Japaninmarjakuusi ruskettuu

aappa

Mikähän vaivaa viime keväänä hyvään kasvuun lähtenyttä japaninmarjakuusta, nyt keväällä ruvennut harmaantumaan ja ruskettumaan. Osa neulasista ihan kuolleita. Koko kasvi näyttää huonolta.
Räystäältä tippui sen päälle kevättalvella lunta, joka on nyt jo aikaa sitten sulanut pois. Kasvuvyöhyke 2. Kasvupaikkaan paistaa noin klo 13 alkaen aurinko iltaan asti. Japaninmarjakuusi kestää kuitenkin käsittääkseni aurinkoisessakin paikassa. Avoimilla aurinkopaikoilla olen tämän nähnyt menestyvän. Mitähän tuolle nyt kannattaisi tehdä? Nyt ei ole satanut lainkaan, pitäiskö sitä kastella? Neuvokaa hyvät ihmiset...

3

7511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pms68

itselläni pääsi ruskettumaan viime syksynä istutettu marjakuusi myös. Ihan paahteesta se ei kyllä oikein tykkää kuulemma, mutta kun pari suvea hoidin niin keskipäivän paahteen ja kevätauringonkin kesti vanhalla pihallani.

Kastelin muutamana päivänä tuota omaani jo ihan ruskeaa puskaani ja nyt siinä näkyy oksien kärjissä vihreää alkua. Pensashan on leikattava ja jopa aidaksi sopiva joten ei se niin herkästi ota neniinsä, vaikka jokin raja senkin uusiutumisella on.

• ihmeessä

ja reilulla kädellä. Ei nyt kannata vielä heittää kirvestä kaivoon... Jos varret ovat vihreitä niin uusii kyllä, kuivat voit leikata pois. Lajikkeesta riippuen voi ruskettuminen olla myös "luonnollista".

Marjakuuset on varjoisamman puolen kasveja kuten tuijatkin (vaikka niitä aurinkoon istutetaan...). Yleensä jos nyt aurinkoon haluaa jonkin marjakuusen laittaa niin esim kartiomarjakuusi on vähän veikeämpi vaihtoehto, se kun kasvaa nopeammin eli siten uusiutuu paremmin mikäli sattuu kärventymään. Japaninmarjakuusen kasvutapa on luonnollisestikin niin kaunis etten raaskisi sitä altistaa saksimiselle......

Lumen tulo katolta päälle on aina huono kun havut kyseessä. Onko mahdollista että siitä olisi katkennut yksi tai useampi oksa painon alla ? Mekaanisen vioituksen lisäksi kevättalvella päivisin sulava ja havulle tiivistyvä lumi "polttaa" ikivihreitä jäätyessään yöllä eli rääkki on kovaa. Siis tämä lumihomma silloin kun se tulee katolta päälle, aurataan tai kolataan kasviin kiinni tai sen päälle...tiivistämättä kasattu tai kasaantuva lumi taas on mainio ja tarpeellinen talvisuoja.

• Kokemuksista viisastunut

Jos oikein ymmärsin marjakuusesi on melko nuori taimi. Olen lukenut ja itse kokenut, miten tärkeää nuorten havukasvien suojaaminen kevätauringolta on. Yhteyttämistä ei voi tapahtua, kun neulaset saavat auringonvaloa, juuriston ollessa vielä jäässä. Kasvi yksinkertaisesti kuivuu. Jos marjakuusesi jää henkiin, muista ensi vuonna kevätsuojaus! Marjakuuset ovat kyllä varjopaikan kasveja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3643
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2479
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2333
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2097
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1412
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      129
      1329
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      275
      1310
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1285
    Aihe