Paras/kestävin puulaji

pihakalusteisiin?

kestääkö mitkään muut kuin kestopuiset kalusteet pihalla vuodesta toiseen? Kestopuisia aika vähän tarjolla eli miten sitten nämä "kovapuut" vai mänty vai mikä olisi hyvä??

4

1323

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 vuotta nyt

Meillä on siis itse tehdyt puiset kalusteet kuusesta. Maalasimme ne heti ulkomaalilla (joku ihan vaan lateksi se oli). Se jälkeen ne on huoltomaalattu kahteen kertaan. Ja ne ovat edelleen kuin uudet, ei mitään merkkiäkään lahoamisesta.

Niitä ei ole pidetty paljaalla nurmikolla kuin satunnaisesti, vaan ne ovat aina olleet terassilla tai kiveyksellä, mutta ihan paljaan taivaan alla. Talven ajan ne ovat kuivassa ja viileässä varastossa (ensimmäiset 10 vuotta ne olivat vain katoksessa talven).

Sanoisinpa, että näin huollettuna (maalaus aina kun alkaa kulua, ei maakosketusta, kuiva talvisäilytys) kalusteet kestävät mainiosti olivatpa ne melkein mitä puuta hyvänsä.

Niitä ns. kovapuisia (esim. tiikki) kalusteitahan joutuu myös hoitamaan vastaavasti, jotta ne kestävät, mutta käsittely on puuöljyllä ja joka vuosi.

• toopeli

lienee perinteisesti yksi parhaiten säätä kestävimmistä puulajeista. Toki kyllästetyt ym:t on erikseen mutta ainakin itselläni haavasta tehty pihapirttikalusto kestänyt vuosia ilman suoja aineita :)

• Puupää

Ei varsinaisesti liity säänkestoon, mutta termiä kovapuu (hardwood) käytetään yleisesti suomessa väärin puulajin nimenä. Termillä tarkoitetaan jalopuuta tai vain yleensä lehtipuuta. Linkissä http://www.hardwood.org/species_guide/display_species.asp on lista, jossa on kovapuulajit lueteltuina. Listalta löytyy eksoottisia lajeja kuten 1 willow, 2 alder ja 3 birch. Onhan siellä toki näitä tavallisiakin jalopuita (tammi, saarni, jalava, pyökki, hickory jne.). Milloinkahan joku kotimainen valmistaja alkaa tehdä kovapuuparkettia (koivusta tottakai). Massiivipuisen (reuna)listan olen jo nähnyt mainitun huonekaluesitteessä.

(1 paju, 2 leppä, 3 koivu).

• jiikoo2

Mänty on rakennuspuuna omaa luokkaansa,se on lujin ja vähiten vääntyilevä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      173
      1880
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      154
      1340
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      222
      992
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      71
      897
    5. 56
      830
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      47
      773
    7. 93
      757
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      63
      757
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      200
      677
    10. Martinan alamäki jatkuu

Surkeasti menee ... https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f899cee6-e216-4bd1-be3e-c61f68e67a4c ”Surkeasti kulkee”
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      646
    Aihe