Alkeellisia saarnoja

munk-ki

Kotimaa-lehdessä professori Antola kommentoi jumalanpalvelussaarnoja seuraavasti:

"Olen lievästi sanoen pettynyt tasoon, jota odotin nykysaarnaajilta. Se on paikoin jopa alkeellinen, vähintään puutteellinen....Antola on järkyttynyt monen kerrottua (papin) ettei ole harjoitellut saarnaa lainkaan."

Mielenkiintoista. Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että luterilaisen kirkon pappien saarnat ovat usein mielenkiintoisia ja avartavia. Esimerkiksi kaksi viimeisintä radiojumalanpalvelusta ovat olleet erinomaisia, erityisesti toissakertainen (Jari Rankinen).

Mutta miten on laita vanhoillislestadiolaisten saarnojen?

Olen aikaisemminkin nostanut esille huolta siitä, että Raamatun selityksen taso on nykyään heikkoa. Tätä samaa olen kuullut joidenkin vanhojen saarnamiestenkin huokailevan. Aivan liian usein seurapuheen keskeisin kriteeri on 45 minuutin aikajakso. Puhutaan vaikka ei ole sanottavaa; toistetaan samaa johdantotekstistä riippumatta; sunnuntaista toiseen samat fraasit eri kombinaatiossa.

"Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. (Kol 3)." Tähän Raamatun kohtaan nojaamme kun järjestämme seuroja. On kuitenkin huomattava, että Paavali korostaa Kristuksen Sanaa. Saarnojen tarkoituksena pitäisi olla Kristuksen sanan tuntemuksen ja ymmärryksen lisääntyminen. "Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu. (Kol 2)." Koko uskonelämämme tulisi nojata Raamattuun eli Kristuksen Sanaan. Tämä Sana rakentaa, juurruttaa, rohkaisee ja vahvistaa uskonelämäämme.

Itse koen, että silloin kun seuroissa oikeasti selitetään johdantotekstiksi luettua Raamatun kohtaa, saan omalle kohdalleni vahvistusta ja rohkaisua. "Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus... (Joh. 20)". Kun tuota Sanaa selitetään, niin vahvistuu se käsitys että Jeesus todella on Kristus eli Messias, maailman ja minunkin Vapahtaja. Tätä uskon juurtumista ja vahvistumista koen yhtälailla vl:n kuin ei-vl:n saarnoista, silloin kun Sanaa oikein selitetään.

Miksi saarnat ovat (usein?) alkeellisia? Tähän näen useia syitä:

1) Raamatun tuntemus on alentunut,
2) Raamatun selittämisen perinne on häviämässä,
3) käyttämämme Raamatunkäännös (Biblia) ei ole suomenkielinen,
4) seuroja on liikaa
5) saarnamiehiä on liikaa (joukossa on väkisinkin vähälahjaisia),
6) saarnamiehille ei ole systemaattista koulutusta
7) "saarnamies"-instituution ylihengellistäminen (=arvostelu kielletty),
8) Raamatun selitysoppaiden vieroksunta, aliarviointi ja jopa pelkääminen.

Juttelin kerran erään vanhemman saarnamiehen kanssa. Mainitsin ohimennen käyttäväni itse paljon Raamatunselitysoppaita. Hän hivenen hermostui ja kertoi käyttävänsä vain Raamatun historiaa valaisevia teoksia, ei Sanan selityskirjoja. Ymmärsin yskän ja vaihdoin keskustelunaiheen. Hänelle nuo käyttämäni kirjat olivat "kiellettyjä". Jäin itsekseni ihmettelemään.

42

4583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppilaat istuivat hiirenhil...

Olipas raikas keskustelunavaus.

Omilta ala-aste ajoilta on jäänyt ehkä kaikkei parhaimpina muistoina mieleen uskontotunnit. Uskontotunnit toistuivat aina saman kaavan mukaan (varmaan nykyään olisi täysin laitonta), opettaja kertoi omin sanoin kaikki raamatun ydinkertomukset ja hänellä oli aina niitä 50-luvun pahvitauluja mukana. Opettaja tunsi raamatun erittäin perusteellisesti, en muista ala-asteelta mitään sen antoisampaa. Hän myös selitti ala-asteikäisille, kuinka näitä kohtia on tulkittu. No silloin oli 80-luku ja opettaja oli jäämässä eläkkeelle, mutta toivoin aina että tunnit eivät loppuisi koskaan kun ne olivat niin mielenkiintoisia! Samaa sanoivat luokkatoverit.Niissä tunneissa oli jotakin sellaista samanlaista tunnelmaa, kun entisaikoina kokoonnuttiin nuotion äärelle kertomaan tarinoita.

Opettaja teki todella hyvää työtä siinäkin, että ymmärsi siirtää meihin sellaista tietoa, johon koko länsimaalainen kulttuuri perustuu!

Tämä vanha ja todella charmantti opettaja avasi meille oppilaille raamatun salaisuuksia niin, että ne ovat hyvin muistissa.

En tiedä millaista uskonnonopetus nykyään on ala-asteella, mutta tuollainen oli todella toimivaa. Kaikki istuivat hiirenhiljaa ja kuuntelivat mooseksen matkan vaiheita. Raamatuntuntemus kuniaan! Käytiin läpi Israelin kansan vaellus egyptiin kaikkine yksityiskohtineen. Pääsiäinen tapahtumineen ja muita uudentestamentin kohtia.

Mielestäni koirkossa kyllä esitetään mielenkiintoisia saarnoja. Mutta nyt kun on Tullut tämä naisppeus, joka on ihana asia, koska minua nuorene naisena usein puhuttelevat nuorten naispastorien saarnat.Ja vanhempien ja miesten myös.

Mutta totta, raamatun tuntemus lienee nykynuorisossa melko heikkoa,

• ihmettelen tuollaisia lausuntoja ja mustamaalauksia Vl-kristillisydestä. Tässä uskossa viedään pienet lapset jo vauvasta asti mukaan tilaisuuksiisn ja usko säilyy usein jopa suvuttain. Opetus on todella tasokasta, eikä opeteta, että omiin korvasyyhyihin, voitaisiin opettajat valita.

Minulle on tullut tutuksi, monet VL-puhujat, jotka käyttävät kyllä yleistä tietoa, mutta eivät tietenkään vääriä selityksiä hyväksy.

Puhujat ovat tosi Raamatun tioetoisia kaikki paikkakunnallani, joten jos muuta väittää, vika on siinä, ettei ole lampaan korva.

• oikeus uskoa tavallamme. Meillä on maassamme uskonnonvapaus. Teille on monasti kerrottu perusteita opetukseemme, ja ihan Raamatusta.

• metaskeema

Puhujat eivät tunne Raamattua välttämättä kovinkaan hyvin. Kuitenkin paremmin kuin kuulijat keskimäärin. Seuroissa käytetään hyvin pientä osaa Raamatun teksteistä. Puhujat höystävät joskus puheita omilla fantasioillaan.

• kanssa täydellisesti

samaa mieltä. Mustamaalaukseksi koen minäkin myös tämän aloituksenkin. Jumala antaa elämän leipää juuri sen verran kuin sillä hetkellä tarvitaan. Hän antaa oikeat sanat oikeaan aikaan, niissä on voima ja tunnen sen. Olen kuunnellut eri kristillisyyden puheita ja minut ne ainakin jättää kylmäksi.

• kkk

puhuja, pappi?

Näyttäis siltä.

• näin on juttu

laskeskelin että kotikaupunkimme ryllä on seuroja vähintään joka toinen päivä kun luetaan mukaan myös erilaiset sisar-, ystävä- varttuneiden yms piirit

puhujia on kuitenkin rajoitettu määrä joten vuoro napsahtaa itse kullekkin aikaslailla taajaan....

väkisin siinä alkaa itseään toistamaan

luulenma

• Raisa

Sisar-ym piireissä hyvin harvoin on mitään puhujan pitämää puhetta, tiistaikerhossa niitä ilmeisesti on. Sisarkerho eli äitikerho kokoontuu tavallisimmin kerran kuussa. Tiistaikerho eli vanhustenkerhokin on yleensä vain kerran kuussa, joten viikottain järjestetään lähinnä seurat rauhanyhdistyksellä ja mahdolliset alueittain pidettävät ompeluseurat. Ystäväpiiristä en ole koskaan kuullutkaan. Joten seuroja ei todellakaan ole joka toinen päivä suurenkaan rauhanyhdistyksen alueella, eikä ainakaan nimenomaan rauhanyhdistyksellä kuten annoit ymmärtää, sillä itse asun erään suurimman rauhanyhdistyksen alueella.

• sivusta heitto
        Raisa kirjoitti:

Sisar-ym piireissä hyvin harvoin on mitään puhujan pitämää puhetta, tiistaikerhossa niitä ilmeisesti on. Sisarkerho eli äitikerho kokoontuu tavallisimmin kerran kuussa. Tiistaikerho eli vanhustenkerhokin on yleensä vain kerran kuussa, joten viikottain järjestetään lähinnä seurat rauhanyhdistyksellä ja mahdolliset alueittain pidettävät ompeluseurat. Ystäväpiiristä en ole koskaan kuullutkaan. Joten seuroja ei todellakaan ole joka toinen päivä suurenkaan rauhanyhdistyksen alueella, eikä ainakaan nimenomaan rauhanyhdistyksellä kuten annoit ymmärtää, sillä itse asun erään suurimman rauhanyhdistyksen alueella.

meidän alueella seuroja on noin 5 kertaa viikossa.itse käyn ehkä kerran kahdessa viikossa.

• suuresta ry:stä
        Raisa kirjoitti:

"Joten seuroja ei todellakaan ole joka toinen päivä suurenkaan rauhanyhdistyksen alueella, eikä ainakaan nimenomaan rauhanyhdistyksellä kuten annoit ymmärtää, sillä itse asun erään suurimman rauhanyhdistyksen alueella."

Helsingin ry:n alueella on kolmena päivänä viikossa seurat, eli käytännössä joka toinen päivä. Sunnuntaisin on kaksi seurapuhetta. Näihin lisätään päälle toisinaan kirkoissa pidettävät ehtoolliskirkot vielä, sekä tietenkin ompeluseurat ja sairaaloissa pidettävät seurat. Seurapuheita on siten arvioni mukaan vuodessa Helsingin ry:n alueella 200-250, ehkä jopa 300 vuodessa.

Tämä on keskiarvoisesti selvästi enemmän kuin puhe joka toinen päivä.

• Keuruu

Lahjat ovat moninaiset, mutta yksi on Henki ja eloa tosin on paljo, vaan työväkeä vähä: rukoilkaa siis elon Herraa, työväkeä lähettämään eloonsa.

• sirkka

Joitakin aikoja ennen hoitokokousten alkamisia eräs jo tuolloin iäkäs koko elämänsä ajan Rauhanyhditsyksellä kulkenut henkilö ihmetteli saarnoja kuunnellessaan, että "miksi ne ei enää selitä".

Muistan "vanhalta ajalta" monia Raamattua valaisevia sananselittäjiä, joita oli ilo kuunnella. Monet asiat selvisivät.

Ps. Kysymys sinulle munk-ki:
      Henkilökuvastasi päätellen käyt elokuvissa katsomassa romanttisia elokuvia ja kuuntelet "Reggae- musiikkia" (minulle tuntematon). Kirjoituksistasi päätellen olet kuitenkin "Ry:n uskossa". Miten nuo käyvät yksiin?

Anteeksi uteliaisuuteni, mutta minulle on melko tärkeää hahmottaa, mistä "kulmakunnasta" käsin kirjoittajat ajatuksiaan kertovat.

Itse en ole esittänyt varsinaista henkilökuvaani, mutta kaikki mielestäni oleellinen on ilmennyt kirjoituksissani.

Terveisin sirkka

• munk-ki

Henkilökuvasta Sirkalle: pidän musiikista (en tiedä mitä reggae tarkoittaa mutta se kuulosti hienolta) ja olen romanttinen (en ole käynyt elokuvissa). Siis valitsin sieltä sellaiset joissa olisi edes osatotuus. Kolikon toinen puoli.

• sirkka
        munk-ki kirjoitti:

Henkilökuvasta Sirkalle: pidän musiikista (en tiedä mitä reggae tarkoittaa mutta se kuulosti hienolta) ja olen romanttinen (en ole käynyt elokuvissa). Siis valitsin sieltä sellaiset joissa olisi edes osatotuus. Kolikon toinen puoli.

jota jäin kyllä ihmettelemään. Nyt en enää voikaan "ottaa täydestä todesta" kirjoituksiasi, niin kiinnostavia kuin ne ovat olleetkin. Taidan ottaa liiankin vakavasti tämän palstan...

T. sirkka

• reggaesta
        munk-ki kirjoitti:

Kerron sinulle munkki nyt hieman reggae- musiikista:

"1930-luvulla syntyi Jamaikalla Vanhan testamentin pohjalta mustaihoisen väestön keskuudessa rastafari-liike. Tuolloin perustettiin useita veljeskuntia, jossa rastafarit eli rastat elivät maallisesta maailmasta, Babylonista, eristäytyneinä. Nimensä liike sai hengelliseltä päähahmoltaan: useimmat rastafarit uskovat, että Abessinian eli Etiopian keisari Haile Selassien on musta Messias, joka johdattaa Afrikan kansat vapauden ja oikeudenmukaisuuden luvattuun maahan.sakramentti. Rastaliikkeen kenties tunnetuin ilmentymä oli reggae-musiikki.

Lisäksi liikkeeseen on liitetty yleisesti kannabiksen käyttö. Uskonnollisille rastoille kannabiksen eli ganjan poltto on pyhä toimitus eli sakramentti.

Länsimaiseen nuorisokulttuuriin ja populaarimusiikkiin yhdistettynä rastafarismista muodostui 1970-luvulla alakulttuuri, joka puhutteli ihmisiä ympäri maailmaa. ulkoasua, johon liittyivät "rastatukka" eli dreadlocks, kolmiväriset pipot jne. Vaikka myöhempi reggae on monessa mielessä menettänyt alakulttuurisen luonteensa, kuuluu rastakulttuuri yhä edelleen kaikkein sitkeimpiin nuorisokulttuureihin."

Lähde: Wikipedia

Noin yleisellä tasolla tunnettuin reggae-artisti on Bob Marley. Yleensä rastafarismiin ja reggaeen liitetään aina hasiksen ja pilven poltto.

• makoisat naurut:)
        reggaesta kirjoitti:

Kerron sinulle munkki nyt hieman reggae- musiikista:

"1930-luvulla syntyi Jamaikalla Vanhan testamentin pohjalta mustaihoisen väestön keskuudessa rastafari-liike. Tuolloin perustettiin useita veljeskuntia, jossa rastafarit eli rastat elivät maallisesta maailmasta, Babylonista, eristäytyneinä. Nimensä liike sai hengelliseltä päähahmoltaan: useimmat rastafarit uskovat, että Abessinian eli Etiopian keisari Haile Selassien on musta Messias, joka johdattaa Afrikan kansat vapauden ja oikeudenmukaisuuden luvattuun maahan.sakramentti. Rastaliikkeen kenties tunnetuin ilmentymä oli reggae-musiikki.

Lisäksi liikkeeseen on liitetty yleisesti kannabiksen käyttö. Uskonnollisille rastoille kannabiksen eli ganjan poltto on pyhä toimitus eli sakramentti.

Länsimaiseen nuorisokulttuuriin ja populaarimusiikkiin yhdistettynä rastafarismista muodostui 1970-luvulla alakulttuuri, joka puhutteli ihmisiä ympäri maailmaa. ulkoasua, johon liittyivät "rastatukka" eli dreadlocks, kolmiväriset pipot jne. Vaikka myöhempi reggae on monessa mielessä menettänyt alakulttuurisen luonteensa, kuuluu rastakulttuuri yhä edelleen kaikkein sitkeimpiin nuorisokulttuureihin."

Lähde: Wikipedia

Noin yleisellä tasolla tunnettuin reggae-artisti on Bob Marley. Yleensä rastafarismiin ja reggaeen liitetään aina hasiksen ja pilven poltto.

lisään vielä sen, että itsekin huomasin tuossa pari viikkoa sitten, että munkki "lämpee reggae-musiikkiin". En ole pitkään aikaan elämässäni saanut niin makeita nauruja. Että vl-mies ja tykkää reggaesta, pidin sitä niin yllättävänä.

• HK.
        munk-ki kirjoitti:

Ilmoitit: "Siis valitsin sieltä sellaiset joissa olisi edes osatotuus. Kolikon toinen puoli". Jos puhumme uskosta, niin ei kärsi puhua "osatotuuksia", ei edes itsestään. Jaakob neuvoo: Jaak.5:12. "Ennen kaikkia, rakkaat veljeni, älkäät vannoko, ei taivaan kautta eikä maan, ei myös yhtään muuta valaa; mutta olkoon teidän puheenne niin kuin niin on, ja se olkoon ei kuin ei on, ettette ulkokullaisuuteen lankeaisi". Jos et korjaa tätä asiaa, niin kaikki kirjoituksesi kärsivät ivflaation! Uskosta puhuminen on niin arvokas asia, että siitä ei voida puhua "puolitotuuksia" ja jos puhuu itsestään näin, niin menettää kuulijan korvat. Ei kukaan usko "pelleä"! Sinä kirjoitat hyvin, etkö sinä toivo, että me lukijat ottaisimme kirjoituksesi tosissamme? Eli sinä uskot itse, niin kuin kirjoitat. Ystävyydellä Heino

• eräs vl
        HK. kirjoitti:

Ilmoitit: "Siis valitsin sieltä sellaiset joissa olisi edes osatotuus. Kolikon toinen puoli". Jos puhumme uskosta, niin ei kärsi puhua "osatotuuksia", ei edes itsestään. Jaakob neuvoo: Jaak.5:12. "Ennen kaikkia, rakkaat veljeni, älkäät vannoko, ei taivaan kautta eikä maan, ei myös yhtään muuta valaa; mutta olkoon teidän puheenne niin kuin niin on, ja se olkoon ei kuin ei on, ettette ulkokullaisuuteen lankeaisi". Jos et korjaa tätä asiaa, niin kaikki kirjoituksesi kärsivät ivflaation! Uskosta puhuminen on niin arvokas asia, että siitä ei voida puhua "puolitotuuksia" ja jos puhuu itsestään näin, niin menettää kuulijan korvat. Ei kukaan usko "pelleä"! Sinä kirjoitat hyvin, etkö sinä toivo, että me lukijat ottaisimme kirjoituksesi tosissamme? Eli sinä uskot itse, niin kuin kirjoitat. Ystävyydellä Heino

Olen seuraillut Munkin kirjoituksia mielenkiinnolla (hyviä suurimmaksi osaksi) ja samalla ihmetellyt kovasti hänen lapsellista pelleilyään omalla galleriasivulla. Tiedot muuttuvat koko ajan ja ovat vl:n galleriasivuilla oleviksi tosi kummallisia muutenkin. osoittaa huonoa arvostelukykyä huumorin suhteen ilmeisesti kuitenkin ihan aikuiselta mieheltä.

"Huumoriksi" se on kyllä ymmärretty, mutta ei ole kovinkaan hyvää huumoria. Siisti Munkki galleriasivusi ja lopeta tyhjänpäiväinen pelleily siellä niin lisäät huomattavasti uskottavuuttasi vakavasti otettavana vl-kirjoittajana (?).

Ystävyydellä, niin ikään.

• Kenraali
        eräs vl kirjoitti:

Olen seuraillut Munkin kirjoituksia mielenkiinnolla (hyviä suurimmaksi osaksi) ja samalla ihmetellyt kovasti hänen lapsellista pelleilyään omalla galleriasivulla. Tiedot muuttuvat koko ajan ja ovat vl:n galleriasivuilla oleviksi tosi kummallisia muutenkin. osoittaa huonoa arvostelukykyä huumorin suhteen ilmeisesti kuitenkin ihan aikuiselta mieheltä.

"Huumoriksi" se on kyllä ymmärretty, mutta ei ole kovinkaan hyvää huumoria. Siisti Munkki galleriasivusi ja lopeta tyhjänpäiväinen pelleily siellä niin lisäät huomattavasti uskottavuuttasi vakavasti otettavana vl-kirjoittajana (?).

Ystävyydellä, niin ikään.

pitää aina suhtautua tietyllä epäluulolla ja varauksella. Vähän aikaa sitten munkin galleriassa todettiin iäksi 49 v, nyt on 41 v. Ennen oli idästä, nyt on lännestä. Ennen oli kalju, nyt on kiharahiuksinen.

Tuo ei ole huumoria. Se on VALEHTELUA!

• eräs vl
        Kenraali kirjoitti:

pitää aina suhtautua tietyllä epäluulolla ja varauksella. Vähän aikaa sitten munkin galleriassa todettiin iäksi 49 v, nyt on 41 v. Ennen oli idästä, nyt on lännestä. Ennen oli kalju, nyt on kiharahiuksinen.

Kyllä se on huumoria. Sinulle (Melperi) maailma lienee melko mustavalkoinen :-)

• Ei mikään liero
        eräs vl kirjoitti:

eräs vl:

"Huumoriksi" se on kyllä ymmärretty, mutta ei ole kovinkaan hyvää huumoria. Siisti Munkki galleriasivusi ja lopeta tyhjänpäiväinen pelleily siellä niin lisäät huomattavasti uskottavuuttasi vakavasti otettavana vl-kirjoittajana (?)."

eräs vl:

"Kyllä se on huumoria."

• ei-vl
        eräs vl kirjoitti:

Mustavalkoista on vainme-oppi!
        Miksi munkkikin on sen kannalla, vaikka muuten pelleilee.

Tuossa asiassa on varmaan haudanvakavana.
        Jospa sekin olisi huumoria... Toivon niin.

• Värikäs
        eräs vl kirjoitti:

"vain me"

• munkki
        Kenraali kirjoitti:

Olipas hauskaa, että useampi nimimerkki on intoutunut tsekkailemaan henkilökuvaani. Se on ehkä kieltämättä ollut ristiriidassa patavanhoillisuuteni kanssa, mutta korjasin sen nyt modernimmaksi. Toivottvaasti se nyt miellyttää.

Munkillakin hiukset kasvaa, ja siten en voi aina olla kalju. Kiharat tulee itsekseen, mutta palmikoita en ota. Parta on ajettu. Lännessä siksi, että komennus tuli nyt länsirajalle: Ruotsi on kuulemma nyt suurempi vaara kuin Venäjä. Tiiä häntä.

Rattoisaa kevättä kaikille. Eletään rauhassa.

Lepo!

• munkki kirjoitti:

Olipas hauskaa, että useampi nimimerkki on intoutunut tsekkailemaan henkilökuvaani. Se on ehkä kieltämättä ollut ristiriidassa patavanhoillisuuteni kanssa, mutta korjasin sen nyt modernimmaksi. Toivottvaasti se nyt miellyttää.

Munkillakin hiukset kasvaa, ja siten en voi aina olla kalju. Kiharat tulee itsekseen, mutta palmikoita en ota. Parta on ajettu. Lännessä siksi, että komennus tuli nyt länsirajalle: Ruotsi on kuulemma nyt suurempi vaara kuin Venäjä. Tiiä häntä.

Rattoisaa kevättä kaikille. Eletään rauhassa.

Lepo!

Voisitko olla kirjoittamatta vl-totuutena sellaisia asioita, jotka eivät ole vl-totuutta? Uskonasioissa minä en hyväksy puolitotuuksia tai juksaamista. Huumori on erikseen. Taivasosuus ei ole huumori- tai pilailuasia! Ainakaan tällaiselle vl-tuomitulle.

Ainakaan minä en usko mitä tahansa, vaikka se miten mutkitellen kiemurreltaisiin. Tai oltaisiin vaiti ja vastaamatta.

Tosin vaikeneminen on myöntymistä useimmiten. Otan sen sellaisena.

• munk-ki
        x-vl kirjoitti:

Voisitko olla kirjoittamatta vl-totuutena sellaisia asioita, jotka eivät ole vl-totuutta? Uskonasioissa minä en hyväksy puolitotuuksia tai juksaamista. Huumori on erikseen. Taivasosuus ei ole huumori- tai pilailuasia! Ainakaan tällaiselle vl-tuomitulle.

Ainakaan minä en usko mitä tahansa, vaikka se miten mutkitellen kiemurreltaisiin. Tai oltaisiin vaiti ja vastaamatta.

Tosin vaikeneminen on myöntymistä useimmiten. Otan sen sellaisena.

"Voisitko olla kirjoittamatta vl-totuutena sellaisia asioita, jotka eivät ole vl-totuutta?"

Eli mitä?

• x-vl.
        munk-ki kirjoitti:

"Voisitko olla kirjoittamatta vl-totuutena sellaisia asioita, jotka eivät ole vl-totuutta?"

Eli mitä?

"Me emme rajaa.."
        Minut on vl-rajattu tänäänkin.
        Ihan turhaan ja väärin.

• munk-ki
        x-vl. kirjoitti:

"Me emme rajaa.."
        Minut on vl-rajattu tänäänkin.
        Ihan turhaan ja väärin.

Niin. Ilmestyskirjassa sanotaan näin: "Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. (Ilm 7:9)."

Minusta Jumalan valtakunnan rajat kulkevat sydämestä sydämeen, ja sen olemus on vanhurskautta, rauhaa ja iloa. Jeesus varoittaa tuomitsemasta (Matt 7), ja rikkavilja-vertauksessa Jeesus sanoo vehnästä ja rikkaviljasta näin: "Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. (Matt 13)." Tässä meille oiva opetus.

Ihmisellä on sisäinen tarve olla oikeassa, ja kun siihen yhdistetään uskonto, niin helposti mennään metsään. 70-luku tästä vakava esimerkki, ja silloin korostui tarpeettomasti tuo ajallisen seurakunnan raja. Sen heijastumat ovat tänäkin päivänä tarpeettoman voimakkaat.

Ajatus yhdestä laumasta on raamatullinen. Mutta alussa mainitsemani Ilmestyskirjan kohta on puhutteleva juuri sen vuoksi, että tarkka lauman rajaaminen osoitetaan mahdottomaksi: "...kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista..."

Kun en osaa rajata sinua ulkopuolelle, niin en voi myöskään rajata sinua sisäpuolelle. Koko tuomio on jätettävä Jumalalle. Siihen se minunkin osaltani jää.

• :-)
        Värikäs kirjoitti:

"vain me"

räky-räky

• eräs vl
        Ei mikään liero kirjoitti:

eräs vl:

"Huumoriksi" se on kyllä ymmärretty, mutta ei ole kovinkaan hyvää huumoria. Siisti Munkki galleriasivusi ja lopeta tyhjänpäiväinen pelleily siellä niin lisäät huomattavasti uskottavuuttasi vakavasti otettavana vl-kirjoittajana (?)."

eräs vl:

"Kyllä se on huumoria."

Niin?

Huumoria kyllä, mutta ei kovin hyvää huumoria minun mielestäni.

Onko edelleen vaikeuksia hahmottaa asiaa?

• munk-ki kirjoitti:

Niin. Ilmestyskirjassa sanotaan näin: "Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. (Ilm 7:9)."

Minusta Jumalan valtakunnan rajat kulkevat sydämestä sydämeen, ja sen olemus on vanhurskautta, rauhaa ja iloa. Jeesus varoittaa tuomitsemasta (Matt 7), ja rikkavilja-vertauksessa Jeesus sanoo vehnästä ja rikkaviljasta näin: "Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. (Matt 13)." Tässä meille oiva opetus.

Ihmisellä on sisäinen tarve olla oikeassa, ja kun siihen yhdistetään uskonto, niin helposti mennään metsään. 70-luku tästä vakava esimerkki, ja silloin korostui tarpeettomasti tuo ajallisen seurakunnan raja. Sen heijastumat ovat tänäkin päivänä tarpeettoman voimakkaat.

Ajatus yhdestä laumasta on raamatullinen. Mutta alussa mainitsemani Ilmestyskirjan kohta on puhutteleva juuri sen vuoksi, että tarkka lauman rajaaminen osoitetaan mahdottomaksi: "...kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista..."

Kun en osaa rajata sinua ulkopuolelle, niin en voi myöskään rajata sinua sisäpuolelle. Koko tuomio on jätettävä Jumalalle. Siihen se minunkin osaltani jää.

En ole anomassakaan sinulta taivaspaikkaa! Sen on minulle muutama vl jo myöntänyt ja se riittäköön. Vai luuletko, että kinuan sitä kaikilta sadaltatuhannelta veeällältä, ennen kuin uskon olevani uskovainen? ;(

Heidän todistuksellaan ei liene loppupelissä painoarvoa kuten ei muidenkaan ihmisten antamilla ryhmäpääsylipuilla! En keräile niitä. Ei ne anna minulle uskonvarmuutta, jos sitä ei ole itsellä sisimmässä. Toki se lähentää inhimillisellä tasolla ja on ihan oikeinkin. En sitä pahana pidä sinäsä. Epäuskoisena pitäminen taas karkottaa minut ihmisenä todella kauas.

En ole sitä paikkaa sinultakaan kerjäämässä. Heikkoilla olisin, jos uskoni olisi kiinni siitä, miten muut ihmiset minut laskevat sisään tai ulos ns. oikeasta laumasta. Mihin uskoni olisi silloin kiinnitetty? Ihmismieliin ja johtajien valtaa! Ei se niin saa olla! Ei ole ollutkaan, ei edes 70-luvulla. Minä en ole ns. uskonkieltäjä!

Mutta taas kerran iso mutta. En halua tulla rajatuksi uskovaisuudesta ja taivaasta poiskaaan! Oikeasti en hyväksy koko rajaamista.

Vika on nimenomaan siinä, että ihmiset luulevat näkevänsä, vaikka niillä kuuluilla hengensilmillä, toisen ihmisen sieluntilan, autuuden asteen ja ikuisen loppusijoituspaikan. Siis luulevat! Ja luulevat vielä väärin.

Koska muutamat veeällät tai lestat ovat ottaneet aikojen kuluessa itselleen vallan tuomita muita omien tulkintojensa perusteella, niin siitä on seurannut aika kammottavia inhimillisiä murhenäytelmiä.

Onpahan sirkushuveja kerrakseen! Ihan ilmaiseksi, eikä tarvitse edes mennä pilkkaajien sekaan istumaan.

Minua loukkaa kun sanotaan, ettei minua haluta rajata mitenkään. Sitten kuitenkin rajataan tavallisilla sanoilla, jotka on omittu "vain omaan oikeanlaiseen vl-käyttöön". Esim. Jumalan valtakunta, uskovainen/uskoton, parannus, pelastus, synti, vaellus, usko, Pyhä Henki, anteeksianto, rukous, jne.

Se siitä, en löytänyt paksumpaa rautalankaa!

• pitää taukoa!
        x-vl kirjoitti:

En ole anomassakaan sinulta taivaspaikkaa! Sen on minulle muutama vl jo myöntänyt ja se riittäköön. Vai luuletko, että kinuan sitä kaikilta sadaltatuhannelta veeällältä, ennen kuin uskon olevani uskovainen? ;(

Heidän todistuksellaan ei liene loppupelissä painoarvoa kuten ei muidenkaan ihmisten antamilla ryhmäpääsylipuilla! En keräile niitä. Ei ne anna minulle uskonvarmuutta, jos sitä ei ole itsellä sisimmässä. Toki se lähentää inhimillisellä tasolla ja on ihan oikeinkin. En sitä pahana pidä sinäsä. Epäuskoisena pitäminen taas karkottaa minut ihmisenä todella kauas.

En ole sitä paikkaa sinultakaan kerjäämässä. Heikkoilla olisin, jos uskoni olisi kiinni siitä, miten muut ihmiset minut laskevat sisään tai ulos ns. oikeasta laumasta. Mihin uskoni olisi silloin kiinnitetty? Ihmismieliin ja johtajien valtaa! Ei se niin saa olla! Ei ole ollutkaan, ei edes 70-luvulla. Minä en ole ns. uskonkieltäjä!

Mutta taas kerran iso mutta. En halua tulla rajatuksi uskovaisuudesta ja taivaasta poiskaaan! Oikeasti en hyväksy koko rajaamista.

Vika on nimenomaan siinä, että ihmiset luulevat näkevänsä, vaikka niillä kuuluilla hengensilmillä, toisen ihmisen sieluntilan, autuuden asteen ja ikuisen loppusijoituspaikan. Siis luulevat! Ja luulevat vielä väärin.

Koska muutamat veeällät tai lestat ovat ottaneet aikojen kuluessa itselleen vallan tuomita muita omien tulkintojensa perusteella, niin siitä on seurannut aika kammottavia inhimillisiä murhenäytelmiä.

Onpahan sirkushuveja kerrakseen! Ihan ilmaiseksi, eikä tarvitse edes mennä pilkkaajien sekaan istumaan.

Minua loukkaa kun sanotaan, ettei minua haluta rajata mitenkään. Sitten kuitenkin rajataan tavallisilla sanoilla, jotka on omittu "vain omaan oikeanlaiseen vl-käyttöön". Esim. Jumalan valtakunta, uskovainen/uskoton, parannus, pelastus, synti, vaellus, usko, Pyhä Henki, anteeksianto, rukous, jne.

Se siitä, en löytänyt paksumpaa rautalankaa!

Vaikuttaa kuin alkais keittää, käyt ylikierroksilla.

• kaukoparantaja?
        pitää taukoa! kirjoitti:

Vaikuttaa kuin alkais keittää, käyt ylikierroksilla.

Pystyt arvioimaan ihmisen mielenterveyttäkin! Näkemään milloin joku käy kuumana tai hänellä alkaa ns. keittää.

Voisinko varata sinulta ajan, kun vaikutat niin viisaalta? Ehkä tautimääritys tarkentuisi ja saisin rauhoittavia - minäkin?
        Ja palstan tasokin paranisi?

• älähän tekeydy hölmöksi!
        kaukoparantaja? kirjoitti:

Pystyt arvioimaan ihmisen mielenterveyttäkin! Näkemään milloin joku käy kuumana tai hänellä alkaa ns. keittää.

Voisinko varata sinulta ajan, kun vaikutat niin viisaalta? Ehkä tautimääritys tarkentuisi ja saisin rauhoittavia - minäkin?
        Ja palstan tasokin paranisi?

...kaukoparantaja tuollaisen huomatakseen. Kirjoituksista on helppo havaita, kenellä palaa herkästi hihat ja keskustelu on sen takia hankalaa. Itsekin kykenet sen varmasti toisten kirjoituksista huomaamaan!

• aavistan,
        älähän tekeydy hölmöksi! kirjoitti:

...kaukoparantaja tuollaisen huomatakseen. Kirjoituksista on helppo havaita, kenellä palaa herkästi hihat ja keskustelu on sen takia hankalaa. Itsekin kykenet sen varmasti toisten kirjoituksista huomaamaan!

ehkä en, millainen milloinkin kukin keskustelija on senhetkisen tyylinsä perusteella?

Sinusta tekemäni johtopäätökset kertovat, etten pysty keskustelemaan kanssasi kai lainkaan. Tuollainen henkilöön kohdistuva arviointi leikkaa heti keskustelun poikki.

Eihän tässä muuta tarvita kuin se, että kirjoitat aina oikealla nimelläsi, etten vahingossa häiritse rauhaasi ja minä kirjoitan x-vl:nä, että tiedät olla avaamatta viestejäni.

Turhaan sinä sivusta "munkin" puolta pidät. Hän osaa varmaan itsekin käskeä ja komentaa. Tai sitten oletkin hän? Mestarointi ja ojentaminen näyttää tulevan luonnostaan?

Minäkin koen keskustelun kanssasi hankalaksi!

Siispä jos alkaa keittää, niin ei kannata lisätä pökköä pesään. On parempi kaataa jäävettä kattilaan ja nostaa se pois tulesta.

Siis mennä jäähylle, kuten pyysitkin! Varmaan kehoitat muitakin liian kuumia poistumaan hetkeksi, jotta he sitten palaisivat lauhkeina ja nöyrinä seuraanne.

Et varmaan arvaa, mikä tulee mieleeni...

• munkki
        aavistan, kirjoitti:

ehkä en, millainen milloinkin kukin keskustelija on senhetkisen tyylinsä perusteella?

Sinusta tekemäni johtopäätökset kertovat, etten pysty keskustelemaan kanssasi kai lainkaan. Tuollainen henkilöön kohdistuva arviointi leikkaa heti keskustelun poikki.

Eihän tässä muuta tarvita kuin se, että kirjoitat aina oikealla nimelläsi, etten vahingossa häiritse rauhaasi ja minä kirjoitan x-vl:nä, että tiedät olla avaamatta viestejäni.

Turhaan sinä sivusta "munkin" puolta pidät. Hän osaa varmaan itsekin käskeä ja komentaa. Tai sitten oletkin hän? Mestarointi ja ojentaminen näyttää tulevan luonnostaan?

Minäkin koen keskustelun kanssasi hankalaksi!

Siispä jos alkaa keittää, niin ei kannata lisätä pökköä pesään. On parempi kaataa jäävettä kattilaan ja nostaa se pois tulesta.

Siis mennä jäähylle, kuten pyysitkin! Varmaan kehoitat muitakin liian kuumia poistumaan hetkeksi, jotta he sitten palaisivat lauhkeina ja nöyrinä seuraanne.

Et varmaan arvaa, mikä tulee mieleeni...

En ole kirjoittanut yo paria viestiä. Keskustelet nyt jonkun muun kanssa.

T: munk-ki

• x-vl.
        munkki kirjoitti:

En ole kirjoittanut yo paria viestiä. Keskustelet nyt jonkun muun kanssa.

T: munk-ki

Joo kyllä minä senkin aavistin.

Mutta kovin lyhykäisesti vastasit viestiini.
        Et yhtään mitään! Oliko se todella niin provo, ettei kannata vaivautua?

Kerroin vain omasta kipupisteestäni. Törmään siihen päivittäin ja näen "punaista". Enkä näköjään totu siihen tai pitäisikö sanoa: en harmi kyllä edes saa paatumuksen rauhaa tuohon "vain me"-oppiin...

Olet varmaan samaa mieltä tuon "vierailijan" kanssa? Ota sitten itsellesikin tuo edellinen tekstini.

• Bjr

tuosta avauksesta yksi Raamatun paikka ja ajatus, että siinä Raamatun kohdassa on ehkä yhtäläisyyttä avaukseen.

4. Sitte menivät he pois Horin vuoren tyköä, Punaisen meren tietä, vaeltamaan Edomilaisten maata ympäri. Ja kansa suuttui matkasta.
      5. Ja kansa puhui Jumalaa ja Mosesta vastaan: miksi sinä toit meitä Egyptistä korpeen kuolemaan? Sillä ei tässä ole leipää eikä vettä, ja meidän sielumme suuttuu tähän huonoon ruokaan.[4. Moos. 21]

• munk-ki

"Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. (Kol 3)."

Siteeraamassasi Mooseksen kirjan kohdassa kansa kapinoi Jumalaa vastaan. Kristuksen Sanan esilläpito ja siitä muistuttaminen ei ole kuitenkaan kapinointia Jumalaa vastaan. Kristuksen Sana ei ole minun mielestäni "huonoa ruokaa", ei sinunkaan. Näin ymmärrän tuon rinnastuksesi.

• Bjr
        munk-ki kirjoitti:

"Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. (Kol 3)."

Siteeraamassasi Mooseksen kirjan kohdassa kansa kapinoi Jumalaa vastaan. Kristuksen Sanan esilläpito ja siitä muistuttaminen ei ole kuitenkaan kapinointia Jumalaa vastaan. Kristuksen Sana ei ole minun mielestäni "huonoa ruokaa", ei sinunkaan. Näin ymmärrän tuon rinnastuksesi.

"Alkeellisia saarnoja"

mm. tuota, mitä sanot jo avauksesi otsikossa Jumalan valtakunnan saarnoista sekä muualla tekstissäsi ja siihen liittyi lainaamani Raamatun kohta, joka tuli mieleeni.

Tulee tässä Paavalista puheen ollessa myös mieleen pari kohtaa hänen kirjeistään:

1. Ja, rakkaat veljet, kuin minä teidän tykönne tulin, en minä tullut korkeilla sanoilla enkä syvällä viisaudella ilmoittamaan teille Jumalan todistusta.
        2. Sillä en minä itsiäni pitänyt teidän seassanne mitäkään tietämäni, vaan ainoasti Jesuksen Kristuksen ja sen ristiinnaulitun.
        3. Ja minä olin teidän kanssanne heikkoudessa, ja pelvossa, ja suuressa vapistuksessa.
        4. Ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kaunistetuissa sanoissa ihmisten viisauden jälkeen, mutta hengen ja voiman osoituksessa,
        5. Ettei teidän uskonne olisi ihmisten viisaudessa, vaan Jumalan voimassa.[1. Kor. 2]

1. Vielä, minun veljeni, iloitkaat Herrassa. Että minä teille yhdellä tavalla kirjoitan, en minä siitä suutu; sillä se tekee teidän vahvemmaksi.[Fil. 3]

• munk-ki
        Bjr kirjoitti:

"Alkeellisia saarnoja"

mm. tuota, mitä sanot jo avauksesi otsikossa Jumalan valtakunnan saarnoista sekä muualla tekstissäsi ja siihen liittyi lainaamani Raamatun kohta, joka tuli mieleeni.

Tulee tässä Paavalista puheen ollessa myös mieleen pari kohtaa hänen kirjeistään:

1. Ja, rakkaat veljet, kuin minä teidän tykönne tulin, en minä tullut korkeilla sanoilla enkä syvällä viisaudella ilmoittamaan teille Jumalan todistusta.
        2. Sillä en minä itsiäni pitänyt teidän seassanne mitäkään tietämäni, vaan ainoasti Jesuksen Kristuksen ja sen ristiinnaulitun.
        3. Ja minä olin teidän kanssanne heikkoudessa, ja pelvossa, ja suuressa vapistuksessa.
        4. Ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kaunistetuissa sanoissa ihmisten viisauden jälkeen, mutta hengen ja voiman osoituksessa,
        5. Ettei teidän uskonne olisi ihmisten viisaudessa, vaan Jumalan voimassa.[1. Kor. 2]

1. Vielä, minun veljeni, iloitkaat Herrassa. Että minä teille yhdellä tavalla kirjoitan, en minä siitä suutu; sillä se tekee teidän vahvemmaksi.[Fil. 3]

Tuo Paavalin korinttilaiskirjeen kohta, jota siteerasit, viittaa Paavalin esiintymiseen ja puhetaitoon. Hän vähättelee itse sitä. Oliko Paavali huono saarnaaja?

Apostolien teoista voisi saada toisen käsityksen (Apt 17: 16-). Tuossa kohdassa Paavali julistaa Jeesusta Ateenan areiopagilla sen ajan tähtifilosofeille. Jos Paavalin esiintyminen olisi ollut Ateenassa retorisesti niin heikkoa kuin mitä hän tuossa korinttilaiskirjeessään kuvaa, niin tuskinpa hän olisi saanut tällaista vastaanottoa Ateenassa: "Kenties saamme kuulla sinulta tästä vielä toistekin." Ja itse asiassa, kun luet tarkaan tuota Apt-kohtaa, niin havaitset miten taitavasti Paavali lähestyy kuulijoitaan. Hän teki juuri niinkuin Jeesus oli opettanut: "olkaa älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset."

Jokainen saarnamies saarnaa lahjoillaan ja taidoillaan. Tämä on selvä ja sitä ei pidä arvostella. Mutta sitä Paavali ei opettanutkaan. Arvostelun kohteena on saarnan sisältö, ei saarnaaja! Meille suomalaisille tämä on vaikea asia. Me otamme liian helposti kaiken kritiikin itseemme. Tällöin järkevä ja rakentava vuoropuhelu vaikeutuu.

Kristuksen risti ja Sana on Jumalan voima ja viisaus. Tämä salaisuus avautuu vain uskolla, ei ihmisjärjellä. Sen sijaan, meidän tulee käyttää saamaamme järkeä ja muita lahjoja hyvään tarkoitukseen. "Kukaan ei ole seppä syntyessään". Saarnamieskin tarvitsee oppia, koulutusta ja harjoitusta. Paavalikin oli aikansa oppineimpia ihmisiä. Ja Timoteusta Paavali kehui nimenomaan siitä, että "tämä on jo nuoresta saakka tuntenut Pyhät Kirjoitukset".

• Turvallista

on sellaista saarnaa kuunnella, jossa fraaseja toistellaan peräjälkeen....

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      612
      2226
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      108
      1098
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      25
      1075
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      4
      927
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      855
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      85
      843
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    8. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      89
      752
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      725
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65