Mulla oli verikokeissa allergia-arvot koholla ja epäilen vehnäallergiaa koska suvussani on muillakin ollut sitä. Yritän kokeilla vehnätöntä dieettiä mutta kaikessa on vehnää! Voinko käyttää keliaakikoiden gluteenittomia jauhoseoksia koska niissähän on vehnätärkkelystä, gluteenihan se vaan on poistettu!? Voiko leipää leipoa jostain kaurasta sitten? Mitä viljoja kannattaisi sekoitella jos itse koettaisi leipoa. Nyt syön vain luomuruisleipää.
Näkeekö vehnä-allergian verikokeella ja pääseekö siihen helposti? Mulla ei iho reagoi prick-testissä joten tuskinpa sellaisella voi testailla.
Millaisia kaikkia oireita ihmisille on vehnästä tullut? Mulla on suolistossa outoa "kutinaa" joka pahanee aina siitepölykauden alkaessa. Jostain luin että jos on monia allergioita ja sitten siitepölyistä vielä elimistö kuormittuu niin alkaa oireilla noinkin. Ja mulla on vatsa turvoksissa aika helposti, tosin ei mitään ilmavaivaa tai sellaista. Se vain turpoaa.
En syö sokeria ja muutenkin elän terveellisesti. Kahvia tulee kyllä juotua... pahe sekin :(
vehnätärkkelys + vehnäallergiasta muutenkin
8
8283
Vastaukset
- minä
Jos on vehnä-allergia, ei voi käyttää gluteenittomia tuotteita, vaan luotaisesti gluteenittomia. Eli vehnätärkkelys ei käy. Leipää voi leipoa esim. kaurasta ja kaupasta löytyy myös luontaisesti gluteenittomia jauhoseoksia.
Vehnä-allergian näkee verikokeista ja eiköhän siihen pääse aika helposti, jos kertoo lääkärille epäilevänsä vilja-allergiaa.
Itselläni todettiin vilja-allergia (vehnä, ohra ja ruis) noin 6 vuotta sitten verikokeessa. Oireili samoin kuin muutkin ruoka-aineallergiani eli tuli punaista ihottumaa suun yläpuolelle. Joskus myös kurkkua ahdisti. Vilja-allergiani hävisi noin kolmen vuoden jälkeen. Otin uudestaan verikokeet, kun epäilin, että allergia on hävinnyt, ja näin olikin!
Vilja-allergiassa on se hyvä puoli, että viljoja ei ole pakko välttää aivan kokonaan. Keliakiassahan viljojen syöminen voi aiheuttaa jopa vatsasyöpää, mutta vilja-allergiassa tulee vain ihottumaa tai jotain muuta pientä, mikä ei välttämättä ole niin kovin vaarallista. Itsekin söin viljoja lähes viikottain, esim. viikonloppuisin, kun ei tarvinnut ihottuman kanssa näyttäytyä koulussa tai muualla. Viljojen välttäminen kokonaan on kyllä tosi vaikeaa. Sitä on ainakin tärkkelyksenä lähes kaikkialla!- essica
Mitenkäs antihistamiinit toimisi? Onhan mulla allergia hiusvärillekin mutta otan lääkettä kun värjään..
- minä
essica kirjoitti:
Mitenkäs antihistamiinit toimisi? Onhan mulla allergia hiusvärillekin mutta otan lääkettä kun värjään..
Hmmm, itse en ole juurikaan ruoka-aineallergioihin ottanut allergialääkkeitä. En tiedä, auttaisivatko.
- vilja-allergikko
Minulla on ollut lapsesta saakka vilja-allergia, ja jos vahingossa syön vaikka pienenkin murun viljaa, joudun sairaalaan. Oli kysymyksessä sitten mikä kotimainen viljatuote tahansa. Eli kaikki ei todellakaan selviä ihottumalla. Voi olla myös hengenlähtö lähellä.
- aina!!!!!
vilja-allergikko kirjoitti:
Minulla on ollut lapsesta saakka vilja-allergia, ja jos vahingossa syön vaikka pienenkin murun viljaa, joudun sairaalaan. Oli kysymyksessä sitten mikä kotimainen viljatuote tahansa. Eli kaikki ei todellakaan selviä ihottumalla. Voi olla myös hengenlähtö lähellä.
Mulla todettiin vuosi sitten sama allergia eli vehnä, ohra, ruis ja vielä tatteri siihen päälle. oireilun alkamiseen liittyy fyysinen raistus (mikä tapauksessani tarkoittaa pelkkää kävelyä tai pienempää). olen tämän vuoden aikana joutunut tiputukseen ja adrenaliinipiikkihoitoon useamman kerran ja ihan pienistä määristä! silmät ja kurkku turpoo kiinni, näppylöitä tulee joka paikkaan. oireilin pahasti myös tavallisesta soijakastikkeesta, jossa vehnää, vaikka lääkärini sanoi sen sopivan minulle.
eli varovaisuutta vaan, ja jos ei ole varma niin ei kannata kokeilla.
- allerginen itsekin
Itsellänikin on vehnäallergia. Tosiaan vehnää on lähes kaikessa, jopa kaupan joissakin valmis-kiisseleissä. Vältän esim. leipiä, joissa on vain vehnätärkkelystäkin. Mutta joissakin tuotteissa vehnätärkkelystä (esim. jokin gluteeniton jäätelötuutti?) on vain vähän ja sellaisia voin syödä ilman oireita.
Kannattaa tosiaan pyytää tuo verikoe, ja voisi olla ihan hyvä testata muitakin ruoka-aineita. Esimerkiksi itse olen vehnän lisäksi allerginen myös kananmunalle ja maidolle. - Pivi
Mulla oli brictestissä tullut esiin vehnäallergia. Ja minulle ei sovi gluutenittomat tuotteet mutta luontaisesti gluutenittomat tuotteet soveltuvat minulle. Mulla on vähän erilaiset oireet mutta mahaoreita on limaisen yskän lisäksi. Täysjyvä Real ja näkkileivät sekä Moilasen luontaisesti gluteenittomat leivät käyvät myös. Olen nettiin laittanut hakuun luoontaisesti gluteeniton tai vehnäallergia olen löytänyt joitakin hyviä reseptiä.
- todellakin
vilja-allergiat aiheuttavat monenlaisia oireita. Ihottuma on kyllä siitä helpommasta päästä. Itselläni tulee ripulia, ilmavaivoja, pahoinvointia. En voi käyttää vehnää ym. missään muodossa, jopa pienet määrät tärkkelystä esim. karkeissa aiheuttavat jo reaktioita.
Verikokeet ym eivät ole luotettavia. Vain kokeilemalla se selviää. Tärkeitä ruoka-aineita ei pidä välttää, jos ei niillä oikeasti ole herkkä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768