Japaninmarjakuusi ruskettuu

aappa

Mikähän vaivaa viime keväänä hyvään kasvuun lähtenyttä japaninmarjakuusta, nyt keväällä ruvennut harmaantumaan ja ruskettumaan. Osa neulasista ihan kuolleita. Koko kasvi näyttää huonolta.
Räystäältä tippui sen päälle kevättalvella lunta, joka on nyt jo aikaa sitten sulanut pois. Kasvuvyöhyke 2. Kasvupaikkaan paistaa noin klo 13 alkaen aurinko iltaan asti. Japaninmarjakuusi kestää kuitenkin käsittääkseni aurinkoisessakin paikassa. Avoimilla aurinkopaikoilla olen tämän nähnyt menestyvän. Mitähän tuolle nyt kannattaisi tehdä? Nyt ei ole satanut lainkaan, pitäiskö sitä kastella? Neuvokaa hyvät ihmiset...

3

7409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pms68

itselläni pääsi ruskettumaan viime syksynä istutettu marjakuusi myös. Ihan paahteesta se ei kyllä oikein tykkää kuulemma, mutta kun pari suvea hoidin niin keskipäivän paahteen ja kevätauringonkin kesti vanhalla pihallani.

Kastelin muutamana päivänä tuota omaani jo ihan ruskeaa puskaani ja nyt siinä näkyy oksien kärjissä vihreää alkua. Pensashan on leikattava ja jopa aidaksi sopiva joten ei se niin herkästi ota neniinsä, vaikka jokin raja senkin uusiutumisella on.

• ihmeessä

ja reilulla kädellä. Ei nyt kannata vielä heittää kirvestä kaivoon... Jos varret ovat vihreitä niin uusii kyllä, kuivat voit leikata pois. Lajikkeesta riippuen voi ruskettuminen olla myös "luonnollista".

Marjakuuset on varjoisamman puolen kasveja kuten tuijatkin (vaikka niitä aurinkoon istutetaan...). Yleensä jos nyt aurinkoon haluaa jonkin marjakuusen laittaa niin esim kartiomarjakuusi on vähän veikeämpi vaihtoehto, se kun kasvaa nopeammin eli siten uusiutuu paremmin mikäli sattuu kärventymään. Japaninmarjakuusen kasvutapa on luonnollisestikin niin kaunis etten raaskisi sitä altistaa saksimiselle......

Lumen tulo katolta päälle on aina huono kun havut kyseessä. Onko mahdollista että siitä olisi katkennut yksi tai useampi oksa painon alla ? Mekaanisen vioituksen lisäksi kevättalvella päivisin sulava ja havulle tiivistyvä lumi "polttaa" ikivihreitä jäätyessään yöllä eli rääkki on kovaa. Siis tämä lumihomma silloin kun se tulee katolta päälle, aurataan tai kolataan kasviin kiinni tai sen päälle...tiivistämättä kasattu tai kasaantuva lumi taas on mainio ja tarpeellinen talvisuoja.

• Kokemuksista viisastunut

Jos oikein ymmärsin marjakuusesi on melko nuori taimi. Olen lukenut ja itse kokenut, miten tärkeää nuorten havukasvien suojaaminen kevätauringolta on. Yhteyttämistä ei voi tapahtua, kun neulaset saavat auringonvaloa, juuriston ollessa vielä jäässä. Kasvi yksinkertaisesti kuivuu. Jos marjakuusesi jää henkiin, muista ensi vuonna kevätsuojaus! Marjakuuset ovat kyllä varjopaikan kasveja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      194
      8711
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4868
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4318
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3877
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3070
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      55
      2852
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2521
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2425
    Aihe