Onkos kellään kokemusta siitä kun lapsi tulee toiselta vanhemmaltaan ja on joka toinen kerta kuumeessa ja yskässä, niin että joudut itse jäämään pois töistä? Pitäisikö asia ottaa puheeksi lastenvalvojan kanssa ja mitä asialle voi edes tehdä?? Olen jostain kuullut että jos lapsi tulee kunnolla flunssaan tms niin sen pitää ensin tervehtyä ja vasta sitten voi tapahtua vaihto.Pitääkö paikkansa?
Omassa tapauksessa tätä on jatkunut pitkään, useimmiten talvisin lapsi on kipeä kerran kuussa ja aina tullessaan isältään. Home ei ole kyseessä vaan ilmeisesti lasta ei osata pukea oikein.
Tänään minulle palautettiin lapsi jolla on lähes 39 astetta kuumetta ja kova yskä, vatsaansakin valittelee. Isä soitti aiemmin ja kertoi että lapsella oli hieman kuumetta mutta myöhemmin (ilmeisesti monien särkylääkkeitten jälkeen) ilmoitti että lapsi on terve ja lähti tuomaan yli sadan kilometrin päästä minulle.
Jään siis taas kerran töistä kotiin lapseni kanssa jonka isä "on saanut" kipeäxi.
Olis mukavaa kuulla muiden kokemuksia, miten muut suhtautuvat? Valitanko turhaan vai alanko räyhäämään tästä jollekin... (mieli tekisi).
Lapsi palautetaan kipeänä
30
4602
Vastaukset
- tekee, tosiaan
varsinkin ensinmäiseksi lastenvalvojaan vedotaan. Vetoa mieluummin, vaikka Paavo Lipposeen. Yhtä tyhmää kumpikin.
Ensinnä millaiset ovat sopimukset lapsen tapaamisesta?? Kumpi on se lähivanhempi?? Eiköhän pääsääntöisesti se lapsi hoideta kuntoon lähivanhemman luona???
Kannattaisiko rauhallisesti KESKUSTELLA isän kanssa ongelmasta???- Jupo
Aloittajan teksti kuulostaa tutulta. Vaikutat juuri sellaiselta ihmiseltä, joka tapaamisten yhteydessä saa lapsen jännittämään koko prosessia. Ja todennäköisesti lapsi oireilee sairastumalla, kun joutuu tulemaan luoksesi takaisin.
- kypsä
En tosiaan ensimmäisenä mene Lipposen puheille, niin kuin sanoin selvästi aiemmin; tätä on jatkunut pitkään. Itse olen lähivanhempi ja SIKSI EN OLE VALITTANUT ASIASTA AIEMMIN kuin isälle itselleen, jolle olen maininnut useaan otteeseen siitä että lapsi on kipeä. Tällä kertaa hänen vastauksensa oli, hoida sitten se kipeä lapsi.
Omasta mielestäni on omituista lähteä kuskaamaan sairasta lasta, oli sitten lähi taikka kaukovanhempi. Tuntuu että lapsesta on päästävä eroon, oli sillä vaikka pää kainalossa.
Mutta kiitos kärttyisistä vastauksista, puhun vielä ihmisten kanssa jotka välittävät lapsen edusta ja hyvinvoinnista ja uskon, että he ovat kanssani samaa mieltä. - tyly
Aika kummallisia vastauksia tähän aiheeseen joku kirjoittanut. Outoa jos lapsi tulee toistuvasti sairaaksi samassa paikassa. Mitä se kertoo? Mun mielestä se kertoo siitä et kyseisessä mestassa ollaan aika välinpitämättömiä terveysasioista!! Mä haluisin oikeesti tavata tuollaiset paskat, jotka lasta tuollai hoitavat ja kysellä miten saavatkin sen noin onnistuneesti ja toistuvasti sairaaksi!! Tällasilla ihmisillä ei ole minkäänlaista vastuuntuntoa toisen elämästä jos kehtaavat vielä palauttaa lapsen sairaana takaisin!! Kova kiire päästä eroon velvollisuuksista tuntuu olevan. Jos olisin lapsen isä ja tilanne ois vastaava niin toki hoitaisin hänet kuntoon ennen palautusta ja ehkä katsoisin myös peiliin kukahan tuon on aiheuttanut, jos kerran vielä toistuvaa moinen pelleily!! Ei tuollaisille pelleille pitäisi lasta edes näyttää, kun eivät niistä mitään näemmä tajua!! Tää nyt oli tällainen vuodatus mut vituttaa tuollainen välinpitämättömyys, jota esiintyy yllättävän paljon. Toisilla on vain mielessä omat vapaapäivät ja siitähän tuo johtuu. Miks yleensä tehdä lapsia jos niitä ei kyetä hoitamaan!!
- Jaana__
että lapsi siirtyy toiseen kotiinsa niin miksi tehdä muutoksia tapaamisaikatauluhuihin? Etävanhemmalla ei ole edes oikeutta jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta. Flunssat ym on arkipäivää lapsiperheissä - tartuntatauteja eivätkä sinänsä ole merkkejä huonosta hoidosta. Näin se on että jos lapsia hankkii niistä joutuu myös huolehtimaan.
- mää,
näin minäkin olen asian ymmärtänyt,etä ei saa olla töistä pois..
Ja taidan minäkin sitten olla tosi huono vanhempi,kun lapset ovat koko talven olleet kipeinä,nuhaa kuumetta jne viikosta toiseen..
- turhaan
sillä en usko mitenkään, että "isä saa" lapsen kipeäksi. Flunssat ovat tarttuvia tauteja ja nyt on vaan käynyt huono tuuri kun lapsi on sattunut sairastumaan ollessaan isän luona.
Taidat olla aika naiivi, kun mietit vielä pitäiskö ottaa yhteyttä lastenvalvojaan...
Joten isä ei ole tahallaan saanut lasta kipeäksi..Näin toteaa "piikkitäti"...- ylikypsä 2
Aika huonoa tuuria saa olla, että lapsi tulee monta vuotta lähes pelkästään isällään kipeäksi. Mun mielestä olis erittäin naivia olla niinkuin ei mitään ihmeellistä olisi koko hommassa!
Ja viitata kintaalla koko asia eikä puuttua siihen mitenkään!? no ihmiset ovat kovia arvostelemaan, jotain oman itsetunnon kohotusta ja vieläpä asiassa jossa kysytään ystävällisesti neuvoa ja tietoa muilta ihmisiltä. Luulisi että tällänen keskustelufoorumi olisi oiva siihen asiaan, mutta näemmä ei.
Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää kevättä!
- äiti myös
"home ei ole kyseessä, vaan lasta ei osata pukea oikein..."
Jos en aivan väärässä ole, niin kukaan ei tule sairaaksi sen takia että on väärin pukeutunut. Flunssat leviävät useimmiten pisaratartunnalla tai kosketuksesta.
Kirjoituksestasi saa käsityksen että isä tarkoituksella "saa lapsen kipeäksi". HALOO? Ihanko vain sinun kiusaksesi??? Luulen että lastenvalvoja nauraa sinut pihalle jos menet tuollaisia juttuja kertomaan...
Olen myös sitä mieltä, että kukaan ei ole niin korvaamaton työpaikallaan, etteikö voisi hoitaa lastaan kotona terveeksi. Liian usein lapsia raahataan puolikuntoisina päivähoitoon, "kun on ihan pakko mennä töihin" - koettu on
..mitä ajattelet. Meillä oli koko viimetalven, että kun sain lapseni kuntoon ja he lähtivät isällensä, niin he sairastuivat. Isä sanoi, että meillä on hometta ja minä ajattelin että heillä ei ole kovin terveellinen ilma. No lapset sairastivat aikansa (olivat siis kierteessä) Kaikki testit otettiin useampaan kertaan ja lääkäri totesi, että virusta on, mutta kun sairastamisen myötä yleiskunto heikkeni, niin kaikki taudit mitä vain oli liikkeellä tarttui.
Aikansa sitä kesti, mutta nyt on kevät mennyt ihan o.k. Me ei olla muutettu niitä tapaamisia. Jos lapsi sairas niin sairastaa sen vanhemman luona ja tulee sit kotia, kun hiukka terveempi. Yleensä heittoja päivä sinne ja toinen tänne. Mutta se ei ole oleellista, tärkeintä on että ovat terveitä.
Ainahan sitä syytä yritti toisesta löytää, mutta tod.näköisesti kummassakaan ei mitään syytä ollut. Oli vain niin "tautista" aikaa. Se jäi vain ihmetyttään, kun nuorimmainen joka asuu koko aika meidän kanssa (eri isä) ei ollut ollenkaan sairas ja nyt olen kuullut, että isällänsä tehdään täys remomttia ja saunaosasto on täysin revitty "alas"
No sopu onneksi säilyi, kaikesta huolimatta, vaikka välistä se koville otti.- kypsä
No minä mietinkin että olenko aivan yksin tämän asian kanssa.
Täälläpäin on kovasti ihmetelty myös miksi lapsi saa sen pisaratartunnan tms. josta kuumeilu lähtee juuri isänsä luona. Lapsethan pitää hoitaa ja itse olen sen osan tehnyt, mutta tuntuu että toista osapuolta se ei kiinnosta.
Itse en kehtaisi kerta toisensa jälkeen viedä Todella Kipeää (nyt en siis puhu pikkunuhasta) lasta toiselle, niin että se joutuisi olemaan aina vaan töistä poissa kun lapsi on kerran muualla tullut kipeäksi. Ehkä mulla on sitten omatunto?
Olen tosissani ajatellut onko tämä tahallista, on isä jostain vieläkin katkera, että millä tahansa hinnalla haluaa tehdä elämästämme vaikeaa.
Edellisen työpaikan menetin osaksi juuri siksi että olin lapsen sairastaessa kotona, ja nämä kerrat siis olivat niitä kun lapsi tuodaan kipeänä muualta tänne minun kotisairaalaan. Toki pomossa on oltava vikaa jos ei hyväksy että lapsen takia ollaan poissa. Mutta ikävä kyllä niin tämä maailma pyörii...
Lähetin viestin pomolleni, että jään kotiin kun lapsi on kipeä. Ei tullut sieltä mitään vastausta, eli vaikuttaa siltä että turha anella kesäduunia tai mitään muutakaan.
Olisi mukavaa kun meilläkin olisi se järjestely, että siellä paranee missä sairastuu :) Olen useasti ehdottanut tätä isälle, mutta hänen mielestään se on omituista. Mutta ehkäpä se on ihan ok että isä hallitsee ja saa tehdä mitä haluaa, välittämättä toisista ollenkaan!
Tuntuu että tässä tapauksessa on parempi kysyä joltain ammati-ihmiseltä neuvoa. Onko tällaisia tapauksia ollut aiemmin ja mitä on ollut tapana tehdä. No ehkä lastenvalvoja ei ole paras ihminen, mutta joku joka osaa puolueetomasti sanoa. Terveydenhoitaja tms. - koettu on
kypsä kirjoitti:
No minä mietinkin että olenko aivan yksin tämän asian kanssa.
Täälläpäin on kovasti ihmetelty myös miksi lapsi saa sen pisaratartunnan tms. josta kuumeilu lähtee juuri isänsä luona. Lapsethan pitää hoitaa ja itse olen sen osan tehnyt, mutta tuntuu että toista osapuolta se ei kiinnosta.
Itse en kehtaisi kerta toisensa jälkeen viedä Todella Kipeää (nyt en siis puhu pikkunuhasta) lasta toiselle, niin että se joutuisi olemaan aina vaan töistä poissa kun lapsi on kerran muualla tullut kipeäksi. Ehkä mulla on sitten omatunto?
Olen tosissani ajatellut onko tämä tahallista, on isä jostain vieläkin katkera, että millä tahansa hinnalla haluaa tehdä elämästämme vaikeaa.
Edellisen työpaikan menetin osaksi juuri siksi että olin lapsen sairastaessa kotona, ja nämä kerrat siis olivat niitä kun lapsi tuodaan kipeänä muualta tänne minun kotisairaalaan. Toki pomossa on oltava vikaa jos ei hyväksy että lapsen takia ollaan poissa. Mutta ikävä kyllä niin tämä maailma pyörii...
Lähetin viestin pomolleni, että jään kotiin kun lapsi on kipeä. Ei tullut sieltä mitään vastausta, eli vaikuttaa siltä että turha anella kesäduunia tai mitään muutakaan.
Olisi mukavaa kun meilläkin olisi se järjestely, että siellä paranee missä sairastuu :) Olen useasti ehdottanut tätä isälle, mutta hänen mielestään se on omituista. Mutta ehkäpä se on ihan ok että isä hallitsee ja saa tehdä mitä haluaa, välittämättä toisista ollenkaan!
Tuntuu että tässä tapauksessa on parempi kysyä joltain ammati-ihmiseltä neuvoa. Onko tällaisia tapauksia ollut aiemmin ja mitä on ollut tapana tehdä. No ehkä lastenvalvoja ei ole paras ihminen, mutta joku joka osaa puolueetomasti sanoa. Terveydenhoitaja tms.Niin, en tiedä minkä ikäinen teidän lapsi on, mutta varmaan kysyisin terkkarilta tai neuvolasta. Omalääkärinkin kanssa voi jutella, kun seuraavan kerran lastasi siellä käytät.
Kirveleekö lapsella silmiä kun hän on isällä ja onko kurkku myös kipeenä kuumeen lisäksi?? Ihan mielenkiinnolla kysyn.
Meillä oli jatkuvaa pientä nuhaa, huono olo ja lämpöilystä kuumeiluun. Kurkku oli kipeenä ja silmiä kirvelsi, monesti myös lihakset kipeenä ja poskionteloita sairastettiin sekä korvatulehduksia, mitä ei esim. vanhimmalla ollut koskaan pienenä ja nyt hän on 12 v. Sitten he olivat viikon kotona minulla ja tervehtyivät ja lähtivät isälle. Olivat siellä 4-5 pv ja "sama tauti" päällä...
Kyllähän se isänkin kuuluisi sairasta lasta hoitaa ja siinä mielessä olen onnellisessa asemassa, kun jos esim. lapset mahataudissa niin aina ovat sitten pitempään isällänsä, että eivät tuo tautia taas meille. Ja on se iskä ollut pois töistäkin sairaiden lapsien takia silloin kun lapset ovat olleet siellä..
Koitahan jaksaa! - kypsä
koettu on kirjoitti:
Niin, en tiedä minkä ikäinen teidän lapsi on, mutta varmaan kysyisin terkkarilta tai neuvolasta. Omalääkärinkin kanssa voi jutella, kun seuraavan kerran lastasi siellä käytät.
Kirveleekö lapsella silmiä kun hän on isällä ja onko kurkku myös kipeenä kuumeen lisäksi?? Ihan mielenkiinnolla kysyn.
Meillä oli jatkuvaa pientä nuhaa, huono olo ja lämpöilystä kuumeiluun. Kurkku oli kipeenä ja silmiä kirvelsi, monesti myös lihakset kipeenä ja poskionteloita sairastettiin sekä korvatulehduksia, mitä ei esim. vanhimmalla ollut koskaan pienenä ja nyt hän on 12 v. Sitten he olivat viikon kotona minulla ja tervehtyivät ja lähtivät isälle. Olivat siellä 4-5 pv ja "sama tauti" päällä...
Kyllähän se isänkin kuuluisi sairasta lasta hoitaa ja siinä mielessä olen onnellisessa asemassa, kun jos esim. lapset mahataudissa niin aina ovat sitten pitempään isällänsä, että eivät tuo tautia taas meille. Ja on se iskä ollut pois töistäkin sairaiden lapsien takia silloin kun lapset ovat olleet siellä..
Koitahan jaksaa!Ei ole kirvellyt silmiä tai muitakaan erikoisempia oireita, vaan minun silmiin ihan selkeitä vilustumisen oireita.
Lapsi on kohta 6 vuotta ja tätä on jatkunut siitä asti kun erottiin eli lapsen ollessa 1 vuotias.
Alussa en niinkään kiinnittänyt huomiota, koska päiväkodissa olevat pienet lapset ovat usein kipeitä ja pienempänä lapsi sairasteli silloin tällöin myös kotona. Mutta parina viime vuotena lapsi on pääosin kipeytynyt isänsä luona. Tupakkaa siellä ei tietääkseni polteta eli en tiedä mistä on kyse. Isäkään ei osaa sanoa vaikka monesti tätä kyselen ja ihmettelen.
No eipä auta kun ihmetellä lisää, lakipykäliä näihin juttuihin tuskin on tarvittu aiemminkaan, jos isä ei halua jäädä töistä pois niin jonkun tässä se vastuu on kannettava :) - on virustartunta
kypsä kirjoitti:
Ei ole kirvellyt silmiä tai muitakaan erikoisempia oireita, vaan minun silmiin ihan selkeitä vilustumisen oireita.
Lapsi on kohta 6 vuotta ja tätä on jatkunut siitä asti kun erottiin eli lapsen ollessa 1 vuotias.
Alussa en niinkään kiinnittänyt huomiota, koska päiväkodissa olevat pienet lapset ovat usein kipeitä ja pienempänä lapsi sairasteli silloin tällöin myös kotona. Mutta parina viime vuotena lapsi on pääosin kipeytynyt isänsä luona. Tupakkaa siellä ei tietääkseni polteta eli en tiedä mistä on kyse. Isäkään ei osaa sanoa vaikka monesti tätä kyselen ja ihmettelen.
No eipä auta kun ihmetellä lisää, lakipykäliä näihin juttuihin tuskin on tarvittu aiemminkaan, jos isä ei halua jäädä töistä pois niin jonkun tässä se vastuu on kannettava :)
Vilustuminen on yhteiskuntamme tavallisin äkillinen sairaus, josta jokainen aikuinen kärsii 2-6 kertaa vuoden aikana, lapset 2-8 kertaa vuodessa. Päivähoidossa tai koulussa olevien lasten vanhemmat vilustuvat useammin kuin lapsettomat aikuiset. Vilustumisen aiheuttavat lähes yksinomaan virukset. Tartunta tapahtuu pisaratartuntana.
eikä johdu pukeutumisesta tms pätkääkään. - koettu on
on virustartunta kirjoitti:
Vilustuminen on yhteiskuntamme tavallisin äkillinen sairaus, josta jokainen aikuinen kärsii 2-6 kertaa vuoden aikana, lapset 2-8 kertaa vuodessa. Päivähoidossa tai koulussa olevien lasten vanhemmat vilustuvat useammin kuin lapsettomat aikuiset. Vilustumisen aiheuttavat lähes yksinomaan virukset. Tartunta tapahtuu pisaratartuntana.
eikä johdu pukeutumisesta tms pätkääkään.Kyllä pukeutuminen vaikuttaa ja sehän on vastikään todistettukin. Ennen aina jauhettiin, että sillä ei ole merkitystä miten pukeutuu, että virus tarttuu oli sitten vähillä vaatteilla ulkona tai ei. Ei ole kauaakaan, kun lehdissä oli mainintaa ja telvisiossakin puhuttiin että tämä "vanhanaikainen" tieto ei aivan pidäkkään paikkansa, vaan että jos kylmettää jalkansa on suurempi todennäköisyys sairastua flunssaan, kuin jos pidät jalat lämpimänä.
googlaa esim. tutkimus flunssa ja kylmettyminen niin asiasta enemmän tietoa
Cardiffissa tehdyn tutkimuksen mukaan flunssaa karttavan kannattaa välttää myös jalkojen kylmettymistä. Vastoin aikaisempaa uskomusta kylmettymisellä ja flunssalla on yhteys. Jalkojen kylmettyminen viilentää pintaverisuonia ja hidastaa näin verenkiertoa ja heikentää valkosolujen kulkeutumista elimistössä. Virukset pääsevät jylläämään ja seurauksena voi olla ikävä flunssa. (lähde:MTV3-Helmi) - xxx
kypsä kirjoitti:
Ei ole kirvellyt silmiä tai muitakaan erikoisempia oireita, vaan minun silmiin ihan selkeitä vilustumisen oireita.
No eipä auta kun ihmetellä lisää, lakipykäliä näihin juttuihin tuskin on tarvittu aiemminkaan, jos isä ei halua jäädä töistä pois niin jonkun tässä se vastuu on kannettava :)Ihan oikeasti- lain mukaan voi jäädä hoitamaan omassa taloudessa asuvaa, alle 10 vuotiasta lasta. Meillä se tarkoittaa sitä, että minä ja avokkini voimme molemmat jäädä hoitamaan lähilapsia, mutta etälapsia emme voi jäädä hoitamaan! Sillä, onko lapset biologisia vai ei ei ole merkitystä! Ei teillä lapsen isä voi jäädä kotiin lapsen sairastaessa vaikka haluaisikin- ellei hänellä ole joustava työ, joka mahdollistaa etätyön tai työajan siirtämisen!
- sissi
oli meilläkin.. Päiväkodissakin ihmettelivät kun olivat joka toinen viikko joko kipeänä tai vähintään yskässä ja ääni käheänä. Syykin selvisi kun lapsi tämän "möläytti". Isi oli polttanut tupakkaa sisällä ja välillä avannut parvekkeen oven "tuulettaakseen". Tämä siis talvella.. Kun asia minulle selvisi sanoin isukille että jos se ei lopu, en lapsia sinne voi enää päästää.
- mmm---
"Pitäisikö asia ottaa puheeksi lastenvalvojan kanssa", herää jo!!!
- tyty_
isä asuu yli 100 km päässä?
voisiko olla ilmastonmuutos syynä?
siis, kun minä menen mökille vajaan 200 km päähän, monesti tulee nuhaa ym, ja kun tulen mökiltä takaisin jos olen siellä pitkään, taas tulee nuhaa, ja jopa kuume nousee.
myös jos lähden "pohjoiseen" (kainuun seutuville)
tulen aina kipeäksi. Samoin palatessani etelään.
Lääkäri joskus sanoi, että se on selvästi ilmastonmuutoksesta, kun siellä on puhtaampi ilma kuin pääkaupunkiseudulla.- kypsä
Sitäkin on pohdittu. Vietetään usein viikonloppuja mökillä ja muualla, yli sadan km päässä ja harvemmin on tultu kipeäksi. Voihan se olla että juuri tuossa kaupungissa on niin huono ilma että lapsi tulee kipeäksi, mene ja tiedä. Itse asun pääkaupunkiseudulla, vilkkaan liikenteen seassa eli tuskin täällä ainakaan parempi ilma on.
Sattumaa toi sairastelu ei voi olla, vaikka kuinka yrittäisi väännellä ja käännellä, mutta järkevää selitystä ei vaan tunnu löytyvän.
Epäilen edelleen pukemista. Itse en laittaisi lapselle shortseja ja t-paitaa vielä nytkään vaikka aurinko paistaa kuumasti, koska tuuli on viileä ja petollinen. Viikonloppuna oltiin sellaisissa vaatteissa oltu kuulemma monta tuntia ulkona. Kevät auringossa on mun mielestä kevyt pitkähihainen paita paras ja kevyet pitkät housut, siis ei paksut tai tiukat jotka hiostaa vaan väljät. Vähän sama mitä talveen tulee, ettei pue liikaa niin että lapsi hikoilee ja siksi tulee kipeäksi. Tai että lapsi odottaa eteisessä monta minuuttia toppapuku päällä ja ehtii tulla hikiseksi. Tai että talvella kuumassa autossa pidetään kaulaliinat ja hatut tiukasti päällä, että jälleen hikoillaan.
Oman lapsen kohdalla huomasin että edellämainitut asiat oli hyvinkin tarkkoja, pienessäkin vedossa tai lyhytkin hikoilu aiheutti nuhaa tai pikkuyskää. Nää neuvot olen antanut useasti eteenpäin, en tiedä noudatetaanko niitä vai halutaanko tehdä "omalla hyvällä tavalla", joka tapauksessa joku asia ei toisessa päässä toimi.
Lääkäri ei ole todennut koskaan (pari kertaa vauvana)mitään lääkitystä vaativaa virusta, muuta kun tavalliset kuumelääkkeet ja lepoa. Allergioita ei myöskään ole. - valitusta
kypsä kirjoitti:
Sitäkin on pohdittu. Vietetään usein viikonloppuja mökillä ja muualla, yli sadan km päässä ja harvemmin on tultu kipeäksi. Voihan se olla että juuri tuossa kaupungissa on niin huono ilma että lapsi tulee kipeäksi, mene ja tiedä. Itse asun pääkaupunkiseudulla, vilkkaan liikenteen seassa eli tuskin täällä ainakaan parempi ilma on.
Sattumaa toi sairastelu ei voi olla, vaikka kuinka yrittäisi väännellä ja käännellä, mutta järkevää selitystä ei vaan tunnu löytyvän.
Epäilen edelleen pukemista. Itse en laittaisi lapselle shortseja ja t-paitaa vielä nytkään vaikka aurinko paistaa kuumasti, koska tuuli on viileä ja petollinen. Viikonloppuna oltiin sellaisissa vaatteissa oltu kuulemma monta tuntia ulkona. Kevät auringossa on mun mielestä kevyt pitkähihainen paita paras ja kevyet pitkät housut, siis ei paksut tai tiukat jotka hiostaa vaan väljät. Vähän sama mitä talveen tulee, ettei pue liikaa niin että lapsi hikoilee ja siksi tulee kipeäksi. Tai että lapsi odottaa eteisessä monta minuuttia toppapuku päällä ja ehtii tulla hikiseksi. Tai että talvella kuumassa autossa pidetään kaulaliinat ja hatut tiukasti päällä, että jälleen hikoillaan.
Oman lapsen kohdalla huomasin että edellämainitut asiat oli hyvinkin tarkkoja, pienessäkin vedossa tai lyhytkin hikoilu aiheutti nuhaa tai pikkuyskää. Nää neuvot olen antanut useasti eteenpäin, en tiedä noudatetaanko niitä vai halutaanko tehdä "omalla hyvällä tavalla", joka tapauksessa joku asia ei toisessa päässä toimi.
Lääkäri ei ole todennut koskaan (pari kertaa vauvana)mitään lääkitystä vaativaa virusta, muuta kun tavalliset kuumelääkkeet ja lepoa. Allergioita ei myöskään ole.Ärsyttävää nalkutusta hohhoijaa... Jos uskot, että se johtuu jostakin pukeutumisesta, niin miksi annat miehen mukaan shortseja jos et halua, että muksut niitä pitävät?
Muutenkin tuo pukeutuminen nyt on vähin, mikä vaikuttaa. Ruokavalio on todella tärkeä, jotta vastustuskyky pysyy hyvänä. Millaista ruokaa syötät lapsillesi, kun tulevat niin helposti kipeiksi? Annatko vitamiineja? Ja jos lapsillasi on ollut jo pitkään kierre, niin se on jo laskenut vastustuskyvyn heikoksi ja tauti kuin tauti tarttuu. Jos lapset ovat miehelläsi vain muutaman päivän, niin ei se lapsi heti tule kipeäksi, aluksia tulee tartunta, sitten myöhemmin alkaa vasta oireilu. On voinut saada tartunnan jo sinun luotasi. Kannattaisi ensin miettiä jotain muutakin kuin syyttää toista osapuolta, kun ei itsessään mitään vikaa näe. Varmasti ruokavalio on suurin syy jatkuvaan sairasteluun. Ja tuskin se isä joka kerta pukee lapsia väärin, mikä nyt oikein sitten onkaan ja on lähes vainoharhaista epäillä, että isä sellaista tahallaan tekisi. Tuskin!! - kypsä
valitusta kirjoitti:
Ärsyttävää nalkutusta hohhoijaa... Jos uskot, että se johtuu jostakin pukeutumisesta, niin miksi annat miehen mukaan shortseja jos et halua, että muksut niitä pitävät?
Muutenkin tuo pukeutuminen nyt on vähin, mikä vaikuttaa. Ruokavalio on todella tärkeä, jotta vastustuskyky pysyy hyvänä. Millaista ruokaa syötät lapsillesi, kun tulevat niin helposti kipeiksi? Annatko vitamiineja? Ja jos lapsillasi on ollut jo pitkään kierre, niin se on jo laskenut vastustuskyvyn heikoksi ja tauti kuin tauti tarttuu. Jos lapset ovat miehelläsi vain muutaman päivän, niin ei se lapsi heti tule kipeäksi, aluksia tulee tartunta, sitten myöhemmin alkaa vasta oireilu. On voinut saada tartunnan jo sinun luotasi. Kannattaisi ensin miettiä jotain muutakin kuin syyttää toista osapuolta, kun ei itsessään mitään vikaa näe. Varmasti ruokavalio on suurin syy jatkuvaan sairasteluun. Ja tuskin se isä joka kerta pukee lapsia väärin, mikä nyt oikein sitten onkaan ja on lähes vainoharhaista epäillä, että isä sellaista tahallaan tekisi. Tuskin!!Niin voihan se olla että tällänen kuulostaa valittamiselta. Itse oon kyllä välttänyt minkäänlaista valittamista toiseen suuntaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä.
Aidosti ihmetyttää lapsen sairastelu, mutta ehkä pitää odottaa jotain isompaa vammaa tapahtuvan että voi huolestua.
Voihan se myös olla niinkin että itse en huolehdi lapsesta ja sattumalta se sairastuu aina isällään, minun huonon hoitoni takia. Järkevintä olisi varmaan kokeilla että lapsi olisi muutaman kuukauden minun luonani ja katsoa sairastuuko se säännöllisesti silloin kun sen pitäisi olla isällään :D - menee, ja kovaa!
kypsä kirjoitti:
Niin voihan se olla että tällänen kuulostaa valittamiselta. Itse oon kyllä välttänyt minkäänlaista valittamista toiseen suuntaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä.
Aidosti ihmetyttää lapsen sairastelu, mutta ehkä pitää odottaa jotain isompaa vammaa tapahtuvan että voi huolestua.
Voihan se myös olla niinkin että itse en huolehdi lapsesta ja sattumalta se sairastuu aina isällään, minun huonon hoitoni takia. Järkevintä olisi varmaan kokeilla että lapsi olisi muutaman kuukauden minun luonani ja katsoa sairastuuko se säännöllisesti silloin kun sen pitäisi olla isällään :DOnkohan kyse huonosta sanavalinnasta??: "Ehkä pitää ODOTTAA jotain isompaa vammaa tapahtuvan, että voi huolestua"
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Ihan kuin kirjoittaja toivoisi lapsille tapahtuvan jotain isän luona, että isä vihdoin jäisi kiinni siitä ettei huolehdi lapsista..
Myös marttyyrin osan ottaminen on aivan turhaa. Ihan varmasti lapsen sairastelu huolettaa mutta tuo isän syyttely on aivan turhaa! - kypsä
menee, ja kovaa! kirjoitti:
Onkohan kyse huonosta sanavalinnasta??: "Ehkä pitää ODOTTAA jotain isompaa vammaa tapahtuvan, että voi huolestua"
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Ihan kuin kirjoittaja toivoisi lapsille tapahtuvan jotain isän luona, että isä vihdoin jäisi kiinni siitä ettei huolehdi lapsista..
Myös marttyyrin osan ottaminen on aivan turhaa. Ihan varmasti lapsen sairastelu huolettaa mutta tuo isän syyttely on aivan turhaa!Oletko vähän tosikko??
Toki mä tarkotin sitä just niin :D
Yritin vihjaista että ilmeisesti isä odottaa että jotain tapahtuu että kiinnostuisi enemmän asiasta, minähän olen ollut huolestunut jo kauan ja siksi tännekin kirjoitin neuvoja ja kokemuksia.
Äly hoi!! - Luetun
kypsä kirjoitti:
Oletko vähän tosikko??
Toki mä tarkotin sitä just niin :D
Yritin vihjaista että ilmeisesti isä odottaa että jotain tapahtuu että kiinnostuisi enemmän asiasta, minähän olen ollut huolestunut jo kauan ja siksi tännekin kirjoitin neuvoja ja kokemuksia.
Äly hoi!!ymmärtäminen ei ilmeisesti ole vahvoja puoliani, en nimittäin ymmärtänyt taaskaan pointtiasi...
Tosikoksi en tunnustaudu, en vain huomannut "huumorin pilkahdusta" riviesi välistä. - kypsä
Luetun kirjoitti:
ymmärtäminen ei ilmeisesti ole vahvoja puoliani, en nimittäin ymmärtänyt taaskaan pointtiasi...
Tosikoksi en tunnustaudu, en vain huomannut "huumorin pilkahdusta" riviesi välistä.No eipä haittaa, ihmiset yleensä ymmärtää asiat miten ne haluaa eikä niin kuin ne oikeasti on!
Jätetään tämä aihe kun tiedon ja kokemusten hausta tuli syyllisen etsintää, martyrismiä ja vaikka mitä soopaa! Kasvaa kai ne lapset vaikka kipeäxi tulisivatkin. Ja ps. tuo viimeinen lause sisälsi sitä samaa mitä se edellinen jota et vieläkään ymmärtänyt ;) - xxx
kypsä kirjoitti:
No eipä haittaa, ihmiset yleensä ymmärtää asiat miten ne haluaa eikä niin kuin ne oikeasti on!
Jätetään tämä aihe kun tiedon ja kokemusten hausta tuli syyllisen etsintää, martyrismiä ja vaikka mitä soopaa! Kasvaa kai ne lapset vaikka kipeäxi tulisivatkin. Ja ps. tuo viimeinen lause sisälsi sitä samaa mitä se edellinen jota et vieläkään ymmärtänyt ;)Meillä vaan on tilanne, jossa etäpoika on jatkuvasti sairaana. Neljästä lapsesta ainoa, joka on jatkuvasti kipeä; tosin etätyttökin on aika usein sairas. Lähilapset kohtuu terveitä molemmat, toisella oli influenssa talvella, mutta muuten terve, vaikka sairastaa astmaa ja allergioita. Toinen ei ole sarastanut viimeiseen 6 vuoteen päivääkään. Tämän vuoksi en usko, että meillä olosuhteet vaikuttaisivat siihen, että lapsi sairastelee. Aika usein mentyään takaisin äidilleen, sairastuu ensimmäisen yön aikana tai seuraavana päivänä. Meillä ollessaan ei ole tainnut sairastua kertaakaan, vaikka loma-aikoina on useita viikkoja. Olen ajatellut että seuraavat asiat saattavat vaikuttaa lapsen vastustuskykyyn:
- nukkuminen- äitinsä luona pojalla on tietokone omassa huoneessa ja sen mukaan, mitä olemme etänä huomanneet, hengaa webbipelissä usein puolenyön aikaan. Uni taitaa jäädä vähäiseksi. Minäkin olen huomannut, että pojalla on nukahtamisongelmia iltoina, jolloin on saanut pelata kymmeneen.
- syöminen- poika on huono syömään ja syö oma-aloitteisesti hyvin yksipuolisesti. Sokeripitoiset ruuat ja nopeat hiilihydraatit kyllä tippuu, mutta 'kunnon ruokaa' ei söisi jollei lautaselle laittaisi. Äiti ei kuulemma ole syömisestä tarkka, kun lapsella ei ole ylipainoa, mutta laiha lapsi voi olla aliravittu!
- ulkoilu ja liikunta - erityisesti talvella saa ihan vahtia, että poika on oikeasti ulkona päivittäin. Äiti kuulemma ei vaadi ulkoilua.
Lapsi on meillä vajaan 1/3 ajasta, joten suurempi merkitys olisi äidin toiminnalla. Sille ei voi mitään, mutta harmittaa kun sairastelu vaikuttaa jo koulunkäyntiinkin. Ihan fiksu poika, mutta koulu menee ihan päin honkia, kun on tämän talven aikana ollut jo 10 viikkoa poissa koulusta. - sanon minä
valitusta kirjoitti:
Ärsyttävää nalkutusta hohhoijaa... Jos uskot, että se johtuu jostakin pukeutumisesta, niin miksi annat miehen mukaan shortseja jos et halua, että muksut niitä pitävät?
Muutenkin tuo pukeutuminen nyt on vähin, mikä vaikuttaa. Ruokavalio on todella tärkeä, jotta vastustuskyky pysyy hyvänä. Millaista ruokaa syötät lapsillesi, kun tulevat niin helposti kipeiksi? Annatko vitamiineja? Ja jos lapsillasi on ollut jo pitkään kierre, niin se on jo laskenut vastustuskyvyn heikoksi ja tauti kuin tauti tarttuu. Jos lapset ovat miehelläsi vain muutaman päivän, niin ei se lapsi heti tule kipeäksi, aluksia tulee tartunta, sitten myöhemmin alkaa vasta oireilu. On voinut saada tartunnan jo sinun luotasi. Kannattaisi ensin miettiä jotain muutakin kuin syyttää toista osapuolta, kun ei itsessään mitään vikaa näe. Varmasti ruokavalio on suurin syy jatkuvaan sairasteluun. Ja tuskin se isä joka kerta pukee lapsia väärin, mikä nyt oikein sitten onkaan ja on lähes vainoharhaista epäillä, että isä sellaista tahallaan tekisi. Tuskin!!Pukeutuminen vaikuttaa kyllä aika paljonkin. Tietysti, jos lapsi on pienestä pitäen tottunut juoksemaan kalsarisilleen vielä hankien ollessa maassa, juoksee hän todennäköisesti myöhemminkin niin vilustumatta yhtälailla kun joku, joka on tottunut pukeutumaan vähän enemmän. Ja anteeksi nyt vain, mutta _yleensä_ miehillä ei tunnu tuo pukeutumisen ajattelu olemaan niin suuri kuin hyväksi olisi (huomatkaa yleensä, ennenkuin aletaan naukumaan että kaikki miehetkö..).
Ruokavaliokaan ei aina ole syypää (nim. kokemusta on), toki hyvä huomioida. Mutta luulen, että kyseessä on ihan vain niinkuin ap. totesi, isä pukee liian vähän jos lapsi tottunut kotona olemaan "paremmin" puettuna.
- yyhoo*
Ihan tuttua myös meillä. Meillä se onnistuu jopa päivätapaamisen aikana. Työnantaja on todennut ettei lapsen takia sitten poissa olla, olen määräaikainen enkä siis voi hoitaa lasta kotona. Isovanhemmat ovat ainoa pelastus meillä, hoitajille ei ole varaa maksaa. Isään ei järkipuhe tehoa, haluaa vaan lisää tapaamisaikaa. Hiukan helpotti kun lapsi sai lisää vastustuskykyä, mutta tuskaista on, sen tiedän. Ja lopuksi sairastun usein valvottujen öiden ja täysien työpäivien jälkeen itse.
- k-mamma
työnantaja ei kai voi kieltää olemasta pois töistä, jos lapsesi on alle 10v.
palkkaa tosin työnantajan ei tarvitse ajalta maksaa, mutta tiettävästi ainakin isommat puljut maksavat.
meillä maksaa 3 päivää, mutta 4 päivää saa olla, jos tilanne niin vaatii.
Tosin, riski on olemassa, ettei työsopimustasi jatketa..
(Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon. Työntekijällä on oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle enintään neljän työpäivän ajaksi. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan.
Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta, ellei toisin ole sovittu.)
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743980Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1903258Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473006Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle732623Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3792398- 1812062
- 781595
- 361566
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231408Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391392