Opettajien palkoista?

jupari

Ihan mielenkiinnon vuoksi haluaisin tietää paljonko vastavalmistunut aineenopettaja saa keskimäärin kuukaudessa verojen jälkeen palkkaa. Kannattaako opettajaksi ryhtyä palkan takia? Kiitos vastauksistanne!

60

31475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaake

      Jos on täydet tunnit (yleensä 24 opetustuntia / viikko), palkka muistaakseni 2200 EUR miinus verot eli about 1600 netto. Korjatkaa muut jos olen väärässä, itsellä lisänä I kalleusluokka ja palvelulisiä.

      • osa

        Osa-aikatyöstä aivan hyvä palkka.
        24 h/vk. Normaali työaika on 40 h/vk.


      • aineenopettaja
        osa kirjoitti:

        Osa-aikatyöstä aivan hyvä palkka.
        24 h/vk. Normaali työaika on 40 h/vk.

        Aineenopettajilla ei ole työaikaa. Opetustunteja on ehkä se 24h viikossa. Työhön kaikkinensa käytettävä aika on sitten ihan jotain muuta. Ja se riippuu mm. opetettavista aineista, koulumuodosta jne.


      • Nimetön
        aineenopettaja kirjoitti:

        Aineenopettajilla ei ole työaikaa. Opetustunteja on ehkä se 24h viikossa. Työhön kaikkinensa käytettävä aika on sitten ihan jotain muuta. Ja se riippuu mm. opetettavista aineista, koulumuodosta jne.

        Lukiossa kenelläkään ei ole opetusvelvollisuutta 24 tuntia. Voimistelunopettajilla muistaakseni 23 tuntia. Äidinkielen opetusvelvollisuus on 16 tuntia viikossa.

        Ylitunneista maksetaan luonnollisesti lisää. Aloitteleva opettaja tienaa muutamilla ylitunneilla lukiossa kaiketi 2600 euron pintaan.


      • ippa
        osa kirjoitti:

        Osa-aikatyöstä aivan hyvä palkka.
        24 h/vk. Normaali työaika on 40 h/vk.

        24h/vk tarkoittaa kontaktiopetusta, eli se, mitä opettaja on oppilaiden kanssa luokassa. Tähän eivät kuulu kahvihetket/ tupakkatauot/vessakäynnit yms.koska opettaja on minuutilleen läsnä sekä henkisesti että fyysisesti tietyssä tilassa 20-40 oppilaan kanssa ko. aikana. Tämän päälle tulevat tuntien suunnittelu, opettajain kokoukset, pienryhmäpalaverit, välituntivalvonnat(yk,ak), suunnittelupalaverit,vanhempainillat, vanhempainvartit, yhteydenpito kotiin(usein omalla puhelimella ja omaan laskuun)..... Opettajan todellinen työaika viikossa on 50-60 tuntia! Kommentoi "osa-aikatyötä" vasta sitten kun faktat on tiedossa. Tähän hyväpalkkaiseen ja helppoon ammattiinhan on jokaisella mahdollisuus hakeutua!


      • itsekin
        Nimetön kirjoitti:

        Lukiossa kenelläkään ei ole opetusvelvollisuutta 24 tuntia. Voimistelunopettajilla muistaakseni 23 tuntia. Äidinkielen opetusvelvollisuus on 16 tuntia viikossa.

        Ylitunneista maksetaan luonnollisesti lisää. Aloitteleva opettaja tienaa muutamilla ylitunneilla lukiossa kaiketi 2600 euron pintaan.

        Siis tarkoitat tietenkin bruttona ja muutama lisätunti on epämääräinen, mutta täytyy siis tietenkin olla myös muodollinen pätevyys!


      • vaihda alaa
        ippa kirjoitti:

        24h/vk tarkoittaa kontaktiopetusta, eli se, mitä opettaja on oppilaiden kanssa luokassa. Tähän eivät kuulu kahvihetket/ tupakkatauot/vessakäynnit yms.koska opettaja on minuutilleen läsnä sekä henkisesti että fyysisesti tietyssä tilassa 20-40 oppilaan kanssa ko. aikana. Tämän päälle tulevat tuntien suunnittelu, opettajain kokoukset, pienryhmäpalaverit, välituntivalvonnat(yk,ak), suunnittelupalaverit,vanhempainillat, vanhempainvartit, yhteydenpito kotiin(usein omalla puhelimella ja omaan laskuun)..... Opettajan todellinen työaika viikossa on 50-60 tuntia! Kommentoi "osa-aikatyötä" vasta sitten kun faktat on tiedossa. Tähän hyväpalkkaiseen ja helppoon ammattiinhan on jokaisella mahdollisuus hakeutua!

        Aina ne opettajat jaksaa jauhaa tota samaa soopaa, että todellinen työaika 50 tuntia. HALOO.
        Itse aloitin opettajan työt pari vuotta sitten ja sen voin sanoa, että eka syksy oli raskas ja työtunteja viikossa tuli n. 40. Nyt kun asiat hallussa, tunnit sujuvat pienellä valmistelulla ja kokeet korjataan rutiinilla, niin 24 opetustunnin lisäksi minulla menee viikossa muuhun työhön n. 2 tuntia. Jos on kokouksia tai vanhempien iltoja tai vartteja, niin muun työn määrä voi nousta 5-6 tuntiin viikossa, mutta erittäin harvinaista. Kun huomioi vielä, että lomia on vuodessa erittäin paljon: kesäloma 10 viikkoa, syysloma 1, joululoma 2 ja hiihtoloma 1, tekee yhteensä 14 viikkoa palkallista lomaa viikossa. Vrt tavallinen palkansaaja 5 viikkoa. Eli meillä 9 viikkoa enemmän palkallista lomaa kun muilla ja työaika keskimäärin 10 tuntia viikossa vähemmän kuin muilla palkansaajilla. Ottaa päähän tämän ammattikunnan turha kitinä!!!! VVaihtakaa alaa, jos ei edut miellytä.


      • Aineenopettaja
        vaihda alaa kirjoitti:

        Aina ne opettajat jaksaa jauhaa tota samaa soopaa, että todellinen työaika 50 tuntia. HALOO.
        Itse aloitin opettajan työt pari vuotta sitten ja sen voin sanoa, että eka syksy oli raskas ja työtunteja viikossa tuli n. 40. Nyt kun asiat hallussa, tunnit sujuvat pienellä valmistelulla ja kokeet korjataan rutiinilla, niin 24 opetustunnin lisäksi minulla menee viikossa muuhun työhön n. 2 tuntia. Jos on kokouksia tai vanhempien iltoja tai vartteja, niin muun työn määrä voi nousta 5-6 tuntiin viikossa, mutta erittäin harvinaista. Kun huomioi vielä, että lomia on vuodessa erittäin paljon: kesäloma 10 viikkoa, syysloma 1, joululoma 2 ja hiihtoloma 1, tekee yhteensä 14 viikkoa palkallista lomaa viikossa. Vrt tavallinen palkansaaja 5 viikkoa. Eli meillä 9 viikkoa enemmän palkallista lomaa kun muilla ja työaika keskimäärin 10 tuntia viikossa vähemmän kuin muilla palkansaajilla. Ottaa päähän tämän ammattikunnan turha kitinä!!!! VVaihtakaa alaa, jos ei edut miellytä.

        Kuten jo yhdessä aiemmassa viestissä sanoin, työmäärä vaihtelee suuresti eri opettajilla riippuen koulumuodosta, opetetettavista aineista jne. Jos sinä selviät noin vähäisellä työmäärällä, ole tyytyväinen. Joillakin sitä työtä vaan on enemmän...


      • ojaa enää kaivaa
        Aineenopettaja kirjoitti:

        Kuten jo yhdessä aiemmassa viestissä sanoin, työmäärä vaihtelee suuresti eri opettajilla riippuen koulumuodosta, opetetettavista aineista jne. Jos sinä selviät noin vähäisellä työmäärällä, ole tyytyväinen. Joillakin sitä työtä vaan on enemmän...

        Jos se oja on jo kunnolla kaivettu, niin ei se siitä enää kaivamalla parane. Eli ei kai niitä tunteja tarvi enää loputtomiin viilata. Kun ne on kerran kunnolla valmistellut, niin riittää sen jälkeen pieni päivitys ajankohdan mukaan ja se ei kauaa aikaa vie. Kokeiden ja ryhmätöiden korjauksetkaan ei hirveän paljon aikaa vaadi. Jos oikeasti saa aikaa jatkuvasti kulumaan 50-60 tuntia viikossa, niin voi jo miettiä, onko oikealla ajalla tai onko älykkyydessä jotain vikaa vai pakeneeko tylsää elämää vaan työntekoon...


      • Aineenopettaja
        ojaa enää kaivaa kirjoitti:

        Jos se oja on jo kunnolla kaivettu, niin ei se siitä enää kaivamalla parane. Eli ei kai niitä tunteja tarvi enää loputtomiin viilata. Kun ne on kerran kunnolla valmistellut, niin riittää sen jälkeen pieni päivitys ajankohdan mukaan ja se ei kauaa aikaa vie. Kokeiden ja ryhmätöiden korjauksetkaan ei hirveän paljon aikaa vaadi. Jos oikeasti saa aikaa jatkuvasti kulumaan 50-60 tuntia viikossa, niin voi jo miettiä, onko oikealla ajalla tai onko älykkyydessä jotain vikaa vai pakeneeko tylsää elämää vaan työntekoon...

        Etpä taida tietää meikäläisen työstä mitään. Pikku esimerkki: yksi koe/ryhmä=korjausaikaa n. 2 tuntia.Oppilaita minulla on tällä hetkellä 253, joten sivuja tulee aika paljon... Ja on paljon muutakin korjattavaa ja arvioitavaa kuin pelkät kokeet! Tuntien pidosta taas... En minä ainakaan voi pitää vuodesta toiseen samanlaisia tunteja, oppilaat ovat erilaisia, ryhmien koostumus on erilainen, materiaalit eivät ole samoja joka vuosi jne jne. Kuten sanoin, se joka helpommalla pääsee, olkoon tyytyväinen, mutta turha tulla vinoilemaan älykkyydestä tai "elämän tylsyydestä",
        jos ei tästä työstä oikeasti mitään tiedä!


      • olen ope
        Aineenopettaja kirjoitti:

        Etpä taida tietää meikäläisen työstä mitään. Pikku esimerkki: yksi koe/ryhmä=korjausaikaa n. 2 tuntia.Oppilaita minulla on tällä hetkellä 253, joten sivuja tulee aika paljon... Ja on paljon muutakin korjattavaa ja arvioitavaa kuin pelkät kokeet! Tuntien pidosta taas... En minä ainakaan voi pitää vuodesta toiseen samanlaisia tunteja, oppilaat ovat erilaisia, ryhmien koostumus on erilainen, materiaalit eivät ole samoja joka vuosi jne jne. Kuten sanoin, se joka helpommalla pääsee, olkoon tyytyväinen, mutta turha tulla vinoilemaan älykkyydestä tai "elämän tylsyydestä",
        jos ei tästä työstä oikeasti mitään tiedä!

        joten kyllä jotain luulen alasta tietäväni oman työkokemukseni vuoksi. Oppilaita itsellänikin lähes 300, joten kokeitakin kertyy ihan mukavasti korjattavaksi, mutta nekin osuvat vain tiettyihin kausiin. Et kai sinäkään joka viikko kokeita pidä? Lisäksi minulla sattuu olemaan paljon kollegoja ja kukaan heistä ei tee tollaisia viikkotuntimääriä, kun sinä väität. Käsi sydämelle nyt, et sinäkään joka viikko pakerra tuota määrää. Ehkä joskus satunnaisesti, mutta vastaavasti taas hiljaisia viikkoja ja pitkät lomat. Suosittelen edelleen alanvaihtoa, jos noin raskaalta tuntuu sinusta tämä työ.


      • Aineenopettaja
        olen ope kirjoitti:

        joten kyllä jotain luulen alasta tietäväni oman työkokemukseni vuoksi. Oppilaita itsellänikin lähes 300, joten kokeitakin kertyy ihan mukavasti korjattavaksi, mutta nekin osuvat vain tiettyihin kausiin. Et kai sinäkään joka viikko kokeita pidä? Lisäksi minulla sattuu olemaan paljon kollegoja ja kukaan heistä ei tee tollaisia viikkotuntimääriä, kun sinä väität. Käsi sydämelle nyt, et sinäkään joka viikko pakerra tuota määrää. Ehkä joskus satunnaisesti, mutta vastaavasti taas hiljaisia viikkoja ja pitkät lomat. Suosittelen edelleen alanvaihtoa, jos noin raskaalta tuntuu sinusta tämä työ.

        Itse en ole puhunut viikkotuntimääristä yhtään mitään, korjasin vain sellaista väitettä, jossa opettajan työtä sanottiin osa-aikatyöksi. Sitähän se ei siis kaikilla opettajilla ole! Ei, en pidä kokeita joka viikko, mutta - kuten jo sanoin - muutakin korjattavaa ja arvioitavaa on koko ajan! Enkä ole työn raskaudesta sanonut mitään... Halusin vain osoittaa, että opettajan työ on hyvinkin erilaista eri opettajilla. Opetusvelvollisuus kertoo jotain sekin, mutta mikäli tässä työn vaativuuden arvioinnissa nyt mennään eteenpäin, toivottavasti otetaan huomioon myös mm. opetusryhmien määrä ja koko, erityisoppilaiden määrä jne. Ja ne paperityöt!


      • huolimaton ope
        Aineenopettaja kirjoitti:

        Itse en ole puhunut viikkotuntimääristä yhtään mitään, korjasin vain sellaista väitettä, jossa opettajan työtä sanottiin osa-aikatyöksi. Sitähän se ei siis kaikilla opettajilla ole! Ei, en pidä kokeita joka viikko, mutta - kuten jo sanoin - muutakin korjattavaa ja arvioitavaa on koko ajan! Enkä ole työn raskaudesta sanonut mitään... Halusin vain osoittaa, että opettajan työ on hyvinkin erilaista eri opettajilla. Opetusvelvollisuus kertoo jotain sekin, mutta mikäli tässä työn vaativuuden arvioinnissa nyt mennään eteenpäin, toivottavasti otetaan huomioon myös mm. opetusryhmien määrä ja koko, erityisoppilaiden määrä jne. Ja ne paperityöt!

        Se olikin tosiaan ippa, joka väitti työmäärän olevan 50-60 tuntia viikossa, anteeks sulle :)


      • kgkljask
        osa kirjoitti:

        Osa-aikatyöstä aivan hyvä palkka.
        24 h/vk. Normaali työaika on 40 h/vk.

        Itse työskentelin päätoimisena tuntiopettajana lukiossa, opetusta 18 tuntia viikossa. Kuitenkaan en päässyt yhtään viikkoa sen puolen vuoden aikana alle 40 tunnin työnteon. Opettajan työ näet on paljon muutakin kuin oppitunnilla oloa, on tuntien valmistelussakin oma hommansa, samoin kuin kaikenmaailman työryhmissä ja kokouksissa istumista....Kyllä joillakin ihmisillä on kovin naiivi kuva opettajan työstä.
        Ps. Palkkaa sain tuosta "osa-aikatyöstä" käteen huimat 1100 €


      • melkein ruotsin ope
        vaihda alaa kirjoitti:

        Aina ne opettajat jaksaa jauhaa tota samaa soopaa, että todellinen työaika 50 tuntia. HALOO.
        Itse aloitin opettajan työt pari vuotta sitten ja sen voin sanoa, että eka syksy oli raskas ja työtunteja viikossa tuli n. 40. Nyt kun asiat hallussa, tunnit sujuvat pienellä valmistelulla ja kokeet korjataan rutiinilla, niin 24 opetustunnin lisäksi minulla menee viikossa muuhun työhön n. 2 tuntia. Jos on kokouksia tai vanhempien iltoja tai vartteja, niin muun työn määrä voi nousta 5-6 tuntiin viikossa, mutta erittäin harvinaista. Kun huomioi vielä, että lomia on vuodessa erittäin paljon: kesäloma 10 viikkoa, syysloma 1, joululoma 2 ja hiihtoloma 1, tekee yhteensä 14 viikkoa palkallista lomaa viikossa. Vrt tavallinen palkansaaja 5 viikkoa. Eli meillä 9 viikkoa enemmän palkallista lomaa kun muilla ja työaika keskimäärin 10 tuntia viikossa vähemmän kuin muilla palkansaajilla. Ottaa päähän tämän ammattikunnan turha kitinä!!!! VVaihtakaa alaa, jos ei edut miellytä.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että rutisijat vaihtakoot alaa ja tämä pätee toki moniin muihinkin ammatteihin! Opettajat ovat kyllä melkoisia valittajia: Minulta meni lomamatkan alku pilalle (huom. vain 4 viikon kesäloma ;)), kun jouduin lentokoneessa kahden opettajan viereen. Siinä sitten kuuntelin neljä tuntia sivusta, kuinka kamalia ovat oppilaat, heidän vanhempansa ja työtoverit. Koska työtä tuntuu olevan paljon, olen usein ihmetellyt, miksi ette siellä opettajainhuonessa jaa esim. suunnittelutyötä? Eihän jokaisen (kai?)tarvitse esim. suunnitella kaikkia tunteja tai laatia omia kokeita, vaan eivätkö saman aineen opettajat voi jakaa kakkua ja näin helpottaa työtaakkaansa? Suosittelen yhteistyön lisäämistä, sillä esim. yrityksissä ei kysellä, haluaako jonkun tietyn työkaverin kanssa tehdä yhteistyötä vai ei, vaan sitä on vain tehtävä, eli edellytetään tehokkuutta. Toivotan kaikille opettajille hyvää ja rentouttavaa kesää.


      • vähän vaikeuttaa...
        melkein ruotsin ope kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä, että rutisijat vaihtakoot alaa ja tämä pätee toki moniin muihinkin ammatteihin! Opettajat ovat kyllä melkoisia valittajia: Minulta meni lomamatkan alku pilalle (huom. vain 4 viikon kesäloma ;)), kun jouduin lentokoneessa kahden opettajan viereen. Siinä sitten kuuntelin neljä tuntia sivusta, kuinka kamalia ovat oppilaat, heidän vanhempansa ja työtoverit. Koska työtä tuntuu olevan paljon, olen usein ihmetellyt, miksi ette siellä opettajainhuonessa jaa esim. suunnittelutyötä? Eihän jokaisen (kai?)tarvitse esim. suunnitella kaikkia tunteja tai laatia omia kokeita, vaan eivätkö saman aineen opettajat voi jakaa kakkua ja näin helpottaa työtaakkaansa? Suosittelen yhteistyön lisäämistä, sillä esim. yrityksissä ei kysellä, haluaako jonkun tietyn työkaverin kanssa tehdä yhteistyötä vai ei, vaan sitä on vain tehtävä, eli edellytetään tehokkuutta. Toivotan kaikille opettajille hyvää ja rentouttavaa kesää.

        Toki kokeita yms. voi suunnitella yhdessä, mikäli sattuu saman aineen opettajilla tunnit menemään samassa tahdissa ja mikäli eri ryhmät pysyvät samassa tahdissa jne. mutta käytännössä harvoin näin menee! Yhdellä ryhmällä on kaksi tuntia viikossa, toisella kolme, yksi ryhmä etenee muita nopeammin ja muuta sellaista. Menepä sinäkin ensin töihin ja kokeile millaista se ihan käytännössä on. Sitä paitsi, omaa väsymystä (joka väistämättä lukuvuoden lopussa iskee) on hyvä purkaa jonkun sellaisen kanssa, joka ymmärtää mistä puhutaan - kuten ilmeisesti loman alkusi pilanneet opet tekivät. Opettajan työ on ihan oikeasti stressaavaa, mutta myös hyvin hauskaa!


      • melkein-opeksi jäänytkin
        vähän vaikeuttaa... kirjoitti:

        Toki kokeita yms. voi suunnitella yhdessä, mikäli sattuu saman aineen opettajilla tunnit menemään samassa tahdissa ja mikäli eri ryhmät pysyvät samassa tahdissa jne. mutta käytännössä harvoin näin menee! Yhdellä ryhmällä on kaksi tuntia viikossa, toisella kolme, yksi ryhmä etenee muita nopeammin ja muuta sellaista. Menepä sinäkin ensin töihin ja kokeile millaista se ihan käytännössä on. Sitä paitsi, omaa väsymystä (joka väistämättä lukuvuoden lopussa iskee) on hyvä purkaa jonkun sellaisen kanssa, joka ymmärtää mistä puhutaan - kuten ilmeisesti loman alkusi pilanneet opet tekivät. Opettajan työ on ihan oikeasti stressaavaa, mutta myös hyvin hauskaa!

        No, työelämässä olen ollut n. 20 vuotta ja tästäkin keskustelupalstasta päätellen voin vain onnitella itseäni siitä, että valitsin muun kuin opettajan työn. Toimin tällä hetkellä kansainvälisissä tehtävissä, mutta olen kokeillut myös aikuisopettajan työtä, joka minusta oli mukavaa. Sen haluaisin vielä sanoa, että kyllä se yhteistyön tekeminen on enemmän kiinni tahdosta ja organisointikyvyistä kuin jostain kurssien aikatauluista, sillä säilyväthän ne suunnitelmat tallessa, vaikka eri tahdissa mentäisiinkin.


      • OKL-opiskelija
        ojaa enää kaivaa kirjoitti:

        Jos se oja on jo kunnolla kaivettu, niin ei se siitä enää kaivamalla parane. Eli ei kai niitä tunteja tarvi enää loputtomiin viilata. Kun ne on kerran kunnolla valmistellut, niin riittää sen jälkeen pieni päivitys ajankohdan mukaan ja se ei kauaa aikaa vie. Kokeiden ja ryhmätöiden korjauksetkaan ei hirveän paljon aikaa vaadi. Jos oikeasti saa aikaa jatkuvasti kulumaan 50-60 tuntia viikossa, niin voi jo miettiä, onko oikealla ajalla tai onko älykkyydessä jotain vikaa vai pakeneeko tylsää elämää vaan työntekoon...

        Toivottavasti en koskaan omaksu tuollaista ajattelua, että kun asiat kerran opettelee niin sitten painaa 30 vuotta samalla kaavalla??

        Lasten kanssa voi tehdä mitä erilaisempia projekteja, integroida, kokeilla uusia menetelmiä jne. Kyllä kai jokaisessa työssä vois passivoida itsensä tuolla tavalla. Syy, miksi hakeuduin luokanopettajakoulutukseen on juuri se, että saan olla luova ja päättää itse ja vaihdella opetustani, kunhan pysyn vain opsin sisällä. Tuollainen urautuminen kuulostaa kamalalle...


      • mutta...
        melkein-opeksi jäänytkin kirjoitti:

        No, työelämässä olen ollut n. 20 vuotta ja tästäkin keskustelupalstasta päätellen voin vain onnitella itseäni siitä, että valitsin muun kuin opettajan työn. Toimin tällä hetkellä kansainvälisissä tehtävissä, mutta olen kokeillut myös aikuisopettajan työtä, joka minusta oli mukavaa. Sen haluaisin vielä sanoa, että kyllä se yhteistyön tekeminen on enemmän kiinni tahdosta ja organisointikyvyistä kuin jostain kurssien aikatauluista, sillä säilyväthän ne suunnitelmat tallessa, vaikka eri tahdissa mentäisiinkin.

        ... et siis koskaan ole ollut kurssimuotoisessa yläkoulussa töissä... Joo, ja minäkin olen KOKEILLUT kansainvälisiä tehtäviä, mutta onneksi sitten pääsin opettajan työhön! Kyllä me muuten yhteistyötä teemme paljonkin!


      • samaa
        ojaa enää kaivaa kirjoitti:

        Jos se oja on jo kunnolla kaivettu, niin ei se siitä enää kaivamalla parane. Eli ei kai niitä tunteja tarvi enää loputtomiin viilata. Kun ne on kerran kunnolla valmistellut, niin riittää sen jälkeen pieni päivitys ajankohdan mukaan ja se ei kauaa aikaa vie. Kokeiden ja ryhmätöiden korjauksetkaan ei hirveän paljon aikaa vaadi. Jos oikeasti saa aikaa jatkuvasti kulumaan 50-60 tuntia viikossa, niin voi jo miettiä, onko oikealla ajalla tai onko älykkyydessä jotain vikaa vai pakeneeko tylsää elämää vaan työntekoon...

        Ei mikään työ saman liukuhihnan varressa ole mielekästä. Opettajakin saa onneksi vielä kehittää itseään ja ammattitaitoaan, joten kyllä vielä vuosienkin jälkseen tuntien suunnitteluun ja muuhun kannattaa käyttää aikaa. Onhan noita elämään kyllästyneitä piirtoheitinopettajia kertynyt suomen koulujärjestelmään, mutta itse en aio elämääni kyllästyä ja kyllä, käytän suosiolla tunnin suunnitteluun jokaista opettamaani kemian tai fysiikan tuntia kohden. Koskaan ei voi olla työssään täysin pätevä! Pätevyys on taito kehittää itseään omassa työssään, oli työ sitten kassatyötä tai opettamista.


      • ajattelija!
        olen ope kirjoitti:

        joten kyllä jotain luulen alasta tietäväni oman työkokemukseni vuoksi. Oppilaita itsellänikin lähes 300, joten kokeitakin kertyy ihan mukavasti korjattavaksi, mutta nekin osuvat vain tiettyihin kausiin. Et kai sinäkään joka viikko kokeita pidä? Lisäksi minulla sattuu olemaan paljon kollegoja ja kukaan heistä ei tee tollaisia viikkotuntimääriä, kun sinä väität. Käsi sydämelle nyt, et sinäkään joka viikko pakerra tuota määrää. Ehkä joskus satunnaisesti, mutta vastaavasti taas hiljaisia viikkoja ja pitkät lomat. Suosittelen edelleen alanvaihtoa, jos noin raskaalta tuntuu sinusta tämä työ.

        Olipa työ raskasta tai kevyttä, niin palkkaan ei saa koskaan olla tyytyväinen! Etenkään julkisella sektorilla! Itse olen tyytyväinen opettajan työn etuihin mutta edelleen en palkkaan. Valitettavasti pitkien lomien ja "lyhyiden" työpäivien avulla ei makseta asuntolainaa.


      • outomus
        vaihda alaa kirjoitti:

        Aina ne opettajat jaksaa jauhaa tota samaa soopaa, että todellinen työaika 50 tuntia. HALOO.
        Itse aloitin opettajan työt pari vuotta sitten ja sen voin sanoa, että eka syksy oli raskas ja työtunteja viikossa tuli n. 40. Nyt kun asiat hallussa, tunnit sujuvat pienellä valmistelulla ja kokeet korjataan rutiinilla, niin 24 opetustunnin lisäksi minulla menee viikossa muuhun työhön n. 2 tuntia. Jos on kokouksia tai vanhempien iltoja tai vartteja, niin muun työn määrä voi nousta 5-6 tuntiin viikossa, mutta erittäin harvinaista. Kun huomioi vielä, että lomia on vuodessa erittäin paljon: kesäloma 10 viikkoa, syysloma 1, joululoma 2 ja hiihtoloma 1, tekee yhteensä 14 viikkoa palkallista lomaa viikossa. Vrt tavallinen palkansaaja 5 viikkoa. Eli meillä 9 viikkoa enemmän palkallista lomaa kun muilla ja työaika keskimäärin 10 tuntia viikossa vähemmän kuin muilla palkansaajilla. Ottaa päähän tämän ammattikunnan turha kitinä!!!! VVaihtakaa alaa, jos ei edut miellytä.

        Toiset selviävät vasemmalla kädellä toiset eivät. Ja ainakin omassa aineessani pelkällä "tussilla ja tussitaululla" ei opeteta. Sunnuntai-ilta on työilta kuten useimmat muutkin illat näin perheellisellä...ja virkauraa takana siis kohta 20 vuotta. Lukion opella riittää työtä viikonlopuille ja työssä näkyy kausiluonteisuus. Kokeet ovat 3 tuntisia, ja jos jaksossa on 4-5 erillistä essee koetta ja 20-35 opiskelijan ryhmät -> ei tarvi miettiä itselle viikonloppu- ja iltaohjelmaa. Syksyisin ja keväisin osuu koeviikot ja ylioppilaskirjoitusten korjaus samalle ajan jaksolle. Tarkoittaa kolmen viikon työputke ilman yhtäkään vapaapäivää ja pitkiä päiviä. Tämä kommentti, jos open työaika epäilyttää.

        Nimimerkillä. lapseni tietävät, etteivät valitse opettajan uraa ( ;


      • outomus
        osa kirjoitti:

        Osa-aikatyöstä aivan hyvä palkka.
        24 h/vk. Normaali työaika on 40 h/vk.

        ( ; vitsi-vitsi?
        Työtä mainitsemasi 24 h/vk (23 h/vk)?
        Uskaltaako 30 lukiolaisen eteen tunteja valmistelematta? Silkka itsemurha. Ilman, että korjaisin yhtäkään koetta tai valvoisin yhtäkään yo-kirjoitusta jne. Vain 23 h/vko?

        Ja ainakin omassa aineessani pelkällä "tussilla ja tussitaululla" ei opeteta. Sunnuntai-ilta on työilta kuten useimmat muutkin illat näin perheellisellä...ja virkauraa takana siis kohta 20 vuotta. Lukion opella riittää työtä viikonlopuille ja työssä näkyy kausiluonteisuus. Kokeet ovat 3 tuntisia, ja jos jaksossa on 4-5 erillistä essee koetta ja 20-35 opiskelijan ryhmät -> ei tarvi miettiä itselle viikonloppu- ja iltaohjelmaa. Syksyisin ja keväisin osuu koeviikot ja ylioppilaskirjoitusten korjaus samalle ajan jaksolle. Tarkoittaa kolmen viikon työputke ilman yhtäkään vapaapäivää ja pitkiä päiviä. Tämä kommentti, jos open työaika epäilyttää.

        Nimimerkillä. lapseni tietävät, etteivät valitse opettajan uraa ( ;


      • fasfss
        osa kirjoitti:

        Osa-aikatyöstä aivan hyvä palkka.
        24 h/vk. Normaali työaika on 40 h/vk.

        Ja ajatteleppas vaikka uutistenlukijan työaikaa tai vaikkapa säätiedotuksen kertojan työaikaa....sehän ei ole kuin max tunti! Vai meneekös se asia sittenkään ihan niin....Voi teitä poloisia, jotka ette oikein ymmärrä....


    • kaikkien opettajien palkat

      että sinne vain kaikki kateelliset katsomaan!

      Löytyy täältä: http://www.kuntatyonantajat.fi/modules/page/show_page~id~551D1A23723148F095F25D59B107FE04~tabletarget~data_1~MENU_2_activeclicked~52E6C889ACE54F3CB259036AED942DDF~MENU_2_open~true~pid~578ADA88F3A24ABE9F16D748636C3D06~layout~kt2006.asp
      tai suoraan pdf:nä http://www.kuntatyonantajat.fi/files/973FBC4A57EC4863BE494B79D55D8E34

      Työajasta puhuessa pitää muistaa, että opettajilla työt kulkee mukana ja vanhemmat / oppilaat soittelevat kyllä sunnuntaisinkin opettajan vapaa-ajasta piittaamatta!

      • Jylppy

        Ite annoin puhnroni ainoastaan ekana opetusvuotenani. Just nämä mamien valitussoitot ja Kalle-pekkojen "miltä sivulta se matikan läksy tulikaan?" saivat aikaan sen, että numeroni antaminen loppui siihen paikkaan. Nykyään numeroni on salainen.

        Puolpäivätyöstä palkka on tosiaan ihan kohtuullinen. Tuntien pito hoituu rutiinilla ja kotihommiksi ei jää kun numeroiden antaminen.


      • mitä teet
        Jylppy kirjoitti:

        Ite annoin puhnroni ainoastaan ekana opetusvuotenani. Just nämä mamien valitussoitot ja Kalle-pekkojen "miltä sivulta se matikan läksy tulikaan?" saivat aikaan sen, että numeroni antaminen loppui siihen paikkaan. Nykyään numeroni on salainen.

        Puolpäivätyöstä palkka on tosiaan ihan kohtuullinen. Tuntien pito hoituu rutiinilla ja kotihommiksi ei jää kun numeroiden antaminen.

        Ilmeisesti et ole kieltenopettaja. Minun työtäni ei kyllä parhaalla - tai pahimmalla - tahdollakaan voi sanoa "puolpäivätyöksi"!


      • Knulli
        Jylppy kirjoitti:

        Ite annoin puhnroni ainoastaan ekana opetusvuotenani. Just nämä mamien valitussoitot ja Kalle-pekkojen "miltä sivulta se matikan läksy tulikaan?" saivat aikaan sen, että numeroni antaminen loppui siihen paikkaan. Nykyään numeroni on salainen.

        Puolpäivätyöstä palkka on tosiaan ihan kohtuullinen. Tuntien pito hoituu rutiinilla ja kotihommiksi ei jää kun numeroiden antaminen.

        Älä nyt perhana aliarvioi ja mustamaalaa työtäsi. Miten luulet, että edut paranevat. Työtä on paljon ja palkka huono. Muutosta pitää tulla tai muuten...

        Tosiasiassa palkka on sama kuin teollisuudessa harjoittelijalla.


      • lukiossa

        Olen töissä lukiossa kymmenettä vuotta: kertaakaan ei ole yksikään vanhempi soittanut. Eli vanhemmat eivät seuraa.


      • ehkäpä tuota
        mitä teet kirjoitti:

        Ilmeisesti et ole kieltenopettaja. Minun työtäni ei kyllä parhaalla - tai pahimmalla - tahdollakaan voi sanoa "puolpäivätyöksi"!

        Olisko ko. henkilö ehkä alakoululun opettaja?!?!?


      • yläasteella
        lukiossa kirjoitti:

        Olen töissä lukiossa kymmenettä vuotta: kertaakaan ei ole yksikään vanhempi soittanut. Eli vanhemmat eivät seuraa.

        ja monesti ovat kotia soittaneet. Muistista kaivettuna yksi parhaista: Oli perjantai ja olin siivoamassa n.klo18. Vanhempi soitti ja pyysi käymään paikallisen marketin eteisessä katsomassa olisiko heidän muksu siellä istumassa. Huoli oli kotona kova. Arvatkaapa lähdinkö?

        Valmisteluista: takana hiukka yli 20v. mat fk-opena ja aina on ollut töitä ainaki klo15 asti. Pidettäviä tunteja yleensä 21-24. Tuntien valmistelu riippunee ihmisluonteesta. En osaa mennä pitämään tunteja ellen tiedä tarkalleen mitä tehtäviä kulloinkin käydään läpi. Kirjaa vaihdamme n.3-5vuoden välein joten aina on katottava millaisia teht. kirjassa on. Tiedän että osa naureskelee että tämähän menee rutiinilla "ovenripasuunnittelulla".


      • haloo!
        ehkäpä tuota kirjoitti:

        Olisko ko. henkilö ehkä alakoululun opettaja?!?!?

        Alakoulussa sitä valmisteltavaa vasta riittää, kun ei voi pitää samaa tuntia neljään kertaan niin kuin aineenopettajat...


      • tapausko

        Vanha hyvä juttu. Vanhempi soitti ja haukkui opettajan. Opettaja oli kuulemma opettanut, että desimaaliluku 2.7 on suurempi kuin 2.145. Mies oli vaatinut perusteita sille, kuinka luku 145 voi olla pienempi kuin 7. Pari tuntia perusteluissa meni, eikä silloinkaan mennyt välttämättä jakeluun.


      • neljällä kerralla
        haloo! kirjoitti:

        Alakoulussa sitä valmisteltavaa vasta riittää, kun ei voi pitää samaa tuntia neljään kertaan niin kuin aineenopettajat...

        ole se taidoiltaan samanlainen opetusryhmä! Lukiossa kun on sillä neljällä kerralla 40x 4 oppilasta ja sittem mm. korjaat 40x4 ainetta, 40x4 tiivistelmää, 40x4 cv:tä, 40x4x10 portfoliota.... ja ehkäpä vielä sattuu samaan jaksoon saman koeviikon (40 40 40 40 40)opiskelijan tuotoksen kanssa yo-kirjoitusten arvostelu(40 40 40 40 40 40 40 .....)


    • Lehtori

      Olen ollut reilu 5-vuotta hommissa yläasteella ja lukiossa. Palkka on tällä hetkellä noin 3100€/kk, josta käteen jää vähän yli 2-tonnia. Puolison kuukausipalkka on noin tonnin parempi, mutta käteen jää vain 500€ enemmän. Minä en alaa vaihtaisi, kun työkin on mukavaa. Palkka/vaativuus/työaika on ihan kohdallaan ainakin omalla kohdallani - kaikesta rutisijat ovat tietenkin toista mieltä.

      • yläasteella

        Korostan etten rutissut. Pidän itsestäänselvänä että työ tehdään hyvin.
        Hyvää tulevaa kesälomaa kaikille. Arvostan sitä paljon!


      • Lehtori
        yläasteella kirjoitti:

        Korostan etten rutissut. Pidän itsestäänselvänä että työ tehdään hyvin.
        Hyvää tulevaa kesälomaa kaikille. Arvostan sitä paljon!

        Omakin työyhteisö on täynnä väärällä alalla olevia valittajia, jotka eivät ole tyytyväisiä mihinkään. Mukavaa lomaa tosiaan kaikille, olemme sen ansainneet!


      • teacher
        Lehtori kirjoitti:

        Omakin työyhteisö on täynnä väärällä alalla olevia valittajia, jotka eivät ole tyytyväisiä mihinkään. Mukavaa lomaa tosiaan kaikille, olemme sen ansainneet!

        Olen ollut kielenopettajan noin 15 vuotta ja palkka tällä hetkellä on reilut 5000 euroa kuussa. Pidän palkkaani kuitenkin pienenä koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Tosin en ole alun perinkään lähtenyt tälle alalle rahan vuoksi, vaan pidän työstäni paljon. On mahtavaa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa, auttaa heitä eteenpäin.


      • ihmetteleväinen
        teacher kirjoitti:

        Olen ollut kielenopettajan noin 15 vuotta ja palkka tällä hetkellä on reilut 5000 euroa kuussa. Pidän palkkaani kuitenkin pienenä koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Tosin en ole alun perinkään lähtenyt tälle alalle rahan vuoksi, vaan pidän työstäni paljon. On mahtavaa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa, auttaa heitä eteenpäin.

        Palkka 5000e ja et oo tyytyväinen??? Sulla on varmasti useammalta alalta tohtorin tutkinto jos toi on koulutukseen nähden liian pieni palkka. Idiootti. Opettajan työt on akateemisista töistä muutenkin ehdottomasti helpoimmasta päästä ja lomaa on jatkuvasti.


      • ahnepirulainen
        teacher kirjoitti:

        Olen ollut kielenopettajan noin 15 vuotta ja palkka tällä hetkellä on reilut 5000 euroa kuussa. Pidän palkkaani kuitenkin pienenä koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Tosin en ole alun perinkään lähtenyt tälle alalle rahan vuoksi, vaan pidän työstäni paljon. On mahtavaa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa, auttaa heitä eteenpäin.

        Hei!

        Kerro ihmeessä missä noin paljon tienaa! Itselläni bruttopalkka on 2100 euroa kuussa, vaihdan hippulat vinkuen maisemaa jos jossain saa noin paljon enemmän!


      • teacher
        ahnepirulainen kirjoitti:

        Hei!

        Kerro ihmeessä missä noin paljon tienaa! Itselläni bruttopalkka on 2100 euroa kuussa, vaihdan hippulat vinkuen maisemaa jos jossain saa noin paljon enemmän!

        Opetan harjoittelukoulussa (normaalikoulu), oppilaita yläasteella ja lukiossa, lisäksi työhön kuuluu opetusharjoittelun ohjausta. Tohtorin tutkinto koulutuksena.


      • ja palkkaa
        teacher kirjoitti:

        Olen ollut kielenopettajan noin 15 vuotta ja palkka tällä hetkellä on reilut 5000 euroa kuussa. Pidän palkkaani kuitenkin pienenä koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Tosin en ole alun perinkään lähtenyt tälle alalle rahan vuoksi, vaan pidän työstäni paljon. On mahtavaa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa, auttaa heitä eteenpäin.

        3356 bruttona, eli ylitunneilla on merkitystä! Kunpa niita annettaisiin kaikissa kunnissa tehdä!


      • muka...
        ahnepirulainen kirjoitti:

        Hei!

        Kerro ihmeessä missä noin paljon tienaa! Itselläni bruttopalkka on 2100 euroa kuussa, vaihdan hippulat vinkuen maisemaa jos jossain saa noin paljon enemmän!

        ...aineenopettajalla noin pieni palkka?


      • teol yo
        ja palkkaa kirjoitti:

        3356 bruttona, eli ylitunneilla on merkitystä! Kunpa niita annettaisiin kaikissa kunnissa tehdä!

        Tervehdys opettajat. Pohdiskelin tässä lehtorin ja aineenopettajan eroa. Mikä näitä nimikkeitä erottaa toisistaan? Mietin myös onko palkoissa suuria koulukohtaisia eroja? Mites vuosilisät? Entä sivuduunit? Esim. konsultoitikeikat yms. hurjat verothan niistä ainakin lhtee..
        Itse olen hakeutunut opiskelemaan aineopettajaksi juuri mielekkään työn takia, tosin vituttaa suunnattomasti, kun tietää saavansa surkeaa palkkaa tulevaisuudessa. Toisaalta vähäisen kokemuksen pohjalta työ on vaikuttanut erittäin mukavalta ja antoisalta...
        Kiitos.


      • vanjanne
        teacher kirjoitti:

        Olen ollut kielenopettajan noin 15 vuotta ja palkka tällä hetkellä on reilut 5000 euroa kuussa. Pidän palkkaani kuitenkin pienenä koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Tosin en ole alun perinkään lähtenyt tälle alalle rahan vuoksi, vaan pidän työstäni paljon. On mahtavaa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa, auttaa heitä eteenpäin.

        toi on ihan uskomatonta bull shittiä. ämmät ja äijät marisee pienistä palkoista ja silti tulot on 2300-5000e/kk. vaikka koulutus olis kuinka kova niin tollanen 5000e/kk on liikaa, ja ihan turha alkaa kitiseen et kuinka paljon pörssi äijät saa. ei varmaan oo täällä tullu kenellekkään mieleen et jotkut tekee yli seittemän vuoden ammatillisellakoulutuksella alle 2000e/kk. asia ei johdu mistään muusta kuin alasta. vaikka ammattitaito ja koulutuksen kesto olis sama kun opettajalla niin silti siinä olis eroo 1000-3000e/kk. laittaa ihmetyttään miksi kaikki aina marisee vaikka pienemmälläkin tulee toimeen!


      • ko. ammatillinen koulutus
        vanjanne kirjoitti:

        toi on ihan uskomatonta bull shittiä. ämmät ja äijät marisee pienistä palkoista ja silti tulot on 2300-5000e/kk. vaikka koulutus olis kuinka kova niin tollanen 5000e/kk on liikaa, ja ihan turha alkaa kitiseen et kuinka paljon pörssi äijät saa. ei varmaan oo täällä tullu kenellekkään mieleen et jotkut tekee yli seittemän vuoden ammatillisellakoulutuksella alle 2000e/kk. asia ei johdu mistään muusta kuin alasta. vaikka ammattitaito ja koulutuksen kesto olis sama kun opettajalla niin silti siinä olis eroo 1000-3000e/kk. laittaa ihmetyttään miksi kaikki aina marisee vaikka pienemmälläkin tulee toimeen!

        Mikä ammatillinen koulutus kestää 7 vuotta?


      • No huh!
        teacher kirjoitti:

        Olen ollut kielenopettajan noin 15 vuotta ja palkka tällä hetkellä on reilut 5000 euroa kuussa. Pidän palkkaani kuitenkin pienenä koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Tosin en ole alun perinkään lähtenyt tälle alalle rahan vuoksi, vaan pidän työstäni paljon. On mahtavaa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa, auttaa heitä eteenpäin.

        on korkeat liksat! Enpä tiennytkään. Taidan olla aivan väärällä alalla, kun minulla opettajana palkka on kolmanneksen tuosta... Ja olisin tyytyväinen jo puolestakin. Onhan työ varmaan tavallaan vaativaa, mutta niin se on mielestäni esim. terveyskeskuslääkärillä ja heillä kait palkat tuota samaa tasoa?


      • epäilen123
        teacher kirjoitti:

        Olen ollut kielenopettajan noin 15 vuotta ja palkka tällä hetkellä on reilut 5000 euroa kuussa. Pidän palkkaani kuitenkin pienenä koulutukseeni ja kokemukseeni nähden. Tosin en ole alun perinkään lähtenyt tälle alalle rahan vuoksi, vaan pidän työstäni paljon. On mahtavaa tehdä yhteistyötä nuorten kanssa, auttaa heitä eteenpäin.

        eipäilen ettei pidä paikkaansa, ainakaan opettajana...


    • ransku

      Etsi googlella opettajan palkkalaskuri

    • Ope itsekin

      Palkat ovat niin pienet, ettei missään nimessä palkan takia kannata alalle hakeutua!

    • oppimatonta

      Aina puhutaan bruttopalkoista. 10-luokkalle mars mars

    • FM.

      Hetkinen. 5000e/kk on kyllä puppua. Edes rehtori ei tienaa tuota määrää, vaikka olisi ollut useamman vuoden töissä, ja rehtorilla sentään on huomattavasti parempi palkka kuin aineenopettajalla tai lehtorilla.

      Opettajalla palkkakehitys on hyvä, se on totta, mutta suhteessa työn rasittavuuteen palkka on pieni. Opettajien palkkahan oli luokiteltukin tilastoissa huonoksi. No, keskimääräisesti voisi sanoa, että palkka on 2660e - vero. Mutta ei tarkoita suinkaan sitä, että vastavalmistunut ope tienaisi noin paljon.

      Vastavalmistunut tienaa ehkä sen 2100-2300kk - vero, jolloin käteesi jää ehkä 1600-1800e. Ei kehno alku, sillä jos vertaat muihin töihin, esim akateeminen historian alalta valmistunut: kirjastoala, museo tai arkisto - saat käteesi kaiketi 1500-1700e - vero. Opettajana saat huomattavasti enemmän, vaikka pohjakoulutuksena kaikilla (museolal, kirjastoala, arkistoala, opettaja) on FM. Sen verran paljon paremmin tienaa opena.

      • ope74

        Lukion äikän open opetusvelvollisuus on 16. Peruspalkka II kalleuspalkkaluokan kunnassa on 2702,05 €. Kymmenen vuoden jälkeen työkokemuslisää tulee 606,17 €. Ryhmänohjauksesta 141,88 €. Yhdeksästä lisätunnista 1276,92. Työn vaativuuden arvioinnista ja kehittämistehtävästä 275€. Yhteensä 5002,02 € lisäkorvaukset yo-aineiden korjauksista. Ihan mukavasi n.25 tunnin työviikosta ja 10 viikon kesälomasta johon sisältyy reilun 3000 €:n lomakorvaus.


      • OlziRoi
        ope74 kirjoitti:

        Lukion äikän open opetusvelvollisuus on 16. Peruspalkka II kalleuspalkkaluokan kunnassa on 2702,05 €. Kymmenen vuoden jälkeen työkokemuslisää tulee 606,17 €. Ryhmänohjauksesta 141,88 €. Yhdeksästä lisätunnista 1276,92. Työn vaativuuden arvioinnista ja kehittämistehtävästä 275€. Yhteensä 5002,02 € lisäkorvaukset yo-aineiden korjauksista. Ihan mukavasi n.25 tunnin työviikosta ja 10 viikon kesälomasta johon sisältyy reilun 3000 €:n lomakorvaus.

        Mahdatko "ope74" oikein tajuta kaikkea, mitä kirjoittelet? Kyllähän opettajille maksetaan TVA-korvausta, mutta eihän kyse ole suinkaan siitä, etää maksetaan työn vaativuuden arvioinnista... provo mikä provo.


      • Puppunauha tuli taas

        Ei ole puppua. AMK yliopettaja, 20 vuotta täynnä, tehtäväkohtainen peruspalkka 5030,53 €.


    • oikea äikänope

      Ope74,
      Onneksi en ole sinun tunneillasi, jos pyörität yhdeksää ylituntia ollenkaan suunnittelematta kursseja taikka tarkistamatta oppilaiden esseitä!

      On turhauttavaa, kun kaikki opetusalaa tuntevat tajuavat tämän provoksi ja muut taas saavat lisää vettä myllyynsä...

    • Virkaloinen

      Palkkaa tulee niin ettei p..lle taivu. Hohhoi nyt on sitten lomaa tuplat kavereihin nähden. Elokuussa täytyy alkaa miettiin miten syksyn lusmuilisi 'työt' läpi.

    • kaikenkokenutaatami

      Siivoojana tienaa paremmin , ainakin julkisella sektorilla. Eikä tarvitse kuunnella haistatteluja.

    • Bensistyttö

      Eihän tässä voi enää nämä luettua kysyä kuin minkä takia kukaan työskentelee opettajana? Ja opiskelee siihen sen- mitä se oli- 6 vuotta? Tienaan bensa-asemalla yli 2000€ nettona/kk 37,5h viikossa.

    • Rakkaus omaan työhön

      Jotkut tekee töitä rahan vuoksi, vaikka työ ei millään tavalla miellyttäisikään. Jotkut tekee työtä nimenomaan työn vuoksi ja saavat siitä elämäänsä sisältöä. Mielummin elän hieman niukemmin ja nautin työstäni jonka koen palkitsevana.

      Toki palkkaa olisi mukava saada enemmänkin, mutta prioriteetit kohdilleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe