Paras/kestävin puulaji

pihakalusteisiin?

kestääkö mitkään muut kuin kestopuiset kalusteet pihalla vuodesta toiseen? Kestopuisia aika vähän tarjolla eli miten sitten nämä "kovapuut" vai mänty vai mikä olisi hyvä??

4

1237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 vuotta nyt

Meillä on siis itse tehdyt puiset kalusteet kuusesta. Maalasimme ne heti ulkomaalilla (joku ihan vaan lateksi se oli). Se jälkeen ne on huoltomaalattu kahteen kertaan. Ja ne ovat edelleen kuin uudet, ei mitään merkkiäkään lahoamisesta.

Niitä ei ole pidetty paljaalla nurmikolla kuin satunnaisesti, vaan ne ovat aina olleet terassilla tai kiveyksellä, mutta ihan paljaan taivaan alla. Talven ajan ne ovat kuivassa ja viileässä varastossa (ensimmäiset 10 vuotta ne olivat vain katoksessa talven).

Sanoisinpa, että näin huollettuna (maalaus aina kun alkaa kulua, ei maakosketusta, kuiva talvisäilytys) kalusteet kestävät mainiosti olivatpa ne melkein mitä puuta hyvänsä.

Niitä ns. kovapuisia (esim. tiikki) kalusteitahan joutuu myös hoitamaan vastaavasti, jotta ne kestävät, mutta käsittely on puuöljyllä ja joka vuosi.

• toopeli

lienee perinteisesti yksi parhaiten säätä kestävimmistä puulajeista. Toki kyllästetyt ym:t on erikseen mutta ainakin itselläni haavasta tehty pihapirttikalusto kestänyt vuosia ilman suoja aineita :)

• Puupää

Ei varsinaisesti liity säänkestoon, mutta termiä kovapuu (hardwood) käytetään yleisesti suomessa väärin puulajin nimenä. Termillä tarkoitetaan jalopuuta tai vain yleensä lehtipuuta. Linkissä http://www.hardwood.org/species_guide/display_species.asp on lista, jossa on kovapuulajit lueteltuina. Listalta löytyy eksoottisia lajeja kuten 1 willow, 2 alder ja 3 birch. Onhan siellä toki näitä tavallisiakin jalopuita (tammi, saarni, jalava, pyökki, hickory jne.). Milloinkahan joku kotimainen valmistaja alkaa tehdä kovapuuparkettia (koivusta tottakai). Massiivipuisen (reuna)listan olen jo nähnyt mainitun huonekaluesitteessä.

(1 paju, 2 leppä, 3 koivu).

• jiikoo2

Mänty on rakennuspuuna omaa luokkaansa,se on lujin ja vähiten vääntyilevä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4817
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2178
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1822
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1455
    5. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      34
      1425
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1371
    7. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      20
      1329
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      318
      1091
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe