valmistan viiniä kotitekoisesti muoviseen käymis astiaan, niin pitääkö vesilukossa olla korkki päällä.Jos pitää, niin minkä takia?
pitääkö vesilukossa olla korkki???
4
9956
Vastaukset
- konna2
Ei tarvitse.
- Kalle Kustaa
Ei tarvitse eikä pidä. Tiivis korkkihan estää vesilukon toiminnan.
Vesilukko itse toimii "korkkina", joka estää pientenkin satunnaisten ilmavirtausten pääsyn käymisastian ilmatilaan.
Aivan alkuvaiheessa astian ilmatilassa on tavallista hapekasta ilmaa. Käymisessä muodostuu hiilidioksidia ja käymisastiaan samalla lievä ylipaine. Ilman ja hiilidioksidin seos pääsee poistumaan vesilukon kautta, mutta mistään ei tule korvaa ilmaa takaisin. Näin ilmatilassa olevan kaasuseoksen hiilidioksidipitoisuus nousee mutta happipitoisuus pienenee.
Vesilukon tarkoitus on juuri se, että käymisastian ilmatilassa olisi mahdollisimman vähän happea. Hapella on heikentävä vaikutus käyvän viinin laatuun.- ämmä7
Pitääkö siis vesilukosta ottaa korkki pois??!? Mielestäni se ei edes lähde pois, pyörii vain. Kyllä tuo viini tuolla poksahtelee ja vesilukkoon tulee kuplia. Onko korkista siis nyt jotakin haittaa vai ei?
T: Ekakerta - suomi24 poju
ämmä7 kirjoitti:
Pitääkö siis vesilukosta ottaa korkki pois??!? Mielestäni se ei edes lähde pois, pyörii vain. Kyllä tuo viini tuolla poksahtelee ja vesilukkoon tulee kuplia. Onko korkista siis nyt jotakin haittaa vai ei?
T: EkakertaKyll se korkki irrottaa itsensä, jos siihen on tarvetta. Anna olla vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604996Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362269Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti612144- 2192122
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2141347Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä181148- 89956
Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai47933- 66887
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12859