Milloin lääkäriin?

kutisevat silmät

Hei!

Minkälaisessa tilanteessa olette kääntynyt lääkärin puoleen? Meinaan vaan, että kannattaako yrittää hankkia resepti, jotta saisi lääkkeet halvemmalla?

Itselläni ei ole hengenvaarallisia oireita (siis kurkku ei turpoa tms), mutta kiusallisia kyllä: silmät ja korvat kutisevat, nenä kutisee ja vuotaa, aivastuttaa.. Käytän tällä hetkellä setiritsiinitabletteja ja silmätippoja. Auttavat melko hyvin, mutta pitemmän päälle voi tulla kalliiksi.

Allergiaa ei ole tutkittu, mutta olen itse huomannut koivun aiheuttavan oireita. Myös ristiallergia löytyy ainakin porkkanaan ja omenaan (silmät tulehtuvat ja turpoavat rajusti). Joskus myös raaka paprika, luumu, nektariini ja pähkinät ovat saaneet korvat, suupielet ja kielen kutisemaan. Sitruksia onneksi vielä voin syödä täysin oireitta :)

20

10525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsii

      hakea allergialääke resepti lääkäriltä. Käsikaupan lääkkeet maksaa ainakin kolme kertaa enemmän. Nimimerkki: koettu on.

    • merkki

      Kannattaa mennä lääkäriin jos allergia häiritsee normaalia elämää.

      Jos sä itte huomaat oireet helposti niin ne näkyy varmuudellla testeissä ja sitä kautta tulee resepti jolla saat ostettua lääkkeitä, mahdollisesti jopa seuraavanakin keväänä, joten pakko ei ole edes joka kevät marssia lääkärille. Ja samalla saat varmuuden mille kaikelle olet allerginen.

      Terveisin siedätyshoitolainen joka ensimmäisen kerran elämässään on nauttinut keväästä, -liki ilman oieita!! ja ikää 33 (olis pitäny aloittaa jo aikaa sitten...)

      • Pärskijä-71

        ....siedätykseen.

        Voisitko vastata minulle ja kertoa miten kyseinen episodi käytiin.miten hakeuduit, mitä tuli maksamaan ja kauanko aikaa kului hoidoissa yms. Itsellä leppä ja koivu-allergia ja nämä keväät ovat yhtä.....syön lääkettä, käytän nenäsumutetta ja silmätippoja (reseptituoteita) Kiitos etukäteen....


      • pärskijä-80
        Pärskijä-71 kirjoitti:

        ....siedätykseen.

        Voisitko vastata minulle ja kertoa miten kyseinen episodi käytiin.miten hakeuduit, mitä tuli maksamaan ja kauanko aikaa kului hoidoissa yms. Itsellä leppä ja koivu-allergia ja nämä keväät ovat yhtä.....syön lääkettä, käytän nenäsumutetta ja silmätippoja (reseptituoteita) Kiitos etukäteen....

        Itsekin olen harkitsemassa siedätystä! Voi olisipa ihana nauttia keväästä ilman pärskimisiä!!
        Minäkin käytän noita edellämainittuja lääkkeitä reseptillä saatavia siis. Silmätipat, antihistamiini ja nenäsuihke. Ja silti yhtä tuskaa välillä..

        Kerro ihmeessä lisää, antaisi lisäpontta itsellekin!!


      • merkki
        pärskijä-80 kirjoitti:

        Itsekin olen harkitsemassa siedätystä! Voi olisipa ihana nauttia keväästä ilman pärskimisiä!!
        Minäkin käytän noita edellämainittuja lääkkeitä reseptillä saatavia siis. Silmätipat, antihistamiini ja nenäsuihke. Ja silti yhtä tuskaa välillä..

        Kerro ihmeessä lisää, antaisi lisäpontta itsellekin!!

        Hoitoja tarjoavat ainakin yksityiset lääkäriasemat ja varmaan myös kunnalliset terveyspalvelut. Hoito kestää liki pari vuotta, aluksi piikillä käydään kerran viikossa, annosta nostetaan joka kerta ja kun on päästy maksimiin pistoksien väli harvennetaan kuukauteen jolloin tästä itse hoidosta ei enää varsinaista haittaa ole. Rajoitteita hoidolle on, pistospäivänä ei saa harrastaa "hikiliikuntaa" ja jos on allerginen vähän kaikelle niin siedätys tulee huonommin kyseeseen mutta juuri näille yksittäisille voimakkaille allergioille se tehoaa hyvin, jos nyt ei täydellisesti niin allergialääkkeiden tarve vähenee ja ennen kaikkea voi olla ulkona kuin itse lystää eikä tarvii hermot riekaleina ja nenä vuotaen oottaa että satais vettä tahi että menis nyt tää toukokuu äkkiä ohi..

        Hinta nousee päälle 500 euron, on siis hoitona varsin kallis. Itse olen ns. perinteisen kaavan siesätyksessä, mutta on kuullema vaihtoehtona olemassa pikasiedätys joka kestoltaan lyhyempi ja kustannuksiltaan edullisempi mutta vastaavasti kerta annokset on korkeampia. Mulla tuli vielä lisäkustannuksia kun olin ulkomailla pari kuukautta ja jouduin tämän taika aloittamaan siedätyksen liki aloitusannoksista uudelleen (alle kuukauden reissut ovat siedätyshoidon aikana mahdollisia). Noista kustannuksista vielä, ei myyntipuheena mutta eräänlaisena analyysinä; Siedätys on kallista mutta elämä ilman siedätystä voi tulla kalliimaaksi... allergialääkkeet ovat aika kalliita ja kun pakostakin pitää tehdä valintoja tulevaisuudessa allergia huomioiden Esim. ilmanpuhdistimet joiden vaikutus on vähän mitä on, auto jossa ilmastointi ja raitisilmasuodatin jotta voi ajaa keväisin ikkunat kiinni, talo jonka allergia "ominaisuuksiin" on investoitu. tms...

        Siedätyksen vaikutus ei ole ikuista, kestää kumminkin useita vuosia. Mulla hoitoa on vielä puoli vuotta jäljellä ja nyt vaikkakin on ollut ehkä yksi muistini pahimmista siitepölykeväistä oireet on olleet vähissä. aiemmin kun kartalle tuli K piti alottaa lääkkeet. Nyt kartalle tuli KKK piti alottaa lääkkeet -> oireet pois! No tosin jos nyt haravoi tai muuten pölistelee luonnossa ja kuivissa heinikoissa josta pölyä nousee ilmaan jotain KKKKKK :n verran niin tulee oireet pintaan... Omalla kohdallani hauskin piirre on olut! Sitä ei kärsi ottaa ensimmäistäkään pulloa, varsinkaan terassilla, vetää tukkoon ja käy kirvelemään silmiä :-/ Seuraavaksi varmaan tavii alottaa siedätys sit kaljalle ;-)

        Siis, jos vähänkin mietityttää että kannattaako, toimiiko omalla kohdalani, tms. Varaa aika allergialääkärille. Sieltä selviää jo juttelemalla ja viimeistään allergiatestien jälkeen soveltuuko siedätys sinun tapauksessasi, millaisella aikataululla, miten korvaa kela. Yms. Yms. Ja kustannuksia miettiessäsi ajattele myös niitä välillisiä kustannuksia mitä allergiasta tulee..

        Tsemppiä!


    • varmaan

      käväistä lääkärissä tai ainakin soittaa terveydenhoitajalle ja kysyä mielipidettä. Kovasti kuulostaa allergisille oireille nuo, mitä sinulla on. Siitepölyaikaanhan voi reagoida ristiinreagoiville ruoka-aineille, joita juuri luettelit. Eli ei tarvi olla ko. ruoka-aineelle allerginen, mutta siitepölyaikaan herkistyt niillekin. Jos joudut koko kesän käyttämään allergialääkkeitä niin kyllä silloin reseptillä saat halvemmalla. Kokemusta on 20 vuoden ajalta. Kyllä se syksyllä sitten helpottaa...

      • ekakertalainen

        Häviääkö ristiallergian oireet siitepölykauden jälkeen? Itse olen kärsinyt tänä keväänä ensimmäistä kertaa kyseisistä oireista, joita alkaa olla kaikesta mahdollisesta ruoasta... Pelottaa, ettei enää voi syödä hedelmiä, pähkinöitä, monia leipiä ym. ollenkaan!


    • kirsikka_82

      Moikka

      Ihan resepti-vapailla allergialääkkeillä kannattaa aloittaa, edullisin merkki minkä tiedän on Loratadin stada ja itselläni ainakin auttaa nenän tukkoisuuteen ja silmien kutinaan.
      Tietysti auttaisi tietää varmasti allergiansa, tästä kesästä kun on puhuttu olevan vaikea allergikoille..

      t. Kirsikka

      • Loratadin

        Itse olen ostanut kaikki allergialääkkeeni viime vuosina USAsta. Purkissa on esim. loratadiinia 300 tabletin verran, ja on hullun halpaa, mikä riittää hyvin kolmeen vuoteen tai kauemminkin. Parasta ennen päiväyskään tunnetusti ei tableteissa ole hirveän tarkkaa, tutkimukset on osoittaneet että 90 % tuotteista säilyy moitteetta 4-5 vuotta tehoineen parasta ennen päiväyksen jälkeen, jos vain säilyttää oikein.


      • yks allerginen
        Loratadin kirjoitti:

        Itse olen ostanut kaikki allergialääkkeeni viime vuosina USAsta. Purkissa on esim. loratadiinia 300 tabletin verran, ja on hullun halpaa, mikä riittää hyvin kolmeen vuoteen tai kauemminkin. Parasta ennen päiväyskään tunnetusti ei tableteissa ole hirveän tarkkaa, tutkimukset on osoittaneet että 90 % tuotteista säilyy moitteetta 4-5 vuotta tehoineen parasta ennen päiväyksen jälkeen, jos vain säilyttää oikein.

        saa sieltä ,onko jokin nettisivu tms. entä maksut, tullit jne. En nyt pääse jenkkeissä käymään, mutta allergiaa on ympäri vuoden, hoitona kortisooni nenään, duact kapselit ja silmätipat, mutta kortisoiniakaan en voi pitkään käyttää, duacti on kanssa ihan milenekiintoinen sivuoireineen. Tarvitsisin sellaista mikä ei myöskään väsyttäisi, vahvat antihistamiinit kun eivät sovi oikein töiten puolesta, ei muutenkaan ole kiva nukahdella rattiin.


      • entinen Clarityn
        Loratadin kirjoitti:

        Itse olen ostanut kaikki allergialääkkeeni viime vuosina USAsta. Purkissa on esim. loratadiinia 300 tabletin verran, ja on hullun halpaa, mikä riittää hyvin kolmeen vuoteen tai kauemminkin. Parasta ennen päiväyskään tunnetusti ei tableteissa ole hirveän tarkkaa, tutkimukset on osoittaneet että 90 % tuotteista säilyy moitteetta 4-5 vuotta tehoineen parasta ennen päiväyksen jälkeen, jos vain säilyttää oikein.

        Ei tarvi USA:aan asti,kyllä Loratadia saa ruotsistakin.Loratadin on Claritynin tilalle laitettuja,yhtä tehokas tabletti.Halvempi kyllä..


      • tiedosta
        entinen Clarityn kirjoitti:

        Ei tarvi USA:aan asti,kyllä Loratadia saa ruotsistakin.Loratadin on Claritynin tilalle laitettuja,yhtä tehokas tabletti.Halvempi kyllä..

        Pitää vissiin lähteä käymään hapiksessa. Clarityni kyllä on aika kallista, mutta ei aiheuta väsymystä. Kortisooni suihkettakaan en voi käyttää enää kuin joskus, saa verta kaivella nenästä.


    • Sky

      Itselläni on samanlaisia oireita, mutta en ole koskaan käynyt lääkärillä. Mutta suosittelen kyllä. Itse olen vielä kotona asuva nuori ja porukoitten päätöksestä (tai jostain syystä) en ole lääkärillä käynyt. Johtunee siitä että isälläni on resepti allergia lääkkeisiin.
      Että ei kun lääkärille..

    • piparminttu

      Hei
      Suosittelen kaikille, joilla allergiaoireita ja erityisesti silmäoireita, piparminttuteetä. Olisi tärkeää, että tee olisi vahvaa. Joten jos käytät pussiteetä, laita 2 pussia teekuppiin. Kokeilemisen arvoinen juttu.

    • maracatti

      hei, itselläni sellaisia kokemuksia allergiatesteistä, että vaikka ihotestit olivat puhtaat niin silti on oireita, testit eivät luotettavia, jopa lääkäri sanonut että kotikokeilu varmin...
      tyttäreltäni laktoosi testattiin verestä ja sen mukaan ei intoleranssia ja siltikään ei kestä laktoosia kuin pieniä määriä, sama itselläni. itsestäni kaikki ihotestit aikanaan otettu ja niiden mukaan en ole millekään allerginen...

      tosin, pitää muistaa se, että allergia ja yliherkkyys eri asia ja yliherkkyys ei ilmeisesti näy testeissä.

      en ole lääkäri, vaan maallikko ja kerroin omista kokemuksista.

    • leva

      koska antihistaminit ovat selkeästi halvempia reseptillä ostettaessa ja onhan hyvä saada selvyys mitä kaikkia allergioita mahdollisesti on.

      • kutisee.

        Itsellä on joka päivä silmät aivan punaiset, nenä vuotaa, aivastuttaa, monia erilaisia lääkkeitä kokeillut, mutta ei tunnu auttavan. :(
        Kannattaisko mennä lääkäriin?


    • karima

      Sinuna minä hakeutuisin kiireimmiten omalle lääkärille tai allergologille.Kyllähän käsikauppalääkkeistä apua on,mutta jos on ruoka-aine ja heinäallergiaa on parempi käydä tutkituttamassa.
      Pojallani on heinäallergia ja nyt on todella pölyinen aika niin antihistamiinit on käytössä.Lääkärillä kannattaa käydä senkin takia,että todetaan mitkä aiheuttavat oireita ja ettei myöhemmin astma puhkea.
      Ei kun omalle lääkärille!!!!

    • ei hätää

      Itseäni on erillaiset "pienet" (koivu, pujo, heinä, kissat, kovat hedelmät jne...) alergiat vaivanneet jo yli 30-vuotta.

      En ole käynyt tutkituttamassa asiaa, en syö lääkkeitä ja olen asian kanssa tullut ihan kohtuullisen hyvin toimeen. Välillä näin keväällä aivastuttaa, silmät vuotaa jne. mutta se on pieni vaiva.

      Jokainen valitsee oman tiensä, minulla on itse asiassa vaivat vähentyneet vuosien mittaan (sitä siedätyshoitoa nääs).

    • kannattaa mennä..

      Kannattaa mennä lääkäriin vastaanotolle.

      Allergia VOI kehittyä hengenvaaralliseksi.. Siis kurkku turvota. Pahimmat on pähkinät, selleri ja kiivi.

      Pyydä korvien kutinaan Otiborin tippoja (reseptilääke), auttaa samana päivänä!

      Saat silmatipat ja nenäsuihkeet halvemmalla, kun ovat reseptillä.

      Muista, että myös meloni ja kurkku voivat tehdä oireita.. Allergia ja astmaliiton sivuilta löytyy paljon tietoa.

      Joskus voi hoitamattomasta allergiasta kehittyä astma. Sen tietää siitä, kun keuhkoista nousee koko ajan limaa, ja yskittää. ym.

      No, lääkäri neuvoo sinua!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe