Onko MS tauti periytyvää? Isälläni on kyseinen sairaus ollyt jo yli 10 vuotta.
Onko ms tauti periytyvää?
8
1520
Vastaukset
- Annaliisa
...ainakaan vielä pystytty periytymistä todistamaan.
- periytyvää!!
Koko suvussani ei ole ms-tautia, eikä lapsillani ole sitä todettu. Minulla on!
- MS-tautisen lapsi
Minä ainakin pelkään sairastuvani. MS ei ehkä ole suoraan periytyvää, mutta kyllä sitä kohtaan on perinnöllinen alttius. Suomessahan on verraten aika paljon MS-tautia. Mutta jotkin muut tekijät vaikuttavat taudin puhkeamiseen myös, kuten D-vitamiinin liian vähäinen saanti. On hyvä tietää ovat riskitekijänsä, koska silloin niihin voi vaikuttaa elintapoja muuttamalla.
- ronja
äidilläni oli ms, ja itselläni nyt epäillään samaa. taipumus peritytyy, taudin laukaisijaa ei tunneta. onhan mm. Pohjanmaalla perheitä joissa on monia ms-tapauksia (yhdessäkin perheessä äidillä ja kaikilla lapsilla).
- LileCa
vain tietyt mäsää laukaisevat tekijät ovat periytyviä, niitäkään ei tiedetä mitä ne on..
- luomaja
Varsinaisesta perinnöllisyydestä ei voida puhua.
On tutkittu, että MS-tautia sairastavien vanhempien lapsilla on n. 10% suurempi riski sairastua samaan tautiin. - Janne Puharinen
MS-tauti on kiistattomasti perinnöllistä.Asia on osoitettu mm.kaksostutkimuksilla.Viikingeiltä peritty sairaus.Kumpikin siskoni ja minä,sairastamme ko.sairautta.
- tuntuu
olevan vahvasti mukana.Isälläni oli MS-tauti ja minä sairastuin myös siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1024813Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493232Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852979- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1071332- 161049
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1061001Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah30984Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40971