesta, ei ollut tarpeeksi kestävää.
Jakoketju tuli 2-riviseksi joskus -89 tai -90, sellainen olisi hyvä.
Kulutus on siis OK, itse myönnän että poljin aika reippaasti usein... se ääni oli vaan aina kuultava :))) - Vee
noi tyhjäkäyntihäiriöt 230 E:ssä mullakin. Surkeinta on, ettei vikaa pystytä tosiaan paikallistamaan vaikka kuinka monta korjaamoa yrittäis. Osia on vaihdettu jo 100 € edestä pellin alle.
Nokka tarkistettiin 244 tkm:ajettuna ja väitettiin olevan kunnossa, silti naputtaa ikävästi, voi olla nostajatkin. Kylmänä käynnistettäessä ennen paineiden nousua on käyntiääni todella raastava, joskus, ei aina.
Kulutuksesta sanoisin, seka-ajo 9 litraa ja talvella 10 ltr. Matkalla tasaisesti 8,0-8,5 ltr.
Itsekin olen kuvitellut joskus bensakutosen hankkivani, mutta taitaa seuraava olla naku. - MB230
Vee kirjoitti:
noi tyhjäkäyntihäiriöt 230 E:ssä mullakin. Surkeinta on, ettei vikaa pystytä tosiaan paikallistamaan vaikka kuinka monta korjaamoa yrittäis. Osia on vaihdettu jo 100 € edestä pellin alle.
Nokka tarkistettiin 244 tkm:ajettuna ja väitettiin olevan kunnossa, silti naputtaa ikävästi, voi olla nostajatkin. Kylmänä käynnistettäessä ennen paineiden nousua on käyntiääni todella raastava, joskus, ei aina.
Kulutuksesta sanoisin, seka-ajo 9 litraa ja talvella 10 ltr. Matkalla tasaisesti 8,0-8,5 ltr.
Itsekin olen kuvitellut joskus bensakutosen hankkivani, mutta taitaa seuraava olla naku.Automaatilla saa lisätä noin litran, vaikea päästä all 10, ei koskaan yli 12, seka-ajossa 10-11
- W126
Mece kirjoitti:
..Eipä ole kovin kummonen juttu avata venttiilikoppaa :)
Öljykorkista ei näe, en ainakaan minä.
Eiikä se nokkaremontti nyt niin kallis ole, jos auton saa muuten edullisesti, siitä vaan hakemaan! - 200E
Vee kirjoitti:
Itsekin olen kuvitellut joskus bensakutosen hankkivani, mutta taitaa seuraava olla naku.Laita 10W-40 mineraaliöljyä, jotakin laadukasta.
Naputtaa vähemmän tai ei ollenkaan verrattuna näihin
täyssynteettisiin ohuempiin öljyihin. - W124
W126 kirjoitti:
..Eipä ole kovin kummonen juttu avata venttiilikoppaa :)
Öljykorkista ei näe, en ainakaan minä.
Eiikä se nokkaremontti nyt niin kallis ole, jos auton saa muuten edullisesti, siitä vaan hakemaan!Mutta kuka helvetti menee myynnissä olevasta autosta repimään moottoria auki, tai sanotaan toisinpäin, kuka helvetin tollo suostuu siihen että joku tuntematon toope alkaa sössimään venttiilikopan kanssa.
Itse pistelisin ympäri korvia jos moista joku omaan autoon yrittäisi. - Timo L.
W124 kirjoitti:
Mutta kuka helvetti menee myynnissä olevasta autosta repimään moottoria auki, tai sanotaan toisinpäin, kuka helvetin tollo suostuu siihen että joku tuntematon toope alkaa sössimään venttiilikopan kanssa.
Itse pistelisin ympäri korvia jos moista joku omaan autoon yrittäisi...kellä on mukana 12-kulmainen avain ja muistaa eksaktit kiristysmomentit ja kiristysjärjestyksen?
:-D
Ei pahalla W126! :-) - dieselflosse
Timo L. kirjoitti:
..kellä on mukana 12-kulmainen avain ja muistaa eksaktit kiristysmomentit ja kiristysjärjestyksen?
Ei pahalla W126! :-)Terve!
Kyllähän venttiilikopan kiristysmomentit pitää löytyä kunnon harrastajan handystä. Ei siihen mitään momenttiavainta tarvita. Ja kyllähän sitä nyt muutama työkalu aina on taskun pohjalla ;-) - W126
Timo L. kirjoitti:
..kellä on mukana 12-kulmainen avain ja muistaa eksaktit kiristysmomentit ja kiristysjärjestyksen?
Ei pahalla W126! :-)Et taida olla irrottanut M103:n venttiilikoppaa ikinä.
Se ei ole kovin tarkka siitä kiristysjärjestyksestä, eikä momentista. Ei todellakaan. Ei ole kyse sentään kannenpulteista :) Tiivistekkin on todella paksu.
Riittää, kun kiristää "ristiin" ja pikkuräikällä kireälle.
Ajattelin tietenkin, että jos sitä autoa meinaa tutkia pidempään ja ajaa ehkä jonnekkin pukille tms. samalla voisi ihan hyvin avata sen venakopan...salaa omistajalta tai sitten luvan kanssa.
Ei millään pahalla Timo L., mutta otettiin omasta venakoppa irti toissatalvena 2 kertaa kuukauden sisällä..eikä sen kummemmin kiristelty momenttiin yms... Sitten ite otin venakopan irti viime keväänä, aikaa meni 15 min. eikä vuoda edelleenkään mistään :)
12-kulmaisia avaimia saa kaupasta. - Timo L.
W126 kirjoitti:
Et taida olla irrottanut M103:n venttiilikoppaa ikinä.
Se ei ole kovin tarkka siitä kiristysjärjestyksestä, eikä momentista. Ei todellakaan. Ei ole kyse sentään kannenpulteista :) Tiivistekkin on todella paksu.
Riittää, kun kiristää "ristiin" ja pikkuräikällä kireälle.
Ajattelin tietenkin, että jos sitä autoa meinaa tutkia pidempään ja ajaa ehkä jonnekkin pukille tms. samalla voisi ihan hyvin avata sen venakopan...salaa omistajalta tai sitten luvan kanssa.
Ei millään pahalla Timo L., mutta otettiin omasta venakoppa irti toissatalvena 2 kertaa kuukauden sisällä..eikä sen kummemmin kiristelty momenttiin yms... Sitten ite otin venakopan irti viime keväänä, aikaa meni 15 min. eikä vuoda edelleenkään mistään :)
12-kulmaisia avaimia saa kaupasta.Ah, asia selvä. En ole ottanut M103:n, enkä muunkaan auton kantta/venakoppaa irti.
- MB
200E kirjoitti:
Laita 10W-40 mineraaliöljyä, jotakin laadukasta.
Naputtaa vähemmän tai ei ollenkaan verrattuna näihin
täyssynteettisiin ohuempiin öljyihin.10W40:selläkö katoaa naputus myös W124 300D:stä? Mintenkäs tuo ko öljy toimii talvella kireillä pakkasilla, elikkä saako kone nopeasti voitelua?
- W126
Timo L. kirjoitti:
Ah, asia selvä. En ole ottanut M103:n, enkä muunkaan auton kantta/venakoppaa irti.
..No, kai siihenkin ohjeet olis, mutta äsken tarkemmin muistelin, niin ei me/minä edes kiristetty ristiin. Siitä vaan jonossa ruuvit kiinni :)
Muistaakseni 123-diiselissä on ainakin heppoisempi/ohuempi se tiiviste ja niissä kai vuotaakin useammin. Ainakin minun kummassakin 123-diiselissä vuoti/vuotaa... - Silver
W126 kirjoitti:
..No, kai siihenkin ohjeet olis, mutta äsken tarkemmin muistelin, niin ei me/minä edes kiristetty ristiin. Siitä vaan jonossa ruuvit kiinni :)
Muistaakseni 123-diiselissä on ainakin heppoisempi/ohuempi se tiiviste ja niissä kai vuotaakin useammin. Ainakin minun kummassakin 123-diiselissä vuoti/vuotaa...Niin saksalainen on tarkka ja antaa pedantit ohjeet joka asiaan :- )
Yksi syy tähän kiristys järjestykseen voisi olla
myös se, että virheellinen kiristys voisi aiheuttaa jonkin kopan-korvakkeen murtumisen. - W126
MB kirjoitti:
10W40:selläkö katoaa naputus myös W124 300D:stä? Mintenkäs tuo ko öljy toimii talvella kireillä pakkasilla, elikkä saako kone nopeasti voitelua?
Autot joissa on hydr. venttiilin nostajat (mm.W124), ei kannata laittaa mineraaliöljyä. Kunnon täyssynteettiset kehiin. Varsinkin talvella öljyyn kannatta panostaa.
...ELi Koneeseen siis CASTROLIT.. :)) - Timo L.
Silver kirjoitti:
Niin saksalainen on tarkka ja antaa pedantit ohjeet joka asiaan :- )
Yksi syy tähän kiristys järjestykseen voisi olla
myös se, että virheellinen kiristys voisi aiheuttaa jonkin kopan-korvakkeen murtumisen.Tämä DB:llä työskennellyt (vastikään poismennyt) suomalainen insinöörihän oli suunnitellut lopputyönään (?) uudet pultit ja kiristysjärjestyksen, muistelen ma.
- W126
Timo L. kirjoitti:
Tämä DB:llä työskennellyt (vastikään poismennyt) suomalainen insinöörihän oli suunnitellut lopputyönään (?) uudet pultit ja kiristysjärjestyksen, muistelen ma.
.. se koskenut syl.kannen pultteja. Ei kai tuon venttiilikopan kiristämisestä sentään Di-työn aihetta saa :) Ei edes tavallisen inssityön..
- MB
W126 kirjoitti:
Autot joissa on hydr. venttiilin nostajat (mm.W124), ei kannata laittaa mineraaliöljyä. Kunnon täyssynteettiset kehiin. Varsinkin talvella öljyyn kannatta panostaa.
...ELi Koneeseen siis CASTROLIT.. :))Näin ajattelinkin, että ei moiseen hydr. vent. säätöiseen masiinaan kannata moista "lientä" laittaa. Itse olen käyttänyt Mobil 5W50:stä, lienee riittävän "hyvää", taitaapi MB oikein suositella ko merkkiä, tosin Castrol on menestynyt testeissä hiukan paremmin...
- Timo L.
W126 kirjoitti:
.. se koskenut syl.kannen pultteja. Ei kai tuon venttiilikopan kiristämisestä sentään Di-työn aihetta saa :) Ei edes tavallisen inssityön..
Niin olikin, sotkin asiast. Kiitos tarkkasilmäisyydestä!
- 200E
MB kirjoitti:
10W40:selläkö katoaa naputus myös W124 300D:stä? Mintenkäs tuo ko öljy toimii talvella kireillä pakkasilla, elikkä saako kone nopeasti voitelua?
Omassa autossani on vielä alkuperäinen Daimler-Benz AG:n ohjekirja
tallella ja siellä kerrotaan (bensakoneet 124, 200-300E):
läpi vuoden käyt. öjy 10W-40 tai 10W-50 (-20:sta ylöspäin)
kylmemmässä suositellaan joko 5W20 tai 5W30 (alle -20C)
jos taas ajo painottuu kuumiin olosuhteisiin, niin 20W-40, 20W-50
jos jatkuvasti yli 30C voidaan käyttää myös SAE40.
Sinänsä öljy voi olla synteettistä tai mineraaliöljyä kunhan se
täyttää MB:n sivunumerot 226.0, 226.1, 227.0, 227.1
Se on totta, että hydraulinen venttiilivälyksen säätö on se herkin kohta
. Sen toimintaa vaikuttaa paljon se, että kone mahdollisimman
pikeentymätön sisältä. Öljy kannattaa vaihtaa 10tkm:ssa, jotta kone pysyy puhtaana.
Muuten vanhassa koneessa suosin vähän paksumpaa öljyä. - W126
200E kirjoitti:
Omassa autossani on vielä alkuperäinen Daimler-Benz AG:n ohjekirja
tallella ja siellä kerrotaan (bensakoneet 124, 200-300E):
läpi vuoden käyt. öjy 10W-40 tai 10W-50 (-20:sta ylöspäin)
kylmemmässä suositellaan joko 5W20 tai 5W30 (alle -20C)
jos taas ajo painottuu kuumiin olosuhteisiin, niin 20W-40, 20W-50
jos jatkuvasti yli 30C voidaan käyttää myös SAE40.
Sinänsä öljy voi olla synteettistä tai mineraaliöljyä kunhan se
täyttää MB:n sivunumerot 226.0, 226.1, 227.0, 227.1
Se on totta, että hydraulinen venttiilivälyksen säätö on se herkin kohta
. Sen toimintaa vaikuttaa paljon se, että kone mahdollisimman
pikeentymätön sisältä. Öljy kannattaa vaihtaa 10tkm:ssa, jotta kone pysyy puhtaana.
Muuten vanhassa koneessa suosin vähän paksumpaa öljyä.Mulla on kanssa tossa 300SE:ssä ihan samat suositukset ja tossa 300D -82:ssä kanssa ihan samat...
Lähinnä hymyilyttää :)
Kyllähän moottori toimii varmaan noillakin öljyillä ja mineraaliöljylläkin, mutta tosiaan talvella tulee varmaan ongelmia just niitten venttiilinsäätöjen kanssa. - 200E
W126 kirjoitti:
Mulla on kanssa tossa 300SE:ssä ihan samat suositukset ja tossa 300D -82:ssä kanssa ihan samat...
Lähinnä hymyilyttää :)
Kyllähän moottori toimii varmaan noillakin öljyillä ja mineraaliöljylläkin, mutta tosiaan talvella tulee varmaan ongelmia just niitten venttiilinsäätöjen kanssa.Legendaarinen on myös ohjekirjan alussa oleva lause:
"Toivotamme Teille hyvää matkaa
Daimler-Benz Aktiengesellschaft"
... ja matkahan on ollut hyvää :)
Sinänsä noissa öljysuosituksissa on varmaan ajatusta
mukana (yleensä mersuissa ei ole mitään sattumalta) eli talvella omat öljyt ja kesällä taas kuumassa paremmin toimivat.
Käytännön kokeet tukevat noita suosituksia ja
käyntiääni on nätimpi.
- 300 SE
Mukava pelihän tuo on. Itse olen kyseisellä ajanut 250000km ilman mitään suurempia ongelmia ja aion ajaa vielä pitkään. Kulutus on ollut noin 11 litraa seka-ajossa. Osta pois!
- satyre
Ei mulla kyllä ole kokemuksia tosta pienemmästä koneesta eikä coupemallista yleensäkään, mutta helevetin tyytyväinen olen ollut 300E:hen. Kulutus automaatilla varustettuna ei juuri alle kympin putoa, mutta sekalaisessa ajossa mulla ei kyllä menekään yhteentoista saakka. Ajellaan rauhallisesti, mutta ei sentään pappamaisesti.
Tehoja riittää, tomaatti toimii mainiosti - mitä nyt kovahko vaihto kakkoselta kolmoselle, mutta joidenkin artikkelien mukaan on tyyppivika. Vanha auto on aina vanha auto, mutta ei ole tarvinnut päivääkään katua sijoitusta. - Coupe
...epäselväksi että oliko noissa 230 koneissa myös "nokka ongelmia" vuoteen -89 asti?
- Coupe
Kertokaa nyt tietäjät!
- 200E
Ei välttämättä sen enempää ongelmia. Bensakoneen hydraulinen
venttiilivälyksen säätö on aika hienomekaniikkaa ja keinuvipujen voitelukanavat
monimutkaisempia kuin dieselkoneessa, jossa välyksentasaus on paininkuppien
yhteydessä ja keinuvivut puuttuvat kokonaan.
Bensakone vaatii tarkempaa hoitoa ja ei mielellään
nurkka-ajoa, joka karstoittaa moottorin ja tukkii öljykanavat.
- 320 CE
Koeajoin 230 CE:n viime kesänä ja moottori oli alitehoinen ja alusta älyttömän löysä. Sitäpaitsi olettaisin, että kyseisissä nelisylinterisissä voi olla koneet aika luukutettuja.
Veholla työssä oleva kaveri sanoi 300-24 koneesta, että niissä on kannet melko herkkää tavaraa ja maksavat n. 20000 tmk, joten käyttöhistoriasta kannattaa olla melko varma.
Itselläni on kuitenkin 24-venttiilinen 320 ja tykkään kyllä mielettömästi. Käynti on tasaista ja huoltopalikatkaan ei ole hirveän hintaisia (paitsi coupen katalysaattorit yms. minkä jouduin ostamaan uutena)
Kestosta voisin sanoa sen verran, että käyttävät 12-venttiilistä 300:sta euroopassa taksina (kyllä, bensakoneita)
Ja vakioalusta on siis aika surkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216925Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562353- 1471887
- 891292
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa1001098Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91991- 72990
- 33873
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon165814