moottorisahojen seossuhde

homelite

Löysin mokiltä pari vanhaa sahaa. Paljon öljyä % bensan sekaan täytyy laittaa?

32

19107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Husse

      Yleensä kaikki moottorisahat on 4-tahtisia. Jos kyseessä ei ole sähkösaha, niin mitään öljyjä ei tarvii sekottaa bensan sekaan!

      • Öljyä sahaan

        ..taitaa olla tosi harvinainen. Kas kun ei Wankeli!
        Laita vaan puhdasta bensaa niin sahasi simahtaa tosi nopeasti.
        3-4% öljyä 2-tahtiseen niin pelaa kaikilla keleillä.


      • Anonyymi

        Ihan pötyä tuo kommentti.


    • myös homelite

      yleensä KAIKKI vanhat moottorisahat on 2-tahtisia. 6prossaa oilia sekaan ja metsään..

      • Rythm&Blues

        vanhat sahat ovat rytmivikaisia.Joten niihin ei tarvita bensaa ollenkaan,pidetään vaan koriste esineinä!


      • herrandyydeli
        Rythm&Blues kirjoitti:

        vanhat sahat ovat rytmivikaisia.Joten niihin ei tarvita bensaa ollenkaan,pidetään vaan koriste esineinä!

        laita 6% öljyä sekaan. 2,5-3% on oikea seos. Käytä hyvälaatuista korkeaviritteisiin ilmajäähdytteisiin koneisiin tarkoitettua 2T öljyä. Perusbensa 98E


      • Homelite, niissä yli kymmen...
        herrandyydeli kirjoitti:

        laita 6% öljyä sekaan. 2,5-3% on oikea seos. Käytä hyvälaatuista korkeaviritteisiin ilmajäähdytteisiin koneisiin tarkoitettua 2T öljyä. Perusbensa 98E

        painavissa seossuhde oli 1:10. ensimmäisessä Homelite Ez:ssä seosuhde oli 1:8. Makaavasylinterisissä Homeliteissa 1:16. ja myöhemmin mm XL 12 1:16. Tosin öljyt silloin olivat tavallisia 10-30 öljyjä.


      • Anonyymi
        Homelite, niissä yli kymmen... kirjoitti:

        painavissa seossuhde oli 1:10. ensimmäisessä Homelite Ez:ssä seosuhde oli 1:8. Makaavasylinterisissä Homeliteissa 1:16. ja myöhemmin mm XL 12 1:16. Tosin öljyt silloin olivat tavallisia 10-30 öljyjä.

        Paskapuhetta 10-30 jne SAE öljyt ei sekoitu bensaan eivätkä pala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskapuhetta 10-30 jne SAE öljyt ei sekoitu bensaan eivätkä pala

        No onpas kumma juttu, kun entisaikaan noin sekoitettiin ja koneet toimi -itsekin joskus aikoinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpas kumma juttu, kun entisaikaan noin sekoitettiin ja koneet toimi -itsekin joskus aikoinaan.

        Monitra on totuus ja totuus ei pala tulessakaan!!


    • vastannut oikein

      tähän mennessä.
      Muilla on aivojen ja kusen suhde 20-80.
      Päätelkää itse kumpi on kusta.

    • sepän poika

      Mulla vanhassa sahassa seossuhde 20:1.

      • Sepän sälli

        Kerroppa minkämoinen saha sulla on se 4tahti peli?


      • sepän poika
        Sepän sälli kirjoitti:

        Kerroppa minkämoinen saha sulla on se 4tahti peli?

        Sellainen halpis Shindaiwa, tuli yhden kaupan mukana kylkiäisinä. Liki kymmenen vuotta olen sillä hoidellut mökkiklapit ja puunkaadot tontilla. Seosohje on valettu runkoon, joten se ohje ei katoa, ellei kadota koko sahaa. Mutta silloin ei enää ohjettakaan tarvita.


      • erikoisemmin
        Sepän sälli kirjoitti:

        Kerroppa minkämoinen saha sulla on se 4tahti peli?

        olla moottorisahojen ystävä joka 4-tahtisella sahaa...


      • Miten lienee
        erikoisemmin kirjoitti:

        olla moottorisahojen ystävä joka 4-tahtisella sahaa...

        Olisi hauskaa kun 4-tahtisella katkoo ja karsii joka asennossa ja vielä voitelukin pelaisi ja äänikin olisi vaimeaa. Kyllähähän se tietysti pelaa lentokoneissa vaikka ylösalaisin mutta vain määrätyn ajan. Taitaa olla kyseessä 4-tahtinen Formula 1 /lentokone/moottorisahan onnistunut risteytys ja vielä edullinen.


    • Husqvarna

      2,5 % on sopiva sahoille! esim: 4l bensaa laitetaan öljyä 1dl ja 10l 2.5dl

      ja aina vaikka on vanhakin saha niin kannattaa käyttää kunnon öljyä ei mitää halvimpia vaan esim:jotain synteettistä vaikka teboil 2t Bike se toimii hyvin.. ja 98E bensaa suosittelen myös!

      • Anonyymi

        Mnjooo ja niissä varakanistereissa on yleensä vajaan 6 l niin laiteaan 1,5 desiä ölkkiä


    • Anonyymi

      Palstojen aktivoija löytänyt nyt 13- vuotta vanhan tärkeän aloituksen!

      • Anonyymi

        Köyhän on pakko yrittää. Muuten ei lankut sahaannu ja brykket mee kaupaks


    • Anonyymi

      Tietääköhän lankkusahurit Brucke-sahan seossuhteen?

      • Anonyymi

        Pöh. Yövuoro ainakin tietää muttei kerro ettei leviä.


      • Anonyymi

        Kaikissa sahoissa toimii 4% seos ihan hyvin. Vielä ei ole vastaan tullut sahaa, mikä ei sillä toimisi! Minulla monta moottori- ja raivaussahaa, käytän kaikissa 4% seosta ja lisättynä vielä bensiinin säilöntäaine, niin ei tarvitse muistella niitä bensoja, että milloin tankattu. Mitään kalliita valmiita 2-T bensoja en ole ostanut, aina olen itse tehnyt seokset, hyvin on toimineet laitteet niillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa sahoissa toimii 4% seos ihan hyvin. Vielä ei ole vastaan tullut sahaa, mikä ei sillä toimisi! Minulla monta moottori- ja raivaussahaa, käytän kaikissa 4% seosta ja lisättynä vielä bensiinin säilöntäaine, niin ei tarvitse muistella niitä bensoja, että milloin tankattu. Mitään kalliita valmiita 2-T bensoja en ole ostanut, aina olen itse tehnyt seokset, hyvin on toimineet laitteet niillä.

        Toimiihan tietty 4%:lla, mutta pitemmän päälle se on liikaa ja karstoittaa moottorin ja se karsta tuhoaa laakerit ja stefat ennenaikojaan.
        Kannattaa noudattaa valmistaja suositusta seossuhteesta ja käyttää hvälaatuista ja varsinkin kuumana käyviin ilmajäähdytteisiin tarkoitettua öljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiihan tietty 4%:lla, mutta pitemmän päälle se on liikaa ja karstoittaa moottorin ja se karsta tuhoaa laakerit ja stefat ennenaikojaan.
        Kannattaa noudattaa valmistaja suositusta seossuhteesta ja käyttää hvälaatuista ja varsinkin kuumana käyviin ilmajäähdytteisiin tarkoitettua öljyä.

        Jooopppss ja savuhaitat sun muut saastutukset on olemattomia verrattuna jos on aivan yläkanttiin ölkkiä


    • Anonyymi

      Jos seossuhdetta ei ole tankin kyljessä tarralla ilmoitettu tai sitä ei ole siihen meistetty, sekoita 2,5% tai 3% ja käytä laadukasta kaksitahtiöljyä. Jos viidellä eurolla saa sinnepäin 2T öljyn ja kympillä laadukkaan vähätuhkaisen, ei kannata enempiä arpoa.

      • Anonyymi

        Se viidenkin euron purkki käy jos on tarkoitettu kuumina käyviin kaksitahtikoneisiin eikä laita liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se viidenkin euron purkki käy jos on tarkoitettu kuumina käyviin kaksitahtikoneisiin eikä laita liikaa.

        Se pitää myös katsoa kyllä, että on nimenomaan ilmajäähdytteisille sopiva. Viileämpänä käyville ulkolaitamoottoreille tarkoitettuja öljyjä ei saa missään nimessä käyttää.

        Liikaa ei kannata laittaa, koska liika öljy paksuntaa seosta, eikä virtaa kunnolla pienten suutinten läpi. Voitelu ja jäähdytys on itseasiassa heikompaa silloin, koska se mikä jäähdyttää on nimenomaan hyvin virtaava (kaasu aina pohjaan) polttoaine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pitää myös katsoa kyllä, että on nimenomaan ilmajäähdytteisille sopiva. Viileämpänä käyville ulkolaitamoottoreille tarkoitettuja öljyjä ei saa missään nimessä käyttää.

        Liikaa ei kannata laittaa, koska liika öljy paksuntaa seosta, eikä virtaa kunnolla pienten suutinten läpi. Voitelu ja jäähdytys on itseasiassa heikompaa silloin, koska se mikä jäähdyttää on nimenomaan hyvin virtaava (kaasu aina pohjaan) polttoaine.

        Kyllä kuumana käyville 2t ulkolaitamoottoreille tarkoitettu öljy käy yhtä hyvin.


    • Anonyymi

      "Viileämpänä käyville ulkolaitamoottoreille tarkoitettuja öljyjä ei saa missään nimessä käyttää."
      Mahtava juttu, vasta nyt tämän tiedän minäkin !!
      Tähän asti olen kuvitellut tuhkattomuuden olevan outboard- öljyjen erikoisuuden...

    • Anonyymi

      Monitra toimii kaikissa olosuhteissa, myös moottorisahoissa.

    • Anonyymi

      Monitra toimii myös kuumana käyvissä ulkolaita moottoreissa!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe