Tunisiassa naimisiin

lumiukko

Suomalainen nainen menossa naimisiin Tunisiassa tunisialaisen miehen kanssa, herättää varmasti paljon kysymyksiä. Ensimmäinen on arabialainen avioliittolaki, mitä kuulemma aiotaan noudattaa. Suomalainen nainen ei aio kääntyä krsitityksi. Mitä voi pahimmillaan tapahtua...

37

14839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varo...

      Voi vain itseään syyttää jos moiseen liemeen astuu.
      Avioliiton jälkeen nainen on miehen omaisuutta
      ja käytännössä häntä valvoo suvun naiset.

      Käypä lomalla vaikka Soussessa. Ei näy
      paikallsia naisia missään.

      Tarkoitit varmaan ettei aio kääntyä islamiin?
      Sillä ei ole mitään merkitystä eikä sitä yleensä
      vaaditakaan sillä naisen uskolla ei ole mitään
      merkitystä. Hän on lammastakin arvottomampi.

      Jos alkaa kaduttaa niin Suomeen pääseminen
      on melkoisen mahdotonta.

      • tunisialaisen vaimo

        """Käypä lomalla vaikka Soussessa. Ei näy
        paikallsia naisia missään. """

        Tämä väittämä ei pidä ollenkaan paikkansa. Soussessa näkyy paikallisia naisia katukuvassa joka puolella. He opiskelevat sekä käytvät töissä jne.
        Mutta totta on, että mies on perheen pää ja häntä naisen on toteltava ihan joka asiassa. Tunisiassa asuvan naisen liikkeitä seuraa miehen perhe hyvin tarkkaan ja kaikki menot tiedetään. Siinä mielessä "varo" on oikeassa. Mutta se millaisen miehen (ja miehen perheen) saa on eriasia. Voihan olla että mies ei koskaan käske vaimao mihinkään sellaiseen mitä vaimo ei halua (vaikka hänellä olisi mahdollisuus kieltää). Hyviäkin liittoja voi tunisialaisen kanssa sopia. Yksilöitä ja inhimillisiä hekin ovat vaikka uskonto ja kulttuuri heille paljon oikeuksia vaimoonsa antaakin.
        Mutta monikullttuurinen avioliitto on aina riskimpi kuin suomalaisen kanssa solmittu liitto.


      • Olet kulkenut, jos viitsit väittää ettei paikallisia naisia näy missään? Eihän ne varmaan siellä turistirysissä kuljekaan...
        Eikä Tunisiassa ole pitkään aikaan ollut suhteessa kyse mistään omistamisesta. Muu perheeni asuu kyseisessä maassa ja on myöskin rekisteröinyt avioliittonsa siellä, eikä nainen tässä perheessä ole missään liemessä. Käy säännöllisesti töissä, ja välillä ystävien kanssa ulkona. Niinkuin Suomessakin..mitä eroa?

        "Jos alkaa kaduttaa niin Suomeen pääseminen
        on melkoisen mahdotonta." Tämäkään ei pidä paikkaansa..ihminen pääsee aina takaisin kotimaahansa, oli hän missä hyvänsä ja tilanne mikä tahansa.

        Tekstistäsi voin päätellä, että olet Tunisiassa käynyt lomalla, kierrellyt pelkillä turistialueilla, etkä ilmeisesti pitänyt näkemästäsi?


    • tunisialaisen vaimo

      Siis tarkoitat ettei nainen aio kääntyä muslimiksi?? Mitään eroa se ei kyllä avioliittosopimukseen tee.

      Muslimimies saa avioitua myös kristityn tai juutalaisen kanssa mutta jos nainen on jotain muuta uskontoa tai "uskonnoton" niin teitä ei vihitä. Imaami kysyy asian ennen vihkimistä.

      Naiselta tullaan kysymään myötäjäislahjasta koska se kirjoitetaan ylös avioliittosopimukseen. Voit valita mitä tahansa maan ja taivaan välillä ja miehen tulee se sinulle lahjoittaa. Rahaa, koruja, vaatetta, vaikka kameleleita, you name it. Tietenkin kohtuuden nimissä ottaesn huomioon miehen varallisuus.

      Avioehtoon kiinnittäisin huomiota. Muslimimiehellä on Jumalan lupa ottaa 4 vaimoa ja siihen ei tarvita ensimmäisen vaimon lupaa. Mutta nainen voi halutessaan merkkauttaa avioehtoon, että jos mies ottaa toisen vaimon niin ensimmäisellä vaimolla on oikeus avioeroon. Tunisiassa moniavioisuus on laissa kielletty mutta jos on aietta muuttaa muuhun maahan (vaikka suomeen) niin täällä moniavioisuus onnistuu (Imaamin vihkimänä!).

      Naisella on oikeus avioeroon mutta monissa maissa islamilaisesti solmittua liittoa ei noin vain pureta naisen pyynnöstä.

      Mahdolliset avioliitosta syntyvät lapset tulevat automaattisesti tunisiankansalaisiksi halusi äiti sitä tai ei. Toki suomalaisen äidin lapset saavat myös suomenkansalaisuuden. Isä pystyy ilman äidin allekirjoitusta anomaan lapsille tunisian passit. Äiti ei voi matkustaa pois tunisiasta lasten kanssa ilman kirjallista matkustuslupaa mieheltä!! Jos nainen matkustaa suomesta tunisiaan lasten kanssa on matkustuslupa oltava valmiina jo suomesta lähdettäessä paluumatkaa varten tai muuten lapset jäävät tunisiaan.

      Avioituessa muslimimiehen kanssa (vaikka kovin maallistuneenkin) on hyvä ottaa huomioon uskonto!! Vaikka mies olisi nyt maallistunut eikä harjoittaisi uskontoa niin se voi muuttua ja usein muuttuukin lasten myötä viimeistään. Joka tapauksessa mies tulee kasvattamaan lapsista muslimeita! Islamissa uskonto perityy _aina_ isän mukaan ja lapset ovat siten muslimeita. Kannattaa puhua nämä asiat läpi ja puhki moneen kertaan jo ennen avioitumista. Jos naisella ei ole aikomustakaan suostua siihen, että poika lapset ympärileikataan tai että lapset eivät saa sianlihaa syödä tms niin ÄLÄ avioidu!! Koska vaikka se mies nyt kuinka tahansa lupaisi, että nämä ei ole hänelle tärkeitä asioita niin ne _ovat_ ja tuleva olemaan entistä enemmän lasten syntymän jälkeen.

      Kuinka kauan on tunnettu ennen avioliittoa? Missä on tavatti (tunisiassa)? Onko nainen tavannut miehen perheen ja avioliitto saanut hväksyntänsä? Onko miehellä tunisiassa työpaikka? Onko miehellä tunisiassa asunto? Missä aviopari tulee asumaan? Onko tarkoitus muuttaa suomeen? Tarvitseeko mies oleskeluluvan suomeen minkä saa avioliiton myötä? Todella harkitsemisen arvoisia kysymyksiä!!!


      Kun tunisiassa tunisialainen mies avioituu tunisialaisen naisen kanssa hänellä tulee olla paljon rahaa. Hänen velvollisuus on tarjota vaimolle asunto sekä elätys. Naisen ei tarvitse mennä töihin (mutta saa jos mies antaa) vaan miehen _velvollisuus_ on elättää perhe. Tunisialaiset naiset vaativat isot myötäjäiset (paaaaaljon kultaa ja timantteja). Miehen on oikeastaan helpompi ja halvempaa naida ulkomaalainen nainen kuin tunisialainen. Tunisiassa on korkea työttömyysaste ja huonot palkat. Hyvin monien miehen tavoite on päästä avioliiton myötä pois tunisiasta säästääkseen rahaa, jotta voi rakentaa sen talon tunisiaan tai perustaa jonkun biseneksen. Aikomus on siis palata kotimaahan tai/ja ottaa myöhemmin vaimo tunisiasta (näin on tehnyt enemmistö!). Tunisialaiset kuvittelevat rahan kasvavan puissa täällä euroopassa. Heillä ei ole hajuakaan siitä kuinka kallista eläminen vastaavasti täällä on (vuokrat, sähkö, ruoka, bensat ym syms). He myöskin usein olettavat saavansa elää vaimon siivellä täällä suomessa vaikka olisivatkin itse työelämässä. Vetoavat siihen, että rahaa on lähetettävä perheelle tunisiaan yms. Ja vaikka miehelle aika pian totuus rikkaudesta täällä suomessa selviää niin sitä ei koskaan voi perheelle kertoa. Vaan aina tullaan tunisiassa esittämään varakkaampaa kuin ollaankaan. Ei voi palata häntä koipien välissä kotiin vaan se talo on rakennettava tai bisnes perustettava vaikka sitten vaimon ottamalla lainalla...

      Anteeksi kun viesti on kovin negatiivinen. Mutta itse kysyit mitä voi pahimmillaan tapahtua.
      Taustaksi kerrottakoon, että its eolen ollut lähes 20 vuotta naimisissa tunisialaisen miehen kanssa ja meillä on useita lapsia. Olemme asuneet sekä suomessa että tunisiassa. Olen muslimi. Olen nämä vuodet seurannut hyvin läheltä useita kymmeniä tunisialaisen kanssa solmittuja liittoja niin suomessa kuin tunisiassakin. Ja perustan tietoni sekä kokemukseni niihin.

      Sanottakoon vielä, että parhaimmillaan nainen voi saada erittäin hyvän ja ahkeran miehen tunisialaisesta joka tekee kaikkensa perheensä hyväksi. Nainen voi saada upean ja luotettavan miehen joka rakastaa häntä vuosi vuodelta enemmän. Nainen voi saada hyvän elämän sekä onnistuneen monikulttuurisen elämän sekä avioliiton että ihania suloisia lapsia.

      Mutta kehoitan ihan ystävyydellä miettimään näitä yllä kirjoittamiani asioita harkinnalla ja järjellä ei vain sillä rakastuneella sydämellä. Ja ehkä ei kannata pitää kovin hoppua lasten tekemisessä ennen kuin kaikki asiat ovat selviä ja sovittu. Ja niin tai näin niin mennessä avioon eri kulttuurista ja uskonnosta tulevan kanssa joutuu itsekin joustamaan monissa asioissa ja ehkä muuttumaankin. Siihen on oltava tietyssä määrin valmis.

      Onnea!

      • jutta

        ihan asiaa tunisialaisesta avioelämästä laitoit.voisin sanoa,että suomalaisen miehen piikana olokaan ei ole kummoista.olen elämäni aikana saanut tutustua ihmisiin eripuolilta maailmaa ja voisin sanoa,että tunisiassa uskonto on avioliitossa aika kevyenä taakkana.


      • tunisialaisen vaimo
        jutta kirjoitti:

        ihan asiaa tunisialaisesta avioelämästä laitoit.voisin sanoa,että suomalaisen miehen piikana olokaan ei ole kummoista.olen elämäni aikana saanut tutustua ihmisiin eripuolilta maailmaa ja voisin sanoa,että tunisiassa uskonto on avioliitossa aika kevyenä taakkana.

        Yksilöllistä miten uskonto perheessä tunisiassa vaikuttaa. Ensin jo niin länsimaalaistunut maa on pikku hiljaa taas alkanut tulemaan uskonnollisemmaksi. Kyllä uskonto vaikuttaa joka perheessä ja monissa paljonkin.


      • jutta.
        tunisialaisen vaimo kirjoitti:

        Yksilöllistä miten uskonto perheessä tunisiassa vaikuttaa. Ensin jo niin länsimaalaistunut maa on pikku hiljaa taas alkanut tulemaan uskonnollisemmaksi. Kyllä uskonto vaikuttaa joka perheessä ja monissa paljonkin.

        kristinusko suomessakin vaikuttaa monen perheen elämässä.olen onnellisesti naimisissa (18v)tunisialaisen kanssa eikä uskonto ole ollut kummankaan elämässä tärkeimpiä asioita.arvot silti kohdallaan.aurinkoista kevättä kaikille.


      • tunisialaisen vaimo
        jutta. kirjoitti:

        kristinusko suomessakin vaikuttaa monen perheen elämässä.olen onnellisesti naimisissa (18v)tunisialaisen kanssa eikä uskonto ole ollut kummankaan elämässä tärkeimpiä asioita.arvot silti kohdallaan.aurinkoista kevättä kaikille.

        Okei, miehesi ei ole uskonnollinen eikä uskonto vaikuta perheessänne tai avioliittoonne. Mutta entäpä jos asuisitte tunisiassa miehesi perheen luona?


      • jutta.
        tunisialaisen vaimo kirjoitti:

        Okei, miehesi ei ole uskonnollinen eikä uskonto vaikuta perheessänne tai avioliittoonne. Mutta entäpä jos asuisitte tunisiassa miehesi perheen luona?

        18 vuotta kestäneessä avioliitossa on tuokin ehditty kokea ja ei ole ollut sen isompi asia.olen ollut myös onnekas mieheni suvun suhteen.olemme aikuisia ihmisiä ja päätös on meillä,muiden tulee vain hyväksyä se.lapsemme ovat saaneet molemmista kulttuureista paljon elämälleen.kun oppii että ei ole vain yhtä tapaa elää,löytää tasapainon elämälleen ja asioille.


      • nyt ihan totta

        mitä kirjoittelet "matkustus luvasta" lapsille joilla on Tunisian kansalaisuus ja matkustavat yksin äitinsä kanssa. Minä olen ollut pian 35 vuotta naimisissa Tunisialaisen miehen kanssa ja matkustanut satoja kertoja lasteni kanssa yksin Tunisiaan ja Tunisiasta pois eikä yhtä ainutta kertaa minulta ole kysytty mitään "matkustuslupaa" lapsilleni. Nyt kun matkustan lasten lapsieni kanssa yksin ja heilläkin Tunisialainen passi koska heidän isä (minun poikani) on Tunisian kansalainen eikä minulta ole vieläkään kysytty mitään "matkustus lupaa" heille?


      • Soussessa asuva
        nyt ihan totta kirjoitti:

        mitä kirjoittelet "matkustus luvasta" lapsille joilla on Tunisian kansalaisuus ja matkustavat yksin äitinsä kanssa. Minä olen ollut pian 35 vuotta naimisissa Tunisialaisen miehen kanssa ja matkustanut satoja kertoja lasteni kanssa yksin Tunisiaan ja Tunisiasta pois eikä yhtä ainutta kertaa minulta ole kysytty mitään "matkustuslupaa" lapsilleni. Nyt kun matkustan lasten lapsieni kanssa yksin ja heilläkin Tunisialainen passi koska heidän isä (minun poikani) on Tunisian kansalainen eikä minulta ole vieläkään kysytty mitään "matkustus lupaa" heille?

        "Tunisialaisen vaimo" on oikeassa.

        Minulta ja muilta tutuiltani lupa on myös kysytty ihan joka kerta yksin lasten kanssa matkustaessa. Se on pitänyt olla valmiiksi tehtynä suomessa lähestystössä mistä lähettävät sen poliisiviranomaisille tunisiaan.

        En tiedä miksi sinä et ole sitä tarvinnut. Ehkä olet matkustanut turistina vain lomalle ja sinulla on ollut jo valmiina meno-paluu lippu?? Minä olen asunut siellä ja lapset olleet siellä päiväkodissa jne. Se, että saisinkin päähääni erota ja palata lapset kainalossa suomeen on yritetty valtion tasolta estää määrämällä tälläinen matkustuslupa. Kerran suomalainen ystäväni matkustti puoliksi tunisialaisen poikansa kanssa lomamatkalle mummolaan turistimatkalla. Paluumatkalle hän tarvitsi lentokentälle lapsen isän mukaansa antamaan luvan sille, että poika saa matkustaa takaisin suomeen äitinsä kanssa. Ja tällä pojalla ei ole tunisian passiakaan.

        Niin tai näin. Niin jokatapauksessa mies voi halutessaan estää lasten tunisiasta pois lähtemisen vaikka lippu olisi valmiinakin ja lasten vakinainen osoite olisi suomessa. Sen takia kehottaisin hankkimaan luvan edes "varmuuden vuoksi" ainkin jos on kyseessä ensimmäinen lomamatka lasten kanssa tunisiaan tai jos mies on koskaan edes vähäänkään sellaista uhannut tehdä.


      • Soussessa asuva
        Soussessa asuva kirjoitti:

        "Tunisialaisen vaimo" on oikeassa.

        Minulta ja muilta tutuiltani lupa on myös kysytty ihan joka kerta yksin lasten kanssa matkustaessa. Se on pitänyt olla valmiiksi tehtynä suomessa lähestystössä mistä lähettävät sen poliisiviranomaisille tunisiaan.

        En tiedä miksi sinä et ole sitä tarvinnut. Ehkä olet matkustanut turistina vain lomalle ja sinulla on ollut jo valmiina meno-paluu lippu?? Minä olen asunut siellä ja lapset olleet siellä päiväkodissa jne. Se, että saisinkin päähääni erota ja palata lapset kainalossa suomeen on yritetty valtion tasolta estää määrämällä tälläinen matkustuslupa. Kerran suomalainen ystäväni matkustti puoliksi tunisialaisen poikansa kanssa lomamatkalle mummolaan turistimatkalla. Paluumatkalle hän tarvitsi lentokentälle lapsen isän mukaansa antamaan luvan sille, että poika saa matkustaa takaisin suomeen äitinsä kanssa. Ja tällä pojalla ei ole tunisian passiakaan.

        Niin tai näin. Niin jokatapauksessa mies voi halutessaan estää lasten tunisiasta pois lähtemisen vaikka lippu olisi valmiinakin ja lasten vakinainen osoite olisi suomessa. Sen takia kehottaisin hankkimaan luvan edes "varmuuden vuoksi" ainkin jos on kyseessä ensimmäinen lomamatka lasten kanssa tunisiaan tai jos mies on koskaan edes vähäänkään sellaista uhannut tehdä.

        Vaikka asun tunisiassa ja nytkin suomeen tultaessa minulla oli matkustuslupa niin tarvitsen sen joka kerta uudestaan. Eli kun palaan kesälomilta tunisiaan hankin taas uuden matkustusluvan valmiiksi, jotta voin taas halutessani matkustaa yksin takaisin suomeen lasten kanssa. Tämä lupa koskee vain lapsia. Minä en sitä itselleni tarvitse vaan olen vapaa palaamaan yksin suomeen milloin vain.

        Ennen tätä lupaa ei ollut (esim silloin 35v sitten kun olet tunisialaisen kanssa avioitunut). Lupa tuli käytäntöön sen jälkeen kun useat eurooppalaiset tunisiaan lasten kanssa muuttaneet naiset jäivät kesälomilla kotimaahansa lasten kanssa ja ottivat samalla eron miehistään tunisiassa.


      • ikä kaikki
        Soussessa asuva kirjoitti:

        Vaikka asun tunisiassa ja nytkin suomeen tultaessa minulla oli matkustuslupa niin tarvitsen sen joka kerta uudestaan. Eli kun palaan kesälomilta tunisiaan hankin taas uuden matkustusluvan valmiiksi, jotta voin taas halutessani matkustaa yksin takaisin suomeen lasten kanssa. Tämä lupa koskee vain lapsia. Minä en sitä itselleni tarvitse vaan olen vapaa palaamaan yksin suomeen milloin vain.

        Ennen tätä lupaa ei ollut (esim silloin 35v sitten kun olet tunisialaisen kanssa avioitunut). Lupa tuli käytäntöön sen jälkeen kun useat eurooppalaiset tunisiaan lasten kanssa muuttaneet naiset jäivät kesälomilla kotimaahansa lasten kanssa ja ottivat samalla eron miehistään tunisiassa.

        Kai meidän sitten on paras hankkia tänä vuonna ensimmäinen "matkustuslupa" meidän lasten lapsille. Heidän vanhemmat tuovat heidät meille tänne Tunisiaan kesän alussa ja me, mieheni ja minä viemme heidät elokuussa takaisin. Jos vaikka kysyisivät tänä vuonna?


      • tunisialaisen vaimo
        ikä kaikki kirjoitti:

        Kai meidän sitten on paras hankkia tänä vuonna ensimmäinen "matkustuslupa" meidän lasten lapsille. Heidän vanhemmat tuovat heidät meille tänne Tunisiaan kesän alussa ja me, mieheni ja minä viemme heidät elokuussa takaisin. Jos vaikka kysyisivät tänä vuonna?

        Mielenkiintoni heräsi. Saanko udella missä päin Tunisiaa asutte? Oletko asunut siellä kauan?
        Asuvatko lapsenne nykyään suomessa? Kävivätkö lapset aikanaan koulunsa tunisiassa? Jos niin miten suomen kieli säilyi? Kysymyksiä piisaisi vaikka kuinka paljon. Olet elänyt sen mikä minulla pienten lasten kanssa vasta edessä kun aikeena asua tunisiassa.

        Matukustuluvasta vielä. Aivan kuin "Soussessa asuva" kirjoitti näin olen minäkin kokenut ja muilta kuullut.
        Mutta en osaa sanoa onko se jotenkin tapauskohtaista vai miksi teiltä ei sitä ole koskaan kysytty. Ainakin nyt jos lapsenlapset asuvat vanhempineen muualla kuin tunisiassa en usko, että matkustuslupaa isovanhempina tarvitsisitte?

        Mukavaa kesää teille lastenlasten kanssa? Puhuvatko hekin arabiaa?


      • Jazz

        sitä vaan haluaisin tiedustella, että onko asiassa eroa silloin, jos Tunisialainen mies on menossa Suomalaisen naisen kanssa naimisiin ns. maistraatissa Tunisiassa. Eli vihkimistä ei tee imaami, vaan tuomari. Esim. konsulaatissahan voi myös mennä naimisiin? Toinen kysymys koskee lapsia? Eikö avioliitosta puhuttaessa molemmille osapuolille pitäisi ihan jokaisessa tapauksessa olla selvää keskinäinen luottamus ja ns. säännöt lapsien kasvatuksesta tai kotimaasta yms?


      • Ihmeissäni

        Niinkö on,jos me asumme Suomessa hän voi ottaa toisen vaimon ?? Vaika hän on Tunisian kansalainen,ja avioliitto rekisteröity lailliseksi,sekä Tunisiassa,ja Suomessa,niin kummankaan man lait,moniavioisuudesta,häntä koske,yksiaviosuudesta,Suomessa,en usko,että minun avioehdosta löytyy pykälää,jossa olisin voinut esittää ehdon,vaativani avioeroa,mikäli hän ottaa toisen,tai kolmannen,jne.. Vaimon,uskoin Tunisia yksiavioisuus lain säätelevän hänen avioliittojen määrää,myös Suomessa,tai muissa Euroopan maissa.. Olenpa pettynyt ennakko tietoihisi,aivan liian vähäiset.. Meidät vihittiin,"niin sanotussa Maistraatissa" 22.01.2016.


    • hääyöoikeus

      Suvun miehet, mutta vain naimisissa olevat, pääsevät myös nauttimaan kanssasi hääyön iloista, mutta onneksi se jää siihen yhteen yöhön. Sitä et pakoon pääse, en tiedä tietystikään haluaisitko vai et. Mutta kulttuurierot ovat aika suuret.

      • tunisialaisen vaimo

        Pitää tulla pilaamaan ihan asiallinen ketju.

        Älkää nyt vain kukaan "hääyöoikeutta" uskoko.
        Joko kuumille arabeille kateellinen panettelija tai huono itsetuntoinen suomi-poika asialla...


      • vanhaa perua
        tunisialaisen vaimo kirjoitti:

        Pitää tulla pilaamaan ihan asiallinen ketju.

        Älkää nyt vain kukaan "hääyöoikeutta" uskoko.
        Joko kuumille arabeille kateellinen panettelija tai huono itsetuntoinen suomi-poika asialla...

        Tapa lienee enää käytössä enemmänkin sisämaassa, esim. El Kefin ja Metlauorin suunnalla, yleensäkin maaseudulla länteen mentäessä, kuten Algeriassa ja varsinkin Marokossa.


      • Kun tuntee suomalaisien nai...
        vanhaa perua kirjoitti:

        Tapa lienee enää käytössä enemmänkin sisämaassa, esim. El Kefin ja Metlauorin suunnalla, yleensäkin maaseudulla länteen mentäessä, kuten Algeriassa ja varsinkin Marokossa.

        ..niin tuollaiset hääyöoikeudet "kuumien"arabien kanssahan vain kiihottavat tyypillistä suomalaista naista.


      • jotenkin
        Kun tuntee suomalaisien nai... kirjoitti:

        ..niin tuollaiset hääyöoikeudet "kuumien"arabien kanssahan vain kiihottavat tyypillistä suomalaista naista.

        vinksahtanut?


      • vinkahtanut
        jotenkin kirjoitti:

        vinksahtanut?

        Ehkä saata vähän ollakin, mutta minulle ei täysin selvinnyt se suvun miesten ensi hääyön oikeus Tunisiassa, onko se vielä käytössä vai ei? Vaiko katoavaa kansanperinnettä?


      • Soussessa asuva
        vinkahtanut kirjoitti:

        Ehkä saata vähän ollakin, mutta minulle ei täysin selvinnyt se suvun miesten ensi hääyön oikeus Tunisiassa, onko se vielä käytössä vai ei? Vaiko katoavaa kansanperinnettä?

        Ei ole ikinä ollutkaan eikä ole. Kaikkea puuta heinää tekin uskotte. : )


      • ainakin on ollut
        Soussessa asuva kirjoitti:

        Ei ole ikinä ollutkaan eikä ole. Kaikkea puuta heinää tekin uskotte. : )

        Ehkä suvun hääyöoikeutta ei sitten enää ainakaan kaupungiessa niin paljon ole ja se etuhan on historiallisesti koskenut vain suvun naimisisssa olevia miehiä. Luulen kyllä, että maaseudulla ainakin paikoin kyllä vieläkin perinne on kunniassa.


      • Hämmestelijä
        Soussessa asuva kirjoitti:

        Ei ole ikinä ollutkaan eikä ole. Kaikkea puuta heinää tekin uskotte. : )

        Menin 22.01.2016 Aimisiin Tunisialaisen miehen kanssa.. Minulle ei puhunut etu eikä jälki käteen,mahdollisuutta,että joutuisin viettämään yöni jonkun toise suvun miehen kanssa,ehkä vai kansallinen legenda.. En tiedä,en ole edes ennen kuullut,minä olin ainoasaa aviomieheni kanssa.. Kuulostaa hyvin epäuskottavalta.. Meille oli järjestetty suvun puolesta kaikki mahdollinen,ruoka,ja juoma tarjoilu kin meillä käytössä olevaan,perinne talon isoihin tiloihin,eli siis heillä on modersiotu suvussa ollut useamman polven iso,ihana talo,jossa meillä oli oma yhteinen tila kahdestaa.. Pupua koko juttu,naisen alistamisesta koko suvun miehille,minun mies on terveellä tavalla jopa mustasukkainen,tuskin hän edes suostuisi,sellaiseen estoon... Hämtelijä ???!!


      • 1Hämmästelijä
        Hämmestelijä kirjoitti:

        Menin 22.01.2016 Aimisiin Tunisialaisen miehen kanssa.. Minulle ei puhunut etu eikä jälki käteen,mahdollisuutta,että joutuisin viettämään yöni jonkun toise suvun miehen kanssa,ehkä vai kansallinen legenda.. En tiedä,en ole edes ennen kuullut,minä olin ainoasaa aviomieheni kanssa.. Kuulostaa hyvin epäuskottavalta.. Meille oli järjestetty suvun puolesta kaikki mahdollinen,ruoka,ja juoma tarjoilu kin meillä käytössä olevaan,perinne talon isoihin tiloihin,eli siis heillä on modersiotu suvussa ollut useamman polven iso,ihana talo,jossa meillä oli oma yhteinen tila kahdestaa.. Pupua koko juttu,naisen alistamisesta koko suvun miehille,minun mies on terveellä tavalla jopa mustasukkainen,tuskin hän edes suostuisi,sellaiseen estoon... Hämtelijä ???!!

        Näen vain kirjoitus virheeni,ehkä joku kuitenkin saa jonkinlaisen kuvan kirjoituksestani,käytän iPadia,se teke välillä omia päätöksiä oikoa minunpuheita.. Anteeksi paljon..


      • selvittää

        Nyt puhutaan perinteistä ei siitä mikä on käytäntö......mutta jossakin perinteitä vieläkin noudatetaan Tunisiassakin. Jos häistä puhutaan niin silloin kun perhe haluaa järjestää häät jotka ovat yleisesti 300-500 henkeä tietää että perhe on todella hyväksynyt sinut. En tiedä yhtään Tunisialaista miestä joka ei olisi "mustasukkainen"vaimostaan. Tämäkin tulee kultuurista jossa naisen ei pitäisi olla tekemisissä vieraiden miesten kanssa. Me länsimaalaiset tulkitsemme sen mustasukkaisuudeksi jota se osin onkin mutta myös kultuurista tulevaa kasvatusta jossa vaimo on miehen omaisuutta. Vaikka kuinka uskomme että ihmiset länsimaalaistuu niin aina kultuuri vaikuttaa jollakin tavalla ihmisiin. Kannaatta tutustua miehesi kultuuriin niin helpottaa ymmärtämistä.


    • Suomalaisen kanssa

      Tunnen muutaman suomalaismiehen joilla on vaimot muualta, aasiasta ja venäjältä.
      Kyllä nämä naiset ovat miestensä "armoilla" täysin.
      He ovat mielestään hyväntekijöitä jotka ovat tuoneet naiset "loistavaan" suomeen elämään luksuselämää heidän rahoillaan.
      Näin ollen he myös mielestään omistavat naiset ja hallitsevat heitä, välillä sadistisin otteinikin.
      "10 v. menee että saa kansalaisuuden, menkööt takasin kotiin jos ei kelpaa"
      "minnekkään et mene, minä oon maksanut elämises ja opiskelus, paljon oot velkaa" jne.

      Ei se välttämättä sen kauheempaa ole muualla.

      • mitä nyt horiset

        eihän nyt ollut kyse Suomessa asuvista ulkomaisista naisista, eikös puhe ollut suomalaisen naisen tunisialaisen miehen kanssa naimisiin menosta ja hääyön ensioikeudesta?
        Voihan se olla alussa mukavaakin, mutta ei se helppoa tule olemaan pitkän päälle.


      • Miksi???
        mitä nyt horiset kirjoitti:

        eihän nyt ollut kyse Suomessa asuvista ulkomaisista naisista, eikös puhe ollut suomalaisen naisen tunisialaisen miehen kanssa naimisiin menosta ja hääyön ensioikeudesta?
        Voihan se olla alussa mukavaakin, mutta ei se helppoa tule olemaan pitkän päälle.

        Jeesustellaan suomalaisen naisen oloja tunisiassa naimisissa, kun ei se sen kummempaa ole ulkomaalaisella joka on suomessa naimisissa suomalaisen peräkammarin urpon kanssa.


      • venäläise...

        Sinulle vain tiedoksi, että venäläinen vaimo osaa hoitaa kotia, osaa hoitaa lapsia, osaa tehdä työtä, osaa hoitaa itseään ja pitää itseään kauniina varpaista hiuksiin joka päivä ja osaa myöskin pitää miehen tyytyväisenä keinolla millä hyvänsä..seuraavan kerran kun käyt tai näet niitä tuttujasi niin vertaa iltseäsi vaikkapa sitten siihen venäläiseen...hmmm..tai kysyppä omalta mieheltä minkälaisen vaimon hän haluaisi, vaikka tuskinpa hän myöntäisi...


      • me

        Hei tunnen kanssa muutaman suomalaisen miehen jotka ovat Venäläisen naisen kanssa naimisissa ja käyttäytyvät juuri kertomallasi tavalla.Ja kyllä Suomessa näitä Suomalaisia loisia löytyy. Ei muuta kun kateelliset ottamaan Suomipojan elätettäväkseen.


    • lain mukaan jo vuonna 1956 säädettyjen lakien mukaan.
      Kaikissa avioliitoissa voi tapahtua vaikka mitä, jos huonosti käy. Suomessakin. Tunisialaisen kanssa avioituminen ei varmaankaan ole niitä kaikkein suurimpia riskejä, suurempiakin löytyy.

      Mitä pahimmillaan voi tapahtua esim. eron jälkeen, voi lukea iltapäivälehdistä.

      • sopeutumista

        Olipa aviopuoliso mistä maasta hyvänsä, onnistumisen mahdollisuus tulee keskinäisestä kanssakäymisestä, toisensa kunnioittamisesta ja yrityksestä ymmärtää toistensa kulttuuria ja tapoja jne. Näin etenkin suomalais-tunisialaisessa suhteessa ym monikulttuuri suhteissa. Itse olen tavannut hyvän miehen, oikeudenmukaisen ja minut huomioon ottavan. Joskin myös päättäväisen ja määrätietoisen, joka sopii hyvin, koska perusajatus hänellä se oikeudenmukaisuus ihmisiä kohtaan. Kunnioitan suuresti Tunisialaista perheen yhtenäisyyttä, toistensa tukemista jne. Usein olen ajatellut myös sitä, kumpi on parempi osakesalkku yksinäisen huoneeni naulakossa, vai suuri perhe ja oliivipuut katseeni alla ja kyky selvitä ei aina niin helpoista päivistä.


      • tunisialaisen kanssa my...
        sopeutumista kirjoitti:

        Olipa aviopuoliso mistä maasta hyvänsä, onnistumisen mahdollisuus tulee keskinäisestä kanssakäymisestä, toisensa kunnioittamisesta ja yrityksestä ymmärtää toistensa kulttuuria ja tapoja jne. Näin etenkin suomalais-tunisialaisessa suhteessa ym monikulttuuri suhteissa. Itse olen tavannut hyvän miehen, oikeudenmukaisen ja minut huomioon ottavan. Joskin myös päättäväisen ja määrätietoisen, joka sopii hyvin, koska perusajatus hänellä se oikeudenmukaisuus ihmisiä kohtaan. Kunnioitan suuresti Tunisialaista perheen yhtenäisyyttä, toistensa tukemista jne. Usein olen ajatellut myös sitä, kumpi on parempi osakesalkku yksinäisen huoneeni naulakossa, vai suuri perhe ja oliivipuut katseeni alla ja kyky selvitä ei aina niin helpoista päivistä.

        Kivaa lukea tunisialaisen vaimon viestejä, koska hän kertoo asiat juuri oikealla tavalla ja juuri niitä asioita kannattaa miettiä, mutta haluaisin lisätä tai oikeastaan tehdä helpommaksi nuo mietinnät ihan vain naiselle iltselleen..osaako suomalainen mies arvostaa ja kunnioittaa perhettä, sinua, lapsiasi. Kumpaan kannustaisit miestäsi, ryypäämään vai ehkä rukoilemaan vaikkapa sitten 5 kertaa/pv..ja jos luet ympärileikkauksesta tai kysyt lääkäriltä, niin se on terveellinen, ja hyvä tapa pitää se puhtaana ilman ylimääräisiä bakteereja..asia mikä minua huolettaisi on se, että onko miehellä pysyvä vai ei...


    • hääyöhön

      en tiedä onko se pahinta, mutta vähän outoa se on näin meikäläisittäin tottuneelle.

    • Anonyymi

      Vielä taitaa olla vallalla käsite kahdsta sallitusta vaimosta ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3791
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3585
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3522
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2209
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2201
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1957
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1937
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      180
      1728
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1403
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe