AMK-tutkinto suurimmaksi osaksi ihan arsesta...

Jussi

Miten muilla aloilla? Itse opiskelen AMK:ssa musiikkia ja tuntuu, että huomattava osa opinnoista on tarkoitettu vain tutkinnontäytteeksi. Siis käytännön hyöty tulevissa tehtävissä työelämässä tuntuu jäävän monessa opintokokonaisuudessa hyvin pieneksi. Läsnäolopakko aiheuttaa sen, että opettajilla ei ole mitään vastuuta opetuksen tasosta - kaikkihan tulevat paikalle joka tapauksessa. Oppimisen kontrollointi jää myös melko kevyeksi, oppimistehtävät tehdään copy-paste-menetelmällä. Itse käytäntöön, musiikin tekemiseen ja oman instrumentin harjoitteluun jää naurettavan vähän aikaa. Kuka näistä AMK:n opetussuunnitelmista päättää? ja miksi...?

21

3263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • was.

Joo. Kompromissejahan ne ovat, koska mikään tutkinto ei valmista suoraan yhteen ainoaan hommaan. Kaikissa on jotain suuntautumista, erikoistumista tms.

OPS tehdään koulun sisäisesti. Esim. OPS-ryhmissä. Ehkä siellä on opiskelija-edustustakin. Ota yhteyttä opiskelijakuntaan & koulutusalajärjestöön ja aloita keskustelu tästä. Varmasti osaavat kertoa lisää.

Ei se niin timanttia ole TeaKissakaan... vaikka maine olisikin kova.

• joo...

Niin... minäkin luulin yläasteella, että matematiikan opiskelu on aivan turhaa. Mihin h*******n niitä yhtälöitä ja logaritmeja muka tarvii...

• wethetgafga

Suosittelen sinulle ammattikoulua. Siellä on "turhat" teoriat ja yleissivistävät opinnot karsittu pois. Olet väärällä koulutusasteella.

Toisaalta siihen opiskelutehoon on helppo vaikuttaa, tekemällä itsekin jotain eikä vain odottaa, että opettaja jollain ihme tekniikalla kaataa sen tiedon päähäsi...

• Ylioppilas I

Missä ihmeen ammattikoulussa opetetaan musiikkia muka?

Kysyjän pitäisi päinvastoin pyrkiä korkeimmalle tasolle eli sibeliusakatemiaan, siellä opetettaisiin hallitsemaan oikeasti se oma instrumenti, eikä copy-pasteteta jotain ryhmätyö-tehtäviä...

• Überoppilas XII
        Ylioppilas I kirjoitti:

Kysyjän pitäisi päinvastoin pyrkiä korkeimmalle tasolle eli sibeliusakatemiaan, siellä opetettaisiin hallitsemaan oikeasti se oma instrumenti, eikä copy-pasteteta jotain ryhmätyö-tehtäviä...

"Missä ihmeen ammattikoulussa opetetaan musiikkia muka?"

Tuossahan noita muutamia, musiikkialan perustutkinto:
        http://www.kuopionkonservatorio.fi/files/2006/Valintakoeopas_2006.pdf
        http://www.konservatorio.net/index.php?mid=28
        http://www.jao.fi/?deptid=11018
        http://www.llai.fi/sivu/fi/koulutus_ja_opiskelijapalvelut/hakuohjeet/paasykokeet/

Sinullekin voisi suositella pillipiiparin uraa, kiinnostustakin näyttää löytyvän...

• asdgergergf
        Ylioppilas I kirjoitti:

Tää kaveri on kyllä kaikkien aikojen mutuilija! Asiaan kuin asiaan on pakko jotain käydä heittämässä vaikkei minkäänlaista todellista tietoa / kokemusta ole...

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=musiikkialan perustutkinto&btnG=Google-haku&meta=

• todellakaan
        Ylioppilas I kirjoitti:

tietää musiikin opinnoista mitään. Kivahan se on aukoa päätä täällä muille, mutta et sä sillä asioita muuta. Ei se akatemiakaan aina autuaaksi tekevä paikka ole (sitäpaitsi sinne on tunnetusti tosi helppo päästä..).

• tod.
        todellakaan kirjoitti:

tietää musiikin opinnoista mitään. Kivahan se on aukoa päätä täällä muille, mutta et sä sillä asioita muuta. Ei se akatemiakaan aina autuaaksi tekevä paikka ole (sitäpaitsi sinne on tunnetusti tosi helppo päästä..).

Kyseinen nimimerkki ei kyllä tunnu tietävän mistään muustakaan yhtään mitään. On kyllä kova poika kirjoittelemaan mutu-tuntumalta mitä levottomampaa legendaa...

• vaan!

"Itse opiskelen AMK:ssa musiikkia"

Mikä amk (Turun Taideakatemia, Piramk, Stadia?)? Noissa on eroja. Jos ei miellytä niin hakua Sibelius-Akatemiaan vain.

"huomattava osa opinnoista on tarkoitettu vain tutkinnontäytteeksi"

Itse väännän mus.pedagogin tutkintoa amk:ssa. Täytekursseja ei ole kovin montaa; about 8 opintoviikkoa, ne loput 172 ov:ta onkin sitten pelkkää sitä työhön liittyvää (käännä itse opintopisteiksi, en jaksa laskea :)).

"Läsnäolopakko aiheuttaa sen, että opettajilla ei ole mitään vastuuta opetuksen tasosta"

Missä tällaista on? Itse istun luennoista about joka toisen tunnin kun ei aina jaksa vaan mennä paikalle. Se on opettajillekin tähän mennessä sopinut. Poikkeuksena kasvatustieteet, mutta hulluahan tulevan pedagogin olisi niistä lintsata.

Tottakai keväällä kun tutkinnot tulee niin tulee sellaisia 13h-päiviä 6 päivää viikossa (itse olet alasi valinnut..). Kyllä siinä välissä ihan hyvin ehtii sen 3-4 tuntia päivittäin treenata. Ja jos iso tutkinto niin palauttaa kirjallisia töitä vähän myöhässä ja keskittyy soittamiseen.

Mulla alkaa neljäs vuosi syksyllä ja enää on B2-tutkinnon ja opinnäytetyön lisäksi kasvatustieteiden viimeinen vuosi jäljellä. Eli siis _aika_ paljon treeniaikaa on tiedossa.

• Jussi

Opiskelen siis Savonia-amk:ssa.

"Jos ei miellytä niin hakua Sibelius-Akatemiaan vain."

No itseasiassa opiskelen myös SibAlla, mutta haluan enemmän laulutunteja sekä opettajan pätevyyden, joten sen takia aloitin amkin tässä rinnalla.

"Poikkeuksena kasvatustieteet, mutta hulluahan tulevan pedagogin olisi niistä lintsata."

Mielestäni juuri nuo kasvatustieteet (=instrumenttiopettajan yleiset pedagogiset opinnot) ovat kaiken huippu, opettajat eivät tiedä tuon taivaallista musiikinopetuksesta ja puhuvat jatkuvasti ryhmäopetuksesta ja peruskoulun opetuksesta. Työelämässä kuitenkin suurin osa opetuksesta on yksityisopetusta eikä tutkinto anna pätevyyttä opettaa peruskoulussa ensinkään! Työtavat ovat tyypillistä ammattikorkeakoulu-hapatusta: käytetään seitsemän tuntia ryhmätöihin, joiden tekemiseen menee parhaimmillaan kolme varttia. Sen jälkeen joko yritetään näyttää siltä, että tehtäisiin vielä jotain tai muuten opettaja keksimällä keksii jotain todella kaukaa haettua lisätekemistä, jotta saataisiin tuo seitsemän tunnin aika kulumaan. Seuraava kerta meneekin sitten noitten ryhmätöiden purkamiseen - siis jälleen noin 6-7 tuntia. Käyn nyt toista vuotta näitä kasvatustieteitä enkä koe saaneeni tänä aikana mitään konkreettisia työkaluja opetustyöhöni ja opettajuuteeni. Toki ryhmätöiden tekeminen sujuu, samoin kuin paskan jauhaminen ja "hienojen" amk-termien viljely puheessa/tekstissä. Mielestäni nämä taidot eivät kuitenkaan ole instrumenttiopettajan työn ydinaluetta, ja hyötysuhde jää näissä opinnoissa hyvin pieneksi.

• vaan!

Amk.sta et mitenkään voi valmistua pedagogiksi. Pedagoki on akateeminen nimitys ja amk. ei ole akateeminen. Jos joku on noin pyytänyt siellä koululla teitä tulevaa ammattianne/ pätevyyttänne nimittämään, hän on valehdellut.

• hoijaa.
        vaan! kirjoitti:

Amk.sta et mitenkään voi valmistua pedagogiksi. Pedagoki on akateeminen nimitys ja amk. ei ole akateeminen. Jos joku on noin pyytänyt siellä koululla teitä tulevaa ammattianne/ pätevyyttänne nimittämään, hän on valehdellut.

Älä viitsi. Typerää provoilua. Ammattikorkeakoulujen musiikinopetuksessa yksi suuntausvaihtoehto on musiikkipedagogin ala. Opintoihin kuuluu (ainakin minun opintosuunnitelmassani) kasvatustieteiden appron lisäksi vastaavat instrumenttipedagogiset opinnot. En minä noista kurssien nimityksistä tiedä tarkemmin (ota selvää jos kiinnostaa), mutta jos kyse on provoilusta niin aika paskan pistit.

• ....
        Jussi kirjoitti:

Opiskelen siis Savonia-amk:ssa.

"Jos ei miellytä niin hakua Sibelius-Akatemiaan vain."

No itseasiassa opiskelen myös SibAlla, mutta haluan enemmän laulutunteja sekä opettajan pätevyyden, joten sen takia aloitin amkin tässä rinnalla.

"Poikkeuksena kasvatustieteet, mutta hulluahan tulevan pedagogin olisi niistä lintsata."

Mielestäni juuri nuo kasvatustieteet (=instrumenttiopettajan yleiset pedagogiset opinnot) ovat kaiken huippu, opettajat eivät tiedä tuon taivaallista musiikinopetuksesta ja puhuvat jatkuvasti ryhmäopetuksesta ja peruskoulun opetuksesta. Työelämässä kuitenkin suurin osa opetuksesta on yksityisopetusta eikä tutkinto anna pätevyyttä opettaa peruskoulussa ensinkään! Työtavat ovat tyypillistä ammattikorkeakoulu-hapatusta: käytetään seitsemän tuntia ryhmätöihin, joiden tekemiseen menee parhaimmillaan kolme varttia. Sen jälkeen joko yritetään näyttää siltä, että tehtäisiin vielä jotain tai muuten opettaja keksimällä keksii jotain todella kaukaa haettua lisätekemistä, jotta saataisiin tuo seitsemän tunnin aika kulumaan. Seuraava kerta meneekin sitten noitten ryhmätöiden purkamiseen - siis jälleen noin 6-7 tuntia. Käyn nyt toista vuotta näitä kasvatustieteitä enkä koe saaneeni tänä aikana mitään konkreettisia työkaluja opetustyöhöni ja opettajuuteeni. Toki ryhmätöiden tekeminen sujuu, samoin kuin paskan jauhaminen ja "hienojen" amk-termien viljely puheessa/tekstissä. Mielestäni nämä taidot eivät kuitenkaan ole instrumenttiopettajan työn ydinaluetta, ja hyötysuhde jää näissä opinnoissa hyvin pieneksi.

"Mielestäni juuri nuo kasvatustieteet (=instrumenttiopettajan yleiset pedagogiset opinnot) ovat kaiken huippu, opettajat eivät tiedä tuon taivaallista musiikinopetuksesta ja puhuvat jatkuvasti ryhmäopetuksesta ja peruskoulun opetuksesta."

Joo. Toi on paha jos on huono ope. Mulla (Piramk) on kasviksissa opettaja joka on kouluttanut muusikoita eri yhteyksissä jo parisenkymmentä vuotta. Ja siellä puhutaan käytännössä pelkästään siitä miten siellä saatua tietoa voidaan soveltaa omassa instrumentti/ryhmäopetuksessa.

Mulle ainakin on kasvatustieteet antanut ihan valtavasti pohjaa opettajuutta ja työelämää ajatellen. Se ei todellakaan tunnu ajanhukalta, vaan mielekkäältä. Olet varmasti oikeassa siinä, että jos on vääränlainen opettaja asialla niin sitten ei homma pelaa. Tuollaisissa tehtävissä pitäisi olla musiikin ammattilainen, tai henkilö joka muuten sitten tietää asiasta paljon.

"Käyn nyt toista vuotta näitä kasvatustieteitä enkä koe saaneeni tänä aikana mitään konkreettisia työkaluja opetustyöhöni ja opettajuuteeni."

Itse olen saanut kasvatustieteiden, erilaisten ryhmätöiden, tehtävien yms. kautta valtavasti tietoa opetustyöhön. Siis, se, että kasviksia ei päntätä vanhanajan malliin (mä en tiedä onko kaikissa AMK:issa näin..) eli opetellaan ulkoa ja tentin jälkeen unohdetaan kaikki, on mielestäni hyvä asia. Portfolio-tyylinen opintojen kokoaminen toimii omalta osaltani ainakin loistavasti - olen erittäin tyytyväinen. Tosin ensi keväänä ajattelin tuonne Akatemialle jatkaa, ei oikein tunnu valmiilta vaikka pitäisi valmis pedagogi vuoden päästä olla. :p

• Ylioppilas I
        hoijaa. kirjoitti:

Älä viitsi. Typerää provoilua. Ammattikorkeakoulujen musiikinopetuksessa yksi suuntausvaihtoehto on musiikkipedagogin ala. Opintoihin kuuluu (ainakin minun opintosuunnitelmassani) kasvatustieteiden appron lisäksi vastaavat instrumenttipedagogiset opinnot. En minä noista kurssien nimityksistä tiedä tarkemmin (ota selvää jos kiinnostaa), mutta jos kyse on provoilusta niin aika paskan pistit.

Pedagogi ehkä juuri ja juuri on yleismerkityksellinen sivistyssana, jota voidaan joten kuten käyttää akateemisen maailman ulkopuolella, mutta APPROBATUR on täysin akateemisuuteen sidottu juttu, yliopistollisia approbaturin laajuisia perusopintoja ei kyllä varmana voi suorittaa amk:ssa, ehkä voi olla että suoritatte kasvatustieteen appron sitten yliopistolla ikäänkuin luvalla yliopistotasoisina opintoina yliopistossa ilman että saatte yliopistollista tutkintoa, siis vähän sama juttu kuin avoimessa yliopistossa kuka vaan saa suorittaa approbaturin, mutta mitään oikeaa tutkintoa tai pätevyyttä se ei siellä anna teillä se tietysti antaa amk-tasoiseen tutkintoon osansa, vai?

• kukaan..
        Ylioppilas I kirjoitti:

Pedagogi ehkä juuri ja juuri on yleismerkityksellinen sivistyssana, jota voidaan joten kuten käyttää akateemisen maailman ulkopuolella, mutta APPROBATUR on täysin akateemisuuteen sidottu juttu, yliopistollisia approbaturin laajuisia perusopintoja ei kyllä varmana voi suorittaa amk:ssa, ehkä voi olla että suoritatte kasvatustieteen appron sitten yliopistolla ikäänkuin luvalla yliopistotasoisina opintoina yliopistossa ilman että saatte yliopistollista tutkintoa, siis vähän sama juttu kuin avoimessa yliopistossa kuka vaan saa suorittaa approbaturin, mutta mitään oikeaa tutkintoa tai pätevyyttä se ei siellä anna teillä se tietysti antaa amk-tasoiseen tutkintoon osansa, vai?

väittänyt että amkkilaiset olisivat mitään maistereita. Ne kasvisten perusopinnot (jotka ovat ulkoistettu, kyllä vain olet oikeassa, pönkittikö se nyt egoasi?) vain kuuluu osana tohon musapedagogiksi opiskeluun. Usko tai älä usko, ihan vitun sama. Ei se tota tutkintoa muuta. :p

• ihmettelyä.

Jos amk.sta saat pedagogin arvon, niin sillä on arvoa vain musiikkileikkikoulussa.
      Mistä lähtien amk.ssa on suoritettu "aproja"?. Ei minun aikanani ja nuo ovat täysin korkeakoulumaailmaan kuuluvia termejä, eivät amk.- juttuja.

• ...

Onko vaikea hyväksyä sitä että näin voi olla? Musiikin opiskelu poikkeaa "normi" amk-opiskelusta aavistuksen verran. Toi musiikin opiskelu amk:ssa on tosin aika uus juttu, olisiko ollut 1998 kun se alko amk:issa.

"Mistä lähtien amk.ssa on suoritettu "aproja"?."

Musiikinopettajatkin ovat opettajia jotka suorittavat samat perusopinnot jotka kuuluvat kaikille opettajille. Vai mitä oikein kuvittelit?? Ei sitä opettajuutta tyhjästä kuule tule.

"Jos amk.sta saat pedagogin arvon, niin sillä on arvoa vain musiikkileikkikoulussa"

Musiikkipedagogit työllistyvät musiikkioppilaitoksiin (musiikkiopistot, musiikkikoulut yms., toisen asteen koulut, konservatoriot). Mä itekin opetan musiikkikoulussa epäpätevän opettajan palkalla - koska opinnot on vielä kesken - eikä se ole mitään "musiikkileikkikoulua".

• vielä.

Mutta ymmärrän toki näkökantasi. Se johtuu siitä että et tiedä musiikin opiskelusta Suomessa paljoakaan - ei siinä mitään, harva tietää noita kaikkia juttuja kun opintosuunnitelmiakin on muutettu viime vuosien aikana rankasti.

Mieti jos Suomen musiikkiopet tulisivat jostain OKL:stä. Eihän ne osaisi soittaa mitään.. katastrofihan se olisi Suomen musiikinopetukselle.

• Jussi
        vielä. kirjoitti:

Mutta ymmärrän toki näkökantasi. Se johtuu siitä että et tiedä musiikin opiskelusta Suomessa paljoakaan - ei siinä mitään, harva tietää noita kaikkia juttuja kun opintosuunnitelmiakin on muutettu viime vuosien aikana rankasti.

Mieti jos Suomen musiikkiopet tulisivat jostain OKL:stä. Eihän ne osaisi soittaa mitään.. katastrofihan se olisi Suomen musiikinopetukselle.

"Mieti jos Suomen musiikkiopet tulisivat jostain OKL:stä. Eihän ne osaisi soittaa mitään.. katastrofihan se olisi Suomen musiikinopetukselle."

No toi on vielä yks asia joka mun mielestä ei oo ihan kohdallaan. Kyllä opetettava asia pitää ensin itse osata ennen kuin voi muita alkaa opettaa. Eli lisää oman instrumentin hallintaa, musiikin tuntemusta ja didaktiikan opiskelua (eli opettamista käytännössä), vähemmän pedagogisia yleisopintoja. Ai niin, Savonia-amk:lla näitä instrumenttiopettajan yleisiä pedagogisia opintoja opettaa Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu, Savonialla kun ei ole oikeutta antaa tällaista opetusta.

• ...
        Jussi kirjoitti:

"Mieti jos Suomen musiikkiopet tulisivat jostain OKL:stä. Eihän ne osaisi soittaa mitään.. katastrofihan se olisi Suomen musiikinopetukselle."

No toi on vielä yks asia joka mun mielestä ei oo ihan kohdallaan. Kyllä opetettava asia pitää ensin itse osata ennen kuin voi muita alkaa opettaa. Eli lisää oman instrumentin hallintaa, musiikin tuntemusta ja didaktiikan opiskelua (eli opettamista käytännössä), vähemmän pedagogisia yleisopintoja. Ai niin, Savonia-amk:lla näitä instrumenttiopettajan yleisiä pedagogisia opintoja opettaa Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu, Savonialla kun ei ole oikeutta antaa tällaista opetusta.

"Eli lisää oman instrumentin hallintaa"

Millainen sulla on harjoittelu pedagogiikkaoppilaiden kanssa? Se ohjaavan opettajan ohjauskin vaikuttaa paljon.

Se, että osaa jonkun jutun (kyllä mä itekin B-tutkintoa tekevänä osaan aika paljon, mutta en välttämättä osaa opettaa sitä samaa) ei tarkoita että olisi loistava pedagogi. Jos on huonot opet kasvatustieteissä ja mitätön ohjaus pedagogiikkaharjoittelussa niin sitten voi kyllä sanoa että aika vaikeaa ja tuskaista on pedagogiksi opiskella. Toisaalta ne eväät, mitä amk tossa suhteessa täällä tarjoaa ovat mielestäni aika hyvät. Omasta aktiivisuudeta jää kiinni haluaako käyttää mahdollisuudet hyväkseen.

Muiden opettajien tuntien seuraaminen on yksi parhaista keinoista. Itse olen reissannut myös mestarikursseilla aika paljon ja aina niistä on jotain tarttunut.

Mä olen vähän skeptinen noiden pienempien konservatorioiden ja ammattikorkeiden musiikinopetusta kohtaan. Pienempi paikkakunta - vähemmän musiikillista toimintaa, vähemmän konsertteja, vähemmän opetusmahdollisuuksia ja opetuksen tasokin ei välttämättä aina huipulle nouse. Saatan toki olla väärässäkin, mutta opettajissa on eroja ja ne parhaimmat kyllä tunnetaan ulkomaillakin asti. Jossain pienemmissä instrumenteissa saattaa konserttitoiminta olla käytännössä aivan kuollutta - ja jos haluaa keikalle mennä niin on pakko matkustaa Etelä-Suomen suuntaan. Se on ikävää, mutta yllättävän totta. Jos käyttää viisi vuotta elämästään intohimoiseen musiikin opiskeluun, kannattaisi yrittää isommalle paikkakunnallle. Mestarikursseilla sen opettajien tietotaitojen eron viimeistään huomaa.

"didaktiikan opiskelua (eli opettamista käytännössä),"

Opiskeluaikana tulisi olla mahdollisimman paljon yksityisoppilaita. Opettamista ei opi muuten kuin tekemällä. Tämä on sellainen ala että ei voi copy-pastella itsestään mestaria tehdä. Töitä joutuu tekemään ajallisesti ja määrällisesti aika paljon että pääsee eteenpäin. En osaa sanoa.. mulle on vaan tärkeintä että saa soittaa. Jos siitä vielä maksetaan palkkaakin niin aina vaan parempi :D.

• Jussijoosua
        ... kirjoitti:

"Eli lisää oman instrumentin hallintaa"

Millainen sulla on harjoittelu pedagogiikkaoppilaiden kanssa? Se ohjaavan opettajan ohjauskin vaikuttaa paljon.

Se, että osaa jonkun jutun (kyllä mä itekin B-tutkintoa tekevänä osaan aika paljon, mutta en välttämättä osaa opettaa sitä samaa) ei tarkoita että olisi loistava pedagogi. Jos on huonot opet kasvatustieteissä ja mitätön ohjaus pedagogiikkaharjoittelussa niin sitten voi kyllä sanoa että aika vaikeaa ja tuskaista on pedagogiksi opiskella. Toisaalta ne eväät, mitä amk tossa suhteessa täällä tarjoaa ovat mielestäni aika hyvät. Omasta aktiivisuudeta jää kiinni haluaako käyttää mahdollisuudet hyväkseen.

Muiden opettajien tuntien seuraaminen on yksi parhaista keinoista. Itse olen reissannut myös mestarikursseilla aika paljon ja aina niistä on jotain tarttunut.

Mä olen vähän skeptinen noiden pienempien konservatorioiden ja ammattikorkeiden musiikinopetusta kohtaan. Pienempi paikkakunta - vähemmän musiikillista toimintaa, vähemmän konsertteja, vähemmän opetusmahdollisuuksia ja opetuksen tasokin ei välttämättä aina huipulle nouse. Saatan toki olla väärässäkin, mutta opettajissa on eroja ja ne parhaimmat kyllä tunnetaan ulkomaillakin asti. Jossain pienemmissä instrumenteissa saattaa konserttitoiminta olla käytännössä aivan kuollutta - ja jos haluaa keikalle mennä niin on pakko matkustaa Etelä-Suomen suuntaan. Se on ikävää, mutta yllättävän totta. Jos käyttää viisi vuotta elämästään intohimoiseen musiikin opiskeluun, kannattaisi yrittää isommalle paikkakunnallle. Mestarikursseilla sen opettajien tietotaitojen eron viimeistään huomaa.

"didaktiikan opiskelua (eli opettamista käytännössä),"

Opiskeluaikana tulisi olla mahdollisimman paljon yksityisoppilaita. Opettamista ei opi muuten kuin tekemällä. Tämä on sellainen ala että ei voi copy-pastella itsestään mestaria tehdä. Töitä joutuu tekemään ajallisesti ja määrällisesti aika paljon että pääsee eteenpäin. En osaa sanoa.. mulle on vaan tärkeintä että saa soittaa. Jos siitä vielä maksetaan palkkaakin niin aina vaan parempi :D.

Muutamia kommentteja vielä:

"Se, että osaa jonkun jutun (kyllä mä itekin B-tutkintoa tekevänä osaan aika paljon, mutta en välttämättä osaa opettaa sitä samaa) ei tarkoita että olisi loistava pedagogi."

Ei toki, en sitä väitäkään. Mutta, jos EI itse osaa, niin ei sellaista voi silloin opettaakaan. Eli ensin tulee oma osaaminen ja sen jälkeen sen siirtäminen muille.

"Pienempi paikkakunta - vähemmän musiikillista toimintaa, vähemmän konsertteja, vähemmän opetusmahdollisuuksia ja opetuksen tasokin ei välttämättä aina huipulle nouse."

Totta. Mutta asia ei ole ihan näin mustavalkoinen. Toisaalta ainakin itse olen kokenut, että pienemmällä paikkakunnalla on myös parempi rauha kehittyä rauhassa muusikkona ilman liian suuria ulkoisia paineita. Ja omasta opettajastani voin sanoa, että luotan hänen ammattitaitoonsa todella, enkä ole edes ajatellut pyrkiä tässä vaiheessa Sibelius-Akatemian eskolle - tiedän sieltä yhden opettajan, jolle voisin mennä, jos nykyisestä pitäisi luopua. Ymmärrän toki myös isomman paikkakunnan edut tietyssä kehitysvaiheessa ja siksipä suunnitelmissani onkin suunnata Eurooppaan vaihtoon ja mahdollisesti myös jatko-opintoihin.

"Opiskeluaikana tulisi olla mahdollisimman paljon yksityisoppilaita. Opettamista ei opi muuten kuin tekemällä."

Naulan kantaan! Olen vasta muutamaa yksityisoppilasta opettanut, mutta siitä todellakin oppii paljon! Toivonkin kovasti saavani lisää oppilaita ensi vuonna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5296
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3681
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3253
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2485
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2092
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1977
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163