Missä vaiheessa voisi jättää masennuslääkkeet pois? Olen nyt syönyt 9 kk Cipralexiä. Ärsyttää lääkkeissä se että tunneskaalani on niin paljon suppeampi kuin ilman lääkkeitä. Ilman lääkkeitä olen elävä, tunteellinen ihminen, luova ja aistiva. Lääkkeiden kanssa sellainen jota en aina tunnista, siis tasainen, tunteeton, harkitseva, järjestelmällinen. Ilman lääkkeitä olin kuitenkin onnellisempi. Tunsin. Nyt olen enkä tunne. Vai onko tässä vielä masennuksesta kyse? Kumpa tietäisi kumpaa se on, lääkkeistä vai masennuksesta johtuvaa.. Haluaisin niin kovasti lääkkeistä eroonn.
Missä vaiheessa lääkkeet pois?
tietämätön...
6423
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 6
Vanhimmat
lääkärisi kanssa asiastasi?
Hei!
Olen pohtinut aivan samaa. En tiedä, johtuuko tasaisuuteni nyt enää masennuksesta vai kenties juuri Cipralex-lääkityksestä. Olen syönyt niitä jo 16kk ja haluaisin kovasti eroon niistä. Psykiatrini kehotti jo useita kuukausia sitten lopettamaan lääkityksen. Mutta toisaalta olen käynyt vuoden ajan psykoterapiassa ja terapeutti taas oli ehdottomasti sitä mieltä, että lääkitystä tulisi jatkaa, koska siitä on hyötyä. Asia pyörii mielessäni tosi usein, mutta en ole vielä uskaltanut lopettaakaan, koska pelkään masennuksen tulevan uudestaan.
Ei tästä varmaan sinulle ollut nyt apua, mutta osaisikohan joku sanoa vielä jotain viisaita sanoja?
että masennuslääkkeiden käytön ohjesääntö on, että alle puolta vuotta ei saisi käyttää, ja toisaalta lääkkeitä tulisi käyttää kaksi kertaa se aika minkä masennus on kestänyt.
Tietysti, jos tuntuu etteivät lääkkeet sovi, niin sitten pitää keskustella ne määränneen lääkärin kanssa. Minä käytän kolmatta vuotta Paroksetiinia, eikä tunneskaalani ole mielestäni kaventunut, lukuun ottamatta kaikkein syvimpiä itsarifiiliksiä. Minusta tuntuu, että paroksetiinia käyttäessäni olen samanlainen kuin olin silloin kun olin terve.
Totta kai aion aikanaan lopettaa, mutta sen aika ei ole vielä.
Oletko sinä jutellut lääkärisi kanssa? Minulla siis tosiaan on sama ongelma. En enää tiedä onko tasapaksu olotila lääkkeen vai masennuksen aiheuttamaa..
en ole jutellut lääkärini kanssa. Mutta menen kesäkuussa hänelle uudestaan ja aion kysyä, voiko tasaisuus johtua Cipralexista. Jos näin on, niin ainakin aion kokeilla lopettaa. Hankalaa, kun ei näihin asioihin varmaankaan ole mitään yksiselitteistä ratkaisua.
Onnea jatkossa, mitä sitten päätätkin!
Hei! Kävitkö lääkärisi luona Cipralexistä ja mielialan tasaisuudesta juttelemassa? Lääkärini kanssa sovittiin että olisi hyvä jatkaa Cipraa tammikuulle 07.. Minua hieman arveluttaa koska a) saan aikamoisia äkäisyyskohtauksia heti lääkkeenoton jälkeen, b) seksuaalihaluni ovat lääkkeen kanssa säästöliekillä, en saa o:ta, c) tunnen tosiaan olevani elämän suorittaja, en eläjä.. Cipran lopettamisessa pelkään eniten sitä että masennusoireet palaavat...